به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « فرهنگ متعالی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • ناصر فکوهی

    شناخت پدیده هنر در انسان شناسی پیشینه ای دیرین و طولانی دارد و به قرن نوزده میلادی می رسد، اما حتی در قرون قبلی نیز می توان ریشه های عمیق تری را در گردآوری های مردم نگارانه غیر حرفه ای، در قالب ورود اشیاء و ساخته های «مردمان دوردست» و مستعمرات اروپایی که به شکل گرفتن نخستین موزه های مردم شناسی اروپایی انجامید، در این رشته یافت. با این وصف، کتاب فرانتس بوآس با عنوان هنر بدوی در این زمینه نقطه عطفی بود که با گرایشهای تطوری پیشین گسست ایجاد کرد و بحث تقابل «فرهنگ متعالی» در معنای ویکتوریایی آن را با «فرهنگ بدوی‎» در معنای تایلوری آن پشت سر گذاشت. بعدها، ریموند فیرث در حوزه اقیانوسیه کار بوآس را که عمدتا بر بومیان آمریکا متمرکز بود، در چارچوب انسان شناسی کارکردی بریتانیا ادامه داد و حوزه انسان شناسی هنر به این ترتیب توانست پایه های اولیه نظری خود را بیابد.آفریقا شناسان فرانسوی و بریتانیایی نیز از یک سو و اقیانوسیه شناسان از سوی دیگر در همین راه پیش رفتند. به این ترتیب، رویکرد تقابل گرای هنر بدوی/ هنر غربی از یک سو و رویکرد موزه نگارانه از سوی دیگر، رفته رفته جای خود را به رویکردهای تحلیلی – زیباشناختی جدیدی در انسان شناسی هنر دادند که راه این رشته را اندک اندک و با کندی گشودند.
    در نوشتار پیش روی پس از نگاهی به این پیشینه تاریخی، نظریه های انسان شناسی هنر در چندین شاخه از جمله تطورگرایی، کارکردگرایی، ساختارگرایی و همچنین نظریات جدیدتر نمادین و تفسیری مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به این بحث چشم اندازهایی برای این شاخه در ایران ارائه خواهد شد.

    کلید واژگان: انسان شناسی هنر, زیباشناسی, فرهنگ بدوی, فرهنگ متعالی, موزه نگاری, نظریه های هنر, هنر بدوی}
    Naser Fakouhi

    Study of art has a long and old record in anthropology which can be traced back to the 19th century. Altthough it has deeper roots in the collections by unprofessional people in the previous centuries in the form of the “ancient” and colonial objects and handcrafts which led to the formation of the first anthropology museums in Europe. Therefore, Franz Boas’s Primitive Art can be considered as a turning point in this filed which made a revolution in previous approaches and rejected the discussion of the opposition of “high culture” in its Victorian significance against “primitive culture”. Then, Raymond Firth continued Boas’s studies which were focused on American natives in Australia. This was the time when anthropology of arts found its theoretical bases. British and French researchers studying Africa on the one hand and those who study Australia on the other progressed in this way. Accordingly, the binary oppositional approaches of primitive arts vs. western arts on the one hand and museum approaches on the other were gradually replaced with the analytical–aesthetic approaches in the anthropology of arts. In this article, after reviewing this historical background, anthropological theories of arts will be studied in various branches including evolutionism, functionalism and structuralism as well as more modern symbbolic and interpretive theories. Then, some perspectives of this field of study in Iran will be presented.

    Keywords: Anthropology of arts, Aesthetics, Primitive culture, High culture, Art theories, Primitive arts}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال