به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "قرون نخستین اسلامی" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی قرون نخستین اسلامی در مقالات مجلات علمی
  • فرزاد شفیعی فر، خشایار قاضی زاده*، حبیب الله صادقی، امیرحسین صالحی
    بیان مسئله

    باگذشت بیش از نیم قرن از انتشار حفریات نیشابور توسط ویلکینسن، به رغم مطالعات و پژوهش های صورت گرفته، هنوز نقاط ابهام زیادی در مورد چیستی و سرچشمه های برخی از نقوش باقی مانده است. برخی ریشه های ساسانی و همچنین تاثیرات از نقوش سامرا در طی تحقیقات گذشته روشن شده است. با این حال این مطالعات کمک چندانی به فهم برخی نقوش، که تفاوتی آشکار با سایر نقوش شناخته شده در چهار قرن نخستین اسلامی دارد، نکرده است.

    هدف پژوهش

    پژوهش حاضر در صدد ارایه راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام است.

    روش پژوهش

     این پژوهش سعی دارد با روش تاریخی، توصیفی - تحلیلی تصویر جدیدی از تحلیل نقوش نیشابور ارایه کند تا از این طریق راهکاری جدید به خوانش نقوش شرق جهان اسلام ارایه دهد.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد سمبل ها، نشانه های آیین جین، بودیسم و هندوییسم یکی از ارکان نقوش نیشابور بوده است. این سمبل ها و نشانه ها از طریق عواملی همچون بردگان و اسیران هندو، روابط بازرگانی و جاده ابریشم، جنگ ها و ارتباط حکام مسلمان با ادیان هندی و همچنین همزیستی اسلام و ادیان هند به نقوش نیشابور راه یافته اند.

    کلید واژگان: نیشابور, تزیینات معماری, قرون نخستین اسلامی, کانون جدید, ادیان هندی
    Farzad Shafieifar, Khashayar Ghazizadeh *, Habibollah Sadeghi, Amir Hossein Salehi
    Problem statement

    More than half a century after Wilkinson published his article on Nishapur excavations, despite the conducted research, there are still many ambiguities about the nature and origins of some of the motifs. Although some Sasanian roots, as well as influences from Samarra motifs, have been discovered during research, these studies have provided significant help in understanding some motifs that are distinctly different from other known motifs in the first six centuries of the Islamic era.

    Research objective

    The present study seeks to present a new way of reading the motifs in the Eastern Islamic World.

    Research method

    This research attempts to present a new picture of the analysis of the motifs of Nishapur through a historical descriptive-analytical method.

    Conclusion

    The symbols and signs of Jainism, Buddhism, and Hinduism appear to have been one of the pillars of the Nishapur motifs. These symbols and signs have made their way into the Nishapur motifs through such means as the Hindu slaves and captives, trade relations and the Silk Road, wars and the relationship of Muslim rulers with Indian religions, as well as the coexistence of Islam and Indian religions.

    Keywords: Nishapur, Architectural ornaments, Early centuries of the Islamic era, New hub, Indian Religions
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال