به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قرون وسطی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محسن موسوی*

    ظهور و بروز آیین مسیحیت، تنها در مسایل کلامی و فلسفی نبود، بلکه هنر نیز، یکی از عرصه هایی بود که مسیحیت می توانست آموزه های خود را در این بستر عرضه نماید. این مسیله در بدو امر، در مسیحیت قرون وسطی با استفاده از شمایل، نماد ها و نشانه ها و در ادامه با ظهور هنر کارولینژی ، رومانسک و ساخت باسیلیک ها و ساختمان های عظیمی همچون کلیسا های جامع گوتیک، در نیمه ی نخست سده ی دوازدهم م.، تحقق یافت. نقاشی، پیکر تراشی و معماری، سه رکن بنیادین این ظهورات بودند، که در خدمت ساخت کلیسا های جامع (کاتدرال ها)، قرار گرفتند. کلیساهای دوره گوتیک، به عنوان هنری مقدس، نمونه اعلی و بارز تجلی و ظهور آثار هنری در بخش انتهایی قرون وسطی هستند که کانونی برای تجمیع همه هنرهای تجسمی به طور مستقیم و ادبیات و موسیقی به طور غیر مستقیم، بودند. این بنا ها امتزاجی از معنویت و زیبایی شناسی مذهبی آموزه های مسیحی، به عنوان امری مثالی و استعلایی و توجه انسان به پدیده های طبیعی به عنوان روی کردی تجربی بودند. این مقاله بر آن است که با روش توصیفی تحلیلی به این پرسش، پاسخ دهد که مفاهیم و مبانی زیبایی شناختی آموزه های مسیحی قرون وسطی، چه تاثیری در شکل بخشی به الگوهای ساختاری و عناصر تزیینی در معماری کلیساها در سبک گوتیک، داشته اند؟واژگان کلیدی: قرون وسطی، زیبایی شناسی ، هنر های تجسمی، گوتیک، آموزه های مسیحی

    کلید واژگان: قرون وسطی, زیبایی شناسی, هنر های تجسمی, گوتیک, آموزه های مسیحی}
    Mohsen Mousavi *

    Christianity did not only reflect in theological and philosophical issues but also its teachings find expression in art. This view, was first, developed in medieval Christianity by using icons, symbols, and signs as well as the advent of Carolingian and Romanesque art and the construction of basilicas and huge buildings such as Gothic cathedrals in the first half of the 12th century. Painting, sculpture, and architecture are the three main fundamentals, representing the above elements, which were used to build cathedrals. Gothic churches, as a divine art, are the most recognizable and magnificent architectural examples of the late middle ages encompassing various artworks and a center for the collection of all visual arts directly and literature and music indirectly. These buildings were a combination of spirituality and religious aesthetics of Christian teachings as a superior and transcendent matter and human attention to natural phenomena as an experimental approach. Thus, this article aims to address the question, how did aesthetic concepts and principles of medieval Christian teachings impress the formation of the structure and decorative patterns in the architecture of Gothic churches?

    Keywords: Medieval ages, aesthetics, Visual Arts, Gothic style, Christian Teachings}
  • مینا محمدی وکیل*
    انسان مداری هنر رنسانس، عموما مهم ترین وجه تمایز آن با هنر مسیحیت سده های میانه دانسته می شود. با توجه به آنکه در عصر رنسانس فلسفه متقنی در باب تعریف انسان و جایگاه او در هستی شکل نگرفته بود، مبانی نظری ظهور هنر انسان گرای رنسانسی محل پرسش های فراوان قرار می گیرد. با نگاهی به آرای حکمی متالهان قرون وسطی و مطالعه تداوم آن در دوره رنسانس، می توان برخی ریشه های شکل گیری هنر مذکور را بازشناخت. سنت آگوستین، در آموزه «ایمان می آورم تا بفهمم» از یکسو ایمان مذهبی را به عنوان مبدا معرفت عقلانی به شمار آورد و از سوی دیگر، در عمق معنا حقیقت ادراک و معرفت را منوط به کنشی انسانی می داند. نظریه شک آبلار به عنوان ابزار دستیابی به حقیقت، تبیینات سن فرانسیس در خصوص اینکه حقیقت بیش از آنکه در بالا باشد در پایین و درون انسان است و همچنین باور به اصالت فرد که توسط اکام طرح گردید، به عنوان پایه های فکری الهیاتی قرون وسطی در کنار دستاوردهای علمی رنسانس، در شکل گیری فلسفه انسان مدار آن دوره موثر بوده اند. مقاله حاضر می کوشد پس از مطالعه و بازیابی اثرات حکمی قرون وسطی بر دوره رنسانس مشابهت تحولات فلسفی مذکور را در عالم هنر پی گیری نماید. روش تحقیق در نوشتار حاضر، توصیفی تحلیلی، جمع آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها به روش استقرایی صورت گرفته است. طبق یافته های پژوهش روشن می گردد که آرای حکمی متالهان مسیحی در شکل-گیری اندیشه مدرن و به تبع آن هنر انسا ن گرای رنسانس موثر بوده است. در ظهور قواعد پرسپکتیو به مثابه سوبژکتیویسم هنری و همچنین نمایش انسان خداگونه این اثرپذیری به روشنی قابل بازشناخت است.
    کلید واژگان: قرون وسطی, هنر رنسانس, حکمت مسیحی, هنر انسان مدار, پرسپکتیو}
    Mina Mohammadi Vakil *
    The humanism of Renaissance art is generally considered the most important difference between it and Christian art of the middle centuries. Due to the fact that in the Renaissance era, a precise philosophy was not formed regarding the definition of man and his place in existence, the theoretical foundations of the emergence of Renaissance humanistic art are subject to many questions. By looking at the opinions of medieval theologians and studying its continuation in the Renaissance period, it is possible to recognize some roots of the formation of the mentioned art. Saint Augustine, in the doctrine of "I believe in order to understand", on the one hand considered religious faith as the source of rational knowledge, and on the other hand, in the depth of meaning, he considered the truth of perception and knowledge dependent on human action.Abelard's theory of doubt as a means to reach the truth, Saint Francis's explanations regarding the fact that the truth is below and inside man rather than above, as well as the belief in the originality of the individual, which was proposed by Ockham, as the theological foundations of the Middle Ages in Along with the scientific achievements of the Renaissance, they were effective in the formation of the humanistic philosophy of that period.After studying and recovering the effects of medieval philosophy on the renaissance period, this article tries to follow the similarity of the mentioned philosophical developments in the world of art. The research method in this article is descriptive and analytical, information collection is done in a library style and data analysis is done in an inductive way. According to the findings of the research, it is clear that the ruling opinions of Christian theologians were effective in the formation of modern thought and, accordingly, the humanistic art of the Renaissance. In the emergence of perspective rules as artistic Subjectivism and also in the representation of God-like man, this effectiveness can be clearly recognized. Although Renaissance painting emphasized natural beauty and physical forms, it did not lose the religious meaning of the past. The simple figures of the past gave way to a kind of luxurious beauty, self-presenting faces with precious clothes, which were obviously full of worldly power and lust. Even the image of the God of Christianity was depicted in the form of a strong and beautiful human. The human-like and powerful God had a sign of belief in God's existential dominion over human rationality. On the other hand, the discovery of new rules of perspective in Renaissance artworks was an attempt to create a rational methodical knowledge of the outside world. Although this vision is apparently at the opposite point of the pictorial tradition of the Middle Ages; However, due to the fact that the principles of philosophy based on the originality of the subject were not explained in this period, it is possible to look for the roots of some of the achievements of the Renaissance era in the past. Where Abelard, by emphasizing the place of doubt as a means of receiving truth, gave theological perception a human and indeterminate nature, or Ockham, who considered science to be the product of human experience and observation, all of them are in the malleability of the idea of representing the world based on indeterminate rules and human sensibility. And finally, the establishment of deepening laws were effective.
    Keywords: Middle Ages, Renaissance Art, Christian Wisdom, Humanistic Art, perspective}
  • شبنم فتحی*، محمد مرتضایی، هایده خمسه

    با ظهور اسلام در قرن 7م مسیر جریانهای هنری دگرگون و در سایه تمدن اسلامی، زمینه ای فراهم شد تا ملتها از دستاوردهای فرهنگی هم بهره مند شوند و ایران، نقطه اوج بهره دهی به سایر ملتها بود چرا که عمده هنر اسلامی ریشه در هنر ایرانی دارد و از این رهگذر، نصیب فراوانی به اروپای قرون وسطی رسید که بخشهایی از آن توسط مسلمانان فتح شده بود. نورمنها در قرن12م دولت اسلامی سیسیل را برانداختند و وارث دستاوردهای تمدن اسلامی شدند. هدف پژوهش؛ بررسی مولفه های زیباشناختی هنر ایرانی، معرفی بخشی از تاثیرات جهانی هنر ایران در قالب هنر جزیره سیسیل در دوره نورمنها، تحلیل وقایع تاریخی و روند انتقال هنر به سایر سرزمینها می باشد. در پی پاسخ به اینکه کدام جریانها، تاثیرگذار بر روند انتقال فرهنگ و هنر ایرانی به اروپا و خاصه سیسیل بوده اند و نقش مایه ها و مفاهیم بکار رفته در آثار هنری این منطقه که متاثر از هنر ایرانی هستند کدامند، باید گفت: انتشار هنر ایرانی در سرزمینهای مختلف بواسطه عوامل مستقیم و غیر مستقیم چندی به ظهور رسیده است؛ جنگهای صلیبی، فتوحات مسلمانان در خاک اروپا و بدنبال آن حاکمیت مسلمانان در این منطقه و اقامت ایرانیان، تجارت ایتالیا با جهان اسلام و بویژه نهضت ترجمه منابع علمی محفوظ نزد ایرانیان و مسلمانان. آنچه در نمود هنر در آثار جزیره سیسیل، ایرانی می نامیم عبارتند از: مضامین اسطوره ای، تزیینی و بزمی ایرانی همچون گریفون، گرفت و گیر، صعود انسان به آسمان توسط عقاب آسمانی، نقوش گیاهی، رقص، سوار کار در حال شکار، سوارکار شاهین بدست، حیوانات قرینه در اطراف درخت زندگی بخصوص در طراحی منسوجات که به نوعی گرته برداری از اصل ایرانی آنهاست. پژوهش پیش رو از نوع تاریخی و به روش تحلیلی- تطبیقی و مقایسه تصاویر انجام شده و شیوه گردآوری داده ها بصورت کتابخانه ای می باشد.

    کلید واژگان: ایران, جزیره سیسیل, تمدن اسلامی, هنر, قرون وسطی}
    Shabnam Fathi *, Mohammad Mortazayi, Haydeh Khamseh

    With the advent of Islam in the 7th century AD, the course of artistic trajectories was transformed enormously, and in the shadow of Islamic civilization, an opportunity was provided to other nations to benefit from artistic and cultural achievements. Meantime, Persia had the highest position of gaining interest in other nations because the vast majority of Islamic art was rooted in Persian art (Sassanid), and in this way, and in this way, the dark and silent Europe during the middle ages, most of whose lands were conquered by Muslims, gained the most.In the 12th century, the Normans overthrew the Islamic State of Sicily and inherited the achievements of Islamic civilization. The aim of this research was to study the aesthetic components of Persian art and to introduce some of its global effects in the form of Sicily Island in the Norman period art and to analyze historical events as well as the process of transferring to other nations. To identify influential trends in the process of transferring Persian culture and art to Middle Ages Europe and Especially Sicily, as well as determining the role of the motifs and concepts which are used in this area’s art works and has been impacted by Iranian art, It should be said that the spread of Persian art in countries has been emerged through direct and indirect factors: the Crusades, Muslim conquests on European soil and consequently, the Governance of the Muslims in this region and residence of Iranians, Trade in Italian peninsula with the Islamic World and especially Translate scientific resources that reserved to Iranians and muslims. What we call Persian in the works of Sicily are: Iranian mythical themes, decorative and lyrical like Griffon, Hunt, Plant motifs, Dance, Animals around the tree of life especially in textile design which is somehow a reflection of their Iranian origin, Animal Controversy, falconers on horseback, Horseback riding shooter. This research is of historical type and analytical-comparative method, and has been done by comparing images, and data collection method is secondary research.

    Keywords: Iran, Sicily Island, Islamic Civilization, Art, Middle Ages}
  • زهرا ایلیاتی*
    شهر سیه نا یکی از شهرهای قرون وسطایی است که در سال 30 میلادی با هدف پادگان نظامی توسط رومن ها در نزدیکی رم ساخته می شود. بعدها این شهر در قرون وسطی رشد کرده و تا به امروز با همان ساخت قرون وسطایی به حیات خود ادامه داده است. سیه نا از معدود شهرهایی است که چنین سازمان فضایی دارد. نکته قابل توجه در مورد این شهر، میدان شهری بزرگ آن است که با وجود کاخ مهم شهرداری در یک جبهه از آن، تمامی شهر به گونه ای در راستای اقتدار و اهمیت میدان به سمت آن جهت گیری کرده است و این ساختار درست زمانی اتفاق می افتد که دین یکی از عناصر برجسته حکومتی در شهر محسوب می شود. با علم به تمامی مطالب ذکر شده، هدف از پژوهش پیش رو، یافتن ارتباطی منطقی میان باورهای قرون وسطایی و شکل گیری میدان شهری «دل کامپو» در شاکله شهری سیه ناست. با توجه به ساخت کاخ شهرداری در قسمت جنوبی میدان و جهت گیری میدان به سمت این بنا، مشخص می شود که شکل گیری آن حتی در دوران گوتیک زمانی اتفاق می افتد که نظام سرمایه داری بر جامعه قرون وسطی حکمفرما شده و این امر سبب شکل گیری جامعه کمون و ساخت کاخ های شهرداری در جهت حمایت از حکومت های مردم سالار می شود. روش تحقیق در مقاله حاضر توصیفی- تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات آن به صورت مشاهده و استفاده از اسناد کتابخانه ای است.
    کلید واژگان: قرون وسطی, سیه نا, میدان دل کامپو, کلیسا, فئودالیسم, حکومت, منظر سخت}
  • عبدالرسول چمانی
    اینکه هنر واجد حقیقت است یا نه، موضوعی است که پیشینه آن به دوران کهن رسیده، و امروزه نیز مناقشات متعددی پیرامون آن وجود دارد. در این میان، دیدگاه آگوستین، فیلسوف اواخر دوران باستان و اوایل قرون وسطی، در این باره هم پذیرش انسانی نسبت به هنرهای بازنمایانه و تجسمی را مدنظر قرار می دهد، و هم، راه را برای نقد و تفسیر آثار هنری بازمی کند. آگوستین هنرهای تجسمی را در پائین ترین درجه قرار داده، و آنها را واجد کذب می داند. او با برگذشتن از افلاطون، بر این باور است که هنرهای بازنمودی درگیر نوعی «کذب اجتناب ناپذیر» هستند؛ آنها به میل خود کذب نیستند، بلکه بنا بر ماهیت خود، نمی توانند صادق باشند؛ در واقع، وجود یک اثر هنری در همین نیمه غیرحقیقی آن است، و اگر نتوانیم خود را با این کذب آشتی دهیم، به سلب تمامی هنر اقدام کرد هایم. در این مقاله از این خصیصه به عنوان «ماهیت دیالکتیک آثار هنری» یاد شده است. به زعم نگارنده نظریه آگوستین نه تنها گامی در خور تامل در تاریخ نظریه مدرن «خودپایندگی هنر» به شمار می رود، بلکه از آن مهم تر، وجه کاذب اثر هنری راه را برای تفسیر و دیالوگ با آن گشوده، و از آن جا که نمود اثر هنری را مد نظر قرار می دهد، گویی بر شرط وجودی اثر هنری، یعنی نمود آن، تاکید می کند.
    کلید واژگان: سنت آگوستین, ماهیت دیالکتیک آثار هنری, حقیقت در هنر, قرون وسطی, دوران باستان}
    Rasoul Chamani
    One of the most contentious issues in aesthetics is whether there is any place for ‘truth’ in art or not; an ancient subject which still arises various debates between contemporary philosophers. The notion of St. Augustine, a late Ancient and early Middle-Ages philosopher, about representational art works is remarkable. Since painting and sculpture are mimetic in their nature and consequently contain less numerical order and unity, Augustine gives the lowest ratio to them among others. In addition, he believes that representational art works involve in inevitable falsehoods. In fact ‘false’ is such indispensable issue to art works that without it, there would not be true art works. Failure to reconcile one to the falsehood of an art work amounts to a failure to reconcile to art in general. In this paper, it will be tried to show that Augustine’s theory of “the dialectic nature of artworks” is a remarkable step in history of the modern theory of autonomy of art. Moreover, though Augustine’s theory of beauty and art is specially religious and spiritual, his theory of the dialectic nature of artworks could be seen as the base of a secular interpretation. On the other hand, he gives an emphasis on presentation in art which could be one of the conditions of existence of artworks.
    Keywords: St. Augustine, the dialectic nature of artworks, truth in art, the Middle Ages, ancient times}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال