به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « قصد » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مهدی شمس *، محمد مشکات
    عینیت در تفسیر هنری، یعنی مجاز باشیم از تفسیرها درست و نادرست یک اثر هنری سخن بگوییم. برخی از نظریه پردازان، نام آن ها را ضد-قصدگرا بگذارید، رجوع به قصد مولف برای کشف معنای اثر را نادرست می دانند. در این میان، برخی، از جمله رولان بارت، اساسا منکر عینیت در تفسیر می شوند. برخی نیز، از جمله مونرو بیردزلی عینیت در تفسیر را می پذیرند اما آن را به سیاق متن نسبت می دهند. در مقابل، برخی قصدگرایان مقاصد مولف را مبنای تفسیر عینی می دانند؛ هرش، لوینسون، و کرول، در این دسته قرار می گیرند. در این مقاله استدلال می کنیم که موضع قصدگرایان با تاریخ هنر و کاربست نقد سازگارتر، در نتیجه، عقلانی تر از موضع ضد-قصدگرایان است. به علاوه، مناقشه ای در میان قصدگرایان بر سر این موضوع وجود دارد: آیا باید به قصدهای واقعی شخص مولف استناد کنیم یا به قصدهایی که مولفی فرضی در زمانه او می تواند داشته باشد؟ در این رابطه، نشان می دهیم که قصدگرایی واقعی نوئل کرول بهترین پاسخ را فراهم می سازد.
    کلید واژگان: کاربست نقد, تفسیر عینی, قصد, مغالطه قصدی, قصدگرایی فرضی, قصدگرایی واقعی, سیاق, مرگ مولف, محتمل و نامتحمل
    Mehdi Shams *, Mohammad Meshkat
    objectivity with regard to interpretation of an artwork means being allowed to talk about true or false interpretations. Some theorists, call them anti-intentionalist, see discovering of the artwork’s meaning with reference to the intentions of the author as problematic. Some anti-intentionalists, including Roland Barthes, basically deny objectivity in interpretation of artworks. Others, including Monroe Beardsley, accept the objectivity in interpretation but ascribe it to the context. On the other side of the debate, some intentionalists, e.g. Hirsch, Levinson, and Carroll, see the intentions of the author as the ground for objectivity. The present article indicates that the intentionalists’ arguments are stronger and more consistent with the practices of art and criticism. Furthermore, there is also a debate that whether the intentions of the actual author are the ones that should be looked for or those that can be ascribed to a hypothetical author. In this respect, we illustrate that Noel Carroll’s actual intentionalism provides us with the best answers.
    Keywords: practice of criticism, objective interpretation, intention, intentional fallacy, hypothetical intentionalism, actual intentionalism, context, the death of the author, plausible, implausible
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال