به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « معماری زمین پناه » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • میلاد نصیری *، تبسم صفیخانی

    معماری زمین پناه یکی از اصیل ترین و کهن ترین نمونه های معماری در ایران زمین است و استفاده از خاک با داشتن خصوصیات منحصر به فرد در بهینه کردن مصرف انرژی و رسیدن به معماری پایدار و سبز راهگشا است. هدف اصلی مشخص شده در این تحقیق بکارگیری ظرفیت های معماری زمین پناه در مناطق کویری است. طراحی فضاهای کویری، در قالب طراحی بر اساس اقلیم و با رویکرد معماری زمین پناه محوریت یافته و ساختار اصلی پروژه را تشکیل می دهد. بناهای کویری با رویکرد معماری زمین پناه، میتواند به عنوان مجموعه ای اقامتی توریستی در بافت کویر باشد که در این تحقیق با توجه به ظرفیت های شهرستان ورزنه و کویر ماسه ایی آن مطالعه می شود. توجه به ویژگی های سایت ورزنه و پتانسیل های معماری زمین پناه، بکارگیری آن برای استفاده از انرژی های پاک و صرفه جویی دراتلاف انرژی، ثبات حرارتی از ویژگی های شاخص برای طراحی میتواند باشد. روش تحقیق در این پژوهش کیفی بوده و برای بدست آوردن نتایج مطلوب از منابع کتابخانه ایی از جمله کتاب، رساله، مقالات و سایت ها استفاده شده است. در ادامه پس از بررسی مشکلات به ارایه راهکار پرداخته و الگوهای مناسب برای معماری زمین پناه در مناطق کویری بدست آورده می شود. جمع بندی مشخص می کند که طرح پیشنهادی برای معماری کویری با رویکرد معماری زمین پناه در کویر شهرستان ورزنه، به ایجاد فضاهایی پلکانی با دید مناسب به سمت کویر و ادغام فضاهای ارتباطی و خدماتی در درون زمین پناه به صورت نیمه باز و کنترل شده جهت خلق فضاهای تفرجگاهی و در قسمت هایی بدون سقف یا با پوشش سازه چادری جهت سایه اندازی را میتوان در نظر گرفت، همچنین استفاده از شاخص های معماری کویری از جمله ایجاد خرده اقلیم برای تعدیل دما و جریان هوا و استفاده از ظرفیت حرارتی ماسه و مصالح هم ردیف آن در اختلاف دمای شب و روز تاثیر بسزایی دارد.

    کلید واژگان: معماری زمین پناه, ثبات حرارتی, کویر ورزنه, طراحی اقامتگاه}
  • سیده زینب عمادیان رضوی*
    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی میزان اتلاف حرارت بناهای زمین پناه در مواقع سرد سال و مقایسه آن با بناهای رایج روی زمین انجام شده است. پیشینه پژوهش پیرامون ایده معماری در پناه زمین نشان می دهد علیرغم قدمت طولانی این ایده در معماری و شهرسازی ایران، تاکنون تحقیقات محدودی در رابطه با ارزیابی عملکرد حرارتی این نوع ساختارها صورت گرفته است. نکته قابل ذکر دیگر اینکه تحقیقات فوق غالبا رفتار حرارتی بناهای زمین پناه را در مواقع گرم سال مورد توجه قرار داده و از تاثیر ثبات حرارتی زمین بر کاهش اتلاف حرارت آن ها در مواقع سرد سال غفلت نموده اند. لذا در این پژوهش با استفاده از روش محاسباتی، حالت های مختلف ارتباط با خاک، در یک بنای زمین پناه در شهر یزد مدل سازی شده و از نظر اتلاف حرارت با بنای روی زمین در مواقع سرد سال مقایسه می گردد. همچنین به منظور محاسبه دمای زمین که محیط پیرامون بنای زمین پناه محسوب می گردد، از معادله پیشنهادی لبز استفاده شده است. یافته ها نشان می دهد که اتلاف حرارت مدل در پناه زمین با افزایش سطح تماس با خاک کاهش می یابد تا جایی که اتلاف حرارت در مدلی که از سه جبهه شمال، شرق و غرب در مجاورت با خاک می باشد حدود %44 مدل رایج روی زمین ارزیابی شده است. در مجموع می توان گفت با بهره مندی از ایده معماری در پناه زمین، می توان صرفه جویی قابل ملاحظه ای در مصرف انرژی در مواقع سرد سال در اقلیم گرم و خشک ایجاد نمود.
    کلید واژگان: اتلاف حرارت, معماری زمین پناه, ارزیابی عملکرد حرارتی, مصرف انرژی}
    Seyedeh Zeinab Emadian Razavi *
    This study is done with the aim of evaluating heat loss of earth-sheltered buildings in heating season in comparison with conventional buildings above the ground. Literature review of earth-sheltered architecture shows that although this idea has a long rich history in Iranian architecture and urban design, limited researches related to evaluating thermal performance of this kind of structures has been done. Additionally, previous researches have usually considered thermal behavior of earth-sheltered buildings in cooling season and neglected the effect of earth’s thermal stability on mitigating heat loss in heating season. In this research, different modes of contact with earth are modeled for an earth-sheltered building in the city of Yazd and the heat loss in heating season is calculated and compared with buildings above the ground. In addition, to calculate soil temperature, the formula developed by Labs, is employed. The findings show that heat losses of earth sheltered models decrease with increasing contact with earth’s surface, insomuch that heat loss in a model with three surfaces in contact with earth (North, East & West), was estimated about 44% of the model above the ground. Altogether, it can be concluded that earth-sheltered architecture can make considerable energy savings during heating season in hot arid climates.
    Keywords: heat loss, earth-sheltered architecture, thermal performance evaluation, energy consumption}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال