به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « منظره پردازی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • ریحانه کشتگرقاسمی*، مرتضی اسدی

    بیان مسیله: 

    از جمله جنبه های مهم هنر قاجار که کم تر مورد توجه قرار گرفته پس زمینه نقاشی های این دوره است. پس زمینه یک اثر ممکن است از الگوها و قواعد خاصی پیروی کند. چیزی که مسیله پژوهش پیش رو را تشکیل می دهد.

    هدف پژوهش: 

    درک الگوها، قواعد و نقشی که پس زمینه در نقاشی های دوران اول و دوم قاجار ایفا می کند و نیز پاسخ به این پرسش که هنرمندان هر دوره از چه الگوها و یا قواعدی برای پس زمینه سازی آثار استفاده می کرده اند؟

    روش پژوهش: 

    تحقیق پیش رو براساس هدف از نوع تحقیقات بنیادی-نظری و براساس ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-تحلیلی است. با استفاده از سیزده نمونه از آثار نقاشی دوران قاجار به صورت انتخابی، داده های مربوط به سوال های مطرح شده استخراج، طبقه بندی و مورد تحلیل و تطبیق قرار گرفته است.

    نتیجه گیری

    نتایج یافته ها دو شیوه کلی را در پس زمینه سازی های دو دوره نشان می دهد. پس زمینه سازی ها در دوران نخست بیش تر با استفاده از الگوی هندسی و منظره پردازی ها با الهام از نقاشی اروپایی و به صورت ذهنی صورت می گرفته است. در دوره دوم پس زمینه سازی با استفاده از فضای واقعی ایرانی و به شیوه واقع گرایانه و طبیعت پردازانه صورت می گرفته است. تفاوت در شیوه آموزش هر دو دوره باعث ایجاد تفاوت ها در آثار شده است، که در نتیجه آن پس زمینه ها در دوران نخست علی رغم بهره وری از عناصر اروپایی با تسلط عناصر ایرانی و در دوره دوم با تسلط کامل شیوه و عناصر غربی به وجود آمده اند.

    کلید واژگان: نقاشی قاجار, پس زمینه, عناصر و الگوها, منظره پردازی, طبیعت بی جان}
    Reyhane Kashtgarghasmi *, Morteza Asadi

    Problem statement: 

    One of the most important aspects of Qajar art that has not received so much attention is the background of paintings of this period. The background of an artwork may follow certain patterns and rules that constitute the problem of leading research.

    Research objective

    To understand the patterns, rules, and role that the background plays in the paintings of the first and second Qajar periods and also to answer the question of what patterns or rules the artists of each period used to create the background of the works.

    Research method

    Based on the objective, this research is a basic theoretical study and descriptive and analytical. Thirteen samples of Qajar period paintings were purposively selected, and the data related to the mentioned questions were extracted, classified, analyzed, and adapted.

    Conclusion

    The results show two general methods in the painting background of the two periods. In the painting backgrounds of the early period, there are mainly geometric patterns and landscapes inspired by European paintings from memory. In the second period, painting backgrounds represent real Iranian space in a realistic and naturalistic method. Differences in the teaching methods of the two periods have caused differences in the works. Therefore, despite the use of European elements, the backgrounds are mainly influenced by Iranian elements in the first period while in the second period, there is a complete domination of Western methods and elements

    Keywords: Qajar paintings, Background, Elements, Patterns, Landscaping, Still Life}
  • پدرام صدفی کهنه شهری، محمد آتشین بار*
    مفهوم باغ ایرانی به واسطه تداوم و گستردگی حضورش در جغرافیای ایران زمین، از ماوراءالنهر تا پس کرانه های بین النهرین همواره به مثابه یکی از نمادهای تمدن و کهن الگوهای معماری حوزه ایران بزرگ شناخته می شود. با بررسی دقیق تر اسناد، سفرنامه ها و تحلیل سیر تحول کالبدی پدیده مذکور، می توان گفت که شرایط اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، نظام کشاورزی و اقتصادی در هر دوره تاثیر اندکی بر نظام معنایی باغ ایرانی داشته است. اولین ادراک مخاطب از فضای باغ ایرانی ترکیبی از درختان بلندقامت و نقطه عطف انتهای محور اصلی است که از محدوده ورودی تا کوشک امتداد یافته و با حضور پررنگ آب در استخرها، حوضچه ها، جوی ها و سایه درختان ترکیب شده است. این تصویر، مهم ترین و ماندگارترین تصویر از باغ ایرانی، یعنی خیابان باغ را تداعی می کند و مولفه ای از باغ ایرانی است که شکل و تداوم حضورش در روند تاریخی تحولات، بیشترین ثبات و کم ترین تغییر را داراست. «خیابان باغ» نقش هستی بخش در طراحی باغ ایرانی دارد و تجلی عالی ترین وجوه معنایی باغ است. این مقاله درصدد است نقش خیابان را به مثابه مهم ترین مولفه منظره پردازی باغ ایرانی تبیین کند و جهت تحقق، به تحلیل اسناد تاریخی اتکا داشته و در گام بعدی، با تعریف معیارهای تاثیرگذار در تحولات تاریخی خیابان باغ، به تحلیل آن می پردازد. خیابان در تاریخ تحولات باغ ایرانی، نقشی مفهومی در پدیدآمدن باغ برعهده داشته و ثبات مولفه های پدیدآورنده آن در دوره های مختلف، منشا تداوم هویت باغ ایرانی قلمداد می شود.
    کلید واژگان: باغ ایرانی, خیابان, منظره پردازی, مولفه منظر}
    Pedram Sadafi Kohnehshahri, Mohammad Atashinbar *
    The concept of the Persian garden is known as one of the symbols of civilization and architectural patterns of the Iranian region, from Transoxiana to Mesopotamia, due to its continuity and widespread presence in the geography of Iran. A closer examination of documents, travelogues, and the analysis of the evolution of the physical aspect of this phenomenon reveals that social, cultural, political, agricultural, and economic conditions have had a slight influence on the symbolic system of the Persian garden in each period. The first spatial Perception of the audience in the Persian garden is a combination of tall trees and the endpoint of the main axis that extends from the entrance area to the pavilion combined with the eye-catching play of water in the pools and basins and the shade of trees. This image, the most important and enduring image of the Persian garden, represents the Street of Garden and is one of the components of the Persian garden that has undergone the least changes in its shape and continuity in the historical process of the evolution of the Persian garden. The main street of the garden has a significant role in the design of Persian gardens and represents the highest manifestation of the garden’s symbolic aspects. This article aims to analyze the role of the street as the most important component of the garden’s landscape design through historical document analysis, and then analyze the influential criteria in the historical developments of the garden street. Throughout the history of Persian garden developments, the street has had a conceptual role in the creation of the garden and the stabilization of its constituent elements during different periods has led to the continuity of the Persian garden identity.
    Keywords: Persian Garden, street, Landscaping, landscape component}
  • الهه پنجه باشی*
    در زمان قاجار یکی از هنرمندان درخشان محمود خان ملک الشعراست که در نقاشی دورنماسازی از منظره های شهری از اساتید برجسته است. آثار او دارای زمینه های متفاوتی نسبت به زمانه خود است و محمودخان را می توان از پیشگامان هنر نقاشی مدرن در ایران دانست. دانش ریاضی بالا وکاربردی کردن آن درهنر نقاشی، سه بعدی یا چند بعدی دیدن یک موضوع مثلا"دیدن یک ساختمان از بالا، پایین و زوایای متعدد که در نقاشی های او دیده می شود. دانش رنگ گذاری،ذهن گرایی، نور پردازی، زاویه دید، پیوند هندسی میان سطوح از ویژگی های بارز نقاشی های او است. هدف از این پژوهش مطالعه ویژگی های بصری آثار مناظر شهری محمود خان ملک الشعرا با تاثیرپذیری از عکاسی بر است. منظره نگاری شهری و دورنماسازی در این آثار از این لحاظ حایز اهمیت است که او تهران و ساختمانهای جدید آن در دوره قاجار را به مخاطب نشان می دهد و آثارش نوعی مستند نگاری نقاشی گونه از ساختمان ها و چشم اندازهای تهران است. سوالات در این مقاله به شرح زیر است: 1-ویژگی های بصری منظره پردازی از مناظر شهری در آثار محمودخان ملک الشعرا کدام است؟ 2- آیا آثار محمودخان ملک الشعرا متاثر از عکاسی است؟ این تاثیرات در کدام بخش هاست؟ 3- تاثیر نقاشی غرب و ایران در کدامیک از بخش ها و عناصر بصری آثار محمودخان ملک الشعرا دیده می شود؟ روش تحقیق به شیوه توصیفی - تحلیلی  و جمع آوری اطلاع به صورت اسنادی (کتابخانه ای) است. نتایج یافته ها در این پژوهش نشان می دهد محمودخان یکی از هنرمندان پیشگام در عرصه نقاشی نوین درایران دوره قاجار است. او در نقاشی های خود از عکاسی و نگاه عکاسانه برای تکمیل آثار خود استفاده می کند ولی تلاش ندارد موضوع را عین عکس نشان دهد و تفاوت تفکر نقاشی و عکاسی را به درستی می داند. درآثار او ذهن گرایی، خلاقیت هنری، دیگاه جلوتر از زمانه و بسیار مدرن در تمامی آثار نقاشی آبرنگ و رنگ و روغن با موضوعات مختلف دیده می شود. او نوع متفاوتی از نقاشی منظره سازی در دوره قاجار با تاثیر پذیری از عکاسی را در آثار نقاشی خود نشان می دهدکه دارای روحیه و هویت ایرانی است.
    کلید واژگان: قاجار, محمودخان ملک الشعرا, تهران, دورنماسازی, منظره پردازی, نقاشی, عکاسی}
    Elaheh Panjehbashi *
    During the Qajar period, one of the brilliant artists was Mahmoud Khan, the king of poets, who was one of the prominent masters in painting urban landscapes. His works have different backgrounds considering his time and he is known as one of the pioneers of modern painting in Iran. Mindfulness, lighting, viewing angle, geometric connection between levels are the prominent features of his paintings. The purpose of this article is conducting an analytical study of the effect of photography on the landscapes by Mahmoud Khan Malek al-Sho'ra. The general questions in this article are as follows: 1- What are the visual features of landscapes in the works of Mahmoud Khan Malek al-Sho'ra? 2- Were the works of Mahmoud Khan Malek al-Sho'ra influenced by photography? In which sections are these influences evident? 3- The influence of Western and Iranian painting can be seen in which parts and visual elements of Mahmoud Khan Malek al-Sho'ra's works? The content of the present study is qualitative and the method of collecting information is library-based, and analyzing the landscape works of Mahmoud Khan. This research has been done by descriptive-analytical method. The importance of urban landscapes in the works of Mahmoud Khan during the Qajar period is due to the fact that he shows the new Tehran and new buildings in Tehran during the Qajar period, and his works document the buildings and landscapes of Tehran in this period. The results of this study show that Mahmoud Khan is one of the leading artists in the field of modern painting in Qajar era Iran. He shows a different type of landscape painting in the Qajar period with the influence of photography in his paintings. The important point in Mahmoud Khan's architectural paintings is the absence of human beings, kings and courtiers, and only dealing with buildings and landscapes. These paintings show the location of buildings and structures, their composition and the combination of Iranian and European art. In the backgrounds of Mahmoud Khan's works, the paintings and drawings of the earlier Qajar period can be seen in fine and segregated geometric surfaces. Mahmoud Khan's paintings of buildings show his scientific and mathematical mind as well as his knowledge of geometry and perspective. In the second half of the Qajar period, he is the point of balance between Iranian and European art. His inquisitive mind is reflected in his precise naturalization, which is evident in the provided pictures, as well as in his European view in paintings and perspective, seen from above, and punctuation. In his paintings, high skill in perspective, in-depth and accurate representation and high quality, soft and bright light, clear and correct perspective can be seen by the audience. He paints the Qajar era Tehran, which is moving towards modernization. Mahmoud Khan was aware of the principles and rules of landscape painting, form and use, one-point and two-point perspective, and he used them masterfully in his works. His knowledge of mathematics, model making of buildings, has certainly played an important role in the artist's precise artistic vision and its reflection in painting. His paintings have a photographic style and a different vision, creative mind, diversity and modernity in painting, and poetic naturalization which show his eye-catching and poetic choice of bright colors. His landscape paintings have the power of innovation, elegance, skill, and boldness in painting, that consciously use the style of realism and the combination of Iranian and European art as well as the evolution of aesthetics. He makes a difference in Qajar painting, which shows his artistic genius and philosophical vision. Iranian spirit, perspective and the effects of Westernism, and the influence of Iranian painting can be seen in his paintings and works of other painters in this period of gardens and the palaces that depicted royalty like the work of Yahya Ghaffari, son of Sani al-Mulk and Abu Turab Ghaffari, but none of them had the power and skill of Mahmud Khan, and none of them worked with watercolor technique so brilliantly and beautifully with such a great process. Most of their works were designed and produced in lithography, so the colorful nature of Mahmud Khan's watercolor works and his knowledge of color set him apart from the others. It distinguishes him from his generation. The most important part of his artistic activity is magical lighting, subtle and rich processes and spots, and original and brilliant painting. At a time when artists were mostly courtiers and worked in sculpture and portraiture, he turned to inanimate nature, landscape painting and design of the interior and exterior of buildings, and chose a theme as the main subject of his painting. While other artists had been the fringes of their craft, he achieved a personal and different style in the art of watercolor painting that is not seen in the paintings of other artists. His works, while being influenced by Iranian art, have a different feature, and that is generalization versus partiality in Iranian art.
    Keywords: Qajar, Mahmoud Khan Malek al-Sho'ra, Tehran, Perspective, Landscape, Painting, Photography}
  • ملک زاد مخمل باف*، فرزانه فرخ فر

    در تاریخ نگارگری ایران، کاربرد منظره در ترکیب بندی دارای جایگاه و اهمیتی ویژه بوده و در هر دوره همگام با نگرش های گوناگون تجلی یافته است. شیوه منظره پردازی که در طی قرون نهم و دهم ه.ق با جلوه ای خاص و پر جزییات مورد توجه نگارگران بود، در مکتب نگارگری اصفهان تا حد زیادی دستخوش تغییر گردید و کارکرد سابق خود را از دست داد. در این میان دو نگارگر ممتاز و برجسته دربار صفوی، صادق بیگ افشار به عنوان نماینده سبک متقدم و رضا عباسی نماینده سبک متاخر محسوب می شوند که هرکدام در شیوه طراحی خود، به غایت استاد بودند. در بررسی اجمالی میان آثار این دو هنرمند در نگاره هایی با مضمون و مجالس مشابه، تفاوت شیوه ی منظره پردازی مشهود است. از آنجایی که این دو هنرمند را می توان نمایندگان بارز دو سبک نگارگری متقدم و متاخر در مکتب اصفهان عصر شاه عباس اول نامید، ضرورت شناسایی وجوه اشتراک و افتراق ویژگی های تصویری آثار ایشان در یکی از حوزه های خاص و بحث برانگیز نگاره، یعنی منظره مطرح می شود. بر این اساس، مساله تحقیق بدین شکل طرح می گردد: چه ویژگی هایی در منظره پردازی سبک نگارگری متقدم و متاخر مکتب اصفهان صفوی با تاکید بر آثار صادق بیگ افشار و رضا عباسی به کار رفته است؟ در این راستا ابتدا ماهیت و اصول منظره پردازی در دو سبک قدیم و جدید مکتب نگارگری اصفهان تعریف شده و سپس مطالعه تطبیقی بین آثار دو هنرمند انجام می شود. نتایج کلی پژوهش، مبین تفاوت هایی در شیوه منظره پردازی آثار دو هنرمند است که بیشتر در رویکرد آنها به طبیعت نمود می یابد. این پژوهش در دسته پژوهش های کیفی قرار می گیرد و روش آن، تحلیلی-تطبیقی است. جامعه بررسی را منتخبی از نگاره های صادق بیگ افشار و رضا عباسی تشکیل می دهند که در بازه زمانی و مضمونی مشترک، خلق شده اند.

    کلید واژگان: مکتب نگارگری اصفهان, ترکیب بندی, منظره پردازی, رضا عباسی, صادق بیگ افشار}
    Malakzad Makhmalbaf *, Farzaneh Farrokhfar

    Over the chronicle of graphics Iran, landscaping has always occupied a peculiar position, being demonstrated through an array of forms and accompanied with different manifestations. Landscaping, which was under careful attention of painters and its flashy representation during the ninth and tenth centuries, undertook considerable alternations in Isfahan style of painting, losing its own previous practicality when the two prominent painters of Safavi court - Sadeq Beik afshar and Reza Abbasi - were the thorough masters of their own styles; the former as the representative of the new and the latter ancient forms of landscaping.Taking a glance at the works of these two artists, the viewer can easily see the differences. Since they are the notable delegates of the new and modern schools of Isfahan Safavi era, the recognition of their works' visual resemblance and discrepancy in one of the unique and most controversial domain of landscaping ,namely scenery, is highly necessary. Accordingly, the issue of inquiry is drawn up in this way; which special properties have been applied in the new and modern styles of Isfahan Safavi School baded on artistic works of Reza Abbasi and Sadeq Beik afshar?To do so, firstly, the nature and the basis of landscaping of the two styles have to be defined and then contrastive studies among their works are to be conducted. The outputs depict obvious distinctions in their special tendencies of landscaping which are being manifested through their exclusive inclination to the nature.This research is qualitatively categorized using contrastive and analytical bases of inquiry. It is a selection of works presented by Reza Abasi and Sadeq Beik afshar having been created in a specific time with a shared concept.

    Keywords: Safavid Painting, Isfahan School, Landscaping, Reza Abbasi, Sadeq Beik afshar}
  • سحر شفائی*، خشایار قاضی زاده

    مرقع گلشن موجود در کتابخانه ی کاخ گلستان مجموعه ارزشمندی است که توسط هنرمندان ایرانی و هندی به وجود آمده است. اهمیت پژوهش این است که به شناسایی و معرفی سبک های مختلف طبیعت پردازی در نگاره های مرقع گلشن به عنوان نفیس ترین آثار دوران جهانگیری، سیر تحول هنر گورکانیان هند از دوره ی همایون تا جهانگیر می پردازد. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی های طبیعت پردازی در نگاره های مرقع گلشن بوده است. زیرا طبیعت در مرقع گلشن جایگاه ممتاز و قابل تامل دارد. می توان مساله حاضر را به بررسی این سوال ها دانست، آیا منظره پردازی دارای خصوصیات متمایزی بر اساس سبک های موجود در نگاره های مرقع گلشن بوده و طبیعت پردازی در هرسبک چه ویژگی هایی داشته است؟ روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است و از 300 صفحه ی مرقع گلشن 144 قطعه نگاره ی هندی و ایرانی با موضوعات مختلف را در بر دارد بنابراین تعدادی از نگاره هایی که دارای ویژگی های غالب از منظره پردازی، در سبک های موجود می باشد، مورد مطالعه قرارگرفته است. در این پژوهش پنج سبک در منظره سازی های مرقع گلشن یافت شد که هرکدام دارای ویژگی های خاصی بوده و در نهایت شاهد اختلاط سبک ها و کشمکش بین این گرایش ها هستیم اما هیچ کدام به طور مطلق جایگزین یکدیگر نشدند.

    کلید واژگان: سبک ها, مرقع گلشن, منظره پردازی, نگارگری}
    Sahar Shafaei *, Khashayar, Ghazi Zadeh

    Gulshan collection in Gulestan palace is a valuable collection that has been created by Iranian and Indian artists. The importance of this study is that it discusses and introduces various styles of naturalism in the paintings of Gulshan collection as the most exquisite works of Jahangiri era, the history of development in Indian Gurkany art from Homayoon to Jahangir period. The aim of this study is to identify naturalism in the paintings of Gulshan collection. Because in the art of painting they consider nature and its manifestation. Inclination to nature is evident in the remaining works. That's why these questions can be posed that what styles were used in the landscape painting of Gulshan collection? What kind of characteristics should a style have and if they are distinctive or not? The method in this study is descriptive analytical and collecting data is in the form of library and attributive. The statistical population is Gulshan collection in the Gulestan palace library. Almost 80 images of landscape painting were collected from the treasury of manuscripts of Gulestan palace. After checking these images five of them that had the most outstanding features of naturalism were investigated. Because in this study five styles of landscape painting of Gulshan collection were found, each of which had unique feature and eventually we witnessed the combination of styles and the conflict between these orientations. However, none of them were completely replaced by each other. Thus, first we will investigate how Gurkany government and painting were created. In brief the effect of Iranian and European art on Indian art was discussed and then nature was investigated in art and painting. Finally, some paintings having different features of landscape making were analyzed as well as explaining Gulshan collection.

    Keywords: styles, Gulshan collection, landscape painting, Painting}
  • سحر شفایی*، خشایار قاضی زاده

    مرقع گلشن موجود در گنجینه نسخ خطی کاخ گلستان به فرهنگ هند و ایرانی تعلق دارد. اهمیت پژوهش این است که این مرقع بی‌نظیر به سرپرستی میرسیدعلی تبریزی و خواجه عبدالصمد شیرازی به تصویر درآمده است، و رقم برخی از بزرگترین و مشهورترین نگارگران مکتب هندی و ایرانی در آن دیده می‌شود. هنرمندان در ابتدا تحت تاثیر نگارگری ایران بودند اما بعدها شیوه هندی را به نقاشی‌ها وارد کردند بدین ترتیب سبکی در نقاشی گورکانیان هند به وجود آمد،که ویژگی‌هایی از هنر نگارگری ایران و هند را داشت. این سبک در برخی منابع هند و ایرانی نامیده شده است. این پژوهش سعی بر شناسایی ویژگی‌های منظره‌پردازی در نگاره‌های ایرانی و هندی مرقع گلشن دارد. زیرا در هنر نگارگری، همواره طبیعت و عناصر متشکله‌ی آن، الگو و منبع الهام هنرمندان بوده است. و همواره هنرمندان از کهن‌ترین روزگاران بر این باور بوده‌اند که طبیعت بهترین آموزگار است. و در آثار هنری همه اقوام و ملل، طبیعت است که بیش از هر چیز آشکار است. و دیگر این که گرایش به طبیعت‌سازی در نگاره‌های مرقع گلشن به خوبی قابل مشاهده است. و می‌توان مسئله حاضر را بر روی خصوصیات طبیعت‌پردازی در این نسخه نفیس دانست. روش این پژوهش توصیفی-تحلیلی و تعدادی از نگاره‌هایی که ویژگی‌های متفاوتی از طبیعت‌پردازی در سبک ایران و هند می‌باشد مورد مطالعه قرارگرفته است. در نهایت ما در منظره‌پردازی نگاره‌های این سبک شاهد شیوه متعادلی از طبیعت‌پردازی ایرانی و هندی هستیم که به مرور گرایش به عمق‌‌نمایی، سه‌ بعدنمایی و واقع‌گرایی هندی در آن بروز می‌کند.

    کلید واژگان: ایران و هند, مرقع گلشن, منظره پردازی, نگارگری}
  • علی اسدپور*
    پژوهش در هنر هخامنشی همچنان موضوعی بکر و دشوار است. با توجه به ضعف مستندات هنری باقی مانده از روزگار هخامنشی، مهرها از جمله سودمندترین بن مایه هایی هستند که داده های فراوانی دارند. هدف این پژوهش بازشناسی انگاره «درخت» در مهرهای هخامنشی مبتنی بر گونه شناسی درختان و بررسی رابطه میان گونه درخت با مضمون یا محتوای مهر است که موضوع چندان پرداخته شده ای نیست. راهبرد این پژوهش کیفی با رویکرد توصیفی- تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان دادند که به طور کلی سه گونه قابل تشخیص از درختان در این مهرها می توان یافت: «درختان نخل خرما»، «درختان برگ سوزنی» و «درختان میوه». درختان نخل با یا بدون خرما به شیوه واقع گرایانه با جزییات فراوان و تقارن محوری طراحی شده اند. تکنیک های پرداخت و زیبایی شناسی درختان تنوعی از سبک درباری تا سلایق شخصی طراح را دربردارد. درختان برگ سوزنی در نمونه هایی به سبک تقلیدی دیده می شوند که درون مایه اصلی مهرهای آن، بیشتر تفوق مردی تاجدار بر جانداران است. این درختان در صحنه های شکار و تعقیب و گریز، به وسیله هاشورهای ساده و موازی طراحی شده اند. درختان میوه یا درختان گل دار، متناسب باسلیقه طراح هستند. درختان افزون بر جنبه آذینی دو کارکرد کلیدی دارند: الف) درخت به مثابه نماد پادشاهی در صحنه پردازی های درباری و ب) درخت به مثابه نماد طبیعت در صحنه پردازی های منظره گرا.
    کلید واژگان: گونه شناسی, نخل, برگ سوزنی, منظره پردازی, مهرهای استوانه ای, منظر درخت}
    Ali Asadpour *
    Research on Achaemenid art is still a fresh and difficult subject. Due to the weakness of the remaining Achaemenid artistic documents, seals are among the most useful materials that have abundant data. This can help us to improve our understanding of Persian in the Achaemenid era. In addition to the beneficial aspect, the tree has also been of aesthetic and ritual value in the Achaemenid thought. The tree's notion can be found in the following two visual and key sources. The first and most used are seals that include a significant portion of the images of the trees. The second type is embossed designs and glazed tiles in architectural monuments that have the least variety of images for examining the tree in Achaemenid art in measuring seals. The purpose of this research is to recognize the notion of "tree" in the Achaemenid Seals based on the typology of trees and to examine the relationship between the species of the tree with the theme or the content of the seals, which is not a matter of much concern. The present paper is based on the hypothesis that "the representation of the tree in the art of seals making with the theme of seal" is not the only element for ornament's scene. The strategy of this qualitative research is descriptive-analytic approach. The results of this study showed that, in general, three recognizable species of trees can be found in these stamps: "palm date trees", " conifer or needle leaf trees" and "fruit trees". Palm trees with or without dates are designed in a realistic way with plenty of detail and axial symmetry. Payment techniques and aesthetics of the trees include a variety of court styles to designer personal tastes. In general, cylindrical seals are a more suitable substrate for palm trees, and this is also consistent with the subject matter of these seals. Because the palm is considered as a symbol of fertility and prosperity, the royal address is also considered, and its significance is so much that in some cases the sign of a wing or winged body disc can be seen above it. Needle leaf or conifer trees are seen in samples of the style of imitation, the main theme of which is its seal, the domination of a crowned man on animals. These trees are designed in hunting and hunting scenes, with simple and parallel hatches. In non-court hunting scenes, the presence of shrub or conifer trees can be seen more. In general, in non-cylindrical seals that have more popular themes and are closer to everyday life, the presence of such tall trees is a cylindrical seal. However, fruit trees have a very small contribution to the studied seals. Fruit trees or flowering trees are appropriate to the designer's style. In addition to the ornamentation, the trees have two key functions: a) the tree as the symbol of the kingdom in the court scenes; and b) the tree as the symbol of nature in the scenic scenes.
    Keywords: Typology, Palm, strawberry, Landscape, cylindrical seals, tree- scape}
  • مینا محمدی وکیل، حسن بلخاری قهی*

    مسئله مورد توجه در جستار حاضر، بحث پیرامون چرایی فقدان منظره پردازی و نقاشی طبیعت، به عنوان یک موضوع مستقل، در هنر ایران با دقت نظر در اتیمولوژی واژه طبیعت است. در نقاشی ایرانی، بر خلاف نمونه های غربی و آثار خاوردور، هرگز طبیعت و مناظر آن در جایگاه موضوع اصلی اثر قرار ندارند، در مطالعه واژه طبیعت در زبان فارسی نیز در می یابیم که واژه مذکور تا سده اخیر کاربرد معنایی مترادف با (nature) در زبان انگلیسی را نداشته و در معنای فطرت و ذات مورد توجه ادبا و فلاسفه قرار داشته است. در زبان فارسی، پس از اسلام و اختلاط با زبان عربی، واژه ای کل نگر دال بر جهان پیرامونی، بیرون از انسان که برساخته او نیست، وجود ندارد، و واژه طبیعت با کاربرد امروزی آن در سده اخیر و در پی گسترش روابط با غرب در کلام و افکار ایرانیان وارد شده است. بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که از آنجا که تفکر زاییده زبان است، لذا یکی از اصلی ترین دلایل عدم وجود نقاشی طبیعت در ایران را می توان ماحصل فقدان مصداق کلامی آن دانست. این پژوهش به روش توصیفی تحلیلی، جمع آوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها به شیوه استقرایی انجام پذیرفته است.

    کلید واژگان: طبیعت, نقاشی ایرانی, منظره پردازی, دورنماسازی, ادبیات تطبیقی}
    Mina Mohammadi Vakil, Hasan Bolkhari Ghehi*

    The focal issue in the current research involves the discussion on the reasons for the absence of landscape depiction in Iranian painting with emphasis on the etymology of the term nature. In Iranian painting unlike western and far eastern examples, never nature and landscapes are the main subjects. Tabi’at (Nature) is an Arabic word bearing various meanings. The scope of the meaning of the word Tabi’at (nature) whether in Persian, Arabic or European languages is so vast and equivocal that in different times, places and discourses it has held wide and diverse meanings. To further clarify the evolutionary meaning of Tabi’at (nature) in the Persian culture and language, at first with a comparative look, the roots of the word was studied in the most comprehensive Persian dictionaries in the recent century such as Nezam, Nafissi, Dehkhoda and the Persian encyclopedia of Mosaheb, Moein, Amid and Sokhan with respect to their historical precedence and secondly its meaning among Islamic scholars and its reflection in Persian poetry. In studying the word Tabi’at (nature) in the Persian language, we realize that not until the last century the said term was synonymous with its English word, but it was perceived as bearing the meaning of essence and substance by literary figures and philosophers. In the post Islam Persian language and its blending with Arabic there is no general term constituting the surrounding world of nature created outside man without his contribution and the word nature with its modern application entered the Iranian language and thoughts in the last century followed by expansion of relations with the west. With that said it can be concluded that since thought is the product of language then one of the main reasons for lack of landscape delineation in Iranian painting results from the absence of the word in the language. On the other hand, with a look at the principles of semiotics and study of the relation between phonology and meaning we understand that the word nature in the Persian language according to Saussure’s theory has a signifier with a long precedence in the Persian literature and philosophy but its signified (meaning) has changed throughout time. In other words, the relation between the ancient signifier and signified has recently received a new meaning for nature synonymous with the surrounding world such as mountains, plains, seas, etc. It can therefore be said that the new meaning that creates a new sign has not been precedent in the Iranian cultural history. Based on this reasoning thinking that Iranian painters would be able to understand the universal and modern concept of nature without a specific lingual signifier is impossible. They unlike their western counterparts were naturally unable to portray the nature that they lacked in their language. This research is conducted by descriptive-analytical method, collection of data through library materials and analysis of the findings by inductive approach.

    Keywords: Nature, Iranian Painting, Landscape painting, Nature Etymology}
  • لیلا رضاپور
    به سطوحی که از عناصر سخت طبیعی و مصنوع چون سنگ، آجر و خاک غیر زراعی ایجاد شده است، «منظر سخت» گفته می شود. در الگوی باغ ایرانی سطوح سخت و نرم به شکلی مشخص از یکدیگر تفکیک شده و در عرصه های متمایز قابل رویت است. اگرچه باغ های ساخته شده در دوره سلاطین گورکانی هندوستان به لحاظ الگوی طراحی، عناصر و ارکان از شیوه ی باغسازی ایرانی تبعیت کرده اند و می توان آنها را گونه ای از باغ های ایرانی نام نهاد، اما دارای تفاوت هایی با نمونه های اصلی هستند که برخی از این تفاوت ها را می توان با حضور در فضای باغ درک کرد. تفاوت منظر سخت یکی از این اتفاقات است.
    در باغ های هندی با الگوی ایرانی، سطوح سخت و کف سازی در مقایسه با نمونه ایرانی آن از گستردگی بیشتری برخوردار بوده و منظره پردازی باغ را به نحو بارز و قابل ادراک تحت تاثیر خود قرار داده است. این پژوهش در تلاش است با بررسی عناصر و ویژگی های طراحی محیط باغ و بررسی نمونه های هندی تفاوت کیفیت منظر سخت را به چالش بکشد. بر این اساس مشخص می شود گستردگی سطوح سخت و نظم هندسی آنها براساس خطوط راست و زوایای متعامد با نبود پوشش گیاهی متراکم، باعث شده باغ هندی منتظم تر از باغ ایرانی ادراک شود و منظر سخت آن جلوه ای مضاعف پیدا کند. در جهت اثبات این امر عناصر منظر سخت و کیفیت های حاصل از شیوه بکارگیری آنها در طراحی باغ هندی مورد مطالعه می گیرند تا تاثیر بصری و ادراکی تغییر تناسب میان منظر سخت و نرم باغ در نظر بیننده مشخص شود.
    کلید واژگان: منظر سخت, باغ ایرانی, هند, کف سازی, منظره پردازی}
    Leila Rezapour
    The surfaces made of natural and artificial elements such as stone, brick, soil and non-arable land has are called, "hard landscape". In Persian Garden pattern, soft and hard surfaces are clearly separated from each other and this is visible in distinct areas. Although the gardens constructed in Indian Mughal kings era have followed the manner of Iranian gardening in terms of design pattern, building blocks and elements, and they can be called a species of Iranian gardens, but there exist some differences between them with the main examples, which can be observed with presence in the garden. The difference in hard landscape is one of these occurrences. In Indian gardens with Persian pattern, hard surfaces and floor-building are more extensive compared with those of Iran and more extensive garden and this significantly influenced the garden landscape in an obvious and perceived way. This study attempts to challenge the hard landscape difference, investigating the elements and characteristics of the garden environmental design and examining Indian examples. Accordingly, it is determined that the extension of hard surfaces and their geometric order based on straight lines and orthogonal angles in the absence of dense vegetation cause that Indian garden be perceived as more regular than Persian garden and its hard landscape find a double manifestation. In order to prove this, the hard landscape elements and qualities obtained by using them in Indian garden design are examined for the visual and perceived impact of proportionality change between the hard and soft landscape of garden to be specified in viewer’s look.
    Keywords: Hard Landscape, Iranian garden, India, Floor, building, Landscape}
  • شهره جوادی
    نقش پردازی در کاشی کاری های مجموعه ابراهیم خان نمونه ای ارزنده از منظره سازی به شیوه ترکیبی ایرانی اروپایی است که کاربرد عناصر بومی و منطقه ای در آن کاملا مشهود است. عناصری از طبیعت و منظر مانند کبک کوهی، درخت شکوفه، و انواع گل های کوهی که در منطقه کرمان یافت می شود و نقش آنها بر فرش های کرمان نیز وجود دارد. همچنین مقایسه بعضی از نقش ها با کاشی کاری های ترکیه عثمانی که متاثر از تزیینات ایرانی است. منظره پردازی در این مجموعه بنا به دو شیوه هندسی و سنتی و شیوه اروپایی با حجم نمایی و سایه پردازی انجام شده است.
    تنوع در رنگ آمیزی، طراحی و کاربرد موضوعات گوناگون در بخش های مختلف این مجموعه و ارتباط و هماهنگی موضوعات با محل قرار گیری آنها از نمونه های عالی، اصیل و پابرجای تزیینات دوره قاجار است.
    در این نوشتار به معرفی و تحلیل نقش های بدیع و استثنایی از طبیعت گرایی بومی در تزیینات عصر قاجارکرمان اشاره خواهد شد.
    کلید واژگان: کاشی کاری, کرمان, منظره پردازی, نقش های بومی, کبک, طاووس, شکوفه, لاله, زنبق, پنیرک}
    Shohreh Javadi
    The stylization order of the tile works of Ibrahim- Khan Complex in Kerman is one of the rare samples in Iranian manner of stylization which is affected by both European and Iranian elements. In this order, also, the craftsmen have used native and local elements. Of these, partridges, blossom bushesand flora of Kerman are obvious. Such motifs are used at Kerman carpets as well. In compare with of Ottoman tile works, it is notable that such art works are affected by Iranian art of decorations. The stylization at the Ibrahim- Khan complex in Kerman, moreover, presents combination of Iranian geometric traditional manner with European manner of plasticsim and shading. In addition to harmony, Design and variety in both motif function and coloring has established the complex of Ibrahim- Khan in Kerman as one of the glorious Qajar monuments.This article has presented an analytical view of naturalism in decorative arts in Kerman during the Qajar dynasty.
    Keywords: Tile works, Stylization, Kerman, Local motifs, Partridge, Peacock, blossom, tulip, lily, rounded, leaves}
  • ادهم ضرغام
    عشق به طبیعت و زیبایی های آن منشا آفرینش بسیاری از آثار هنری بوده است. آفرینش صورت هنری مبتنی بر شهود هنرمند است. موضوع این شهود, طبیعت و زیبایی های بیکران آن است. آنچه که بنیان شهود هنری است, نظاره بی آلایش هنرمند است نسبت به طبیعت که اصطلاحا مفتوح بودن هنرمند در برابر طبیعت نامیده می شود. آن گونه که طبیعت به عنوان موضوع (Subject) حقایق خود را بر هنرمند آشکار می کند. طبیعت در نگرش مکانیکی، برابر نهاده شده (Object) است اما در عالم هنر، طبیعت، سوژه (Subject) است و هنرمند ابژه طبیعت، یعنی برابر نهاده شده طبیعت است و نه بالعکس! هنرمند به سخن طبیعت گوش فرا می دهد. در این گونه مواجهه با طبیعت است که سوژه یا طبیعت، حقایق و زیبایی های خود را بر هنرمند آشکار می کند. در چنین نظاره ای که عشق به طبیعت به مثابه صنع الهی و رقم محبوب ازلی و جمال احدی, مبداء آن است, طبیعت, قوه شهود هنرمند را فعلیت می بخشد و قوه خیال, شهود هنری را به صورت هنری مبدل می کند. زیبایی اثر, عینا همان صورتی است که نقاش آن را آفریده است. مبداء حرکت دست و قلم نقاش, شهود هنرمند است که به صورت فرم و رنگ نخست در متخیله او تحقق یافته و سپس بر پهنه بوم ظاهر می شود.
    کلید واژگان: طبیعت, حقیقت, زیبایی, شهود, منظره پردازی, تجلی}
  • شهره جوادی
    منظره پردازی در نقاشی ایرانی و اروپایی دارای اهمیت خاصی است که با نگرش های متفاوت و شیوه های گوناگون به آن پرداخته شده است. نگارگری ایران از قرون اولیه هجری تا به امروز با شیوه و سنتی خاص که متکی بر زیبایی شناسی و باورهای ایرانی است به مسیر خود ادامه داده است. طبیعت گرایی و آمیختگی انسان با طبیعت که ریشه در اعتقادات باستانی مردم ایران دارد، همواره در مینیاتورها به عنوان عنصری ضروری و اصلی زیباشناسانه مشاهده شده است. حیاط و باغ که در نقاشی ایرانی به جوی های آب و انواع گیاهان و پرندگان مزین می باشد، به اعتقاد بسیاری از محققین و نظریه پردازان با الگوی «باغ های بهشت»ساخته شده است و در واقع تصاویری خیالی یا مثالی را از جهان برین نشان می دهد.
    کلید واژگان: منظره پردازی, مینیاتور ایرانی, نقاشی اروپایی, طبیعت گرایی, گل و بوته, آسمان, باغ}
    Shoreh Javadi
    he landscape painting has a significant position in European as well as in Iranian paintings.Painting in Iran, from the fIrst centuries,A.D, to now is being developed based on Iranian specific beliefs and aesthetics.Naturalism and man - Environment interrelationships which has been rooted in ancient Iran are the particular characteristic of Iranian miniatures as an essential and an aesthetician element. Gardens and court yards with water streams and all kind of the birds and the plants, according to the most of the specialist are based on the image of the Heaven.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال