به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « نور آسمان » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • منصوره طاهباز، شهربانو جلیلیان، فاطمه موسوی، مرضیه کاظم زاده
    در معماری سنتی ایران، نور طبیعی که به عنوان تنها منبع روشنایی روز بود، به تامین روشنایی محدود نشده و از نظر کیفیت بصری و زیبایی فضا نیز مورد توجه معماران بوده است. یکی از نمونه های خوب بازی نورپردازی طبیعی در معماری ایرانی را می توان در خانه های سنتی با فضاهای متفاوت آن یافت. وجود بازشوهای متنوع دیواری و سقفی در این نوع معماری شاهد این ادعاست. به منظور بررسی نقش طراحی معماری و تنوع نورگیرهای مختلف در کمیت و کیفیت روشنایی فضا متناسب با کاربری آن، تحقیقی در مجموعه خانه عامری های کاشان که دارای حیاط ها و فضاهای متفاوت است، انجام شد. در این مقاله ویژگی نورپردازی تعدادی از فضاهای منتخب این خانه که از نظر شکل هندسی فضا، وضعیت و موقعیت نورگیر، محل قرارگیری در مجموعه و کاربری فضا متفاوت هستند، بررسی شده و رابطه بین تصمیمات طراحانه معمار و کیفیت نورپردازی فضا معرفی می گردد. در این تحقیق به کمک ابزارهای نورسنجی، داده های میدانی گردآوری شده و توسط نرم افزار ریدینس به یک سال تعمیم داده شد. سپس به کمک معیارهای ارائه شده در کتب راهنمای نورپردازی، شرایط نوری هر فضا از نظر میزان روشنایی، تنوع و یکنواختی توزیع نور و کیفیت بصری حاصل از آن با توجه به کاربری فضا تحلیل شد. نتایج حاصله حاکی از آن است که در معماری مسکونی خانه های سنتی ایران، نور روز در کلیه تصمیمات طراحی اعم از انتخاب فضاهای پر و خالی، تناسبات و ابعاد حیاط ها و اتاق ها، جهت گیری هر فضا نسبت به خورشید، میزان دید هر فضا به حیاط و آسمان، عمق هر فضا و شکل و موقعیت نورگیر آن، اهمیت هر فضا از نظر دسترسی و کاربری و غیره نقش تعیین کننده ای داشته و یکی از مهم ترین ارکان طراحی محسوب می شده است. راهکارهای طراحانه به کار رفته در این شیوه از معماری، امروز هم می تواند راهگشا و الهام بخش معماران معاصر باشد و امکان بهره مندی هر چه بیشتر از نعمات نورپردازی طبیعی در خانه و کاشانه مردم را فراهم کند.
    کلید واژگان: نورپردازی طبیعی, نور آسمان, نورگیر سقفی و دیواری, زاویه دید آسمان, عمق نفوذ روشنایی}
    Mansoureh Tahbaz, Shahrbanoo Jalilian, Fatemeh Mousavi, Marzieh Kazem Zadeh
    Daylight as the only light source in the past was not considered only for its illumination in Iranian traditional architecture. The visual qualities and aesthetics of daylight were other considerations for architects. A good example of fantasy of daylight in Iranian architecture can be found in traditional houses. Diversity of different wall and ceiling openings is a testifier for this claim. To find out the effects of different design concepts in quality and quantity of light related to its specific space, a research has been conducted in Ameri House in Kashan with several central yards and spaces. Discovering the relation between architectural decisions and quality of daylight is the aim of this research. In this article the specifications of daylight in some spaces of this house are studied according to their location in the house, geometric shape of the place, location and condition of their openings related to their functions. Using luminance meter, the field data of several spaces were gathered and it was extended to a year by radiance simulation. Lighting Handbooks were used to analyse lighting conditions such as amount, uniformity or diversity of illumination, visual amenity and visual quality related to the function of the space. The information were analysed in four steps: 1- Room specifications: by calculating “Room Index”, “Room Depth Criteria”, “Perimeter Zone” and “Orientation Factor”. 2- Geometry and neighbourhood conditions: by drawing “No Sky Line” area, “Visible Sky Angle” in section and façade and “Shading Mask” of the window. 3- Analysing the field data: by drawing the “Illumination” contours in plan (on the reference height) and section of each room. 4- The illumination condition of each room in a whole year was simulated using Radiance Software. In steps 3 and 4, the data were analysed by “Useful Daylight Illuminance (UDI)”. It shows the percentage of the room area which is in “UDI Achieved” (100-2000 Lux), “UDI Autonomous” (300-2000 Lux), “UDI Supplementary” (100-300 Lux), UDI Exceeded” (> 2000 Lux), and “UDI Fell-Short” (
    Keywords: Daylighting, Sky Light, Ceiling, Wall Openings, Visible Sky Angle, Perimeter Zone}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال