به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "نگارگری حماسی معاصر" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی نگارگری حماسی معاصر در مقالات مجلات علمی
  • صدیقه پورمختار، مرتضی افشاری*

    یکی از منابع اصلی نقاشی ایرانی کتب ادبی بوده و از همه انواع ادبی مانند غنایی، حماسی، مذهبی و... در آثار نقاشی به کارگرفته شده است. از آن جا ادبیات حماسی و به ویژه شاهنامه فردوسی که به شرح دلاوری پادشاهان و قهرمانان ملی و همچنین مردم ایران پرداخته، بیش از انواع دیگر ادبی مورد توجه بوده است و در دوره های مختلف، هنرمندان ایرانی از مضامین این کتاب ارزشمند که یکی از ارکان اصلی ادبیات ایران را تشکیل می دهد بهره برده اند؛ اما مواجهه هنرمندان با این اثر در هر دوره متفاوت بوده است که این پژوهش به بررسی این مواجهه پرداخته است. موارد مورد مطالعه در این پژوهش شاهنامه با یسنقری از نگارگری قدیم ایران و تطبیق نگاره های آن از لحاظ محتوایی و مضامین ادبی با آثاری از هنرمندان معاصر ایران می باشد. پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با رویکردی تطبیقی به انجام رسیده است و هدف اصلی آن چگونگی مواجهه نگارگری قدیم و معاصر ایران با مضامین شاهنامه فردوسی به عنوان پایه اصلی ادبیات حماسی ایران است. پژوهش حاضر ضمن بررسی وجوه شباهت و تمایز این مواجهه، به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که علل و عوامل وجود این تفاوت ها و تغییرات چیست؟ از نتایج این پژوهشمی توان به وابستگی بیشتر نگارگری قدیم به متن، مرکزیت قرار گرفتن پادشاهان و اعمال آن ها، پرداختن به جزییات اشاره کرد.در دوران معاصر از آن جا که طیف مخاطبین گسترده شده است، در آثار هم از وابستگی صرف به متن کاسته شده است و مخاطب جایگاه ویژه ای یافته است؛ همچنین از پرداختن به جزییات کاسته شده و موضوع اصلی را غالبا پهلوانان ملی و اعمال پهلوانی آنها تشکیل می دهد.

    کلید واژگان: نگارگری حماسی قدیم, نگارگری حماسی معاصر, شاهنامه بایسنقری, شاهنامه فردوسی
    Sedigheh Pourmokhtar, Morteza Afshari *

    One of the main sources of Iranian painting is literary books and all kinds of literary works such as Lyric, Epic, Religiousetc. have been applied in paintings. Since, the epic literature and especially Ferdowsi’s Shahnameh, whichdescribes the valor of kings and national heroes as well as the Iranian people, has received more attention than anyother literary genre and at various times Iranian artists used the its theme, which is one of the central pillars of Iranianliterature, in their works. But artists’ encounter to this work was different in each era, and this study examinesthis encounter. The cases in this study is Shahnameh Baysonqori from ancient Iranian painting and comparisons ofits designs with the works of contemporary Iranian artists in terms of content and literary themes. The research is adescriptive-analytical one with a comparative approach and its main purpose is the way ancient and contemporaryIranian paintings encountered the themes of Shahnameh Ferdowsi as the main basis of Iranian epic literature. Thepresent study, while investigating the similarities and differences between theses encounters, seeks to answer thequestion of: what are the causes of these differences and changes? The results of this study revealed the greaterdependency of ancient miniatures to the text, the centrality of kings and their actions, and addressing details. In thecontemporary era, because of the variety of the audiences, the dependence on the text has been reduced and the audienceshave found a special place; also the addressing to detail has been reduced and the artists often focus on nationalheroes and their bravery.

    Keywords: Ancient Epic Miniatures, Contemporary Epic Miniatures, Shahnameh Baysonqori, Ferdowsi Shahnameh
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال