به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « هویتمندی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • نیلوفر بوالحسنی، زهره ترابی*، علی شکوهی

    با عنایت به اهمیت موضوع هویت نماهای شهری و علیرغم تبیین آن در محافل نظری و مدیریتی، همچنان در عمل فاصله زیادی با نماهای مطلوب وجود دارد. این پژوهش با بررسی خیابان شهید قامت بیات در شهر زنجان به دنبال تاکید بر لزوم هویتمندی نماها در محلات تاریخی و شناسایی عوامل موثر در ارتقای هویت در سیما و منظر خیابانی می باشد. نوع پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی و جمع آوری اطلاعات آن بر پایه مطالعات کتابخانه ای، مشاهده و برداشت میدانی انجام گرفته است. روش تحقیق مبتنی بر بهره گیری از روش های کمی و کیفی (تحلیل آمیخته) بوده و تجزیه وتحلیل اطلاعات به صورت کمی و با استفاده از نرم افزار spss انجام پذیرفته است. جامعه آماری پژوهش را 230 نفر از ساکنین محله زینبیه زنجان تشکیل می دهند که به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. نتایج این پژوهش توجه هم زمان به ابعاد سه گانه سازنده هویت (کالبدی، بصری، معنایی) را الزامی دانسته و بیان گر این مسیله است که در طراحی و ساماندهی نماهای خیابانی مستقر در بافت های تاریخی توجه به زمینه کالبدی و برقراری انسجام و پیوستگی بین قسمت های مختلف، پرهیز از اغتشاش بصری جداره ها، افزایش خوانایی سازمان فضایی و تعاملات اجتماعی در عرصه های عمومی از طریق شکل گیری فعالیت های جمعی، شناسایی تمایزات محلی خیابان مذکور از خیابان های اطراف و تاکید و تقویت آنها، از موارد مهم در راستای دستیابی به اهداف این پژوهش است.

    کلید واژگان: جداره شهری, هویتمندی, محورهای تاریخی, سیما و منظر, ساماندهی نماهای شهری}
    Niloufar Bolhassani, Zohreh Torabi*, Ali Shokouhi

    Considering the importance of the identity of urban facades and despite the elaborations made on this concept in theoretical and management communities, observations indicate that deviation from desirable facades is still large in practice. Emphasizing the necessity of defining identities for facades in historical neighborhoods, the present research seeks to identify the factors affecting the improved identity of the street landscape and view. In this work, Ghamat Bayat Street, a newly constructed pathway in the central historical context of Zanjan, Iran was considered as a case study. This is an applied research where data collection was performed through library studies coupled with filed observations and surveys. The research method is a mix of qualitative and quantitative procedures (i.e., mixed analytics), where quantitative data analysis was performed in SPSS software. Statistical population of the research was composed of residents of Zeynabieh Neighborhood of Zanjan, who made up a population of 578 individuals, of whom 230 individuals were selected to form a statistical sample. Upon extracting the components of identity in facades along the urban pathways out of theoretical foundations, the research variables were classified under three classes of “physical”, “visual”, and “semantic” indices. Investigation of these variables along the studied street showed that, from the Zeynabieh Neighborhood residents’ point of view, the visual (score: 3.610) and semantic (score: 2.592) indices impose the largest and smallest contributions to improved quality of landscape in this street, respectively. Focusing on the components, the highest and lowest impacts on the identity of facades were found to be those of “balance and symmetry” and “unity/plurality” components with average scores of 3.73 and 2.86, respectively. Findings of this research indicate the necessity of paying attention to the three primary dimensions of identity simultaneously. It was further figured out that, in the design and organization of street landscapes in historical contexts, one must consider the existing physical basis and consistency of different parts, avoid visual disturbance of walls, increase readability of spatial organization and social interactions across public areas by formulating communal activities, identify local distinctions between the considered street and the neighboring pathways followed by emphasizing and reinforcing these distinctions, so as to realize the objectives of this research. Moreover, implementation of traditional construction methods by means of locally available construction materials tends to establish a physical association between the street and the precious surrounding urban context, harmonizing the new constructions with the old ones, which ends up representing the urban identity along the considered street. 

    Keywords: Urban wall, Identity-possessing, Historical pathways, View, landscape, Urban façade organization}
  • امین ابراهیمی دهکردی *، سارا سعادت فرد
    امروز سیمای کلان شهر تهران مخدوش و به لحاظ هویت مندی و برقراری ارتباط با شهروندان بسیار ضعیف است. منظر شهری ارتباط مستقیم با جدارهای شهری داشته و از این بعد می توان اهمیت دیوارنگاری ها را موردبررسی قرارداد. نقاشی های دیواری می توانند در کنار ارتقا کیفیت محیط، ابزاری برای انتقال مضامین هویتی، مذهبی، فرهنگی، و… باشند. فرضیه پژوهش آن است که نقاشی های با مضامین انتزاعی و تکنیک های اجرایی جدیدتر نسبت به سایر رویکردهای اعمال شده ، به لحاظ انسجام و هویت مندی و تاثیر بر شهروندان موفق ترند. پژوهش هایی که تاکنون صورت پذیرفته بیشتر جنبه های فنی و قابلیت های تکنیکی را بررسی کرده اند، این پژوهش به صورت تخصصی سه رویکرد غالب نقاشی های دبواری معاصر را مورد ارزیابی قرار داده و سعی نموده به این سوال بنیادی پاسخ دهد که: کدام یک از رویکردهای سه گانه نقاشی دیواری معاصر تهران از دیدگاه شهروندان موفق تر می باشد؟
    ماهیت پژوهش کاربردی و داده اندوزی به روش پیمایش و توزیع پرسشنامه بوده است، لذا تعداد 300 پرسشنامه در مناطق مختلف تهران توزیع شد، نتایج حاصل بیانگر این موضوع بود که نقاشی های دیواری متاخر از دیدگاه شهروندان در سنجه های مورد ارزیابی، وضعیت مطلوبی نسبت به آثار پیش از خود دارد، همچنین اولویت های شهروندان درزمینه موضوع نقاشی دیواری به ترتیب: رویکردهای انتزاعی، شبیه سازی و یادمانی می باشد.
    کلید واژگان: نقاشی دیواری, هویتمندی, رویکرد انتزاعی, رویکرد شبیه سازی, رویکرد یادمانی, تهران}
    Amin Ebrahimi Dehkordy *, Sara Saadatfard
    Today the face of Tehran metropolis defaced and in term s of identity and communicating with citizens is extremely weak. The urban landscape has direct connection with urban walls, and from this perspective, the significance of wall art can be considered. Wall paintings that can, along with the improvement of the quality of the environment, provide a means for transmitting the themes of identity, religion, history, culture, and so on. The fundamental belief in this study is that paintings with conceptual (abstract) themes and newer techniques of execution, and more consistent with other applied approaches, such as simulation and memory, are more successful in terms of cohesion and identity and their impact on citizens. Researches that have been carried out so far have examined most of the technical aspects of wall-painting and technical capabilities, but this research has specifically focused on three dominant approaches to contemporary urban painting. It is difficult to satisfy the most of audience of a wall paintings in the public space of the city. However, recognizing the common characteristics of citizens (such as nationality, culture, religion, historical background, etc.) with regard to the proper understanding of the timing and needs of society.Able to create works that have the minimum qualifications necessary to satisfy the majority of citizens.Help, also general themes expressed in the wall painting to the expressive features of the environment and culture where the audience is taken, so that the effect of the wall to create a sense of belonging contacts..In this way, muralism in urban space should, in the light of field research, be of such a kind as to be useful to and useful to citizens .Considering the emphasis on theoretical foundations of works, along with monitoring their implementation with new techniques, in line with the intellectual development of citizens, can contribute to improving the status of this art. The present study is based on the nature and purpose of the applied research type, which has a definite prioritization, and uses a descriptive method to explain theoretical foundations of researchThe method of explaining the findings of the research is also qualitative. The data base was based on the study of library documents as well as survey and distribution of the questionnaire. Therefore, 300 questionnaires were distributed in different regions of Tehran with the same conditions and randomly distributed among the three groups .The results of the research reflect the fact that the late mural paintings from the viewpoint of Tehranian citizens are more favorable than the works before them(Wall paintings of the 70s and 80s ), This research clearly shows that the abstract approach, despite being new, is considered as a new experience in the urban space of Tehran. Although there are still shortcomings in the message transfer, then the simulation approach and then the memorandum approach have gained the highest scores, the results of which are raising the level of artistic understanding of citizens, paying attention to the themes and techniques of execution, and expressing the desire for quality against Quantity
    Keywords: Mural Painting, Identity, Abstract Approach, Simulation Approach, Memorial Approach, Tehran}
  • نوشین سخاوت دوست، فریبا البرزی *
    نگرش معناگرایانه به فضای معماری و واکاوی لایه های مختلف ذهنی و عینی آن از موضوعات حایز اهمیت در حوزه مطالعات معماری است. از میان روش های فکری و فلسفی موجود با قابلیت بررسی عمیق معنامندی فضای معماری، رویکرد پدیدارشناسانه به مکان با گستره ای وسیع در شناخت پدیده ها است که با در نظر داشتن مفهوم مکان و محوریت نقش انسان و تجارب او در درک فضای معماری، تاثیر بسزایی در خوانش صحیح مکان دارد. بدین ترتیب در پژوهش حاضر با به کار بردن روش پدیدارشناسی در یافتن ارتباط میان بازتاب معانی محیط تاریخی و هویت آن خوانشی از مجموعه تاریخی سعدالسلطنه صورت گرفته است. این مجموعه تاریخی با عنوان کاروانسرا در عصر صفوی کاربرد داشته و در چند سال اخیر به دنبال بازسازی های صورت گرفته در قالبی بدیع و به عنوان فضای معماری پویا مطرح شده است. پژوهش حاضر درصدد پاسخگویی به میزان اثرگذاری جنبه های مختلف معنایی مجموعه سعدالسلطنه در اهمیت کنونی و هویت خاص نمونه مورد بررسی در مقایسه با سایر فضاهای تاریخی در فضای شهری است.
    در این راستا فرض بر آن است که در بازخوانی هویت این مجموعه تاریخی از منظر پدیدارشناسی، علاوه بر کالبد ارزشمند بنا به جهت خلق تجربه حسی غنی، آنچه پویایی و حیات هویت کنونی آن را رقم می زند، هماهنگی و قرابت با زمینه های اجتماعی مکان و به تبع آن دلالت های فرهنگی، برداشت های ذهنی و ادراکی مخاطبان از فضا است که جنبه های خاص هویت مجموعه را در دلالت های ذهنی و مفهومی جستجو می کند. با نظر به فرضیه مطرح شده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش زمینه های مفهومی، ذهنی، اجتماعی، فرهنگی- تاریخی مکان در رابطه با تجارب شخصی و ادراکی از کالبد ارزشمند مجموعه تاریخی سعدالسلطنه از منظر پدیدارشناسی، در مسیر بررسی علت پایداری هویت آن در عصر حاضر است.
    بدین ترتیب لزوم تفسیر معنا و تحلیل های کالبدی و اجتماعی به عنوان شالوده اصلی پژوهش ایفای نقش کرده و با تکیه بر این موارد روش تحقیق پژوهش حاضر از نوع کیفی، با رویکرد پدیدارشناسانه اول شخص و اگزیستانسیال به مبانی مرتبط با مکان و به روش توصیفی تحلیلی، با کاربست روش کدگذاری آزاد، محوری و گزینشی انتخاب شده است.
    نتیجه پژوهش در خوانش پدیدارشناسانه هویت خاص مجموعه سعدالسلطنه نشان از اهمیت ارتباط تعاملی بنا و آمیختگی آن با دلالت های ذهنی- رفتاری، فرهنگی و اجتماعی شهروندان دارد که صرف ویژگی های عمومی فضاهای تاریخی چون جذابیت های بصری و ارزش های معماری، در پیوند با خصوصیات معنادار نمونه مورد بررسی و تعامل با تجارب و ادراک مخاطبان فضا، بر هویت خاص مجموعه و ماندگاری آن در خاطره جمعی مردم تاکید داشته است.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی, معناپردازی, هویتمندی, تجربه و ادراک حسی از مکان, مجموعه سعدالسلطنه قزوین}
    Noushin Sekhavatdoust, Fariba Alborzi *
    A semantic look at an architectural space and analyzing its various layers of abstraction and objectivity are among significant areas in architectural studies. Regarding the current intellectual and philosophical methods for the in-depth analysis of the architectural space meaningfulness, a phenomenological approach to location includes a wide range of phenomena. Such an approach has a significant role in the accurate legibility of a place by considering the concepts of location, the centrality of human role, and human experiences. Therefore, a phenomenological method was used in this study to determine the relationship between the reflection of meanings of a historical environment and its identity for the legibility of the Historical Complex of Qazvin Saad-al-Saltaneh. This historical Complex was used as a caravansary in the Safavid Dynasty. Since it was renovated in recent years, it has been considered a dynamic site of architecture in a new form. The study aimed to determine how much different meaning aspects of Saad-al-Saltaneh affected the current importance and specific identity of the case study in comparison with other historical sites in an urban environment.
    Accordingly, it is assumed that what brings about the dynamism and livingness of the current identity of Saad-al-Saltaneh is the affinity with social contexts resulting in cultural implications with subjective and perceptual interpretations of the site in addition to the creation of a rich sensory experience. Moreover, the valuable physical status of this historical complex is important in the phenomenological legibility of its identity, the specific aspects of which can be sought in subjective and conceptual implications.
    According to the proposed hypothesis, this study aimed to analyze the roles of conceptual, subjective, social, cultural, and historical contexts of the site in relation with personal and perceptual experiences of the physical values of the Historical Complex of Saad-al-Saltaneh. The contexts were to be analyzed in phenomenological aspects to determine the causes of its sustainable identity in the present time.
    Therefore, the necessity of meaning interpretation plays a major role as a research principle along with physical and social analyses. Accordingly, this is a qualitative study with a first-person and existential phenomenological approach to spatial foundations. The qualitative research methodology was selected by using a descriptive-analytical technique and employing open, axial, and selective coding methods.
    The phenomenological legibility of the specific identity of Saad-al-Saltaneh indicated the important interactive relationship and amalgamation of this historical site with subjective-behavioral, cultural, and social implications of citizens. In fact, general features of historical sites such as visual attractions and architectural values affected the specific identity and public memorability of the case study in relation to meaningful attributes as well as the experiences and perceptions of the audience.
    Keywords: phenomenology, meaning, identity, experience, sense perception from place, historical complex of Qazvin Saad-al-saltaneh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال