به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "واگرایی" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی واگرایی در مقالات مجلات علمی
  • حسین رهنما، نریمان فرح زا*
    در دهه ی اخیر یادگیری مشارکتی به یکی از شیوه های پرکاربرد در آموزش طراحی معماری تبدیل شده است. علی رغم مزایای بسیار این شیوه، برخی گزارش ها حاکی از پدید آمدن نزاع هایی درون گروه هاست که منجر به اختلال در آموزش یا انحلال گروه ها می گردد. در پژوهش حاضر با بهره گیری مطالعات کتابخانه ای، مبانی نظری دو حوزه ی «مسئله گشایی طراحی معماری» و «یادگیری مشارکتی» و مدل های ارائه شده برای مسئله گشایی و یادگیری مشارکتی مورد مطالعه قرار گرفته است. سپس با استفاده از روشی تطبیقی-تفسیری ویژگی های کلیدی دو حوزه ی مذکور با هم مقایسه شده و با تطبیق وجوه اشتراک و افتراق آن ها ریشه های ظرفیت ها و چالش های کاربست یادگیری مشارکتی در آموزش طراحی معماری شناسایی شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد مسئله گشایی از دو نوع فعالیت ذهنی «همگرا» (شامل قاب بندی، گزینش داده ها، تولید راه حل و تایید و پیاده سازی) و «واگرا» (شامل بیان مسئله، مطالعات، تجزیه و تحلیل و ارزیابی) تشکیل شده است. مراحل همگرا به تحدید و کنترل پذیر کردن فضای مسئله/راه حل، و مراحل واگرا به بسط و ایجاد تنوع در فضای مسئله/راه حل کمک می کنند. ظرفیت اصلی کاربست یادگیری مشارکتی در آموزش طراحی معماری به مراحل واگرا باز می گردد که به سبب بهره گیری از توانایی های چند نفر، گروه می تواند به شکل همه جانبه تری ابعاد مختلف فضای مسئله/راه حل را بررسی کند. چالش اصلی نیز به مراحل همگرا مربوط می شود آنجاکه افراد به سبب لزوم تصمیم گیری یا اجماع در فضای مسئله/راه حل، دچار اختلاف می گردند. برای ارائه ی شیوه های مشارکتی متناسب با ماهیت طراحی، باید تمهیداتی برای همگرایی اعضای گروه در نظر گرفت تا ضمن بهره گیری از ظرفیت های واگرایی، چالش های احتمالی نیز مدیریت گردد. تعیین فردی برای رهبری و مدیریت گروه برای تصمیم گیری در مواقع اختلاف و چنددستگی، داشتن ساز و کاری برای تصمیم گیری ها و انتخاب ها، افزایش مهارت های اجتماعی و ارتباطی و استفاده از ترکیب گروه های سازگار و متوازن از نظر همگرایی و واگرایی می تواند ضمن ایجاد همگرایی در گروه، فرصتی را برای استفاده از ظرفیت های واگرایی فراهم آورد.
    کلید واژگان: یادگیری مشارکتی, مسئله گشایی, آموزش طراحی معماری, همگرایی, واگرایی
    Hossein Rahnema, Nariman Farahza *
    In recent decades, cooperative learning has become one of the most common methods in architectural design education. Despite the many benefits of this approach, some reports indicate the emergence of conflicts within groups, leading to disruptions in teaching or the dissolution of groups In the present study, utilizing a literature review, the theoretical foundations of two domains, namely "Architectural Design Problem-Solving" and " cooperative learning," along with the proposed models for problem-solving and cooperative learning have been examined. Subsequently, through a comparative-interpretive method, the key features of these two domains were compared, and by matching the similarities and differences, the roots of the capacities and challenges of employing participatory learning in architectural design education were identified. The results of the research show that problem solving consists of two types of cognitive activities: "convergent" (including framing, data selection, solution generation, and validation and implementation) and "divergent" (including problem statement, studies, analysis, and evaluation). Convergent stages help in defining and controlling the problem/solution space, while divergent stages assist in expanding and creating diversity in the problem/solution space. The main capacity of employing cooperative learning in architectural design education returns to the divergent stages, where, due to the collective abilities, the group can explore various dimensions of the problem/solution space comprehensively. The main challenge is related to the convergent stages, where individuals may disagree due to the necessity of decision-making or consensus in the problem/solution space. In order to achieve a cooperative approach that is aligned with the nature of the design process, precautions should be taken to ensure the convergence of group members. This will enable the utilization of the divergent capacities while also managing potential challenges. Selecting an individual for leadership and group management in decision-making in times of conflict and multiplicity, having a framework for decision-making and choices, increasing social and communication skills, and utilizing a combination of compatible and balanced groups in terms of convergence and divergence can create an opportunity to utilize the capacities of divergence while creating convergence in the group.
    Keywords: Cooperative Learning, Problem Solving, Teaching Architectural Design, Convergence, Divergence
  • امیر علی اسدی*، علی اکبر امینی، منصور تاجری

    ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه از دیرباز دارای راوبط گسترده سیاسی و فرهنگی بوده اند. بدون شک یکی از مهمترین عواملی که نقشی مهم در روابط دوستانه و همگرایی این دو کشور داشته اشتراک در فرهنگ مذهبی بوده است. با این حال در قرن اخیر رابطه بین دو کشور همواره به شکل همگرایی نبوده است و گاه به شکل واگرایی درآمده است. نیروهای همگرا و واگرا که در تعیین چگونگی و کیفیت انسجام ملی نقش عمده ای دارند، مفاهیمی منفک از هم نیستند، بلکه متغیرهایی هستند که دارای پیوندی معکوس و متاثر از هم می باشند. نیروهای همگرا و واگرا در تعیین چگونگی و کیفیت انسجام ملی نقش عمده ای دارند، مفاهیمی منفک از هم نیستند، بلکه متغیرهایی هستند که دارای پیوندی معکوس و متاثر از هم می باشند. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی سعی دارد موضوع فرهنگ و هنر اسلامی را از بعد تاثیرگذاری بر روند همگرایی و واگرایی میان ایران و پاکستان مورد تحلیل قرار دهد. در نهایت به این نتیجه دست یافته که فرهنگ و هنر اسلامی افراطی در اثر مسایل داخلی، ملی و بین المللی از جمله وجود مدارس مذهبی، دخالت عربستان و یا حضور ایالات متحده در پاکستان باعث شده تا همگرایی با ایران دچار اختلال شده و مسیری چالش برانگیز را در پیش رو داشته باشد، به ویژه این که روابط ایران و هند شرایط مساعدتر و مفیدتری برای ایران از جنبه ی اقتصادی دارد.

    اهداف پژوهش

    1.بررسی نقش فرهنگ و هنر اسلامی در همگرایی و واگرایی روابط بین ایران و پاکستان.2.بررسی چالش هایی فرهنگ و هنر  مذهبی در زمینه ی رسیدن ایران و پاکستان به همگرایی.

    سوالات پژوهش

     1.آیا فرهنگ و هنر اسلامی در همگرایی و واگرایی روابط بین ایران و پاکستان تاثیر دارد؟2.همگرایی و واگرایی فرهنگی و هنری ایران و پاکستان تا چه میزان بر روابط ایران و پاکستان تاثیر داشته است؟

    کلید واژگان: روابط ایران و پاکستان, فرهنگ و هنر اسلامی, همگرایی, واگرایی
    Aliakbar Amini, Mansour Tajeri

    Iran and Pakistan, as two neighboring countries, have long had extensive political and cultural ties. Undoubtedly, one of the most significant factors that has played a chief role in the outgoing relations and convergence of the two countries has been the participation in religious culture. However, in the last century, the relationship between the two countries has not always been in the form of convergence and now and then in the form of divergence. Convergent and divergent forces, which play a major role in determining the quality of national cohesion, are not separate concepts, but variables that are inversely related and affected by each other. Convergent and divergent forces play a major role in determining how and the quality of national cohesion, they are not separate concepts, nonetheless variables that are inversely related and affected by each other. This descriptive-analytical study attempts to analyze the issue of Islamic culture and art in terms of influencing the process of convergence and divergence between Iran and Pakistan. Eventually, it came to the conclusion that extremist Islamic culture and art, due to domestic, national, and international issues such as the existence of religious schools, Saudi intervention, or the US presence in Pakistan, hampered convergence with Iran and posed a challenging path especially considering the fact that Iran-India relations have more favorable and beneficial economic conditions for Iran in recent years.

    Research aims

    An analysis on role of Islamic culture and art in the convergence and divergence of relations between Iran and Pakistan.
    A Study of the challenges of religious culture and art in achieving convergence between Iran and Pakistan.

    Research questions

    Do Islamic culture and art have an effect on the convergence and divergence of relations between Iran and Pakistan?
    To what extent has the cultural and artistic convergence and divergence of Iran and Pakistan affected the relations between Iran and Pakistan?

    Keywords: Iran-Pakistan relations, Islamic culture, art, Convergence, Divergence
  • مریم ماهوش
    بیان، فرایند تحقق یا ظهور یک «بود» درونی است آنگاه که یک واقعیت همچون یک مفهوم، حس یا رابطه در فضای اندیشه ای، احساسی، خیالی، شهودی، آرمانی یا تجربی درون انسان درک، حس، تصور، مشاهده، آرزو یا تجربه می شود. این نوشتار برپایی اثر معماری را عمل تبیین در بروز حقیقت معماری می داند. با طرح چیستی بیان و نسبت میان بیان و زبان در این مقاله، قابلیت های بیانی معماری مورد پژوهش قرارگرفته و با طرح موضوع بازخوانی معماری، روش تحلیل آثار برپاشده برپایه ی ویژگی بیانگری معماری مورد توجه قرار می گیرد. در عین حال دو مقوله ی همگرایی و واگرایی در بیان به عنوان دو عامل تعیین کننده در تمایز معماری کهن از معماری نو معرفی می شوند. بدین سان معماری از طریق تعریف زندگی ای که اثر را مکان رخداد آن می نماید، ابرازکننده ی حقیقت زندگی وابسته به خود می گردد. از این رو نظام صورت بخش معماری می تواند به مثابه ی دستگاهی زبان گونه، بر وجود ابزارهای بیانی دلالت داشته باشد که تحقق تبیین در اثر را سبب می شوند و به این ترتیب به نظر می آید تحلیل کیفی آثار قدیم معماری را به عنوان متون نگاشته شده با شناخت ماهیت تبیین معمارانه و به واسطه ی ابزارهای بیانی بتوان ممکن ساخت.
    کلید واژگان: تبیین, هم گرایی, واگرایی, اصول پایدار
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال