به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « achaemenid » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سهند محمدی خبازان*
    مجموعه کاخ ها و بناهای ارگ تخت جمشید مزین به آرایه ها، نقوش برجسته و تندیس هایی ویژه است که هریک به معنایی ارجاع می دهند و از این میان، آرایه های سرستون ها مشتمل بر چهار نوع تندیس گاو، شیر، انسان گاو بال دار و پرنده با پنجه شیر است. مطالعه این چهار نقش مایه با روش اسطوره شناسی تمثیلی «ژرژ فردریش کروزر» در حکم یکی از روش های رویکرد اسطوره شناسی نو، نشان داد که معنای در پس این سرستون ها از یک سو متاثر از روایت های اسطوره ای اقوام ایرانی و هندو-ایرانی و از سوی دیگر مثاثر از نجوم و هییت پیشرفته اقوام بین النهرینی است. چنان که سرستون شیر در ایوان شرقی آپادانا، با میترا، ایزد نور و گرمای خورشید و از منظر نجومی با خورشید؛ سرستون گاو در تالارهای اصلی با برکت و زندگی، و در ایوان غربی آپادانا با گاو در مقابل شیر به عنوان یک پدیده نجومی دال بر آغاز بهار و نیز با کشته شدن گاو به دست میترا، تمثیلی از آفرینش و برکت در ارتباط است؛ درنهایت سرستون انسان گاو بال دار نیز دال بر کنش های سه گانه هندو-اروپایی و محافظت از برکت زندگی است و هم می تواند به صورت فلکی مرد آبریز در نجوم و هم انکی، ایزد دانایی و آب در اسطوره های بین النهرین اشاره داشته باشد.
    کلید واژگان: هخامنشی, تخت جمشید, سرستون, اسطوره شناسی تمثیلی, آرایه}
    Sahand Mohammadi Khabazan *
    All of the palaces in Takhte Jamshid citadel are decorated with special ornaments which each of them refers to a meaning and among these ornaments the column capitals can be grouped in four types; bull, lion, winged bull-man and bird with a lion's paw. This study with the help of allegorical mythology method of Georg Friedrich Creuzer showed that the meaning behind these forms are influenced by the mythological narratives of the Indo-Iranian peoples on the one hand, and on the other hand by astronomy and myth of the Mesopotamia. Therefore the column capital in the form of the lion in the east is connected with Mitra, and also with the sun that rises from the east, the column capitals in the form of the bull in the main halls are associated with blessing and life, and in the west with the bull in front of the lion as an astronomical phenomenon which indicates the beginning of spring, and, with the killing of the bull by the hands of Mitra, which is an allegory of creation and blessing, and finally, the winged bull-man is both indicative of the Indo-European tripartite actions and also protection of the blessing of life, and it can also be related to Mesopotamian Enki.
    Keywords: : Achaemenid, Takhte Jamshid, Allegorical Mythology, column capitals, ornaments}
  • سهند محمدی خبازان، میترا حبیبی*
    یکی از مهم ترین و باشکوه ترین کاخ ها در ارگ های هخامنشی شوش و تخت جمشید کاخی است که به نام آپادانا شناخته می شود. آپادانای شوش به دلیل برخورداری از کتیبه ای در شالی ستون ها بدین نام خوانده می شود و کاخی دارای ساخت کالبدی مشابه در تخت جمشید به دلیل همین مشابهت و با وجود عدم برخورداری از کتیبه ای دارای نام بنا به همین نام خوانده شده است. پژوهش های متعدد باستان شناسی، تاریخی و معماری و شهرسازی از دیر باز بر شهرها و ارگ های هخامنشی انجام شده و عملکرد این کاخ ها و به ویژه کاخ های تخت جمشید برای متخصصین همیشه جای بحث بوده است. اما این پژوهش ها کمتر بر سابقه ی تاریخی و نژادی اقوام پارس که شاخه ای از اقوام هند و ایرانی است برای شناخت این بنا متمرکز بوده اند. پژوهش پیش رو با استفاده از روش اسطوره شناسی تمثیلی، روشی که با مطالعه ی صورت یک اثر از خلال مطالعه ی اسطوره ها در پی کشف معنای آن است به دنبال این بود که به خوانشی نو از کارکرد در پس این کالبد دست یابد. مطالعه ی نام واژه ی آپادانا نشان داد که این واژه به معنای مکان گردهم آیی و حضور فرهمندان است، و در طی سالیان در معنای مصطلح کاخ ستون دار بار عام، کاخ بیرونی، کاخ سلام و آفرین به کار رفته است. همچنین مطالعه ی کالبد بنا نشان داد که پلان بنا و نیز بسیاری از جزییات به کار رفته در آن مبتنی بر دیاگرام واستو پوروشا ماندالا در واستو شاسترا، دانش ساخت محیط کالبدی، دانش سنتی معماری و شهرسازی، در فرهنگ هند و ایرانی ساخته شده است. مبتنی بر روایت شکل گیری این ماندالا، پوروشا انسان کیهانی توسط ایزدان بر زمین ثابت شده است، و با حضور این ایزدان آسمانی و خورشیدی تصویر آسمان در این پلان بازتاب یافته است و این صحنه ای است که حرکت خورشید و ماه و سال هایشان روی آن کشیده و محاسبه می شود و چرخه ی دایمی روزها و زمان با آن اندازه گیری می شود. پس این کاخ تصویری از آسمان است و حرکت روزانه و سالانه ی خورشید و ماه بر آن بازتاب یافته است و از این راه بهترین مکان برای بزرگ داشت بزنگاه های مهم سالانه از جمله نوروز و مهرگان و... است.
    کلید واژگان: هخامنشی, تخت جمشید, آپادانا, وستو شاسترا, وستو پوروشا ماندالا}
    Sahand Mohammadi Khabazan, Mitra Habibi *
    One of the most important and magnificent palaces in the Achaemenid citadels of Susa and Persepolis is the palace known as Apadana. Apadana palace in Susa is called by this name because of having an inscription naming this palace Apadana on the remaining pillars, and a palace with a similar physical structure in Takhte Jamshid despite not having an inscription with a name is called by this name because of this similarity. Numerous archaeological, historical, architectural and urban planning researches have been conducted on Achaemenid cities and citadels for a long time, and the function of these palaces, especially the palaces and buildings of Persepolis, has always been a matter of debate for experts. However, previous researches in order to understand the meaning of Apadana and the physical structure of this building and its function have focused less on the historical and racial history of the Persian tribe, which we know is a branch of Indo-Iranian tribes. This research with the help of allegorical mythology method of Georg Friedrich Creuzer which is a method focused on finding the meaning behind the form of an artwork by the help of finding narratives and myths behind it seeks to find an new interpretation for the function behind the form of Apadana palace. Thus, this historical study in the rich ancient Indo-Iranian texts showed that based on Indo-Iranian etymology the word Apadana means a holy and glorious place of gathering and presence, and over the years it has been used in the meaning of palace with columns, public palace and outer palace. Also, the study of the physical form and plan of the building showed that the plan of the building as well as many details used in it was based on the Vastu Purusha Mandala diagram in the Vastu Shastra, which is the knowledge of building the physical environment, the traditional knowledge of architecture and urban planning, in Indo Iranian culture. Based on the mythological narrative of the formation of this mandala, the Purusha, the cosmic man has been fixed on the earth by the gods, and with the presence of these celestial and solar gods, the image of the sky is reflected in this plan, and this is the scene on which the movement of the sun and the moon and their years drawn and calculated, And also on this plan the constant cycle of days and time is measured. So this palace is an image of the sky and the daily and annual movement of the sun and the moon is reflected on it, and in this way it is the best place to celebrate important annual events such as Nowruz, Mehrgan, Tirgan, etc.
    Keywords: Achaemenid, Takhte Jamshid, Apadana, Vastu shastra, Vastu purusha mandala}
  • آتنا کیانی مجاهد

    کوروش کبیر موسس سلسله هخامنشیان در مدت سی سال پادشاهی، پس از شکست پادشاهی ماد، لیدی و فتح آسیای صغیر، حکومت خود را تا بابل، یونان و مصر گسترش داد و توانست اقوام آن‌ها را تحت حکومت خود درآورد و روسایی را که ساتراپ نامیده می‌شدند، بر آن‌ها بگمارد. این گستردگی قلمرو، باعث ایجاد آشنایی اقوام و ملل با ایرانیان به‌خصوص هنرمندان و صنعت‌گران با یکدیگر گردید و باعث تاثیر پذیری در آثار همدیگر شد. در این مقاله، سعی می شود به‌نقش ستون و اهمیت آن در معماری هخامنشیان و چگونگی تاثیرپذیری از معماری دیگر ملل (یونان و مصر) پرداخته شود. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که هنر معماری هخامنشی، هنری متشکل از چندین هنر ملل دیگر از جمله یونان، مصر، آسیای صغیر و بین النهرین است که هخامنشیان با ترکیب این هنرها با یکدیگر هنری جدید به‌وجود آوردند. همچنین باید یادآور شد که معماری ایرانی نیز تاثیراتی بر این ملل‌ها و دیگر ملل داشته است. استفاده از تالار ستون‌دار با این شیوه که به یونان و آسیای صغیر نسبت داده می شود، کاملا ایرانی است، زیرا که این شیوه ساختمان‌سازی، در یونان در قرون 5 و یا 6 پ.م وجود دارد؛ در‌صورتی‌که در ایران، این نوع کار، متعلق به قرن 9پ.م می‌باشد. درسایت‌های نوشیجان، باباجان و گودین تپه که پیش از هخامنشیان ساخته شده‌اند نیز این تالارها دیده شده است. در آسیای صغیر، آپادانای آلتین تپه اورارتویی یک آپادانای هخامنشی است و تاریخ آن، از تاریخ کل بنا جدیدتر می‌باشد و نشان می‌دهد که این تالار در دوره هخامنشی ساخته شده است.

    کلید واژگان: معماری, ستون, هخامنشی, مصر, یونان}
    Atena Kianimojahed

    Cyrus the Great, the founder of the Achaemenid dynasty, during his thirty-year reign, after the defeat of the Medes, Lydia kingdoms, and the conquest of Asia Minor, extended his rule to Babylon, Greece, and Egypt and was able to bring their tribes under his rule and appoint the leaders who were called satraps. , put it on them. This expansion of the territory caused peoples and nations to become familiar with Iranians, especially artists and artisans, and caused influenced each other’s works. In this article, an attempt is made to discuss the role of the column, its importance in Achaemenian architecture, and how it was influenced by the architecture of other nations (Greece and Egypt). The results of this research show that the art of Achaemenid architecture consists of several arts from other countries, including Greece, Egypt, Asia Minor, and Mesopotamia. The Achaemenians created a new art by combining these arts. It should also be noted that Iranian architecture has also had an impact on these and other nations. The use of the pillared hall in this way, which is attributed to Greece and Asia Minor, is completely Iranian because this construction method existed in Greece in the 5th or 6th centuries BC; In Iran, this type of work belongs to the 9th century BC. These halls have also been seen in the sites of Noushijan, Babajan, and Godin Tepe, which were built before the Achaemenid period. In Asia Minor, the Altin Apadana of the Urartian Hill is an Achaemenid Apadana. And its date is more recent than the history of the whole building, and it shows that this hall was built in the Achaemenid period.

    Keywords: architecture, column, Achaemenid, Egypt, Greece}
  • الهه فیضی مقدم، محمد عارف*، محمدرضا شریف زاده

    بیان مسئله: 

    گریفین از انواع موجودات ترکیبی در اساطیر کهن است که با بدن شیر، گوش اسب، سر و بال عقاب جلوه می کند. این موجود در طی ادوار تاریخی ایران حضور داشته که نمایانگر اهمیت آن در میان ایرانیان است. با این حال، نقاط مبهمی در چگونگی ارتباط گریفین دوران پیش از اسلام با گریفین دوران اسلامی، وجود دارد. بنابراین در این پژوهش، گریفین به عنوان نقشمایه زینتی پرکاربرد در دو دوره تاریخی مهم ایران، هخامنشیان در دوران باستان و سلجوقیان در دوران اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است.

    هدف پژوهش:

     هدف از این مقاله مطالعه نحوه تاثیرات، تفاوت ها و شباهت های میان نقش گریفین در هنر هخامنشی و هنر سلجوقی، با رویکرد تطبیقی است.

    روش پژوهش:

     درهمین راستا، با بهره مندی از روش توصیفی-تحلیلی، بیست و یک اثر منقوش به گریفین در هر دو دوره تاریخی، در جداولی جداگانه مورد بررسی و قیاس قرار داده شد.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از مطالعه تطبیقی نشان می دهد که با وجود تفاوت ها، این نقوش اغلب از لحاظ ساختاری، حالات بدنی و ویژگی های بصری به یکدیگر شباهت داشته اند. از منظر نمادشناسی اغلب دارای مفاهیم مشترکی چون ماهیت پادشاهی، قدرت و ثروت، نگهبان گنجینه؛ و همچنین متاثر از باورهای آیینی، نماد خیر، باطل کننده سحر و جادو و محافظ درخت زندگی اند. هرچند در برخی آثار هخامنشی، گریفین با وجه اهریمنی، در تقابل خیر و شر به نمایش درآمده است. درمجموع شباهت ها و تفاوت ها، گویای اثرپذیری گریفین دوره سلجوقی از نقش مشابه خود در دوره هخامنشی است و عواملی چون سیطره سیاسی، اقتدار سلطنت، اعتقادات مذهبی و فرهنگ عامیانه در شکل گیری و کاربرد آنها نقش داشته است.

    کلید واژگان: گریفین, شیردال, اسطوره, موجودات ترکیبی, هخامنشی, سلجوقی}
    Elahe Feizi Moghaddam, Mohammad Aref *, MohammadReza Sharif Zadeh

    Problem statement: 

    The griffin is one of the composite creatures in ancient mythology that appears with the body of a lion, the ear of a horse, the head, and the wings of an eagle. This creature has been present during the historical periods of Iran, which shows its importance among Iranians. However, there are ambiguous points about how the griffin of the pre-Islamic era is related to the griffin of the Islamic era. Therefore, in this research, the griffin has been studied as a popular ornamental motif in two important historical periods of Iran; the Achaemenids in ancient times and Seljuk in the Islamic era.

    Research objective

    This article aims to study the manner of impressions, differences, and similarities between the griffin in Achaemenid art and Seljuk art by considering the comparative approach.

    Research method

    For this purpose, using the descriptive-analytical method, twenty-one artworks including the griffin in both historical periods were analyzed and compared in separate tables.

    Conclusion

    The results of the comparative study reveal that despite the differences, these motifs were often similar in terms of structural characteristics, physical posture, and visual features. Symbolically, they often had common concepts, such as the royal essence, power and wealth, and the guardian of the treasure and the palace. Influenced by religious beliefs, they were a symbol of goodness and blessing, magic invalidation, and protecting the tree of life. However, in some Achaemenid artworks, the griffin has been shown with a demonic aspect, in the conflict between good and evil. In general, the number of similarities and differences indicates that the griffin in the Seljuk period was affected by its similar motif in the Achaemenids, and factors such as political dominance, the authority of the monarchy, religious beliefs, and folk culture played a role in their formation and application.

    Keywords: Griffin, Eagle-head lion, myth, Composite creatures, Achaemenid, Seljuk}
  • سهند محمدی خبازان، میترا حبیبی*

    مطالعه کالبد کاخ دروازه ارگ های هخامنشی با رویکرد اسطوره شناسی نو و با روش تحلیل تاریخی به کشف مضامین و مفاهیم در پس این کالبد انجامید و نشان داد کالبد و آرایه های این بناها به مضامین فرهنگی غالب در دوره مذکور ارجاع می دهد، مضامینی که مبتنی بر الگوهای فکری مردمان باستان یعنی اسطوره ها شکل گرفته اند. نتیجه آنکه این کاخ دروازه ها دارای ساختاری متفاوت با دروازه شهرهای دیگر فرهنگ ها بوده اند و به ترتیب زمانی از پاسارگاد تا شوش و پارسه به تدریج تحولاتی را نیز پذیرا شده اند. مقایسه این کاخ دروازه ها و تحولات آنها نشان می دهد که این بناها با هر چه بیشتر قدرت گرفتن پادشاهی هخامنشی به تدریج بیشتر و بر مضامین فرهنگی ایرانی تکیه کرده اند؛ چنانکه در کاخ دروازه پاسارگاد تاثیر فرهنگ مصری و بین النهرینی بیش از دیگر کاخ دروازه ها مشهود است و در مقابل کاخ دروازه پارسه که در اوج قدرت گیری هخامنشیان ساخته شده، بدون نیاز به ارجاع به دیگر فرهنگ ها بر مضامین ایرانی تکیه دارد. در این کاخ دروازه از سویی مبتنی بر کالبد سه درگاهی و آرایه های آن که ارجاعی است به نظریه کنش های سه گانه ژرژ دومزیل نزد اقوام هند و اروپایی و از سوی دیگر با نام گذاری ویژه، دروازه همه ملت ها، بر کارکرد آن تاکید شده است؛ کارکردی که به شکلی دوپهلو از سویی به دروازه ای اشاره دارد که روی به همه گروه ها و ملت های تحت حکومت ایرانی هخامنشی باز است و از سوی دیگر حاوی دلالتی نمادین به قدرت فراگیر حکومت هخامنشی است که همه گروه ها و ملت ها از هر نژادی را در زیر پرچم خود جای داده است.

    کلید واژگان: کاخ دروازه, هخامنشی, پارسه, اسطوره شناسی, پاسارگاد}
    Sahand Mohammadi Khabazan, Mitra Habibi*

    The study of the gates of the Achaemenid citadels with the new mythological approach and historical analysis method led to the discovery of concepts behind this body which refer to the cultural themes in this period which had been formed based on belief and mental patterns of the people of this period, that is, the myths. The result is that these palace-gates had a different structure from the gates of cities in other cultures and gradually underwent changes from Pasargadae to Susa and Parseh. A comparison of these gates and their developments shows that as the Achaemenid kingdom gained more power, the architecture of these buildings were formed more based on Iranian cultural themes; As in Pasargadae Gate-Palace, the influence of Egyptian and Mesopotamian culture is more evident than other gate-palaces, and in contrast the gate-palace of Parseh Citadel, which was built at the height of Achaemenid domination, without the need to refer to other cultures relies on Iranian themes; In this Gate-Palace, on one hand with its three doorways and ornaments which are a reference to Dumezil's tripartite ideology of Indo-European societies, and on the other hand with its special naming, the gate of all nations, its function is emphasized, a function that in a double-sided way refers to a gate that is open to all nations under the rule of the Achaemenid dynasty, and also It contains a symbolic connotation of the all-encompassing power of the Achaemenid rule, which encompasses all nations of all races under its governance.

    Keywords: Gate-palace, Achaemenid, Parseh, mythology, Pasargadae}
  • حوری داودی، زهرا حسین آبادی*
    بیان مسیله

    با مشاهده جایگاه آتش و آتشدان در نقش برجسته های آثار به جا مانده از پادشاهان مادی و هخامنشی می توان دریافت که آتش در ایران پیش از اسلام جایگاهی بس والا و مقدس داشته است؛ به طوری که در آثار به جا مانده از این دوران، حضور و تجلی آتش را در گوردخمه ها، مراسم بار عام پادشاهان، مراسم دینی و آیینی و نیز در آثار هنری و تشریفاتی به مراتب مشاهده می کنیم؛ از این رو سوالی که در این رابطه مطرح می شود، این است که: نقشمایه آتش در دوره های ماد و هخامنشی دارای چه مفاهیم نمادینی است؟

    هدف

    بررسی و تحلیل نمادشناسانه نقش آتش در تاریخ ایران پیش از اسلام (دوره ماد و هخامنشی) و جایگاه این عنصر در فرهنگ و هنر این دوره هدف پژوهش حاضر است.

    روش پژوهش

    با توجه به جنبه تاریخی تحقیق پیش رو، روش اتخاذ شده توصیفی- تحلیلی است. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش به روش توصیفی و ارایه تصاویر انجام گرفته و اطلاعات به دست آمده، طبقه بندی و بررسی و تحلیل شده است.

    یافته ها

    نتایج پژوهش نشان می دهد که در بررسی نقش های به جای مانده از آثار مرتبط با دوره ماد و هخامنشی، آتش نمادین همیشه منطق پاکسازی شر توسط خیر را به نمایش می گذارد. آتش مظهر اشه (تقوا و درستی)، بر روی زمین است و آتشگاه جایگاه برخواندن و ستودن اهورامزدا است؛ همچنین آتش، نشان پاکی و آرامش هستی، بهره مند از ویژگی پاکسازی ماده و جوهره روان است. در حقیقت، چنانچه آتش عاری از این ویژگی می بود، هیچگاه نمی توانست رابطی بین دنیای انسان خاکی و قلمروی روحانی اهورا باشد.

    کلید واژگان: آتش, نمادشناسانه, ایران پیش از اسلام, ماد, هخامنشی}
    Houri Davoodi, Zahra Hosseinabadi *

    Problem Definition:

     By observing the status of fire and fire-place in the reliefs of works left by the kings of the Medes and Achaemenids, it could be understood that fire had a very high and sacred position in Pre-Islamic Iran. In the works left from this era and also in artistic and ceremonial works, the presence and manifestation of fire in catacombs, public ceremonies of kings, and religious and ritual ceremonies can be observed. Therefore, the question raised in this regard is: “What symbolic concepts does the fire motif have in the Median and Achaemenid periods?”

    Objective

     The aim of this study is to Symbologically investigate and analyze the fire motif in the history of Pre-Islamic Iran (the Median and Achaemenid periods) and the status of this element in the culture and art of this period.

    Research Method

     Considering the historical aspect of the present research, the adopted method is descriptive-analytical. The obtained data were classified and reviewed. The data analysis was carried out using descriptive methods and the presentation of images.

    Results

     The results of the research show that in investigating the remaining motifs of the works related to the Median and Achaemenid periods, the symbolic fire always shows the logic of cleansing evil with good. Fire is the manifestation of Asha (piety and truth) on earth, and the fireplace is the place to worship and praise Ahura Mazda. Also, fire is a symbol of purity and peace of being, benefiting from the property of purifying matter and soul essence. In fact, if the fire was devoid of this characteristic, it could never be the connection between the earthly human world and the spiritual realm of Ahura.

    Keywords: Fire, Symbology, Pre-Islamic Iran, Medes, Achaemenid}
  • سحر ذکاوت، خشایار قاضی زاده*
    استاد محمود دهنوی یکی از اساتید برجسته در حوزه قلم زنی معاصر ایران است که آثار زیادی از او در موزه ها و مجموعه های شخصی نگه داری می شود. ریتون ها از یکی از آثار مهم این هنرمند است که با الهام از هنر دوره هخامنشی طراحی و ساخته شده اند. ریتون های فلزی با سرهای حیوانی از آثار کاربردی و آیینی مهم دوران هخامنشیان هستند و اهمیت دینی، آیینی و هنری زیادی دارند. بنابراین اهمیت ریتون ها و نیز منبع الهام قرار گرفتن این آثار از سوی استاد محمود دهنوی، ضرورت انجام پژوهش حاضر را ایجاد می کند و در این پژوهش به شناخت ویژگی های ریتون های هخامنشی و ریتون های قلم زنی استاد محمود دهنوی پرداخته شده و وجوه اشتراک و افتراق این آثار شناسایی شده است. هم چنین پرسش های مطرح شده در پژوهش حاضر شامل این موارد است: 1- ریتون های هخامنشی و ریتون های قلم زنی استاد محمود دهنوی دارای چه ویژگی هایی هستند؟ 2- ریتون های هخامنشی و ریتون های قلم زنی استاد محمود دهنوی چه شباهت ها و تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ در پژوهش حاضر اطلاعات اسنادی با روش توصیفی- تحلیلی و با رویکرد تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته و نمونه های موردی پژوهش شامل 5 اثر از آثار ریتون قلم زنی شده استاد محمود دهنوی است که شامل یک ریتون با سر اسب و 4 ریتون با سر بز است و این نمونه ها با دو نمونه از آثار ریتون با سر اسب و بز دوران هخامنشی که بیشترین شباهت را با یکدیگر دارند؛ مورد مقایسه قرار گرفته است. یافته های پژوهش نیز نشان می دهد از بین 4 ریتون قلم زنی شده استاد دهنوی با سر بز، 2 نمونه بیشترین شباهت را به ریتون بزی شکل هخامنشی دارند و به صورت مخروطی و کشیده طراحی و ساخته شده اند و دو نمونه دیگر ریتون های استاد دهنوی کمی گردتر و استوانه ای تر طراحی شده اند. در مورد ریتون های اسبی شکل هم نمونه هخامنشی با ظرافت بیشتر و طبیعی تر از اثر استاد دهنوی ساخته شده است.
    کلید واژگان: ریتون, فلزکاری, هخامنشی, قلم زنی, استاد محمود دهنوی}
    Sahar Zekavat, Khashayar Ghazizadeh *
    Metalworking artist Mahmoud Dehnavi is one of the famous metalworking artist in the field of contemporary Iranian engraving, whose works are kept in museums and private collections. Rhytons are one of the most important works of this artist, which have been designed and made inspired by the art of the Achaemenid period. Metal Rhytons with animal heads are important Applied and ritual works of the Achaemenid period and they have a lot of religious, ritual and artistic importance. Therefore, the importance of Rhytons and the source of inspiration for these works by Mahmoud Dehnavi, necessitates the present research and in this research, have been identified the properties of Achaemenid Rhytons and engraved Rhytons of Mahmoud Dehnavi and the similarities and differences of these works. Also, the questions raised in the present study include two cases: 1- What are the properties of Achaemenid Rhytons and engraving Rhytons of Metalworking artist Mahmoud Dehnavi? 2- What are the similarities and differences between the Achaemenid Rhytons and engraving Rhytons of Metalworking artist Mahmoud Dehnavi? In the present study, documentary information have been studied by descriptive-analytical method and comparative approach and case studies include 5 works of engraved Rhytons by Mahmoud Dehnavi, which includes a Rhyton with a horse's head and 4 Rhytons with a goat's head and these examples have been compared with two examples of Rhyton works with horses and goats head of Achaemenid period that are most similar to each other. The research findings also show that among the 4 engraved Rhytons of Master Dehnavi with a goat's head, 2 samples are most similar to the Achaemenid Rhyton and these are designed and made in a conical and elongated shape and the other two examples of Dehnavi's Rhytons are designed to be slightly rounder and more cylindrical. In the case of horse-shaped Rhytons, the Achaemenid sample is made with more elegance and more natural than the work of Master Dehnavi.
    Keywords: Rhyton, Metalworking Art, Achaemenid, Engraving, Metalworking Artist Mahmoud Dehnavi}
  • الهام اندرودی*، محمدحسن طالبیان، مژده رشیدی، سمانه معصومی تبار

    ”پارسه“یا تخت جمشید مهمترین اثر هخامنشیان بین 510 تا 330 ق.م. است که همچون مجموعه ای حکومتی-اداری و آیینی بر روی صفه ای عظیم بنا شده است. نظام زهکشی ساختمان ها و روان آب های تخت جمشید از دامنه ی کوه رحمت تا دشت مرودشت به شکل شبکه ی پیچیده ای از آبراهه ها منحصر به فرد است و بدست اشمیت (1342)، تجویدی (1355)، عسکری (1383-85) و اسدی (1395) کاوش شده است. این پژوهش با هدف شناخت نظام کالبدی-کارکردی زهکشی در تخت جمشید، به تک نگاری شبکه ی آبراهه ها پرداخته است. یافته ها نشان می دهد که مجراها دارای کارکردهای مختلف انتقال آب بام از ناودانی درجاساخت، روان آب سطح زمین، شاخه های اتصال فرعی، و آبراهه های سراسری اصلی به شکل روباز، سربسته با یا بدون هواکش هستند. ساختار آن ها با سنگ یکپارچه زبره تراش یا پاکتراش یا تخته سنگچین است. اختلاف ارتفاع کف ابتدا و انتهای بلندترین آبراه حدود 7- متر و شیب متوسط مجراها 2% الی 4%  است اما شیب برخی به 30% هم می رسد تا جریان آب پیوسته در شبکه ی آبراهه ها با اختلاف ارتفاع مختلف باایجاد شکست در مسیر حفظ شود. مورفولوژی آبراهه ها به ویژه دو شاخه ی اصلی شرقی-غربی و شاخه ی شمالی-جنوبی، طرح ریزی یکپارچه ی کاخ های ادوار مختلف (مطابق نظر ارنست هرتسفلد) را نشان می دهد اما بر تغییرات موضعی (همانند نظر اریک اشمیت) تاکید دارد.

    کلید واژگان: هخامنشیان, تخت جمشید, آبراهه ها و مجراهای آب, نظام زهکشی, ساختارهای سنگی}
    Elham Andaroodi *, Mohammadhasan Talebian, Mojhdeh Rashidi, Somayyeh Maasumitabar

    Parsa, which we call Takht-e-Jamshid and westerns call it Persepolis, is the most important heritage of the Achaemenids. The complex is a series of buildings and palaces dating from 510 to 330 BC. It has emerged as an administrative, governmental and ceremonial complex on a huge man-made rocky platform. One of the basic measures taken to protect buildings on the platform of the Persepolis from the mountain floods and provide drainage for the buildings is the construction of about two kilometers of water canals under the platform. The canals are partly dug into the rock or built over the bed of the platform and run from north to south and west to east to gather the water of 125,000 square meters of palaces and administrative or service buildings. Sometimes these canals are up to 6 meters deep and are generally not less than one meter wide and covered with thick stone slabs. Various archaeologists, such as Schmidt (1939), Tajvidi (1355 solar), Askari (1383-85, solar) Asadi (1395 solar), and scholars such as Hakim, Reza, and Zare have studied the water canals of Persepolis. However, a study of architecture, construction and spatial features of canals is still necessary. This study, has monograph research method which starts from review of first-hand library resources specifically archeological reports and continues with field surveys. It first attempts to integrate the complex network architecture of the canals in interaction with terrain topography, heights of platforms, and 12 monuments over the ground. It Identifies the function of each canal in relation to roof surfaces, walls and open courtyards. The research has classified the canals based on their different characteristics. Functional canals were first divided into four categories: 1. vertical drainage transfer 2. Over ground water transfer 3. Secondary and short waterways 4. Main waterways. They were then divided into three categories based on their form: 1. Open canals that starts through the Gate of Nation 2. Covered canals with or without ventilating holes. The final categorization was carried out according to the method of stonework of the canals, which is the unified stone with smooth carving or coarse carving. It seems that the smooth carvings belong to the first period of construction in Persepolis in the time of Darius, 515 to 490 BC under Apanada Palace. Some of the canals were created not by digging directly the rocky mountain but by arranging rocks on top of each other. Morphological study of the canals shows that there are two important east-west canals which pass through Apadana palace and residential palaces, reaching to a north-south canal adjacent to the mountain at the east of Persepolis platform. The height difference of the longest canal is -7 meters. The average slope is 2% but some have more than 30 %slope to be able to provide the desired depth and homogeneous system of water flow. As a conclusion, after examining the gradual process of formation of Persepolis, archaeological hypotheses suggested by Hertzfeld and Schmidt on the impact of canals on unified planning of Persepolis from the beginning of construction are reviewed.

    Keywords: Achaemenid, Persepolis, drainage system, Water canals, Stone construction}
  • سارا صادقی*، اردشیر جوانمردزاده، زینب خسروی

    استفاده از نقوش و نمادها در هنر ایران جایگاه والایی داشته است. این نقوش دربردارنده تجارب فرهنگی و معتقدات مذهبی دوران خود هستند؛ بنابراین به فهم بهتر سیر تحول اندیشه های مردم دوران خود کمک می کنند. یکی از شاخصه های مهم آثار هنری هخامنشی نقوش تزیینی به کار رفته در آن است که تاثیر عمیقی بر هنر دوره های مختلف تاریخی بعد از خود گذاشته است. یکی از نقش های پر تکراری که در هنر هخامنشی استفاده شده، عقاب است که با آسمان و خورشید پیوند داشت. هخامنشیان همواره از نقوشی در آثار هنری شان بهره می بردند که بر قدرت و مشروعیت آنان تاکید داشت. نقش عقاب در عمده ترین رسانه های هنری دوره هخامنشی یعنی پرچم، معماری، زیورآلات و نقش برجسته ترسیم شده است. این پژوهش در پی دستیبابی به پاسخ سوالات زیر است: 1. در بررسی آیکونوگرافی نگاره عقاب، چه مواردی به عنوان ارزش نمادین این آثار مشاهده می شوند؟ 2. چرا نقش عقاب بارها در رسانه های هنری هخامنشی پدیدار شده است؟ 3. چرا در بیشتر داده های فرهنگی بر بال گشوده این پرنده تاکید شده است؟ مسیله تحقیق با تمرکز بر رابطه این نقش در دوران هخامنشی با تحلیل آیکونوگرافی طرح شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی و روش تحقیق آن، آیکونوگرافی است. گردآوری اطلاعات با استفاده از داده های کتابخانه ای، اساطیری و میدانی است. در همین راستا برای تبیین مفاهیم نهفته در پس این نقش نمادین و به منظور دست یابی به ارزش ها و مفاهیم بنیادین آن با تکیه بر روش آیکونوگرافی ابتدا نقوش توصیف و سپس تحلیل شد ه اند. نتایج نشان می دهد نقش عقاب، نقشی همگانی است و با توجه به ویژگی های عقاب با بال گسترده کهن الگوی الوهیت است؛ بنابراین شاهان هخامنشی از یک کهن الگوی جانوری برای فرافکنی قدرت و مشروعیت به اتباعشان بهره بردند.

    کلید واژگان: آیکونوگرافی, عقاب, هخامنشی, الوهیت}
    Sara Sadeghi*, Ardeshir Javanmardzadeh, Zeinab Khosravi

    Motifs and symbols have had a high status in Iranian art. These motifs contain the experiences, cultural and religious beliefs of their time, so they help to understand better the evolution of the thoughts of the people of their time. One of the important features of Achaemenid works of art is the decorative motifs used in it, affecting the art of different historical periods profoundly. One of the most frequent motifs used in Achaemenid art is the eagle, a bird associated with the sky and the sun. The Achaemenids always used motifs to emphasize their power and legitimacy in their works of art. The eagle's role has been depicted in the main artistic media of the Achaemenid period, namely flags, architecture, ornaments, and embossed designs. This research seeks to address the following questions: 1. Studying the Eagle's iconography, what items are seen as the symbolic value of these works? 2. Why has the eagle's role repeatedly appeared in the Achaemenid art media? 3. And why is it emphasized in most cultural data on the open wings of this bird? The research question focused on the relationship between this role in the Achaemenid period and its iconographic analysis. The present research is descriptive-analytical, and the method is iconography. Gathering information was done using libraries, mythological and field. In this regard, the designs are first described and then analyzed to explain the concepts behind this symbolic role and achieve its values and basic concepts relying on the iconographic method. The results showed that the eagle's role is universal, and according to the characteristics of the wide-winged eagle, it is the archetype of divinity. Thus the Achaemenid kings used an animal archetype to project power and legitimacy to their subjects.

    Keywords: Iconography, Eagle, Achaemenid, Divinity}
  • ابراهیم رایگانی*، حسن باصفا

    تخت جمشید از یادگارهای دوران هخامنشی در جنوب ایران است که عناصر معماری، تزیینی و متون نوشتاری موجود در آن از زوایای گوناگون مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته اند. هدف از انجام این تحقیق بررسی و شناسایی نمودهای عنصر هویت جمعی و همچنین نمادهای انسجام بخش ملی در عناصر یاد شده فوق است. نقوش به کار گرفته شده در بنای تخت جمشید در کنار سازه ی معظم، به صورت مستقیم و تلویحی بیانگر روح جمع گرا و یا همگرای شاهان بانی آن بوده است. پرسشی که مقاله پیش رو می کوشد تا به آن پاسخ دهد چنین مطرح می شود که با وجود این که در کشور جهانی هخامنشیان اقوام و ملل گوناگونی حضور داشتند، حاکمان پارسی چه مولفه ها و عناصری را در تخت جمشید (اعم از سازه، نقوش و کتیبه ها) به کار بردند که باعث گردن نهادن ملل تابعه به حاکمیت سیاسی امپراتوری در راستای ایجاد کشوری جهانی شده است؟ به نظر می رسد هخامنشیان در استفاده و اقتباس از عناصر هنری و فنی ملل تابعه در تخت جمشید، علاوه بر جنبه ی زیبایی شناسی، به بعد فرهنگی- سیاسی آن نیز عنایت داشته اند. تمامی این عناصر و مولفه های هنری به نوعی بیان کننده اندیشه ی هویت جمعی در یک کلیت و به مفهوم امپراتوری بوده است. به طور کلی تمامی عناصر، به گونه ای به خدمت گرفته شدند تا بازدید کننده خود را در توافق کامل با دیگر ملل و برابر بداند و برای خود و ملتش یک هویت واحد را در نظر گیرد. این مساله در انسجام امپراتوری تاثیر به سزایی داشت و پادشاهان هخامنشی نیز از این امر آگاهی داشتند. روش این تحقیق نیز بر پایه ی مطالعات کتابخانه ای، بررسی های پیمایشی نقوش برجسته و تحلیل توصیفی-تاریخی است.

    کلید واژگان: تخت جمشید, هویت جمعی, هخامنشیان, ملل تابعه, همگرایی}
    Ebrahim Raiygani *, Hasan Basafa

    Persepolis is from the relics of the Achaemenid era in southern Iran, where the elements of architecture, decorative, and written texts are studied from various angles. The purpose of this research is to identify and identify the elements of the element of collective identity as well as the symbols of the national integrity in the elements mentioned above. The motifs used in the construction of Persepolis, alongside the great structure, have been directly and implicitly indicative of the communist spirit or the convergence of the builder kings. The question that the present paper tries to answer is that, despite the fact that in the Achaemenid world of different nations, the Persian rulers have elements and components in Persepolis (including structures, motifs and Inscriptions), which made the nations a subsidiary part of the political sovereignty of the empire towards the establishment of a global state? It seems that the Achaemenids in the use and adaptation of the artistic and technical elements of the nations in the Persepolis, in addition to the aspect of aesthetics, have also considered their cultural-political dimension. All of these elements and artistic elements have, in a way, expressed the notion of collective identity in a whole and in the sense of the empire. In general, all elements were served in such a way that their visitor was considered in a perfect agreement with other nations and equal, and considered for himself and his nation a single identity. This issue was very influential in the coherence of the empire, and the Achaemenid kings also knew about it. The method of this research is based on library studies, walking surveys of relives and descriptive-historical analysis.

    Keywords: Persepolis, Collective Identity, Achaemenid, Nation Affiliates, convergence}
  • سپیده یاقوتی*، ابوالقاسم دادور

    سرزمین ایران با دارا بودن ذخایر معدنی، جاذبه های طبیعی و دست ساخته های ارزشمند هنری و نیز تنوع و گوناگونی فرهنگ و اندیشه در ادوار مختلف تاریخی بر هنر و تمدن سایر ملل تاثیرگذار بوده و همواره، دارای جایگاه شایان توجهی در جهان است. این منابع طبیعی و خدادادی از یک سو و تاریخ و تمدن کهن آن از سوی دیگر، زمینه ساز و پشتوانه فعالیت های تولیدی-اقتصادی و نیز سبب غنای اجتماعی و تنوع فرهنگی در تمامی ادوار تاریخی آن بوده است. هدف اصلی در این مقاله، رسیدن به یک منظر روشن از خط سیر و تکامل و تحول زیورآلات در ایران باستان از ابتدای دوره هخامنشی تا انتهای دوره اشکانی است. در این راستا، ابتدا، به بررسی جنبه های مختلف هنری و کاربردی برخی از آثار گران بهای کشف شده از دو دوره متوالی هخامنشی و اشکانی و سپس، به بازنمایی شباهت ها و تفاوت های موجود در آن ها از طریق تطبیق موضوعی نقش مایه ها و فرم های به کار رفته و معرفی سنگ های قیمتی و کاربردی در هنر زینتی آنان می پردازیم. گردآوری اطلاعات در این پژوهش به روش کتابخانه ای(اسنادی)، روش تحقیق به صورت توصیفی- تحلیلی و تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی است. یافته ها نمایان گر وجوه اشتراک و افتراق فرم و نقش اشیای گران بهای مکشوفه و به ویژه، آرایه ها و زیورآلات برجای مانده از این دو دوره و نقش مهم آنان در بازنمایی تاثیر اعتقادات، اساطیر و باورهای ایرانیان در ادوار مختلف بر یک دیگر و بر سایر ملل است.

    کلید واژگان: ایران باستان, جواهرات, زیورآلات, هخامنشی, اشکانی}
    S. Yaghouti *, A. Dadvar

    Iran, with its rich mineral resources, natural attractions, wonderful artistic artefacts, and diverse cultures and thoughts has influenced the art and civilization in different historical periods and has always had a significant position in the world. On one hand, these natural resources, and Iran's ancient history and civilization on the other hand, have the context of producing-economic activities, the cause of social richness and cultural diversity in all periods. On the other hand, the connection between art and life has always been important throughout human history; Iran is no exception to this rule and is world famous for its various and brilliant arts. For more than two thousand years, the old and new civilized world has praised the Iranian talent for beauty.  In addition, Iranian art is based on decoration; In other words, the life history of different human societies in Iran and in the world in general cannot be separated from the history of its ornaments. The main purpose of this article is to present a good view of the evolution of jewelry in ancient Iran from the beginning of the Achaemenid era to the end of the Parthian era. Firstly, we study the different artistic and practical aspects of some of the valuable works discovered from the Achaemenid and Parthian periods, and then we discuss the similarities and differences in them using thematic adaptation and used forms. At the end, we talk about precious and practical stones in their art. The method used for data collection was library method. The research method is descriptive-analytical. The analysis of the data is done qualitatively. The findings indicated the similarities and differences of forms and role of the discovered valuable things, in particular the arrays and ornaments, which were so important in representing the influence of Iranian beliefs, myths and thoughts in different periods on each other and on other countries. Although the remaining works of these periods have significant differences in terms of diversity and effect, due to technical skills, the balance among attractiveness and artistic taste, effects of colors, combination of paintings, artistic methods has been achieved. High understanding of Iranian artists in all eras indicates the rich culture of Iranian and their lovely artistic taste, especially decorative arts and jewelry making. Also, by comparing the objects left from the studied periods, ie Achaemenid and Parthian, according to their political and cultural situation, as well as the time sequence of these periods, we find similarities and differences, including the impact Culture and art are each according to their cultural structure. In the Achaemenid period, due to the richness of the state treasury and also the great attention to the kings and the glory of the court, their art is a reflection of their political principles and aristocratic moral concepts; However, in this age, many artists have created works of art with creative ideas from different lands; However, due to the orders of the kings and the lack of freedom of action in the work of art, they used a special method and style in creating works that can be called court style. Of course, in the flourishing of decorative art, the innumerable wealth of the Achaemenids played a major role that other sections of society were deprived of. This issue is evident in the Parthian government due to the influence of Greek culture and the spread of wealth among different segments of the population in the form of more use of ornaments and decorative elements in the relics and their sculptures and coins and the people's interest in decoration and Its adornment in this period is its manifestation. The end result is that the influence of beliefs, myths and beliefs on jewelry reached its peak in the Achaemenid period; And after this period, in the Parthian period and after that, the forms and motifs of ornaments underwent changes in order to simplify and merely decorate these objects, which can be easily seen in a comparative comparison between Achaemenid and Parthian ornaments.

    Keywords: ancient, jewelry, Ornaments, Achaemenid, Parthian}
  • محمدرضا شریف زاده، الهه فیضی مقدم
    بیان مسئله

    اسفنکس از انواع نقوش جانوران ترکیبی است که انسان پیشین آن را با ذهن و تخیل خودش آفرید و در طی ادوار مختلف تاریخی، با مفاهیم و ظواهر متفاوت پرورش داد. این نقش در ایران هم نمود پیدا کرد و در دوران باستانی و اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. با وجود کاربرد و اهمیت اسفنکس در دوره های تاریخی ایران، این نقش کمتر مورد بررسی و قیاس قرار گرفته و کماکان با نقاط مبهمی روبروست. لذا در این تحقیق به بررسی نقش اسفنکس به عنوان نقشی پرکاربرد در دو دوره تاریخی ایران، هخامنشیان در دوران باستانی و سلجوقیان در دوران اسلامی پرداخته شده است.

    هدف

    هدف از این پژوهش، یافتن تفاوت ها و شباهت های مابین نقش اسفنکس در دو دوره هخامنشی و سلجوقی با رویکردی تطبیقی است.
    روش پژوهش:در راستای دستیابی به هدف، تصاویر اسفنکس ها در دوره هخامنشی و سلجوقی و مفاهیم مرتبط با آن، جستجو و با تکیه بر روش توصیفی به توصیف مشخصات هر یک در جداولی جداگانه پرداخته، مهم ترین ویژگی های ساختاری نقوش، مشخص شد و با رویکرد تحلیلی دلایل و منابع احتمالی کاربرد آنها مورد بحث و تحلیل قرار داده شده است. علاوه بر این، از منظر بصری آنها را مورد بررسی قرار داده و در انتها با یکدیگر تطبیق داده شدند.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از این پژوهش نمایانگر وجوه اشتراک و افتراق نقش اسفنکس در این دو دوره است. به طور کلی می توان گفت در اغلب موارد، نقش اسفنکس در دو هنر هخامنشیان و سلجوقیان از لحاظ ویژگی های ساختاری متفاوتند ولی از لحاظ مفاهیم و نقش کاربردی آن با یکدیگر نقاط اشتراک زیادی دارند. در بررسی بصری نیز مشخص شد که هر دوی آنها از منظر ترکیب بندی، ریتم و نوع خط به یکدیگر شباهت دارند. این نقش در دوره هخامنشی نماد خورشید، قدرت شاهنشاهی، محافظ درخت زندگی و نگهبان کاخ بوده، در دو طرف درخت مقدس با مفهوم نیایش در ارتباط بوده و در دوره سلجوقی، نماد خورشید، برکت، وجوه عرفانی، صور فلکی، سحر و جادو، نگهبان قصر، محافظ درخت زندگی، و در دو طرف درخت زندگی با مفهوم نیایش مرتبط است.

    کلید واژگان: اسفنکس, نماد, عناصر بصری, هخامنشیان, سلجوقیان}
    Mohammadreza Sharifzadeh, Elahe Feizi Moghaddam

    Issue statement: The Sphinx is one of the types of composite creature’s motif that the
    ancient man created it with his own mind and imagination and developed it with different
    concepts and appearances during different historical periods. This motif had also appeared
    in Iran and were used in ancient and Islamic times. Despite the use and significance of the
    Sphinx in Iranian historical periods, this motif has been less studied and is still considered
    to be ambiguous. Therefore, in this research, the Sphinx has been studied as widely used
    motif in two historical periods of Iran, the Achaemenid in ancient era and the Seljuk
    in Islamic era.

    Objective

    The purpose of this study is to compare the differences and
    similarities of the Sphinx in the Achaemenid period and the Seljuk period.
    Research

    Methodology

    The images of the Sphinx during the Achaemenid period and the
    Seljuk period and its related concepts were searched and based on descriptive method,
    the characteristics of each were described in the tables separately and the most important
    structural features of motifs were identified. Then, with an analytical approach, the possible
    reasons and sources of their application have been discussed and analyzed. In addition,
    from a visual perspective, they were examined and finally matched together.

    Conclusion

    The results of this study indicate the similarities and distinctions of the
    Sphinx in these two historical periods. In general, it can be said that in the most cases,
    Achaemenid art and Seljuk art, the Sphinx in terms of structural features are different and
    in terms of concepts and functional role have many similarities. In the visual examination,
    it was also found that both of them are similar in terms of composition, rhythm, and type
    of script. The Sphinx in the Achaemenid period symbolizes the sun, the power of the
    kingdom, the protector of the tree of life and palace guardian, the prayers on both sides of
    the tree of life. In the Seljuk period, it is the symbol of the sun, blessing, mystical aspects,
    constellations, magic, palace guardian, the protector of the tree of life, and the prayers on
    both sides of the tree of life

    Keywords: Sphinx, Symbol, Visual Elements, Achaemenid, Seljuk}
  • سودابه یوسف نژاد*
    در این مقاله ملات قیر به کار رفته به عنوان ملات ضد آب در آجر های یادمان تل آجری در شهر پارسه به منظور شناسایی و تحلیل ساختار شیمیایی ماده، اجزاء سازنده و بررسی فرآیندهای فرسایش مورد مطالعه قرار گرفته است. روش های مختلف شیمی تجزیه ی دستگاهی از قبیل FT-IR، XRD، XRF هم چنین روش های جداسازی کلاسیک و مشاهدات میکروسکوپی مقطع ملات قیر در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفته است. بر اساس آزمایش های جداسازی کلاسیک، این ماده به لحاظ حالت فیزیکی مخلوطی دوجزئی است و از قسمت های آلی و معدنی تشکیل یافته است. جزء آلی این مخلوط طبیعی به روش FT-IR مورد تجزیه و شناسایی انواع گروه های عاملی و هیدروکربن های سازنده ی آن از قبیل آلکان ها و ترکیبات آروماتیک قرار گرفت؛ هم چنین نتیجه ی تجزیه ی دستگاهی به کمک روش XRD وجود فازهای معدنی کلسیت، انیدریت، فلدسپار (کلسیم)، کوارتز و دولومیت را در این مخلوط قیری شناسایی کرده است و روش XRF درصد وزنی ترکیبات تشکیل دهنده ی ملات قیر را نشان می دهد. فرآیندهای تخریب در طی سالیان دفن به سبب پیشرفت واکنش های پیر-سختی (Age hardening) قیر ؛ با کاهش دادن بخش های اشباع روغنی و رزین ها در ساختار آن و در نتیجه افزایش شکنندگی و خشکی در ترکیب این ماده همراه است، که لزوم توجه به پایش و کنترل شرایط محیطی در حفظ و نگه داری بهینه ی آثار این ملات هخامنشی در تل آجری را ضروری می نماید.
    کلید واژگان: ملات قیر, هخامنشی, تل آجری پارسه, FT-IR, XRD, XRF}
    Soodabeh Yousefnejad*
    In this paper the bituminous water proof mortar, which has been used between the bricks in the Achaemenes monument of Tall-e-Ajori in Persepolis, has been analyzed by different instrumental chemical analysis methods, such as Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR), X ray diffraction (XRD and X ray florescence spectroscopies (XRF). Moreover, due to identifying the chemical structure and explanation the degradation processes during thousand years of remaining inburial environment, the classical extraction by organic solvents and optical microscopy studies were also done. According to classical extraction test results, the physical state of the bituminous water proof mortar is a duple mixture that include organic and inorganic parts, where the characteristic of the material is actually a natural asphalt. The organic part of this bituminous mixture was analyzed by FT-IR method for identifying the main organic functional groups such as alkanes and aromatic molecules, XRD analysis determined the presence of inorganic phases such as Calcite, Anhydrite, Feldespar (Ca), Quartz and Dolomite, and the result of XRF analysis determined weight percent of CaO, SO3, SiO2, Al2O3, Fe2O3 and MgO. The degradation processes during thousands of years in the burial environment have developed the age-hardening reactions which decrease the saturated molecules concentration such as oils and resins in bituminous mixture, and caused the enhanced fragility and brittleness in the structure of the material. So, the results obtained clarifies the importance of conservation programming and climate controlling for optimum preserving of the bituminous mixture mortars in the Achaemenes monument remains of Tall-e-Ajori in persepolis.
    Keywords: Bitumanius mortar, Achaemenid, Tall-e-Ajori, XRF, XRD, FTIR}
  • لیلا شریفی، ادهم ضرغام
    بررسی سیر تحول تصویر اسب و شناخت جایگاه اسب به لحاظ ساختاری و مفهومی از دوره ماد تا دوره هخامنشی هدف این پژوهش است. پرسش آن است که اشکال مختلف اسب به لحاظ مفهوم، ساختار زیبایی شناسی و کارکرد چه جایگاهی در دوره های ماد و هخامنشی داشته است. در انجام این تحقیق، تصویر اسب از دست ساخته های دوره ماد تا نقش برجسته های دوره هخامنشی به لحاظ هماهنگی زیبایی شناسی اسب و تناسبات کاربردی ابزار، نقش تعیین کننده اسب در ظروف ترکیبی و اسب در جایگاه فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بررسی می شود. اسب آیینی و مقدس دوره ماد که با اشکال ساده و انتزاعی و با مفاهیم نمادین و آیینی همراه بوده است برای عبور از دنیای پس از مرگ در کنار صاحبش دفن می شده و نقش نگهبانی از مرده را در برابر نیروهای منفی داشته است و در دوره هخامنشی به صورتی طبیعت گرایانه و ساخته و پرداخت شده در کنار انسان با مقاصد اجتماعی در تشریفات درباری ظاهر می شود.
    کلید واژگان: ماد, هخامنشی, مفاهیم آیینی, اسطوره, نماد, تصویر اسب}
    Leila Sharifi, Adham Zargham
    The aim of this paper is studying the evolution of horse imageryand recognizing the position of horses، both structurally and conceptually،from Median toAchaemenid eras. The question is that what position the various images of horses hadin terms of concept، aesthetic structure and function in Median and Achaemenid eras. In this study، horse images from Median artifacts to Achaemenid reliefs are studied in terms of aesthetic harmony of horse depictions، functional proportionateness of tools، the crucial role of horse in containers and rhythuns، and the cultural، political and social place of horse. The results indicate that the Median holy and ritual horse، depicted with simple and abstract forms associated with ritual and symbolic meanings that would be buried besides its owner to crossto the other world after death and to guard the deceased against the evil forces، in Achaemenid era appears naturalistically and refined besides the man in royal formalities with social intentions.
    Keywords: Median, Achaemenid, Ritual Concepts, Myth, Symbol, Horse Imagery}
  • محمد اسماعیل اسمعیلی جلودار، محمد مرتضایی
    Mohammad Esmaeil Esmaeili JelodarÆ Mohammad Mortezayi
    The city of Shushtar is indebted to the Karun River for its development, and represents one of the earliest Iranian cities. Established on a sand cliff, the city currently lies several meters above the river level that would have caused difficulties in exploiting water from the river. The problem was dexterously resolved by the local residents through construction of weirs, irrigation canals and flumes. The Karun is divided into two branches of Gargar and Shatit to the north of Shushtar, which join again at Band-e Qir (Bitumen weir) almost 40km south of Shushtar. Bounded by these branches, Shushtar resembles an island with a width of 10 to 15km and ca. 40km length. Almost 300km upstream from Shushter weir, two main and several secondary tunnels have been dug under Salasal Fort, with their mirage lying in the Shatit River not far from divergence point of the river north of Shushtar. After running for 100m, the tunnels confluence creates the open canal of Daryon, which later splits again into two channels at Khak weir in southwest of Shushtar. The first channel flows into the Shatit River at the Arab Hasan weir after running 33km. Lashkar and Shah Ali weirs, near Abdullah mausoleum, and Khak weir have been constructed on the channel in order to manage the water flow. The fact that the Daryon canal is hand cut and artificial is supported both by the references in historical sources and by the fact that the cliffs on which Shushtar lies and the canal was cut through, reveal traces of axes. However, the exact construction date of the canal is more difficult to establish. The Greek historical documents such as those by Herodotus and Xenophon, and the Iranian sources such as those by alTabari and al-Mas’udi demonstrate Shushter as flanked by two tributaries of the Karun. However, they simply mention the Gargar canal or al-Masroqan river (ancient name of the Karun). Some scholars argue that the canal was founded to solve the problems in regards to crossing the river and to direct the water to southern Shushatr plain under Daruis III, thus attributing its origin to the pre-Alexandrian period. They also maintain that as the river got deeper the water failed to flow over the weir, therefore the Shadravan weir was reconstructed or replaced the earlier one during the Sasanian period to allow the water to flow over. Others believe that the Daryoon stream was dried up as a result of destruction of Shadravan weir and attribute the construction date of the canal and its weir to the Sasanian period. The present paper discusses the construction technique of the Daryoon canal from technical aspect and based on archaeological and historical evidence analyzes whether it was constructed earlier or later than or at the same time with the Shadravan weir, Mizan barrage and the troglodyte Gargar canal, which are all hydraulic installations created during the Sasanian period.
    Keywords: Shoshtar, Karon River, canal, irrigation system, Dam Bridge, Troglodyte canal, Water system, achaemenid, Parthian, Sassanid, Islamic}
  • بی بی زهرا موسوی، حبیب الله آیت اللهی
    پارچه های زیبا و با شکوه همواره از ویژگی های اصلی و بارز مشرق زمین تلقی می شود زیرا لباس به عنوان جلوه ای از هنر، منشاء شرقی دارد و به نوعی نشان دهنده اقتدار، تجمل و شکوه پوشاک ویژه آسیا است. در این مقاله نقوش پارچه ها در سه دوره هخامنشی، اشکانی و ساسانی مورد مطالعه قرار گرفته است. به این منظور ابتدا با اشاره به مذهب، فرهنگ، نماد و اعتقادات هردوره نقوش شاخص به کاررفته در لباس ها و منسوجات آن دوران بررسی و تغییرات هر دوره مورد توجه قرار گرفته است. هنرمندان بافنده در دوره های یاد شده ضمن توجه به سلیقه های عمومی و مورد نظر مردم هرگز نسبت به ابداع و نوآوری بی تفاوت نبودند و کوشش آن ها براین بوده که منسوجاتی با کیفیت و طرح و نقش متفاوت عرضه کنند. به همین دلیل این حرفه در گذشته رونق زیادی داشت و با توجه به تنوع نقوش می توان اظهار کرد ایران باستان از دستگاه های مجهز بافندگی به ویژه در دوره ساسانی برخوردار بوده است.
    کلید واژگان: تغییرات, نقوش, منسوجات, هخامنشی, اشکانی, ساسانی}
    Zahra Mosavi Habibollah Ayatolahi
    Always beautiful and rich fabrics is considered as the main features and characteristics of the Orient because dress as a manifestation of art, has originated in East and in some sort indicates the authority, pomp and glory of clothing, especially in Asia. In this paper, textile designs in three Achaemenid, Parthian and Sasanian periods have been studied. For this purpose, first with referring to religion, culture, symbols and beliefs of each period, important motifs used in clothing and textiles during each period has been reviewed and changes of each period has been taken into consideration. Weaver artists of those mentioned eras, while paying attention to the public taste and public opinion, they were not indifferent to Innovations and their efforts were on offering the textiles with high quality and various patterns. That's why this profession was the last great boom and can be stated based on the diversity of designs, in the ancient Iran, especially in Sassanid era there have been equipped weaving machines.
    Keywords: changes, patterns, textiles, Achaemenid, Parthian, Sassanid}
  • علیرضا هژبری نوبری، یدالله زکاوت زاده، عابد تقوی
    از شواهد هنر معماری هخامنشیان در مرزهای کنونی ایران می توان کاخ های متعددی را برشمرد که در بخش هایی از استان های فارس و بوشهر پراکنده شده اند. در بیشتر پژوهش های باستان شناختی و معماری بر نحوه پراکندگی، ویژگی های ساختار معماری و نقوش برجسته تاکید ویژه ای شده اما توجه چندانی به رویکردهای مهندسی و طراحی معماری بخش های مختلف بنا های نشده است. در پژوهش حاضر تلاش بر این است که با رویکردی فنی و با تحلیل های مهندسی نحوه عملکرد سامانه تهویه و نورگیری بناهای تخت جمشید مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا پس از مطالعات کتابخانه ای و بررسی پیشینه تحقیق، با استفاده از نرم افزار 3DMAX و مدل های سه بعدی طراحی شده، به بررسی موضوع پرداخته ایم. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که سامانه نورگیری و تهویه در کاخ های صد ستون، عمارت خزانه و برخی کاخ های مشابه دیگر، برخلاف طرح های پیشین به صورت جانبی بوده است؛ بدین شکل که اختلاف ارتفاع حاصل از دیوارهای خارجی و داخلی این کاخ ها، شرایط مناسبی برای نورگیری از جناحین دیوارها با تعبیه پنجره هایی در بالای آن ها فراهم می نموده است.
    کلید واژگان: هخامنشی, تخت جمشید, هنر معماری, سامانه نورگیری, تهویه}
    Alireza Hejebri Noubari, Yadollah Zekavatzadeh, Abed Taghavi
    The evidences of Achaemenid architecture in Iran's present boundaries are numerous palaces which are scattered in parts of Fars and Bushehr provinces.In most of ancient archeology and architectural probes special confirmation have been on the manner of scattering, the particularities of architectural structure and embossed designs, and with no special concerns about the engineering's approaches and architectural designing of different parts of the buildings.he present researches are an effort to investigate the chnical approach with engineering analysis of hotoconductivity and air-conditioning system of Takht-Jamshid monuments. On this plan, after performing the udies on libraries scale, and investigating the past istory of research, using 3DMAX software's and three imension designed models, we have started to nvestigate the issue.The results obtained from this research indicates that the optical and air-conditioning systems of the council halls and the other similar Monitory estate house contrary to the ancient designs, were in a lateral shape. In a shape that the difference in the attained height of the exterior and interior walls of these palaces provided a suitable condition for Photoconductivity from the sides of the walls by installing some windows on the top of it.
    Keywords: Achaemenid, Takhte, Jamshid(Persepolis), Architecture art, The Photoconductivityand Air, conditioning system}
  • رحیم ولایتی
    موضوع این تحقیق بررسی هنر هخامنشیان در مصر بر اساس یافته های باستان شناسی ایرانی در این سرزمین و آثار مصری در ایران می باشد. در این پژوهش از روش کتابخانه ای وبررسی و مطالعه گزارش پژوهش های میدانی استفاده شده است. برای فهم تاثیرات فرهنگی هنری و آگاهی از گستردگی روابط متقابل تمدن ایران و مصر لازم است یافته های باستان شناسی کاوش های علمی در ایران و مصر مورد مطالعه قرار گیرد تا براساس حجم داده های باستان شناسی به سطح وگستردگی روابط فرهنگی و هنری دو تمدن پی برده شود. براساس پژوهش ها تا به امروز می توان این آثار را در دو دسته طبقه بندی نمود. 1. یافته های باستان شناسی ایرانی در مصر. 2. یافته های باستان شناسی مصری در ایران. بعضی از نمونه های ایرانی در مصر عبارتند از: کتیبه های هخامنشی به خط هیروگلیف از «وادی حمامات» و کتیبه های آرامگاهی هخامنشی و پاپیروس های به خط آرامی از جزیره«الفانتین»و همچنین نقش برجسته های هخامنشی در شهر باستانی «ممفیس» بر روی دیوارهای معبد«هیبیس»و یادگارهای معماری هخامنشی در مصر شامل معبد هیبیس و آثار معماری هخامنشی در الفانتین و سنگ یادبودهای داریوش در کنار کانال سوئز و همچنین مهرهای حکومتی هخامنشیان می شود. در ایران، مجسمه داریوش، اشیاء، آلات و ابزار کوچک به دست آمده از کاخ داریوش در شوش، مهره های سوسکی دشت قزوین، ظروف کتیبه دار هیروگلیفی و یافته های طلسمی و اعتقادی از تخت جمشید مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. تحلیل نتایج این مطالعه تطبیقی نشان می دهد، که تاثیر گذاری هنر و معماری مصر بر ایران بیشتر بوده است.
    کلید واژگان: مصر, ایران, هخامنشیان, کتیبه, نقش برجسته, داریوش اول, وادی حمامات}
    Rahim Velayati
    The literature of the present study is so huge and the material used in their inscription and findings are archeological. In this research, the Librerian method and field reports were used. To the authers archeological materials are needed to understand the cultural relations between Persia & Egypt during this time. Thus, one could divide these materials in to two groups. First, the Persian archaeological finds in Egypt and second, the Egyptian archaeological finds in Iran. There are some typical archaeological materials in Egypt refer to Achaemenids. The inscriptions of Wadi Hammamat in Hieroglyph writing، the inscriptions of mausoleum achaemenids and Elephantine Papyrus carrying an Aramaic and the bas relieves from Memphis & Carved motives on the walls of Hibis، and the inscriptions of Darius I in Suez Cannel. We can refer to such an Egyptian style Statue of Darius I in Susa. The Egyptian Scrubs Stamp from Qazvin Plain، the wares with hieroglyph inscriptions from Perspolis and the objects related to the Egyptian Myth & magic believes found in Perspolis. Also Achaemenid administration seal impression. According to the finds it is concluded that there was a strong effect of Egyptian culture on the Persian one.
    Keywords: Egypt, Achaemenid, Dynasty, Hibis, temple, Darius I, Wadi Hammamat Aramian Papyrus, Scrabs Stamp}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال