به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « art-trainer » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • یعقوب آژند

    در این مقاله وجوه همبسته و منطقی هنر در سده نهم هجری فحص می شود و آموزه ها و عوامل این وجوه همبسته زیر ذره بین قرار می گیرد تا جنبه های گوناگون سازوکار نقد هنر در این دوره شناسایی و بحث شود. قرن نهم به لحاظ هنری جهتهای گوناگون دارد. این قرن یکی از دوره های کلیدی هنر ایران به شمار می رود، از این رو در چارچوبه آن آموزه های مختلف هنری از جمله نقد هنر رشد می کند و جنبه های گوناگون می یابد. این نقد هنر علاوه بر ارتقای آثار هنری، بر قرایح و طبایع و تخیل و ابداع هنرمندان نیز اثر می گذارد و هنرمندان را به کنشی والا در عرصه هنر می کشاند. نقد هنر در این دوره با فرایندی درون ساختی و برون ساختی پی گیری می شود و مهم ترین عامل پیش برنده آن در پس پشت اندیشه منتقد، جهان بینی اسلامی اوست که آثار هنری را از این دریچه ارزیابی می کند و این اصلی استوار در نقد هنری سده نهم هجری است. در این مقاله نقد هنر در ابعاد گوناگون بررسی و مصداقهای پیدا و پنهان آن شناسایی می شود.

    کلید واژگان: فرایند استاد- شاگردی, مجالس هنری, نخبگان هنری, هنرپرور و هنرمند, معیارها و مالکهای نقد هنر, مرقعات, زباننقد هنر}
    Yaghoob Azhand*

    In this article, logical and associate aspects of art in the ninth century are explored and the factors and courses leading to such association are scrutinized in order to identify and dissect the procedures of art criticism at work in this period. The ninth century takes various artistic directions. It is considered one of the key periods of art in Iran within which different forms of artistic courses like art criticism emerge and grow in different sides. Besides elevation of works of art in this period, art criticism also affects the taste, impression, imagination, and creativity of the artists and puts them through high action in the artistic sphere. Art criticism in this period is followed by intra-structural and extra-structural processes whose main expeditor, beyond the critic’s thought, is his Islamic ideology as he evaluates the works of art from this viewpoint as a dominant principle in the 9th century criticism of art. Hence, this article makes a survey of art criticism from different aspects and then identifies its latent and apparent evidences.

    Keywords: Master-pupil Process, Artistic Assemblies, Artistic Elite, Artist, Art-trainer, Criteria of Art Criticism, Moragha’at (Calligraphic handwritings), Art Criticism Language}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال