به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « artistic discourse » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مریم بختیاریان *
    گفتمان اقتصادی و هنری با مولفه های مشابهی سر و کار دارند، اما اولویت آنها در هر یک متفاوت است. نگاه هنرمند و اقتصاددان به یک چیز متفاوت است، مثل تفاوت نگاه دوشان و یک صنعتکار به چرخ. این تفاوت، اقتصاد هنر را استثنایی می کند، به ویژه در هنرهای تجسمی، که با وجود قیمت بالا، یک اثر هنری به کالای اقتصادی تبدیل نمی شود. هدف این پژوهش، بیان تفاوت ها و شباهت-های سیستم هنر و اقتصاد و پرسش درباره قدرت و نفوذ هر یک بر دیگری است. این یکی از راه های آگاهی یابی از اقتصاد هنر است که با آن زمینه ای فراهم می شود تا ارزش هنری بتواند سهم بیشتری در اقتصاد داشته باشد. در این پژوهش از راه توصیف و تحلیل داده ها و با روش اسنادی تلاش می شود مواجهه ی دو گفتمان در هنرهای تجسمی بررسی شود. تاریخ هنرهای تجسمی با وجود تمایز تجربه زیباشناختی از تجربه خرید یک محصول هنری نشان می-دهد کشف ظرفیت های پنهان کار یک نابغه با گسترش تجربه زیباشناختی، مانند کشف الگوهای فراکتالی آثار پالاک، می-تواند ارزش اقتصادی آن را بالاتر ببرد. این موارد برآمده از قدرت نبوغ در هنرهای تجسمی نشان می دهد بیش از آن چه تصور می شود گفتمان این دو سیستم از هم دور و به هم نزدیک است.
    کلید واژگان: اقتصاد هنر, گفتمان هنری, عقلانیت ابزاری, هنرهای تجسمی, ارزش اقتصادی}
    Maryam Bakhtiarian *
    Economy and art are important parts of culture and civilization. Economic and artistic discourses encompass the similar components, such as rationality, creativity, technique and intuition. But, their priority is different. In the modern society is important their functional independence. Functional differentiation of systems is the nature of the modern society. Economic motivations are prevail over any other human activity, but artistic activities are an exception. Artist motivation is inner. Therefore, econmic motivation can not take effect in him/her. For this reason art economics is an exceptional economy. That's mean can not be estimated that how much has earnings an artist. This feature is found in visual arts as well. Prices in visual arts are dependent on several factors such as the name, style, historical identity and nationality of artists on one hand, and critics and dealars on the other hand, and most importantly sometims passing of time can be the most important factor. Sometimes interval can be the greatest of chance to broaden its aesthetic experience from an artwork as we have seen in Pollock’s works. The buyer of art is other than its audience. Then, a buyer enjoyed from its economic value but an audience enjoyed from artistic values. Of course artistic value can raise economic value, for example the discovery of fractal patterns Pollock’s works. However, one can not estimate in any stage of production of a paintinr or sculpture because it is that art structural features require that art dont put its hands in the hands of economy directly. The relationship maintains the independence of art. Art has always been to maintain its longtime respect is fought by artists such as Duchamp that created some of works against the commercialization and mechanical reproduction. Despite all the changes art system has not changed its nature of structural. The sturcture of art dont have a goal unless maintaining of the continuity of its life. Now persistence of exceptional aspects of the art economy does not allow an artwork becomes an economic object, and this more is realized in the exceptional economy of visual arts. This paper tries to express the conditions of encounter of art and economy in visual arts and their similaries and differences. There is growing international interest in the potential of the cultural and creative industries to drive sustainable development and create inclusive job opportunities. In these conditionsif art to be removed, then a large number of people get jobless. This means that art and economy are equally importatnt for society. The method of this research is description and analysis data that finaly show cultural productions can be defined as those whose major outputs have some symbolic value – such as fine arts, film and craft – but also possibly including jewellery design, publishing, advertising and fashion Cultural industries can be defined as those whose major outputs have some symbolic value – such as fine arts, film and craft – but also possibly including jewellery design, publishing and fashion which play an important economic role but not entirely subdued economy.
    Keywords: Art Economics, Artistic Discourse, Instrumental Rationality, Economic Value, Visual Arts}
  • منیژه کنگرانی، بهمن نامورمطلق
    اسطوره های زنانه در ادبیات و هنر ایرانی حضوری کم رنگ دارد که بیانگر گذشته ای تک صداست. امروزه، در جهان چند صدایی معاصر و با حضور زنان، اسطوره های زنانه اهمیت یافته و بخش قابل توجهی از هنر و ادبیات را به خود اختصاص داده اند. یکی از مهم ترین این اسطوره ها در ادبیات و هنر ایرانی اسطوره «شیرین» است. که به تنهایی و یا گاه با خسرو و فرهاد سه گانه ای را شکل می دهند که موضوع آفرینش آثار متعدد ادبی و هنری در حوزه های گوناگون بوده اند که بازتاب تفاوت در سلیقه های مولفان، گرایش ها و کشش های فرهنگی در هر زمان را می توان در آن جست. این مقاله تجلی شخصیت اسطوره ای شیرین در برخی از حوزه های هنر معاصر را در رویکرد گفتمان اسطوره ای مورد مطالعه قرار می دهد. این ترجمه های بینانشانه ای یعنی انتقال روایت کلامی به روایت های نمایشی و موسیقایی نیازمند تحلیل بینامتنی و بیش متنی خواهد بود. پرسش اصلی این است که چه شرایط و عواملی موجب بازآفرینی اسطوره شیرین در هنر معاصر ایرانی گردیده است؟ چه دگرگونی هایی در ترجمه بینانشانه ای از نظام کلامی به نظام های دیگر رخ داده است؟ لذا ابتدا به حضور شیرین در ادبیات ایرانی پرداخته خواهد شد و سپس تصویر این شخصیت در تئاتر، سینما و موسیقی مورد مداقه قرار خواهد گرفت.
    کلید واژگان: اسطوره, شیرین, گفتمان هنری, سینما, تئاتر, بینامتنیت}
    Manizheh Kangarani, Bahman Namvar Motlagh
    Feminine myths in Iranian literature and arts aren’t significant and outstanding so that other cultures. This matter indicate the Iranian monolog culture in past. Today, the feminine myths have a high importance, in the contemporary polyphonic world, which a Significant part of art and literature is allocated to sub-cultures, women, children and.... One of the most important of feminine myths in Iranian art and literature is Shirin. Shirin is sample of beauty, love, bravery, tolerance, chastity and forethoughtful. She forms the subject of numerous works of the artists, sometimes alone and sometimes with Khosrow and Farhad. Khosrow and Shirin is one of the most famous lyrical and romantic couples are considered in Persian literature as literature without their lyrical Persian state would find another. Although the first couple in the book indicate myth -epic Shahnameh narration is complete picture of the story can be found in the eleventh century and the book "Khosrow and Shirin" Nezami observed. Nezami describes in detail how the Sassanian King Khosrow Parviz and the Armenian princess Shirin seeing the paintings are from one another in love. Familiar manner, and Fragh separation, marriage and. .. This love makes dramatic narrative. The presence of dual Farhad artist to become a trilogy and the story that adds traction. Khosrow eventually be killed by his son and Shirin don’t want marriage is beside the corpse of her husband committed suicide to Khosrow. After this story was considered too Nezami and diversity found hundreds of literary and artistic work with adaptation of the novel was created. This paper changes done at the time of this story centered especially for the character is Shirin. Initial review indicates is that the Shirin character previous post would play a second role, and always in the shadow of Khosrow was the story of a man, over time, especially in contemporary character first and original story has become. This study is presented in transtextual method by Jennet in dialogue discourses and the place of women and the horizon womanish waiting in contemporary. It is assumed the woman's personality in story is changed by changing the position and place of women in Iranian story. The female characters has been have an unprecedented importance. In this article, personality Khosrow, Farhad and especially Shirin shall be considered at some artistic and literary works. The main question is what conditions and factors lead to recreating the Shirin,s myth in Iranian contemporary art? What changes has occurred in intersemiotics translation from the verbal system to other systems? Accordingly, it will be paid the presence of Shirin in Iranian literature, especially in Nezami,s poetry book and the picture of this mythical figure in the theater, cinema and music. The most important works include the study of one: 1. Khosrow and Shirin of Nezami, 2. Shirin and Farhad solar effects wahshi Bafgh, 3. A film of Abbas Kiarostami Whit name Shirin, 4. Limited number of dramatic arts of Khosrow and Shirin subject is in their files.
    Keywords: Iranian Art, Intertextuality, Shirin Myth, Khosrow, Shirin, Artistic Discourse}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال