جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "binary oppositions" در نشریات گروه "هنر و معماری"
-
مجله جلوه هنر، سال شانزدهم شماره 1 (بهار 1403)، صص 105 -118
لوی استروس نظریه پرداز ساختارگرا، در تحلیل ساختاری اسطوره ها با هدف فروکاستن اسطوره ها به اجزای شکل دهنده آن ها به تقابل های دوگانه ای رسید که بازتاب رویارویی میان طبیعت و فرهنگ هستند. در نگاه او انسان ابتدایی با توسل به تضادها و تفاوت ها می توانست معنای رویدادهای زندگی را دریابد. کتاب ارداویراف نامه روایت معراج موبدی به نام ارداویراف به جهان پس از مرگ و مشاهده عوالم برزخ، دوزخ و بهشت و پاداش کردار نیکان و جزای بدان است. یکی از نسخه های نگارگری شده این متن، در کتابخانه دانشگاه منچستر محفوظ است که با نام نسخه بردار زردشتی آن پشوتان جیوهیرجی هومجی شناخته می شود. هدف از این پژوهش، درک چگونگی ترجمه بیناسامانه ای متن ادبی به متن دیداری در نسخه ارداویراف نامه پشوتان و بررسی شیوه بهره گیری نگارگر از دوگان های رویارو طبق تعریف لوی استروس برای انتقال مفاهیم درونی روایت است. این نوشتار یک موردکاوی با رویکرد تحلیلی تفسیری و با هدف توسعه ای است که داده های آن به شیوه کیفی داده اندوزی شده اند. نتیجه این پژوهش نمایان می سازد که، نگارگر آگاهانه از دوگان های رویارو هم چون پوشیدگی/ برهنگی، جهت راست/ جهت چپ، جوانی/ پیری، زیبایی/ زشتی، انسانی/ حیوانی، حضور در جمع/ تنهایی، آزادی/ اسارت، زمینه روشن/ زمینه تیره، امنیت/ شکنجه و.. برای بازنمایی هرچه بهتر مفاهیم متن نوشتاری و بیان کیفیات و ویژگی های دو عالم دوزخ و بهشت و شرح حال نیکان و بدان استفاده نموده است. هم چنین، نگارگر به سلیقه خود از ابزارهایی که نگارگری در اختیار او نهاده هم چون رنگ، تباین، فضاسازی و ترکیب بندی بهره گرفته تا آن چه متن منظوم از انتقال آن ناتوان است، بازنمایی کند.
کلید واژگان: ارداویراف نامه, پشوتان جیوهیرجی هومجی, دوگان های رویارو, لوی استروسThis article titled “A Survey on Representation of Binary Oppositions in the Ardaviraf Nameh of Peshotan" is written by Dr. Sadreddin Taheri[1], assistant professor at the Art University of Isfahan, and Afifeh ShahPir[2], M.A. graduate of Art Studies at the Art University of Isfahan.Religions have always played a special role in human societies. Iran's civilization, as one of the oldest human civilizations, is no exception. Religion can be considered as a set of collectively accepted beliefs that define concepts such as the soul, God, life, the world after death, and heaven and hell. The after-death world is one of the things that have been emphasized in both Semitic and non-Semitic religions. In Pahlavi texts related to the Zoroastrian religion, the world after death, heaven, and hell have been mentioned many times. One of the most important Zoroastrian sources related to the world after death is called Ardaviraf Nameh. According to this text, during the time of Alexander the Macedonian, the texts of Avesta and Zand were burned, religion was forgotten and people became corrupt. So the Mobeds (Monks) decided to choose the most pious man and send him to after world in search of the truth. After consuming Mei and Meng (Drugs) for seven days and nights, Ardaviraf went to visit the afterlife and there he met with Ahura Mazda and Amesha Sepandan. He, along with Azar and Soroush, witnessed the reward and punishment of people in heaven and hell. One of the illustrated copies of this text is preserved in the Manchester University Library, which is known by the name of its Zoroastrian copyist, Peshotan Jiv Hirji Homji. Despite the importance of Ardaviraf Nameh as one of the Pahlavi sources in ancient Iranian literature and also the place of these folios among Zoroastrian paintings, so far, no detailed research has been done on this visual version.The purpose of this research is to understand how the literary text is transliterated into a visual text in the Peshotan manuscript of the Ardaviraf Nameh and to examine the way the painter uses Binary Oppositions - as defined by Levi-Strauss - to convey the inner concepts of the narrative.The investigation of Binary opposition in this article is based on the ideas of Claude Levi-Strauss. Levi Strauss is a Belgian structuralist anthropologist who started his analysis from content because he believes that in structural analysis, content and form are not separate entities, but complementary elements that are considered necessary for a deep understanding of the subject. In semiotic analysis, Levi-Strauss does not seek to discover the way of human thinking in myths, but to understand how myths work in people's minds. One of his prominent works is called Raw and Cooked, and in this book, he deals with dual confrontations. Binary opposition is a system of language or thought by which two theoretical opposites are placed against each other. Binary opposition is an important concept in structuralism, which considers such distinctions as fundamental to all languages and thoughts. Saussure believed that in language, the meaning of each word is understood in contrast with another word or opposite words. In this book, Levi-Strauss considered the contrasts arising from the daily experience of human communication with the more primitive types of these dualisms like fresh vs old or wet vs dry. In his view, primitive man could understand the meaning of life events by resorting to contrasts and differences. In the discussion of Binary opposition, the main theme that can be seen in most myths is the transition from nature to culture. Levi-Strauss considers one of the examples of passing from nature to culture through cooking and turning raw into cooked.By comparing the way of depicting hell and heaven, the current article aims to find an answer to this question: How did the artist represent the narrative text and the distinction between heaven and hell in the illustrations of the Peshotan manuscript of Ardaviraf Nameh by relying on the Binary opposition? This research is a case study with an analytical-interpretive approach, and its data has been collected qualitatively.After the comparison between two selected groups of Peshotan manuscript paintings that mutually represent related concepts in heaven and hell, it becomes clear that the artist has consciously used binary oppositions to convey the goals of the religious narrative to the readers. To increase the dignity of the figures represented in heaven, he has used features such as: being welcomed by a young and beautiful maidservant, wearing a full dress, happiness and dancing, freedom and security, sitting in peace in a group, surrounded by flowers and plants, presence of golden fish and singing birds, and sitting on the bed under the shade. On the contrary, in hell, the soul is welcomed by an ugly, dark, demon-like, and disturbed beast with long nails. The sinner is depicted naked, tortured, frightened, bound, hanged, grieving, wounded, and lying on the ground, and he/she is surrounded by demons and snakes and accepts her/his punishment alone.The main text of Ardaviraf Nameh and its poetic version is written in a verbal system of signs (literature) that allows the writer or poet to give a general description of the events and leaves an important part of the understanding of the event to the reader's imagination, while the painter has had the facilities of a visual system of signs (painting) which he has consciously used to represent what is absent in the text. For example, the painter has depicted heaven with a bright and shining background, low contrast, gentle shading, static and calm composition, and detailed decoration with delicate motifs to double its spiritual values in the eyes of the viewer. On the other hand, the background of hell is painted flat and neutral. Curved lines are used to induce movement and tension, and some images have a circular composition and diagonal lines that evoke tension and unrest in the environment. Colors have also helped the painter to create the atmosphere of hell and heaven. A wide range of warm colors have been used for pictures associated with heaven, while hell is mainly represented with neutral, cold, and dark colors. The good side of the scales is painted in gold and the bad side in black. The artist also has been aware of visual elements and spatial values. He draws the heavenly people standing on the right side and the hellish people on the left side of the picture. The good side of the scales is on the right and the bad side is on the left. Also, the heavenly people are shown upright and standing, while the hellish ones are fallen, hanging, or twisted.
Keywords: Ardaviraf Nameh, Peshotan Jiv Hirji Homji, Binary Oppositions, Lévi-Strauss -
تقابل های دوتایی از اصول حاکم بر جهان مادی است و انسان نیز خود موجودی ترکیبی از جسم و روح است. به یقین این معناها نمی تواند باز نمودی در هنر بشری از جمله نقوش تصویری نداشته باشند. هنر گاه این معناها را همان گونه که هستند، بازتاب داده و گاه آنها را در قالب نمادها و نشانه هایی به تصویر می کشند. تقابل ها در آثار هنری تصویری همیشه به معنای تضاد نیست و در برخی از آثار، تکمیل کننده یکدیگر می شوند و در کنار یکدیگر معنا می یابند. برای مطالعه معنای تقابل ها در نقوش تصویری انتخاب نمونه ای شاخص هنری ضرورت داشت؛ لذا این اثر به عنوان پر تقابل ترین اثر هنری معاصر اشر، برای این امر انتخاب گردید. عنوان، فرم و محتوای آن دارای تقابل های بسیاری بوده و این اثر از نظر شکل، بیان، ساختار، رنگ، تصاویر و نقوش در حد اعجازآوری مشحون ارزش های معنایی و متباین بصری است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تطبیقی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد، عدد تقابل های دوتایی در تابلوی روز و شب به 7 نمونه می رسد و در تعمیم آنها به کارکردهای هنری به ویژه از منظر معانی، شامل تقابل های دوتایی فرمی و کنشی (محتوایی و روایی) بوده و قابل انطباق با نظریه دریدا ست.
اهداف پژوهشبررسی تعامل معنایی تقابل ها در نقوش تصویری تابلوی روز و شب موریس اشر.
بررسی کارکردهای معنایی تقابل دوتایی.سوالات پژوهشمیزان انطباق پذیری نظریه تقابل های دوتایی دریدا بر آثار هنر تصویری چقدر است؟
کارکردهای معنایی تقابل های دوتایی چگونه است؟کلید واژگان: تعامل معنا, ژاک دریدا, تقابل های دوگانه, هنرهای تجسمی, روز و شب موریس اشرIslamic Art Studies, Volume:18 Issue: 44, 2022, PP 102 -117This study has compared Meaning interaction of opposition in Maurits Escher's "Day and Night".oppositions are the dominant principles of the material world and the mankind is also a combination of body and soul.Undoubtedly,the meaning can't be without reflection in human art,The art sometimes reflects the oppositions and picture then in frame of symbols and signs.Oppositions in artistic works don't mean oppositions and in some works can complete each other and can gain meaning alongside. For comparative study of means of opposition with visual arts,it was necessary to choose an indicator artistic work.Hence, this work was selected as the most opposing artistic work of contemporary age by Maurits Escher's.The main objective of this study is to understand the concept of opposition and deriving that in "Day and Night" painting, which shows the artistic functions of the theory in adjustment with visual artistic works.This is because; the form and content of this work has abundant oppositions and is wonderfully full of opposing values in terms of form,expression,structure,color,images and motifs and illustrations.The main research question is the amount of adjustability of the theory of binary opposition of Derrida on visual illustration works and how to analyze its visual functions?The results of this study,which is done using comparative and analytical method,shows that the number of binary opposition in Day and Night Painting reaches to 7 items and includes content and narrative binary opposition and can be adjusted with Derrida's theory in terms of generalization of them to artistic functions of basis of visual arts
Keywords: Meaning interaction, Jacques Derrida, binary oppositions, Day & night Escher's painting, visual arts -
ساختارشکنی و سورئالیسم، علی رغم خاستگاه های متفاوتشان، در انتقادی که به نگرش های قطعیت گرا وارد می کنند، اشتراک نظر دارند؛ برای آن ها قابل پذیرش نیست که گستره نامحدود معانی و تفاسیر را بتوان به رابطه معین و تقابلی «مفاهیم دوگانی» تقلیل داد. ساختارشکنی، در رویکرد به متن و ساختارهای زبانی و سورئالیسم در اهتمام به تغییر تجربه های ادراکی و ارتقاءدادن واقعیت دریافتی، تقابل گرایی ساختاری را به چالش می کشند. با مفروض داشتن تشابه نگرش مذکور، این پژوهش با هدف بهره گیری از نظریه برای خوانش اثر هنری، با روشی تحلیلی، به رویکردهای هنر سورئالیستی قرن 20 (تصویر دوبعدی) منظر ساختارشکنی می پردازد. مبنای تحلیل ساختارشکنانه در این تحقیق، مدنظر قرار دادن رابطه معکوس و مختل شده دو جزء تقابلی و همچنین «تعین ناپذیری» جایگاه نهایی آن ها است. نتیجه آنکه تصاویر سورئالیستی، به واسطه گسستی که در رابطه معمول مفاهیم متقابل پدید می آورند، قطعیت هایی که متزلزل می سازند و اطمینان خاطرهایی که به پرسش می گیرند، علاوه بر واسازی نظام تصویری مورداستفاده )هنر انتزاعی و هنر بازنما( نگرش ساختارشکن را نسبت به پندارهای معمول ما از واقعیت، تجسم «عینی» می بخشند.کلید واژگان: تقابل های دوتایی, تعین ناپذیری, ساختارشکنی, سورئالیسم, هنر سورئالیستیDeconstruction and Surrealism, despite their different origins, are in accord on their criticism of deterministic approaches; both of them stand against reducing the infinite domain of meanings and interpretations to the determined and contrastive field of binary oppositions. Deconstruction challenges the structural contrastivism through its approach towards text and lingual structures, as surrealism does the same by altering the perceptive experiences and elevating the perceived reality. Given the aforementioned similarity in approach, the current research aims to use the reader-response theory to study the approaches of surrealistic art in 20th century (two-dimensional image) from the deconstructive viewpoint. The deconstructive analysis in this research is based on the reversed and disrupted relationship between oppositional components, and the undecidability of their final status. The research concludes that by disrupting the conventional relationship among contrastive concepts, wavering the certainties, and questioning the accepted convictions, surrealist images not only deconstruct the used visual system (abstract art and figurative art), but also embody (visualize) the deconstructive approach towards our conventional notions about reality.Keywords: deconstruction, surrealism, surrealist art, binary oppositions, undecidability
-
این مقاله بر آن است تا با تکیه بر نظریه های ساختارگرایانه و براساس دیدگاه های گرمس، به خوانش فیلم «گاو»، بپردازد. گرمس شکل گیری معنی را اساسا بسته به حضور «قطبهای متضاد» و یا «قطبهای دوگانه» می داند. در مقاله یکی از اساسی ترین قطبها، یعنی تقابل فرهنگ و طبیعت در فیلم بررسی و نشان داده می شود که چگونه تقابل این دو گفتمان بر شکل گیری روند معنی و فرجام اثر تاثیر می گذارد. گرمس همچنین معتقد است که این تقابل در ساختار پیرنگ روایت به واسطه الگوی کنشگران به جلو می رود. از این رو در بخشی از مقاله الگوی کنشگران این روایت ترسیم و کارکرد شخصیتهای داستان در روند شکل گیری معنی با این دیدگاه ساختارگرایانه تشریح می شود.
کلید واژگان: گرمس, فرهنگ, طبیعت, قطبهای متضاد, الگوی کنشگرانThis article is to study the movie The Cow, a movie by Dariush Mehrjooie, in the light of the semiotic and narratologist A. J. Greimas. This study is based on his theory that all the process of meaning formation is achieved through the relation of binary oppositions. He maintains that the interaction and conflict between the binary oppositions form the meaning which constructs the basis for all the plot formulas in the narratives. Since structuralism illustrates the process of meaning formation, this article proposes two hypotheses to the basic question of why this narrative ends so tragically and why the destiny of the main character is doomed to failure and destruction. To answer the question, the article studies the confrontation of two main discourses in the narrative; nature versus culture. Regarding them as the inner logic of this narrative and the cause to the forwarding of the plot, the article aspires to prove that whether they can build up a dialog or not, and it will prove how the main character is a victim of the attempt to consolidate and unify culture and nature. Secondly it studies the character functions to see how the attitude of the characters and their misplacement in the model of actants may have been a real cause to the destruction of the main character.
Keywords: Greimas, Nature, Culture, Binary Oppositions, Actants, Character Functions
- نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شدهاند.
- کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شدهاست. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
- در صورتی که میخواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.