به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « documentary theater » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • زینب خدیوی کاشانی، حمیدرضا افشار*
    تیاتر مستند معاصر را می توان نوعی مبارزه اجتماعی برای بازتولید، شکل دادن و یادآوری تاریخ دانست. تیاتر مستند یکی از شاخه های تیاتر مدرن است که به عنوان کاتالیزور برای تغییرات اجتماعی و سیاسی عمل می کند و به موضوعاتی از قبیل دولت، قدرت، رفتار و آداب ورسوم و افکار عمومی می پردازد و برای شکل گیری شیوه اجرایی به اسناد و مدارک از جمله گزارش ها، پرونده ها، جداول آماری و مصاحبه ها تکیه می کند و در تلاش است تا مخاطب که یکی از ارکان مهم تیاتر است را به طور عینی و ملموس شریک اجرا کند. این مقاله با هدف شناخت شیوه های نوین در تحولات اجرایی تیاتر مستند، بنا بر ضرورت بررسی میزانسن و هدایت بازیگر در تیاتر به شیوه ورباتیم پرداخته است. ورباتیم با شیوه اجرایی جدید و منطبق با تکنولوژی روز در پی مطرح کردن و به چالش کشیدن مسایل و مشکلات اجتماعی و سیاسی جامعه حاضر است. این مطالعه با طرح این پرسش اصلی که آیا اساسا ساختار میزانسن و هدایت بازیگر در تیاتر مستند به شیوه ورباتیم از تعریف مشخصی پیروی می کند، به تشریح تیاتر مستند و تحلیل شکل های اجرایی متفاوت ورباتیم پرداخته است. با توجه به این که ورباتیم شکلی از تیاتر است که بنیاد آن بر اساس ضبط کردن و مصاحبه به دست می آید، میزانسن و هدایت بازیگر در این شیوه به گونه ای صورت می گیرد که اجرای شخصیت ها بر روی صحنه نمایانگر شخصیت های واقعی است و بنابراین بازیگران موظف به رعایت لحن و شیوه بیانی فرد واقعی هستند. این پژوهش توصیفی، تحلیلی است و دستاورد آن نشان می دهد که ساختار ورباتیم متشکل از سه گانه تکنولوژی، متن و بازیگر است. در ارتباط میان این سه گانه می توان به اهمیت و جایگاه بسیار مهم میزانسن در روند خلق اجرای ورباتیم پی برد. به طوری که اجرای بازیگران در قالب این ساختار مستند، واقعی و قابل باور است.
    کلید واژگان: تئاتر مستند, ورباتیم, کارگردانی, میزانسن, هدایت بازیگر}
    Zeinab Khadivi Kashani, Hamidreza Afshar *
    Contemporary documentary theater can be considered a kind of social struggle to reproduce, shape and remember history. Documentary theater is a branch of modern theater that acts as a catalyst for social and political change, addressing issues such as government, power, behavior, customs, and public opinion Documentary theater relies on documents such as reports, records, statistical tables, and interviews to develop the form of performance and tries to engage the audience, which is one of the most important elements in theater, objectively and concretely. This article aims to identify new methods in the development of documentary theater and examines the mise-en-scène and directing in the theater based on verbatim.Verbatim seeks to raise and challenge the social and political issues and problems of the present age with a new form and method and in accordance with modern technology. This article raises the main question whether the structure of the mise-en-scène and the direction of the actor in the documentary theater based on verbatim essentially follow a certain definition or not while describing documentary theater and analyzing the different forms of verbatim.Considering the fact that verbatim is a form of theater based on recording and interviewing, directing the actor in this method happens in such a way that the characters on the stage represent real characters, and therefore the actors are obliged to observe the tone and manner of expression of the person.This research is descriptive-analytical and the result shows that the structure of verbatim consists of a triangle of technology, text and body. In the relationship between these three, we can understand the importance of the position of mise-en-scène in the process of creating a verbatim play and especially in directing the actor. Also, the actor’s play in the form of this structure is believable.
    Keywords: Directing, Documentary Theater, Verbatim, Mise-en-Scène, Actor Directing}
  • محمدرضا شریف زاده، حامد هوشیاری*، ابوالفضل داودی رکن آبادی
    این پژوهش با مطالعه الگو روایتگری موجود در نمایشنامه هایی که در قالب تیاتر مستند اجرا شده اند به منظور پاسخ دادن به یک پرسش شکل گرفته است که عبارت است از «الگوهای روایت تا چه اندازه به پیشبرد نمایشنامه مستند سهم دارد؟» پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی ضمن بررسی و ارایه تعریفی روشن و جامع از تیاتر مستند با هدف معرفی و گشودن فصل جدیدی در حوزه ی تیاتر مستند شکل گرفته است. نتیجه ی حاصل از این پژوهش در حوزه ی کیفی به مسایلی همچون الگوهای روایتگری و راوی و انواع آن در روایت شناسی متون مستند تا چه اندازه به پیشبرد آن سهم دارد معطوف است که می توان به فقدان جریان تیاتر مستند و گیشه گرایی اشاره داشت که جریان الگوی تیاتر مستند از سال 1390 به بعد جدی تر شده است و با کارهای مستند بیشتری نسبت به دهه های گذشته در صحنه های تیاتر کشور روبه رو هستیم اگرچه میزان این آثار همچنان به حدی نیست که این جریان را ضعیف به حساب نیاریم. در این باره می توان گفت عدم پرداخت الگوی روایتگری تیاتر مستند در ایران به صورت آکادمیک در دانشگاه های کشور است، ازاین رو دانشجویان و دانشگاهیان نیز در این حوزه ضعیف و کم کار هستند و درک و شناخت از الگو روایتگری تیاتر مستند بین کارگردانان و اهالی تیاتر بسیار کم است و این امر باعث می شود که آن ها به سراغ کار در این حوزه نروند. تماشاچیان تیاتر غالبا داستان پسند هستند و به دلیل کم رنگ بودن الگوی روایتگری قصه در تیاتر مستند به تیاتر مرسوم، این گونه تیاتری با مخاطب کمتری با خود به همراه دارد و می توان گفت در ایران با فقدان جریان الگوی روایت مواجه هستیم و الگوهای روایت به پیشبرد نمایشنامه ی مستند سهم بسزایی دارد.
    کلید واژگان: روایت, تئاتر مستند, نمایشنامه ی مستند ایران}
    Mohamadreza Sharifzadeh, Hamed Houshyari *, Abolfazl Davodiroknabadi
    This research was formed by studying the narration pattern in the plays that were performed in the form of documentary theater in order to answer a question which is "To what extent do the narration patterns contribute to the advancement of the documentary play?" The current research was conducted with a descriptive-analytical method while examining and presenting a clear and comprehensive definition of documentary theater with the aim of introducing and opening a new chapter in the field of documentary theater. The result of this research in the qualitative field is focused on issues such as narrative patterns and narrators and their types in the narratology of documentary texts to what extent they contribute to its advancement. It has become more serious since 1390 and we are facing more documentary works than in the past decades in the country's theater scenes, although the amount of these works is still not so much that we do not consider this trend weak. In this regard, it can be said that the non-payment of the narrative model of documentary theater in Iran is academic in the country's universities, therefore, students and academics are also weak and underemployed in this field, and the understanding and recognition of the model of documentary theater narration among directors and theater people is very low, and this It makes them not go to work in this field. Theater audiences are often story-loving, and due to the fact that the storytelling pattern in documentary theater is less than that of conventional theater, this type of theater has a smaller audience and it can be said that in Iran we are facing a lack of narrative pattern flow, and narrative patterns are the driving force behind documentary drama. It has a significant contribution.
    Keywords: narrative, Documentary Theater, Iranian documentary drama}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال