به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "empirical anthropology" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی empirical anthropology در مقالات مجلات علمی
  • مسعود علیا، گلنار نریمانی
    نوشتار حاضر با تمرکز بر رساله پیشانقدی مشاهداتی درباره احساس امر والا و امر زیبا و تحلیل رویکرد، روش و ابزارهای مفهومی اصلی کانت در پی آن است تا روشن کند، اولا کانت با پیشینیان و همعصران بریتانیایی و آلمانی اش در مسائل مربوط به زیباشناسی چه نسبتی داشته، ثانیا اتخاذ رویکردی تجربی، پسینی و در عین حال تبویبی در تحلیل احساس امر والا و امر زیبا به چه شکل خاصی از نظریه زیباشناسی منتهی شده است. هدف ما آن است که نشان دهیم گرچه اندیشه کانت از دوره پیشانقدی به نقدی تحولاتی اساسی را از سر گذراند، برخی ایده های مرکزی از همان دهه 1760 از دغدغه های اصلی فلسفی اش بودند. از رهگذر این نوشتار سعی کرده ایم چهره ای دیگر از کانت را نشان دهیم: فیلسوفی که برای مخاطب عام هم می نویسد، منظری مبتنی بر تجربه و مشاهده دارد و سبکی آزاد. نهایتا نتیجه بررسی چهار بخش رساله آن است که گرچه در بادی امر ظاهرا کانت هم مانند پیشینیانش به موضوعی زیباشناختی می پردازد، در بن ملاحظات زیباشناختی اش دغدغه اصلی اخلاق و انسان شناسی نهفته است. فرضیه ما این است که اتخاذ سبکی آزاد در نوشتار، منظری تجربی و مشاهدتی و روشی مبتنی بر انسان شناسی باعث شده تا کانت بیش از نگارش رساله ای درباره زیباشناسی، رساله ای در اخلاق و انسان شناسی تجربی غنی از مشاهدات بنویسد و توجه خاصش به این دو موضوع را از منظری تجربی آشکار کند. با اثبات این فرضیه از رهگذر تفسیر متن نشان داده ایم که مشاهدات روایت چالش درونی کانت در جستجوی اصل اعلای اخلاق و نارضایتی او از ابتنای آن بر احساس و تلاشش برای برگذشتن از این سد یعنی کوشش برای یافتن اصول پیشین است.
    کلید واژگان: احساس امر والا و امر زیبا, اصل تجربی اخلاق, انسان شناسی تجربی, زیباشناسی پیشانقدی, فضیلت, طبایع بشری, مشاهده و تجربه
    Masoud Olia, Golnar Narimani
    GroundedThe present article deals with one of Kant’s most significant pre-Critical text, Observations on the Feeling of the Beautiful and the Sublime (1764), from the viewpoint of Kant’s methodology and conceptual means in dealing with the most important subjects of aesthetics in eighteenth-century, the beautiful and the sublime. Our main purpose is to demonstrate that albeit being inspired by his predecessors and contemporaries both in Britain and Germany in matters of taste (also our main presumption), Kant adopted a genuine approach in Observations. Through an in-depth analysis of the text we have endeavoured to show that the reasons for this originality are firstly, Kant’s specific observational, empirical method combined with his trying to find a universal principle for ethics, and secondly, Kant’s persistent concerns about ethics, anthropology and pedagogy presented by a taxonomic structure – issues present in the pre-Critical period and central to Kant’s philosophy all through the critical period. Our analysis is based on a close reading of the text, revealing its formal structure, leading to the conclusion that Observations is for the most part a taxonomically structured text on anthropology and ethics than aesthetics. Otherwise put, through aesthetics Kant is dealing with central issues in ethics and anthropology, i.e. highest principle of morality, the sexes, human temperaments and the ends of nature. We hope to succeeded in shedding a light on another aspect of the transcendental Kant: the empirical one
    Keywords: feeling of the sublime, the beautiful, pre-Critical aesthetics, Observation, empirical anthropology, ethics, virtue, highest principle of morality, human temperaments
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال