به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « iranian play » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • داود زاهدی*

    این مقاله میکوشد به تبیین نقش "انجمن ایران جوان" در اصلاحات فرهنگی و اجتماعی اواخر دوران قاجار و همچنین فعالیت حسن مقدم در این انجمن که به خلق و اجرای نمایشنامه جعفرخان از فرنگ آمده منتهی شد، بپردازد. پس از انقلاب مشروطه و در راستای تجددگرایی، انجمنها و تشکلهای متعددی شکل گرفتند که هدف اصلی آنها اصلاحات و تغییرات نوگرایانه در ایران بود. در سال 1300 شمسی، انجمنی به نام "سروش دانش" که چندی بعد به "ایران جوان" تغییر نام یافت، تشکیل شد. انجمن متشکل از افراد تحصیل کرده و دارای اندیشه ای بود که دستیابی به اهداف خود را عمدتا در راستای فعالیتهای فرهنگی و هنری و مطبوعاتی پایه ریزی میکردند و خط مشی خود را در مرامنامهای انتشار میدادند. توجه به حقوق زنان و امکان تحصیل آنها از دیگر دیدگاه هایی بود که اعضاء انجمن آن را به عنوان یکی از اهداف مهم خود برمیشمردند. خرابیهای تهران و دیگر شهرهای ایران، اختلاف شدید طبقاتی، فقر و فلاکت مردم رعیت و کارگر و نبود امکانات کافی تحصیل برای کودکان و نوجوانان، به شکل یک دغدغه جدی برای انجمن ایران جوان مطرح بود. فرهنگ سنتی مردم از یک سو و انتقاد از تقلید کورکورانه فرهنگ غربی از سوی دیگر، دستمایه ای برای خلق نمایشنامه جعفرخان از فرنگ آمده توسط حسن مقدم شد و انجمن ایران جوان آن را در تالار گراند هتل تهران به اجرا رساند. نتیجه اینکه انجمن در راستای اهداف برگزیده خود، با برگزاری سمینار با موضوعات روز، چاپ روزنامه و مقاله، اجرای نمایشهای موفقی از جمله جعفرخان از فرنگ آمده که نام آن به عنوان ضربالمثل در بین مردم رواج یافت و نقدهای بسیار درخشانی از نشریات معتبر آن دوران دریافت کردند، در جهت تجددگرایی در جامعه نفوذ کرد و نه تنها مورد توجه روشنفکران و سیاسیون قرار گرفت، بلکه جایگاه خود را در میان توده مردم نیز تثبیت کرد و آنها را با خود همسو کرد.

    کلید واژگان: انجمن ایران جوان, حسن مقدم, نمایشنامه ایرانی, جعفرخان از فرنگ آمده, تئاتر ایران}
    Davood Zahedi*

    This essay trys to explain the role of “Young Iran’s Association” in cultural and social reformation of late Ghajars era and also Hasan Moghadam activities in this association that leads to the create and performing the play of “Jafar Khan has come from Europe”. After Constitutional Revolution and in line with modernism, so many associations and constitutions had been formed which their main goal was modern changes and reformations in Iran. In 1981 (1300 solar year) an association which called “Sorushe Danesh” had formed in Iran which its name later had been changed to “Young Iran”. This association included educated people and those with thoughts who believed that could reach to their goals usually in line with cultural and art and newspaper activities, and published their policies in a creed. Performing theater plays, publishing newspapers and articles, and also holding different conferences were their main activities. Attention to women’s rights and possibility of their education was among their viewpoints in a way that the association members knew it as one of their most important goals. Tehran’s and other Iranian cities destructions, severe class differences, poverty and adversity of people and workers and the lack of sufficient facilities for children and young adolescents’ education, had been mentioned as an important and serious concerns for Young Iran’s Association. On one hand people’s traditional culture and on the other hand criticizing the imitation of West culture, had turned to an essence for creating “Jafar Khan has come from Europe” play by Hasan Moghadam and Young Iran’s Association had performed this play in the hall of Tehran’s Grand Hotel. This performance had been welcomed strongly by the people and made this association and Hasan Mohadam more known and famous than ever and credited it as Tehran’s important open minded people association.The effects of that association in line with its chosen goals with holding seminars with upto- date subjects ,publishing articles and newspapers, performing successful plays such as ”Jafar Khan had came from Farang” that its name circulated among people and had received a very great criticism from valid press in those days ;had influenced on the society toward modernism; and not only had been attracted the open-minded and political people but also had been settled its place among the populace and could win them over itself.

    Keywords: Young Iran’s Association, Hassan Moghadam, Iranian play, Jafar Khan has come from Europe, Iran’s Theater}
  • فارس باقری*

    در این مقاله پرسش بر سر شکل های مواجهه -آگاهانه یا ناآگاهانه- کاراکتر ایرانی بین «خود» و «دیگری» در نمایشنامه جعفرخان از فرنگ برگشته نوشته حسن مقدم است. «خود» و «دیگری» استعاره ای از مهم ترین "سوژه" ادبیات مدرن ایرانی است و این نسبت، متضمن یک رابطه دوسویه است. رابطه ای که فضایی ایجاد می کند تا فرم های اجتماعی و ارتباطی هر بار در قالب شخصیت های اجتماعی و انواع مواجهه هایشان -«خود» و «دیگری»- بازتولید شوند و در صحنه اجتماعی که در اینجا نمایشنامه مورد مطالعه آن را نمایندگی می کند، در برابر یکدیگر صف آرایی کنند. در واقع آن چیزی که در این مقاله مورد تاکید و توجه واقع می شود، صورت بندی نحوه صف آرایی کاراکترها بر اساس مفاهیمی چون زبان، پوشش، نظام استعاری و نشانه ای «خود» و «دیگری» است که شیوه بازنمایی کاراکترها از یکدیگر را صورت بندی می کند بررسی نگرش کاراکترها بر اساس گفتمان حاکم بر آن نمایشنامه با روش تحلیلی صورت می گیرد. در این جا منظور از گفتمان، نگرش خاص جامعه شناسی هر دوره تاریخی است که از راه آن «خود» ایرانی و درک تجربه «دیگری» در نمایشنامه برساخته می شود. نتایج به دست آمده، نشان می دهد که شخصیت های این نمایشنامه چگونه به عنوان نوعی سوبژکتیویته عمل می کنند و «خود»، را در برابر سوبژکتیویته «دیگری» آشکار می سازند.

    کلید واژگان: نمایشنامه ایرانی, حسن مقدم, جعفر خان از فرنگ برگشته, گفتمان, خود, دیگری}
    Fares Bagheri *

    This article deals with the encounter of “self” and “the “other” in the Iranian characters of the play Ja’far Khan is back from Europe by Hassan Moghaddam. This play is one of the most important plays of the early 20th century in Iran, and expresses the generation gap and the cultural differences between a very traditional Iranian family and their young son (Ja’far khan), who has recently come back to Iran after finishing his higher educations in Europe. The members of Ja’far khan’s family have made so many arrangements for the newcomer, and are extremely shocked to find out that Ja’far khan has totally changed to a person with European life style, and does not care about the Iranian traditions at all. His type of dressing, together with his ideology about abstaining from superstitions, are all quite new and unacceptable to his family. It is held in this article that the “self” and the “other” are among the most important “subject”s of the modern Iranian literature, which holds a bilateral relationship. This relationship creates an atmosphere in which the social and communicative forms are recreated  as the sew “self” and “other” relations, and face each other in different arenas, of which the current play is an example. In other words, what this article focuses on, is the method of the arrangement of the characters of this play, according to some basic concepts such as language, dress and clothing, and the metaphoric and semiotic system of “self” and the “other”, which leads to the manifestation of the characters, and their different features. The ideologies of the characters of this play are studied with an analytic approach, and their discourse will be the major source of concern. Here, by discourse, we refer to the social approaches of each historical period during which the Iranian “self” and the experience of “the other” is created in this Iranian play. The results of the research show that the characters act as a type of subjectivity, and reveal their “self” characters when they face the “other”s. In the play Ja’far khan is back from Europe, the characters of the house act as “self”, and Ja’far khan acts as the “other”. As a matter of fact, the “self” people gradually turn Ja’far khan to an “other”, and this takes place as a result of the specific discourse which is a result of the social patterns of Iran in the time this play was composed. In this play, all the members of the family arrange their powers in a way that the person who used to belong to that house turns out to be an “other”. They first try to make this other similar to their own selves, and fail to compromise with Ja’far khan. Then they try to make themselves similar with that “other”, and they get no result other than surprise, carelessness, or anger, but they finally fail to make Ja’far khan the person he used to be before his dispatch to Europe for his studies.

    Keywords: Iranian play, Hassan moghadam ja'far khan az farang bargashteh, discourse, self, other}
  • فارس باقری
    در این مقاله پرسش بر سر شکل های مواجهه -آگاهانه یا ناآگاهانه- کاراکتر ایرانی از «خود» و «دیگری» در نمایشنامه جعفرخان از فرنگ برگشته نوشته حسن مقدم است. «خود» و «دیگری» استعاره و اشاره ای به مهم ترین سوژه ادبیات مدرن ایرانی است. این نسبت، متضمن یک رابطه است. رابطه ای که فضایی ایجاد می کند تا فرم های اجتماعی و ارتباطی هر بار در قالب شخصیت های اجتماعی و انواع مواجهه هایشان –«خود» و «دیگری»- نمودار و بازتولید می شوند.
    در این جا، آن چیزی که مورد توجه واقع می شود، بر اساس منظر نظریه پردازان معاصر حوزه بازنمایی، مفاهیمی چون زبان و پوشش و نظام استعاری و نشانه ای «خود» و «دیگری» درون روابط متقابل کاراکترها مورد بررسی قرار می گیرد که گفتمان مورد نظر را می سازند. در اینجا منظور از گفتمان، نگرش و زاویه دید خاص در هر دوره تاریخی است که از راه آن «خود» ایرانی دست به تجربه می زند و نیز تجربه «دیگری» است که در نمایشنامه برساخته شده است. در این مقاله سعی بر آن است تا نشان داده شودکه شخصیت های این نمایشنامه چگونه به عنوان نوعی سوبژکتیوییه و «خود»، در برابر سوبژکتیویته «دیگری» قرار می گیرند.
    کلید واژگان: نمایشنامه ایرانی, حسن مقدم, جعفر خان از فرنگ برگشته, گفتمان, خود, دیگری}
    Fares Bagheri
    In this article, the question is about in what forms an Iranian character encounter - Consciously or unconsciously- with “self” and “other”, in the play “ Ja’far Khan az farang bargashteh” by “Hassan Mohaghdam”? The “self” and “other” are metaphors which refer to the most important subject of modern Iranian literature. This relation involves a relationship. The relationship which creates a space so that social and communicative forms could appear and be reproduced as social characters as well as their different kinds of encounters – “self” and the “other”. Here, the focus is on concepts such as language and outfit as well as the metaphorical and semiotic system of “self” and “other”. This system will be examined within the interaction of characters and constitute the above discourse. Here by discourse, I mean a certain attitude and point of view in any historical period by which the Iranian “self” tends to experience something and it is the “other’s” experience constituted in the play. In this article, I attempt to show how the characters in the play as a kind of subjectivity and “self”, stand against subjectivity of “other”.
    Keywords: Iranian play, Hassan moghadam jafar khan az farang bargashteh, discourse, self, other}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال