به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « john dewey » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • لیلا امینی، علی مرادخانی*، جلال الدین سلطان کاشفی، محمد شکری

    زیبایی شناسی زند گی روزمره یکی از شاخه های د انش زیبایی شناسی است. تا قرن بیستم زیبایی شناسی کلاسیک معطوف به موضوع آثار هنرهای تجسمی و کمتر متوجه بستر شکل گیری اقسام هنرهای زیبا د ر بافتار تجربه زند گی روزانه انسان و طبیعت بود . طی چند د هه اخیر جنبشی پد ید آمد که با پرهیز از آن رویکرد یکسونگر هنرمحور، سعی کرد پیوند ی نزد یک میان تجربه هنرهای زیبا با تجربه سایر عرصه های زند گی روزمره ایجاد کند . همین امر موجب پید ایش رشته مطالعاتی جد ید با عنوان زیبایی شناسی زند گی روزمره شد . جان د یویی، فیلسوف پراگماتیست، د ر کتاب هنر به مثابه تجربه به تبیین آرای خود د ر باب مفهوم تجربه زیبایی شناسی زند گی روزمره پرد اخت. هد ف اصلی مقاله یافتن چیستی زیبایی زند گی روزمره براساس آرای جان د یویی است. از این روی، پس از بررسی مفاهیم و نظریه های مختلف د ر باب زیبایی شناسی زند گی روزمره به بررسی د و نمونه تحلیلی زیبایی شناسی زند گی روزمره د ر هنر معماری خانه های سنتی ایرانی (خانه ملاباشی اصفهان) و هنر شعر (سهراب سپهری) پرد اخته می شود . نتیجه اینکه زیبایی شناسی زند گی روزمره همان «زیبایی شناسی آن حضور» است که د ر مواجهه با هر چیزی اعم از زیبا و نازیبا موجب  تغییر نوع حضور انسان د ر زیست جهانی نو با  الگویی هاپتیکی می شود . گرد آوری مقاله حاضر به صورت فیش برد اری از منابع کتابخانه ای و سایت های معتبر اینترنتی و روش تحقیق به شیوه توصیفی تحلیلی است.

    کلید واژگان: زیبایی شناسی زند گی روزمره, جان د یویی, زیبایی شناسی آن حضور, معماری خانه های سنتی ایرانی, خانه ملاباشی اصفهان, شعر سهراب سپهری}
    Leila Amini, Ali Moradkhani*, Jalaledin Soltan Kashefi, Mohammad Shokry

    Aesthetics of everyday life is one of the branches of aesthetic knowledge. Until the 20th century, classical aesthetics focused on the subject of visual arts and paid less attention to the formation of fine arts in the context of human and nature’s daily life experience. During the last few decades, a movement emerged that, by avoiding that one-sided art-oriented approach, tried to create a close link between the experience of fine arts and the experience of other areas of daily life. This led to the emergence of a new field of study called the aesthetics of everyday life. Pragmatist philosopher John Dewey explained his views on the concept of aesthetic experience of everyday life in the book Art as Experience. The main purpose of the article is to find out what is the beauty of everyday life based on John Dewey’s views. Therefore, after examining various concepts and theories about the aesthetics of everyday life, two analytical examples of the aesthetics of everyday life in the architectural art of traditional Iranian houses (Mollabashi House of Isfahan) and the art of poetry (Sohrab Sepehri) are examined. The result is that the aesthetics of everyday life is the “aesthetics of presence” which, when confronted with anything, both beautiful and ugly, causes a change in the type of human presence in the new global life with a haptic pattern. The compilation of this article is in the form of taking samples from library sources and reliable internet sites, and the research method is descriptive-analytical.

    Keywords: aesthetics of everyday life, John Dewey, aesthetics of presence, architecture of traditional Iranian houses, Mollabashi house of Isfahan, poetry of Sohrab Sepehri}
  • مریم السادات منصوری*، پریسا شاد قزوینی
    آمیخته شدن هنر با زندگی روزمره مردم، فصل مشترک دغدغه جامعه هنرمندان و مدیریت شهری امروز است. از نخستین دهه های قرن بیستم که هنرمندان با تمایلات متفاوت از فضاهای کلاسیک هنری چون آتلیه خارج شده و به آفرینش «هنر شهری» پرداختند، نقش زیباسازانه هنر و تلقی اثر هنری به عنوان ابزاری برای تولید زیبایی در شهر و ارتقاء کیفی منظر شهری پایدار مانده است. فصل مشترک گونه های هنرهای شهری، ذات هنر است که با هدف نهایی زیبایی آفرینی به میان می آید و با قبول این گزاره، می توان گفت انواع هنرها در شهر، به دنبال تولید زیبایی برای تحقق مقاصد خود هستند؛ اگرچه این مقاصد ممکن است یگانه نباشد. در یک ارزیابی کلی، به نظر می رسد هنر شهری آن گاه موفق است و اهداف خود را محقق کرده که نزد مخاطب، به دریافت و ادراکی بینجامد که مولد «تجربه زیبایی شناسی» باشد. این تجربه را، جان دییووی1، فیلسوف پراگماتیست، محصول فرآیند اعتباربخشی2 می پندارد و معتقد است هنر، در زندگی انسان، مولد اعتبار است. تهران به عنوان بستر فرهنگ ساز کشور، سال هاست عرصه آزمون و خطای مداخلاتی است که با داعیه زیباسازی و رویکرد زیبایی شناسی در شهر اجرا می شود. در نوشتار حاضر، چگونگی تحقق تجربه زیبایی شناسی مورد بحث، در قالب تحلیل چهار نمونه منتخب در مداخلات شهر تهران بر اساس معیارها و شاخص هایی صورت پذیرفته که مستخرج از روش تحلیل تبیین شده در پژوهش است. از نتایج اصلی پژوهش آن است که میزان تحقق معیارهای سه گانه محیطی، بصری و اجتماعی بر اساس شاخص های تحلیل، تعیین کننده کیفیت تجربه زیبایی شناسی در نمونه موردنظر است. با توجه به رابطه فرآیندمحوری که میان اشکال هنر با شهر قایلیم و بر پایه نظریه فرآیند اعتباربخشی جان دییویی بنا شده، چنین تفسیر می شود که کیفیت تجربه زیبایی شناسی، هم معنای میزان اعتباربخشی مداخلات شهری به منظر شهر است. اگر هنری شهری را مولد تجربه زیبایی شناسی در شهر و عنصر اعتباربخش به منظر شهری تلقی کنیم، ارزیابی چگونگی تحقق این تجربه و میزان اعتباربخشی آن در ذهن مخاطب بر اساس چه معیارهایی امکان پذیر خواهد بود؟ پژوهش به دنبال روشن کردن برخی ابعاد کاربردی زیبایی شناسی شهری است و در این راه، از هنر شهری به عنوان مایه تحلیل و تعمق استفاده می کند و در صدد است با تبیین یک روش تحلیل کمی، میزان و چگونگی اثرگذاری هنر شهر را در قالب سه معیار، بر ارتقاء کیفی منظر شهری در ذهن مخاطب قابل ارزیابی گرداند تا بعد کاربردی هنر شهری و اهداف آن تحقق پذیرتر باشد. پژوهش، با استناد به سه گانه نظری هنر منظر شهری زیبایی شناسی، به ارایه تعاریف نظری می پردازد که ظرفیت تبیین ابزار تحلیل مداخلات شهری را داراست. با تکیه بر این نظریه ها، «معیار»هایی استخراج می شود که هر کدام در ظرف «شاخص»هایی، امکان ارزیابی تحقق پذیری تجربه زیبایی شناسی را در مداخلات شهری دارد. جهت تفهیم واقع گرایانه نظریات مطالعه شده و شیوه تحلیل مستخرج از آن، چهار نمونه در شهر تهران گزیده شده که از حیث موقعیت و مقیاس و فضا متفاوتند و در چارچوب شیوه تبیین شده، تحلیل گشته و تحقق پذیری تجربه زیبایی شناسی در آن ها سنجیده می شود.
    کلید واژگان: هنری شهری, جان دیئووی, تجربه زیبایی شناسی, منظر شهری}
    Maryam Alsadat Mansouri *, Parisa Shad Ghazvini
    The entry of art into the daily life of societies remains today as a major common issue between artists on the one hand and urban actors on the other. The crossing of different forms of art in urban environment therefore remains the nature of art which enters the scene with an objective of creating beauty and by accepting this affirmation, it is thus formulated that the multitudes forms of art in the city, seek to aestheticize the urban in order to achieve their objective(s), although these objectives may differ for each form. Consequently, the hypothesis would be that urban art will not have achieved its objective(s) and will be marked with success with the user only when opening up to a grasp and a perception leading to the realization of an aesthetic experience.Thus, considering urban art as a power for the realization of an aesthetic experience in an urban environment and as a device for evaluating the urban landscape, what will be the criteria and indicators to be defined in order to develop a method for evaluating the quality of the realization of this experience and the amount of valuation of the urban landscape in the user's perception?Based on the theoretical trio of art-urban landscape-aestheticization, the research develops theoretical definitions likely to establish tools for the analysis of urban interventions. Based on the concepts and approaching them from a variety of angles, "criteria" are generated which, in turn, assess the feasibility of the aesthetic experience through "indicators". With a view to a realistic understanding of these theories used and of the method developed, four cases are selected in Tehran whose dimension, local situation and spatiality are entirely different; for study and analysis of the framework for achieving the aesthetic experience in an urban environment.
    Keywords: Urban Art, John Dewey, Aesthetic Experience, Urban landscape}
  • اعظم حکیم*، زهرا رهبرنیا

    هنر تعاملی به عنوان یکی از رسانه های هنر جدید به تجربه ای نزد مخاطب منجر می شود که با آن چه در طول تاریخ هنر تجربه شده، متفاوت است. از آنجایی که ایجاد چارچوبی نظری و فلسفی برای خوانش همه جانبه ی این هنر ضروری به نظر می رسد؛ هدف از مقاله حاضر آن است که با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی به مطالعه نظریه تجربه زیبایی شاختی جان دیویی و تطبیق آن با هنر تعاملی بپردازد و از این طریق به درک و تبیین مفهوم تجربه در این هنر نزدیک شود و به این سوال پاسخ گوید که چه پارامترهایی تجربه مخاطب هنر تعاملی را تجربه ای زیبایی شناختی و مفهومی می سازد؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که دریافت هنر تعاملی می تواند یکی از نمونه های تجربه زیبایی شناختی به شمار آید. عواملی همچون تعامل، عمل و عکس العمل و هم چنین نزدیک شدن جایگاه مولف و مخاطب، هنر فاخر و نازل، سوژه و ابژه، ابزار و نتیجه مرز مشترک میان هنر تعاملی و نظریه دیویی را سامان می بخشد. از طرف دیگر اهمیت جایگاه علم و تکنولوژی در این نظریه، زمینه را هر چه بیشتر برای مطالعه هنر تعاملی مهیا می سازد. در انتها نیز نمونه ای از چیدمان تعاملی با عنوان "تکامل ساختگی" بر اساس چارچوب نظری پژوهش تحلیل می شود.

    کلید واژگان: هنر تعاملی, تجربه زیبایی شناختی, جان دیویی, مخاطب}
    Azam Hakim *, Zahra Rahbarnia

    Interactive art, as one of the media of the new art, leads to an audience's experience that is different from what has been experienced in the history of art. The interactive art media emerged from the new paradigm (postmodernism) in the world of art and gave new definitions to the same paradigm. Since the creation of a theoretical and philosophical framework for the complete reading of this art seems necessary; the present article aims to understand and explain the concept of experience in this art by analyzing the theory of the Aesthetic experience of John Dewey's and adapting it to interactive art. John Dewey (1952-1859) is a contemporary American philosopher who called his philosophy pragmatism.  Media from the perspective of Dewey is a mediator between the artist and the audience. By hinting out the patriarchal significance of the author and changing his position, this media gave the audience a special, new, and unique definition of what we know about art history. For this reason, this art was faced with public pleasure both in the galleries and in the spaces outside of them, and was made available to ordinary people and part of their everyday lives. Dewey, by addressing the concept of human interaction and considering it as the foundation of aesthetic experience also emphasizing of the concept of technology, provides two important aspects in shaping the theoretical framework for reading interactive art. And answer the question what parameters of the audience's experience of interactive art makes them aesthetic and conceptual experience? In the other words if we give you the experience of interactive art as an example of Dewey's aesthetic experience, then what are the factors behind the link, similarity and interaction of this concept and its implications?  It seems that perception interactive art can be considered as an example of aesthetic experience. Factors such as interaction, action and reaction, as well as the approached position of the author and audience, subject and object, instrument and result makes a common border between interactive art and Dewey's theory. On the other hand, the importance of the position of science and technology in this theory provides the basis for the study of interactive art as much as possible. The interactive arts bring the audience and her/his experience to the place of the author and the creator in a new place in the history of art, thereby eliminating the boundary between the art object and the subject. Due to the approached position of the subject and the object, as well as the subjectivity and objectivity in interactive arts, we cannot believe in the distinct tools and means which give rise to definite results.  Finally, an example of an interactive installation called "A-Volve" the work of Christa somerere & Laurent has been introduced and studied as an example of a computer interactive art will be analyzed based on the theoretical framework of the research. A-Volve has become a complete example of Dewey's aesthetic experience through factors such as interaction (action / reaction), sense, rhythm and imagination.

    Keywords: interactive art, aesthetic experience, John Dewey, Audience}
  • میلاد حسن نیا، نادر شایگان فر*، رحمت امینی

    دیویی رسالت فلسفه را تحول اجتماعی می‌دانست و تحول موردنظر او به‌وسیله آموزش صورت می‌پذیرد. بدیهی است دوران کلاس و مدرسه روزی به پایان می‌رسد اما از آنجا که رشد انسان توقفی ندارد تعلیم ‌و تربیت نیز نباید محدود به برهه خاصی از زندگی باشد بلکه نفوذ نهادهای آموزشی اجتماعی باید همیشه جاری بوده و ادامه داشته باشد. اقدامات فرهنگی و هنری نظیر تیاترهای کاربردی ابزارهای آموزشی مفیدی هستند که بهره‌گیری صحیح از آنها می‌تواند در رشد و تکامل اخلاقی و توانمندی‌های اجتماعی شهروندان یک جامعه تاثیر قابل‌توجهی داشته باشند. آگوستو بوآل نیز که یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان پیشروی تیاتر کاربردی محسوب می‌گردد، تیاتر شورایی را جهت رسیدن به نقطه شروع تغییر و دگرگونی زندگی پیشنهاد نمود. تیاتر مدنظر بوآل فرصتی برای افراد جامعه فراهم می‌کند تا خواسته‌های درونی‌شان را بیان کنند. در تیاتر شورایی موقعیت‌هایی مشابه واقعیت ساخته می‌شود و فرصت تمرین و تجربه زندگی به مخاطبان داده می‌شود، بدون آنکه آنان متحمل ضرر و زیان و فرصت‌سوزی شوند. پژوهش حاضر با استفاده از پژوهش‌های بنیادی پیشین، در زمینه فلسفه زیبایی‌شناختی و تربیتی دیویی و با روش توصیفی-تحلیلی بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه می‌توان با بهره‌گیری از نظریات دیویی به تحکیم و موکدسازی تیاتر شورایی اقدام نمود و راهکارهایی برای افزایش کارکرد این گونه نمایشی ارایه کرد. در این مقاله پس از پرداختن به تیاتر شورایی، در بخشی ویژه بر تیاتر رنگین‌کمان آرزو تمرکز می‌شود و نشان داده خواهد شد که می‌توان با ایجاد همدلی در میان تماشابازیگران و ترغیب به عمل بیانگر، سلامت روانی آنان را ارتقا داد.

    کلید واژگان: جان دیویی, آگوستو بوآل, تئاتر شورایی, تئاتر رنگین کمان آرزو, تماشابازیگر}
    Milad Hasannia, Nader Shayganfar *, Rahmat Amini

    John Dewey thought that the mission of philosophy was social change, and the desired change could be achieved through education. Human growth is perpetual, and so education should not be limited to a specific period of life, rather it should be a part of the process of life. The class and school years always come to an end eventually, however, the influence of social educational institutions must be continuous. Cultural and artistic measures such as applied theaters are useful educational tools that can have a great effect on the moral growth and social life capabilities of the citizens. Augusto Boal developed the idea of the Theater of the Oppressed (TO) to reach the starting point of change in life. TO provides an opportunity for people in society to express their inner desires. Here, certain situations similar to reality are created, where the audience is allowed to practice and experience life, without having to endure losses and lose opportunities. This study was mainly based on secondary research using existing fundamental works on Dewey’s aesthetics and education philosophy, aiming to provide applied research for empowering Theater of the Oppressed (TO) and presenting solutions to increase its function. After a review of TO, the theater of the Rainbow of Desire was explored in a special section, showing that it is possible to improve the mental health of the spect-actors by creating sympathy among them and encouraging them toward expressive actions.

    Keywords: John Dewey, Augusto Boal, Theatre of the Oppressed, theater of The Rainbow of Desire, Spect-actor}
  • میلاد حسن نیا، نادر شایگان فر*، رحمت امینی
    پژوهش حاضر با استفاده از پژوهش های بنیادی در فلسفه ی دیویی، نقش بازی های نمایشی در ارتقای آموزش در مدارس را موردمطالعه قرار می دهد تا بتواند با بهره گیری از یافته های خود ویژگی های تیاتر آموزشی را معرفی و راهکارهایی برای افزایش کارکرد آن پیشنهاد دهد. بدین منظور پس از پرداختن به مفاهیم اساسی در فلسفه ی دیویی نظیر پراگماتیسم، تجربه، زیبایی شناسی، دموکراسی و نقش بازی های نمایشی در تعلیم وتربیت، برای مطالعه ی موردی، نمایش خلاق با رویکرد حل مسئله ی دیویی مورد بازخوانی قرار می گیرد.هدف پژوهش پاسخ دادن به این سوال است که چگونه می توان با تلفیق رویکرد حل مسئله ی دیویی در تکنیک نمایش خلاق بر توانایی دانش آموزان در درک مفاهیم و حل مسایل تاثیر مثبتی گذاشت؟اولین مرحله ی اجرای نمایش خلاق معمولا بازگو کردن یک داستان مناسب به صورت کامل برای دانش آموزان است. اما این مطالعه نشان می دهد که اگر داستان به صورت نیمه تمام بازگو شود و دانش آموزان به تکمیل آن در ادامه ی نمایش بپردازند، این رویکرد منجر به ایجاد شدن مسئله در ذهن دانش آموزان می شود و آنها را برای حل مسئله به فعالیت ترغیب می کند. نمایش خلاق با رویکرد حل مسئله ابزار آموزشی مفیدی است که بهره گیری صحیح از آن می تواند در رشد، تکامل اخلاقی و توانمندی های اجتماعی دانش آموزان تاثیر قابل توجهی داشته باشد و آنان را برای حل مسایل در زندگی فردی و اجتماعی توانا سازد.
    کلید واژگان: جان دیویی, تعلیم وتربیت, تئاتر کاربردی, تئاتر آموزشی, نمایش خلاق}
    Milad Hasannia, Nader Shayganfar *, Rahmat Amini
    John Dewey thought that the mission of philosophy was social change, and the desired change could be achieved through education. According to Dewey, the sole purpose of education is to reform society and pave the way for social progress, thus demonstrating the necessity of education for the survival of society. Cultural and artistic venues such as educational theater are useful venues that can have great effects on moral growth and desired social change for their communities. Creative Drama provides an opportunity for people to express their inner desires. Here, certain situations similar to reality are created, where the audience is allowed to practice and experience life, without having to endure losses and lose opportunities. Dewey's aesthetic and educational theories can be useful in increasing the social and artistic function of creative drama.This study was mainly based on secondary research using existing fundamental works of Dewey's education philosophy and aesthetics, aiming to explore the effect and importance of theatrical plays as a means of promoting education in schools and the community at large. The main features of applied theater are introduced and suggestions are provided to increase the effectiveness and function of this art form as a way to improve people's social lives. For this purpose, after examining the basic concepts of Dewey's philosophy (e.g. pragmatism, experience, aesthetics, education, and the role of theatrical plays in education) certain and specific aspects of the applied theater are introduced. This study also included a case study of creative drama based on Dewey's educational theories. By re-reading creative drama, suggestions are presented in order to use Dewey's educational theories, hoping to help artists to take proactive steps in the field of education aimed at social awareness and change.According to Dewey, students develop in an educational setting where they can experience and interact with the issue at hand. Each and every student needs to play a role and cooperate in their learning process. Dewey believed problem-solving to be the best teaching method, fitting individuals for life and empowering them to solve problems in their personal lives and their social interactions. Problem-solving was deemed the best teaching method by Dewey, which leads to creative drama and its effectiveness since its base foundation is formed around the theory of problem-solving. The first step in creative drama is to tell a story to students thoroughly. This paper seeks to show that when a story is told to students incompletely, in order to be completed by them in a creative drama, a problem will be formed in their minds, encouraging them to solve it. If the content of creative drama is presented to learners in full detail, their mental engagement with the content will be reduced, and, consequently, their ability and motivation to interact will diminish. Performing creative drama based on problem-solving exposes students to the problem in a creative manner; they are encouraged to cooperate and think to bring the drama to a desirable end. Placed at the core of problem in creative drama, students are forced to think and provide solutions that ultimately are skills that they will need in their own lives.
    Keywords: John Dewey, Education, Applied Theatre, pedagogical theatre, Creative Drama}
  • میلاد حسن نیا، نادر شایگان فر*، رحمت امینی

    تیاتر خیابانی محدود به دیوارهای سالن نمایش نمی‌شود و حوزه‌ی تاثیرگذاری‌اش به‌سوی خیابان‌ها و اجتماعات گسترده می‌شود. هنرمندان این عرصه با هدف مشارکت هرچه بیشتر با مخاطبان به شکستن قواعد سنتی صحنه‌های ایتالیایی‌وار مبادرت می‌ورزند. آنان خود را به واقعیت‌ها و مشکلات اجتماعی جامعه متعهد می‌دانند و تیاتر خیابانی را به ابزاری برای ایجاد دگرگونی و تغییر در زندگی مردمی بدل می‌سازند که به‌دلایل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی امکان برقراری ارتباط با آنها توسط تیاتر مرسوم امکان‌پذیر نیست. به نظر می‌رسد که بهره‌گیری از نظریات زیبایی‌شناسانه و تربیتی دیویی می‌تواند در جهت افزایش کارکرد اجتماعی و هنری تیاتر خیابانی مفید و مثمر ثمر واقع شود. زیرا دیویی نیز رفعت هنر را در وجه کارکردی آن می‌داند و معتقد است برای اینکه چیزی دارای ارزشی انسانی گردد، باید به‌نحوی هم نیازهای سازواره‌ی انسانی را تامین کند و هم زمینه‌ی بهبود زندگی را فراهم سازد. دیویی هدف فلسفه را تحول اجتماعی می‌دانست از همین رو به تعلیم‌وتربیت برای دستیابی به تحول موردنظرش توجهی ویژه داشت. هدف تربیتی دیویی، آماده کردن فرد برای تفکر، تجربه، زندگی اجتماعی و در تعریف ویژه‌ی او رسیدن به رشد است. مبنای اصلی در نگارش این مقاله روش یافته‌اندوزی کتابخانه‌ای است که با مددجویی از فلسفه‌ی زیبایی‌شناختی و تربیتی دیویی، پژوهشی کاربردی برای توانمندسازی تیاتر خیابانی ارایه می‌دهد و نشان می‌دهد که تیاتر خیابانی می‌تواند باتکیه‌بر اندیشه‌های دیویی و با نمایش موضوعات مرتبط با زندگی روزمره در جهت بهبود و تغییر شرایط زندگی و رشد زیست اجتماعی، فردی و اخلاقی شهروندان موثر باشد و با ایجاد همدلی در میان اعضای جامعه، آنان را به متحدانی در عرصه‌ی فعالیت‌های اجتماعی بدل سازد. پژوهش حاضر می‌کوشد تا با بهره‌گیری از تاملات زیبایی‌شناسانه و تربیتی دیویی برای هنرمندان دل‌مشغول به تیاتر خیابانی زمینه‌ای را فراهم کند که به کنشگران توانمند عرصه‌ی‌ اجتماعی در ساخت جامعه‌ای بهتر بدل گردند.

    کلید واژگان: تئاتر خیابانی, جان دیویی, زیبایی شناسی روزمره, رشد اجتماعی, همدلی}
    Milad Hasannia, Nader Shayganfar*, Rahmat Amini

    Transcending the confines of the playhouse, street theater expands its scope of influence over streets and communities and goes beyond the traditional rules of the classical stage to establish a deeper connection with different audiences. Street theater artists commit themselves to the realities and issues of society and use the street theatre as a medium to make a difference in the lives of those people with whom conventional theater fails to communicate due to political, economic, and cultural reasons. John Dewey’s views on aesthetics and education seem useful for improving the social and artistic function of street theater, because he prioritizes the functional aspect of art, maintaining that for things to be valued by humans, they need to both fulfill human organismic needs and pave the way for the improvement of lives. To Dewey, the job of philosophy was creating social change, which, he believed, is achievable through education. Based on his point of view, experience shapes the basis of education, the goal of which is to prepare individuals for active and positive participation in society and, as he puts it, “achieving greater growth”. Conducted as desk research, the present study consulted Dewey’s philosophy of aesthetics and education to offer pragmatic ways to empower street theater. The effort found that by relying on Dewey’s ideas and by portraying themes of everyday life, this form of theater can make use of its potentials to change lives and inspire the social, individual, and moral growth of citizens. Moreover, street theater can create empathy among members of society, making them a united whole when it comes to tackling social issues. It is hoped that the study use of Dewey’s philosophy as a source can help street theater artists become accomplished social activists who make society a better place.

    Keywords: Street Theater, John Dewey, Aesthetics of Everyday Life, social growth, empathy}
  • مریم سادات منصوری*

    باغ ایرانی محصولی از فرهنگ و تفکر ایرانیان است با قدمتی چندین هزار ساله و دارای پیوندهای غیرقابل انکار با باورهای آیینی و دینی پیش و پس از اسلام کشور. باغ ایرانی از عناصر طبیعی و مصنوع تقریبا ثابتی تشکیل می شود که عبارتند از گیاهان مثمر و تزئینی، کوشک، نهر و جوی و حوض و آبنما و فواره، کرت ها، دیوار محصور کننده و خیابان. ترکیب این عناصر در فضاها به گونه ای است که یک محور اصلی تشکیل شده که خیابان باغ نام دارد و با کاشت خطی درختان در دو طرف و عبور جوی از میان آن، به کوشک ختم شده و منظره قاب بندی شده ای را به ناظر ارائه می دهد. به همین ترتیب، سایر عناصر یاد شده با نظامی کم وبیش یکسان، باغ های ایرانی نواحی مختلف سرزمین ایران را که محدوده ای وسیع تر از مرزهای کنونی کشور را شامل می شود؛ شکل داده اند. موضوع بحث این پژوهش، کنکاش در ادله گمانی است مبنی بر اینکه عناصر تشکیل دهنده باغ ایرانی در بسترهای زمانی، جغرافیایی، فرهنگی و اعتقادی مختلف، دستخوش تاثیرات هم وزن نمی شود و برخی عناصر در هر شرایط، نسبتا ثابت می مانند و برخی، مانند آب، آنقدر متغیرند که در هر باغ، منحصر به آن می شود و می شود گفت زیبایی شناسی باغ ایرانی مبتنی بر آن است. این فرضیه در چارچوب نظریه اعتبارگیری جان دیووی ارزیابی شده است.

    کلید واژگان: باغ ایرانی, زیبایی شناسی آب, تجربه زیبایی شناسانه, اعتبار گیری, جان دیویی}
    Maryam Al Sadat Mansouri *

    Dating back to several thousand years ago, the Iranian garden is the outcome of the culture and thought of Iranians and has definite links with the ritual and religious beliefs of the country both before and after the emergence of Islam. Iranian garden is composed of almost static artificial and natural elements including fruitful and decorative plants, palace, stream, pool, fountain, terraces and encircling wall and street. The combination of these elements in space is in a way that a created main axis called ‘the garden street’ leads to the palace and shapes a framed landscape for the visitor when the stream flows through that and by linear implantation of trees on both sides. This way, the other mentioned elements have shaped the Iranian gardens of different regions of Iran covering a wider area than the current borders of the country, with more or less the same system. The subject of debate in this research is the investigation of the flimsy evidence that the constituent elements of Iranian garden in various temporal, geographical, cultural and ritual contexts, do not experience the equal effects and some of which remain rather fixed in any circumstances and some, like water, are so unstable that are specific to each garden on which the aesthetics of Iranian garden is based. This hypothesis has been evaluated in the framework of John Dewey’s valuation theory.

    Keywords: Iranian Garden, Aesthetics, Water, Aesthetic Experience, Valuation, John Dewey}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال