به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « lefebvre » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سپیده برزگر، میترا حبیبی*

    پاسخ به مسئله تولید و بازتولید آمرانه فضا و قبضه آن به دست قدرت، مستلزم توجه به شیوه ‏های خلاقانه مردم در مصرف فضای شهری است. پژوهش حاضر، بر میدان کمال‏ الملک در کاشان متمرکز است که از فضاهای مهم عمومی در این شهر به شمار می ‏آید. این پژوهش، با تکیه ‏بر کاوش ضرباهنگ‏‏های زندگی روزانه، در پی راهکارهایی حاصل پاسخ خلاقانه مردم در برابر نگاه تخصصی است تا مصرف فضای شهری ساماندهی گردد. بنابراین، با رجوع به آرای لوفور، به بررسی تاثیر سه مولفه اقلیم-فرهنگ-قدرت بر ضرباهنگ‏ های فضای دریافته-پنداشته-زیسته پرداخته شد. این مطالعه با تکیه‏ بر روش پیش‏رونده-پس‏رونده، در دو سطح پیچیدگی عمودی و افقی فضا انجام شد. در پیچیدگی عمودی، به تاریخ فضا در کاشان، مراجعه و از روش مطالعات اسنادی استفاده شد. در مطالعه پیچیدگی افقی فضا، ضرباهنگ‏های جاری در محدوده پژوهش از طریق پژوهش میدانی (مشاهده با روش ساده و غیرمداخله ‏گر) و روش توصیفی مطالعه شد. سرانجام، نتایج حاصل از مطالعه هر سطح، در تفسیری کلی آمیخته گردید. یافته‏ های پژوهش نشان داد که فضای زیسته شهر کاشان، همسو با اقلیم و فرهنگ و واجد چندین ضرباهنگ است که در تداخل با یکدیگر به سر می‏برند. قدرت ضرباهنگ‏های غالب موجب شده تا امر پنداشته نسبت به امر زیسته در برتری باشد.

    کلید واژگان: ضرباهنگ کاوی, لوفور, مصرف فضای شهری, کاشان, زندگی روزانه}
    Sepideh Barzegar, Mitra Habibi *

    Currently, in urban studies, space has got other definition than that of geographical, Euclidean, mathematical and scientific aspects and is considered not as a mere void, physical object, depleted of any meaning, but as an identity encompassing all aspects of human existence. Power has dominated space during the process of urbanization, and the answer to this problem requires finding a creative solution that comes from the heart of society paying attention to the necessities of the context. The study area in this paper is Kamal-ol-Molk Square in the city of Kashan, which is one of the most important urban spaces in this city and has long witnessed the authoritative processes of production and reproduction of space. Groups of people, on the other hand, offer creative answers in their ways of consuming space. The purpose of this study is to explore how to use Rhythmanalysis as a way to better organize urban space consumption in order to findings lead to moderate the view of professionalism and pay attention to people's creative resistance in space consumption and their own order which voluntarily is in proportion to daily life. The research method is referring to the conceptual structure of spatial Trialectics to investigate the effect of the three components of climate-culture-power on the rhythms of conceived-perceived-lived space, based on the progressive-regressive method and including two directions, namely the vertical complexity of the space and the horizontal complexity of the space. To study the vertical complexity, we referred to the history of urban space in Kashan and used the method of documentary studies and analysis in the form of document selection, document analysis and scrutiny. In the study of horizontal complexity, different rhythms of the studied area were studied in a certain period of time and an attempt was made to study the activities of different groups of space consumers through field research (observation with simple and non-interfering method) and descriptive study method. Then, using a combined approach and alignment scheme, the results of the study of each level were integrated into a general interpretation. The findings of Rhythmanalysis in the research area showed that in contrast to the conceived space, the lived space of Kashan city is in line with climate and culture and also has several rhythms that are in conflict with each other. The power of the dominant rhythms has caused to the superiority of conceived space in relation to the lived space. The findings also show that considering the historical importance of lunar cyclic time in Kashan, one should be aware of the importance of the relationship between space and time in urban plans. In the study area, with the implementation of an authoritative plan, the connection between space and time has not been established. This, along with the historical way of consuming space, has caused the space to receive multiple rhythms of the presence of people in it, and in return, groups of people do not accept the space for their presence and occurrence of rhythms of their activities.

    Keywords: Rhythmanalysis, Lefebvre, Urban Space Consumption, Kashan, Trialectics of Space, daily life}
  • Nayyer Farabiasl, Mojtaba Rafieian *, Mohammadreza Khatibi

    This research seeks to answer what process should be done for a comprehensive analysis and study of producing urban space. The research method of the present study is influenced by the qualitative nature of the research question and to explain a conceptual framework. It has been prepared based on the analytical-descriptive method and sources. Data collection was done by documentary and library methods, and a three-step process was performed. In the first stage, document analysis and direct observation of urban spaces and review of some of the latest research and global experiences of urban space production have been used, which makes the reliability and validity of the research guaranteed by triangulation of evidence sources. In the second stage, an analytical framework related to producing and reproducing urban space, which includes four general layers, has been developed by summarizing and analyzing them. Then, in the third stage, the sub-layers of this framework with emphasis on power relations (influence) of related actors have been refined, and the proposed model of space production has been developed. The production and reproduction of space in the city consist of 4 layers. These four stages must be examined to study the production or reproduction of a specific area. 1-Geographical context (natural context), 2-Time, 3-Formal urban planning system, 4-Social organization or networks of actors (or stakeholders). In this study, a model for studying the production of different urban spaces has been proposed from the collection of findings and analyses.

    Keywords: Space production, space production process, Urban space, Lefebvre, space production layers}
  • سمیه خانی، پریسا هاشم پور*، محمدعلی کی نژاد، مرتضی میرغلامی
    بیان مسئله

    از اواخر قرن بیستم و با جریان جهانی شدن، معماری به مثابه ابزاری برای برندسازی شد تا شهرها را به مکان های جاذب سرمایه تبدیل کند. این سیاست معماری را به جدایی هرچه بیشتر از زمینه و ایجاد تباین تشویق کرد و نتیجه آن تبدیل معماری به یک علم تخصصی و یا به مثابه یک اثر هنری و جدایی هرچه بیشتر از زندگی روزمره شد.

    هدف پژوهش

    معماری و زندگی روزمره دارای سویه های دور و نزدیک و محل بروز و ظهور نظم دور و نظم نزدیک هستند. این پژوهش به سویه دور معماری مدرن و پس از آن پرداخته است چراکه معماری می تواند با بهره گیری از حوزه های معرفتی علوم انسانی و علوم اجتماعی، به تقویت جنبه هایی از زندگی روزمره بپردازد که در لایه های زیرین وجود دارد و بر جامعه انسانی اثر بگذارد.

    روش پژوهش

    پژوهش حاضر تلاش می کند به کمک راهبرد پسکاوی، ارتباط و اثر معماری و زندگی روزمره را تبیین کند. ابتدا در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و به کمک مطالعه اسنادی، مفهوم زندگی روزمره را مورد کنکاش قرار دهد و نمودهای فضایی زندگی روزمره را از نگاه اندیشمندان مختلف معرفی کند و با تحلیل محتوای کیفی، این آرا را بررسی کرده و به معرفی مقوله ها و مضامین آن بپردازد.

    نتیجه گیری

    یافته های این پژوهش حاکی از آن است که معماری صرفا یک پدیده ذهنی یا عینی نیست و نمی توان آن را به فرم و عملکرد تقلیل داد. دانش معماری واجد سه مولفه علم، هنر و ارزش است که در دوران پس از مدرن عمدتا از بعد ارزش غفلت شده است. زندگی روزمره نیز سه مولفه کردار فضایی، بازنمایی فضا و فضای بازنمایی دارد و هرکدام از ابعاد دانش معماری بر سویه های زندگی روزمره اثر می گذارد. این تحقیق به مولفه های ارزش دانش معماری و جنبه فضای بازنمایی زندگی روزمره، به عنوان بخشی از سویه های دورتر معماری و زندگی روزمره پرداخته است. معماری کمک می کند تا سلطه نظام های گوناگون بر فضا کاهش یابد و زندگی روزمره درون فضاهای عمومی تقویت شود. از این رو معماری، یک علم تخصصی، یک هنر و هم زمان در پیوند با زندگی روزمره است.

    کلید واژگان: معماری, زندگی روزمره, لوفور, نظم دور, نظم نزدیک}
    Somayeh Khani, Parisa Hashempour *, Mohammad Ali Keynejad, Morteza Mirgholami
    Problem statement

    From the late twentieth century onwards, with the advent of globalization, architecture became a tool for branding to turn cities into places of capital attraction. This policy encouraged architecture to separate from the context and create contrast. As a result, the architecture turned into specialized knowledge and artistic work and was separated from everyday life.

    Research objective

    Architecture and everyday life have distant and nearby aspects and are the context for emerging the distant and nearby disciplines. The current study has dealt with the distant aspect of modern architecture and later on. The architecture can improve the aspects of everyday life that are in the lower layers by applying the knowledge of human sciences and social science and affect the human community.

    Research method

    The current study tries to explain the relationship and effect between architecture and everyday life using retroductive approach. First, the concept of everyday life is investigated in a descriptive-analytical study and using the documentation studies. Then, the current study introduces the space manifestations of everyday life according to the perspectives of various thinkers and using the qualitative content analysis, studies these opinions and introduces its components and categories.

    Conclusion

    The findings of the current research indicate that architecture is not limited to an objective or subjective phenomenon and it cannot be reduced to the form and function. The architecture knowledge has three components of knowledge, art and value that have been neglected in the post-modern era. Everyday life also has three components of spatial practice, representation of space and representational space and each component of the architecture affects the aspects of everyday life. The current research addressed the value components of architecture and the representational space of everyday life as a part of the further aspects of architecture and everyday life. Architecture helps reduce the dominance of the different systems on space and improve everyday life in public spaces. Therefore, architecture is specialized knowledge, an art and simultaneously linked with everyday life.

    Keywords: Architecture, everyday life, Lefebvre, Distant order, Nearby order}
  • الهام رشیدزاده، ارسلان طهماسبی*، فواد حبیبی

    معماری یا هنر خلق فضا، بخشی از زندگی انسان را شکل می ‏دهد که با محصوریت فضا تعریف شده و به واسطه ‏ی خلق و سازماندهی فضا، به مثابه ابزار الزامات گردش سرمایه در فضای جهانی‏شده، زمینه استفاده از فضا را فراهم نموده و قادر است آن را به سلطه ‏ی خود درآورد. از طرفی، فضا دیگر به عنوان یک ساختار عینی، منفعل و بی‏طرف نگریسته نمی ‏شود، گویی ما صرفا در درون آن جای می‏ گیریم و یا آن را به صورت علمی محاسبه می‏ کنیم، بلکه فضا از طریق مجموعه‏ ای پیچیده از کنش‏ های اجتماعی تولید می ‏شود که بر یکدیگر همپوشانی دارند: کنش‏ های بازنمودگر، اقتصادی، پدیدارشناسی، مفهومی، عمل فضایی فردی و اعمال جمعی سیاسی، چراکه امروزه در جوامع سرمایه‏ داری معاصر، انباشت سرمایه، از طریق تولید و مصرف انگاره‏ های معماری و شهرسازی صورت می‏ گیرد. بنابراین همچنان که فضا برای معماران و طراحان، عنصری اصلی و بنیادین است باید به صورت جدی نیز به عنوان یک عنصر تاثیرگذار برای درک واقعیت اجتماعی در پروسه طراحی در نظر گرفته شود. اگر چه ارتباط تولید فضا با سرمایه، بحثی اجتناب ناپذیر است و مسایل بیشماری ازجمله زمان، مکان و شرایط اقتصادی جامعه در نوع استفاده از فضا و شاید سوء بهره گیری از آن تاثیرگذار می باشند. با این وجود، هدف اصلی این پژوهش، نشان دادن خطوط کلی تاثیرگذاری سرمایه در امر شکل ‏دهی به فضا، در دنیای معاصر است، به گونه ای که، نمی توان تاثیرات و اهمیت جریان سرمایه را در قیاس با گذشته که درآن امر سیاسی عاملی تعیین ‏کننده بود، نادیده گرفت. در واقع، امروزه سرمایه داری حوزه ی نفوذ خود را گسترش داده است تا تسلط خود را علاوه بر حوزه ی اقتصادی، به سمت حوزه های فرهنگی، اجتماعی و به تبع آن، معماری نیز بکشاند. بنابراین نیاز است تا نقش و جایگاه معماری در این میان بررسی گردد. ما، برای این منظور، براساس روش توصیفی تحلیلی، به بررسی فضای معماری در قالب نظریه‏ ی تولید و دیالکتیک فضای لوفور پرداخته ‏ایم و یافته‏ های حاصل را به صورت مدل‏ های تحلیلی و همچنین بیان راهکارهایی ارایه کرده ‏ایم. نتایج نشان می ‏دهد، معمار به عنوان طراح، برنامه ‏ریز و تصمیم ‏گیرنده، در چگونگی طراحی و تولید فضا، یعنی ساختاربخشی فرم (همگنی)، سازماندهی (سلسله ‏مراتبی‏ کردن) و تفکیک فضایی (تلاشی/ تجزیه)، نقش اساسی دارد و عدم توجه به تاثیراتی که معماری می ‏تواند بر روابط اجتماعی، قدرت، روابط تولید و انباشت سرمایه، به دلیل وابسته‏ کردن فضا به پول، سرمایه، کمی ‏سازی و تجاری سازی فضا داشته ‏باشد، زمینه را برای معماری و معماران (نیروی فکری) فراهم می‏ آورد تا در راستای منافع سرمایه عمل کنند.   این مقاله مستخرج از رساله ‏ی دکتری معماری نویسنده اول، تحت عنوان: «تحلیل فرهنگی معماری مسکونی مناطق کردنشین با تاکید برنقش فضا در مسکن (مورد پژوهشی: منطقه مکریان، دربازه زمانی 1300-1395)» می ‏باشد که، در دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، به راهنمایی نویسنده دوم و مشاوره نویسنده سوم در دست انجام است.

    کلید واژگان: فضا, تولید فضا, فضای معماری, فضای سرمایه, لوفور}
    Elham Rashidzadeh, Arsalan Tahmasbi *, Foad Habibi

    Architecture, or the art of creating space, is an important part of human life defined in relation to the concept of space, while other dimensions of human life, including human activities, meanings, interactions and relationships, occur in the social space. Nowadays, space is no more viewed as an objective, passive and impartial structure, inside which we are merely placed, or which can be calculated scientifically; it is rather produced through a complicated set of social actions that overlap: representational, economic, epistemological and conceptual actions, individual, spatial actions, and collective political actions. Henri Lefebvre organizes these actions in a spatial triad (spatial practices, representations of space and representational spaces). This triad tells us that it is not architects only that form the space, but in fact there are fields of numerous conflicting powers that affect the production of space, and architectural work is only a part of the process of the production of space. Although the relationship between the production of space and capital is an inevitable debate, numerous issues, including the time, place, and economic conditions of the community, have an impact on the type of use of space and perhaps its misuse. Nevertheless, the main purpose of this study is to show the general lines of capital impact on space formation in the contemporary world, so that it is impossible to determine the influences and importance of capital flow in relation to the past, in which the political determines the factor Was ignored. Indeed, nowadays capitalism has expanded its realm of influence. And In addition to the economic domain, capital dominates the cultural, social and, consequently, architectural domain. Therefore, it is necessary to review the role and status of the architecture.This is because architectural action directly affects the social relations, power, production relations, capital and life of societies, and in the long run it might cause social, political, economic and cultural changes in societies. In fact, this study seeks to reveal the role and status of architecture in capital accumulation. For this purpose, using qualitative methodology and logical reasoning, architectural space has been studied in this article through Lefebvre’s theory of production of space. The findings of the study have been presented in the form of analytical models and solutions. The results of the study indicate that the architect, as designer, planner and decision-maker, plays a role in form structuring (homogeneity), spatial organization (hierarchy) and spatial fragmentation, and overlooking the effects that the architect might have on social relations, power, and the production and accumulation of capital can cause architects (intellectual forces) to turn into the infantrymen of the capital. Thus, architecture, as a contributing factor to the improvement of everyday life, should turn into a knowledge-producing field. Architects and designers have mostly focused on technical and artistic aspects of architecture, they have failed to pay attention to other aspects of the design and production of space, such as the importance of architecture as a spatial discourse in which understanding the produced space of spatial forms can help protect social relations, production relations, control and power; as such aspects have been discussed in this study, it can be of great help.

    Keywords: space, production of space, architectural space, space of capital, Lefebvre}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال