به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « qabus nameh » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • فاطمه نصیری*، محمد اعظم زاده، فتانه محمودی
    کتاب «قابوس نامه» به عنوان یکی از نسخه های برجسته در هنر اسلامی ایران، تصاویری را در بر می گیرد که پیرو متن کتاب تصویرگری شده اند و با وجود اینکه در ترکیب بندی های این تصاویر، ساده ترین فضاسازی مشاهده می شود، اما به واسطه ایجاد طرح و نقش هایی بدیع در بطن پارچه های لباس افراد و دیگر عناصر کاربردی، مجموعه ای سرشار از تزیین ایجاد شده است. نقش مایه های به کار رفته در این تصاویر، اگرچه از لحاظ نوع محدود بوده و گونه های زیادی را در بر نمی گیرد، با وجود این با نمایش ترکیب بندی های مفصل و آراستن تمامی عناصر تصویری، تنوع بی سابقه ای را ایجاد کرده اند که با توجه به سابقه دیرینه کاربردشان در طول دوره های هنری ایران می توان این اثر را نمونه بارزی از تداوم سنت های باستانی ایران، به ویژه دوره ساسانی به حساب آورد. همچنین با توجه به دوره تدوین اثر در سده یازدهم/ پنجم، خلاقیت بی بدیل هنرمندان اسلامی در نقش آفرینی عناصر تجریدی و قابلیتشان در زمینه های مختلف هنری را نیز نباید نادیده گرفت. بدین ترتیب، با توجه به اهمیت موضوع و اینکه تا کنون هیچ گونه تحقیقات درخور بیانی به شکل اختصاصی ارائه های تزیینی را در تصاویر این کتاب، ارزیابی نکرده است، مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به دسته بندی، ریشه یابی و تحلیل دلایل کاربرد این گونه نقش مایه ها در کتاب قابوس نامه از منظر هنر تصویرگری می پردازد.


    1. معرفی و دسته بندی کلی نقش مایه های تزیینی در کتاب قابوس نامه؛
    2. ریشه یابی و تحلیل سوابق نقش مایه ها و تبیین اهمیت و جایگاه نقوش در طی دوره اسلامی ایران.


    1. نقش مایه های به کار رفته در تصاویر کتاب قابوس نامه از چه نوعی هستند و هریک به چه نحوی به کار برده شده اند؟
    2. اهمیت سوابق تاریخی نقوش و جایگاه آن در کتاب قابوس نامه در روند شکل گیری هنر اسلامی ایران چگونه تحلیل و ارزیابی می شود؟
    کلید واژگان: ارائه ها, تزیین, نقاشی, هنر اسلامی, هنر ساسانی, قابوس نامه}
    Fatemeh Nasiri *, Mohammad Azamzadeh, Fataneh Mahmudi
    The book of “Qabus Nameh” is one of the most momentous manuscripts related to Persian-Islamic art which beholds illustrations created using the simplest background arrangements; however, due to the use of novel and exquisite patterns applied on the clothing and other applied elements of the manuscript, the artwork is filled with attractive and decorative features. Although, the motifs of this manuscript are limited in terms of variety and type, ample compositions and the presence of all visual elements have created a unique variation that has the closest resemblance to ancient Persian art predominantly Sassanid art. Furthermore, in regard to its creation in the eleventh century AD/fifth century Hegira, the unrivaled art of Islamic artists in creating remarkable pieces of artwork cannot be disregarded. A research paper focusing exclusively on the ornamentations of the “Qabus Nameh” has never been prepared before; hence, in this paper, by applying a descriptive and analytic approach seeks to classify, understand and analyze the application of the mentioned motifs in the “Qabus Nameh” book in terms of visual art illustration. According to the results of this research, although, the illustrations of the book are very similar to the previous versions of ancient Persian art, they have successfully adapted themselves within Islamic principles and have gained a unique place as a creative element in the technique of abstractedness.
    Keywords: decoration, paintings, Islamic art, Sassanid art, Qabus Nameh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال