به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « qajar houses » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • پگاه چالشگر، مژگان خاکپور*، علی اصغرزاده

    تحولات هنر تزیینات معماری قاجاری ایران تحت تاثیر نفوذ مدرنیسم و رویکرد توسعه ی معماری، با رونق ارتباطات پادشاهان این دوره با جهان غرب صورت گرفت. این تغییرات در تزیینات خانه های قاجاری کرمانشاه در بخش گسترده ای از بافت تاریخی نمود یافت؛ در این پژوهش، چگونگی کاربرد تزیینات به طور اخص در خانه های قاجاری شهر کرمانشاه و تحلیل میزان تاثیرگذاری الگوهای توسعه معماری در تزیینات خانه ها به عنوان پرسش های اساسی تحقیق مطرح شده است که تاکنون مورد ارزیابی قرار نگرفته است. شیوه تحقیق این پژوهش تاریخی- تفسیری انتخاب شده و طی مراحل«بررسی الگوهای تزیینات و تعیین مولفه های تاثیرپذیری از معماری سنتی و غرب در خانه ها»؛ «تحلیل تطبیقی چگونگی و میزان تاثیرگذاری معماری سنتی و غرب در تزیینات خانه های قاجاری کرمانشاه» و «تبیین و ارزیابی چگونگی و میزان الگوپذیری تزیینات از معماری سنتی و غرب در خانه ها» صورت گرفته است. تحلیل موضوع در این نوشتار در مرحله شناسایی، سازماندهی و ارزیابی به صورت تطبیقی میسر شده است. تحلیل و جمع بندی نتایج حاصل از یافته های فرآیند ارزیابی شاخصه های اصلی متاثر از معماری سنتی و غرب در این پژوهش نشانگر آن است که، تحولات و الگوپذیری تزیینات خانه های قاجاری کرمانشاه به صورت تحولات کاربردی، طی سه دوره ی معماری با سبک های سنتی، غربی و تلفیقی متجلی شده است. در دوره ی اول با الهام از گذشتگان و حفظ هویت تحت تاثیر مولفه های تزیینات معماری سنتی ایران، در دوره ی دوم همزمان با آغاز تاثیرات معماری غرب در ایران، تحت تاثیر مولفه های تزیینات معماری غرب و در دوره ی سوم با الهام از گذشتگان و الگوبرداری از معماری غرب به صورت تزیینات تلفیقی نمود یافته است.

    کلید واژگان: تزئینات, معماری, خانه های قاجاری, کرمانشاه}
    Pegah Chaleshgar, Mojgan Khakpour *, Ali Asgharzadeh

    The evolutions of the art of Qajar architectural decorations in Iran took place under the influence ofmodernism and the approach of architectural development, with the prosperity of the connections of the kings of this period with the western world.Thus, these changes in the architectural decorations of the Qajar houses of Kermanshah were reflected in a wide part of the historical context.In this research, how to use the architectural decorations of Qajar housesThis research with a historical method, an interpretation during the stages of investigating the patterns of decorations and influencing components of traditional and modern architecture; Analysis of the architectural decorations of the Qajar houses based on theoretical foundations and the extent of the influence of modern architecture on the architecture of Qajar period and How to model the architectural decorations influenced by traditional and modern architecture in the houses of Kermanshah was carried out. The findings of the research show that the evolution of the architectural decorations of the Qajar houses has been manifested during three periods of architecture with traditional, western and combined styles. As a result, according to the comparative analysis and according to the main characteristics influenced by traditional and western architecture in the evaluation process, theeffectiveness and modeling of the architectural decorations of houses in the form of practical developments in the first period inspired by the past and preserving identity in The second period coincided with the beginning of the influence of western architecture in Iran, under the influence of the components of western architectural decorations, and in the third period, inspired by the past and modeled after western architecture, it appeared in the form of combined decorations.

    Keywords: Decoration, Architecture, Qajar Houses, Kermanshah}
  • معصومه بلوچستانی، مهسا دلشاد سیاهکلی*

    از بین رفتن هویت در ساخت و سازهای نوین و سرعت تغییرات در بافت قدیم شهرها به عنوان گنجینه تاریخی- فرهنگی، لزوم بازشناسی الگوهای بومی را مسجل می نماید. الگوشناسی رویکردی است که سعی در شناخت روش های کاربردی برای دستیابی به عناصر هویت ساز بومی را داراست. در این میان، بافت های مسکونی به عنوان هسته اولیه شهرهای سنتی، میراثی واجد ارزش برای شناخت و تحلیل الگوهای بومی در راستای بهسازی و نوسازی توام با تداوم هویت در بافت های فرسوده تاریخی و پیشگیری از پیدایش بناهای ناهمگون در بافت های نوین شهرهای ایران است. پژوهش حاضر در نظر دارد ضمن مستندسازی خانه های قاجار شهر لاهیجان به بازشناسی الگوهای کالبدی هویت ساز بپردازد؛ لذا در گام نخست به روش توصیفی-تحلیلی مبتنی بر مرور مباحث پایه ای مرتبط با مبانی الگوشناسی، شاخص های کالبدی موثر در الگویابی تبیین می گردد. در ادامه برای شناسایی الگوهای کالبدی، خانه های قاجار بازمانده در بافت تاریخی لاهیجان به عنوان جامعه نمونه مورد مطالعه قرار گرفته و ضمن شناسایی موثرترین عوامل، رهنمودهایی پایدار برای طراحی ساختارهای معاصر با هدف ارتقای ابعاد کیفیت ساز معرفی می گردند. نتایج حاصل از مطالعه نشان دادند که براساس الگوهای کالبدی شناخته شده در نمونه های مورد مطالعه که مشتمل بر چهار دسته اندام های فضایی (در سه مقیاس کلان، میانه و خرد)، سازه ای، نما و آرایه ای هستند، رهیافت هایی هویت ساز و پایدار در طراحی ساختارهای امروزی در منطقه مورد بررسی قابل پیگیری است.

    کلید واژگان: الگو, گونه شناسی خانه های سنتی, عناصر کالبدی, خانه های قاجار, بافت تاریخی لاهیجان}
    Masumeh Baluchestani, Mahsa Delshad Siyahkali *

    The loss of identity in modern constructions and the speed of changes in the old fabric of cities as a historical-cultural treasure confirms the need to recognize local patterns. Patternology is an approach that tries to know the practical methods to reach the elements of native identity. In the meantime, residential structures as the primary core of traditional cities, a valuable heritage for recognizing and analyzing native patterns in the direction of improvement and modernization along with the continuity of identity in worn-out historical structures and preventing the emergence of heterogeneous buildings in the modern structures of Iranian cities is. The current research aims to identify the physical patterns of identity while documenting the Qajar houses of Lahijan city. Therefore, in the first step, using descriptive-analytical method based on reviewing the basic topics related to the basics of pattern analysis, the physical indicators effective in pattern finding are explained. In order to identify the physical patterns, the surviving Qajar houses in the historical context of Lahijan as a sample community are studied and while identifying the most effective factors, sustainable guidelines for the design of contemporary structures are introduced with the aim of improving quality dimensions. The results of the study showed that based on the body patterns known in the studied samples, which include four categories of spatial organs (in three scales, macro, medium, and micro), structural, facade, and array, there are identity building approaches and sustainable in the design of today's structures can be pursued in the region under investigation.

    Keywords: Pattern, Typology of Traditional Houses, Physical Elements, Qajar Houses, Historical Context of Lahijan}
  • علی مشهدی، آیلا سینایی

    در طول تاریخ، انسان در کالبدهای معماری متفاوتی زندگی خود را سپری کرده است؛ که این کالبد محصول نهایی شیوه نگرش انسان، نیازهای رفتاری او، وضعیت و شرایط اجتماعی، مذهبی و اقتصادی و اقلیمی بوده است. تاثیر هر یک از عوامل ذکر شده بر پیکره بندی کالبد معماری خانه-ها متفاوت بوده ولی نفوذ فرهنگ و اقلیم به عنوان کلیدی ترین عوامل موثر بر شاخصه های معماری، غیر قابل انکار است. هدف این پژوهش دست یابی به نگرشی بر نقش فرهنگ و اقلیم بر معیارهای صورت بندی خانه های قاجاری در اقلیم های گرم و مرطوب و معتدل و مرطوب ایران با رویکرد تحلیل قیاسی بوده تا نحوه تاثیرپذیری هر یک از شاخصه های کالبدی را از این عوامل شناسایی کند. روش تحقیق در این پژوهش، در حوزه روش کیفی قرار دارد و جمع آوری مطالب به روش کتابخانه ای و مشاهده میدانی انجام شده است. در فرآیند تحلیل و ارزیابی موضوع پژوهش، چهار خانه قاجاری با دو فرم متفاوت حیاط مرکزی و بلوکی در شهرهای شاخص اقلیم های مذکور انتخاب شدند تا از طریق تحلیل قیاسی، نقش فرهنگ و اقلیم در فاکتورهای کالبد معماری مشخص شود. نتایج پژوهش نشان داد که در اقلیم گرم و مرطوب، معیارهای سلسله مراتب، نما و تزیینات، نور و روشنایی بیشتر تحت تاثیر فرهنگ بوده و اقلیم بیشترین تاثیر را بر روی فرم خانه، جهت گیری، مصالح و عملکرد داشته است، درحالی که در اقلیم معتدل و مرطوب، فرهنگ بیشترین تاثیر را بر هندسه، سلسله مراتب و مقیاس خانه ها گذاشته و عامل اقلیم بر روی ترکیب بندی، عملکرد و فرم خانه موثر واقع شده است.

    کلید واژگان: فرهنگ, اقلیم گرم و مرطوب, اقلیم معتدل و مرطوب, تحلیل قیاسی, خانه های قاجاری}
    Ali Mashhadi, Aila Sinaei

    Throughout history, human has spent his life in different architectural bodies, which is the final product of man's attitude, his behavioral needs, social religious, economic and climatic conditions. The effect of each of the mentioned factors on the configuration of the architectural form of the houses is different, but the influence of culture and climate as the most key factors affecting the architectural characteristics is undeniable. The aim of this research is to get an attitude on the role of culture and climate on the design criteria of Qajar houses in the hot and humid and mild and humid climates of Iran with the approach of comparative analysis in order to find out the influence of each of the physical characteristics from this. Slow identification factors. The research method in this article is in the field of qualitative method and the collection of materials was done by library method and field observation. In the process of analysis, four Qajar houses with two different forms of central courtyard and block were selected in the key cities of the mentioned climates in order to determine the role of culture and climate in the architectural factors through comparative analysis. The results of the research showed that in the hot and humid climate, the criteria of hierarchy, facade and decorations, light and illumination were more influenced by culture and the climate had the greatest impact on the house form, orientation, materials and performance, while In a mild and humid climate, culture has the greatest impact on the geometry, hierarchy and scale of houses, and the climate factor has been effective on the composition, function and form of the house.

    Keywords: Culture, Hot, Humid Climate, Mild, Comparative Analysis, Qajar Houses}
  • پگاه چالشگر، مژگان خاکپور*، علی اصغرزاده

    تحولات آرایه های معماری در خانه های قاجاری کرمانشاه، بواسطه ی تغییرات معماری تحت تاثیر و نفوذ گسترده ی الگوهای معماری غرب در ایران پدیدار شد. توسعه تزیینات معماری این خانه ها، با استفاده از مفاهیم زیبایی شناسی، خلاقیت و افکار هنرمندان معمار و مطابق با نیازها و امکانات موجود در این دوره متجلی گردید. در این پژوهش، چگونگی کاربرد آرایه های معماری به طور اخص در خانه فیض مهدوی شهر کرمانشاه به عنوان یک مجموعه ی ارزشمند میراثی- فرهنگی در بافت تاریخی شهر و تحلیل میزان تاثیرگذاری الگوهای توسعه معماری در آرایه های معماری خانه قاجاری به عنوان پرسش های اساسی تحقیق مطرح شده است که تاکنون مورد ارزیابی قرار نگرفته است. این پژوهش با روش تاریخی، تفسیری و بررسی تطبیقی طی مراحل «بررسی الگوهای آرایه ها و تعیین مولفه های تاثیرپذیری از معماری سنتی ایران و معماری غرب در خانه های قاجاری»؛ «تحلیل تطبیقی چگونگی و میزان تاثیرگذاری معماری سنتی ایران و معماری غرب در آرایه های معماری خانه ی فیض مهدوی» و «تبیین و ارزیابی چگونگی و میزان الگوپذیری آرایه های معماری از معماری سنتی ایران و معماری غرب در خانه ی فیض مهدوی» صورت گرفت. تحلیل موضوع در این نوشتار بر اساس جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی، کتابخانه ای و مطالعات میدانی برای بررسی محدوده ی مطالعاتی مورد نظر میسر شد. تحلیل و جمع بندی نتایج حاصل از یافته های ارزیابی این پژوهش بصورت تطبیقی نشانگر آن است که، تحولات و الگوپذیری آرایه های معماری خانه قاجاری فیض مهدوی، طی دو مرحله متفاوت فضاهای بیرونی و درونی خانه را در آغاز تحت تاثیر تزیینات معماری سنتی ایران به صورت تزیینات ساده و سپس تلفیق هنر تزیینات سنتی با تزیینات غربی مجلل قرار داده است.

    کلید واژگان: آرایه ها, معماری, خانه های قاجار, خانه فیض مهدوی, کرمانشاه}
    Pegah Chaleshgar, Mojgan Khakpour *, Ali Asgharzadeh

    The evolution of architectural arrays in the Qajar houses of Kermanshah appeared due to the architectural changes under the influence of Western architectural patterns in Iran. The development of the architectural decorations of these houses was manifested by using the concepts of aesthetics, creativity, and thoughts of architect artists in accordance with the needs and facilities available in this period. In this research, how to use architectural arrays, especially in Faiz Mahdavi’s house in Kermanshah city as a valuable cultural-heritage collection in the historical context of the city and the analysis of the influence of architectural development patterns in the architectural arrays of Qajar houses have been raised as the basic research questions that have been raised so far Not evaluated. This research with the historical, interpretive, and comparative research method during the stages of “investigating the patterns of arrays and determining the influential components of traditional Iranian architecture and Western architecture in Qajar houses”; “Comparative analysis of how and the extent of influence of traditional Iranian architecture and Western architecture in the architectural arrays of Faiz Mahdavi’s house” and “explanation and evaluation of how and how much the architectural arrays are modeled on traditional Iranian architecture and Western architecture in Faiz Mahdavi’s house” were carried out. The analysis of the subject in this article was made possible based on the collection of data gathered through document analysis, library research, and field studies. Analyzing and summarizing the results obtained from the evaluation findings of this research comparatively shows that the evolutions and patterning of the architectural arrays of Faiz Mahdavi’s Qajar house, during two different stages, the outer and inner spaces of the house were initially influenced by the traditional Iranian architectural decorations in the form of simple decorations and then Combining the art of traditional decorations with luxurious western decorations.

    Keywords: Arrays, Architecture, Qajar Houses, Faiz Mahdavi’s house, Kermanshah}
  • اعظم مسعودی گوگانی، خسرو افضلیان*، محسن طبسی، هادی سروری، مهدی صحراگرد

    اثرات نور و رنگ در طول زمان اتفاق می افتد، یعنی کاربران فضا برای مدتی طولانی در فضاها اقامت داشته و در معرض انرژی های مختلف تابش شده از نور رنگی قرار می گیرند. مطالعات زیادی در مورد تاثیر نور طبیعی بر روح و جسم انسان انجام شده است که نقش غیرقابل انکار نور طبیعی بر رفتار، نگرش و کارایی افراد را تکرار می کنند. بااین وجود علی رغم اینکه نور طبیعی به عنوان یک منبع انرژی تجدید پذیر، بدون هزینه و سازگار با محیط زیست است، بیشتر راه حلهای مورداستفاده در معماری قدیمی باتوجه به استفاده از نور طبیعی فراموش شده اند. تاثیر روانی نور رنگی برفضاهای خانه های قاجاری تبریز چگونه است؟ به نظر می رسد، پنجره مشبک با تکه های شیشه رنگارنگ موسوم به ارسی، عملکرد بالای آنها در نور روز و سایر عملکردها مانند زیبایی، حریم خصوصی، اثرات روان شناختی و غیره را نشان می دهد که استفاده از شیشه های رنگی در پنجره و تخمین درصد مناسب هر شیشه رنگی، به طور قابل توجهی به عملکرد فضا، مواد، ترجیحات کاربر، آب وهوای محلی و هدف طراحی بستگی دارد. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش روش تحقیق پیمایشی می باشد. گردآوری داده ها از منابع مکتوب و مصاحبه باز از متخصصان این حوزه به عنوان جدول هدف محتوا تدوین شده و به روش تحلیل محتوا طبقه بندی گردید. برای تعیین میزان اهمیت مولفه ها پرسش نامه دارای ساختار توسط محققان، ساخته شد و توسط نرم افزار spss تحلیل گشت. بر اساس یک رویکرد جامع و یک روش تحقیق کمی، 16 مورد از خانه های قاجاری در تبریز را تحلیل کرده و نشان داد که سازندگان آنها چگونه از نور و عناصر معماری در روش های مختلف سازماندهی فضا استفاده می کنند تا امنیت احساسی ساکنان تامین شود؛ عواملی مرتبط با مولفه هایی چون اقلیم، فرهنگ، اقتصاد، اعتقادات، منزلت اجتماعی، تکنولوژی، مصالح، سایت، دفاع و نماد وغیره که در شکل گیری فضاهای خانه مطرح می باشند با موضوعاتی مرتبط با نور و رنگ از قبیل خوانایی، مطلوبیت، دلپذیری، روح و حالت، تعامل، تطبیق پذیری و انعطاف پذیری تنوع هایی را نشان می دهد که اگرچه در مبانی، وحدت و اشتراک دارند، مصادیق متعددی را صورت می بندند. مهم ترین مولفه های موثر در حوزه مولفه های کیفی عواملی مانند: تاثیر روانی، زیبایی، محرمیت، امنیت و در حوزه مولفه های کمی شامل: تهویه، چشم انداز، کنترل نور و صدا به دست آمد.

    کلید واژگان: نور و رنگ, خانه های قاجاری, امنیت احساسی, ارسی}
    Azam Masoudi Gogani, Khosro Afzalian*, Mohsen Tabasi, Hadi Sorori, Mahdi Sahragard

    The effects of light and color occur over time, meaning that space users stay in space for long periods of time and are exposed to various energies radiated by light. Many studies have been done on the effect of natural light on the human body and soul, which repeat the undeniable role of natural light on behavior, attitude and performance of individuals. However, despite the fact that natural light as a renewable energy source is inexpensive and environmentally friendly, most of the solutions used in ancient architecture have been forgotten due to the use of natural light. The main question of the research is what is the psychological effect of colored light on the spaces of Qajar houses in Tabriz?The research method used in this research is survey research method. Data collection from written sources and open interviews with experts in this field were compiled as a table of content content and were classified by content analysis method. To determine the importance of the components, a structured questionnaire was developed by researchers and analyzed by SPSS software. Based on a comprehensive approach and a qualitative research method, it analyzes 17 cases of Qajar houses in Tabriz and shows how their builders use light and architectural elements in different ways of organizing space rather than physical and mental needs. Residents, including social welfare, beauty, privacy, landscape, light and sound control, etc. are provided.

    Keywords: light, color, Qajar houses, emotional security, sash}
  • کیانوش حسنی*

    آنچه که در مقاله حاضر قابل بررسی است، شناسایی ارزش های نهان خانه های قاجاری تهران با استفاده از روش ون-منن است. موضوع پژوهش، عدم پاسخگویی به برخی نیازهای روحی مردم در معماری امروز است. در معماری گذشته فضاهایی یافت می‌شد که تاثیر معنایی مثبتی برای مردم داشته است. اینکه چه ادراکی از این فضاها در تعامل میان مردم و مکان سکونت در ایران بسیار کم کارشده است. این پژوهش در پی آن است که با پاسخ گویی به سوال چگونگی شناسایی ارزش‌های نهفته در خانه‌های قاجاری تهران با تمرکز به روش‌شناسی ون‌منن، نیازهای روحی مردم در معماری امروز را پاسخگو باشد. هدف اصلی پژوهش دستیابی به ابعادی از تجربه حضور مردم در خانه قاجاری بر آمده از پدیدارشناسی است. این پژوهش به شیوه‌ی پدیدارشناسی بر پایه‌ی روش کیفی استوارو روش تحلیل داده‌ها، روش ون منن است. مطالعه‌ی اسنادی و کتابخانه‌ای بنیان تحلیل و دو پرسش اصلی انجام می‌شود: یکی مبتنی بر اینکه در همان لحظه بودن در مکان، احساس افراد چه بوده است؛ و مبتنی بر چگونگی این تجربه و تعامل فرد به اجزای محیط. پرسیده شد. محل های انتخاب شده ادر پژوهش هشت خانه از معماری قاجاری است.خانه‌ها شامل خانه امام جمعه، خانه هدایت‌،خانه رضاخان، خانه انیس الدوله، خانه کوچه هفت تن، خانه رهاوی، خانه فیروزکوهی و خانه مشیرالدوله پیرنیا است.در این روش پس ازشناسایی مضامین، با پیگیری مصاحبه با مشارکت کنندگان، آن‌ها مورد تامل قرار می‌گیرند و به این ترتیب درون‌مایه‌های اصلی کشف می‌شوند. نتیجه ای که می‌توان از یافته‌های این تحقیق گرفت، میزان کارایی خانه در رفع نیازهای روحی و عاطفی مردم در خانه است. نتایج به دست آمده از مصاحبه‌نامه‌ها باعث کشف معنای این مکان‌های معمارانه در بستری از عوامل مثبت روانی و در تعادل نزدیک با افراد شد. این معانی شامل انفصال، نشاط، پیوند با محیط، آزادی خیال و فراغت کالبد و آرامش می‌باشد.

    کلید واژگان: پدیدارشناسی, ماکس ون منن, خانه های قاجاری, معماری قاجار, معنای خانه}
    kiyanoosh hasani*

    What can be examined in this paper is identifying the hidden values of Tehran's Qajar houses using van-menen method. The subject of the research is the failure to meet some of the mental needs of people in today's architecture. In past architecture, spaces were found that had a positive meaning for people. What perception of these spaces has been very little in the interaction between people and the place of residence in Iran. This research seeks to answer the mental needs of people in today's architecture by answering the question of how to identify the values embedded in Tehran's Qajar houses by focusing on van Menen's methodology. The main purpose of this research is to achieve some aspects of the experience of people's presence in the Qajar house based on phenomenology. This research is a phenomenological study based on robust qualitative method and data analysis method is Van Menen method. Documentary and library-based study is analyzed and two main questions are carried out: one based on what people feel at the same moment in the place, and based on how this experience and the individual interacts with the components of the environment. Asked. The selected places of research are eight houses of Qajar architecture. The result of this study is the efficiency of the house in meeting the mental and emotional needs of people at home. The results of interviews led to the discovery of the meaning of these architectural places in a bed of positive psychological factors and in close balance with individuals. These meanings include dissection, vitality, connection with the environment, freedom of imagination and leisure of body and tranquility.

    Keywords: Phenomenology, Max Van Menen, Qajar Houses, Qajar Architecture, Meaning of House}
  • Behnoosh Malekizadeh, MohammadMehdi Soroush *, Salahedin Molanaei, Manouchehr Foroutan

    Traditional houses are catastrophically destroyed due to lifestyle changes over the centuries. Considering that most of the historical buildings are traditional houses, it is possible to understand the importance of studying and paying attention to this type of building. Therefore, the issue of sorting traditional houses and classifying the patterns used in them can be important for identifying and classifying similar buildings. In this research, which has been done through analytical method and in a part of historical interpretation of the study of buildings, an attempt is made to study the types of traditional houses in Kermanshah. The purpose of this study is to identify the species in the houses of Kermanshah in the Qajar period. The reason for choosing this city and this period is access to specimens and the existence of species. The home is a place where the occupants do not feel uncomfortable, and inside the house or where the wife and children live, there should be a lot of variety so that they do not feel tired. Finally, the finding of this study was that paying attention to the elements of traditional houses due to flexibility with today's demands will be able to respond to a pattern for up-to-date design. There are two types of houses, introverted and extroverted, but in some cases, due to the passage of time and lifestyle changes, the type of species has changed.

    Keywords: Typology, Traditional Houses, Qajar houses, Kermanshah}
  • سمیه جلالی میلانی، احد نژادابراهیمی*، حامد بیتی، علی وندشعاری

    به هنگام طرح ریزی نمای یک بنا، افراد مختلف اعم از معمار، سازنده، کارفرما و حتی عامه ی مردم- به طور غیرمستقیم- بخشی از افکار، نگرش ها، باورها و خواست هایشان را به صورت خودآگاه و یا ناخودآگاه به آن تحمیل می کنند. در مطالعات نمای بناهای تاریخی، فهم چنین افکار و نگرش هایی می تواند به تحلیل کامل تری از این نماها و فرآیندها و عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری آن ها بیانجامد. بر این اساس در این پژوهش واژه ی «افکار» به عنوان مفاهیم ذهنی خودآگاه، و واژه ی «ذهنیات» به عنوان مفاهیم ذهنی ناخودآگاه مدنظر قرارگرفته و تلاش شده است تا از طریق مطالعه ی یک نمونه ی موردی و با روش تحقیق تفسیری- تاریخی، افکار و ذهنیات افراد دخیل در شکل گیری جزییات و آرایه های نمای خانه های تاریخی فهم گردد. بر این مبنا به عنوان نمونه ی موردی، یک خانه ی قاجاری در محله ی سرخاب تبریز با نام خانه ی سرخه ای متعلق به مهدی خان آصف السلطنه، فراشباشی مظفرالدین میرزا انتخاب شده و سعی شده است که ذهنیات و افکار دخیل در شکل گیری جزییات و آرایه های نمای رو به حیاط بیرونی آن فهم گردد. برای این منظور از روش آیکونولوژی (شمایل شناسی) -که روشی برای خوانش آثار هنری و معماری تاریخی برای فهم معانی نهفته در پس آن هاست- برای خوانش نما، و نیز از روش تحلیل محتوای متون برای بهره گیری از داده های متون تاریخی در ارتباط با نمای مذکور بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد، جایگاه فرهنگی-اجتماعی، اقتصادی و تاریخی افراد دخیل در شکل گیری نما، افکار و ذهنیات آن ها را شکل داده و - بخشی از- این افکار و ذهنیات در طرح جزییات و آرایه های نما نمود می یابد.

    کلید واژگان: خوانش نما, خانه های قاجاری, افکار و ذهنیات, جزئیات و آرایه ها}
    Somaye Jalali Milani, Ahad Nejadebrahimi*, Hamed Beyti, Ali Vandshoari

    During the design process of a building facade, differ ent individuals including client, architect, builder and even – indirectly – general public will either con sciously or unconsciously impose parts of their atti tudes, thoughts, beliefs and desires. In studies on the facades of historic buildings, understanding such thoughts and attitudes can lead the researcher to an analysis that transcends mere formal or stylistic inves tigations, and through studying the processes and fac tors affecting their designing and construction, provides a more comprehensive understanding of these facades, the quality of their formation and their relation to the context in which they have been built. Therefore, presuming the thoughts, wishes, attitudes and beliefs as a collection of conscious and uncon scious mental concepts in humans’ minds,  in this re search the terms “thoughts” and “mentalities” have been considered respectively as conscious and uncon scious mental concepts; and then attempts have been made to grasp the thoughts and mentalities of indi viduals or groups engaged in the formation of a his toric house façade, through a case study relying on interpretive-historical research methodology. Thus, a Qajar structure named as Sorkheie House, located in the Sorkhab district of Tabriz and commissioned by Mehdikhan-e Asef-ol-saltaneh, was selected, trying to understand the thoughts and mentalities involved in the formation of a façade of the house which faces toward the outer courtyard. To this end, a brief over view on the two concepts o thoughts and mentalities was followed by examining the mentioned façade of the Sorkheie House and historical documents relating to the people involved in the design and construction processes of the house. Since of the people involved in the construction of the house, only the name of the owner (Asef-ol-saltaneh) is cited in the existing docu ments, at the first step, some historic texts from the Qajar period somehow pertaining to Asef-ol-Saltaneh or his political position were examined using content analysis method. Then at the second step, the façade of the house was read using iconological approach, relying on the information attained from previous step. According to this approach (which involved a methodology for reading the historic works of art and architecture in order to understand their hidden meanings), the details and ornaments of the facade were examined through iconographical analysis and iconological interpretation so as to pin down the thoughts and mentalities that had affected its design and construction. Finally, information attained from both steps were analyzed and discussed. Results of the research indicates that thoughts and mentalities of the people contributing to the designing process of a façade and its details are affected by their historical, economical and socio-cultural status. Moreover, the architect, builder or client, who are involved directly in the designing process, were influenced by general thoughts and mentalities of the society. The results also show that within the mentalities of the people involved in the designing of the facades of the Qajar houses, these facades represented an arena for the emergence of their implicit thoughts, desires and wishes, which was realized through applying patterns, ornaments, and details denoting such thoughts and wishes.

    Keywords: Façade reading, Qajar houses, Thoughts, mentalities, Details, ornaments}
  • سید وحید ابراهیم زاده*، جمال الدین سهیلی

    منابع غنی ادبیات ایران در بر دارنده زیباترین تعابیر و توصیفات درباره «عشق» بوده است و ادبیات منظوم غنایی-عاشقانه سهم بسیاری در رشد دیگر هنرها ازجمله نگارگری داشته است. در دوره قاجار با رواج هنر کاشی کاری هفت رنگ و کاشی نگاری، بسیاری از کاخ ها و خانه های با شکوه بستر نمایش این هنر شد. این آثار در شکل جدید خود به تصویرسازی از چهره شاهان و درباریان قاجاری پرداخت ولی همچنان به ادبیات منظوم غنایی-عاشقانه وفادار ماند و به تصویرگری صحنه های برجسته ادبیات ایران ادامه داد. یکی از خانه هایی که این آثار را در خود دارد، خانه دکتر محسن مقدم است که کمتر به آن پرداخته شده است. در کاشی نگاره هایی با این مضمون 7 اثر یافت شده است که پنج داستان را روایت می کند. پژوهش حاضر به مولفه های ساختاری و مضامین ادبیات غنایی-عاشقانه پرداخته و این مولفه ها را در مطابقت با صحنه های تصویر شده در کاشی نگاره ها بررسی کرده است. دست یابی به یک الگو برای کشف روابط ساختاری در متون ادبیات منظوم غنایی-عاشقانه و کاشی نگاره هایی که با این مضمون تصویر شده اند، دیگر هدفی بود که به آن پرداخته شد. در این بررسی نتیجه گرفته ایم که مولفه های ساختاری منظومه ها تاحد زیادی قابل تعمیم به روایت های کاشی نگاره هاست. چه اینکه هنر کلامی و هنر تصویر در تاریخ ایران پیوندهای بسیار نزدیکی از دیدگاه های ساختاری و مضمونی با یکدیگر داشته اند.

    کلید واژگان: کاشی نگاره, منظومه غنایی-عاشقانه, خانه های قاجاری, خانه مقدم}
    S. Ebrahimzadeh *, J. Soheili

    The rich sources of Iranian literature contain the most beautiful interpretations and descriptions of "love," and the literary poetry of lyrical-romantic has contributed greatly to the growth of other arts, such as miniature. In the Qajar era, with the prevalence of tile art of seven colors and tile paintings, many palaces and houses became the magnificent context of showing this art. In his new form, these works depicted the portrait of the Qajar kings and courtiers, but remained faithful to the literary poetry of lyrical-romantic and continued to illustrate the outstanding scenes of Iranian literature. One of the houses that containing these works is Dr. Mohsen Moghadam's house, which has been dealt with less. In the tile paintings series with this theme, there are 7 works that narrate the five stories. The present research deals with the structural components and themes of lyrical-romantic literature and examines these components in accordance with the scenes depicted in the tile paintings. Achieving a pattern for discovering intertextual relationships in the lyrical-romantic poetic literature and tile paintings describe in this theme was no longer a goal. In this study, we concluded that the structural components of the poems are largely extensible to the narratives of the tilepaintings. How did verbal art and visual art in the history of Iran closely link to each other from the structural and thematic point of view. The interdependence of the arts in Iranian history is evident in the depiction of romantic, lyrical, epic and religious literature. It seems that the research done in the study of the three main axes of painting, fictional literature and tile painting. The present study was carried out by descriptive-analytical research method and gathering information by field studies, observations and presence in Dr. Moghadam's home and library studies in architectural tile painting in Qajar period. According to the approach of this research, first we will discuss the formation of the art of tile painting, and then we will discuss the themes and structures of lyrical-romantic poetic literature and express different principles and perspectives in this subject. Qajar Tile Painting is a continuation of the Safavid and Zandieh tile art. As Europeans entered Iran during the Safavid era and later in the Qajar period, the two-dimensional method of painting progressively shifted to depth representation. But literary themes are still abundantly found in tilepaintings and are one of the main arts related to literature. During this period, the tiling function was not limited to the construction of mosques, tombs and shrines, but also included palaces and mansions and decorative gates of cities and public institutions. One of the most prominent literary genres in Iranian literature is "Ghanaei"(lyrical) poetry, which has been compiled in various formats, especially in Ghazal and Masnavi. Lyric is a poem that expresses the poet's personal emotions and feelings. One of the most common types of lyrics is love poems. These stories are not just about a romantic adventure, rather, they are expressions of human emotions, mental and inner issues, and represent theological arts, and ultimately, literary pleasure. As mentioned before, the tile painting is depicted with a specific scene featuring that include interesting visual and story elements and It deals with a prominent feature of the story. These images capture the mental themes of romantic literature that have influenced people's mental and oral history for many years and therefore, it also has folk values that can be addressed in next researches. The antique museum of the University of Tehran and, in fact, the antique house, including the luxurious houses of the Qajar era, belonged to one of the courtiers of the time, Mohammad Taghi Khan Ehtesab-ol- Molk. There are four main portions of the building tile painting: 1- Lord's tower 2-Qajar porch 3-North porch 4-East wall of the inner courtyard. The present study, with a comparative study approach, has studied the essential components in narrative literature, especially lyric-romance poem with the themes depicted in tile paintings. Painting and subsequent tile painting have given special illustrations of a romantic poem in-depth of the text and where the narrative story has reached its peak. This further illustrates the timeliness of the literature and the location of the tile painting. Tips like "story theme, action and event, characterizations, time and place, subject, text in structure, attitude, representation" are eight templates that can be generalized to fictional poems. We found that the painter was very influenced by literary texts and only acted more freely in presenting forms.

    Keywords: Tile Painting, lyrical-Romantic Poem, Qajar Houses, Moghadam House}
  • محمد بازایی، مریم قاسمی سیچانی*، علیرضا شجاعی، مهدی مداحی

    چکیده اغلب نظریه پردازان حوزه معماری بر این باورند که فرهنگ، یکی از عوامل موثر در طراحی خانه است. پیکره بندی فضایی خانه در یک منطقه می تواند فرهنگ ساکنان را حمایت یا مختل نماید. از این رو شکل خانه در معماری بومی، بیان درک محتوای زندگی انسان است. ضرورت این پژوهش بر اساس ابعاد زندگی خانوادگی و اجتماعی تبیین می شود. خانه های دوران زندیه و قاجاریه شیراز که بیشتر در محله سنگ سیاه واقع شده اند، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل می دهند. تحقیق، از نوع ترکیبی است. هدف این پژوهش، خوانش سازمان فضایی خانه های بومی بافت قدیم شیراز است که با بهره گیری از نرم افزارهای نحو فضا (Space Syntax) و آنالیزهای تحلیلی گرافیکی (SPSS) صورت گرفته است. بر اساس استدلال های منطقی که از اطلاعات کمی حاصل از گراف های نمایانی خروجی نرم افزار Ucl Depth Map به دست آمد، نقاط قوت و ضعف خانه های بومی بررسی شد. با تحلیل اطلاعات به دست آمده، الگوی مناسب از لحاظ مفاهیم اجتماعی - فرهنگی که عناصر کهن در آن دخیل است، استخراج شد. با توجه به نتایج پژوهش، با ترکیب الگوی برگرفته از این تحقیق با الگوهای سکونت مدرن، می توان برای خانه های آینده شهرهای تاریخی ایران الگوی جدیدی ارایه کرد.

    اهداف پژوهش :

    خوانش سازمان فضایی خانه های بومی بافت قدیم شهر شیراز. تبیین الگویی مناسب برای مسکن معاصر بر اساس تحلیل کهن الگوهای خانه های دوره زندیه و قاجاریه شهر شیراز.

    سوال پژوهش: 

    فرهنگ (سکونت و اجتماعی) چگونه بر شکل گیری سازمان فضایی خانه های (زندیه و قاجاریه) شیراز اثر گذاشته است؟ نقش طراحان و برنامه ریزان معماری در عصر حاضر، برای استمرار ارزش های فرهنگی-اجتماعی محیط های بومی چیست؟ نرم‎افزارهای طراحی در این حیطه تا چه حد دخیل هستند؟

    کلید واژگان: خوانش فضا, سازماندهی فضایی, خانه های بومی شیراز, پیکره بندی فضایی, خانه های زندیه و قاجاریه شیراز, نرم افزارDepth Map}
    Mohamad Bazaei, Maryam Ghasemi Sichani *, Alireza Shojaei, Mehdi Madahi

    Most theorists of architecture believe that culture is one of the factors influencing home design. The spatial configuration of a house in an area can support or disrupt the culture of the inhabitants. Hence, the shape of the house in indigenous architecture is an expression of understanding the content of human life. The necessity of this research is explained based on the dimensions of family and social life. The houses of the Zandieh and Qajar dynasties of Shiraz, which are mostly located in the Sang-e Siah neighborhood, form the statistical population of this research which is of a diverse kind. The aim of this study is to read the spatial organization of the native houses of the old texture of Shiraz accomplished by Space Syntax and the graphical analytical analysis (SPSS) software. Based on the logical arguments gained from the little information obtained from the graphs output of the Ucl Depth Map software, the strengths and weaknesses of the native houses were examined. By analyzing the attained information, a suitable model was extracted in terms of socio-cultural concepts involving the ancient elements. According to the results of the research, by combining the model obtained from this research with modern residential replicas, an innovative prototype can be presented for the imminent houses of the historical cities of Iran.

    Research objectives: 

    1. Investigating the organization of the native houses of the old texture of Shiraz city 2. Explaining a suitable model for contemporary housing based on the ancient analysis of the models of Zandieh and Qajar period houses in Shiraz.

    Research question: 

    1. How has culture (residential and social) affected the formation of the Space Organization of Shiraz Houses (Zandieh and Qajar)? 2. What is the role of architects and planners in the present age in perpetuating the socio-cultural values of indigenous environments? To what extent are design software involved in this area?

    Keywords: Space Reading, Spatial organization, Shiraz Indigenous Houses, Spatial Configuration, Shiraz Zandieh, Qajar Houses, Depth Map Software}
  • آیدا زارع مهذبیه، آزاده شاهچراغی، شاهین حیدری
    بخش عمده ای از فعالیت های زندگی هر انسان در فضاهای داخلی صورت می گیرد. طبق آمار در کشورهای غربی حدود 90درصد از زمان زندگی در محیط های داخلی سپری می شود؛ ازاین رو در سال های اخیر توجه به کیفیت محیطی داخلی، از سوی سازمان ها و انجمن های معماری کشورهای مذکور با جدیت دنبال می شود و ازآنجاکه کیفیت فضاهای داخل به طور مستقیم در سلامت ساکنان اثر می گذارد، توجه به این مفهوم در ابعاد مختلف آن مانند کیفیت هوای داخل، آسایش حرارتی و همچنین آسایش بصری و صوتی، امری بسیار حائز اهمیت است و مطالعه دقیق آن در ایران باید ضروری تلقی شود. آسایش حرارتی فضاهای داخلی یکی از مهم ترین نکات این مفهوم است که در بحث حاضر توجه بیشتری به آن خواهیم داشت. بررسی این عامل در دو نمونه از خانه های دوره قاجار در شیراز با استفاده از برداشت های میدانی و تطبیق آن با شبیه سازی نرم افزاری صورت پذیرفته است. اطلاعات گردآوری شده در دو مرحله تحلیل شده اند. در مرحله اول رفتار حرارتی هریک از فضاها با استاندارد جهانی اشری مقایسه شده و سپس رابطه بین ویژگی های معماری و نتایج عملکرد حرارتی اتاق ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ با این هدف که اگر نشانی از توجه به آسایش حرارتی در این مکان ها بود، عوامل آن چیست و چگونه می توان این عوامل را در طراحی خانه های امروزی احیا کرد و با صرف کمترین انرژی به حدود آسایش در فصول گرم و سرد رسید. نتایج مطالعات نشان می دهند که اتاق های این خانه ها به لحاظ تامین آسایش حرارتی عملکرد مناسبی داشته و به یقین در زمان گذشته، این عملکرد بهتر بوده است؛ برای مثال اتاق شاه نشین در حدود هشت ماه از سال در محدوده آسایش قرار دارد.
    کلید واژگان: کیفیت محیطی, فضاهای داخلی, خانه های قاجار, شهر شیراز, آسایش حرارتی, محدوده آسایش}
    Aida Zare Mohazabie, Azade Shahcheraghi, Heydari Shahin
    The U.S. Environmental Protection Agency (EPA) and the U. S. Consumer Product Safety Commission (1995) stated that people spend about 90 percent of their time indoors and various aspects of indoor environment affect the occupant`s well-being and performance. This resulted in the development of various standards to improve indoor environmental quality (IEQ) in recent years. Iranian spend Approximately 75 percent of their life indoors and as IEQ directly affects occupant`s health, it is requires special attention. IEQ is comprised of many intricate factors including: daylighting, thermal comfort, IAQ (Indoor Air Quality), acoustics, etc. These factors make the study of IEQ a lot more complex, and during the review of literature of this article, it was found that most studies concentrated on merely one aspect of IEQ or the other. Hence, this research seeks to focus on indoor thermal comfort through a cumulative index. Some residences built during Qajar dynasty in Shiraz were selected as case studies and their thermal conditions were evaluated based upon the measurement of major climatic parameters in six separate rooms, on two different days: first of September 2014 and 21 of Jun 2015. Then by the Design Builder software utilized to assess the PMV, the rooms were modelled during the year and the results of the data’s were analyzed in two steps. First, annual PMV data were compared with the ASHRAE standard 55 and then, architectural elements of the rooms were studied to find out the relation between these elements and thermal conditions. The findings of this study indicates that most of the rooms of these old residences such as Shahneshin (The main Sitting chamber) are in acceptable range, while the value of thermal comfort index (ASHRAE) are in comfortable range from October to May. In conclusion, the outcome of this study contributes to suggest design guidelines for energy efficiency for residential buildings in Shiraz.
    Keywords: Indoor Environmental Quality (IEQ), Indoor spaces, Qajar houses, Shiraz city, Thermal comfort, Comfort zoon}
  • Ali Akbar Heidari *, Parisa Mohammad Hoseini, Nazgol Behdadfar
    In this paper, a house is assumedas an expression of culture. It has been tried to study a Qajar1 house in Tabriz, in terms of its ties with cultural context.Methods and viewpoints of Amos Rapoport have been used in order to identify and peruse the circumstance of this relationship. The main reason for using Rapoport's viewpoints to understand Salmasi House, as a case study, in addition to contribute to cognition of this house and its relations, is presenting a method to understand many Iranian architecture samples. To explain the ties between built environment and culture, Rapoport has proposed several definitions and approaches according to environment-behavior studies. To study the house, Rapoport's has used a three-step approach, including, dismantling, analyzing, and synthesizing. At first, according to these approaches, two concepts of culture and built environment have been dismantled to variables and components. Then relationship among the variables and relationship among the components have been analyzed. At the final step, the variables have been reassembled and synthesized. Their interrelationships and their ties have been established, in order to understand the essential linkage between house form and its cultural context. The required data has been collected from three sources, direct interview with former inhabitants of Salmasi house to acquainting life and quality of behavior in house. Preliminary studies to acquainting the context of case studies, study the form of the house. The results indicate the adjustment of the form of Salmasi House with wishes, needs and totally cultural characteristics of its inhabitants.
    Keywords: Amos Rapoport, Environment-behavior studies, Qajar houses, Tabriz, Iranian Culture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال