به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "rite" در نشریات گروه "هنر و معماری"

جستجوی rite در مقالات مجلات علمی
  • حمیده ابرقویی فرد، پریچهر صابونچی، احمد علی فرزین
    بیان مساله

    از دیرباز فضاهای آیینی نقش مهمی در شکل دهی به منظر شهرها و پایه های اعتقادی و فرهنگی جوامع بشری ایفا می کرده اند. به گونه ای که برخی از تاریخ دانان یکی از علل اصلی تشکیل شهر را معطوف به عملکرد آیینی و معنوی آن می دانند. فضاهای آیینی به واسطه تجربه مشارکت و هم حسی فضایی یکی از قوی ترین تجربه های فضای جمعی هستند که در فرهنگ ما ایرانیان با داشتن مناسبات نزدیک با عوامل طبیعی چون آب و درخت و بهره مندی از ماهیت جمعی و آیینی، کیفیت مثبت محیطی را برای تقویت تعاملات و روابط اجتماعی فراهم کرده و به تبع آن امکان شکل گیری ذهنیت واحد ساکنان از شهرشان را ایجادکرده اند. با آغاز دوران اسلامی مناظر آیینی به شیوه ای خاص در منظر شهرهای ایرانی تداوم یافته و زمینه ساز شکل گیری تحولاتی در کالبد شهرها، حیات اجتماعی شان، ادراکات شهروندان از آنها و به طور کلی هویت شهر ایرانی شدند.
    هدف
    هدف اصلی در پژوهش حاضر واکاوی چرایی و چگونگی تاثیر مناظر آیینی بر هویت شهرهای ایرانی، به واسطه ادغام محتوای شکلی (طبیعی) و ذهنی (اجتماعی) مشترک آنها است. روش تحقیق ابتدا به منظور تبیین چرایی و علت اثرگذاری مناظر آیینی، الگوی شکلی و معنایی مشترک طبیعت گرایانه و اجتماعی این مناظر مورد مطالعه قرار گرفته و اثرگذاری آنها بر هویت شهرها به صورت نقاط عطف اجتماعی و معنایی بررسی شد. سپس برای مشخص ساختن نحوه و چگونگی این تاثیرگذاری، مطابق با مفهوم سازمان فضایی شهر که مفهومی ذهنی و مبتنی بر ارتباطات دو جزء اصلی مرکزیت و کل های کوچک (محلات) است، حوزه اثرگذاری این مناظر بر هویت شهر در سه سطح مرکزیت شهر در شهرهای آیینی (کلان) ، شبکه ای از مراکز محلات آیینی در سطح شهر (میانی) و مرکز محلات آیینی مستقل (خرد) مورد بررسی قرار گرفت.
    نتیجه گیری


    در بسیاری از شهرهای ایرانی، الگوی شکلی مشابه مناظرآیینی، سبب توسعه شهر و محلات آن در اطراف آنها شده و سپس با دارا بودن مشخصه‎ها و آثار ذهنی مشترک ناشی از ماهیت آیینی، اجتماعی و معنایی شان نقش برجسته ای را در زمینه ادراک منظر توسط ساکنین در محلات و شهرها بر عهده گرفته اند و به بخشی از وجه ممیزه شکلی و ذهنی شهر تبدیل شده اند.
    کلید واژگان: منظر آیینی, هویت, آیین, شهر ایرانی, شهر اسلامی, طبیعت گرایی
    Hamide Abarghouei Fard, Parichehr Saboonchi, Ahmad Ali Farzin
    For centuries, ritual


    spaces have played an important role in shaping the landscapes of cities and the religious and cultural foundations of human societies. Some historians believe that one of the main causes of the city’s formation is due to its ritual and spiritual performance. Thanks to the experience of spatial co-participation, ritual spaces are considered as the strongest collective space experiences in Iranian culture which have created positive environmental qualities for strengthening the interactions and social relationships by having a close relationship with the natural factors such as the water and tree, and enjoying a collective and ritual nature; consequently, they have created the possibility of the formation of a single mindset in the inhabitants of different cities. Since the beginning of the Islamic era, ritual landscapes have continued in a particular way in the perspective of Iranian cities and this have led to the formation of some changes in the bodies of cities, their social life, the perceptions of their citizens, and in general, the identity of Iranian cities.
    The present study aimed to investigate the effects of ritual landscapes on the identity formation of Iranian cities through integrating their common form (natural) and subjective (social) content.To explain the effects of ritual landscapes, at first, the common pattern of their naturalistic and social meanings was investigated and then their impact on the identity of cities was studied as the social and semantic milestones. After that, considering the concept of the spatial organization of cities which is a subjective concept and based on the communications of the two main components of centrality and small regions (neighborhoods), the scope of the influence of these landscapes on the identity of cities was investigated at the three levels of the centrality of city in the ritual cities (macro), a network of ritual neighborhoods in the city center (middle), and the independent religious neighborhoods (micro).
    In many Iranian cities, a similar pattern of ritual landscapes has caused the development of cities and their neighborhoods, and these common characteristics and effects due to their ritual, social, and semantic nature play a prominent role in the field of landscape perception by the residents of these neighborhoods and towns and this has become part of the cities’ mental and conceptual aspect.
    Keywords: Ritual landscape, Identity, Rite, Iranian city, Islamic city, Naturalism
  • شهره جوادی
    آفرینش زیبایی در هنر ایران بر اصل تزئین استوار است.
    در معماری ایرانی قبل و پس از اسلام، عنصر تزئین نقش اساسی دارد و حضور تزئینات که عمدتا پرکار و متنوع می باشند، از معماری و ساختمان جدایی ناپذیر است.
    از دوره هخامنشی و ساسانی و پس از اسلام تا پایان دوره قاجار شاهد زیبایی شناسی مبتنی بر تزئین هستیم.
    نقاشی ایرانی نیز در عین روایت گری، سراسر تزئین است. آنچه از نقاشی های قبل از اسلام سراغ داریم، معمولا با موضوعات شکار و جنگ شاهان است. شخصیتهای ترسیم شده در این صحنه ها با لباسها و جواهرات و آلات و ابزارشان، پر از نقش و نگارهای زیبا و متنوع است. البته این نگاره ها علاوه بر عناصری که از طبیعت الهام گرفته شده، بعضا اسطوره ای و نمادین نیز می باشند.
    در نقش برجسته هایی که از دوره هخامنشی و ساسانی بر جای مانده و صحنه هایی مانند تاج گذاری، شکار و جنگ را به نمایش گذاشته است، می توان نمادهای تزئینی را به وفور مشاهده نمود. هنرهای دستی که در خدمت زندگی روزمره مردم بوده مانند فرش و پارچه نیز به نقوش تزئینی آراسته می باشند.
    کلید واژگان: تزئین, زیبایی, نقاشی, معماری, نماد, طبیعت, باورها و اعتقادات
    Shohre Javadi
    Creating the fine in Iranian art is based on the decorative elements. The decorations in Iranian architecture are the main elements of the fine construction in pre-Islamic era & Islamic era as well. There are much of very complicated & various. Decorative elements in Iranian monuments. In other words basically, the Iranian art is a decorative art from Achaemenid era to the end of Qajar Dynasty. The Iranian art of painting is decorative as well as narrative. The main subjects for the pre-Islamic painting of Iran are the hunting & battle of the kings. The personages in such paintings works are decorative; the decorative elements are: various, dresses, jewels, tools & so on. The essence of these paintings is nature, symbolism & the mythology. There are the decorative scenes such as hunting, battle & getting the crown in the Achaemenid – Sassanid bas relieves. Where as the decorative is not limited to the royal art, but it is possible to find various aspects of the decorative elements in public art: carpet weaving.
    Keywords: Decoration, Fine, painting, Architecture, Symbol, Nature, Believes, rite
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال