به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « sadeq beik afshar » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • ملک زاد مخمل باف*، فرزانه فرخ فر

    در تاریخ نگارگری ایران، کاربرد منظره در ترکیب بندی دارای جایگاه و اهمیتی ویژه بوده و در هر دوره همگام با نگرش های گوناگون تجلی یافته است. شیوه منظره پردازی که در طی قرون نهم و دهم ه.ق با جلوه ای خاص و پر جزییات مورد توجه نگارگران بود، در مکتب نگارگری اصفهان تا حد زیادی دستخوش تغییر گردید و کارکرد سابق خود را از دست داد. در این میان دو نگارگر ممتاز و برجسته دربار صفوی، صادق بیگ افشار به عنوان نماینده سبک متقدم و رضا عباسی نماینده سبک متاخر محسوب می شوند که هرکدام در شیوه طراحی خود، به غایت استاد بودند. در بررسی اجمالی میان آثار این دو هنرمند در نگاره هایی با مضمون و مجالس مشابه، تفاوت شیوه ی منظره پردازی مشهود است. از آنجایی که این دو هنرمند را می توان نمایندگان بارز دو سبک نگارگری متقدم و متاخر در مکتب اصفهان عصر شاه عباس اول نامید، ضرورت شناسایی وجوه اشتراک و افتراق ویژگی های تصویری آثار ایشان در یکی از حوزه های خاص و بحث برانگیز نگاره، یعنی منظره مطرح می شود. بر این اساس، مساله تحقیق بدین شکل طرح می گردد: چه ویژگی هایی در منظره پردازی سبک نگارگری متقدم و متاخر مکتب اصفهان صفوی با تاکید بر آثار صادق بیگ افشار و رضا عباسی به کار رفته است؟ در این راستا ابتدا ماهیت و اصول منظره پردازی در دو سبک قدیم و جدید مکتب نگارگری اصفهان تعریف شده و سپس مطالعه تطبیقی بین آثار دو هنرمند انجام می شود. نتایج کلی پژوهش، مبین تفاوت هایی در شیوه منظره پردازی آثار دو هنرمند است که بیشتر در رویکرد آنها به طبیعت نمود می یابد. این پژوهش در دسته پژوهش های کیفی قرار می گیرد و روش آن، تحلیلی-تطبیقی است. جامعه بررسی را منتخبی از نگاره های صادق بیگ افشار و رضا عباسی تشکیل می دهند که در بازه زمانی و مضمونی مشترک، خلق شده اند.

    کلید واژگان: مکتب نگارگری اصفهان, ترکیب بندی, منظره پردازی, رضا عباسی, صادق بیگ افشار}
    Malakzad Makhmalbaf *, Farzaneh Farrokhfar

    Over the chronicle of graphics Iran, landscaping has always occupied a peculiar position, being demonstrated through an array of forms and accompanied with different manifestations. Landscaping, which was under careful attention of painters and its flashy representation during the ninth and tenth centuries, undertook considerable alternations in Isfahan style of painting, losing its own previous practicality when the two prominent painters of Safavi court - Sadeq Beik afshar and Reza Abbasi - were the thorough masters of their own styles; the former as the representative of the new and the latter ancient forms of landscaping.Taking a glance at the works of these two artists, the viewer can easily see the differences. Since they are the notable delegates of the new and modern schools of Isfahan Safavi era, the recognition of their works' visual resemblance and discrepancy in one of the unique and most controversial domain of landscaping ,namely scenery, is highly necessary. Accordingly, the issue of inquiry is drawn up in this way; which special properties have been applied in the new and modern styles of Isfahan Safavi School baded on artistic works of Reza Abbasi and Sadeq Beik afshar?To do so, firstly, the nature and the basis of landscaping of the two styles have to be defined and then contrastive studies among their works are to be conducted. The outputs depict obvious distinctions in their special tendencies of landscaping which are being manifested through their exclusive inclination to the nature.This research is qualitatively categorized using contrastive and analytical bases of inquiry. It is a selection of works presented by Reza Abasi and Sadeq Beik afshar having been created in a specific time with a shared concept.

    Keywords: Safavid Painting, Isfahan School, Landscaping, Reza Abbasi, Sadeq Beik afshar}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال