به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « theatre of the absurd » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • شیرین بزرگمهر، سپیده قائمی
    مقاله پیش رو با رویکردی روانکاوانه از منظر ژاک لکان- روانکاو نوفرویدی، با نگاهی اجمالی به برخی از آثار هارولد پینتر- نمایشنامه نویس انگلیسی، اولین نمایشنامه بلند او، جشن تولد (1958) را که متعلق به دهه های اولیه نگارش آثار نمایشی او است، نقد و بررسی می کند. با توجه به اینکه امروزه نگرش روانکاوی مدرن لکان در بسیاری از رشته های مطالعات ادبی و سینمایی نفوذ کرده است، تلاش بر آن است که از نظریه های او در تحلیل آثار نمایشی نیز بهره گرفته شود. ا زطرفی، بنیان فکری او که بر پایه نظریه های هایدگر، لوی استراوس و هگل بنا شده و در ارتباط با نظریه های فروید بیان شده است، اشتراکاتی با فلسفه اگزیستانسیالیسم دارد که شکل دهنده جهان بینی پیروان تئاتر ابسورد، از جمله کسانی چون پینتر است. ابتدا برای رسیدن به هدف مقاله، چارچوب روانکاوانه لکان که دربردارنده مفاهیمی چون امر خیالی، امر نمادین، امر واقع، دال تهی، ابژه ی a و تفاوت جنسی است، توضیح داده می شود و سپس با کمک این مفاهیم، «جشن تولد» تحلیل و نقد می شود که دستیابی به لایه های پیچیده و مباحث ضمنی دنیای انتزاعی آن میسر شود.
    کلید واژگان: هارولد پینتر, روانکاوی, لکان, فروید, تئاتر ابسورد, نمایشنامه جشن تولد}
    This article adopts a psychoanalytical approach based on Jacques Lacan’s theories, Neo Freudian psychoanalyst, to have a brief look at some of the plays written by Harold Pinter, the English playwright, and to study and analyze his first long play “The Birthday Party” (1958), which belongs to the early decades of his dramatic writing. These days Lacan’s theories are widely applied in different fields of literary and cinema studies. This article aims to utilize his theories in analyzing dramatic literature and plays. In addition the intellectual foundation of Lacan theories are based on Heidegger, Levi-Strauss and Hegel’s theories, which is in connection with Freud’s theories is explained and have subscription with foundations of the philosophy of Existentialism, is essential to gain an understanding of the foundations of “The Theatre of the Absurd “and Pinter’s works. Within this framework, some concepts including “The Imaginary, The Symbolic, The Real, The Empty signifier, Object a and Sexual differences “are elaborated on and then, “The Birthday Party” is analyzed based on these concepts to make possible achievement the Layers of complex and abstract world of this play. Pinter in “The Birthday Party” creates an atmosphere of threat and fear. He puts his characters in enclosed spaces such as home to emphasize on instability and human failures. Being driven from their world and located in another world where the meaning of everything has changed, these characters incur a painful fate. Their names and their identities have been taken and they have been thrown to a world in which the boundary between reality and non-reality is blurred. In fact, characters in this play use fantasyagainst external threats and fear. In modern world emphasis is placed on incomplete human that can never achieve the real truth. Lacan’s views regarding the incomplete human together with Existentialism in philosophy can be helpful to analyze Pinter’s plays. For this reason, Lacan insists that without modern science psychoanalysis could not come into existence and psychoanalytic concepts and theoretical framework are appropriate to modern times and modern Ego. In Pinter’s opinion the truth in drama is always elusive. You never quite find it but the search for it is compulsive. The search is clearly what drives the endeavor. More often than not you stumble upon the truth in the dark, colliding with it or just glimpsing an image or a shape which seems to correspond to the truth, often without realizing that you have done so. But the real truth is that there never is any such thing as one truth to be found in dramatic art. As Pinter says in his play “The Birthday Party“he thinks he allows a whole range of options to operate in a dense forest of possibility before finally focusing on an act of subjugation that is Emphasis on the claim. Finally all these are reflected in “The Birthday Party”, which is analyzed in this article.
    Keywords: Harold Pinter, Psychoanalysis, Jacques Lacan, Sigmund Freud, Theatre of the Absurd, The Birthday Party}
  • محمد رحیمیان شیرمرد
    معناباختگی، به مثابه ی مهم ترین خصلت زیبایی شناختی آثار ساموئل بکت و آن چه تئاتر ابسورد نامیده می شود، شیوه ای از مواجهه ی آثار هنری مدرنیستی با اضمحلال و فروپاشی معنا و وضعیت ناشی از بحران مدرنیته است. این آثار از طریق نفی معنا و به عبارتی با رویکرد نفی گرایانه، که از فرم و شیوه ی مواجهه ی اثر با مسائل خود ناشی می شود، در جهت بیان بیان ناپذیری امر ناممکن تلاش می کنند. این مقاله می کوشد از منظر زیباییشناسی آدورنویی و در چارچوب رهیافت های وی در خصوص اثر هنری، نشان دهد که معناباختگی در آثار نمایشی بکت، نه تنها ضرورتی فلسفی و هنری است، بلکه به عنوان خصلت اجتناب ناپذیر فرم این آثار، حاصل معماگونگی آن ها است. بر همین اساس، دیالکتیک نهفته در بطن اثر هنری به مثابه ی معما، آن را مستعد تفسیر می سازد، اما اثر به همان اندازه که مشتاق بروز و ظهور محتوای حقیقی خود است به همان میزان هم از این امر پرهیز می کند و با نفی هرگونه تفسیری در ابهام و گنگ بودگی بیش تر فروم یرود. در تقابل با این کنش تفسیرگریز اثر هنری، تفسیر می کوشد با پیش گیری از گسست عناصر اثر و غلبه بر تعین ناپذیری آن ها خود را از بطن اثر نمایان سازد و با ظهور از ورای محاق معما، بر ابهام و عبث نمایی آن چیره شود. اما واضح است که در این دیالکتیک سلبی آنچه همواره غایب خواهد ماند معنای معمای اثر است.
    کلید واژگان: بکت, آدورنو, تئاترابسورد, معناباختگی, مدرنیته, مدرنیسم, امر ناممکن, اثر هنری, معما, تفسیر, دیالکتیک}
    Muhammad Rahimian Shirmard
    Meaninglessness، as the most important aesthetic character of the works of Samuel Beckett and Theatre of the Absurd، is a way by means of which the modernistic works of art try to confront the annihilation of meaning and crisis of modernity. Trying to deny the meaning while utilizing a negative approach، which in turn arises from the way they deal with their inner problems، these works can be seen as endeavors for expressing the ineffability of the impossible. In this article it would be discussed، in an Adornoian aesthetical framework، that the meaninglessness in Beckett’s plays is not only a philosophical and artistic necessity، but also comes from the inevitable enigmas of these works. Accordingly، the hidden dialectics of these works which makes them some sort of puzzle، exposes them to multiple interpretation. Yet، while displaying the works potential interpretations، this characteristic at the same time negates any interpretation and، by causing more ambiguity in the work، shows the shortcomings of any attempt for unveiling the meaning. In opposition to this characteristic of the work of art، the interpretation tries to overcome the indeterminacy of the works’ elements and make itself clear and visible through unveiling the work’s enigma، ambiguity، and absurdity. However، what always remains absent in this negative dialectics is the meaning of the work’s enigma.
    Keywords: Beckett, Adorno, Theatre of the Absurd, modernity, modernism, the impossible, work of art, enigma}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال