به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امبرتو اکو » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سمیرا رویان*، پروین حسن نژاد سیگارودی

    تاریخ حیات اجتماعی بشر انباشته است از مواردی که جوامع به واسطه رسانه های کلامی و تصویری به بازنمایی «دیگری» و متمایز ساختن آن از خویشتن پرداخته اند. با توجه به اهمیت تصویرسازی هویت جوامع معاصر در رسانه های نوین و ضمن مبنا قرار دادن روابط جمهوری اسلامی ایران با ایالات متحده آمریکا، که از چالش های سیاست خارجی حال حاضر ایران است؛ مساله اصلی این پژوهش، تبیین چگونگی استفاده از عناصر و تمهیدات بصری در تصویرسازی آمریکا به مثابه «دیگری» در تبلیغات محیطی شهر تهران و خوانش دلالت های معنایی این نشانه های تصویری است. نمونه های پژوهش را مجموعه بیلبوردهای «صداقت امریکایی» (5 بیلبورد) -که موضوع آن مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا است و در نیمه اول دهه 90 در تهران اکران شدند- تشکیل می دهند. شیوه گردآوری اطلاعات میدانی و اسنادی و روش اجرای پژوهش توصیفی و تحلیلی است، هم چنین، برای تحلیل داده ها از نشانه شناسی تصویری آمبرتو اکو با تاکید بر طبقه بندی رمزگان تصویری استفاده شده است. نتیجه آن که، تصویر آمریکا در این بیلبوردها بر مبنای رمزگانی که ریشه در تجربه زیسته و حافظه تاریخی مخاطب دارد، با استناد به معانی صریح و ضمنی نشانه های تصویری ساخته شده است. بدین ترتیب، فرد مذاکره کننده آمریکایی در نیمه چپ تصویر با رفتار بدنی سلطه جویانه و پوشش نامتعارف (کت رسمی و شلوار نظامی)، با اسلحه و در مجاورت سگ سیاه نشان داده شده است. آن چه از هم نشینی نشانه ها استنباط می گردد، تصویری از دیگری است که غیر قابل اعتماد، سلطه جو و خشونت طلب و به طور کلی دشمن ایران و اسلام است.

    کلید واژگان: صداقت آمریکایی, دیگری, بیلبورد, نشانه شناسی تصویری, آمبرتو اکو}
    Samira Royan *, Parvin Hassan Nejad Sigaroudi

    The history of human social life is full of the examples of societies which have represented “The Other” through the visual and verbal media. The main point of the “other” definition is the importance of “difference”; in other word, the “other” is not always hostile, but its existence is necessary to identify and differentiate the “self”. Societies have always constructed several “others” to obtain local/national unity. From the point of political interactions in globalized world, visualizing the independent “self” is very important, as well is the illustrating of the relation between the “self” and “others”. Although, modern media is widely used for this visualizing, some contemporary versions of traditional media proven to be applicable yet; environmental advertising is an example of this sort of media, which has a long history in political propagandistic use. Billboards, in public urban sites, may convey instant and localized messages to their numerous audiences. In this regard, in addition to displaying cultural values of a society in order to enhance cultural and national unity, environmental propaganda is also used to portray and distinguish the “self” from the “other”. Illustrating political approaches in urban billboards, in which the interaction between the “self” and the “other” is shown by the use of pictorial signs with explicit and implicit concepts familiar to their specific audiences, not only make the government’s political approach (in relation to the “other”) observable, but also (by visualizing the reasons of a political decision) makes it acceptable. “The truth American Style” billboards, with explicit reference to Islamic republic of Iran and United State of America negotiations in the first half of 2010s, are the examples of this sort of environmental propaganda. It was not the first time that environmental propaganda in Iran had been used to illustrate a political issue with reference to a problematic relation with the “other”, but the straight connection between what can be seen in these billboards and the political event, is the reason of selecting “Truth American Style” billboards as our case study. So, by analyzing the visual components of the picture of America in mentioned billboards, we try to   explain the explicit and implicit concepts and the main message of these images. The main research questions are: 1. What are the main features of the image of the “other” in the “Truth American Style” billboards? 2. What are the semantic implications of the visual elements used to construct the American image in these billboards? For answering the questions of the research, a qualitative research method based on descriptive-analytic study of visual and verbal documents has been used. The research samples include 5 billboards that were displayed in different locations of Tehran in the first half of the 2010s. The pictures of the billboards were studied with the approach of visual semiotics from the perspective of visual representations of the “other”, and the meaning of the signs were defined. The concept of the "other" in intercultural communication and the way it can be represented visually is the theoretical basis of the present study, and data analysis was performed based on the classification of codes in Umberto Eco (1932-2016) visual semiotics. Umberto Eco, Italian semiotician, and novelist, believes that all semiotics is not made up of "signs" but of "semantic roles". Eco is among the semioticians who considered the verbal semiotics as not appropriate for visual analysis. Relying on Pierce's theories, he argues that although the possible meanings created by the signs are hypothetically infinite, these meanings are in fact limited by social and cultural contexts. Eco, in his studies on semiotics, explains the different ways of invention of signs and offers a new classification of them. He believes that the main concern of semiotics is the interpretation of signs; in other words, in order to read and understand a sign, one must pay attention to the context in which the sign is created and used, and on the other hand, to the reader and his/her social experience. These two are important categories in reading and perceiving the sign, and define the limits of interpretation (Eco, 1976). According to his theories, the invention of a new symbol means the establishment of a new correlation between a form of expression and a content, which requires the production of new codes (ECO, 2008: 87-88). Codes can be considered as institutions that modify, determine and, most importantly, produce meaning (Sojudi, 2011: 144). In his studies on visual semiotics (1988; 1985), Eco divides visual codes into 10 categories based on the type of interpretive relationship that is established between the form of expression and the content. As it was conceived from Eco’s semiotics, the semantic reading of visual signs is not possible without considering the cultural and historical context of the creation of image. “Truth the American Style” collection consisted of five billboards with the same theme and some differences in pictorial details. These billboards are commissioned by the Owj Arts and Media Organization and produced by the House of Designers of the Islamic Revolution. “Truth American style” billboards had been issued at the height of the Iran nuclear negotiations, which led to some controversies and the premature end to the exhibition of these billboards. The billboards were unveiled at a time when the Iranian two main political parties were at loggerheads over the Islamic Republic of Iran's negotiations with the United States. In this regard, by defining the signs which make the picture of America in the “truth American Style” billboards and reading them semantically, one can understand the explicit and implicit meanings of the images, and the overall message as well. In “Truth American Style” billboards, two counterparts of the negotiation are identified with explicit signs such as national flags. On the other hand, the text of "Truth American Style", which is embedded in both Persian and English in the image, is deliberately in conflict with the narration of the image and provides the audience with the necessary anchor to read other signs of the visual text. From the point of syntagmatic relations, the image of “other” is created with the juxtaposition of iconic symbols such as weapons, military uniforms, and black dogs, which are generally in conflict with diplomatic negotiations. By the way, the representation of body language and staging in these works are such that the “other” is conceived as aggressive and violator. The main message of the image, which is in fact "American dishonesty," is best illustrated by the contrast between the American negotiator's tuxedo and military trousers. The overall reading of the billboard’s pictorial signs portrays the “other” as deceitful and untrustworthy (in short, as enemy). The importance of engaging the audience with the message of this set of images has led the designers to ultimate use of cultural codes in a way that limits the implications of the visual signs as much as possible and make the message of the billboards clearly visible. For this reason, the photomontage technique has been used to simulate the objective reality and therefore becomes acceptable and believable for the audience. Finally, since the signs must be interpreted in their historical context, it can be said that the “Truth American Style” billboards, by portraying the United States as an enemy, intends to influence public opinion and promote the views of one of the most powerful domestic political parties. In fact, the producers of these billboards, in addition to protesting the foreign policy of the government of the time, by showing the reasons for the unreliability of the United States in these pictures, have represented their legitimacy in disagreement over political negotiations with United States of America.

    Keywords: Truth the American style, The other, billboard, Visual Semiotics, Umberto Eco}
  • فرناز فرازمند، امیر نصری*، محمدرضا شریف زاده

    پیش از رنسانس، در دوره قرون وسطی، زیبایی به معنای امری قابل درک بود؛ یعنی همانا زیبایی موجود در هماهنگی اخلاقی و آمیخته با شکوه متافیزیکی. به بیانی دیگر زیبایی در خدمت عظمت و شکوه روایت های کتاب مقدس بوده و معنای اومانیستی در پی نداشت. نظریه هنر رنسانس پدیده ای است که در ایتالیا روی داد و صرفا در ایتالیا بود که شرایط اجتماعی فکری و هنری دست به دست هم داد و برای مجموعه نظام مندی از افکار و اندیشه ها درباره هنرهای بصری بستری مناسب مهیا کرد و داوینچی در دگرگونی بزرگ تاریخ مفهوم هنر نقش مهمی را عهده دار بوده است. هنر در زمان پس از قرون وسطی، مسیر تحولی را ادامه داد که لازمه آن نگرش اومانیستی بود. زمینه های فکری داوینچی موجب بروز نظریه جهانی و ساده درباره اصول زیبایی شناسی شد. کتاب «رساله ای در باب نقاشی» اثر داوینچی شاهدی بر این مدعا است؛ چراکه در عصر روشنگری خصوصیات زیبایی شناسی دچار تحولی اومانیستی شد. دوران رنسانس، دوران تجدید حیات هنرها، علوم و ریاضیات بود. لیوناردو داوینچی قادر به بازکشف ایده های فراموش شده و تبدیل آن ها به آفرینش های ماندگار بوده و با تکمیل کردن مباحث نظریه قرون وسطی، ایده های جدیدی را کشف و توسعه داد. در این پژوهش امبرتو اکو با تشریح زوایای گسترده ای از هنر اواخر قرون وسطی، بستری را جهت آنالیز هنر رنسانس را فراهم می آورد؛ چراکه هنر رنسانس خود وام دار سنت و هنر قرون وسطی است که با تفاوتی چند، در نگرش فلسفی و اجتماعی در عصر روشنگری، سبب ساز خلق معنای نوینی است که یادآور سنت های هنر یونان باستان و قرون میانه است.

    اهداف پژوهش:

     بررسی زیبایی شناسی کمی در تابلوی شام آخر لیوناردو داوینچی.تبیین زیرساخت های شکل گیری هنررنسانس و بازتاب آن در تابلوی شام آخر داوینچی با رویکرد نظریات امبرتو اکو.

    سوالات پژوهش: 

    1معیارهای کمی نظیر تناسب و هماهنگی در شکل گیری تابلوی شام آخر لیوناردو داوینچی کدام اند؟مباحث تحلیلی امبرتو اکو، چگونه زیرساخت های معیارهای کمی را در تابلوی شام آخر را نشان می دهد؟

    کلید واژگان: هنر قرون وسطی, نظریه هنر رنسانس, لئوناردو داوینچی, امبرتو اکو}
  • نیکو بختیاری، وحید شالی امینی*، محمدرضا پورزرگر

    هدف پژوهش حاضر فهم چگونگی تاویل بناهای معماری خرده فرهنگ ها از طریق بسط رویکرد نشانه شناسی اومبرتو اکو به این حوزه است. پارادایم این پژوهش تفسیری است و قصد دارد پدیده معماری خرده فرهنگ ها را با دقت تفسیر کند و بر اساس تحلیل مفاهیم و نظریه پیش رفته است. تحلیل ها نشان دادند تاویل بناهای معماری در خرده فرهنگ ها به سه دلیل با تاویل بناهای معمول متفاوت است: اول. در رمزگان فرآیندی، نحوی و معنایی. در رمزگان فرآیندی عناصر رمزگان سیستمی اول به رمزگان سیستمی ناشناس پیوند زده می شود. این ناشناس بودن شکل گیری تاویل را به تاخیر انداخته و به همین دلیل این امکان را می یابد که ظاهری خلاقانه به خود بگیرد. در رمزگان نحوی این امکان وجود دارد که همنشینی متفاوتی از اجزاء معماری شاهد باشیم. در رمزگان معنایی معمولا صورت های بیانی فرهنگ اکثریت و فرهنگ اقلیت تلفیق شده و به صورت محتوایی خرده فرهنگ دلالت داده می شوند. دوم. دانشی که براساس آن دال ها به مدلول هایی در ذهن مخاطب دلالت کند، خرده فرهنگ پشتوانه تاریخی ندارد و به همین دلیل جز برای جمعیت اندک مردم گروه اقلیت برای دیگران مبهم و گنگ خواهد بود و تنها با مطالعات تاریخی و فرهنگ شفاف خواهد شد. سوم. شناخت اصول و معیارهای خرده فرهنگ براساس صورت های بیانی و محتوایی است.

    کلید واژگان: تاویل, نشانه شناسی معماری, امبرتو اکو, رمزگان, خرده فرهنگ}
    Nikoo Bakhtiari, Vahid Shaliamini*, Mohammadreza Pourzargar

     The present article is deductive and is based on the analysis of concepts and theory. The paradigm of this research is interpretive and it intends to interpret the phenomenon of subcultural architecture accurately. The approach of the present article is deductive and is based on the analysis of concepts and theory. The method of analysis is based on the careful study of theoretical data based on the semiotic theory of Umberto Eco. Data were collected through library studies. An important and fundamental point of the architecture of Iranian subculture houses for this study is the combination of majority and minority cultures. As mentioned, the method of this integration is different in the geographical areas of Iran. The analyzes showed that the interpretation of architectural buildings in minority culture differs from the interpretation of buildings for three reasons: First. In process, syntactic and semantic codes. In process ciphers, the elements of the first system ciphers are linked to anonymous system ciphers. This anonymity delays Will's formation and therefore allows him to create a creative appearance. In syntactic coding it is possible to have a different coexistence of architectural components. In semantic codes, the expressive forms of majority culture and minority culture are usually interpreted and referred to as minority culture. Second, the knowledge that the machine of those signs refers to the meanings in the mind of the audience is not historically supported in the minority culture and therefore will be vague for the population of the minority group for others and will be clarified only by historical studies and culture. Third is the existence of two groups of audiences. The people of the minority group and the people of the majority group who have the minority culture in their hearts.

    Keywords: Interpretation, Architectural Semiotics, Umberto Eco, Code, Minority}
  • فرناز فرازمند، امیر نصری*، محمدرضا شریف زاده

    بدون تردید زیبایی یکی از عناصر بنیادین هنر در جوامع مختلف است. این مسئله سبب شده تا محققان در دوره های مختلف با شیوه های مختلف درصد واکاوی معیارهای زیبایی در آثار هنری باشند. در اروپا می توان دوره رنسانس را یکی از اعصار درخشان هنر و زیبایی دانست. نقاشی یکی از مهم ترین هنرها و لیوناردو داوینچی یکی از مهمترین نقاشان این دوره بود. واقعه شام آخر مسیح یکی از رویدادهای مهم آیین مسیحیت به شمار می رود. هنرمندان بسیاری در طول تاریخ به این موضوع پرداخته اند که یکی از مهم ترین آنان، دیوارنگاره شام آخر لیوناردو داوینچی است. اهمیت این اثر به حدی است که از جنبه های متفاوتی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. امبرتو اکو در کتاب هنر و زیبایی قرون وسطا به شکل گیری هنر و تشریح زوایای گسترده آن می پردازد. شکل گیری هنر رنسانس، وام دار سنت و هنر قرون میانه است. از دیگر سو، نظریات و آرا امبرتو اکو در قرن بیستم که عمدتا تببین زیبایی است، نگرش تازه ای از زیرساخت های فکری هنرمندان رنسانس را نشان می دهد که به ویژه در نظریه هنر داوینچی مشهود است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به بررسی این موضوع پرداخته است. در پژوهش مورد نظر معیارهای کمی در نظریه هنر داوینچی شامل استفاده از تقارن، تناسب، پرسپکتیو و اصول کاربردی ریاضیات در هنر است. نتایج حاکی از آن است نظریات زیبایی شناسانه امبرتو اکو زمینه ساز شکل گیری نظریات و هنر رنسانس به ویژه در شکل گیری آثار داوینچی نمود یافته است؛ که نمونه موردی آن تابلوی شام آخر است.

    اهداف پژوهش

    بررسی زیبای شناسی کمی در تابلوی شام آخر لیوناردو داوینچی.
    تبیین زیرساخت های شکل گیری هنر رنسانس و بازتاب آن در تابلوی شام آخر داوینچی با رویکرد نظریات امبرتو اکو.

    سوالات پژوهش

    معیارهای کمی نظیر تناسب و هماهنگی در شکل گیری تابلوی شام آخر لیوناردو داوینچی کدامند؟
    مباحث تحلیلی امبرتو اکو، چگونه زیرساخت های معیارهای کمی را در تابلوی شام آخر را نشان می دهد؟

    کلید واژگان: زیبایی, معیارهای کمی, شام آخر, لئوناردو داوینچی, امبرتو اکو}
  • نوشین سخاوت دوست، فریبا البرزی *
    نشانه شناسی رویکردی علمی برای مطالعه و تفسیر نشانه ها است. پژوهش از دیدگاه علم نشانه شناسی و با کاربست نظریات فردینان دو سوسور، چارلز سندرس پیرس و امبرتو اکو به بررسی مفهوم عناصر به کاررفته در فضای ورودی خانه های قاجار قزوین می پردازد. فرض است که در بررسی هر جز از فضای ورودی خانه، آنچه تبدیل به نشانه گشته حاصل ساختارهای ذهن انسان و متاثر از ساختارهای اجتماعی و فرهنگی بوده است. بدین ترتیب لزوم تفسیر معنا و تحلیل های اجتماعی به عنوان شالوده اصلی ایفای نقش کرده و با تکیه بر این موارد روش تحقیق از نوع کیفی، به روش توصیفی تحلیلی انتخاب شده است. نتیجه پژوهش ضمن بررسی علل عملکردی و مفهومی عناصر فضای ورودی از منظر نشانه شناسانه، تاثیرگذارترین عامل در بررسی نشانه ها را در ارجاع به مولفه های ذهنی و مفهومی دانسته که در قالب ساختارهای فرهنگی، اجتماعی مذهبی و رفتاری با در نظر داشتن ویژگی های کالبدی درنهایت به ایجاد فرمی معنادار منجر شده است.
    کلید واژگان: نشانه شناسی معماری, فضای ورودی خانه های دوره قاجار شهر قزوین, فردین اند سوسور, چارلزسندرس پیرس, امبرتو اکو}
    Noushin Sekhavat doust, Fariba Alborzi *
    Semiotics (Semiology) is a scientific approach which deals with studying and analyzing signs. By broad and multilateral studying upon objects in different cultural and social fields, it can be considered as an efficient factor (effect) in architecture and impressive agents in creating spaces. This research, investigates the reasons and meaning of the factors (effects) which were used in the entrance of Qajar's houses of Qazvin City from view of semiotics, and by considering “Ferdinand de Saussure”, “Charles Sanders Peirce” and “Umberto Eco” points of view. The theory is that in researching every detail of these entrances with Semiological view, whatever that interpreted as a sign is a result of human's thoughts (mind) and also has been impressed by cultural and social structures. However, the main part of this research is mostly about objective (visual) factors (effects) but as the aforementioned theory suggests, these visual factors (effects) are also made by following the thoughts (mind). In this research it is decided to study the entrance of Qajar's houses of Qazvin City by using semiotics (semiology) to analyze these areas more deeply than what was thinking about them- that these areas are just a linking part of the houses. The research also wants to find and analyze the factors (effects) among cultural and social fields, which can be interpreted as signs. As it can be understood from research's title and its theory, necessity of meaning interpretation and social analysis as the main base have an important role, so by considering them, the research method is qualitative and in analyzing, it is supreme, comparative and descriptive. Semiological analysis were carried out in accordance with the views of “Saussure”, “Peirce”, and “Eco”. Therefore, the cause-and-effect relationships of signifier and signified were discussed in Saussure’s perspective. Then, the designatum, Sign, interpretant, and three types of semiotics (index, symbol, and icon) were discussed in “Peirce’s” point of view. Finally, the centrality of culture was analyzed in the formation of symbols in accordance with Eco’s view. In addition to analyzing the functional and conceptual causes of spatial elements of the entrance symbolically, the research results indicated the most effective factors in the analysis of signs in reference to subjective and conceptual components. Such components resulted in cultural, social, religious, and behavioral structures by considering the physical features leading to a meaningful form. Accordingly, the researchers managed to determine the philosophical method of semiotics in the legibility of architectural elements by preserving the nature of the method. The aforesaid approach described the conventional relationship between physical forms and the elements of entrance space comprehensively in addition to their applications. It also justified those entrance symbols which were merely decorative and useless, due to the lack of a specific functionality, in the legibility of deep semantic strata in reference to sociocultural structures. In interaction with the views of theorists, the legibility of entrance space symbols was provided in a more detailed context in relation to the residents and users of space in addition to behavioral and religious patterns affecting the creation of a meaningful physical for such elements.
    Keywords: Semiotics of architecture, Qazvin houses entrance of during the Qajar era, Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce, Umberto Eco}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال