به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انسان شناسی هنر » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • شهدخت رحیم پور، اشکان رحمانی

    دستبافته‌های عشایری مهمترین مظهر هنر بومی و ایلی بوده و معرف بخشی', از خصوصیات اجتماعی و فرهنگی زندگی عشایری است. در ایل قشقایی دستبافته‌‌های محفظه‌ای از تولیدات کاربردی زنان ایل است. با تغییر ساختار زندگی ایلی، اسکان ایلات و عشایر، و در ادامه مهاجرت‌ تعداد کثیری از عشایر به مناطق روستایی و شهری و جایگزینی کالاهای ارزان قیمت در تناسب با نیازهای زندگی، تولید بسیاری از بافته‌های کاربردی منسوخ شده است. این پژوهش با هدف شناسایی ویژگی‌های ساختاری و کارکردی این نوع دستبافته‌ها در ایل قشقایی و بررسی این تولیدات بر مبنای انسان‌شناسی هنر انجام شده است. گردآوری اطلاعات این پژوهش میدانی و کتابخانه‌ای است. یافته‌های پژوهش به روش توصیفی تحلیلی ارایه گردید. بافته‌های محفظه‌ای در اندازه‌های متعدد در تناسب با نیاز زندگی ایلی بعنوان شاخص، زنان هنرمندان و انتخاب شیوه بافت این دستبافته‌ها در تناسب با کارکرد آنها تعریف شده است. شاخص نشانه محکمی از اجرای خلاق و بیانگر عاملیت هنرمند و سرنمون بیانگر موقعیت هنرمند است. در وضعیت موجود این دستبافته‌ها بعنوان شاخص، نقش میانی را دارند که هم میراث جامعه ایلی است و هم عاملیتی برای تداوم فرآیند سبک بافت که تا به امروز باقی مانده است

    کلید واژگان: بافندگان ایل قشقایی, دستبافته های محفظه ای, انسان شناسی هنر}
    Shahdokht Rahimpour, ASHKAN RAHMANI

    Nomadic handicrafts are the most important manifestation of indigenous and tribal art and represent a set of social and cultural characteristics of nomadic life. In the Qashqai tribe, hand-woven chambers are one of the practical products of the women of the tribe. With the change in the structure of tribal life, the settlement of tribes and nomads, and the continued migration of large numbers of nomads to rural and urban areas and the replacement of cheap goods to suit the needs of life, the production of many functional fabrics has become obsolete. The aim of this study was to identify the structural and functional characteristics of this type of handicrafts in the Qashqai tribe and to study these products based on the anthropology of art. The data collection of this research is field and library. The research findings were presented by descriptive-analytical method. Container weaves in various sizes in accordance with the needs of tribal life have been defined as an indicator of women artists and the choice of weaving style of these handicrafts in proportion to their function. The index is a strong sign of the artist's creative performance and expresses the artist's agency and the headline expresses the artist's position. As an indicator, these handicrafts play a central role, which is also the heritage of the tribal community and a factor for the continuation of the light weaving process that has remained to this day.

    Keywords: Qashqai weavers, enclosed handicrafts, anthropology of art}
  • علیرضا شیخی، میترا شجاعی مقدم*، ندا گودرزی

    سوزن دوزی ازجمله هنرهای سنتی است که از دیرباز در ایران با توجه به اقلیم، فرهنگ، رسوم و باورها گستردگی قابل ملاحظه ای دارد. از مناطق کمتر شناخته شده در این حوزه، سوزن دوزی شمال خراسان شامل شهرستان های بجنورد، شیروان، فاروج، قوچان و روستاهای تابع است. این آثار با سادگی و خلوتی دارای مفاهیم و مضامین متنوعی هستند. هدف این مقاله مطالعه، دسته بندی و تحلیل نقوش سوزن دوزی شهرستان های مذکور است. بنابراین در پی پاسخ به این سوال است که نقوش به کار رفته در سوزن دوزی مناطق مذکور چیست و چه معنا و مضمونی از منظر انسان شناسی هنر دارند؟ روش تحقیق، توصیفی و تحلیلی از منظر انسان شناسی هنر است. اطلاعات بر مبنای مستندات تصویری، به صورت میدانی توسط نگارندگان، اسناد کتابخانه ای و سایت های اینترنتی فراهم شده است. یافته ها نشان می دهند که نقوش، بازتاب دغدغه های ذهنی و محیط زندگی بوده و از اصالت برخوردار هستند و ایجازگونگی این آثار قابل توجه است. سوزن دوزی ها را می توان در قالب های انسانی، گیاهی، حیوانی و کتیبه دسته بندی نمود. آنچه زینت بخش خانه ها می باشد، روابط بین فردی، دوستی با طبیعت پیرامونی، انتظار و یا آرزوهای فردی، اعتقادات و داستان ها را حکایت دارد. بسیاری از نقوش دربردارنده خواست برکت، قناعت و امید به حق هستند. این پرده ها با غنای رنگی به عنوان بقچه، دستمال، پرده و رو طاقچه ای کاربری داشته و به نوعی، تعامل و همنشینی با محیط زندگی مردم این خطه را روایت می کند.

    کلید واژگان: خراسان, سوزن دوزی, نقوش و معنا, انسان شناسی هنر}
    Alireza Sheikhi, Mitra Shojaee Moghadam *, Neda Goodarzi

    Embroidered Needle is a traditional art that has long been used in Iran with respect to climate, culture, tradition and beliefs. Among the less known regions in this area is the Embroidered Needle of north of khorasan, including Bojnourd, Shirvan, Faruj, Quchan, and their villages. These works associated with simplicity have a variety of concepts and themes. The purpose of this paper is to study, classify, and analyze of the motifs of Embroidered Needle in the mentioned cities. Therefore, the aim of this study is to answer the following question: "what are the motifs used in the Embroidered Needle of the mentioned regions and what do they mean in the context of art anthropology?" The research method is descriptive and analytic from the perspective of art anthropology. The required information based on visual documents is provided by the authors of the present study, library documents, and internet sites. The findings show that the motifs reflect the concerns of the mind and the context of life and enjoy originality. The brevity of these works is notable. Embroidered Needle can be categorized in the form of human, plant, animal, and inscription. The thing that decorates our houses tells us about the interpersonal relationships, friendship with nature, expectations, dreams, beliefs, and stories. Many of the motifs contain grace, contentment and hope in God. These canvases, with the richness of color were used as bundles, napkins, curtains and shelf covers and narrate some kind of interaction and companionship with the life   context of the people of this region.

    Keywords: Khorasan, Embroidered Needle, Motifs, art anthropology}
  • رویا عزیزی*، زهره طباطبایی جبلی
    بیان مسئله

    هنر «زرتشتی دوزی» نوعی سوزن دوزی مخصوص بانوان زرتشتی است که پیشینه آن را می توان در ایران پیش از اسلام دانست. بسیاری از نقوش زرتشتی دوزی دارای معانی و ریشه های فرهنگی دینی و زیبایی شناختی است که تاکنون به آن پرداخته نشده و شناسایی آن می تواند معنای پنهان این نقوش را، که از دید برخی صرفا نقوشی بدون معناست، آشکار کند.

    هدف پژوهش

    به دلیل وجود نقش مایه های متفاوت و مفاهیم نمادین آن ها، پژوهش پیش رو در نظر دارد به بررسی و فهم نقوش هنر زرتشتی دوزی از دیدگاه فرهنگ و جامعه آفریننده اش بپردازد.

    روش پژوهش

    این مقاله با رویکرد انسان شناسی هنر به دنبال پاسخ پرسش زیر است: معانی فرهنگی، معیارهای زیبایی شناختی و کارکردی نقوش زرتشتی دوزی چیست؟ جهت پاسخ به این پرسش براساس نظریات انسان شناسی هنر با استفاده از سه بعد معناشناختی، زیبایی شناختی و کارکردشناختی، با روش توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر پژوهش های میدانی، کتابخانه ای و مصاحبه، نقوش تزیینی تحلیل و بررسی شده اند.

    نتیجه گیری

    نتایج پژوهش نشان می دهد که بر مبنای تحلیل معناشناختی بسیاری از نقوش یادآور کهن الگوهایی چون مادر و درخت است و این نقوش، که برخی از آنها روی لباس عروس کار شده، نمایانگر الهه زایش بوده اند و رابطه مفهوم و کاربرد را نشان می دهند. همچنین براساس تحلیل زیبایی شناختی ساختار، رنگ، فرم، بافت و ترکیب بندی با الگوی دوخت هماهنگ و دارای تعادل، تنوع و ریتم است. در تحلیل کارکردشناختی نیز نقوش بیشتر روی لباس زنان به خصوص عروس ها کار می شده و با کاربرد آن از نظر معنایی هماهنگ بوده و یادآور این دیدگاه آیین زرتشت است که تکلیف انسان را شاد زیستن می دانسته است.

    کلید واژگان: انسان شناسی هنر, معناشناختی, زیبایی شناختی, کارکردشناختی, نقوش زرتشتی دوزی}
    Roya Azizi *, Zohreh Tabatabaei Jebeli
    Problem statement

    The art of “Zoroastrian needlework” is a sort of traditional needlework clothing design, belonged to Zoroastrian ladies, dating back to pre-Islamic Iran. Majority of the Zoroastrian needlework motives contain some meanings and roots from religious culture and aesthetics point of view which are not explained so far and identification of these motives can reveal their meanings which some believe they are just simple designs without any hidden meaning.

    Research objectives

    This study attempts to assess and understand the ornamental motifs of the Zoroastrian needlework from cultural and social point of view of the artists.

    Research method

    This anthropological study of art tries to answer the following question: what is the cultural iconography, aesthetic items and function of the motifs of the Zoroastrian Needlework? In order to answer this question based on anthropology of art views, the motifs of the Zoroastrian Needlework were studied using descriptive-analytical method by considering their iconography, aesthetic, and functions.

    Conclusion

    The results show that based on iconography analysis, many of these motifs remind us of old archetype such as mother and trees, and using them on wedding dresses is a symbol of goddess of fertility. This shows a relation between concept and application. In addition, based on aesthetic analysis, the structure of color, form, texture and composition are according to their sewing patterns and poses balance, difference and rhythm. In function analysis, motives were used mostly for women’s clothing, especially their wedding dress which is exactly according to its function and shows view of Zoroastrian religion in which living happily is the human mission.

    Keywords: anthropology of art, cultural iconography, Aesthetic, Functionalism, motifs of Zoroastrian Needlework}
  • مینا شیرانی *، اصغر ایزدی جیران، برایان اسپونر، مریم کوهستانی
    مقاله حاضر در نظر دارد به بررسی و فهم نقوش تزیینی سفال «کلپورگان» از دیدگاه فرهنگ و جامعه آفریننده اش بپردازد. سفال کلپورگان دست ساخته فکر و اندیشه زنان بلوچ است و گستره مادی و معنوی بسیاری را از فرهنگ بلوچ در خود جای داده است. این مقاله با رویکرد انسان شناسی هنر یه دنبال پاسخ این پرسش که: معانی فرهنگی نقوش سفال های کلپورگان برای سازندگان آنها چیست؟ در این پژوهش توصیفی-تحلیلی نویسنده با تکیه بر مشاهدات و پژوهش های میدانی -که از طریق مصاحبه، عکسبرداری ،فیلم برداری و مشاهده مشارکتی انجام شده - کوشیده است که در میان نظریه های مختلف انسان شناسی هنر با استفاده از نظریه هنر به مثابه نظامی معناشناختی،نقوش را در چارچوب فرهنگ بلوچ تحلیل و بررسی کند. نویسنده ابتدا به تحلیل شکلی و سبکی نقوش پرداخته، سپس برای بازنمایی شکلی معنا، به دیگر آثار هنری منطقه همچون سوزندوزی،گلیم و سفالینه های باستانی جهت رمزگشایی اشکال و طرح ها رجوع کرده است.
    نتایج پژوهش نشان می دهد که 1. این نقوش بازنمود آداب، رسوم، اعتقادات، باورها و به طور کلی بازنمود سطوح مختلفی از فرهنگ جامعه کلپورگان است و 2. زنان سفالگر منطقه، به منظور انتقال و حفظ و تداوم و بازتولید این فرهنگ به ساخت سفالینه های منقوش اشتغال دارند.
    کلید واژگان: انسان شناسی هنر, بررسی معناشناختی, فرهنگ بلوچ, سفال, کلپورگان, نقوش}
    Mina Shirani *, Asghar Izadi Jeiran, Brian Spooner, Maryam Kuhestani
    Pottery as a handmade originated from humans’ thoughts goes back to Neolithic period. It has always provided a ground for demonstrating thoughts and beliefs of pottery craftsmen and women; and, it is consideredas best cultural material and guidance for deeper recognition of lifestyle and thoughts of its manufacturer.
    Kalpouregan is one of the places known for its potteries, and traditional way of making them still being continued. Pottery making activity in the region is just done by craftswomen, through usage of very simple tools and their intrinsic motifs. These women have learned the art from their ancestors and maintained it, with no change. This adherence to traditions and not being effected by related traditions of other regions are among the most important characteristics of these potteries which makes them distinguished from other samples. Studying culture, traditions and custom of the region in past and present may help us to identify these motifs, which undoubtedly are based on culture of the region.
    Kalpouregan pottery is a handmade originated from thoughts of Balouch craftswomen; while, accommodating an extended material and spiritual scope of Balouch culture, in itself. Studying motifs may demonstrate important dimensions of the culture and studying the culture on the other hand may help better understanding of the motifs carved on potteries. The paper has been prepared to the aim of such understanding through an approach to anthropology of art, to answer the following question: “Motifs carved on Kalpouregan potteries are of what meaning for their creators?” This descriptive-analytical method of research has been performed as a field study through making interviews, photography, filming, and participant observation, to collect data. The author has tried to study and analyze the motifs based on framework of Balouch society, through “art theory” as a semantics system from among various theories based on anthropology of art. In anthropology of art, there is no theory or theoretical system specifically provided about art. Those existing are merely very general opinions or descriptive theories stated in works of those anthropologists dealing with art, according to their specific field experiences. These opinions may be used as sensitizer theories. Mainprinciple of anthropology is method or shape, and the subject will be explained and analyzed in relation to its much expanded background as the method of analysis, i.e. culture of Kalpouregan region. Therefore, no theory provided by a specific anthropologist has been considered as the basis for analysis and conclusion in the paper; and, some of very general opinions stated by some of them have been used.
    After shape and style analyses of motifs to represent meaning through shapes, the author has referred to other artistic works of the region like needlworks, Kilim, and etc. to decrypt shapes and designs.
    The results show that: 1- The motifs represent customs, beliefs and traditions and in general, various levels of pottery making in culture of Kalpouregan culture; and, 2- Craftswomen of the region are occupied with carved potteries to maintain, continue, reproduce, and transfer the culture.
    Keywords: Anthropology of Art, Semantic study, Balouch culture, pottery, Kalpouregan, motifs}
  • وجیهه دلاور نقابی، علیرضا شیخی

    سوزن دوزی در شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه نشات گرفته، از ذوق و سلیقه مردمان این دیار و برخاسته از باورها و اعتقادات زنان هنرمند این خطه است که دارای فرم ها و نقوش منحصربه فرد هستند. اگرچه این آثار، در نگاه اول ساده و ابتدایی به نظر می رسند، اما ازلحاظ بصری دارای ساختاری منسجم بوده و علاوه بر آن دارای معانی و مفاهیمی هستند. مقاله به مطالعه آثار سوزن دوزی از منظر انسان شناسی هنر با سه رویکرد زیبایی شناسی، کارکرد شناسی و معناشناسی در این منطقه غنی از ارزش های فرهنگی پرداخته است.
    بررسی هدفمند هشت روستا در شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه نشان می دهد که این آثار در سه قالب نقوش انسانی، گیاهی، پرندگان و حیوانات قابل تقسیم بندی است. این آثار، تجلی محیطی شاداب و زیبا را در بعد زیباشناختی، احترام به طبیعت و نگاهداشت آن، آرزوی باغ های با طراوت در فضای خشک کویری این خطه و مفاهیم اعتقادی و باورهای مردمی در تجلی حیواناتی مثل بز کوهی و یا تجلی برکت و حاصلخیزی در بعد معناشناسی دارد.
    در بعد کارکرد باید به بهره گیری از این آثار در قالب های مختلف کاربردی در محیط زندگی ساده ایشان مثل جانماز، بقچه و... اشاره داشت. آنچه شایسته ذکر است روند مسیر خط زندگی و امید خانواده در این خطه است که زن روستایی را به تولید این آثار هرچند پریمیتیو اما معناگرا ترغیب نموده است.

    کلید واژگان: شهرستان های کاشمر و تربت حیدریه, سوزن دوزی, انسان شناسی هنر, طرح و نقش}
    Alireza shekhi, Vajihe Delavar Neghbi

    Needlework was originated in the city of Kashmar and TorbatHeydarieh from the taste and gusto of the people of this land, derived from the beliefs and faith of artists women in those lands, which have unique forms and designs. Although, at first glance, these works seem simple and elemental, but visually have a coherent structure and, in addition, have meanings and concepts. The article studies the effects of needlework from the perspective of anthropology with three approaches of aesthetics, functionalism and semantics in this rich cultural-value area. The purposeful study of eight villages in Kashmar and TorbatHeidarieh cities shows that these works can be divided into three forms of human, plant, and birds and animals.These works are a manifestation of a vibrant and beautiful environment in the aesthetic dimension, respect for nature and its preservation, the wish of refreshing gardens in the dry desert atmosphere of this area and the beliefs and faith concepts of people in the manifestation of animals such as mountain goat or manifestation of blessing and caricature in the Semantics dimensions. In the functionalism dimension, we should refer to using of these works in various forms of application in their simple living environment such as Prayer Mats, bundle, and others.What deserves to be mentioned is the trend of the line of life and the hope of the family in this area that make the rural woman doing such works, although primitive, but meaningful.

    Research purposes:

    1. Classification of the form and style in the needlework works of the Kashmar and TabatHeidarieh
    2. Analysis of needlework works of Kashmar and TabriyatHeydarieh from the Art Anthropology Perspective

    Research Questions:

    1. Needlework works of Kashmar and Haberdahi regions based on their design and style, are divided into how many categories?
    2. How can the forementioned regions needlework can be analyzed from the art Anthropology Perspective?

    Keywords: Kashmar, Torbatehidriyah cities, needlework, art anthropology, plot, role}
  • عارفه صرامی *
    یکی از کنش های فرهنگی و اجتماعی رایج در میان مردم جهان چه در دوره معاصر و چه در دوران گذشته، ایجاد نقش روی بدن است. به انواع مختلف این رفتار اجتماعی تاتو، خالکوبی و نقاشی روی بدن می گویند. اگر بپذیریم که ایجاد نقوش بر بدن با دیدی زیبایی شناختی هنر است، پس می توان با رویکرد انسان شناسی هنر آن را باتوجه به ساختار فرهنگی و محیطی هر جامعه و با درنظرگرفتن فشارها و محدودیت های آن بررسی کرد.
    این پژوهش کوشیده شده است درراستای ایجاد دیدی بازتر نسبت به تاتوکردن در جامعه معاصر خود با بهره گیری از روش شناسی توصیفی تحلیلی فرانتس بوآس در انسان شناسی هنر، پس از بررسی مشخصه های زیبایی شناختی به جستجوی معنا از منظر هنرمند و مخاطب این هنر بپردازد؛ و با درنظرگرفتن ویژگی های جهانی مشترک در این هنر و حرفه، آن را در ساختار فرهنگی و اجتماعی ویژه خود که سبب ایجاد ویژگی های سبکی خاص شده است، موردمطالعه قرار دهد. هدف این پژوهش بررسی دو نکته در حوزه انسان شناسی هنر، درباره تاتو است؛ نخست آن که ویژگی های زیبایی شناختی معمول در نظریه های هنری تا چه اندازه درباره تاتو قابل دریافت است؟ و سپس با مدنظر قراردادن این موضوع که تاتو علاوه بر ویژگی های زیبایی شناختی، وابستگی های فرهنگی و اجتماعی ویژه ای نیز دارد، به بررسی کارکردهای تاتو در ساختار فرهنگی و اجتماعی معاصر خواهد پرداخت. بنابر پژوهش حاضر
    نقوش تاتو و ایجاد آنها بر بدن ضمن برخورداری از ارزش زیبایی شناختی و ویژگی های تزیینی در ساختار فرهنگی و اجتماعی جامعه ای چون ایران، می تواند برآمده از تمایلات فردی چون تمایل به زیبایی باشد و مهم تر آن که، دارای معنای نمادینی است که از مناسبات اجتماعی چون تمایلات گروهی و آیینی و بافت فرهنگی و تاریخی ویژه آن جامعه تاثیرپذیرفته و برآنها تاثیر می گذارد.
    کلید واژگان: تاتوکردن, خالکوبی, انسان شناسی هنر, مشخصه های زیبایی شناختی, معنای نمادین, بافت فرهنگی و تاریخی}
    Arefe Sarami *
    Body painting has been practiced in the wide variety of cultures which includes Tattooing, Marking, and Ink Painting. In this study, we have explored whether tattoos should be counted as art and if they should, their aesthetic characteristics have been extracted based on the Franz Boas analytical method in anthropology of art.
    In this study, we attempted to investigate two issues about tattooing: 1) How the common aesthetic characteristics in art theories could be understood in tattoo as an artwork, And 2) According to the fact that, in addition to the aesthetic features, tattoo is also associated with social and cultural dependencies, we sociologically attempted to look for the tattoo’s functions in the contemporary social and cultural structures. Furthermore, considering the similar features of tattooing art in the world, the cultural style of this art has been studied in our society. According to the observations in this study, tattoo not only has aesthetic value in a cultural context, but also has symbolic meaning which influences and is influenced by individual and social leaning.
    Keywords: Tattooing, Marking, Anthropology of art, Aesthetic value, Symbolic meaning, Historical, cultural context}
  • ایمان زکریایی کرمانی، امیر نظری، مهرنوش شفیعی سرارودی
    سفالینه های روستای کلپورگان سراوان به عنوان میراث دار هنر کهن و ارزشمند سفالگری در سرزمین بلوچستان ایران مطرح اند. این سفالینه ها، از گذشته تا حال، صرفا به دست زنان هنرمند این منطقه ساخته می شوند و متاثر از باورها و اعتقادات قوم بلوچ، هم چنین روان زنانه هنرمند، دارای فرم ها و نقوشی منحصر به فردند که اگر چه در نگاه اول ساده و ابتدایی به نظر می رسند اما از لحاظ تجسمی و بصری دارای ساختاری منسجم بوده و جدا از آن دارای معانی و مفاهیمی اند که لازم است مورد بررسی قرار گیرد. هدف از این مقاله مطالعه انسان شناختی سفال این منطقه غنی از ارزش های فرهنگی است تا از این رویکرد بتوان به شناخت و دسته بندی نقوش تزیینی سفالینه های معاصر روستای کلپورگان دست یافت. از این روی این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این پرسش اصلی است که سفالینه های معاصر کلپورگان از منظر زیبایی شناسی و معناشناسی دارای چه ویژگی ها و شاخصه هایی هستند.
    با توجه به رویکرد انسان شناسی هنر، در این پژوهش روش تحقیق به صورت توصیفی-تحلیلی از نوع مردم نگاری است و فرایند انجام تحقیق شامل روش مردم نگاری به عنوان روش تحقیق و روش میدانی به عنوان روش گردآوری اطلاعات می باشد.
    از جمله یافته های این پژوهش می توان به تفسیر سه بعد مهم زیبایی شناسی، کارکرد شناسی و معناشناسی در سفالینه های کلپورگان اشاره کرد که در قالب شاخصه هایی مانند فرم، بازنمایی، کارکرد و سبک معنا پیدا می کند. نقوش سفالینه های کلپورگان براساس این مطالعه فرهنگ بنیان،کارکردهای نمادین، ارجاع از طبیعت، هویتی و آیینی و مذهبی داشته و براساس الگوهای زیبایی شناختی از گذشته های دور تاکنون و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. جنسیت به عنوان یک عامل مهم و اساسی در فرایند کنش سفالگری و نقوش آن قابل طرح است.
    کلید واژگان: سفال کلپورگان, انسان شناسی هنر, زیبایی شناسی, کارکرد شناسی, معناشناسی, فرم, سبک}
    Iman Zakariaee Kermani, Amir Nazari, Mehrnoosh Shafie Sararoodi
    Potteries of Kalpurgan village in Saravan are considered to be the keepers of the ancient heritage and art of pottery in the land of Iranian Baluchistan. These potteries, old and new, are made by the women of this region, and are influenced by the beliefs and faith of the Baluch race; the female artistic spirit gives them a unique form and design. Without any doubt, the review of these rich motifs will be influential in the continuity of their value, and also the origin and identity of the Baluch race. The purpose of this paper is anthropological study of the pottery of this region that is rich in cultural values. Although this paper want to identify and classify motifs in contemporary rural Kalpourgan potteries. Thus, this study seeks to answer the main question that what are the characteristics and features in contemporary potteries in terms of aesthetics and semantics.
    According to the art anthropology approach in this study, we chose ethnography and ethnology as our research method and In the process of this research, Data and Information is collected with field method.
    One important findings of this research is to interpret the three dimensions of aesthetics, pragmatics and semantics in Kalpuregan potteries that have been investigated In terms of parameters such as form, style and usage. According to this cultural based study, motifs of Kalpuregan potteries have symbolic, referral of nature, Identity, ritual and religious functions and According to the ancient aesthetic patterns has been transmitted from generation to generation. Gender plays a major and basic role in action process of these potteries and its motifs.
    Keywords: Kalpuregan Pottery, Art Anthropology, Aesthetics, Pragmatics, Semantics, Form, Style}
  • هلیا دارابی*، مهدی حسینی
    نگره تاریخ و نقد هنر جهانی در بستر دانشگاهی همواره بر بستری از اندیشه غربی استوار بوده، و کتب آموزشی این رشته ها نیز بیشتر بر دوره های مختلف تاریخ هنر اروپا و امریکا متمرکز بوده اند. در دهه های اخیر این معادله تغییر کرده و ورود پژوهشگران از فرهنگ های مختلف به عالم تاریخ هنر دامنه جغرافیایی و مفهومی این شاخه را گسترش داده و توجه بیشتر به هنر دیگر فرهنگ ها و ملل را در شمار اولویت های آن قرار داده است. این مقاله مروری بر رویکرد میان فرهنگی در نقد هنر است که اساس آن بر این استوار است که تعاریف و جلوات هنر نزد ملل و جوامع مختلف یکسان نیست؛ و بنابراین چارچوب های نقد هنری غربی برای بررسی این اشکال متنوع هنری کافی و مفید به نظر نمی رسد. رویکردهای میان فرهنگی به طور عمده بر بافتار اثر تاکید دارند، و این بافتار بیشتر از زاویه انسان شناسی مورد بررسی قرار می گیرد. در رویکردهای میان فرهنگی، هدف مطالعه هنر «فی نفسه» نیست، بلکه درک «مردمان» از طریق آثارشان است. بنابراین هنر در بسترهای اصلی آفرینشش مورد خوانش قرار می گیرد، و نه در انزوا و منتزع از خاستگاه خود. این خوانش به مخاطب امکان می دهد که آثار را چنان که خالقانشان می خواسته اند، ببینند، و نه تنها در حکم کنجکاوی، بلکه به مثابه تجلیات پیچیده معانی متافیزیکی، فرهنگی، و عاطفی یک فرهنگ. در بستر نقد هنری معاصر، توجه به چنین رویکردی می تواند نقد هنری را در بستر آموزش و تجربه غنا و توان بیشتری ببخشد.
    کلید واژگان: نقد هنر, نقد میان فرهنگی, انسان شناسی هنر, زیبایی شناسی غیر غربی, مطالعات پسااستعماری}
    Helia Darabi *, Mehdi Hoseini
    Academic disciplines of art history and art criticism are generally based on Western canon، the textbooks for these disciplines –internationally- being mostly focused on a historical study of Western art and its underlying aesthetic principles. In recent decades، however، this situation has changed، and as researches from various cultural backgrounds have gradually joined these disciplines، a heightened awareness regarding non-western art and aesthetics has been raised. Cross-cultural art criticism is based on the notion that the definitions and manifestations of art differ in various nations and cultures، and therefore a standard، Western framework for art criticism might not be applied to all of these various practices and worldviews. Cross-cultural approach underlines contextual studies and mostly favors anthropological approaches and methodologies. It does not study the work of art per se and in isolation، but its aim is to understand the people through their works of art. Therefore، the works of art should be studied in regards to their original context، and be viewed in the same way that their creators viewed them. The work of art is not a subject to study out of sheer curiosity، but it is a manifestation of complex metaphysical، social، and emotional issues of a certain culture.
    Keywords: art criticism, cross, cultural criticism, visual anthropology, non, western}
  • ناصر فکوهی
    امروزه حدود 200 میلیون نفر در حالت مهاجرت در جهان زندگی می کنند که از این رقم بخش اعظم آنها در میان کشورهای جهان سوم در جابه جایی بوده اند و تنها بخش کوچکی به کشورهای توسعه یافته راه می یابند. سیستم جهانی در طول چند دهه اخیر بیش از پیش سبب شده است که مهاجرت و شکل گیری جماعت های ملی خارج از مرزهای ملی، بر اساس سلسله مراتبی از قابلی تها و توانایی ها انجام گیرد که نخبگان را به سوی کشورهای ثروتمند می کشاند. این فرایند که موسوم به «فرار مغزها» است، نه فقط جریانی از کشورهای در حال توسعه به سوی کشورهای توسعه یافته بلکه از بخشی از کشورهای توسعه یافته با امکانات کمتر)اروپا(، به سوی بخشی دیگر با امکانات بیشتر)آمریکا(نیز به وجود آورده است. اما در هر دو موقعیت توسعه یافتگی یا عدم توسعه، نیاز به حفظ هویت مبدا و یا بازیابی آن در نسل های دوم و سوم مهاجر، سازوکارهای فرهنگی- هنری را به ابزاری مهم برای شکل دادن و تولید و بازتولید این هویت بدل می کند. زبان که در قالب های گوناگون هنری، ادبیات، متون رسانه ای، مطبوعات و غیره نقش محوری را در این بازتولید بر عهده دارد، در فرایند کنونی جهانی شدن در حال ترکیب و ایجاد پیوندهای هر چه پیچیده تر با سایر ابزارهای فرهنگی به ویژه ابزارهای تصویری است. سینما، عکس، رسانه های الکترونیک، نمونه هایی از این ابزارها است. از این رو خلاقیت هنری در چارچوب دایاسپورایی، بر سر موقعیتی دو گانه قرار می گیرد: تعریف هنرمند در قالب یک سوژه مستقل که از حافظه تاریخی- فرهنگی جدا شده و تعلق های قومی- فرهنگی خود را کنار گذارد، و یا تعریف او در قالبی جماعتی برای کمک به بازتولید هویت و یا ب هصورتی متناقض برای تسخی رزدایی از هنر مهاجر. این فرایند با دخالت بازار اقتصادی هنر از یک سو و تلفیق این بازار با روند «بیگانه گرا» که جماعت ها و وقایع اغلب فاجعه بار جهانی برایشان بهانه ای در تقویت بازار و تولید آثار هنری مورد تقاضاست، وضعیت پیچیده تری به وجود آورده و هنرمند دایاسپورایی را با موقعیتی سخت تر روبرو می کند. در این مقاله تلاش خواهد شد پایه های نظری موضوع با اشاره به وضعیت کنونی کشورهای در حال توسعه و به خصوص ایران، در حد امکان شکافته شود تا راه برای مطالعات بعدی در زمینه دایاسپورای ایرانی و ابزارهای بیان آن، که خارج از ایران آغاز شده است، هموارتر شود.
    کلید واژگان: انسان شناسی مهاجرت, انسان شناسی هنر, بیان ادبی, دایاسپورا, رسانه ها, مهاجرت, هنر سیاسی}
    Nasser Fakouhi
    More than 200 million people live today out of their countries, and the majority of them are originated from the third world countries while only a minority of them had the chance to be accepted in developed countries, where different mechanisms are used to open the doors only for well educated and elites coming from poor countries. Anyway, no matter where these populations are situated, their first concern after finding the elementary conditions of life is how to find a way to conserve or reproduce and even develop their original culture as a means to have their identities preserved. In recent years the melting pot theory shows more and more its appropriateness for analyzing the immigrated communities, this is in opposition to theories which argue that the reconstruction of communities in the host country is not a problem for their integration, but a path to their prosperity at least in the cultural domain. The art, in all its forms, especially in developed countries is one of the best ways to produce and reproduce the original cultures. In this paper the author, has based his argument on a theoretical framework on the art as a means of community construction identity, giving examples in Iranian and some other diasporic communities. Nevertheless the argument concerns about a risk of deviation and development of a sort of exotic approach to the others’ culture.
    Keywords: Anthropology of Art, Cultural Expression, Diaspora, Exoticism, Immigration, Political Art}
  • ناصر فکوهی

    شناخت پدیده هنر در انسان شناسی پیشینه ای دیرین و طولانی دارد و به قرن نوزده میلادی می رسد، اما حتی در قرون قبلی نیز می توان ریشه های عمیق تری را در گردآوری های مردم نگارانه غیر حرفه ای، در قالب ورود اشیاء و ساخته های «مردمان دوردست» و مستعمرات اروپایی که به شکل گرفتن نخستین موزه های مردم شناسی اروپایی انجامید، در این رشته یافت. با این وصف، کتاب فرانتس بوآس با عنوان هنر بدوی در این زمینه نقطه عطفی بود که با گرایشهای تطوری پیشین گسست ایجاد کرد و بحث تقابل «فرهنگ متعالی» در معنای ویکتوریایی آن را با «فرهنگ بدوی‎» در معنای تایلوری آن پشت سر گذاشت. بعدها، ریموند فیرث در حوزه اقیانوسیه کار بوآس را که عمدتا بر بومیان آمریکا متمرکز بود، در چارچوب انسان شناسی کارکردی بریتانیا ادامه داد و حوزه انسان شناسی هنر به این ترتیب توانست پایه های اولیه نظری خود را بیابد.آفریقا شناسان فرانسوی و بریتانیایی نیز از یک سو و اقیانوسیه شناسان از سوی دیگر در همین راه پیش رفتند. به این ترتیب، رویکرد تقابل گرای هنر بدوی/ هنر غربی از یک سو و رویکرد موزه نگارانه از سوی دیگر، رفته رفته جای خود را به رویکردهای تحلیلی – زیباشناختی جدیدی در انسان شناسی هنر دادند که راه این رشته را اندک اندک و با کندی گشودند.
    در نوشتار پیش روی پس از نگاهی به این پیشینه تاریخی، نظریه های انسان شناسی هنر در چندین شاخه از جمله تطورگرایی، کارکردگرایی، ساختارگرایی و همچنین نظریات جدیدتر نمادین و تفسیری مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به این بحث چشم اندازهایی برای این شاخه در ایران ارائه خواهد شد.

    کلید واژگان: انسان شناسی هنر, زیباشناسی, فرهنگ بدوی, فرهنگ متعالی, موزه نگاری, نظریه های هنر, هنر بدوی}
    Naser Fakouhi

    Study of art has a long and old record in anthropology which can be traced back to the 19th century. Altthough it has deeper roots in the collections by unprofessional people in the previous centuries in the form of the “ancient” and colonial objects and handcrafts which led to the formation of the first anthropology museums in Europe. Therefore, Franz Boas’s Primitive Art can be considered as a turning point in this filed which made a revolution in previous approaches and rejected the discussion of the opposition of “high culture” in its Victorian significance against “primitive culture”. Then, Raymond Firth continued Boas’s studies which were focused on American natives in Australia. This was the time when anthropology of arts found its theoretical bases. British and French researchers studying Africa on the one hand and those who study Australia on the other progressed in this way. Accordingly, the binary oppositional approaches of primitive arts vs. western arts on the one hand and museum approaches on the other were gradually replaced with the analytical–aesthetic approaches in the anthropology of arts. In this article, after reviewing this historical background, anthropological theories of arts will be studied in various branches including evolutionism, functionalism and structuralism as well as more modern symbbolic and interpretive theories. Then, some perspectives of this field of study in Iran will be presented.

    Keywords: Anthropology of arts, Aesthetics, Primitive culture, High culture, Art theories, Primitive arts}
  • میشل کوکه
    مترجم: دکتر ناصر فکوهی

    در جوامع آفریقای غربی، رابطه ای تنگاتنگ میان دنیای زندگان و دنیای نیاکانی وجود دارد که از طریق روابط مناسکی بی شماری تامین می شود. این رابطه به زندگان امکان می دهد که بتوانند گذار به دنیای دیگر را از جمله از خلال گروهی از ابزارهای تجسمی و آنچه برای ما «هنری» تعریف می شود، درک کرده و بپذیرند. مجسمه هایی که در محرابهای مقدس گذارده می شدند و نیاکان را نمایندگی می کردند، برخی از این ابزار بودند که امروزه پرتره های عکاسی شده از افراد جایگزین آنها شده اند. تصویر انسان در این مجسمه ها و اکنون در این پرتره ها به نوعی رابطه ای است با یک «جفت» مقدس که بنا بر باور این مردمان، در این جهان انسان را تا هنگام مرگ همراهی می کند و پس از مرگ و مدتی جدایی، بار دیگر به او می پیوندد. در این زمان است که می توان گفت فرد از جهان زندگان به جهان مردگان راه یافته و به یک نیا، بدل شده است. در این نوشتار نویسنده این موقعیت را با ذکر مصادیق آن در آفریقای غربی تشریح کرده و آن را از در یک بیان تجسمی یعنی محسمه سازی و عکاسی مورد تحلیل قرار می دهد.

    کلید واژگان: آفریقای غربی, انسان شناسی دینی, انسان شناسی هنر, عکاسی, کیشهای نیاکانی و هنر آفریقا}
    Michèle Coquet

    In western African societies, there is a close relationship between the world of the living and the world of ancestors which is provided through infinite ritual relationships. This relationship makes it possible for the living to perceive and accept transition to the other world through representational tools which are defined as “artistic” for us. Sculptures which are placed in holy altars and are representations of ancestors can be considered as some of these tools. Today, photographic portraits replace these tools. The image of human being in sculptures and today in portraits can be considered as a kind of relationship with a holy “couple” which in these people’s beliefs accompany human beings till their death and will rejoin them after their death and the period of separation. It can be stated that in this period human beings move from the world of the living to the world of the dead and become ancestors. In this article, the author describes this situation, mentioning its instances in western Africa and analyzes this situation in representational forms, sculpture and photography.

    Keywords: Western Africa, Religious anthropology, Anthropology of art, Photography, Ancestors’ religion, Africanart}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال