به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خاک » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • حسین مسرت

    خاک ، شاید نخستین مصالحی بود که آدمی توانست در آن دست ببرد و بدان شکلی دلخواه بدهد. ابتدا با ترکیب آب، گل درست شد و پس ازآن، خشت پدید آمد. پیشینە ی بهره وری از گل و خشت به بیش از ده هزار سال و شاید بیشتر میرسد. چون گذشت زمان بسیاری از این آثار گلی و خشتی را از میان برده است. گفتار زیر دربردارندە ی مباحثی چون: نخستین خشتها ؛ خانه های خشتی؛ زیگورات چغازنبیل؛ کاخ شوش و کاخ تخت جمشید؛ دیگر بناهای خشتی؛ شواهدی از معماری خشتی جهان؛ ابعاد خشت های کهن؛ بناهای خشتی سالم و به جای مانده از پیش از اسلام؛ الواح گلی؛ از خشت پخته تا آجر ؛ و آجر در متون کهن فارسی است که کوشش میکند پیشینه و روند از خاک تا پیدایش خشت و سپس آجر را بازگوید.

    کلید واژگان: خاک, خشت, معماری خشتی}
  • علیرضا باوندیان*
    در عرفان هنری حکیم خیام نیشابوری-که تجربه های هنرمندانه او در فروغ آموزه های عرفانی است- گاه با واژگانی روبرو می شویم که وی به دفعات دراشعار خود تکرار کرده است؛ تکراری که شاید گونه ای تذکارباشد. از جمله این واژگان خاک، گل، کوزه، کوزه گری ومواردی از این دست است که تبیین آن می تواند به وسعت فهم ما از بن مایه های ارزشی هنر ایرانی اسلامی منجر شود. خیام؛ پیش و بیش از همه اهل حکمت است و شاعری او در ذیل اتصاف او به حکمت معنی می یابد. لذا به نظر می رسد که او شعر را - بیانی مخیل و تبیینی می داند- ومرکبی برای مقصدی خاص برمی شمارد. اما آنچه او انجام می دهد محصول اراده ای هنرمندانه در قالب رباعی-به عنوان ظرفیتی برای بیان موجز، مستحکم و کامل است. او از ظرفیت های نمادین خاک و کوزه برای نهادینه سازی مقصد حکمی خود نهایت استفاده را می کند. این مقاله بانگاهی پساساختارگرایانه ، به روش مطالعات توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین عرفانی نمادهایی چون خاک و کوزه دراشعار وی به رشته تحریر درآمده و نگارنده کوشیده تا با رویکردی کیفی به گردآوری شواهد مکتوب آن بپردازد و بکوشد تا از منظر اندیشه ورزی حکمی به تبیین عنصر خاک در رباعیات خیام نیشابوری بپردازد.
    کلید واژگان: خاک, عرفان هنری, خیام, جهان}
    Alireza Bavandian *
    Art has always played a significant and important role in the effective transmission of ideas and judgments.The Wisdom of the Soil in Khayyam Neyshabouri's Artistic MysticismTo explain the aspects and dimensions of Iranian Islamic art, the discovery of mystical and esoteric foundations and contemplation on the inner aspects of this art is an undeniable necessity. Iranian art cannot be identified without mysticism. Mystics and artists reach common ground in the field of Iranian art; Both mysticism and art reach the nature of existence through the path of discovery and rational intuition - that is, the reflection of absolute existence (absolute light). Both the mystic and the artist consider the universe as a manifestation of God's love. The difference is that mystics have no obligation to share their mystical findings with everyone, and this is the reason for using the code language. But artists have to convey their mystical findings in a tangible way. As a result, the most serious topics of nominal art in mystical texts have been highlighted and the most magnificent works of art in Islamic culture belong to those who have walked the path. Since in the field of art and mysticism we see traces of each of these phenomena in the other, we can examine this relationship in the worldview of mystics and mystical artists. The traditionalists who emerged in the world of modernity with the element of tradition seek to create a world using the world of art and mysticism to guide the modern man from the turmoil of the modern world which leads to the originality of the partial intellect to the general intellect. They believe in the influence of art and mysticism on each other and challenge works of art in a mystical context. Mystics and artists look at all phenomena of existence from the perspective of intellectual intuition and consider them as symbols of God's grace. Among these cases we can mention the soil. In the artistic mysticism of the sage Khayyam Neyshabour - whose artistic experiences are in the light of mystical teachings - we sometimes come across words that he has repeated many times in his poems; A repetition that may be a kind of reminder. Among these words are soil, mud, jar, pottery, and the like, the explanation of which can lead to a broader understanding of the valuable foundations of Iranian Islamic art. Khayyam; First and foremost, he is a man of wisdom, and his poetry finds meaning under wisdom. Therefore, he seems to consider poetry - an imaginative and explanatory expression - and a compound for a specific purpose. But what he does is the product of an artistic will in the form of a quatrain — as a capacity for concise, solid, and complete expression. He makes the most of the symbolic capacities of soil and jars to institutionalize his ruling destination. This article is a post-structuralist approach, written by descriptive-analytical studies with the aim of explaining symbols such as soil and jars in his poems, and the author has tried to collect written evidence with a qualitative approach.Keywords: soil, artistic mysticism, Khayyam, world,jar
    Keywords: soil, artistic mysticism, Khayyam, World, jar}
  • حسین مسرت

    خشت خام جزء نخستین عناصری بود که بشر، بدان دست یافت و با دست خود ساخت و در معماری بناهای مسکونی، نیایشی، کاربردی و حفاظتی خود مانند خانه، مسجد، حسینیه، برج، بارو، قلعه، یخدان (یخچال) و حتی بخش بالایی آب‌انبار به کاربرد.
     هنوز هم در برخی از جای‌های ایران به‌ویژه مناطق خشک و بیابانی و کویری ایران از این مصالح در ساخت خانه‌ها و دیوارها به کار می‌رود. یکی از سالم‌ترین بناهای خشتی جهان، قلعه پیچ‌درپیچ و چنداشکوبه نارین قلعه میبد است که از پس سده‌های تاریخ و باد و باران‌ها پابرجا مانده است. دیگر بنای خشتی و نامی جهان، ارگ بم بود که بدبختانه بخش بزرگ قلعه و ارگ آن در زلزله شدید سال 1382 ش از میان رفت.
      این کتاب‌نامه راهنمای خوبی برای دست‌یابی به کتاب‌ها و مقالاتی بوده که درزمینه خشت خام تدوین‌شده است؛ و در دو بخش کتاب‌ (اعم از مستقل و یا بخشی) و مقاله تدوین‌شده است.

    کلید واژگان: خاک, خشت, خشت خام, آثار خشتی}
    Hossein Masarrat

    Raw clay was one of the first elements that human beings achieved and made with their own hands and in the architecture of their residential, prayer, functional and protective buildings such as houses, mosques, Hosseiniyahs, towers, fortifications, castles, refrigerators and even the upper part. Reservoir to use.
     These materials are still used in the construction of houses and walls in some parts of Iran, especially in the arid and desert areas of Iran. One of the healthiest brick buildings in the world, the winding and multi-storey castle of Narin is the castle of Meybod, which has survived centuries of history and wind and rain. Another famous brick building in the world was Bam Citadel, which unfortunately lost a large part of the castle and its citadel in a severe earthquake in 1392.
      This bibliography is a good guide to accessing books and articles written on raw clay; It is compiled in two parts: book (either independent or part) and article.

    Keywords: Soil, clay, raw clay, brick works}
  • حسین مدی، الهام جعفری*
    امروزه با توجه به وجود مسائلی همچون بحران انرژی، آلودگی های زیست محیطی و نیز افزایش تقاضای مسکن راهحلهای نوآورانه مانند ساختمان های زیرزمینی یا زمین پناه میتواند ، ناشی از رشد مداوم جمعیت در جهان بهعنوان جایگزینی مناسب برای ساختمانهای رو زمینی در راستای کاهش نیاز ساختمان به انرژی، کاهش استفاده از زمین و مسائل اقلیمی مورد توجه قرار گیرد. پناه بردن به دل زمین و استفاده از خاصیت حرارتی خاک، یکی از راهبردهایی است که در گذشته نیز مورد استفاده قرار میگرفته است. پژوهش حاضر بر آن است ضمن معرفی بناهای زمین پناه و چگونگی عملکرد انواع مختلف آن، به بیان مزایای اکولوژیکی و نیز امکان پیشساخته سازی این ساختمان ها به ویژه در اقلیم گرم و خشک بپردازد. سوالاتی که در این پژوهش مطرح است: وجود گیاهان یا به عبارتی کاشت گیاه در این ساختمانها چه تاثیراتی میتواند داشته باشد؟ چگونه میتوان به بهره وری هر چه بیشتر این ساختمانها افزود؟ روش تحقیق در این پژوهش کیفی بوده و برای به دست آوردن نتایج مطلوب در این مقاله و ارائه پاسخ مناسب به سوالهای فوق از تحقیق کتابخانهای اعم از کتاب، رساله، مقالات و سایتها استفاده شده است.
    کلید واژگان: زمین پناه, خاک, پایداری, پیش ساخته سازی, اقلیم گرم و خشک}
    Hossein Medi, Elham Jafari *
    Nowadays, according to existence of issues such as the energy crisis, environmental pollution and increased housing demand caused by the continuous growth of population in the world, innovative solutions such as earth shelter building can be considered an alternative to Aboveground building to reduce building energy needs, land use and climate issues. Taking refuge in the earth and the use of thermal properties of the soil, is one of the strategies that have been used in the past the present study is addition of introducing and how different types of earth shelter buildings, to express the ecological benefits and the possibility of pre-fabricated these buildings, especially in hot and dry climate. The research questions are raised: what effect can have been existence of plants in these buildings? How can we improve the efficiency of these buildings? The method of research is qualitative and a primary All the contents research have been Collected based of library studies, the Internet and the websites.
    Keywords: earth sheltered, earth, sustainability, prefabricated, hot, dry climate}
  • منیژه هادیان دهکردی *
    خشت یکی از انواع مصالح گلین و اصلی در بناها و آثار معماری گلی بهجامانده از دوران پیش از تاریخ در مناطق مختلف ایران است. به همین دلیل مطالعه روی این مصالح و فرایندهای فرسودگی آن ها همواره مورد توجه متخصصان حفاظت و مرمت بوده است. کیفیت این مصالح که مفهومی نسبی دارد صرف نظر از کاربرد و نحوه ساخت و عمل آوری، تابعی از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی مواد سازنده همچون دانه بندی و میزان چسبندگی خاک مورد استفاده و همچنین نوع کان ی های رسی و نمک های محلول و غیر محلول در آن هاست. بر این اساس و با توجه به مناطق مختلف جغرافیایی و پراکندگی آثار خشتی در ایران، در یک طرح تحقیقاتی نمونه هایی از خشت های استفاده شده در محوطه های باستانی و بناهای تاریخی مورد مطالعات شیمیایی (XRF)، کانی شناسی(XRD)، و مکانیکی (دانه بندی و شاخص خمیری) قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که خاک استفاده شده در ساخت خشت ها اساسا از نوع رس ی ماسه ای و گاه همراه سیلت است. بیش ترین اجزای ریزدانه و شب هرسی در آن ها کلریت و موسکویت و ایلیت هستند. همچنین بیش ترین کانی های رسی کائولینیت در مناطق شمالی دیده می شود، در حالی که در مناطق جنوب شرقی و فلات مرکزی[کانی ها]بیش تر از نوع مونت موری یونیت است. کائولینی تها به سبب جذب کم آب، ساختار پایدارتری دارند و در عوض مون تمورینیت ها آب بیش تری جذب می کنند و خاصیت آماس پذیری دارند. بنابراین نوع و میزان کانی های رسی در کیفیت مصالح گلی نقش مهمی ایفا می کند. وجود نمک های محلول کلرور در مناطق شمال شرقی و فلات مرکزی و جنوب شرقی، علاوه بر کاهش چسبندگی ذرات رس و از بین بردن انسجام خشت طی چرخه های تر و خشک، از طریق فرایند فیزیکی و شیمیایی موجب واگرایی ساختار رس می شود. آب شستگی ها و شیارهای عمیق در آثار گلین مناطق فوق از نشانه های این پدیده هستند. ذرات کلوئیدی اکسیدهای آهن آب دار یا لیمونیت (Fe2O3. H2O) موجود در خاک منطقه فلات مرکزی (ابیانه) باعث زردی رنگ و چسبندگی این خاک شده و به همین سبب برای ساخت اندود کاهگل از آن بسیار استفاده شده است.
    کلید واژگان: خاک, خشت, کانی رسی, آنالیز شیمیایی, شاخص خمیری, دانه بندی}
  • محمد بهزادپور
    کالبدطبیعی انسان ازخاک است وطبیعت وسرشت وی برخواسته ازخاک است ودوباره به خاک برمیگردد.کالبد معماری کویرنیزمانند کالبدانسان ازخاک برخواسته ودوباره به خاک برمی گردد. این تجانس باعث سازگاری معماری کویربا سرشت آدمی شده است. پوشش گیاهی اندک از جمله خصوصیات ویژه دیگر مناطق کویری می باشد که در مقابل شرایط سخت آب و هوایی تصور زندگی را برای انسان مبهم می سازد.و باتوجه به این نکته که 3/2 از وسعت سرزمین ایران را مناطق خشک و بیابانی در برگرفته که در نگاه اول از حیث جغرافیایی و اقلیمی قابل زندگی به نظر نمی رسند. روند تحقیق بدین گونه است که با انجام یک معماری ( موزه ملی خاک ) با رویکرد طبیعت گرا جهت کاهش مشکلات بالا و بهینه سازی در مصرف انرژی گردد و همچنین این موضوع به اثبات برسد که اگر ارکان اصلی معماری کویر در مناطق گرم وخشک رعایت شود ، سکونت در این مناطق هم نیز امکان پذیر خواهد شد.
    کلید واژگان: خاک, موزه, یزد, کویر, معماری}
  • محمد مهدی عبدالله زاده
    هدف این تحقیق عرضه تفسیر و سامانی نو از رابطه انسان و محیط مصنوع است. این سامان نو برگرفته از طب سنتی ایرانی و اساس آن، حکمت طبیعیات است. در نظام حکمت و به تبع آن در طب، هر آنچه در عالم ماده ظهور یافته، ازجمله انسان و مصنوعات و محیط پیرامونش، واجد کیفیات مشترکی است. ازآنجاکه این کیفیات هم در انسان حاضر است و هم در آنچه پیرامون اوست، به مدد آن ها می توان انسان و محیط پیرامونش و رابطه این دو را، با رویکردی کل نگر و در چارچوبی واحد، شرح و تبیین کرد. کل نگری و تبیین متناظر انسان و عالم و شناخت مبتنی بر کیفیات مشترک، ویژگی هایی است که ترغیب به رجوع به این رویکرد می کند. لذا می توان چنین دستگاهی را شناخت و بر مبنای آن، نظامی نظری برای کاروبار معماری امروز پی افکند. این نظام نظری «معماری طبایع» نامیده شده است. با این رویکرد می توان حوزه های مختلف معماری را بررسی و در آن ها نظریه هایی طرح کرد؛ ازجمله در کم و کیف پدید آوردن اثر معماری و پدیدآورنده اثر، مطالعه و بررسی خصوصیات اثر (محیط مصنوع)، نسبت اثر با احوال و خصوصیات انسان و نسبت سیاق با اثر و بهره بردار. در این مقاله، با راهبرد استدلالی، امکان طرح این رویکرد بررسی و پرسش های پیش روی آن طرح شده است. مقاله در چهار بخش اصلی تنظیم شده است. بخش اول و دوم مقدمات ورود به موضوع اند: نخست مقدماتی درباره کلیت و سابقه موضوع آمده و در بخش دوم به نکات معمارانه در متون طب و چگونگی اقتباس این دستگاه از آن پرداخته شده است. بخش سوم بیان مختصر چیستی و چگونگی طبیعیات و چهارگانه ها در آن است. در بخش چهارم نیز چگونگی حضور این مفاهیم در معماری شرح شده است. برای این منظور نخست کلیت رویکرد در قالب گزاره هایی روشن بیان و سپس چگونگی تسری آن در حوزه های مختلف معماری در خلال پرسش هایی نشان داده شده است.
    کلید واژگان: کیفیات مشترک, ارکان (آب, باد, خاک, آتش), مزاج, معماری, طب, طبیعیات, حکمت}
    Mohammad Mahdi Abdollahzadeh
    This paper provides a new system of understanding the relationship of man and the built environment. This new system is adopted from Iranian traditional medicine, which is based on philosophy of physics and traditional wisdom. In wisdom and medicine alike, anything manifested in the material world—such as humans, artifacts, and everything in their surrounding environment—has qualities known as temperaments or humors. Since these qualities are present in humans as well as the built and natural environment, they can be employed in a holistic approach to understand and explain the relationship of humans and the surrounding environment in a theoretical system of architecture. It will be named "Temperamental Architecture." In this paper, by means of logical reasoning, applicability of this approach and its issues are assessed. The paper is composed of four main parts. The first part provides an introduction and background information. The second part discusses architectural topics in traditional medicine, and how to adopt the system for architectural purposes. The third part is a brief description of philosophy of physics and the tetrad (the four elements, temperaments, or humors). Finally, the presence of the four elements in architecture is explained.
    Keywords: common qualities, four elements (water, wind, earth, fire), temperament, architecture, Iranian traditional medicine, philosophy of physics, wisdom}
  • سید بهزاد آقایی میبدی

    با افزایش تراکم در عرصه های محدود و در نواحی پرتراکم شهری، تعداد طبقات زیرزمین و عمق گودبرداری افزایش می یابد. برای طراحی پایداری جداره های گودبرداری باید این اطمینان وجود داشته باشد که یک ضریب ایمنی کافی برای مدت عمر سازه های پایدار کننده وجود دارد. روش مناسب گودبرداری با توجه به شرایط و جنس خاک، سطح آب زیرزمینی، عمق و ابعاد گودبرداری، موقعیت و نحوه قرارگیری محل گود، موقعیت و شرایط مجاور پروژه، لرزه خیزی منطقه، الزامات قانونی ساختگاه، اصل تامین ایمنی کامل همسایه های مجاور پروژه (جهت جلوگیری از آسیب های جانی)، هزینه های پایدارسازی، هزینه های ناشی از گسیختگی و یا تغییرشکل جداره های گودبرداری و مشکلات و محدودیت های اجرایی انتخاب می گردد. روش میخکوبی دارای مزیت های نسبی قابل توجهی می باشد. این روش از نظر سرعت اجرا به دلیل همزمان بودن عملیات خاکبرداری و اجرای حایل، هزینه قابل قبول، انطباق سریع و آسان با شرایط سایت های مختلف، عدم نیاز به ماشین آلات سنگین، امکان ساخت پوسته درجا و عدم تداخل سازه نگهبان با عملیات اصلی ساختمان از مناسب ترین روش های پایدارسازی جداره گودبرداری می باشد. محدودیت های این روش، وارد شدن به محدوده مالکیت مجاورین گودبرداری، وجود تاسیسات زیرسطحی در مجاورت گود، نیاز به پیمانکاران متخصص و عدم استفاده در خاک های با خورندگی بالا می باشد.

    کلید واژگان: خاک, گودبرداری, سازه نگهبان, میخکوبی, مهارسازی, شمع نگهبان, نرم افزار Plaxis}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال