به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خیال » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مهدیه نیرومند شیشوان، مینو قره بگلو*

    بیان مسئله: 

    «تخیل» نقش پیچیده ای در فرایند طراحی معمار و شکل گیری اثر معماری دارد. از آن جا که خلق اثر معماری، مستلزم طی فرایندی چندلایه و تعاملی است، شناخت تخیل و عوامل تاثیرگذار بر آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. تخیل به عنوان بخشی از این فرایند پیچیده، توان معمار برای تصور فضایی، ساختارها، طرح های سه بعدی و جنبه های کارکردی است. اما موضوع طراحی و مفاهیم مرتبط با آن و از سوی دیگر، خلق اثری با فرم خارق العاده، گاه مانع از پرداخت به تخیل و ماهیت آن می شود. آنچه جای پرسش است، چیستی انواع تخیل معمار در فرایند خلق اثر معماری است.

     هدف پژوهش:

     هدف از انجام پژوهش، ضمن پاسخ به پرسش، شناسایی انواع تخیل و نقش آن در اثر معماری مبتنی بر دیدگاه فلسفه عصب شناسی است. که ضمن پاسخ به نیازهای فیزیکی مخاطب، زمینه انطباق با قوه تخیل مخاطب و خلق فضای مطلوب را فراهم کند.

     روش پژوهش: 

    این پژوهش از جهت ماهیت، کیفی و نیز راهبرد پژوهش کیفی (تفسیری- تحلیلی) است که با تدابیر توصیف، تحلیل و تبیین انجام می شود. شیوه گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای شامل مطالعه آثار معماری است. روش تجزیه و تحلیل داده ها کیفی است. بر اساس مبانی نظری و ادبیات موضوع و تحلیل و بررسی آثار معماری دوره اخیر، انواع تخیل شناسایی و به تبیین نقش آن پرداخت می شود. خانه ردیفی، تئاتر کارلو فلیچه، موزه یهود، ساختمان سولاریس، حمام آب گرم، خانه شماره دو، یادبود بورومینی، خانه هشت، موزه گوگنهایم و ساختمان برج کپسولی مصادیق معماری منتخب هستند.

    نتیجه گیری

    یافته های پژوهش نشان می دهد که انواع تخیل در خلق اثر معماری را می توان در ده نوع شناسایی کرد، تخیل فردی، جمعی، اخلاقی، اکولوژیکی، مجسم، زبانی، روایی، بازنمایی، مواد و متابولیست. بر اساس دیدگاه فلسفه عصب شناسی نقش هر یک از انواع تخیل را می توان در چهار دسته خیال پردازی ذهنی، قصدی، ترکیبی بدیع و پدیدارشناسی جای داد.

    کلید واژگان: فرایند طراحی معماری, تخیل معماری, خیال, دیدگاه فلسفه عصب شناسی}
    Mahdieh Niroumand Shishavan, Minou Gharehbaglou *

    Problem statement:

     Imagination plays a complex role in the architect’s design process and the formation of the architectural work. Since the creation of an architectural work requires a multi-layered and interactive process, it is important to know the imagination and the factors influencing it. Imagination, as a part of this complex process, is the architect’s ability to imagine space, structures, 3D designs, and functional aspects.  But the design issue and concepts related to it, and on the other hand, while creating a work with an extraordinary form, sometimes prevents from paying attention to imagination and its nature. What are the types of architects’ imaginations in creating an architectural work?

     Research objective

    The purpose of the research is to identify the types of imagination and its role in architectural work based on the neurophilosophy perspective; which, while responding to the physical needs of the audience, provides the basis for adapting to the audience’s imagination and creating a desirable atmosphere.

    Research method

    The current research is qualitative, employing a qualitative research strategy (interpretive-analytical), which deals with the description, analysis, and explanation. Collecting data was carried out through library studies and by studying architectural works. The data analysis method is qualitative. Through theoretical foundations literature review and analysis of some examples of the world’s contemporary architecture, the types of imagination and its role were proven. Row House, Carlo Felice Theater, Jewish Museum, Solaris Building, Thermal Baths, House II, Borromini’s Church, 8 House, Guggenheim Museum, and Capsule Tower are selected as examples of architecture.

    Conclusion

    The findings of the research show that imagination in the creation of architectural work can be placed into ten types: personal, collective, ethical, ecological, embodied, linguistic, narrative, representational, material, and metabolic imagination. The role of each type of imagination, based on the neurophilosophy perspective, can be placed in four categories: mental imagery-based, intentionality-based, novel combinatorial forms of the imagination, and phenomenology-based forms of the imagination.

    Keywords: Architectural Design Process, Architectural Imagination, image, neurophilosophy perspective}
  • سعید قاسمی*، خسرو صحاف، نوید جلائیان قانع

    بیان مسیله:

     خیال از مضامینی است که همواره مورد توجه حکماء و فلاسفه ایرانی بوده است. تا جایی که بدون شناخت نقش خیال نمی توان به تحلیلی صحیح از تجلیات حکمت در معماری ایرانی دست یافت. مسیله پیش رو این است که در بسیاری از مطالعات، محققان بدون در نظر گرفتن بینش و حکمت ایرانی به عنوان پشتوانه هنر و معماری ایرانی به دنبال فهم آثار هستند. درحالی که شناخت معماری ایرانی مبتنی بر فلسفه غرب، نه تنها ما را به شناختی صحیح نمی رساند، بلکه تصویری نادرست از آن را پیش روی ما قرار می دهد.

    هدف پژوهش: 

    این تحقیق به دنبال شناخت مفهوم خیال از منظر حکمت ایرانی و نقش آن در هنر و معماری ایرانی است تا به شناختی صحیح از جایگاه و نقش خیال و تاثیر آن در بخش های مختلف معماری ایرانی دست یابد. ازین رو ابتدا جایگاه خیال را در بینش (خداشناسی، انسان شناسی و عالم شناسی) مبتنی بر حکمت مورد مداقه قرار داده و سپس به شرح خیال متصل و خیال منفصل و ویژگی های آن ها پرداخته خواهد شد و در نهایت نقش خیال را حول دو رکن اصلی در شکل گیری و خوانش یک اثر هنری یا معماری، یعنی هنرمند (معمار) و مخاطب اثر، تبیین خواهد شد.

    روش پژوهش: 

    پایگاه نظری و تیوریک این مقاله مبتنی بر حکمت ایرانی است. طرح تحقیق از نوع کیفی و روش تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی با راهبرد منطقی انجام می پذیرد.

    نتیجه گیری

    در جمع بندی مبتنی بر آراء حکما چهار اصل «بازآفرینی حقیقت»، «جمع اضداد»، «انعکاس حقیقت» و «معماری، همواره بی انتها»، مبتنی بر خیال در هنر و معماری ایرانی پیشنهاد می شود و سپس الگوهای هنری و معماری این چهار اصل و مصادیقی ذیل آن ها ارایه خواهد شد.

    کلید واژگان: حکمت, خیال, خیال متصل, خیال منفصل, هنر ایرانی, معماری}
    Saeid Ghasemi *, Khosro Sahaf, Navid Jalaeian Ghane

    Problem statement: 

    Imagination is one of the themes that have always been the focus of Iranian sages and philosophers, to the extent that without knowing the role of imagination, it is not possible to achieve a correct analysis of the manifestations of wisdom in Iranian architecture. The problem is that in many studies, researchers seek to understand works without considering Iranian wisdom and insight which are the basis of Iranian art and architecture.  The understanding of Iranian architecture focused on Western philosophy, not only does not lead us to a correct understanding but also misrepresents it.

    Research objective

    Therefore, we seek to understand the concept of imagination from the Iranian wisdom perspective and its role in Iranian art and architecture, to achieve a correct understanding of the place and role of imagination and its impact in different parts of Iranian architecture. For this purpose, we attempt to investigate the place of imagination (theology, anthropology, and cosmology) based on wisdom, then discuss the conjunctive and disjunctive imagination and their characteristics, and finally, the role of imagination will be described around the two main pillars in the formation and reading of artwork or architecture, that is, the artist (the architect) and the audience of the work. 

    Research method

    Therefore, this article is theoretically based on Iranian wisdom. The research design is qualitative and the research method is descriptive-analytical with a logical strategy.

    Conclusion

    In the conclusion based on the opinions of sages, the four principles of “regeneration of truth”, “sum of opposites”, “reflection of the truth” and “architecture, always endless” are based on imagination in Iranian art and architecture, and then the artistic and architectural models of these four principles are proposed and their examples will be presented.

    Keywords: wisdom, Imagination, Conjunctive Imagination, Disjunctive Imagination, Iranian Art, Architecture}
  • زهرا محمدی خواه، سید صادق زمانی*، سید رحمت الله موسوی مقدم
    سهروردی نظیر سایر حکمای اسلامی به طور مستقیم در رابطه با هنر، رای صادر نکرده اما یک سری از مبادی مابعدالطبیعه ای را ارائه داده است که براساس آن هنرمند یا هنرشناس اشراقی، می تواند مبانی هنر اشراقی را تبیین کند. به عبارتی، براساس مبانی فلسفه اشراق، می توان هنر سنتی را احیا و آن را برای امروز و آینده ترسیم کرد. روش پژوهش حاضر به صورت کیفی نشان داده شده و یافته های آن به روش تحلیلی و جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای است. این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی خیال و خلاقیت در هنرهای صناعی از دیدگاه سهروردی یا تاکید بر سفال های دوره ایوبیان انجام پذیرفته است. خیال در دنیا از عقل قوی تر است، به دلیل اینکه اگرچه عاقل در اندیشه به کمال رسیده ولی از سیطره خیال و آنچه درک می کند، آزاد نخواهد بود. پس در کمال انسانی خیال بالاترین قدرت خواهد بود. عالم خیال از کلیدهای فهم دستگاه جمال شناسی حکمت و عرفان اسلامی است. خرد باستانی و حکمت اسلامی همواره در تعاملی هم سو و تنگاتنگ با هنر بوده است. به همین جهت، هنرمند ایرانی به نوعی عارف و اندیشمند نیز به شمار می رفته و هنرش در راستای تفکر عرفانی و دینی بوده است. خلاقیت از دیدگاه عرفای اسلامی از آن جهت که میان حکمت و هنر سنتی از دیرباز تاکنون پیوندی ناگسستنی وجود داشته، حائز اهمیت است؛ همچنین این بحث می تواند مبنای نظریه ای برای سنجش و داوری هنر اسلامی از منظر فرآیند تحقق آن قرار گیرد. دوره حکومت ایوبیان دوره مهمی در تولید آثار سفالی فاخر در قرون ششم و هفتم بوده است که در این آثار خیال و خلاقیت را به وضوح می توان دید.اهداف پژوهش:مطالعه و بررسی خیال و خلاقیت در هنرهای صناعی از دیدگاه سهروردی.مطالعه به کارگیری عنصر خلاقیت در سفال های دوره ایوبیان.سوالات پژوهش:خیال و خلاقیت در هنرهای صناعی از دیدگاه سهروردی به چه صورت عنوان می شود؟خلاقیت در سفال های دوره ایوبیان چگونه بروز می کند؟
    کلید واژگان: خیال, خلاقیت, سهروردی, هنرهای صناعی}
    Zahra Mohammadikhoah, Seyed Sadegh Zamani *, Seyed Rahmatollah Mousavi Moghadam
  • مریم رکنی زاده*، محمدرضا شاهپروری
    اسطوره و خیال، دلالت های معنایی طرح و نقش قالی های تصویری هوشنگ شاهی را می سازد که ریشه اصلی، این اسطوره ها و خیال پردازی های بافنده هنرمند، ترس از گذر زمان و تلاش برای کنترل آن است. ژیلبر دوران ترس را خاستگاه اصلی شکل گیری تخیلات بشری در طول اعصار دانسته و مرگ را بزرگترین ترس انسان معرفی کرده است. وی بر این باور است، تصویرهای ذهنی هنرمند به دو منظومه، شبانه و روزانه تقسیم می شوند. با توجه به نظام منظومه ها، پرسش پژوهش عبارتست از اینکه در قالی های هوشنگ شاهی چه رویکرد، تخیل اسطوره ای غالب است؟ پژوهش حاضر، به روش توصیفی-تحلیلی به بررسی تعدادی از قالی های هوشنگ شاهی بر اساس رویکرد، دو قطبی تضادی (منظومه روزانه) و دو قطبی تعاملی (منظومه شبانه) ژیلبر دوران پرداخته است. جمع آوری اطلاعات از طریق منابع کتابخانه ای است. شناخت مفاهیم اسطوره ای طرح و نقش قالی هوشنگ شاهی با نگرش جدید از جمله اهداف این پژوهش است. با توجه به یافته های پژوهش، می توان نتیجه گرفت که هنرمند بافنده، برای به تصویر کشیدن موضوع هوشنگ شاه از ساخت های تبیین شده توسط ژیلبر دوران استفاده کرده تا مطلوب خود، مضمون آرمانی و جاودانگی را با تاکید بسیار در قالی هوشنگ شاهی متجلی کند.
    کلید واژگان: قالی هوشنگ شاهی, خیال, اسطوره, منظومه شبانه و روزانه, ژیلبر دوران}
    Maryam Roknizadeh *, Mohammad Shahparvari
    Qajar era is one of the large periods of Iranian history. In the era an appropriate context was provided for the growth of all kinds of arts, including the art of carpet industry. The Iranian handwoven carpet had had various changes, designs, and motifs. Carpet has imported on cultural and social trends and different eras have seen various designs and weavings. Pictorial carpets were generally from Iranian epic and mythological literature. In this relatively long period, the majority of Iranian arts such as carpet weaving, after a period of stagnation, once again revived and artists in continuing Iranian rich art over the years, especially the Safavid period, began to create artistic works. This works in the context of developments and arising from the circumstances of the society of that era contained features and independent identity that had a significant difference from the era before it. Qajar era is a period in the history of Iran in social, political, and economic areas creating a new era in Iranian history. In the Qajar era, there were royal exhibits and artists made portraits and pictures of their contemporary kings. Kings’ and princes’ picture simulation was a novel art. 19th century can be called the beginning of the picturing movement and its affection for the Iranian carpet. Under these circumstances, pictorial carpets were produced and their installation on walls made an evolution in carpet utilization and the presentation of the picture on carpets was more justifiable. Qajar period faced many ups and downs and good and bad days, incorporating a wide range of changes due to the presence of competent and incompetent kings ruling the vast country of Iran. A major change in this period is the innovation of pictorial rugs, which were used to depict the king of the time Houshang Shah and were replete with national and mythical themes. These rugs were designed and woven not only under the influence of the fixed and custom patterns of their place and time but also based on their artist designers' imagination. The main materials of the imagination are the mental images; through creative mental imagery and in the light of clear experience and intuitive perception, the artist interpretably narrates the concerns of his world such as desires, frustrations, worries, and repressed dreams that have failed to be realized since childhood. All the elements embossed in the body of the rug arises from the previous comprehensive patterns. These previous comprehensive patterns can be analyzed using Gilbert Durand's mythological approach. Gilbert Durand was born in France in 1921 A.D. Durand’s theories are according to the triangle of mythology, anthropology, and the imagination. A large part of Gilbert Durand’s activities is related to the topics such as myth, fantasy, thinking about death, and time control. The imagination plays an important role in this regard. Myth and imagination create the implication of the design and pattern of Houshang Shahi pictorial rugs. The main root of these myths and imagination of the artist-designer is fear of the passage of time and attempts to control it. Durand maintains that all human being’s imaginations are inspired by the concept of time. All imagined forms, therefore, are essentially rooted in time. Gilbert considers the period of fear to be the main source of human imagination throughout the ages and introduces death as the greatest fear of man. Durand provided a complete list of previous structural stimuli and traditional structures as two systems, namely night and day. He believed that every art contains elements of the two poles of dreadful and without dread. He believes that time demonstrates itself by the images; in fact, the structures forming the imaginative figures are entirely based on the “time” and Durand specifies the discourse and image networks of a literary and artistic work by his method. This means that the images are indicative of the fear of the time because there is a “fear of death” behind every fear and a “fear of time” behind every death according to Durand’s theory. The man creates a relationship between the fear and the time and realizes he goes towards the death by the passing of time then fears and consequently, a series of dreadful images (animal figure, dark figure, and fall figure symbols) will appear in his imagination and mind. The presence of elements of imagination, myth, and previous comprehensive patterns in Houshang Shahi rugs has led us to use Durand's theory. In the present research, Durand’s imagination approach has been used to analyze the visual content of the Houshang Shahi pictorial rugs and particularly its diurnal and nocturnal pictorial patterns. In the first part of the article, Durand’s imagination approach has been addressed. In the second part, the visual structure of the carpet has been analyzed based on the mentioned approach. The artist-weaver has successfully created a new space by changing the patterns of Houshang Shahi rugs, overcoming his fears with the images of the night system, and creating a calm and moderate atmosphere on the Houshang Shahi rug by bringing the contrastive positive and negative symbols of the day system. To achieve this goal, the following questions are raised: Are the images of mythical imagination evident in Houshang Shahi rugs? If there are images of mythical imagination in Houshang Shahi rugs, do they have the metaphysical power to create works against destruction, death, and destiny? What approach is the dominant mythical imagination in Houshang Shahi rugs? The present study tries to answer these questions according to Gilbert Durand's night and day system. The required data were collected using the desk research method. To describe and analyze Houshang Shahi rugs, the attempt was made to use valid and first-hand works. This is important because one of the goals is to recognize the mythical concepts of Houshang Shahi rugs' design and pattern using a new approach. The artist-designer and weaver display his/her beliefs as well as the dominant discourse of the time in Houshang Shahi rugs and uses bipolar contrastive (the day system) and interactive (the night system) elements and symbols to achieve this goal. According to the research findings, it can be concluded that the artist weaver has used the constructs explained by Gilbert Durant to illustrate the subject of Houshang Shah to express his ideal theme and immortality with great emphasis in Houshang Shahi rugs. In these rugs, the structure of the weaving artist's imaginative system is more inclined to draw images and symbols of the day system through positive evaluation and the night system; for the weaver, in the face of passion for life, death also has a hidden and permanent presence. And so that, it lapses, each of the symbols was presented in reciprocity to a human potential movement reaction, and it was also said that each of the reactions were due to the human's fear of confronting the time going on.Therefore, it can be said that by simultaneously using all three heroic (daily system), mysterious and hybrid structures, the designer has tried his best to create such a work that reflects the theme of striving for excellence and immortality well.
    Keywords: Houshang Shahi Carpet, Imagination, fiction, Night, Day system, Gilbert Doran}
  • زهرا دانشمند *

    هنر بخش جدانشدنی زندگی انسان است که در هر زمان، در تمام مراحل زندگی اش، با او همراه بوده و به طور آشکار دیده می شود. به عنوان روشی هنرمندانه در عکاسی و نمایش تصاویر، می توان بر عکاسی صحنه آرایی شده اشاره کرد. امروز هیچ ژانری به اندازه عکاسی صحنه آرایی شده این گونه ارتباط نزدیکی را میان هنرها برقرار نساخته است. از این نظر، گفته می شود که عکاسی صحنه آرایی شده مجموعه ای از عکاسی، مجسمه سازی، تیاتر و هنر چیدمان است. این هنر به طور مشخص از دهه هشتاد قرن بیستم در اروپا به وجود آمد، اما در ایران که تقریبا یک دهه از گسترش آن می گذرد، مشغول شکل دادن به یک جریان هنری است که مفهومی متفاوت با مفهوم آن در غرب دارد. عکاسی هنری در ایران شاید به دلایلی مثل سختی کار مستندکاران و مورد قبول نبودن آثار مستند، در نظر ناشران و گالری داران به وجود آمد. سلیقه جمعی و تغییر سلیقه بصری مخاطبان هم باعث گرایش هنرمندان به عکاسی هنری شد. این تغییر سلیقه حتی روی کار عکاسان خبری و مستند این دوره دیده می شود. همچنین گوشه گیر شدن هنرمندان در اجتماع و تعطیل شدن تعدادی از نشریات و مجلات در آثار این دوره بی تاثیر نبوده است. عکاسان به جای حضور در جامعه و ثبت عکس به ساختن آن از طریق صحنه آرایی پرداختند. عکاسی صحنه آرایی شده در ایران تنها یک شباهت با این نوع عکاسی در غرب دارد و آن هم پروسه ساختن عکس است، اما از لحاظ ویژگی های صوری بسیار متفاوت با جریانی است که در غرب وجود دارد. در این نوشتار، به بررسی تطبیقی نقش عنصر خیال در عکس های صحنه آرایی شده سندی اسکاگلند با گوهر دشتی پرداخته شده است.

    کلید واژگان: خیال, عکاسی صحنه آرایی شده, سندی اسکاگلند, گوهر دشتی}
    Zahra Daneshmand *

    Art is a vital part of human existence, which accompanies him at all times, in all stages of his life, and is visible. Staged photography is an artistic approach to photographing and displaying images. Staged photography is the only genre that has established such a close connection between the arts today. Staged photography is defined as a combination of photography, sculpture, theater, and installation art. This art was born in the 80s of the 20th century in Europe, but in Iran, where almost a decade has passed since its expansion, it is busy shaping an art movement that has a different concept of its concept in the West. Artistic photography in Iran may have come about for reasons such as the hard work of documentarians and the lack of acceptance of documentary works in the eyes of publishers and gallery owners. Artists turned to artistic photography due to the collective taste and change in the visual taste of the audience. The work of news and documentary photographers of this period is an indication of this change in taste. The works of this period have not been affected by the isolation of artists in society and the closure of several publications and magazines. Instead of taking pictures in the community, the photographers started using stage design to create them. Staged photography in Iran has only one similarity with this type of photography in the West, and that is the process of making a photo, but in terms of its formal features, it is very different from the flow that exists in the West. A comparison of the role of fantasy in the staged photos of Sandy Skagland and Gohar Dashti has been discussed in this article.

    Keywords: fantasy, staged photography, Sandy Skagland, Gohar Dashti}
  • لیلا علی پور*

    نمادپردازی و زیبایی شناسی مردمان در هنرهایشان نمود می یابد. سایر محققانی که معماری سیاه چادر را موردتوجه قرار داده اند ازنظر عناصر و اجزا، ویژگی های سازه ای، اقلیمی یا شیوه زندگی به آن توجه کرده اند. آن ها به تمجید زیبایی های آن پرداخته اند اما جنبه های زیبایی شناسانه را تحلیل نکرده اند. این پژوهش با تمرکز بر سیاه چادر عشایر قشقایی به عنوان جلوه ای از معماری بومی در پی این است که پیام ها و انگاره های زیبایی شناسانه را به صورت اکتشاف پدیدارشناسانه شناسایی کند. هدف این پژوهش شناخت ساختار معنا در معماری سیاه چادر است. زیبایی شناسی و نمادپردازی به عنوان بالاترین سطح معنی در معماری عشایر کمتر موردتوجه قرار گرفته است. داده های این پژوهش به صورت مشاهده یک ایشوم ییلاقی عشایر قشقایی و صحبت با زنان گردآوری شده و به صورت پدیدارشناسی تحلیل شده است. چهارچوب نظری بر اساس نظریه فرهنگی - اجتماعی راپاپورت و پدیدارشناسانه باشلار تدوین شده است. بر اساس این چهارچوب مولفه های گهواره، مرزها، درون و بیرون، بزرگ و کوچک، آرمان، آشیانه، شکل ها و رنگ ها بر مبنای سه عنصر خیال، رویا و افسانه تحلیل می شوند. سوال این پژوهش این است که ویژگی های نمادین و زیبایی شناسی چگونه بر شکل سیاه چادر عشایر قشقایی تاثیرگذار است؟ یافته ها نشان می دهد نمادهایی مانند رویاپردازی نامحدود، بی کرانگی قلمروی سکونت، عناصر طبیعت، تقدس اجاق، پناه، کمال گرایی، جلوه انسانی سیاه چادر، عشق ورزیدن به خانه، مینیاتوری از عمارت آرمانی، صمیمیت و مرزهای نسبی در ارتباط شکل سیاه چادر با معنا قابل خوانش است. نتایج همچنین نشان می دهد کل مجموعه سیاه چادر با عرصه های اطراف به عنوان نظام خانه مدنظر است و ساختار شکل گیری عناصر مختلف به صورت شکل گیری عرصه ها در یک ساختار مارپیچی حول زن عشایر تعریف می شود. بنابراین در کنار سایر عوامل سرپناه و شیوه زندگی، مفهوم ادراکی پناه، معنا و نمادها در ایجاد معماری بومی سیاه چادر نقش تعیین کننده دارد.

    کلید واژگان: نماد, پناه, آرمان, آستانه, خیال}
    Leyla Alipour*

    Symbolism and aesthetics of people are reflected in their arts and are readable by exploration. Other researchers of nomad’s black tent architecture focused on technique, detail, structural or climatic properties, and their lifestyle. They admired the beauty of tent architecture, but have not investigated its aesthetic characteristics. In this research, Qashqai black tent is considered as a manifestation of vernacular architecture and its aesthetic symbols and massages are discovered by phenomenological exploration. The research aims at identifying the meaning of Qashqai black tent architecture. Aesthetic and symbolism as the highest level of meaning of nomad architecture have not been studied before. Data was collected through observation of one group of nomad’s summer black tents and interviewing with women and was analyzed by phenomenological hermeneutics. The theoretical framework was developed based on the cultural theory of Rapaport and phenomenological theory of Bashlar. Based on this theoretical structure, the components of the cradle, borders, inside/outside, big/small, ideal, nest, shapes, and colors are analyzed in three layers of imagination, dream, and fiction. The research question is how do the aesthetic and symbolic features shape Qashqai nomad’s black tent? The results confirm the effects of symbols of unlimited dreaming, the boundlessness of the realm of residence, the elements of nature, the sanctity of the stove, shelter, perfectionism, the human appearance of the black tent, love of home, a miniature of an ideal mansion, intimacy and relative boundaries. It is concluded that the whole set of black tents with surrounding activities form a home, and it can be defined as the formation of spaces in a spiral structure around the nomad woman. Therefore, beside other factors of shelter and lifestyle, the perceptual concept of shelter, meaning, and symbols play a fundamental role in creation of the vernacular architecture of the black tent

    Keywords: Symbol, Shelter, Ideal, Boundary, Imagination}
  • بیان فروغ کرمانشاهی، محمدرضا قاری*، مجید عزیزی

    یکی از انواع معروف تقسیم بندی ادبیات از نگاه ناقدان فرنگی که براساس احساس و عاطفه پایه ریزی شده «ادبیات غنایی» است. در این نوع ادبی شاعر برای بیان احساسات خود کلی ترین عنصر خیال یعنی استعاره را برمی گزیند و در بعضی از موضوعات شعری خود از تشبیه هم استفاده می کند. در این تحقیق سه منظومه عاشقانه مورد مطالعه قرار گرفت و سیر و تحول تصویر از قرن چهارم تا قرن هشتم بررسی شد. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. باتوجه به مطالعات انجام شده و بررسی موضوع و تصاویر داستان ها این نتیجه حاصل شده که هرکدام از شاعران به اقتضای جهان پیرامون خود به تصویرآفرینی پرداخته اند و در زمینه تصویر پردازی در دو منظومه ویس و رامین با 40 درصد و گل و نوروز با 35 درصد عنصر طبیعت بیشترین قسمت شعر و در خسروشیرین عناصر بزم با 26 درصد بیشترین را قسمت از تصاویر شعری را به خود اختصاص داده اند. همچنین هر سه شاعر در زمینه عناصر انتزاعی، کم ترین استفاده را (به ترتیب: 3، 5، 7 درصد) داشته اند. در زمینه میزان استفاده از عناصر خیال نیز شاعر در ویس و رامین بیشتر از عنصر تشبیه و دو شاعر دیگر از استعاره استفاده کرده اند و شاید دلیل زیباتر شدن خسرو و شیرین و ویس ورامین نیز همین باشد.

    اهداف پژوهش:

    تعیین میزان تصویر پردازی به کمک صورخیال در منظومه های عاشقانه ویس و رامین، گل و نوروز و خسرو شیرین.بررسی تصاویر مشترک در سه منظومه ویس و رامین، خسرو و شیرین و گل و نوروز براساس دو عنصر خیال یعنی تشبیه و استعاره بوده.

    سوالات پژوهش:

    میزان تصویر پردازی به کمک صورخیال در منظومه های عاشقانه ویس و رامین، گل و نوروز و خسرو شیرین چقدر می باشد؟شباهت و تفاوت دو منظومه با خسرو و شیرین در چه چیزهایی می باشد؟

    کلید واژگان: ادب غنایی, تصویر, خیال, استعاره, تشبیه}
    Bayan Forogh Kermanshahi, MohamadReza Ghari *, Majid Azizi

    One of the most popular types of literature classification by Western critics, based on emotion, is "lyrical literature." The purpose of this study was to investigate the common images in the three systems of Weiss and Ramin, Khosrow and Shirin and Gol and Nowruz based on two imaginary elements, namely simile and metaphor. To express his feelings, the poet chooses the most general element of imagination, namely metaphor, and uses metaphor in some of his poetic subjects. In this research, three love poems were studied and the evolution of the image from the fourth to the eighth century was studied. Then the differences and similarities were analyzed. According to the studies done and the study of the subject and images of the stories, it has been concluded that each of the poets has created images according to their surroundings and in the field of illustration in the two systems of Weiss and Ramin with 40% and Gol and Nowruz with 35 The percentage of the element of nature is the largest part of the poem and in Khosroshirin the elements of the feast with 26% are the highest part of the poetic images. In terms of the use of imaginary elements, the poet in Weiss and Ramin has used the element of simile more and the other two poets have used metaphor, and perhaps this is the more beautiful and pictorial reason of Khosrow, Shirin and Weiss Varamin.

    Keywords: Lyrical Literature, image, Imagination, Metaphor, Simile}
  • ناصح یوسفی، اسدالله شفیع زاده*، محمدرضا پاکدل فرد

    هدف این پژوهش بررسی نقش «خیال» در هویت بخشی به مکان در معماری است. روش پژوهش به صورت آمیخته است. تعداد نمونه در بخش کیفی 15 مقاله و 9 خبره در امر معماری شهری است و از روش نمونه گیری هدفمند منابع و گلوله برفی خبرگان انتخاب شدند. نمونه در بخش کمی برای تکنیک دیمتل 9 نفر بر اساس روش گلوله برفی انتخاب شدند.. برای تفسیر در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون برای استخراج مضامین از نرم افزار مکس کیوآدا 12 استفاده شد. در بخش کمی از تکنیک دیمتل از نرم افزار اکسل استفاده شد. نتایج نشان داد که مکان، هویت و اعتبار خود را از معانی و مفاهیمی که ناظر و کاربر آن در ذهن می پروراند، می گیرد. خیال یکی از مهمترین قابلیت های انسانی است که با توانایی هایی که دارد، می تواند بسیاری از رویدادهای ذهنی در جهت هویت بخشی به مکان را ایجاد نماید.

    کلید واژگان: خیال, عالم خیال, مکان, فلسفه, معماری}
    Nasseh Yousefi, Assadollah Shafizadeh *, MohammadReza Pakdel Fard

    The word "Imagination" has been introduced in different meanings in different sciences. Imagination is one of the special abilities of human beings, which includes a significant field in Islamic philosophy and wisdom. And can play an important role in the analysis, cognition and creation of many phenomena; To guide man to the land of the unknown and truths with imagination and mental abilities.Also, in relation to the subject of the place of research, many different psychological, phenomenological, etc. angles have been done;Place is the mathematical space that has meaning. The place derives its identity and validity from the meanings and concepts that the observer and its user cultivate in their minds. These concepts include several factors such as: physical and physical factors of the place, human behaviors formed in it and finally the mental events of observers and users. Imagination is one of the most important human abilities that with its abilities, it can create many mental events in order to identify the place. In connection with the word "fantasy" in philosophy, valuable topics can be found in various ways. It has been researched with various approaches such as Eastern and Western views as well as views of various religious sources and sciences. Man's presence in space, his data and sensory perceptions, his experience of space, his fantasies and imagination, his presuppositions and presuppositions, and even his mental myths and legends are discussed. By examining the past works of architecture and urban planning, one can see the traces of the manifestation of the world of illusion and imagination in works of art.in this study, the "Domnareh" mosque from the valuable and old buildings of the Afshari period in the ancient city of Saqez was selected as a case study in relation to the subject of research and was analyzed and evaluated.In this article, we want to answer the following questions: What is the role of imagination and fantasy in identifying and giving meaning to a place? And to what extent can the imaginative minds of designers before design, and users after execution, be effective in giving meaning to a place?The purpose of this study is to investigate the role of "imagination" in identifying space in architecture. The research method is mixed. The number of samples in the qualitative section is 15 articles and 9 experts in urban architecture and experts were selected from the method of targeted sampling of resources and snowballs. Samples were selected in the quantitative part for the Demetel technique based on the snowball method. For interpretation in the qualitative part, the content analysis method was used to extract the themes from MAXQDA12 software. In a small part of the Demitel technique, Excell software was used. The results showed that the place derives its identity and validity from the meanings and concepts that the observer and its user cultivate in the mind. Imagination is one of the most important human capabilities that with its abilities, it can create many mental events in order to identify the place.

    Keywords: imagination, fantasy world, place, Philosophy, architecture}
  • فاطمه صمیمی فر*، سمانه تقدیر

    مساله چگونگی شکل گیری فرایند خلق و ادراک آثار معماری و عوامل موثر بر آن مقوله ای با اهمیت، چند بعدی و میان رشته ایست. این در حالیست که در حال حاضر فرایند شکل گیری آثارمعماری در اکثر پژوهشها با تکیه بر برداشت های سطحی از ادراک انسان و در بهترین حالت وابسته به حواس پنج گانه ظاهری انسان و البته معمولا محدود به برخی از آنها بررسی میشود. بنا براین لازم است جوانب این مساله از منظر علوم انسان شناسی (شناخت قوا و ابزارهای ادرکی او)، هستی شناسی (شناخت مراتب هستی) و روانشناسی محیط (بررسی رابطه انسان و محیط) پرداخته شود. پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی چگونگی شکل گیری مراحل فرایند خلق و ادراک آثار معماری با تمرکز بر قوای باطنی  بویژه "حافظه" و "خیال" معمار بپردازدو با باز تعریف مراحل تجزیه، ترکیب و ارزیابی در این فرایند با یک نگاه نو، عواملی که مستقیم و غیر مستقیم موثر بر کیفیت شکل گیری و تحقق این مراحل هستند را بررسی نماید. شالوده نظری این پژوهش مبانی حکمت متعالیه و برای انجام آن از راهبرد استدلال منطقی استفاده شده است .در مرحله گردآوری داده ها از مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و در مراحل بعد، از روش استدلال قیاسی استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد معماری مانند سایر افعال انسان متاثر از بستر مادی و معنوی رشد (تجربه زیسته) و ادراکات معمار در طول عمر تا لحظه خلق اثر است . معمار از یک طرف  متاثر از حافظه (خزانه معانی) و خیال (خزانه صورتها) خود است که خمیر مایه ایده های او خواهند بود و از طرفی بواسطه افعال، اخلاق و مزاج خود مرتبه ای برای نفس ناطقه اش، که  مبدا و خالق افعال اوست، رقم میزند و البته مرتبه نفس هم نقش بسزایی در کارایی حافظه و خیال در انسان دارد زیرا معانی و صورتها ذخیره شده در آنها  حاصل سطح تعامل او با عوالم هستی است.این رویکرد همچنین می تواند زمینه ساز تحول در حوزه تعلیم معماری و تربیت معماران باشد. زیرا تاکید می نماید معمار ابتدا باید قوس صعود معرفت یابی را در وجود خویش طی کند و بعد اقدام به آفرینش در قوس نزول خلق اثرمعماری نماید.

    کلید واژگان: حافظه, خیال, تجزیه, ترکیب, فرایند معماری, حکمت متعالیه}
    Fatemeh Samimifar*, Samaneh Taghdir

    The issue of how the process of creating and perceiving architectural works and the factors affecting it is an important, multidimensional and interdisciplinary category. However, at present, the process of formation of architectural works in most studies is based on superficial perceptions of human perception and at best depends on the five human senses and, of course, usually limited to some of them. Therefore, it is necessary to address the aspects of this issue from the perspective of anthropological sciences (knowledge of his powers and perceptual tools), ontology (knowledge of the levels of existence) and psychology of the environment (study of the relationship between man and the environment). The present study intends to investigate how the stages of the process of creating and perceiving architectural works are formed by focusing on the esoteric forces, especially "memory" and "imagination" of the architect, and by redefining the stages of analysis, composition and evaluation in this process with a new look. Examine the direct and indirect effects on the quality of formation and realization of these steps. The theoretical basis of this research is the principles of transcendent wisdom and to do it, the strategy of logical reasoning has been used. In the data collection stage, documentary and library studies have been used, and in the later stages, the deductive reasoning method has been used. The results of this research show that architecture, like other human actions, is influenced by the material and spiritual context of growth (lived experience) and the architectchr('39')s perceptions during his lifetime until the moment of creating the work. On the one hand, the architect is influenced by his memory (treasury of meanings) and imagination (treasury of faces) that the dough will be the source of his ideas, and on the other hand, by his actions, ethics and temperament, a level for his rational soul, which is the origin and creator of his actions. , And of course the order of the soul also plays an important role in the efficiency of memory and imagination in human beings because the meanings and forms stored in them are the result of his level of interaction with the worlds. This approach can also pave the way for change in architecture education and training architects . Because it emphasizes that the architect must first go through the arc of ascending epistemology in his being and then try to create in the arc of the descent of the creation of the architectural work.

    Keywords: Memory, imagination, decomposition, composition, architectural process, transcendent wisdom}
  • نوشین نراقی، عبدالرضا مظاهری *، انشالله رحمتی

    عناصر تشکیل دهنده هنر اسلامی نشانه هایی از جهان قدسی و ملکوتی هستند که در آن نور الهی نقش اصلی را ایفا می کند که جلوه ای از جلوات خداوند است و حضورش در عرفان و هنر اسلامی تجلی می یابد. در فرهنگ ایرانی، اسلامی نور همواره نمادی از عالم ملکوت و معنا بود. ازاین رو در نظریه های عرفانی جایگاه اساسی دارد. از منظر هنر اسلامی همه چیز از افاضه وجود بهره مند است زیرا خداوند نور مطلق آسمان و زمین است و رنگ ها راه و وسیله ای برای نمایش نور هستند که با آشنا شدن با عوالم نورانی و طی کردن مراحل سلوک عارف و پدیدار شدن مقامات عرفانی به صورت رنگ و نوری خاص در درون انسان عارف مرتبط می گردد. در پژوهش حاضر به مسیله نور در عرفان و نگارگری اسلامی پرداخته شده است. پژوهش حاض به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع تاریخی به رشته تحریر درآمده است. یافته های پژوهش حاکی از این است روح هنر اسلامی سیر از ظاهر به باطن اشیاء و امور است و هنرمندان در نقش و نگارهایی که در صورت های خیالی خویش در عالم کثرات می بیند در نظرشان هرکدام جلوه حسن جمال و جلال الهی را می نماید؛ بدین معنی هنرمند همه موجودات را چون مظهری از اسماء الهی می بیند و بر این اساس، اثر هنری او به مثابه محاکات و ابداع اسماء الله است. در تفکر اسلامی جهان جلوه و مشکات انوار الهی ست که حاصل فیض مقدس نقاش ازلی و هر ذره ای و هر موجودی از موجودات جهان و هر نقش و نگاری مظهر اسمی از اسماء الهی ست

    کلید واژگان: نور, خیال, هنر, عرفان}
    Noushin Naraghi, Abdolreza Mazaheri *, Enshaoullah Rahmati
  • آزیتا بلالی اسکویی*، سیده مهسا فاطمی علوی

    هنر، تجلی شیدایی است؛ هنرمند تا زمانی که مفتون موضوعی نشود هرگز آن را به خلوت خود نمی خواند. هر آنچه در خلوت هنرمند راه می یابد با عنصر خیال در آمیخته و اثری جاودان به جای می گذارد. انسان و خیال پیوندی دیرینه با یکدیگر دارند و در واقع می توان تخیل را مادر همه ی حرکت های جهشی انسان در مسیر تکامل و تعالی دانست. اگر چنانچه اثری هنری بدون پیش زمینه و به ناگاه شکل یابد، هنر بداهه خلق می شود. این مقاله در پی بررسی عنصر بداهه، از مبنای شکل گیری به صورت طرح واره ای خیالی تا تجسد هندسی و نمود آن در آثار هنری و معماری می باشد. جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای صورت گرفته و روش تحقیق به شیوه ی توصیفی-تحلیلی با رویکرد اکتشفافی می باشد که به تبیین نقش بداهه پردازی در آفرینش یک اثر هنری و تجسد هندسی آن پرداخته است. با بررسی های انجام یافته در این پژوهش در نهایت می توان به این نتیجه دست یافت که اندیشه ی هنرمند به یاری بداهه پردازی و طرح واره های ذهنی و با همراهی عنصر خیال و بهره گیری از تفکر خلاق، تجسم یافته در قالب اثری هنری و یا معماری نمود می یابد.

    کلید واژگان: بداهه, خیال, طرح واره ذهنی, دست نگاره های معماری}
  • مهدی داوود آبادی*

    یکی از کسانی که نظریه تخیل را در دوره رمانتیسم تثبیت نمود، سامویل کالریج است. وی با تمایز میان خیال و تخیل، به رابطه تخیل هنری با زبان نمادین و سمبولیسم هنری پرداخته و تخیل را واجد خصلتی الوهی دانسته، مدعی است طبع معنوی انسان در تخیل او محقق می شود. این مقاله با روش توصیفی تحلیلی، در صدد است ضمن تبیین نظریه کالریج، کاستی های دیدگاه او را مورد بررسی قرار داده، به این پرسش پاسخ دهد که چه نسبتی بین تخیل هنری با رمزپردازی و زبان نمادین در هنر دینی وجود دارد؟ در نگاه کالریج، کنش اندیشیدن با نیروی ذهنی و میانجی به نام تخییل صورت می پذیرد؛ این قوه بسان خدای متلون تلاش می کند تا اندیشه را با عالی ترین شکل، در قالب سمبول ها ارایه نماید. در نتیجه تخیل هنری کنشی خلاقانه، شبیه کار خداوند است. هر چند هنرمند تنها قادر است به مدد سمبولیسم امر بی کران و نامحدود را در گستره ای محدود بازنمایی کند.

    کلید واژگان: تخیل, خیال, کالریج, نماد, رمز}

    One of those who established the theory of imagination in the Romantic period, is Samuel Coleridge. He claims that the spiritual nature of man is an investigator in her imagination. He has been the difference between imagination and fancy. According to her theory, In the imagination exists an divine nature. This article whit descriptive-analytic method seeks to clarify the theory of Coleridge, and to answer the question of What is the relationship between imagination and religious symbolism? In Coleridge's theory, the act of thinking is not possible without an intermediate faculty. This force is imagination. this force, like the shapeshifter god, attempts to give thought in the highest form, in the form of symbols. As a result, creative imagination is like the work of God. Although the artist can only represent the infinite and unlimited. through symbolism in a limited range. Coleridge earned this doctrine from the Bible. He has been representing the spiritual direction.

    Keywords: Imagination, fancy, Coleridge, symbolism}
  • مریم بختیاریان*
    جوزف ادیسون با تمرکز بر ادراک زیباشناختی، شان خیال را به عنوان یک نیروی خداداده ی ذهنی که چندین امکان مثبت و منفی برای لذت بردن فراهم می کند، بالا می برد. بخشی از نیروی خیال بدور از هر گونه علائق و انگیزه های معرفتی، توام با یک نگرش بی غرض، میان حس و فاهمه آزاد عمل می کند و لذات اولیه را از ابژه های طبیعی یا حاضر و لذات ثانویه را از تصور و بازنمایی آنها موجب می شود و این گونه ضرورت ارتباط هنر و طبیعت تایید می شود. در این مقاله به منظور بیان این که چه نسبتی میان زیبایی طبیعی و هنری برقرار است، تلاش می شود شرح مبسوط تری از کارکردهای شناختی، معنوی و زیباشناختی خیال عرضه شود. همچنین از آنجا که نظریه خیال ادیسون، آرام آرام زمینه ی رویکرد ذهنی را در تعریف تجربه زیباشناختی فراهم می کند، تلاش می شود تبیینی از چرایی وقوع تجربه زیباشناختی در مواجهه با زیبایی، هماهنگی و عظمت در طبیعت حاصل شود و در نهایت این که چگونه امر نو یا غیرمتعارف در خلق تجربه زیباشناختی می تواند به هنر در برابر طبیعت، امکانی مضاعف ببخشد. برای تحقق این منظور، داده های این پژوهش از طریق مطالعه ی کتابخانه ای آرای ادیسون و شارحان وی گردآوری شده، سپس توصیف و تحلیل می شوند.
    کلید واژگان: جوزف ادیسون, خیال, زیبایی طبیعی, زیبایی هنری, لذات اولیه, لذات ثانویه}
    Maryam Bakhtiarian *
    Addison’s aesthetic theory is expressed in the pleasures of imagination with focusing on aesthetic perception. Addison’s aesthetic theory is an important attainment of the early Enlightenment in introducing the significance of the faculty of the imagination. In this theory, Addison wants to defend from imagination against those who did not consider any important role for it, like Descartes. He considers a cognitive and spiritual function for imagination. The pleasure of imagination is not necessarily independent of other sources of pleasure in human life. That is, he did not separate the different pleasures like Kant. The imagination enhances other sources of pleasure in life, because it has no cost, that is, without the cost of ownership and without costs of everyday experiences. The pleasures of imagination either through direct seeing of objects or facts, or through seeing and perceiving their representations in various artistic genres such as painting, sculpture, and literary descriptions that they are presented in different forms by the authors. Imagination give us a form power in order to combine and to create images and scenarios. Thus a man can entertain and enjoy even in his/her own loneliness. The primary pleasures of imagination are achieved from the perception of natural objects and man-made objects. Secondary pleasures of imagination are achieved from the perception of representations in the artworks. The pleasures of imagination can be caused by exposure to greatness, beauty and harmony. But art has a special facility that it is same novelty. Art can be ahead of nature and can be the agent of an agreeable surprise. Since beauty is related to form, it has the least connection with the cognitive interests and human actions, and thus it provides the most autonomous pleasure of imagination that the mind does not consider in its confirmation other than the elements and parts of the form that are perceived at the moment of being seen. Thus the perception of beauty is due to the power of imagination. For him, greatness has an effective role in the active of imagination. For him, pleasure is one mental ability. If someone does not enjoy it, it's because of weakness his/her imagination and the eye of his/her mind is closed. This view about beauty and art tells us that objective view will gradually go away and subjective view will emerge. Our goal is in the research that don’t ignore Addison's contribution in this transition. Kant is raised many of his ideas for example disinterested attitude and the superiority of natural beauty. Addison’s thought extends throughout the 18th century in Kant’s thought and the movement of Romanticism. His influence is observed especially in his emphasis on the visual adjustment of the imagination, the exposing of mental visibility at the very center of all aesthetic experience. In this paper, by means of library method data are collected and then are described and analyzed in order to be clear the abilities of imagination in the face of nature and art, then what is the relationship between natural and artistic beauty?
    Keywords: Joseph Addison, imagination, Natural Beauty, Artistic Beauty, primary Pleasures, second Pleasures}
  • مریم عظیمی*

    در اندیشه و تفکر اسلامی، خیال، جایگاه و اهمیت ویژه ای در آفرینش هنری دارد. ماهیت برزخی خیال، باعث شده که هر مفهوم و معنایی برای تجسم یافتن در دنیای محسوس، بایستی از خیال بگذرد. عالم خیال، واسطه بین معنا و محسوس است. انسان در خلق هنری، بیشتر از ادراک خیالی و قوه خیال خود بهره می گیرد. هنرمند قدسی در هنگام آفرینش فارغ از عالم محسوس عمل می کند. حتی در هنگام بازآفرینی طبیعت یا شی ای مادی نیز، تلاش می کند حقیقت و معنای آن را در اثرش متجلی سازد. قوه خیال هنرمند به او کمک می کند تا تصاویر و مفاهیم جدیدی، فراتر از ماده خلق کند. معنا در معماری و هنر اسلامی، نقشی بنیادین دارد. معمار همچون دیگر هنرمندان، با ادراک عالم ماده و شناخت آن به معانی، مفاهیم و ارزش های ازلی نایل می آید؛ و به یاری قوه خیال، این معانی را به صورت معماری و فضا در عالم محسوس، باز می آفریند. هدف این پژوهش، تبیین جایگاه خیال به عنوان واسطه تجلی حوزه معانی در طرح معماری و نقش آن در فرایند طراحی معماری است. در این پژوهش، پیشینه مرتبط با خیال در اندیشه اسلامی در حوزه های عالم خیال و مراتب آن، ادراک خیالی، آفرینش و هنر قدسی، مورد بررسی قرار می گیرد. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی و متکی بر استنتاج به بررسی داده ها و مطالب گردآوری شده می پردازد. مطالعات نشان می دهد؛ سیر نزولی «معنا، خیال، معماری» به عنوان یک فرآیند سه مرتبه ای، می تواند در طراحی معماری مورد توجه قرار گیرد. با کمک این فرآیند، حوزه های معنایی در معماری، همچون ارزش ها، نمادها و مفاهیم ذهنی طراح که با فرهنگ، اجتماع و درونیات فطری او مرتبط هستند؛ مورد توجه قرار می گیرند و به واسطه خیال در ایده معماری می نشینند. این فرآیند را می توان شامل سه مرحله اصلی دانست: توجه و دستیابی به مفاهیم و معانی، تبدیل این معانی به صورت های خیالی و طراحی اولیه، بازآفرینی این صورت ها در عالم محسوس به گونه ای که هم با عالم خیال و هم با محدودیت های عالم محسوس منطبق باشد (اثر معماری).

    کلید واژگان: معنا, خیال, عالم خیال (مثال), فرایند آفرینش, طراحی معماری}
    Maryam Azimi*

    In Islamic thought, imagination has a special importance and place in artistic creation. The nature of imagination has created such opportunity to realize this fact the each spiritual affair to be imagined should occur partially and tangibly in imagination. In fact, the imagination is the interface between meaning and material and its images, on one hand, are similar to the matter and on the other hand, are separated from the body and spirit. With regards to such nature and capability of this power, using the imagination in the creation of valuable art and architecture is highly effective. The artist, like all other human beings, enjoys all aspects of perception, but uses his imaginative perception in artistic creation more than others. The artist expresses his mental concept, within the words or images or changes them into the sound, or makes it with brick and stone. In all of these creations, what the sacred artist creates in his mind is free of sense and the physical world. Even, when he recreates the nature in his works, it is not the same as nature, but his imagination and creativity power are reflected in his work. What is formed in the artist’s mind is partial with an image and hence is in the imaginative perception area. For this reason, what is created by artist is fully dependent on his imaginative power.  Like other arts, meaning in Islamic architecture is a fundamental and necessary concept which visualizes an imagination of the meaning world in a matter world by physical and non-physical factors. But, despite the critical role of meaning, current studies have not discussed such issue. In fact, the architect perceives the real world, but in his creation, he does not only imitate, but tries to manifest that fact. Hence, he starts recognition from the matter, but the more he progress, he makes his recognition deeper, separates from the mater and achieves the concepts and rationales. This process occurs in imagination world which is separated from the real world and the wisdom world perception is attained. The present study aims at explaining the imagination position as the interface for manifestation of meanings in architecture design and its role in architecture design process. In this research, the background related to the imagination in Islamic thought in areas of imagination world and its steps, imaginative perception and sacred art and creation are investigated. By descriptive – analytic method focusing on the rational inference and reasoning, this study deals with the data and collected materials. To start the design from meaning area, it is necessary to take areas of meaning into account. Meaning area in architecture is the same as the mental concepts of designers which is related to the culture, innate feelings and values of designer. Therefore, starting the design from the architectural qualities like life and presence in space paves the way to achieve the ideas with meaning substance. Trend of meaning manifestation in architectural works (architectural space and form) is made with the help of imagination. Accordingly, each concept or meaning should initially takes and imaginative aspect to become evident in the real and tangible world. Meaning comes from the designer’s entity and the imaginative images of meaning are manifested in architectural space and form. Enjoying the meaning movement is design process is: paying attention and achieving the concepts and meanings (meaning), transforming these meanings into the intellectual images and ideas creation (imagination), recreation of these images in tan bilge world while conforming with both the imagination world and limitations of tangible world (architecture work). Movement of the meaning of the tangible is understood by artist and movement of the tangible to meaning by the audience. For this reason, artist and audience, communicate through affecting each other.

    Keywords: Meaning, Imagination, Imagination world, Creation, Architectural Design}
  • سارا امینی*، محمد منصور فلامکی، غزال کرامتی
    مقاله پیش رو با محوریت موضوع طراحی شکل گرفته است. چیستی طراحی و چگونگی آن همواره دغدغه نظریه پردازان و محققان در حوزه های مختلف بوده است. در این میان تنوع دیدگاه ها و زمینه های نگرش به موضوع به جای وجود یک نظریه واحد مسئله ای قابل توجه است. هنگامی که مسئله عدم قطعیت به میان می آید، یعنی با پدیده ای روبه رو هستیم که خطی نیست و تنها از منظر خرد و منطق نمی توان آن را شناخت. در این میان عده ای جنبه های متافیزیک را جست وجو می کنند، عده ای از بعد روان شناختی، ناخودآگاه را مورد بررسی قرار می دهند و گروهی دیگر نگاهی عرفانی به مسئله دارند. این جنبه ناشناخته نهفته در طراحی می تواند برای طراح و مخاطب نیرویی رازآلود، محرک، ترس آور یا لذت بخش باشد. طراحی در نقش آفرینشی خود برخاسته از عالم فردی طراح و دنیای ذهنی اوست که در چهارچوب علم به سنجش برده می شود و دگر بار به خیال بازمی گردد. بر این اساس در خوانش طراحی، مجموعه ای از مولفه های درونی و بیرونی همزمان به میان می آیند. شناخت این فضای طراحی و چگونگی دگرپذیری آن موضوعی است که برای ما اهمیت دارد. رویکرد ما فرایندمحور است. در کنار مطالعاتی که پیرامون شاخصه های فضای فیزیکی شکل گرفته است، ضروری است شاخصه های فضای ذهنی نیز مطالعه شود. این فضای ذهنی را معادل همان فضای خیال طراح در نظر می گیریم. مشخص است که به طور مستقیم نمی توانیم به مکانیسم تخیل دسترسی داشته باشیم، اما می توانیم سعی کنیم که کارایی آن را روی سطوح ساختاری شرح دهیم. روش پژوهش تلفیقی است از شیوه روایتی و تحلیل هرمنوتیکی-پدیدارشناسی. شیوه پژوهش نیز فرایندمحور است و بر فرایند طراحی تمرکز دارد. پژوهش بر مبنای مجموعه ای از روابط و اثرگذاری های متقابل شکل می گیرد. تکیه بر خیال لازمه آفرینش گری است. خیال یک گریز دوست داشتنی است که بسیاری از محدویت ها در آن راه ندارند. همه چیز در خیال ممکن می شود. تجربه ای از آزادی و آزادگی است. فضای خیال هرکس مختص به خود اوست و شکل آن با دیگری تفاوت دارد. مجموعه ای از درون مایه های فردی، شاخصه های فضای خیال را شکل می دهند. طراح در جریان طراحی در گذار مدام میان این فضای خیال و فضای فیزیکی است.
    کلید واژگان: طراحی, فضای آفرینشی, خیال, اندیشه, اثر}
    Sara Amini *, Mohammad Mansour Falamaki, Ghazal Keramati
    The paper focuses on the design subject. The matter of what is design and how it is work has always been the concern of theorists and researchers. In the meantime, it is a significant issue that rather than the existence of a single theory, we have a variety of views and context of the attitude. When uncertainty arises, we are confronted with a phenomenon that is not linear and cannot be perceived just through the logic. Some find metaphysical aspects, some have examined unconscious from the psychological point of view and others have a mystical look at the issue. As a designer and audience, this unknown aspect of design can be mysterious, stimulant, frightening, or enjoyable. Design as creativity arises from designer’s individual physical and mental world, it is created by imagination, measured by science, and once again returns to the imagination. A set of internal and external components is involved in design. Recognizing this design space and its transformation is what matters to us. An approach is process-centered. In addition to studies on the characteristics of physical space, mental space’s characteristics are also should be studied. We consider this mental space to be the same as the imaginary space of the designer. Direct access to the imagination mechanism is impossible, but we can try to explain its effectiveness on the structural levels. The research method is a synthesis of narrative and hermeneutic-phenomenological analysis.it is process-oriented and focuses on the design process. The research is based on a set of connections and interactions. creativity should be relying on the imagination. It is a lovely escape with no limits. in imagination, everything is possible. It is an experience of freedom. Everyone’s having a unique imaginary space that is quite different from others. A series of individual elements forms the characteristics of this space. in a design process, designer flows in continuous transition between this imaginative space and physical space.
    Keywords: Design, Creative Space, Imagination, Idea, Vertu}
  • علیرضا شاه ​محمدی*، قدرت الله خیاطیان
    در میان فیلم هایی که به موضوع "رویا" پرداخته اند، فیلم اینسپشن توانست اقبال چشمگیری به دست آورد. در میان اندیشمندان قرون میانه ، قبلا ابن عربی به تفصیل به این موضوع پرداخته و در ساختاری نظام مند، این موضوع را بر اساس اندیشه هایی چالش برانگیز تبیین کرده است. آیا اساسا خط ربطی میان این اندیشه و فیلم وجود دارد؟ این مقاله بر این اساس تلاش می کند، نقاط اشتراک موجود در اینسپشن و اندیشه های ابن عربی و خط رابط میان آنها را مشخص سازد. در این مقاله، تشابهات سطحی تر، کمتر مورد توجه بوده اند و عمده مساعی بر این ایده استوار بوده است که تطابق، در لایه های عمیق تر دنبال شود. بر این مبنا، به روش توصیفی- تطبیقی، سه محور اصلی مورد توجه قرار گرفته و فیلم بر اساس این سه محور تفسیر شده است. نتایج این پژوهش را می توان در چند بخش دسته بندی کرد؛ نخست آن که ابن عربی و نولان در آثار خود، به مرزکشی های مرسوم میان رویا و واقعیت می تازند و تعریف جدیدی از این دو مفهوم ارائه می کنند، دیگر آن که از نظر آنها حتی دانستن علم تعبیر برای درک صحیحی از یک رویا کافی نیست و تشخیص جایگاه حقیقی رویا و واقعیت، تعیین کننده است و در آخر، آنها نشان می دهند رویا، درجه ای از آفرینندگی دارد که می تواند منجر به خلق در جهان ظاهر شود. حاصل نهایی این پژوهش، رابطه ای سه گانه و البته در هم تنیده است که می توان بر اساس آن معتقد شد، فیلم و اندیشه های ابن عربی پیرامون موضوع رویا، بر اساس تطابق نظام مندی که میان آنها برقرار است، ساختار رویکردی به این مساله را در هم می شکنند و چارچوب های تازه ای برای نگرش به این موضوع به دست می دهند. این موضوع با تفاوت زمانی- مکانی و فرهنگی بین ابن عربی و نویسنده فیلم، امری شگفت می نماید.
    کلید واژگان: رویا, خیال, ابن عربی, فیلم اینسپشن, کریستوفر نولان}
    Alireza Shahmohamadi*, Ghodratolah Khayatian
    Among movies that considered «dream», "Inception" got a notable fortune. The film, written and directed by Christopher Nolan, has been the source of many academic discussions around the world as well as having won many credible film awards. On the other side, Ibn Arabi, who has referred to him as the designer and theorist of theoretical mysticism, systematically has explained this subject based on challenging ideas. Is there any significant link between the film and the Ibn Arabi’s thought? This study tries to identify the mutual points in the movie and Ibn Arabi’s ideas. Superficial similarities have been less considered in this paper and we try to focus only on deeper correspondences. Accordingly, based on descriptive -comparative method, three main axes have been considered, and the film has been interpreted based on them. Ibn Arabi and Nolan, ignore the conventional difference between dream and reality in their works, and present a new definition for these two concepts. In their view, merely knowing the science of interpretation is not enough to properly understand a dream, but recognizing the real state of dream and reality is determiner. They also show that the dream has a degree of creativity that can lead to creation in the world. What is ultimately found in this article is the triple relationship that leads us to the result that Ibn Arabi’s thoughts and «Inception» have serious points of correspondence on the subject of dream. And this is more considerable due to the time and cultural difference between Ibn Arabi and the film’s author.
    Keywords: Dream, Imagination, Ibn Arabi, Inception film, Christopher Nolan}
  • سید عبدالهادی دانشپور*، زهرا غفاری آذر، فاطمه درستی

    فرهنگ و دانش ایرانی- اسلامی، گنجینه‏ای غنی از اصول و معیارهای بهتر زیستن در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی می باشد. با نگاهی به تمدن و تاریخ اسلامی، می توان دریافت همواره بازتاب اندیشه های مذهبی و فرهنگی حاکم در قالب ابعاد مختلف زندگی از جمله معماری و شهرسازی، قابل شناسایی بوده است. با این حال یکی از موضوعاتی که کمتر در شهرسازی معاصر بدان توجه می شود؛ و منجر به بحران هویتی در عصر حاضر شده است؛ فراهم آوردن امکانی برای تلفیق هنر طراحی فضاهای شهری با هنر و معنویت اسلامی می باشد. هنری که بتواند نمودی از عالم مثال و خیال انگیز آسمانی بر روی زمین باشد و همواره باور و ارزش های اعتقادی مردم را متذکر شود. از این رو، پژوهش حاضر با هدف استخراج اصول کاربردی از میان نظریات  اندیشمندان اسلامی، ابتدا  نظریات مرتبط با موضوع ادراک، عالم مثال و خیال از دیدگاه اندیشمندان اسلامی و ایرانی را گردآوری و دسته بندی نموده؛ و پس از آن به بررسی چگونگی کاربرد این اصول در فضاهای شهری ایرانی پرداخته است. مقاله حاضر دارای رویکرد کیفی بوده و همچنین بر پایه پارادایم «تفسیر گرایی» بنا شده است. روش تحقیق از نوع «تحلیلی-تطبیقی» بوده و در جهت تبدیل نظریات بنیادین به نظریات کاربردی تلاش می نماید. در این راستا، به منظور تبیین روشن موضوع، میدان قبله مشهد نیز به عنوان محدوده ی مورد مطالعه انتخاب گردیده و در انتها چارچوبی برای راهنمای طراحی این میدان تدوین شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد عالم خیال و تجلیات آن همواره در نظریات اندیشمندان بزرگ مورد توجه بوده و نمود آن در فضاهای شهری در قالب عناصر مختلف که مهم ترین آن ها نور و هندسه می باشد؛ تجلی می یابد. بدین منظور، یکی از مهم ترین اصول در وادی خیال که امر «زوجیت» است در قالب اصول چهارگانه «روشنایی و تاریکی»، «درون و برون»، «سکون و حرکت» و «تقارن و عدم تقارن» در شهر قابل استفاده می باشد. این اصول به صورت تطبیقی با معیارهای طراحی شهری در قالب کیفیت های «سلسله مراتب، وحدت در عین کثرت، تاکید، تباین، این همانی، تعادل حسی، تناسبات، یکبارگی و دربرگیرندگی» و همچنین ارایه ی راهکارهایی در ذیل هریک، نشان داده شده اند.

    کلید واژگان: ادراک, خیال, عالم مثال, فضای شهری, اصول و معیارهای طراحی شهری, میدان قبله شهر مشهد}
    Seyed Abdolhadi Daneshpour*, Zahra Ghafari Azar, Fatemeh Dorosti

    If one looks with the eye of discernment upon the extremely varied manifestations of Islamic art over vast expanses of space and time, the question arises as to the source of the unifying principles of this art. What is the origin of this art and the nature of this unifying principle whose dazzling effect can hardly be denied? The question of the origin of Islamic art and the nature of the forces and principles which brought this art into being must therefore be related to the world view of Islam itself, to the Islamic revelation, one of whose radiations is directly the sacred art of Islam and indirectly the whole of Islamic art. there is an inner nexus between Islamic architecture and Islamic cosmology and angelology. The Islamic cosmos is based on the emphasis upon God as the Unique Origin of all beings, on the hierarchy of existence which relies upon the One and is ordered by His Command, on the levels of existence which relate matter to the subtle world, the subtle world to the angelic, the angelic to the archangelic, the archangelic to the Spirit or al-ruh and the Spirit to God's primordial creative act. This cosmos is based on order and harmony which is more than the result of the direct manifestation of the One in the many. By examining the past works of architecture and urbanization, we can see the traces of the manifestation of the imaginary universe in the artwork. One of the examples for these works are Safavid dynasty monuments, such as Imam's mosque in Isfahan, which is an example of the application and expression of the other world in architecture. Iranian-Islamic culture and knowledge are a rich treasure of the principles and Criterions in all social, economic, cultural and other fields of life. By Looking at Islamic history and civilization, we can always find the reflection of religious and cultural ideas in all aspects of life, including architecture and urbanization. However, one of the issues that is less contemplated in contemporary urbanism, which has led to an identity crisis in the present era, is to provide an opportunity to combine the art of designing urban spaces with Islamic spirituality and art. this kind of art can illustrate the example of the other world by revealing the signs of world of imagination on earth and always point out the beliefs of the people. Hence, the present study aims to derive the applied principles from among these theories. at first we have discussed and categorized theories related to the subject of perception, the imaginary world and the imagination. these theories have been brought up from the point of view of the Islamic Philosophers and Theorists. then it has been examined how these principles are applied in the Iranian-Islamic urban design. The present paper has a qualitative approach and the research is based on "interpretiveism" paradigm. The research method is "analytical-comparative" and it tries to transform fundamental ideas into applied theories. In this regard, in order to clarify the subject, the Qibla Square of Mashhad has also been selected as a case study and finally, a design framework has been developed. The research results show that the universe of imagination and its manifestations have always been considered in the views of great Philosophers; and its appearance in urban spaces can be expressed as different kind of elements, which most notably are light and geometry. For this purpose, one of the most important principles in the world of imagination is "duality", which is based on the four principles of "light and darkness", "inside and outside", "motion and motionless" and "symmetry and asymmetry". These principles are presented in a comparative manner with urban qualities in the form of "hierarchy, unity while plurality, emphasis, contrast, parity, balance, proportions, integrity, and inclusiveness, etc", as well as the solutions below each.

    Keywords: Perception, Imagination, Mundus Imaginalis, Urban Space, Urban Design Principles, Criteria, Qibla Square of Mashhad}
  • علی کیا دربندسری
    هرچند مسئله هنر، نه به شکل امروزی برای اب نعربی مطرح بوده است و نه اساسا در کانون اندیشه او قرار داشته، اما می توان از بحث های وجودشناختی و انسا نشناختی او مبانی منسجمی را در این خصوص به دست آورد و مسائل دنیای امروز هنر را در افقی تازه مشاهده کرد. مسائلی ازای ندست که هنر به چه معناست و یا چه فاید های بر آن مترتب است، اگرچه به صراحت در آثار ابن عربی مطرح نیست و بحث مستقلی از آنها در مکتوبات حجیم شیخ اکبر وجود ندارد، امامی توان از رهگذر خوانشی معطوف به اکنون و آینده از مبانی نظری ابن عربی و بسط منطقی آنها، خطوط اصلی نگاه او به این امور را دریافت. در این مقاله قصد داریم تا با استفاده از نظریه تجلی و مظهریت عالم امکان برای حضرت حق، چیستی هنر و فایده مترتب بر آن را تبیین کرده و سرفص لهای بنیادین نگاه محیی الدین به هنر را تا حدودی روشن سازیم. ازای نرو، ابتدا سه حیث متفاوت انسان در نظریه تجلی را بررسی کرده و سپس با تبیین مفاهیم اساسی انسان شناسی اب نعربی نظیر مقام قلب و جامعیت وجودی انسان، شان خیالی هنر به مثابه مظهری جامع را نشان می دهیم.
    کلید واژگان: هنر, تجلی, مظهر, قلب, خیال}
    Ali Kia Darbandsari
    Although the problem of art has not been addressed to Ibn 'Arabi in the present form and not in the center of his thought, his ontological and anthropological issues can be derived from the coherent foundation in this regard, and we can understand the artistic issues in the light of it. The meaning of Art or its benefits, although not explicitly mentioned in the works of Ibn Arabi, and there is no independent discussion of them in the great writings of Sheikh Akbar, but we can find useful tips about it from Ibn Arabi's theoretical foundations, and receive the main lines of his look at these matters. In this article, we intend to use the theory of manifestation to explain the art and its benefits and to clarify some of the main themes of Ibn 'Arabi's view of art. Therefore, at first, we examine the three different aspects of man in manifestation theory, and then, by explaining the basic concepts of Ibn Arabi's anthropology such as the heart, we show that the art is a comprehensive manifestation.
    Keywords: Art, Manifestation, Heart, Imagination}
  • نجیبه رحمانی*، صفرعلی شعبانی خطیب
    نقاشی قهوه خانه ای از معدود هنرهای عامیانه برجامانده در ایران است که خاستگاه آن، نگرش های ملی و مذهبی مردم(عوام) در عصر قاجار است. پشتوانه این نقاشی ها خیال و اسطوره است که ریشه در ذوق فکری و روح جمعی دارد. خیال بن مایه صوری، نقاشی ها را شکل داده و اسطوره های ملی و مذهبی نیز بن مایه های محتوای آثار را می سازند که خود ریشه در فرهنگ غنی و روح جمعی ایرانیان دارد. نقاشی قهوه خانه ای که به دست هنرمندان مکتب ندیده پایه گذاری شد، بر پایه های تخیل و اسطوره مداری استوار است، چنان که نقاشان این شیوه کار خویش را خیال نگاری نامیده و ارتباط آن را با تخیل، منشا آفرینش آثارشان اعلام می کردند. اسطوره مداری (ترسیم اساطیر ملی و مذهبی) نیز از ارکان مهم این هنر محسوب می شود و تقابل نیروهای خیر و شر، مفهوم اصلی این اسطوره مداری را شکل می دهد. این نمودهای تقابل گونه در ناخودآگاه هنرمند مکتب ندیده نهفته است و می توان با کمک نظریه منظومه شبانه و روزانه ژیلبر دوران آنها را رمزگشایی کرد. ژیلبر دوران این نمودهای متضاد را مربوط به ناخودآگاه آدمی و ترس وی از عالم ناشناخته مرگ که به واسطه زمان بر انسان تحمیل شده می داند، می توان این امر را در مورد هنرمندانی بررسی کرد که به واقع به ترسیماتی برخاسته از تخیل خویش دست زده و به شکل خودجوش و بدون آموزش، تخیلات خویش را نقاشی کردند. این مقاله بر آن است با توجه به نظریه منظومه شبانه و منظومه روزانه ژیلبر دوران و به روش اسنادی و کتابخانه ای، به واکاوی جایگاه تخیل و اسطوره و نقش سازنده عنصر خیال و اسطوره پردازی در نقاشی قهوه خانه ای بپردازد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می دهد که هنرمندان شیوه قهوه خانه ای با مدد از تخیل و نیروی آفرینشگری آن و با استعانت از اسطوره پردازی به ترسیم هراس های شخصی(ترس از مرگ) و ناخودآگاه جمعی ملت خویش دست زدند و هم زمان عناصر تقابل گونه ای در برابر این هراس ها ترسیم کردند.
    کلید واژگان: نقاشی قهوه خانه ای, خیال, اسطوره, منظومه شبانه و روزانه, ژیلبر دوران}
    Najibeh Rahmani *, Safar Ali Shabani Khatib
    Coffee house painting that is among few remained folk arts in Iran was originated from the public national and religious attitudes in Qajar era. These paintings are supported by the imagination and the myth, which are rooted in the intellectual talent and the collective spirit. The imagination constitutes the formal motif of the paintings as well as national and religious myths constitute the content motifs of the works, which are rooted in the Iranian rich culture and collective spirit. Coffee house painting that was founded by the artists who didn’t go to the school was according to the imagination and myth-oriented bases somehow the painters called this style as imagination-drawing and stated that its relationship with the imagination was the source of creating their works. Myth-oriented (drawing the national and religious myths) is also considered as one of the important elements of this art and the confrontation between the good and evil forces forms its main concept; these contrasting manifestations are hidden in the unconscious ego of the artist who didn’t go to the school and can be decoded by Gillbert Durand’s nocturnal regime and diurnal regime theory. Gillbert Durand knows that these conflicting manifestations are related to the unconscious ego of the human and his fear of the unknown death universe that is imposed by the time on the human; this case can be examined about the artists who were drawing the pictures in terms of their imagination and were painting their imagination without education spontaneously. This is a research based on the descriptive and analytical studies of the imagination and myth manifestations in the coffee shop painting; this was started by introducing the scope of the imagination, myth and Gilbert Durand’s theory and this important research has been conducted by the library studies, collecting the books and the articles and translating the essays. This paper tries to investigate the place of the imagination and the myth as well as the effective roles of the imagination and myth-making elements in the coffee house painting according to Gillbert Durand’s nocturnal regime and diurnal regime theory and by a documentary and library method. The results of this research indicate that the artists with the coffee house style drew the personal fear (fear of death) and the collective unconscious egos of their compatriots with the help of the imagination and its creativity power as well as with the assistance of myth-making and drew the contrasting elements against the fear simultaneously.
    Keywords: Coffee House Painting, Imagination, Myth, Nocturnal, Diurnal Regimes, Gillbert Durand}
  • فرشاد فرشته حکمت*
    در طول تاریخ صد ساله سینما، بسیاری از فیلم های هنری، مبتنی برنوعی نگاه رویاگونه و بازآفرینی جهانی دگرگون و ویژه در برابر جهان واقعیت ساخته شده اند. گرایش این گونه از فیلم ها، به سمت ساختارشکنی، هنجارگریزی و آشنایی زدایی است. سینمایی مبتنی بر دریافت های شهودی فیلم ساز از زندگی و جهان هستی. کارکردهای ساختاری و محتوایی فیلم های هنری، ایجاد پرسش و برانگیختن تماشاگر به تاویل است. از این رو، فیلم های مستند و داستانی که در این قلمرو جای می گیرند، بازتاب صرف واقعیت نیستند بلکه کاشف حقیقت هایی اند که در فراسوی پدیده های رایج زندگی، طبیعت و جهان هستی در جریان است. بر این اساس، نقد هرمنوتیکی، نقد فلسفی، دانش نشانه شناسی و زبان شناسی، ما را به دریافت های کاملتر معناها و شناخت ویژگی های این نوع از سینما، یاری می رساند. بنیاد این سینما بر زبان و بیان تصویری است و کلام (گفتگو یا گفتار متن) در آن نقش محوری را ایفا نمی کند. تلاش قابل ستایش سینمای هنری و شاعرانه، در نوآوری، ساختارشکنی، تجربه گرایی، هنجارگریزی و برخورداری از پیام ها و معانی فلسفی و اشراقی (و به گونه ای فراگیر، داشتن پیام های مثبت) است. در فیلم «سرچشمه» ساخته دارن آرنوفسکی دنیای رویاها، افسانه ها، اسطوره ها و آیین ها، منابع مناسبی برای الهام بخشی به این فیلم هنری و شاعرانه بوده اند. درونمایه ها و اندیشه های این فیلم شاعرانه؛ عشق، زیبایی، ستایش زندگی، شکوه طبیعت، رستگاری، نقد خشونت، هستی شناسی، ترسیم رنج ها، شادی ها و احساسات بشری بوده و از ازیر ساخت های فلسفی، عرفانی، انسان شناسی و روانشناسی، اسطوره شناسی و تمثیل شناسی برخوردار است.
    کلید واژگان: سینما, معنا, هنر, شعر, شهود, فلسفه, اسطوره, خیال, سرچشمه, آرنوفسکی}
    Farshad Fereshte Hekmat*
    During 100 years of the cinema history too many poetic and artistic movies have been made based on visual, dreamlike and different world especially against the real world. These movies tend to deconstruct and to break the norms a process known as defamiliarization. This cinema is based on intuitions. The content and structural functions of the artistic cinema are to make questions and to stimulate audiences to contemplate. Therefore, documentary and storyboard movies of this kind are not the pure reflection of the reality and they discover the facts beyond the common life, nature and universe. Hence, we may use hermeneutical criticism, philosophical criticism, typology and linguistics to understand this type of cinema. This cinema is based on visual language and the dialogues has main role in it. The artistic, poetic cinema’s admirable efforts are about innovation, breaking the norms, empiricism, deconstruction, and including philosophical illuminating massages and concepts (in the vast and the positive way). Darren Aronofsky used the world of dreams, myth, legends, and rituals as the sources of inspiration in poetic, artistic movie “The Fountain”. Love, beauty, worship of life, glory of nature, redemption, the criticism of violence, ontology, showing the pains and happiness and feelings of the human being are the content and the idea of this movie; moreover, this film includes the philosophical, theosophical, anthropological, psychological, mythological, and allegorical substrata.
    Keywords: cinema, meaning, art, poem, intuition, philosophy, myth, fiction, The Fountain, Aronofsky}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال