به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خیام » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • رقیه دیزجچراغی، فرنوش شمیلی*

    در میان اقلام مختلف خوشنویسی، خط نستعلیق پیوند ناگسستنی بافرهنگ و ادبیات ایران دارد، به طوری که گفته می شود این خط نماد فرهنگ و هنر ایرانی است. همخوانی صورت نستعلیق با روحیه اشعار فارسی زمینه را جهت تعامل بیشتر این خط با ادبیات فراهم کرد تا بر اشعار وزین،  صورتی موزون بخشد. این خط قالب های مختلفی دارد که درزمینه شعر، کتابت و چلیپا بیشترین کاربرد را دارد. رباعی 103 خیام که بارها توسط خوشنویسان در قالب چلیپای نستعلیق تکرار شده، مورد مطالعه در این پژوهش قرار گرفته است. شناخت هرچه بهتر و رمزگشایی این آثار هنری نیازمند بررسی روابط متنی حاکم بر آن ها و مستلزم رجوع به مطالعات ترامتنی است. رویکرد ترامتنیت ژنت تمامی روابط موجود میان متن ها را بررسی می کند که در این میان بیش متنیت با تحلیل متون هنری تناسب بیشتری دارد. در بیش متنیت تاثیر یک متن بر متن دیگر بررسی می شود که شامل برگرفتگی متن دوم از متن اول است. لذا هدف این پژوهش، مطالعه ای نظام مند در چلیپاهای رباعی 103 خیام است که منجر به شناخت روابط متنی میان آنها شود. سوال اصلی براین مبناست که گونه های بیش متنی ژنتی چگونه و به چه میزانی در آثار ذکرشده قابل شناسایی است؟ روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و اطلاعات از طریق منابع اسنادی و مشاهده انجام شده و به صورت کیفی تجزیه و تحلیل شده است. بر طبق یافته ها صراحت ارجاع به پیش متن در این آثار زیاد و کارکرد بیش متن ها غالبا جدی است لذا سرعت تغییرات بسیار کند است.

    کلید واژگان: بیش متنیت, خوشنویسی, ادبیات, خیام, ژنت}
    Roghayyeh Dizajcheraghi, Farnoush Shamili *

    Among numerous calligraphy scripts, Nastaliq is inseparably associated with Iranian culture and literature, as it represents part of Iranian culture and art. The consonance of Nastaliq’s appearance with the spirit of Persian poetry provided the basis for more interaction of this writing style with Persian literature to give a balanced structure to the rhythmic poems. This script has various forms that are mostly applied in poetry, calligraphy, and Chalipa as kind of it.  The quatrains No. 103 of Khayyam’s poem with a high degree of repetition by calligraphers in the form of Chalipa have been addressed in this research. To comprehend the concepts behind these artworks, it is required to study the textual relationships between them and carry out the relevant transtextual studies. The transtextuality approach of Gerard Genette targets all existing relationships between texts, among which hypertextuality is more adaptable to artistic texts. This term is defined as the influence of one text on another. Therefore, this research aims to systematically study the quatrains 103 of Khayyam’s poems, to address the textual relationships among them. The main research question here is to know how the hypertextuality of Genette can be identified in the mentioned works. The research method was based on a descriptive-analytical approach, and the data were collected relying on documented resources and observation by using qualitative analysis. According to the research findings, the reference to the hypotext in these works is significant, and the function of hypertexts is often serious, so the process changes very slowly.

    Keywords: Hypertext, Calligraphy, Literature, Hakim Omar Khayyam, Genette}
  • علیرضا باوندیان*
    در عرفان هنری حکیم خیام نیشابوری-که تجربه های هنرمندانه او در فروغ آموزه های عرفانی است- گاه با واژگانی روبرو می شویم که وی به دفعات دراشعار خود تکرار کرده است؛ تکراری که شاید گونه ای تذکارباشد. از جمله این واژگان خاک، گل، کوزه، کوزه گری ومواردی از این دست است که تبیین آن می تواند به وسعت فهم ما از بن مایه های ارزشی هنر ایرانی اسلامی منجر شود. خیام؛ پیش و بیش از همه اهل حکمت است و شاعری او در ذیل اتصاف او به حکمت معنی می یابد. لذا به نظر می رسد که او شعر را - بیانی مخیل و تبیینی می داند- ومرکبی برای مقصدی خاص برمی شمارد. اما آنچه او انجام می دهد محصول اراده ای هنرمندانه در قالب رباعی-به عنوان ظرفیتی برای بیان موجز، مستحکم و کامل است. او از ظرفیت های نمادین خاک و کوزه برای نهادینه سازی مقصد حکمی خود نهایت استفاده را می کند. این مقاله بانگاهی پساساختارگرایانه ، به روش مطالعات توصیفی تحلیلی و با هدف تبیین عرفانی نمادهایی چون خاک و کوزه دراشعار وی به رشته تحریر درآمده و نگارنده کوشیده تا با رویکردی کیفی به گردآوری شواهد مکتوب آن بپردازد و بکوشد تا از منظر اندیشه ورزی حکمی به تبیین عنصر خاک در رباعیات خیام نیشابوری بپردازد.
    کلید واژگان: خاک, عرفان هنری, خیام, جهان}
    Alireza Bavandian *
    Art has always played a significant and important role in the effective transmission of ideas and judgments.The Wisdom of the Soil in Khayyam Neyshabouri's Artistic MysticismTo explain the aspects and dimensions of Iranian Islamic art, the discovery of mystical and esoteric foundations and contemplation on the inner aspects of this art is an undeniable necessity. Iranian art cannot be identified without mysticism. Mystics and artists reach common ground in the field of Iranian art; Both mysticism and art reach the nature of existence through the path of discovery and rational intuition - that is, the reflection of absolute existence (absolute light). Both the mystic and the artist consider the universe as a manifestation of God's love. The difference is that mystics have no obligation to share their mystical findings with everyone, and this is the reason for using the code language. But artists have to convey their mystical findings in a tangible way. As a result, the most serious topics of nominal art in mystical texts have been highlighted and the most magnificent works of art in Islamic culture belong to those who have walked the path. Since in the field of art and mysticism we see traces of each of these phenomena in the other, we can examine this relationship in the worldview of mystics and mystical artists. The traditionalists who emerged in the world of modernity with the element of tradition seek to create a world using the world of art and mysticism to guide the modern man from the turmoil of the modern world which leads to the originality of the partial intellect to the general intellect. They believe in the influence of art and mysticism on each other and challenge works of art in a mystical context. Mystics and artists look at all phenomena of existence from the perspective of intellectual intuition and consider them as symbols of God's grace. Among these cases we can mention the soil. In the artistic mysticism of the sage Khayyam Neyshabour - whose artistic experiences are in the light of mystical teachings - we sometimes come across words that he has repeated many times in his poems; A repetition that may be a kind of reminder. Among these words are soil, mud, jar, pottery, and the like, the explanation of which can lead to a broader understanding of the valuable foundations of Iranian Islamic art. Khayyam; First and foremost, he is a man of wisdom, and his poetry finds meaning under wisdom. Therefore, he seems to consider poetry - an imaginative and explanatory expression - and a compound for a specific purpose. But what he does is the product of an artistic will in the form of a quatrain — as a capacity for concise, solid, and complete expression. He makes the most of the symbolic capacities of soil and jars to institutionalize his ruling destination. This article is a post-structuralist approach, written by descriptive-analytical studies with the aim of explaining symbols such as soil and jars in his poems, and the author has tried to collect written evidence with a qualitative approach.Keywords: soil, artistic mysticism, Khayyam, world,jar
    Keywords: soil, artistic mysticism, Khayyam, World, jar}
  • زینب رجبی*، فهیمه زارع زاده

    روند پیوسته تحولات نگارگری، بیش از آن که در زمینه سبک و اسلوب مکاتب تصویری سده های متمادی ایران اسلامی باشد، همواره، در ارتباط با ادبیات و بهره مندی از مبانی زیبایی شناسی و مضامین شعری آن قابل ملاحظه بوده است؛ هم چون آثار حسین بهزاد که در موانست و هم سخنی با رباعیات خیام آفریده شده اند. لیکن، آنچه در این پیوند تاریخی، سابقه نداشته و سبب تمایز آثار بهزاد از سایر نگاره ها شده، قرابت موضوعی شان با اندیشه های فلسفی خیام است. اندیشه های پرسشگرانه ای که اگرچه اغلب با رویکردی خاص پیرامون جهان و انسان هستند، با این حال، نگارگر آن ها را چنان مصور کرده که گویی این آثار ضمن بیان احوال درونی اش، ترجمان مستقیم اشعار خیام نیز هستند. بر این اساس، پژوهش حاضر به شیوه توصیفی- تحلیلی و با استناد به منابع معتبر کتابخانه ای- الکترونیکی برآن است تا به شناختی جامع و درکی ژرف از نحوه بازنمود مضامین و معانی این رباعیات در آثار بهزاد دست یابد. چنان که واکاوی نشانه های مضمونی و جوانب تاثیرگذاری شان بر نگاره ها در قالب نشانه های تصویری سبب نقد صحیح تر و خوانش جذاب تر هر دو متن شعری و دیداری خواهد شد. در این راستا، یافته های پژوهش گواه آنند که بهزاد، نه تنها از نشانه های نمادینی هم چون کوزه، کوزه گر، کارگاه کوزه گری، خاک و پیر راوی بهره برده است، بلکه از اصول و قواعد بصری رایج در نگارگری هم تبعیت کرده و با اجتناب از فضای خالی، کاربرد خطوط شکسته تند و تیره در قلم گیری و تضادهای رنگی یا مفهومی در پیش زمینه و پس زمینه، توانسته مضامین شعری خیام را صورتی بصری دهد و نگاه مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد.

    کلید واژگان: خیام, حسین بهزاد, نگارگری, رباعیات, نشانه مضمونی, نشانه تصویری}
    Z. Rajabi *, F. Zarezadeh

    Persian painting throughout its history, has always been influenced by Persian literature, and various magnificent works by the themes of epic, lyrical, mystical, moral, etc. In other words, Persian painting owes much of its ideal examples and allegorical themes to literature. The continuous development of Persian painting, rather than the style of visual painting schools in several centuries, has always been remarkable in its relationship with the literature and use of aesthetic basis and poetic themes. This trend continues till today, and contemporary artists are trying to create works that while having relation with literary tradition, reflect the problems of the contemporary world. In the dialogue with Khayyam's poetry, Hossein Behzad, a contemporary painter, seems to be the first person that illustrated Khayyam's quatrains. Due to the problems and sufferings he endured during his miserable life and the bitter events he faced, he felt closer to Khayyam's quatrains and portrayed the works of this poet in visual language. But what is unprecedented in these historical relations and distinguishes Behzad's works from other paintings is their subject-affinity with Khayyam's philosophical ideas. Despite Khayyam's questionable ideas that show specific approach to the world and human beings, the painter had nevertheless portrayed them in such a way that his works were direct interpretations of Khayyam's poems. What can be said about the necessity and importance of this study is that while Behzad referring to the past tradition of literary interaction with painting and showing his perception of literary ability in the visual structure of his paintings, the other artists of his period, separate from traditional literature due to social and cultural conditions of their time, prevalence of re-evaluated thought and the reflection of Western culture and art, in order to create the works in confrontation between tradition and modernity. For this reason, such a case study not only contributes to the visual deepening of the paintings, but also leads to an aesthetic understanding of the conceptual signs and poetic elements involved in those works. Therefore, this research raises the following question: by using which visual signs and in what way has Behzad been able to recreate the hidden thematic of Khayyam's poems by visual language? In order to answer the question of research, first it is tried to explain and interpret the themes and meanings that express the poet's philosophical thought and point of view. Then the visual and symbolic elements used by the painter in illustrating the poems have been analyzed, and finally the thematic signs of the quatrains and the visual signs of the paintings are compared in order to clarify how a literary text can be represented in visual text. Relying on the critique approach, this study tries to put together two literary and visual texts by discovering thematic and visual signs, and then analyzes the quality of representing Khayyam's quatrains in Behzad's paintings. Accordingly, the present study is a descriptive-analytical method based on credible electronic-librarian resources to understand about the quality of representing the themes and meanings of Khayyam's poems in Behzad's works. So investigating the thematic signs and their effects on the paintings in the form of visual signs will lead to a more accurate critic and attractive reading of both poetic and visual texts. The findings show that however that Khayyam's quatrains are philosophical and reflect existential issues such as astonishing of creation, looking for the mysteries of creation, attending to the unreliability of the world, viewing the world wisely, thinking about death and the enjoyment of life, Hossein Behzad has used two types of signs in his visual works in dialogue with Khayyam’s quatrains: 1. Thematic and symbolic signs that illustrate in the paintings in the form of pottery, potter, pottery workshop, soil, water and greenery, old narrator, genius elders, kings, birds, trees, earth mounds Candles, colorful costumes, angels and tormentors, as well as colors such as blue, red, green, black and brown in their special meaning. 2. Visual signs with special visual representations such as point rhythm, color contrast or the dominance of one color on the space, different narration in the background and background in relation to each other in one work and creating different sensual states in faces and figures. The sum of these signs has led the painter to have tremendous innovations and make possible understanding of the themes and concepts of Khayyam's quatrains in his paintings.

    Keywords: Khayyam, Hossein Behzad, Miniature, Quatrains, Thematic Sign, Visual Sign}
  • نیما بایرام زاده*، سجاد امیدوارفر، میرابراهیم موسوی، فرناز دشتی
    در پیاده راه ها همواره باید زندگی اجتماعی در جریان باشد و سرزندگی از ویژگی های اساسی و اصلی آن است. دو کیفیت مهم که منجر به سرزندگی پیاده راه ها می شود تنوع و نفوذپذیری این فضاهاست. یکی از سیاست های رسیدن به تنوع در طول مسیر با توجه به اینکه مسیر پیاده مختص حرکت عابر پیاده طراحی می شود، نماد و نشانه های شهری است که یا برگرفته از کالبد موجود یا براساس شرایط موجود و ارزش های بافت طراحی می شود، که به خوانایی مسیر می افزاید و آن را به نماد تبدیل می کند. پژوهش حاضر، پژوهش توصیفی-تحلیل می باشد که برای جمع آوری اطلاعات از منابع کتابخانه ای شامل کتاب ها، مقالات علمی و… استفاده شده است. همچنین در مرحله بعدی به برداشت میدانی از پیاده راه خیام در ارومیه پرداخته شده است. برای روایی و پایایی پرسشنامه از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده و برای آزمون فرضیه ها از آزمون همبستگی اسپیرمن و میانگین یک جامعه در نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان دهنده این است که شاخص اختصاص دادن فضای خیابان به پیاده بیشترین میانگین را در بین دیگر شاخص ها کسب نموده است، همچنین میزان سرزندگی پیاده راه خیام ارومیه با میانگین 3. 55 دارای سرزندگی متوسط و رو به بالا می باشد و میزان کیفیت محیط بعد از طراحی مجدد با میانگین 3. 95 نشان دهنده کیفیت متوسط و رو به بالای طراحی جدید است. در نهایت بین 3 عامل اختصاص دادن فضای خیابان به پیاده راه، وجود کاربری های مختلف و وجود کاربری های تجاری رابطه مستقیم وجود دارد بطوریکه در کنار یکدیگر می توانند باعث افزایش سرزندگی پیاده راه خیام در ارومیه شود.
    کلید واژگان: سرزندگی, پیاده راه شهری, خیام, ارومیه, طراحی مجدد}
  • مصطفی میرفندرسکی *
    تاریخ و فرهنگ ایران، گوهری است که باوجوداینکه پژوهشگران و دانشمندان بسیاری از ملیت های گوناگون دهه هاست به آن پرداخته اند، تنها گوشه کوچکی از آن آشکار شده است. «ایرانی» نه تنها یک ملیت، بلکه فرهنگی غنی را در ذهن همه تداعی می کند و خود ما ایرانی ها بیش از همه به این نکته واقفیم؛ اما قادر به ارائه تعریفی یکدست و همگون از «ایرانی» نیستیم. اقوام، زبان ها، مذاهب و گرایش های گوناگون در کنار هم صدها و هزاران سال زیسته اند و در عین اینکه همیشه درباره یکدیگر لطیفه ساخته اند و گاهی کار را به تحقیر یکدیگر نیز کشانده اند، اما هیچ گاه تبدیل به کشمکش و جنگ خونین میانشان - چیزی که به وفور در غرب و شرق شاهدیم - نشده است. به عنوان یک آموزگار که از ابتدا تاریخ برایم جذابیتی خاص داشته است، این شانس را داشته ام که در رشته ای تحصیل کنم که با فرهنگ، نه تنها از نگاه یک مورخ یا جامعه شناس، بلکه ازنظر یک «طراح» با جهان اطراف خود ارتباط پیدا کرده و سروکار دارد؛ مانند کسی که کوزه ای را «طراحی» می کرده و در کارگاه سفالگری اش می ساخته، یا مانند یک زن قالیباف که سال ها روی دار قالی «طرح»هایی را که به خوبی می شناخته، به صورت یک شاهکار درمی آورده است. کوتاه سخن، در این یادداشت، تلاش کرده ام که در حد امکان، دو «طراح» نابغه را در موقعیت های خاص خودشان بشناسم.
    کلید واژگان: داوینچی, خیام, طراحی صنعتی}
    Mostafa Mirfendereski *
    Leonardo Da Vinci’s name has been integrated to Industrial Design in a way that his date of birth has been called World Industrial Design Day. He was an inventor, painter, sculptor, architect, scientist, musician, mathematician, engineer, geologist, astrologist, author, historian, etc. But why is he an industrial designer? Probably because a designer should be a multidimensional character, from one side related to art and design, and from the other side to industry and technology. A designer is responsible to make change in his environment. Leonardo found it 500 years ago and Omar Khayyam 500 years before him. Khayyam is one of the most intelligent mathematic genius all over the world, and at the same time one of the greatest poets of all times. The main point is to compare the eras, the two genius lived in. Take into consideration that in Khayyam›s time, painting, sculpture and drawing were symbols of blasphemy, we understand how poetry was the most complete art to the Iranian peoples at that time. In this note I tried to know the two genius in their own specific social and historical contexts.
    Keywords: Da Vinci, Khayyam, Industrial Design}
  • آرشین ادیب مقدم*
    این مقاله به بررسی نسبت فلسفه، هنر (شعر) و نقد می پردازد و به طور خاص تر نیز سهم فلاسفه مسلمان را در این زمینه بررسی می کند. همزمان نیز نشان خواهیم داد که چگونه چهره هایی شاخص چون عمر خیام و ابن سینا به احیاء فلسفه در مقام آزادی جویی و به عنوان طریق دستیابی به سعادت از راه دانش، کمک رساندند. در بخش دوم مقاله، کانون بحث را به لحاظ جغرافیایی تغییر خواهیم داد تا درباره نظریه های انتقادی اروپای مرکزی نیز صحبت کنیم. در بخش پایانی به مقایسه این نظریات انتقادی معاصر با نظریات فلاسفه «شرق» خواهیم پرداخت.
    کلید واژگان: فلسفه, هنر, نظریه انتقادی, ابن سینا, خیام, آدورنو, فلسفه تطبیقی, تفکر جهانی}
    Arshin Adib, Moghaddam*
    The article sketches a nexus between philosophy, art (poetry) and critique with a particular emphasis on the contribution of classical Muslim philosophers. At the same time, it demonstrates how luminaries such as Omar Khayyam and Ibn Sina, contributed to the renewal of philosophy as a freedom seeking exercise and as a means to pursue happiness through knowledge. In the second part of the article this discussion is geographically de-located to include critical theories from mainland Europe. The conclusion focuses on the comparability of these contemporary critical theories with the philosophies of the “east”.
    Keywords: Philosophy, art, critical theory, Ibn Sina, Khayyam, Adorno, Global Thought, Comparative Philosophies}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال