به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « زندگی روزمره » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • ابوالفضل طغرایی، احسان رنجبر*، عباس کاظمی

    بیان مسیله: 

    نگرش انتقادی به هژمونی سرمایه بر روابط انسانی در جامعه امروز آنگاه که با فضا پیوند می خورد، وارد محدوده مطالعات شهری شده و موردتوجه واقع می شود. از این منظر در مطالعه شهری فضا، به عنوان مفهومی مناقشه انگیز (پروبلماتیک)، دو دسته ادبیات تولید (اجتماعی) و مصرف (فرهنگی) فضا قابل تشخیص هستند که به نظر می رسد بیش از همه ذیل دو دیسیپلین مطالعات فرهنگی و اقتصاد سیاسی مورد بسط قرارگرفته اند. همچنین فضای عمومی که در کانون مطالعات طراحی شهری قرار دارد، طی سال های اخیر با نوعی فهم انتقادی آمیخته شده است. اینجاست که ماهیت میان رشته ای طراحی شهری، آن را ناگزیر از توجه توامان به ادبیات تولید و مصرف فضا برای فهم عمیق تر تحول فضاهای عمومی در میانه تنازع نیروهای قدرت و مردم نموده است.

    هدف

    پژوهش حاضر با هدف توسعه فهم انتقادی از فضای عمومی خصوصا ذیل دانش طراحی شهری به کمک تطبیق ترکیبی دو انگاره نظری تولید اجتماعی و مصرف فرهنگی فضا برآمده است.

    روش

    این جستار نظری با بررسی سلسله مراتبی از ریشه های فلسفی تا بروندادهای ملموس حاصل از مفاهمه دو انگاره فوق الذکر، تلاش می کند تصویری خوانا از جایگاه فضاهای عمومی شهری در قالب یک منظومه نظری ارایه نماید.

    یافته ها:

     یافته های مقاله چگونگی ارتباط مفاهیم موردتوجه سه دسته ادبیات تولید اجتماعی فضا، مصرف فرهنگی فضا و مطالعات انتقادی طراحی شهری را در سه سطح پارادایمی، نظری و عینی نشان می دهد.

    نتیجه گیری

    این پژوهش نشان می دهد عرصه زندگی روزمره کانون مفاهمه دو انگاره مصرف فرهنگی و تولید اجتماعی فضا است؛ عرصه ای که بخش نمایانی از آن در فضاهای عمومی به عنوان میدان عمل طراحی شهری و میدان تبلور دایمی تولید و مصرف جاری است. بر این مبنا دانش طراحی شهری می تواند زندگی روزمره را از دریچه مفهوم همگن شدن فضا مورد خوانش قرار دهد؛ جایی که نیروهای بالادستی تولید انتزاعی در دیالکتیکی با نیروهای پایین دستی مصرف عینی، در حال تحول فضاهای شهری معاصر هستند

    کلید واژگان: تولید اجتماعی فضا, مصرف فرهنگی, فضای عمومی شهری, زندگی روزمره, نظریه انتقادی شهری}
    Abolfazl Toghraei, Ehsan Ranjbar *, Abbas Varij Kazemi
    Background

    Critical attitude to capital hegemony on human relations in contemporary society, when it is linked to space, enters into urban studies. From this perspective, in the urban study of space, as a problematic concept, two categories of literature of (social) production and (cultural) consumption of space can be distinguished, which seems to have been developed most of all under the two disciplines of cultural studies and political economy. Also, the public space, which is at the center of urban design studies, has been mixed with a kind of critical understanding in recent years. This is where the interdisciplinary nature of urban design has forced it to pay attention to the literature of production and consumption of space for a deeper understanding of the transformation of public spaces in the midst of the conflict between the forces of power and the people.

    Objectives

    This article aimed to develop critical understanding of public space, especially under the knowledge of urban design, by combining the two theoretical concepts of social production and cultural consumption of space.

    Method

    This theoretical essay tries to present a legible picture of the position of urban public spaces in a theoretical frame that stemmed from examining a hierarchy from philosophical roots to tangible concepts derived from the above two concepts.

    Result

    The findings show how the concepts considered in the three categories of literature (social production of space, cultural consumption and critical studies of urban design) at three levels of discussion (paradigmatic, theoretical and objective).

    Conclusion

    The realm of everyday life can be understood as the confluence of the two concepts of cultural consumption and social production of space; which a visible part of it is occuring in public spaces as the field of action of urban design and the constant crystallization of production and consumption flows. In this position, everyday can be read through the concept of homogenization of space, where the upstream forces of abstract production in dialectics with downstream forces of objective consumption are evolving contemporary urban spaces.

    Keywords: Social production of space, cultural consumption, urban public space, everyday life, urban critical theory}
  • فرخ طهماسبی، حسین نظم فر*، ابوالفضل قنبری، حسن رضایی نیا

    بیان مساله: 

    امروزه با روند رو به افزایش خصوصی شدن فضاهای عمومی و کنترل آن به روش های مختلف؛ اجتماع پذیری فضای عمومی که یکی از ارکان سرزندگی شهری می باشد؛ دچار چالش شده است. از طرفی کم توجهی به بعد اجتماعی سرزندگی در اکثر پژوهش ها مشاهده می شود. این پژوهش به دنبال شناسایی مهمترین شاخصه های اجتماع پذیری برای دستیابی به سرزندگی در خیابان ولیعصر تهران از نگاه متخصصان و کاربران خیابان می باشد.

    اهداف

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی نسبت و ارتباط دو مفهوم اجتماع پذیری و سرزندگی در خیابان ولیعصر تهران جهت کاربست نتایج آن در برنامه ریزی فضاهای عمومی شهری است.

    روش پژوهش: 

    در این راستا، یک تحلیل تطبیقی بر اساس دیدگاه متخصصین آشنا به خیابان ولیعصر و کاربران این خیابان انجام گردید. با اتخاذ یک رویکرد ترکیبی مبتنی بر طرح تحقیق متوالی اکتشافی و با استفاده از سه روش مصاحبه بدون ساختار، پیمایش کمی و مشاهده میدانی، داده های پژوهش گردآوری شد. 

    یافته ها: 

    در مجموع 7 معیار اصلی توسط متخصصین شناسایی شد که 3 مورد از این 7  معیار مورد تایید کاربران قرار نگرفت. در ادامه نتایج در دو محور مورد بحث قرار گرفت. نخست اینکه مشخص شد برخلاف دیدگاه متخصصین، معیارهایی که حالت جمع گرایانه تر دارند، از سوی کاربران کمتر ترجیح داده می شوند. ضمن اینکه تفاوت های اساسی در دیدگاه این دو گروه وجود داشت. بطوری که متخصصین، نگرشی علمی اما ایده آل گرا نسبت به مسایل و موضوعات فضاهای عمومی داشتند. در حالی که دیدگاه کاربران، یک دیدگاه ساده، حداقلی اما واقعی از ترجیحات و خواسته های آن ها از یک فضای عمومی می باشد که مبتنی بر تجربه زیسته آن ها از فضاهای عمومی است. 

    نتیجه گیری:

     در نهایت تحقق اجتماع پذیری فضاهای عمومی در گرو یک سری از الزامات و شرایط زمینه ای تشخیص داده شد که در حیطه ساختارهای کلان سیاسی، نهادی و اجتماعی قابل جستجو هستند.

    کلید واژگان: سرزندگی, زندگی روزمره, فضای شهری, زندگی شبانه, حیات جمعی}
    Farrokh Tahmasebi, Hosein Nazmfar *, Abolfazl Ghanbari, Hassan Rezaeinia

    Today, with the increasing trend of privatization of public spaces and its control in various ways; Sociability of public space, which is one of the pillars of urban vitality; Has been challenged.On the other hand, lack of attention to the social dimension of vitality is observed in most studies. This study seeks to identify the most important indicators of sociability to achieve vitality in Valiasr St., Tehran from the perspective of experts and street users.

    Objectives

    The purpose of this study is to investigate the relationship between the two concepts of sociability and vitality in Valiasr Street, Tehran to use the results in urban public space planning.

    Method

    In this regard, a comparative analysis is performed based on the views of experts on Valiasr Street and the users of this street. By adopting a combined approach with a sequential exploratory research design and using three methods of unstructured interview, observation committee and field observation, research data were collected.

    Result

    A total of 7 main criteria were identified by experts, but 3 of these 7 criteria were not approved by users. The results were then discussed in two areas. First, it was found that, contrary to experts' views, criteria that are more collectivist are less preferred by users. There were also fundamental differences in the views of the two groups. So that the experts had a scientific but idealistic attitude towards the issues and issues of public spaces. While users' point of view is a simple, minimal but realistic view of their preferences and desires from a public space, which is based on their lived experience of public spaces.

    Conclusion

    Finally, the realization of the sociability of public spaces depended on a series of requirements and underlying conditions that can be sought in the field of macro-political, institutional and social structures.

    Keywords: Vitality, daily life, urban space, night life, social life}
  • رضا فرح بخش دقیق، مریم محمدی*

    جایگاه کنش مصرف فضا و کنش مقاومتی با تغییر نظریه ی زندگی روزمره، از دوران کلاسیک به مدرن، قابل بررسی است. کنش مصرفی فاعلانه و خلاقانه فضا به منظور کسب هویت از طریق گوناگون محقق می شود. در این میان هنر به عنوان نیرویی موثر و مولد، می تواند در بستر زندگی روزمره به مثابه ی کنش مصرف خلاقانه و امر مقاومتی در نظر گرفته شود. با این توضیح، مسیله ی پژوهش حاضر آن است که چگونه بهره گیری از هنر عمومی در فضای تیاتر شهر، مقاومت و مصرف خلاقانه در فضای زندگی روزمره، مجال بروز می یابد. این مقاله با توجه به هدف، در دسته ی پژوهش های تحلیلی بوده و پس از استنتاج از مبانی نظری مطرح در این حوزه (با رویکردی کیفی و مبتنی بر تحلیل محتوای کیفی)، در نمونه ی مطالعاتی (محدوده ی تیاتر شهر) از روش تحلیل کمی و اکتشافی بهره برده و به آزمون فرضیات پرداخته است. به منظور جمع آوری داده ها در نمونه ی مطالعاتی از ابزار پرسش نامه استفاده شده و حجم نمونه 380 بوده است. تحلیل داده های پرسش نامه شامل آزمون همبستگی و تحلیل عاملی بوده و از نرم افزار آماری اس.پی.اس.اس. استفاده شده است. نتایج تایید می کند که هنر عمومی می تواند کنش مصرف خلاقانه در فضا را ارتقاء دهد و در این میان هنرهای پویا و تعاملی، بیش ترین تاثیر را دارند. عامل تعامل و یادگیری که به واسطه ی هنر تعاملی شکل می گیرد، پیامد استفاده ار هنر عمومی در فضا به عنوان گونه ای از مصرف خلاقانه فضا است؛ هر چند الزامات دیگری چون بستر گفتمانی و مشارکت نیز ضرورت دارند.

    کلید واژگان: زندگی روزمره, هنر عمومی, کنش, مصرف خلاقانه, محدوده ی تئاتر شهر تهران}
    Reza Farahbakhsh Daghigh, Maryam Mohammadi *

    An survey of the theory of everyday life shows the importance of action and resistance. In the meantime, art, as an effective and productive force, can be produce the creativity and, in this way, creative action. This theory is about the domination of instrumental rationality, the ideology of economic system, and the low-visibility mechanisms of the everyday life. Among the approaches for study everyday life, there are three perspectives: Phenomenological, Critical and Postmodern approach. This paper research seeks to take a critical perspective for finding the ways to reclaim urban spaces. With this explanation, the problem of the present study is how using public art can enhance creativity in urban space and thus can increase creativity and regain everyday life space and provide the basis for realization of social space. This article, in view of its purpose, is in the category of analytical research. After deducing the theoretical research in this area (with a qualitative approach and based on qualitative content analysis), quantitative and deduction analysis method in the case study used (City Theater Area) and the explanatory model tested. Observation, field survey and questionnaire were used to collect data. The sample size was 380 questionnaires and the target group of this study was a diverse range of users from the City Theater area. Analysis of questionnaire data (correlation test and factor analysis) using SPSS software confirms that public art can promote creative action. And among the dynamic and interactive arts, they have the greatest impact on creating action. The interaction and learning factor formed by interactive art has the most impact on the creative activity of users of the City's Theater space. To reach this level of creative action, one must first respond to the lower levels of participation and creating conditions for presence and discourse.

    Keywords: everyday life, Public Art, action, Creative Consumption, City Theater Area}
  • مژده جمشیدی*، میترا حبیبی

    پژوهش با هدف ژرف کاوی و تبیین پیچیدگی های فضای عمومی شهری چندلایه؛ که متاثر از شکل بندی های اجتماعی جامعه و نقطه آغازین معرفت شناسی فضا در همبستگی با واقعیت اجتماعی می باشد، انجام می پذیرد. پارادایم تحقیق، انتقادی و در چارچوب نظریه ی تولید اجتماعی فضای لوفور، زندگی روزمره را ازطریق تحلیل ضرباهنگ و در پیوند زمان-مکان واکاوی می کند. سوالات تحقیق درراستای شناسایی مولفه های موثر بر  ضرباهنگ رخداد کنش ها و نیز تدوین مدلی زمینه ای با هدف خوانش فضای پل خواجو می باشد. نوآوری پژوهش، توصیف و تبیین بخش پنهان فضای عمومی شهری انتخابی با استفاده از تحلیل ضرباهنگ رخداد کنش های مغایر با گفتمان رسمی جامعه است. با بهره گیری از تیوری زمینه ای، تحلیل سیستماتیک اطلاعات ناشی از برداشت میدانی (مصاحبه های عمیق و مشاهدات وجه عینی رخداد کنش ها صورت گرفته است. نتایج در یک مدل نظری-زمینه ای در 12 مقوله اصلی ارتباط کنش ها با شرایط زمینه ای، علل بروز،عوامل مداخله گر و پیامدها را نشان می دهد: زمینه ها (نظم ایدیولوژی-حکومتی، طبیعی و محیطی)؛ علل (نظم هنجارین و مدیریت پایشی)؛عوامل مداخله گر (تعاملات برنامه ریزی شده، تبادلات فرهنگی و همپیوندی مقوله ها)؛ و پیامدها (پیش بینی-بودن فضا، آگاهی بخشی از مطالبات، کاهش مشروعیت گفتمان رسمی و تصاحب فضا) می باشد. رخداد کنش ها، گزینش زمانی و مکانی داشته و با عضویت در گروه های اجتماعی همراه و هدف آن ها تثبیت  فضایی، کسب خودمختاری و مشروعیت در فضا ودارای الگوهای قانون ستیزی-هنجارستیزی، تصاحب فضا، روان پالایی و مطالبات می باشد.

    کلید واژگان: زندگی روزمره, کنش مغایر با گفتمان رسمی, تئوری زمینه ای سیستماتیک, ضربآهنگ, پل خواجو}
    Mozhdeh Jamshidi *, Mitra Habibi

    A critical look toward spatial issues necessitates criticism and transformation in theoretical and practical approaches toward space in the contemporary era. Spatial critical reading is considered a method to describe, interpret and criticize everyday life and identify spatial issues from the same perspective. Spatial reading first appears in theoretical traditions and components affecting it. Social theories about everyday life have gradually penetrated spatial studies and the recognition methods, in line with spatial turn. Space, in this opinion, shows everyday characters and their dimensions that it shows the current social situation. So, this space is considered to display the characteristics of everyday life and its constructive dimensions and the representative of the economic, political, cultural, and technical conditions. It means that space is based on daily activities in routine life and people's performance in their daily living (lived space) and the representative constructive factors (economic, political, cultural conditions, knowledge, and technology, which is known as perceived space). In this approach, space is known as good that is consumed in a new form. According to these necessitates, the urban space design process must emphasize everyday life's dimensions and components. Rhythmanalysis, as one of the analytical tools, is emphasis reading everyday life in urban space. This tool includes two urban rhythms: everyday and physical rhythms. They show linear and cyclic rhythms orders. This study aims to delve deeper and explain the complexities of multi-layered urban public space; Influenced by each society's social formations and the starting point of the epistemology of space in correlation with social reality, has been done.The research paradigm is critical, and within the framework of Lefebvre's theory of social production, explores everyday life in space through rhythm analysis and the connection of time and place. The research questions included identifying the components affecting the rhythm of the practice and developing a contextual model to read the space of Khajoo Bridge. The research's innovation is the description and explanation of the semi-hidden and hidden part of the urban public space (Isfahan Khajoo Bridge) using rhythm analysis of practice contrary to society's formal discourse. Using contextual theory, a systematic study of the information obtained from the field perception, including in-depth purposeful interviews and observations of the objective aspect of the occurrence of actions (behavioral patterns), has been performed. The results are formulated in a theoretical-contextual model with 12 main categories that show the relationship of practice with contextual conditions, causes of occurrence, interfering factors (aggravating), and consequences: Context of practice include ideological-governmental, natural, and environmental order; Its causes are a function of normative order and supervisory management; intervening factors including planned interactions, cultural exchanges, and interconnectedness of categories; Consequences include predictability of space, awareness of demands, reduction of legitimacy, and appropriation of space from formal discourse. The occurrence of practice has a temporal and spatial selection and is associated with membership in social groups. Their goal is spatial stabilization, gaining autonomy and legitimacy in space, and they have patterns of lawlessness-abnormality, space ownership, psychotherapy, and demands.

    Keywords: everyday life, Contradictory practice, Formal Discourse, Grounded theory, Rhythm, Khajoo Bridge of Isfahan}
  • سمیه خانی، پریسا هاشم پور*، محمدعلی کی نژاد، مرتضی میرغلامی
    بیان مسئله

    از اواخر قرن بیستم و با جریان جهانی شدن، معماری به مثابه ابزاری برای برندسازی شد تا شهرها را به مکان های جاذب سرمایه تبدیل کند. این سیاست معماری را به جدایی هرچه بیشتر از زمینه و ایجاد تباین تشویق کرد و نتیجه آن تبدیل معماری به یک علم تخصصی و یا به مثابه یک اثر هنری و جدایی هرچه بیشتر از زندگی روزمره شد.

    هدف پژوهش

    معماری و زندگی روزمره دارای سویه های دور و نزدیک و محل بروز و ظهور نظم دور و نظم نزدیک هستند. این پژوهش به سویه دور معماری مدرن و پس از آن پرداخته است چراکه معماری می تواند با بهره گیری از حوزه های معرفتی علوم انسانی و علوم اجتماعی، به تقویت جنبه هایی از زندگی روزمره بپردازد که در لایه های زیرین وجود دارد و بر جامعه انسانی اثر بگذارد.

    روش پژوهش

    پژوهش حاضر تلاش می کند به کمک راهبرد پسکاوی، ارتباط و اثر معماری و زندگی روزمره را تبیین کند. ابتدا در یک مطالعه توصیفی-تحلیلی و به کمک مطالعه اسنادی، مفهوم زندگی روزمره را مورد کنکاش قرار دهد و نمودهای فضایی زندگی روزمره را از نگاه اندیشمندان مختلف معرفی کند و با تحلیل محتوای کیفی، این آرا را بررسی کرده و به معرفی مقوله ها و مضامین آن بپردازد.

    نتیجه گیری

    یافته های این پژوهش حاکی از آن است که معماری صرفا یک پدیده ذهنی یا عینی نیست و نمی توان آن را به فرم و عملکرد تقلیل داد. دانش معماری واجد سه مولفه علم، هنر و ارزش است که در دوران پس از مدرن عمدتا از بعد ارزش غفلت شده است. زندگی روزمره نیز سه مولفه کردار فضایی، بازنمایی فضا و فضای بازنمایی دارد و هرکدام از ابعاد دانش معماری بر سویه های زندگی روزمره اثر می گذارد. این تحقیق به مولفه های ارزش دانش معماری و جنبه فضای بازنمایی زندگی روزمره، به عنوان بخشی از سویه های دورتر معماری و زندگی روزمره پرداخته است. معماری کمک می کند تا سلطه نظام های گوناگون بر فضا کاهش یابد و زندگی روزمره درون فضاهای عمومی تقویت شود. از این رو معماری، یک علم تخصصی، یک هنر و هم زمان در پیوند با زندگی روزمره است.

    کلید واژگان: معماری, زندگی روزمره, لوفور, نظم دور, نظم نزدیک}
    Somayeh Khani, Parisa Hashempour *, Mohammad Ali Keynejad, Morteza Mirgholami
    Problem statement

    From the late twentieth century onwards, with the advent of globalization, architecture became a tool for branding to turn cities into places of capital attraction. This policy encouraged architecture to separate from the context and create contrast. As a result, the architecture turned into specialized knowledge and artistic work and was separated from everyday life.

    Research objective

    Architecture and everyday life have distant and nearby aspects and are the context for emerging the distant and nearby disciplines. The current study has dealt with the distant aspect of modern architecture and later on. The architecture can improve the aspects of everyday life that are in the lower layers by applying the knowledge of human sciences and social science and affect the human community.

    Research method

    The current study tries to explain the relationship and effect between architecture and everyday life using retroductive approach. First, the concept of everyday life is investigated in a descriptive-analytical study and using the documentation studies. Then, the current study introduces the space manifestations of everyday life according to the perspectives of various thinkers and using the qualitative content analysis, studies these opinions and introduces its components and categories.

    Conclusion

    The findings of the current research indicate that architecture is not limited to an objective or subjective phenomenon and it cannot be reduced to the form and function. The architecture knowledge has three components of knowledge, art and value that have been neglected in the post-modern era. Everyday life also has three components of spatial practice, representation of space and representational space and each component of the architecture affects the aspects of everyday life. The current research addressed the value components of architecture and the representational space of everyday life as a part of the further aspects of architecture and everyday life. Architecture helps reduce the dominance of the different systems on space and improve everyday life in public spaces. Therefore, architecture is specialized knowledge, an art and simultaneously linked with everyday life.

    Keywords: Architecture, everyday life, Lefebvre, Distant order, Nearby order}
  • شمین گلرخ*، محسن مطهریان

    شهر یاسوج در منطقه ای قرار دارد که به خاطر طبیعت بکرش عنوان «پایتخت طبیعت ایران» را یافته است. این شهر در زمره ی شهرهایی قرار می گیرد که به دلیل نداشتن میراث تاریخی، بیشتر نقش پشتیبانی خدمات به طبیعت گردان و بوم گردانی که به این منطقه می آیند را ایفا می کند، در حالی که در کنار سرمایه ی طبیعی، ویژگی های اجتماعی شهر نیز جاذبه های فرهنگی منحصر به فردی داراست. پارادایم گردشگری خلاق در مقایسه با دیگر پارادایم های گردشگری که بر میراث ملموس و کالبدی شهر متکی هستند، بر زندگی روزمره و تجربه ی فعال و مشارکتی گردشگر و تعامل او با محلی ها تاکید دارد نه بر میراث کالبدی و طبیعی شهر. این پژوهش در پی فهم آن است که با توجه به این که تمرکز گردشگری یاسوج در حال حاضر بر داشته های طبیعی و بوم گردی است، جایگاه الگوی گردشگری خلاق در تجربه ی محلی ها و گردشگران چگونه است؟ این پژوهش به روش تحلیل کیفی محتوای مصاحبه هایی که با 32 نفر از گردشگران یاسوج و شهروندان آن به دست آمده انجام شده است. «شهر- پشتیبان گردشگری»، «شهر - نمایش محصولات فرهنگی» و «شهر- رویداد» سه مضمونی هستند که به عنوان یافته های پژوهش، توصیفگر ضرورت همپیوندی بستر گردشگری خلاق با دیگر سطوح و فرم های سنتی گردشگری در شهر یاسوج است.

    کلید واژگان: گردشگری, گردشگری خلاق, زندگی روزمره, یاسوج}
    Mohsen Motaharian

    Yasouj, located in a district with vast wilderness areas, has been named as the Iran Nature Capital and has become one of the major tourism attractions in south of Iran. Despite having unique social- cultural intangible attributes, Since the city itself doesn’t have cultural- historical tangible elements to attract tourism, can be considered a tourism- supporting city that supplies services for eco- tourism of surrounding natural areas. Such a condition has abandoned the city from tourism flow. The creative tourism paradigm, in contrast with other types of tourism that rely on tangible cultural and ecological elements, emphasizes on everyday life of the city and active participative experiences for both tourist and locals. In 2006, the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization’s Creative Cities Network defined creative tourism as ‘travel directed toward an engaged and authentic experience, with participative learning in the arts, heritage, or special character of a place, and it provides a connection with those who reside in this place and create this living culture (UNESCO, 2006, 3). The common components of creative tourism are ‘participative, authentic experiences that allow tourists to develop their creative potential and skills through contact with local people and their culture’ (Richards, 2011, 1237), and thus it is essentially a learning process which blurs the tourist- locals distinction. This research aimed to explore the role of Yasouj in lived experience of tourism and locals, to understand if they have acceptance for creative tourism patterns and attributes due to the current situation of the city.In literature review this research analyzed the creative tourism paradigm and relevant concepts to shape a conceptual framework. Relying on Inductive Qualitative Content Analysis methodology, this research explored the experience of 32 interviewees (20 tourism and 12 locals) using coding as the main analysis method. An inductive approach, also called data-driven or text-driven, is characterized by a search for patterns and themes to describe the studied phenomenon. During the analysis the researcher looks for similarities and differences in the data, which are described in categories and/or themes on various levels of abstraction and interpretation. The researcher moves from the data to a theoretical understanding – from the concrete and specific to the abstract and general (Graneheim et al., 2017, 30). The eight discovered categories indicate to three different themes, as the research findings, including “city- tourism supporting”, “city- presenting cultural products” and “city- event” explains the interviewee’s experience of Yasouj’s current situation and their image for preferred future situation of tourism. The three themes indicate to necessity of interrelationship between three different levels of roles, not only the creative tourism one, that Yasuj should play for tourism; in district (macro) level, connection to the eco- tourism; in city level (meso), supporting an interconnected network of cultural- tourism areas and places; in public space level (micro) supporting livable eventful public spaces. This research findings describes tourism, including the current situation and the capacities for future, for those cities that, similar to Yasouj, are presenting as a tourism-support for surrounding ecological areas.

    Keywords: Tourism, creative tourism, everyday life, Yasouj}
  • پرویز آقایی، جمیله توکلی نیا*، محسن کلانتری، زهره فنی
    بیان مسئله

    فضای لوفوری با فاصله گرفتن از (و گاه دربرگرفتن) فضای لایتناهی ریاضیدانان و فضای ذهنی فیلسوفان وارد حوزه اجتماعی می شود. این فضا به زعم لوفور هم تولید و هم مصرف می گردد و به تعبیری، نوعی کالای تولیدی و در عین حال محصول مصرفی به شمار می رود. برهم نشست تولید مادی، تولید ایدئولوژی و تولید معنا در یک مکان و در یک زمان به عنوان عناصر اصلی تولید فضای اجتماعی شناخته می شود که طی یک فرایند تریالکتیکی (و نه دیالکتیکی) بازتولید می شود. درهم تنیدگی نظریه لوفور، با مدار ثانویه انباشت سرمایه، که هاروی آن را مطرح کرد، تاثیر شگرفی بر انضمامی ساختن کارکرد سرمایه داری دارد. فرایند تولید و بازتولید فضا در چرخه دوم انباشت سرمایه حامل فراورده هایی است که اغلب متفکرین چپ گرا آن را به شیوه های ارتجاعی تمدن نسبت می دهند. آنچه اهمیت فزاینده تری نسبت به فراورده های فضای سرمایه دارانه دارد تحلیل فرایند تولید و بازتولید فضا در چرخه دوم است که در این زمینه، هاروی، به عنوان شارح اصلی نظریات لوفور، پیشگام است. برهم نشست و تحلیل نظریات لوفور و هاروی در نقد زندگی روزمره و چگونگی گریز از فضای سرمایه و چرخه تریالکتیکی از اصلی ترین مسائل این پژوهش به شمار می رود.

    اهداف پژوهش

    نقد زندگی روزمره در فضای زیسته که آکنده از تسلط سرمایه بر آن است از اهداف اصلی این پژوهش به شمار می رود که فرایندهای تولید فضا و سپس فراورده های آن در این پژوهش با استناد به دستگاه فکری لوفور و هاروی و اشتراکات نظری آنان به تحلیل کشیده می شود.

    روش پژوهش

    این پژوهش دارای روش توصیفی-تحلیلی و، از لحاظ هدف، بنیادی می باشد. مسئله اصلی با استفاده از منابع مرجع و اصیل به واکاوی گذاشته می شود تا در نهایت، نقد زندگی روزمره در فضای زیسته صورت گیرد.

    نتیجه گیری

    نتایج حاصل از این پژوهش که بر اساس این فرضیه بنا نهاده شده است: «زندگی روزمره شهروندان در فضای زیسته یا چرخه دوم انباشت سرمایه، حامل ابژگی و انفعال و مصرف گرایی آنان است»، نشان می دهد که فضای سرمایه دارانه با پیش ران فرایند تریالکتیکی به سوی بنانهادن شهروند منفعل (مصرف گرا) و پایه گذاری سوژه و ابژه در حرکت است که تاثیرات آن، علاوه بر فضای شهر، بر فضای زندگی حاکم است.

    کلید واژگان: تولید فضا, دیالکتیک هگل و مارکس, تریالکتیک لوفور, چرخه دوم انباشت سرمایه, زندگی روزمره}
    Parviz Aghaei, Jamileh Tavakolinia *, Mohsen Kalantari, Zohreh Fanni
    Problem statement

    Lefebvre’s space enters the social realm by departing from the infinite space of mathematicians and the mental space of philosophers. According to Lefebvre, this space is both produced and consumed and is in a sense, a kind of manufactured commodity as well as a consumable product. The overlapping of material production, the production of ideology and the production of meaning in one place and at a time are recognized as key elements of the production of social space that is reproduced in a trialectical rather than a dialectical process. The overlapping of Lefebvre’s theory with the secondary circuit of capital accumulation claimed by Harvey has a profound effect on the concretization of capitalist function. The process of space production and reproduction in the second cycle of capital accumulation carries the products that most left-wing thinkers attribute to the reactionary ways of civilization. What is more important than the productions of capitalist space is the analysis of the process of production and reproduction of space in the second cycle, in which Harvey is known as a pioneer and main descriptor of Lefebvre’s theories. Interpolation and analysis of Lefebvre and Harvey’s theories on the critique of everyday life and how to escape the space of capital and the trialectic cycle are the main issues in this study.

    Research objectives

    The main purpose of this study is to critique everyday life in a lived space filled with the domination of capital by analyzing the processes of space production and its products, based on the Lefebvre and Harvey intellectual apparatus and their theoretical commonalities.

    Research method

    This is a fundamental research that is descriptive-analytical. The main issue has been explored using genuine reference sources and finally the critique of everyday life in the Lived Space.

    Conclusion

    This research has been conducted based on the hypothesis that “the everyday life of citizens in the Lived Space or the second cycle of capital accumulation implies citizens’ objectivity and passivity and consumerism” based on which we conclude that the capitalist space is moving with the proponents of the trialectical process towards the establishment of a passive (consumerist) citizen and the establishment of subject and object, whose effects also govern the Lived Space in addition to the urban space.

    Keywords: Space Production, Dialectics of Hegel, Marx, Lefebvre Trialectic, Second Cycle of Capital Accumulation, everyday life}
  • مرتضی میرغلامی*، سیامک قاضی پور، ابوالفضل طغرایی
    سال ها است که شهرها به نقاط استراتژیک بروز سیاستهای نئولیبرال در بعد جغرافیایی و مکانی تبدیل گشته اند. علارغم ظاهر جهانی، سیاست های نئولیبرالیسم، به عنوان هژمونی غالب فضای اقتصاد سیاسی دهه های اخیر، هیچ گاه به یک شیوه واحد در اشکال شهری تبلور نیافته اند. زمینه ی اقتصادی-سیاسی موجود و شیوه های تولید، تعیین کننده ی نحوه ی بروز نئولیبرالیسم هستند(نئولیبرالیسم به واقع موجود). از طرف دیگر، نئولیبرالیسم به شدت «روش مند» است و با فرایندی کاملا برنامه ریزی شده شکل شهر را به منظور جانمایی، باز آرایی و جابجایی بنگاه های اقتصادی خویش متحول می گرداند. این دو ویژگی شکل دهنده ی «پروژه بازسازی نئولیبرال» هستند. درک شکل شهری از خلال فرایند بازسازی نئولیبرال، هدف این مقاله را تشکیل می دهد. در این راستا، پس از تعریف چارچوب نظری براساس دو رویکرد متمایز و درعین حال درهم تنیده ی مطرح در ادبیات موضوع(راجر کیل، و برنر و تئودر)، سه لایه ی کارکردی پروژه بازسازی نئولیبرال در شهر تشخیص داده شده است: لایه عملکردی، لایه ساختاری و لایه تحول حس مشترک؛ سپس شاخص های ساختاری نئولیبرالیسم در شهر، در دو مرحله مجزا از فرایند نئولیبرالیزه شدن، یعنی مکانیزم جهان-محلی شدن و مکانیزم شهرگرایی نئولیبرال، در سه گروه کالبدی-فضایی، اجتماعی-فرهنگی و سیاسی- اقتصادی در قالب ماتریس شاخص ها تبیین گشته اند. ماتریس حاصله، ابزاری اولیه برای تحلیل فرایند نئولیبرالیزه شدن مکان های جغرافیایی و شهری در سه مقیاس محلی، ملی و جهانی است، و نشان می دهد نئولیبرالیسم از طریق تحول اقتصاد سیاسی در مقیاس جهانی، دخالت در فناوری های قدرت در مقیاس ملی، و تغییر در کیفیت زندگی روزمره در مقیاس محلی بر شهر اثر می گذارد.
    کلید واژگان: فناوری قدرت, نئولیبرالیسم, اقتصاد سیاسی, حکمروایی شهری, زندگی روزمره}
    Morteza Mirgholami *
    Cities play a strategic role in contemporary political-economic space. Despite of global process-based distribution of political and theoretical status of neo-liberalism, it’s geographical and spatial space transformations have never been experienced at determined methods. This paper indicates the question of neoliberal city form. Question in which relies on “actually existing neo-liberalism” as a key character of “neo-liberal restructuring project”. It refers to ways in which different local contexts are embedded within wider dominant global structural grid of neo-liberal discursive command centers. It implies another key attribute, the “path dependent neo-liberalism”, the neo-liberal project defined on contextually embedded bases, elaborately rearranges, replaces and redefines the structures of existing institutional layout and subsequently transforms the shape of the city in two critical moment of neoliberal restructuring project: the “moment of destruction” and the “moment of creation”. Three different layers of neo-liberal process in cities has distinguished by synthesizing two theoretically different but dialectically intertwined methodological foundations: functional layer, structural layer, “common sense revolution” layer. This synthesized theoretical frame work has conceptualized the contemporary neo-liberal city form transformation by emphasizing on distinction between two different mechanisms of neo-liberal project, the glocalization and urbanization stages. In the last part, explanation of an analytic model of neo-liberal city transformation has been emerged from discussed issues. The columns of this table-formatted model, consists of the layers of neo-liberal process and the rows Includes integrated dimensions of city form. This model provides primitive analytic criteria for understanding the overall layers of neo-liberalization process in specific urban contexts. Cities play a strategic role in contemporary political-economic space. Despite of global process-based distribution of political and theoretical status of neo-liberalism, it’s geographical and spatial space transformations have never been experienced at determined methods. This paper indicates the question of neoliberal city form. Question in which relies on “actually existing neo-liberalism” as a key character of “neo-liberal restructuring project”. It refers to ways in which different local contexts are embedded within wider dominant global structural grid of neo-liberal discursive command centers. It implies another key attribute, the “path dependent neo-liberalism”, the neo-liberal project defined on contextually embedded bases, elaborately rearranges, replaces and redefines the structures of existing institutional layout and subsequently transforms the shape of the city in two critical moment of neoliberal restructuring project: the “moment of destruction” and the “moment of creation”. Three different layers of neo-liberal process in cities has distinguished by synthesizing two theoretically different but dialectically intertwined methodological foundations: functional layer, structural layer, “common sense revolution” layer. This synthesized theoretical frame work has conceptualized the contemporary neo-liberal city form transformation by emphasizing on distinction between two different mechanisms of neo-liberal project, the glocalization and urbanization stages. In the last part, explanation of an analytic model of neo-liberal city transformation has been emerged from discussed issues. The columns of this table-formatted model, consists of the layers of neo-liberal process and the rows Includes integrated dimensions of city form. This model provides primitive analytic criteria for understanding the overall layers of neo-liberalization process in specific urban contexts. Cities play a strategic role in contemporary political-economic space. Despite of global process-based distribution of political and theoretical status of neo-liberalism, it’s geographical and spatial space transformations have never been experienced at determined methods. This paper indicates the question of neoliberal city form. Question in which relies on “actually existing neo-liberalism” as a key character of “neo-liberal restructuring project”. It refers to ways in which different local contexts are embedded within wider dominant global structural grid of neo-liberal discursive command centers. It implies another key attribute, the “path dependent neo-liberalism”, the neo-liberal project defined on contextually embedded bases, elaborately rearranges, replaces and redefines the structures of existing institutional layout and subsequently transforms the shape of the city in two critical moment of neoliberal restructuring project: the “moment of destruction” and the “moment of creation”. Three different layers of neo-liberal process in cities has distinguished by synthesizing two theoretically different but dialectically intertwined methodological foundations: functional layer, structural layer, “common sense revolution” layer. This synthesized theoretical frame work has conceptualized the contemporary neo-liberal city form transformation by emphasizing on distinction between two different mechanisms of neo-liberal project, the glocalization and urbanization stages. In the last part, explanation of an analytic model of neo-liberal city transformation has been emerged from discussed issues. The columns of this table-formatted model, consists of the layers of neo-liberal process and the rows Includes integrated dimensions of city form. This model provides primitive analytic criteria for understanding the overall layers of neo-liberalization process in specific urban contexts. Cities play a strategic role in contemporary political-economic space. Despite of global process-based distribution of political and theoretical status of neo-liberalism, it’s geographical and spatial space transformations have never been experienced at determined methods. This paper indicates the question of neoliberal city form. Question in which relies on “actually existing neo-liberalism” as a key character of “neo-liberal restructuring project”. It refers to ways in which different local contexts are embedded within wider dominant global structural grid of neo-liberal discursive command centers. It implies another key attribute, the “path dependent neo-liberalism”, the neo-liberal project defined on contextually embedded bases, elaborately rearranges, replaces and redefines the structures of existing institutional layout and subsequently transforms the shape of the city in two critical moment of neoliberal restructuring project: the “moment of destruction” and the “moment of creation”. Three different layers of neo-liberal process in cities has distinguished by synthesizing two theoretically different but dialectically intertwined methodological foundations: functional layer, structural layer, “common sense revolution” layer. This synthesized theoretical frame work has conceptualized the contemporary neo-liberal city form transformation by emphasizing on distinction between two different mechanisms of neo-liberal project, the glocalization and urbanization stages. In the last part, explanation of an analytic model of neo-liberal city transformation has been emerged from discussed issues. The columns of this table-formatted model, consists of the layers of neo-liberal process and the rows Includes integrated dimensions of city form. This model provides primitive analytic criteria for understanding the overall layers of neo-liberalization process in specific urban contexts.
  • مریم چرخچیان *
    تجربه فضا در خلال زندگی روزمره بر پایه ویژگی های آن مقوله ای است که منجر به نحوه شناخت و ارزیابی کاربران در فضا می شود. به منظور بررسی این تجربه در فضای خیابان و شناخت ویژگی های مشترک بین خیابان های مطلوب که آن ها را برای کاربران جذاب و مطلوب می سازد خیابان آزادی حد فاصل میدان انقلاب تا اکباتان به عنوان فضایی که علی رغم اهمیت کالبدی و موقعیت آن فاقد کیفیت لازم برای حضور پیاده است و خیابان های خیام در قزوین و خیابان مطهری در رشت که بر پایه مصاحبه با شهروندان در تحقیقات قبلی از جذابیت لازم جهت حضور در مکان برخوردار هستند، انتخاب شده اند. هدف این تحقیق مقایسه بین دو فضای اخیر و محور آزادی است تا بتوان به این پرسش پاسخ داد که تفاوت کیفی این فضاها مربوط به کدام یک از متغیرهای تحقیق است. متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق مبتنی بر سه مولفه مطالعه «فینشتین» بر عدالت در فضا شامل تنوع، برابری و دموکراسی و مولفه های مطالعه «لینچ» درباره عوامل مطلوبیت فضای شهری شامل دوام، معنا، تناسب، دسترسی، اختیار، عدالت و کارایی هستند. نتایج حاکی از آن است که آنچه توانسته خیابان های مطهری و خیام را به فضاهایی مطلوب مبدل سازد، عامل دوام و کارایی فضاست که زمینه ساز حمایت فضا از زندگی روزمره افراد است.
    کلید واژگان: خیابان آزادی, خیابان مطهری, خیابان خیام, زندگی روزمره, عدالت, نظریه لینچ}
    Maryam Charkhchian *
  • مریم کهوند، مهدی حسینی *
    زندگی روزمره به عنوان یکی از مقولات مهم و قابل تامل در مطالعات فرهنگی، تا کنون در آراء بسیاری از متفکران این حوزه مورد بحث قرار گرفته است. با توسعه روزافزون تصاویر و نقش غالب آن ها در فرهنگ و اجتماع کنونی، توجه به وجه دیداری کنش ها و فرهنگ روزمره و نیز دیدمان، به مثابه ساختار اجتماعی دیدن، از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار می گردد. در این مقاله با اتکا بر نظریه نیکولاس میرزااف، یکی از نظریه پردازان برجسته فرهنگ دیداری، مفهوم دیدمان و ماهیت زندگی روزمره مورد بحث قرار می گیرد. مطالعه حوزه مصرف به عنوان عرصه قابل توجهی از زندگی روزمره، نتایج مهمی از جمله نقش اجتناب ناپذیر فرهنگ دیداری در امر روزمره، اهمیت یافتن دیدمان و نیز نابسندگی زندگی روزمره به عنوان مقر مقاومت در برابر معانی هژمونیک را به دست می دهد. ماهیت میان رشته ای مطالعات فرهنگی به عنوان بستر و مصدر اصلی فرهنگ دیداری، مطالعه در زمینه های دیگر علوم اجتماعی هم چون جامعه شناسی، نظریه انتقادی و مطالعات رسانه را در این پژوهش اقتضا می نماید.
    کلید واژگان: مطالعات فرهنگی, دیدمان, بحران دیداری, زندگی روزمره, مصرف}
    Maryam Kahvand, Mehdi Hosseini *
    Everyday life is considered one of the most notable issues in cultural studies and it is concerned by many theorists and writers of cultural studies in their works. Considering the ever increasing development of images and their dominant role in today’s culture، it is important to concern about visual dimension of everyday culture، and also the visuality، which means the social construction of seeing. This research purports to discuss the concept and the nature of everyday life building on Nicholas Mirzoeff’s theory، a distinguished theorist in visual culture. The study of the space of consumption، as a significant area of daily life، will provide important results including the inevitable role of visual culture in the everyday life and the inadequacy of everyday life as the bastion of resistance against the hegemonic power. The interdisciplinary nature of cultural studies as the substrate and the main source of visual culture، concerns other disciplines like sociology، the critical theory and media studies in this research.
    Keywords: cultural studies, intervisuality, visual crisis, everyday life, consumption}
  • اکبر عبدالله زاده طرف، مصطفی بهزادفر، محمد نقی زاده
    هدف این نوشتار تبیین ارتباط بین نگرش به مقوله زندگی و باز نمود آن در محتوای شکل سکونت گاه های انسانی است. به طور کلی زندگی مسئله بنیادین گونه بشر است و هر پرسش و مسئله دیگر، از جمله محتوای شکل سکونت گاهی انسان، در پرتو مقوله زندگی معنا یافته و ارزش پیدا می کند. با توجه به این ضرورت و اهمیت، انسان در طول تاریخ تلاش کرده در قلمروی جهان بینی خود به مسئله اساسی زندگی در ارتباط با شکل سکونت گاهی خود پاسخ دهد؛ پاسخ هایی که بر اساس نیازهای هر دوره تاریخی از زندگی متفاوت بوده و هست. روش به کار رفته در این پژوهش ترکیبی از روش های تفسیری و استدلال منطقی با راهبرد فرهنگی-گفتمانی است. نظریه اصلی استناد شده، نظریه لینچ در خصوص سه «نظریه هنجاری شکل شهر» است. در بخش تفسیر، با نگرشی تحلیل محتوایی در زمینه شکل سکونت گاه های انسانی شکل گرفته از دوران باستان تا دوره معاصر، تلاش شد تا نگرش به زندگی در آن ها مورد وارسی و تحلیل قرار گیرد؛ بخصوص برخی از دیدگاه هایی که بعد از نشر کتاب «نظریه شکل شهر خوب» رواج یافته اند. یافته های این پژوهش نشان می دهد سه نظریه هنجاری لینچ تا حدی می تواند زندگی و ارتباط آن با شکل سکونت گاه های انسانی را توضیح دهد. به طوری که می توان این سه نظریه را حتی به نگرش های متاخر بعد از انتشار این کتاب بسط داد. این در حالی است که برخی نظریه های جدید مانند نظریه های ارائه شده در مورد مباحث مربوط به «اجتماع» نمی توانند در قالب این نظریه ها گونه بندی شوند. نظریه جدیدی که بتواند نگرش به زندگی را در طراحی شهری اخیر توضیح دهد، نظریه «زندگی روزمره» است؛ دیدگاهی که نقطه تمرکز خود را بر وقایع زندگی روزمره بنا می کند. بنابراین زندگی و فهم از آن در شکل سکونت گاه های انسانی تا دوره معاصر و حتی نظریه های ارائه شده بعد از لینچ را می توان در قالب سه نظریه هنجاری لینچ و نیز نظریه چهارمی تحت عنوان «زندگی روزمره» گونه بندی کرد.
    کلید واژگان: زندگی, شکل, سکونت گاه های انسانی, نظریه هنجاری لینج, زندگی روزمره}
  • فریده آفرین
    از دوره تیموری به تدریج موضوع های دی گری نیز وارد عرصه ی نگارگری می شود و این هنر به قالب های زندگی مردم عادی در می آید. از این زمان به بعد به موازات تجربه ی ترسیم موضوع های روزمره و واقع گرا در نگارگری ایرانی، منظومه های مصور فاخر ادبی طی قرنها جایگاه بلند مرتبه ی خود را از دست دادند. نگارگر ایرانی به علت تمایل به نوگرایی و علاقه به ثبت موضوع های روزمره، عدم پشتیانی مالی حامی و تاثیر از فرهنگ های دیگر در سه دوره ی تیموری، صفوی، قاجار سراغ واقع گرایی رفته است.
    سوالات مقاله:1-آیا با گرایش واقع گرایانه، تفاوت زیبایی شناسانه یعمده ای بین هنر فاخر و عامه پسند (از لحاظ عوامل مضمونی و تکنیکی در استفاده از نور و نوع دید ذهنی و عینی و...) می توان قائل شد؟
    2-از چه دوره ای این تلاش ها آغاز می شود و علت های میل به این گرایش چیست؟
    3-آیا رگه هایمردم شناسی در این نگاره ها قابل تشخیص اند؟
    اهداف مقاله:1- دستیابی به این نکته که نقاشان ایرانی تنها در اثر تعامل با فرهنگ غرب نبوده که به واقع گرایی روی آورده اند، بل عوامل دیگری نیز مانند شرایط خود جامعه در این بین دخیل اند.
    2-تشخیص و تمایز هنر عامه پسند از هنر فاخر به منظور تعیین وجود یا عدم وجود تمایزهای تکنیکی و مضمونی.
    3- مشخص کردن تمایزات مردم گرایی موجود در این سه دوره.
    کلید واژگان: نگارگری ایرانی, واقع گرایی, زندگی روزمره, هنر فاخر, هنر عامه پسند, دوران تیموری, صفوی و قاجار}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال