به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ساختگرایی » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • عطاءالله کوپال
    ساختگرایی (structuralism)، به عنوان شیوه ای در نقد ادبی و هنری در دهه های نخستین قرن بیستم در شرق اروپا پدید آمد و در نیمه دوم آن سده در اروپای غربی به نقطه اوج خود رسید. این شیوه نقد، همواره می کوشید به روش خود، شکل و رنگی علمی ببخشد. تمرکز بر ساختار آثار ادبی و هنری، این امکان را به ساختگرایان می داد که از دیدگاه خود قواعدی ابطال ناپذیر و فرمول هایی ثابت و لایتغیر برای بررسی آثار ادبی و هنری وضع کنند. ساختگرایی اگرچه در آغاز، به زبان شناسی متکی بود ولی عرصه های گوناگونی همچون مردم شناسی، فلسفه، روان شناسی، تاریخ و نهایتا زمینه های مختلفی از علوم انسانی را در برگرفت. این مقاله شامل بازنگری نقادانه و تاملی است بر مجموعه رویکردهایی که تحت عنوان ساختگرایی در نقد ادبی و هنری و علوم انسانی پدید آمد.
    آنچه ساختگرایی نامیده می شد، امروز به عنوان یک روش زنده، منسوخ شده است و اگرچه به جنبه هایی از آن در پژوهش های مربوط به علوم انسانی می توان استناد کرد، اما ساختگرایی را باید به منزله آخرین تلاش منتقدان برای تولید «حقیقتی» مطلق و غیر قابل نقض به شمار آورد.
    کلید واژگان: نقد ادبی و هنری, ساختگرایی, متن, معنا}
    Ataollah Koopal
    Structuralism, as an artistic and literary approach, originated in the Eastern Europe during the first decades of the 20th century and reached its climax in the Western Europe in the second half of the same century. Through focusing on the structures of the artistic and literary works for analyzing them, structuralists created some criteria and formulas that seemed irrevocable and invariable from their perspective. Structuralism, as such, was presented as a scientific critical approach.
    Structuralism, initially, was based on linguistics, however, it later extended to fields as diverse as anthropology, philosophy, history and finally different branches of humanities. This paper is to undertake a critical review of, and a reflection on structuralist approaches as developed in humanities, artistic and literary criticism.
    What was once called structuralism is an obsolete approach not practiced any more. Despite the fact that some researches in the field of humanities rely on a few aspects of this approach, structuralism should be regarded as the last attempt of critics for establishing an absolute and irrevocable “truth”.
    Keywords: Artistic, Literary Criticism, Structuralism, Text, Meaning}
  • علیرضا نوروزی طلب
    اساس نقد در هنرها (The Basis of Criticism in the Arts) با هر رویکردی، معطوف به شکل (فرم) اثر هنری است. شکل، اساس و اصلی است که اثر هنری را هستی می بخشد و آن را متعین می کند. هر اثر هنری شکل و فرم و ساختمانی است که هنرمند با شگرد ها و تمهیدات خلاقانه و با تخیل ابداعی اش آن را می آفریند. آفرینش اثر هنری در صورت یا فرم (شکل) تحقق پیدا می کند و زیبایی، صورت تحقق یافته ای است که در اثر هنری عیان می شود.
    هر گونه نقد و تفسیر اثر هنری از طریق ابژه ای که صورت بندی و ساختمان اثر هنری نامیده می شود، امکان پذیر خواهد شد. دریافت معنا یا محتوای اثر هنری، فهم و بازخوانی نیت مولف، ارجاع متن (بافتی از کلمات، اشکال و رنگ ها، حرکات و اصوات) به حوزه های روانشناختی، جامعه شناختی، تاریخی و اساطیری، از طریق فرم (شکل) و صورت مندی (formality) اثر هنری است. فرم، محل یا مکان تلاقی هنرمند با مخاطب و مخاطب با هنرمند است. اگر اثر هنری ابژه ای مستقل پنداشته شود و آزادانه در افق های تاریخی متفاوت مورد تفسیرهای متعدد قرار گیرد، آنچه که هر تفسیری را امکان پذیر می کند، نهایتا فرم هنری است که ذات آن، زیبایی بیان (expression) است. پرسش از اثر هنری می تواند جنبه های گوناگونی داشته باشد. همچون: اثر هنری چه می گوید؟ مقصود هنرمند از آفرینش اثر هنری چه بوده است؟ اثر هنری در زمان حال بیانگر چه معنایی است؟ اثر هنری چگونه قادر به انتقال افق تاریخی گذشته به دوران جدید است؟ هرگونه پاسخ به این قبیل پرسش ها منوط به شناخت دقیق و اصیل حوزه نقد و تحلیل صورت و ساخت اثر هنری است.
    کلید واژگان: فرم, فرمالیسم, نقد, بیان, ابداع, ساختگرایی, صورت مندی, هنر به مثابه شگرد, هنر به مثابه تکنیک, تفسیر, محتوا}
    Alireza Noruzitalab
    The basis of criticism in the arts with any reading is attributed to the from of the artwork. Form is the principal and basis which gives birth to an artwork and reveals it.It is on basis of shape, form and structure of any artwork that an artist his/her talent and creative devices and by inventional imagination creates it. Art creation happens to come out in the form shape and beauty is the uncovered and undamental figure which appears in artwork.It is possible to have any critics and interpretations of an artwork through the objects composition and form which is called artwork meaning or concept of artwork, understanding and decoding the core idea of the author, the text antecedent (words chain, shape and color, motion land sounds) to psychological and sociological, historical and mythical fields through the artwork form (shape) and its formality. form is the contact point of an artist and interlocutors and vice versa. If an artwork is taken as an independent object on an artist and interpreted in the historical horizons frequently then what makes any interpretation possible finally is the art form; the¬ essence of which is the beauty of expression. Questioning an artwork may /be done in different aspect such as what does it mean? What has been the intention of its creator? What does the work mean in the present time? How an artwork can convey past historic horizons to the modern era?. Any answer to such questions depends on precise and original information of the artwork form and composition critics analysis.
    Keywords: form, formalism, Criticism, expression, invention, Structuralism, formalistic, art as device, art as technique, interpretation, concept}
  • امیر علی نجومیان

    این مقاله در دو بخش ارائه می شود. پس از طرح چند پیش انگاشت برای ورود به بحث اصلی، در بخش نخست، پس از طرح دو گونه متمایز عکس و همچنین انواع نگاه در عکاسی، نشانه شناسی عکس به عنوان یک روش خوانش متن درون رویکرد ساختگرا معرفی می شود و مهم ترین استراتژی ها و روش های این روش (مانند جانشینی/همنشینی، تقابلهای قطبی، ارجاع مستقیم و ضمنی، روایت و جهت) توضیح داده می شود. در بخش دوم، بر اساس نگاه نشانه شناسی ساختگرای مطرح شده به طرح روشی نوتر با عنوان واسازی، یا به تعبیر نگارنده، نشانه شناسی پساساختگرا پرداخته می شود. در این نوشتار به ویژه به نظریات نظریه پرداز ادبی، هنری و فرهنگی رولان بارت پرداخته خواهد شد. با اشاره به نوشته های مختلف بارت در زمینه عکاسی برآنم که نشان دهم چگونه نوشته های او از نگاهی ساختگرا در آغاز به نگاهی واساز در آخرین اثرش اتاق روشن دگرگون می شود. در این بخش به استراتژی های خوانشی مانند غیاب مدلول، بی تکلیفی معنی، مرگ و دلالت تصویری، آرایه، بینامتنیت، ضدروایت، چندمعنایی و عناصر استودیوم و پانکتوم در نظریه بارت اشاره خواهد شد. آثار تصویری که برای بررسی در این مقاله استفاده شده اند، عکسهای عکاسانی ایرانی هستند که آثارشان در نمایشگاه پنجره های نقره ای: برگزیده آثار عکاسان معاصر ایران: 17 نگاه در موزه هنرهای معاصر تهران در خرداد ماه سال 1385 به نمایش گذاشته شد.

    کلید واژگان: عکس, ساختگرایی, پساساختگرایی, واسازی, رولان بارت, اتاق روشن}
    Amir Ali Nojoumian

    This paper consists of two parts. First, I will propose certain assumptions regarding semiotics in order to introduce it as a reading method within the structuralist approach. Then, after explaining two distinct types of photography and different “looks” in photography, the main reading strategies of semiotics such as paradigmatic/syntagmatic, binary opposition, narrative, movement, and denotation/connotation will be put forward. In the second part, with certain references to Roland Barthes’s theories, it will be explained how deconstructive reading has certain affinities with poststructuralist semiotics. Through readings of Barthes’s writings on photography, I will explain a shift from the structuralist approach to a deconstructive one in his very last work, Camera Lucida. In this part, the notions of absence, death, indeterminacy, parergon, intertextuality, counter-narrative, polysemy, and finally Barthes’s notions of studium and punctum will be explained. The pictures used for analysis are all taken by Iranian photographers who participated in a photography exhibition at Tehran Museum of Contemporary Arts in June 2006 entitled Silver Windows: Iranian Contemporary Photographers (A Selection of 17 Visions).

    Keywords: Semiotics, Photography, Structuralism, Post structuralism, Deconstruction, R. Barthes, Camera Lucida}
  • عطاءالله کوپال
    در اوایل قرن بیستم، با انتشار دیدگاه های«فردینان دوسوسور»و«چارلز سندرس پیرس»، پدیده نشانه شناسی به مثابه یک علم جدید، در مباحث زبان، ادبیات و نقد ادبی و فرهنگی مطرح شد. نشانه شناسی همواره، در همجواری مکتب ساختگرایی قرار داشته و به عنوان شعبه و شاخه ای از آن بررسی شده است. پرسش اساسی این است که آیا نشانه شناسی خود یک رشته علمی است و در قلمرو دانش(Science) جای می گیرد و یا یک روش(Method) علمی است؟ این مقاله می کوشد ضمن بررسی ریشه های نشانه شناسی و تحولات آن، موقعیت کنونی این پدیده را در علوم انسانی و هنر و ادبیات مورد ارزیابی مجدد قرار دهد.
    کلید واژگان: زبان شناسی, ادبیات, هنر, سینما, تئاتر, ساختگرایی, نشانه شناسی, دلالت}
    Ataollah Koupal
    At the beginning of the twentieth century, along with the publication of Ferdinand de Saussure and Charles Sanders Pierse's ideas, the semiotics phenomenon was propounded as a new science in discussions related to language, literature, literary and cultural criticism. Semiotics has always been beside structuralism and has always been dealt with as a branch of structuralism. The actual question is whether semiotics is a science by itself and should be discussed in the realm of science or rather it is just a scientific method? This article tries to investigate the present situation for this phenomenon in humanities, art and literature and deals with its background and changes, as well.
    Keywords: Linguistics, Literature, art, Cinema, theatre, Structuralism, Semiotics, significance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال