به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • فرامرز صابرمقدم، هائیده خمسه*، محمد مرتضایی
    مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام در شهر تربت جام، در زمره آثار فاخر معماری ایرانی، در طول زمان یکی از کانون های عمده عرفان و تصوف در شرق ایران و سرزمین خراسان بوده است. بنیان های این مجموعه با نظر ارادت یا مصلحت های مذهبی و حکومتی، در طول زمان و از سده هفتم هجری تا دوره قاجار، پیرامون حظیره شیخ احمد جام(441 تا536 ه.ق) از عارفان خراسانی قرن پنجم و ششم هجری شکل گرفته و آیینه ای تمام نما از هنر ایرانی-اسلامی را به نمایش گذاشته است. در میان بناهای این مجموعه، گنبدخانه به لحاظ تمرکزگرایی در ایجاد تزیینات و وجود کتیبه ای با مضمون احداثی- روایی از دوره « ملوک آل کرت هرات»، مقارن با عصر حاکمان ایلخانی، از جایگاه مطالعاتی خاصی برخوردار است که هدف نگارندگان از این پژوهش بررسی، تحلیل و تبیین جامع این کتیبه به منظور دستیابی به گاه نگاری معماری، شناخت بیشتر بنای گنبدخانه از نظر دوره های ساختمانی و تفسیر هنری الگوهای تزیینی این اثر بوده است. بر مبنای این تحقیقات، کتیبه سرتاسری گنبدخانه از معدود نگاشته های نادر و تاریخی «آل کرت» است که در مقایسه با مضامین کتیبه های هم دوره با توجه به نوع نوشتار، سلسله مراتب تاریخی، روایت گونه بودن و از نظر معناشناسی و مفهوم، نخستین کتیبه شناسایی شده احداثی در معماری اسلامی ایران با ماهیت تاریخی-روایی است. پژوهش پیش رو برای پاسخ به این سوالات صورت گرفته است :(1) متن کتیبه حاوی چه مضامین تاریخی، سیاسی، مذهبی و احداثی مهمی است؟ (2) کدام کهن الگوهای ایرانی-اسلامی در تزیین این کتیبه قابل بررسی است؟ شیوه تحقیقات در این پژوهش با رویکردی توصیفی- تحلیلی و تطبیقی علاوه بر مطالعات اسنادی و میدانی، کاربرد روش آیکونوگرافیک، به منظور بررسی کهن الگوهای آرایه ای به عنوان بخشی از مولفه فرهنگی و تدقیق در آفرینش های هنری و بهره گیری از آنالیزهای آزمایشگاهی به منظور تعیین ماهیت رنگ های به کار رفته در کتیبه گنبدخانه و تغییرات و تاثیرات شیمیایی در آنها بوده است. نتیجه پژوهش این واقعیت را اثبات نمود، کتیبه گنبدخانه علاوه بر کاربرد تزیینی در این بنا، شامل پیام های سیاسی، مذهبی، تاریخ اولیه بنیان در قالب رمزگونه و روایتی از بانیان تجدید معماری این بنا است که زمینه ها و حاشیه آن با کهن الگوهایی برگرفته از هنر ایرانی، تزیین شده است.
    کلید واژگان: آیکونوگرافی کتیبه گنبدخانه, کتیبه مادر و فرزند(دو ردیفی), گنبدخانه مجموعه شیخ جام, مجموعه آرامگاهی شیخ احمد جام, ملوک آل کرت}
    Faramarz Sabermoghadam, Haeideh Khamseh *, Mohammad Mortezayi
    one of the main areas of mysticism in eastern Iran and the land of Khorasan. the buildings of this collection , with respect to religion and government , over time and from the seventh century A.H until the Qajar era , around the Tomb of sheikh-e Jam ( 441 - 536 ), one of the mysticisms of the 5th and 7 century A.H was formed and mirrors are represented in Iranian - Islamic art. Among the monuments of the complex, Gonbadkhaneh to focus on the formation of decorations, And the existence of an inscription in the Creation Time -narrative concept At the time of the " Al-e Kart kings " period , at the time of the late Ilkhanid rulers, It has a special study area where the Authors Aim of this study survey, analyze, and comprehensive explicate this inscription in order to achieve architectural chronology Further recognition of Gonbadkhaneh in terms of construction periods and artistic interpretation has been the decorative patterns of this work. According to this research, Gonbadkhaneh inscription is one of the few rare and historical monuments of Al-e kart inscriptions, with regard to the type of document, historical hierarchy, and narrative in terms of semantics and concept, the first known inscription in the Islamic architecture of Iran, with historical - narrative nature. This research has been done to answer these questions: (1) the text of the inscription on which historical, political, religious and religious themes are important. (2) Which Archetype Iranian - Islamic pattern can be addressed in decorating this inscription? the method in this research is descriptive - analytical and in addition to documents and field studies, the application of Iconographic method in order to examine the archetypes of array as a part of cultural component and scrutiny in artistic creation and utilizing laboratory analyses in order to determine the nature of color used in inscriptions and changes and chemical effects in them. The result of the research proved the fact that Gonbadkhaneh inscriptions in addition to the decorative usage in this building, including political, religious, initial history in the form of mysterious and a narrative of the founders of the renewal of this building is that the fields and its margins are decorated with archetypes derived from Iranian art.
    Keywords: Al-e kart kings, Gonbadkhaneh Sheikh-e Jam Complex&rdquo, Iconology of the Gonbadkhaneh Inscription&rdquo, the inscription on Mother, child (two-row)&rdquo, &ldquo, The Complex of&rdquo, Sheikh Ahmad-e Jam Tomb&rdquo}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال