به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « وای بر مغلوب » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • بهروز محمودی بختیاری، نرگس فرشته حکمت
    کاربردشناسی1 مطالعه معنی است؛ معنایی که فرستنده پیام آن را منتقل و گیرنده، آن را برداشت می کند. از سرفصل های اصلی این رویکرد مباحث ادب2، اصول همکاری در مکالمه3، بهره گیری از قواعد نوبت گیری4 و همچنین کنش های گفتاری5 است. در میان اصول فوق، اصل نقض ادب در نمایشنامه وای بر مغلوب (1349) غلامحسین ساعدی (1364-1314) بروز بیشتری دارد. به همین علت در این پژوهش برآنیم تا شیوه شخصیت پردازی در آثار او را از این منظر مورد بررسی قرار دهیم. در تاریخ ادبیات نمایشی ایران، «ساعدی» را به عنوان چهره نوگرای این عرصه می شناسند. از این رو پژوهش حاضر می کوشد با الگوهای منتج از دانش کاربردشناسی زبان، فارغ از ساختار نمایشی اثر، تم و سایر عناصر شکل دهنده به درام، نشان دهد نوگرایی، چگونه در زبان نمایشی او جلوه گر است و نیز به این پرسش پاسخ دهد چگونه شخصیت هایی که متعلق به طبقات فرودست جامعه هستند، با بهره گیری از زبان به عنوان یک ابزار بر دیگر شخصیت هایی که به طبقات فرادست اجتماع تعلق دارند چیرگی پیدا می کنند. تحلیل مبحث نقض ادب در این نمایشنامه نشان می دهد به طور نسبی، میزان بهره گیری هر شخصیت از این اصل، رابطه مستقیمی با میزان قدرت او در هر مقطع از نمایشنامه دارد. به عبارتی، شخصیت های مقتدر که لزوما از شان و طبقه اجتماعی بالاتری برخوردار نیستند، به طور گسترده تری اصول ادب را نقض می کنند. می توان چنین مدعی شد به نوعی ساختارهای تثبیت شده نظام قدرت در این اثر رنگ باخته است.
    کلید واژگان: نمایشنامه, تحلیل گفتمان, شخصیت, کاربردشناسی, نقض ادب, غلامحسین ساعدی, وای بر مغلوب}
    Behrouz Mahmoudi Bakhtiari, Narges Fereshteh Hekmat
    In modern texts, the formation of the discourse of the drama has been very close to the development of street talk in the society. Accordingly, this has been influenced by the standards governing the development of non-drama discourse. Drama represents a unique style of social interaction. Dialogues in the drama have a striking similarity with the actual typical street talk. Interestingly, a main focus of recent literary criticism has become the differences between the literary works and particularly the drama with the general patterns of street talk. Today, it may be necessary to use the help of the science of linguistics to realize the features of dialogues in drama which have a different form and function compared to other literary genres specifically fiction and narrative. This is what Applied Criticism has provided the critics of drama to the degree that the drama would be scrutinized beyond interpretation at the level of word and phrase. In short, Pragmatics has been described in Linguistics as the science of studying the meaning which is conveyed by the source and is interpreted by the audience. Among the main subject areas that rely on this approach in interpreting meaning include Politeness, the Cooperative Principle, the Turn-Taking Rules, as well as Speech Acts. Take the Persian drama Vay bar Maghlub (Woe on the Defeated) written by Gholam-HosseinSa’ediin 1970 as an example. In this work, the Politeness Principle is repeatedly violated regardless to the social status of other characters. Therefore, the same principle will help in interpreting the drama. Accordingly, the present research is meant to study Sa’edi’s works from the viewpoint of characterization. Considering that Sa’edi has been described as an innovative figure in Iran’s modern literature, the present research will try to draw on the standards of Applied Linguistics to show how innovation has manifested itself through dialogues regardless to the main theme and other components of the drama. The research will also try to explain how the characters that come from the lower strata of the society are better performers in using the language than the characters who belong to the higher strata. An analysis on the issue of Impoliteness whether it be the application of offensive language, four-letter words or disrupting others’ conversation and forcing own opinions on others in Vay bar Maghlubshows a direct correlation between the power of the characters in the play to their application of the principle of Politeness. Studying this principle also shows the change in the register and relations between characters throughout the course of the drama and the fact that the presuppositions of the audience with regards to the characters shake as the result of the application of language. In other words, it can be concluded that power relations in this drama are no longer in place as the result of the linguistic interpretation of the text.
    Keywords: Drama, discourse analysis, character, Pragmatics, impoliteness, Gholam, Hossein Saedi}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال