به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « ژاک دریدا » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • صدف پورمحمود*، اشرف سادات موسوی لر

    تقابل های دوتایی از اصول حاکم بر جهان مادی است و انسان نیز خود موجودی ترکیبی از جسم و روح است. به یقین این معناها نمی تواند باز نمودی در هنر بشری از جمله نقوش تصویری نداشته باشند. هنر گاه این معناها را همان گونه که هستند، بازتاب داده و گاه آنها را در قالب نمادها و نشانه هایی به تصویر می کشند. تقابل ها در آثار هنری تصویری همیشه به معنای تضاد نیست و در برخی از آثار، تکمیل کننده یکدیگر می شوند و در کنار یکدیگر معنا می یابند. برای مطالعه معنای تقابل ها در نقوش تصویری انتخاب نمونه ای شاخص هنری ضرورت داشت؛ لذا این اثر به عنوان پر تقابل ترین اثر هنری معاصر اشر، برای این امر انتخاب گردید. عنوان، فرم و محتوای آن دارای تقابل های بسیاری بوده و این اثر از نظر شکل، بیان، ساختار، رنگ، تصاویر و نقوش در حد اعجازآوری مشحون ارزش های معنایی و متباین بصری است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تطبیقی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد، عدد تقابل های دوتایی در تابلوی روز و شب به 7 نمونه می رسد و در تعمیم آنها به کارکردهای هنری به ویژه از منظر معانی، شامل تقابل های دوتایی فرمی و کنشی (محتوایی و روایی) بوده و قابل انطباق با نظریه دریدا ست.

    اهداف پژوهش 

    بررسی تعامل معنایی تقابل ها در نقوش تصویری تابلوی روز و شب موریس اشر.
    بررسی کارکردهای معنایی تقابل دوتایی.

     سوالات پژوهش

    میزان انطباق پذیری نظریه تقابل های دوتایی دریدا بر آثار هنر تصویری چقدر است؟
    کارکردهای معنایی تقابل های دوتایی چگونه است؟

    کلید واژگان: تعامل معنا, ژاک دریدا, تقابل های دوگانه, هنرهای تجسمی, روز و شب موریس اشر}
    Sadaf Pourmahmoud *, Ashrafosadat Moosavilar

    This study has compared Meaning interaction of opposition in Maurits Escher's "Day and Night".oppositions are the dominant principles of the material world and the mankind is also a combination of body and soul.Undoubtedly,the meaning can't be without reflection in human art,The art sometimes reflects the oppositions and picture then in frame of symbols and signs.Oppositions in artistic works don't mean oppositions and in some works can complete each other and can gain meaning alongside. For comparative study of means of opposition with visual arts,it was necessary to choose an indicator artistic work.Hence, this work was selected as the most opposing artistic work of contemporary age by Maurits Escher's.The main objective of this study is to understand the concept of opposition and deriving that in "Day and Night" painting, which shows the artistic functions of the theory in adjustment with visual artistic works.This is because; the form and content of this work has abundant oppositions and is wonderfully full of opposing values in terms of form,expression,structure,color,images and motifs and illustrations.The main research question is the amount of adjustability of the theory of binary opposition of Derrida on visual illustration works and how to analyze its visual functions?The results of this study,which is done using comparative and analytical method,shows that the number of binary opposition in Day and Night Painting reaches to 7 items and includes content and narrative binary opposition and can be adjusted with Derrida's theory in terms of generalization of them to artistic functions of basis of visual arts

    Keywords: Meaning interaction, Jacques Derrida, binary oppositions, Day & night Escher's painting, visual arts}
  • علیرضا حسین زاده، رضا مهدی زاده *

    تیاتر و اجرا با به کارگیری و ترکیب تصاویر و الفاظ به خلق فضای نمایشی می‌پردازند. فضای نمایشی توسط تخیل مخاطب دریافت و تبدیل به نشانه‌هایی می‌شود که معانی و مفاهیم نمایش را به او منتقل می‌کنند. دراماتورژی فضا معمولا با ترکیب، سازماندهی و پردازش پیوند دارد؛ راهکاری که طراح صحنه را به‌عنوان یکی از ارکان اصلی شکل‌گیری اجرا جهت تالیف از طریق تعریف فضا مطرح می‌سازد. بررسی مفاهیم نمایش‌نامه، تجسم بخشی و قراردادن این مفاهیم در زمینه‌هایی گسترده‌تر با زبان تصویر و فضا، جایگاهی با عنوان دراماتورژی طراحانه را به وجود می‌آورد که اساس کار آن تاویل، شالوده‌شکنی و پی‌ریزی و تالیف جهان‌های تازه است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به سوال اصلی چگونگی عبور از متن نوشتاری به تولید متن نانوشته و متن اجرا، با اتکا به فرضیه اثر بخشی اندیشه شالوده شکنی در شکل گیری دراماتورژی طراحانه در اجرا است. خوانش‌های دریدا مستلزم توجهی دقیق به گواه متنی و تناقضی منطقی‌ است که جریان نوشتار در آنجا می‌تواند اقدام تاویل‌گر در طلب یک معنای متحد را مختل سازد و از طریق باز‌خوانی تقابل‌های دو‌گانه، لایه‌های پنهان درون‌متنی، بینامتنیت، حضور و غیاب، دیفرانس، بازی با معنا‌ها و نشانه‌ها، پیوند‌ها و گسست‌های متنی، مفاهیم تازه‌ای را از درون خود متن، متبلور نماید. مقاله‌ی حاضر پژوهشی کیفی و با استناد به منابع کتابخانه ای و سایت های معتبر اینترنتی است که ضمن ارایه الگویی جهت خوانش متن، به چگونگی استخراج تصاویر و پی ریزی نظام های دیداری نامتعارف می‌پردازد. بی‌شک در چنین پژوهش‌هایی، پیوند ساختار‌های نظریه-عمل، هم‌سو با یکدیگر، می‌توانند الگو‌ها و فرم‌های تثبیت‌شده‌ی، اجرا‌های گذشته نمایش‌های کلاسیک را دگرگون نمایند.

    کلید واژگان: دراماتورژی طراحانه, شالوده شکنی, ژاک دریدا, فضا, تئاتر}
    Alireza Hosein zadeh, Reza Mahdi zadeh *

    Theatre and performance create a theatrical atmosphere by using and combining images and words. The theatrical atmosphere is perceived by audience’s imagination and changes to meaningful signals that convey the meaning of the play to them. Space dramaturgy is usually associated with composing, organizing, and processing; A solution that introduces the scenographer as one of the main pillars of shaping the performance for writing through the definition of space. Examining the concepts of the play, visualization, and putting these concepts in broader contexts with the language of image and space, forms the basis of a Scenographic dramaturg, whose the base of work is interpretation, deconstruction, creation and writing new worlds. The present study seeks to answer the main question of how to move from written text to production of unwritten text and performance text, relying on the hypothesis of the effectiveness of the idea of deconstruction theory on the formation of Scenographic dramaturgy in performance. Derrida ‘s studies require a careful consideration of the textual evidence and the logical contradiction that the flow of writing can interfere the interpreter’s attempt to get a united meaning and crystallize new concepts from the text itself by re - reading the dual contrasts, hidden layers within the text, intertextuality, the presence and absence, differentiation, playing with meanings and signs, links and textual breaks. The present research aims to improve the knowledge of designing in organizing the theatrical atmosphere by conducting an interdisciplinary study in order to get acquainted with the infrastructure of foundation - breaking to pass from the written text to the production of unwritten text and text of the performance space. The present dissertation is a qualitative research based on library resources and reputable Internet sites. Undoubtedly, in such studies, the interconnectedness of theory – practice structure, alongside each other can transform fixed patterns and forms, even of the past performances of classical plays.

    Keywords: Scenographic dramaturgy, Deconstruction, JacquesDerrida, Space, Theatre}
  • فریده آفرین*

    این تحقیق می کوشد تا جایگاه زیباشناختی نوشتار را با محوریت تقابل "نوشته/تصویر" در آثار دوره های مختلف کاری سای تومبلی و فریدون آو روشن کند. مسئله اصلی آن، چیستی جایگاه نوشتار بر اساس چگونگی رابطه تصویر و متن در کنش زیباشناختی هنرمندان انتخابی است. روش تحقیق، تحلیلی- تطبیقی است. هدف پژوهش، خوانش، تطبیق و توازی سازی تقابل های دوگانه دریدایی با محوریت تقابل گفتار و نوشتار در آثار دو هنرمند است تا مبنایی برای خوانش و البته مقایسه سبک فردی هر دو فراهم شود. مفاهیم طبقه بندی شده به هم مرتبطی چون؛ نوشتار و گفتار، حضور/غیاب: نگاه و لمس، سابژکتیل و رد ضربه قلمی، از میان آرای دریدا انتخاب شده اند. مطالعه شباهت های اجرا و محصول کنش زیباشناختی سای تومبلی و آو بر اساس آرای دریدا نشان می دهد هر دو نوشتار را به حالت خط خطی های عصبی و خطوط در هم تنیده، اثرگذاری و رد ضربه قلم، بسترسازی پشتیبان، خط زدن خودانگیخته نوشته های خودآگاه و کاربرد خط زدن به منزله "رد" و مانعی در برابر بازنمایی، به کار می گیرند. با وجود این، تمایزهای ظریفی در این تمایل و استفاده از مولفه های فرهنگی، اسطوره ها و آیین های مختلف بین گرایش های دو هنرمند وجود دارند. نتیجه اینکه فرم بیان آثار هر دو هنرمند با گذر از سلسله مراتب تصویر و نوشته و تکیه بر جنبه رد ضربه قلمی نوشتار، آن را به منزله فرآیند دلالت پذیری، بازی حضور و غیاب و مرزهای تصمیم ناپذیر تقابل های نقاشی/طراحی به کار می گیرد. هر دو بر اساس کارکرد استتیکی نوشتار و با حرکات خودانگیخته دست و لامسه ای کردن شیوه خلق آثار هنری، با نسبت های متفاوتی از هنرهای صرف بصری فاصله گرفته اند.

    کلید واژگان: نوشتار, کنش زیباشناختی, سای تومبلی, فریدون آو, ژاک دریدا}
    Farideh Afarin*

    This research tries to determine the aesthetic position of writing by focusing on the contrast of "writing/image" in the works of Cy Towmbly and Fereydon Ave. Its main issue is finding the writing position based on the relationship between image and text under the aesthetic action of selected artists. This study was carried out by analytical-comparative method. The purpose of the study is reading, adapting and parallelizing Derrida's binary oppositions with the focus on the contrast between speech and writing of two artists in order to provide a basis for reading and of course comparing their individual styles. Interconnected classified concepts such as text and speech, presence and absence, looking and touching are selected from Derrida's ideas.  Studying the similarities between the performance and the product of aesthetic action of Cy Towmbly and Ave based on Derrida's ideas shows that both texts are used as neural scribble and intertwined lines, affecting and the pressure of the pen stroke, support infrastructure, scribbling the spontaneous writings and the use of scribbling as a barrier to representation. However, there are subtle differences in this tendency and using cultural factors, myths and various rituals between the two artists. The results show that the way of illustrating the works of two artists by crossing the hierarchy of images and writing, and relying on the aspect of the pressure of the pen stroke, uses it as the signification process, presence and absence game and indefinable boundaries of drawing/designing conflicts. Both have distanced from purely visual arts differently based on aesthetic function of writing and with the spontaneous hand movements and touching the way of creating artworks.

    Keywords: Writing, Aesthetic Action, Fereydon Ave, Cy Twombly, Jacque Derrida}
  • محمد جعفر یوسفیان کناری
    مقاله حاضر با تکیه بر پاره ای از مهم ترین گفتارهای دریدا، به قرائت تازه ای از اشارات تئاتری او در فاصله نظری میان آرای آنتونن آرتو و ساموئل بکت پرداخته است. پیمایش دقیق گفتارهای دریدا درباره تئاتر و یافتن پاسخی قانع کننده برای این پرسش که تا چه اندازه می توان از نقد او بر زیبای یشناسی تئاتر مدرن به عنوان رویکردی معتبر برای مواجهه با دیگرآثار نمایشی استفاده کرد، در اولویت پژوهشی این نوشته قرار دارد. رویکرد غالب تحقیق از پساساختگرایی تاثیر می پذیرد و مطالب آن حوزه ای از مطالعات میا نرشته ای فلسفه و تئاتر را دربر می گیرد. مقاله حاضر با استناد به شواهد معتبر کتابخانه ای و سنجش داده های زبا نشناختی مستخرج از نمونه آثار اصل و ترجمه انگلیسی گفتارهای دریدا، سعی دارد ضمن آسی بشناسی اعتبار استنادهای علمی به دریدا و نیز رعایت بی طرفی کامل در مواجهه با محتوای گفتار او، به دریافت تازه ای از دکنستراکسیون و کاربردش در تئاتر دست یابد. در نهایت، گزاره هایی مطرح م یشوند که حاکی از لزوم بازنگری پژوهشگران تئاتر ایران در نحوه قرائت دریدا، اعتماد به گفتارهای تئاتری او و سپس مقایس هاش با ساموئل بکت و حدود کاربردی پروژه دکنستراکسیون وی خواهد بود.
    کلید واژگان: فلسفه و تئاتر, ژاک دریدا, دکنستراکسیون, آنتونن آرتو, ساموئل بکت, نقد و نظریه}
    Mohammad Jafar Yousefian Kenari
    Abstract This paper aims to deal with some of the most important ideas of Jacques Derrida on theatre in terms of the existing philosophical gap between Antonin Artaud and Samuel Beckett. Assessing Derrida’s notions on theatre studies lead to find an exact reasonable solution for this main question that how his critical views on aesthetics of modern theatre might been employed today as recognized approaches to face with dramatic artworks; and the mentioned issue is actually in priority of this research. The leading approach of this paper is based upon post-structuralism and it covers a range of interdisciplinary records concerned with philosophy and theatre. The fundamental style of collecting and processing the linguistic signs as well as the philosophical facts, follow a descriptive-analytical method that is common in qualitative researches. Referring on many reliable library facts and assessing several linguistic data which are extracted from Derrida’s original contributions and his translated texts in English, this study attempts to lead any possible reader to a new reception of his key technical term, Deconstruction, and its all engaged and related meanings in theatre. It is pre-supposed that Derrida’s perspective on “Theatre of Cruelty and the enclosure of Representation”, in a general sense, could not be simply conceived as his theatrical standpoint but rather, it is a philosophical chance for him to avoid his own real positions on the nature of performance. Beckett, furthermore, has a secret absence in his contributions on modern theatre and literature. Meanwhile, his perspectives on literature and philosophy which are often associated with a branch of poststructuralist studies would act as the starting point of propounding a theoretical challenge for the present study. Artaud and Beckett as two prominent theatre practitioners of modern era are in their own selves typical of a paradox in terms of their performative attitudes and techniques. Deconstruction, as a new philosophical approach to literary texts and signs, could be applied for theatre studies. Re-exploring the matter that whether Derrida and his philosophical teachings are naturally applicable in contemporary challenges of theatre and doing a critical reflection on measuring the interpretability of dramatic artworks based on his view points, are among the main purposes of the study. On the other hand, it intends to present reliable judgments on Derrida’s terminology and the manner which they are broadly used in Iranian academic papers and discourses. The limits of its verifiability, accessibility as well as the accuracy of his critical point of views on theatre would be examined. In conclusion, some new propositions on deconstruction there will be propounded which emphasize on the importance of Iranian scholars to reconsider their conventional views on Derrida and his late neologism.
    Keywords: Philosophy, Theatre, Jacques Derrida, Deconstruction, Antonin Artaud, Samuel Beckett, Theory, Criticism}
  • فریده آفرین
    این مقاله می کوشد نگاره ایرانی بیرون آوردن یوسف از چاه را بر مفاهیم اصلی واسازی دریدا مورد انطباق قرار دهد. هدف این مقاله بررسی روند تزلزل معنای قطعی و رسیدن به معانی جدید است. از بررسی این نگاره، مفاهیم مهمی سر برمی آورند که در دو موضوع دلالت و روایت دسته بندی می شوند. در موضوع دلالت با بررسی وارونگی تقابل های دوگانه متن هنری، سرگشتگی، آرایه های اثر هنری و در موضوع روایت با بحث مرکزگریزی و بینامتنیت به چارچوب تحلیلی این مقاله دست می یازیم. این تحلیل، نشان می دهد هر نشانه این تصویر، دالی است که مدلول آن غایب است. تقابل های دوگانه این تصویر با واژگون سازی تقابل های مرد/ زن، شب/ روز، رنگ های سرد/گرم، تقابل درون/ بیرون به هم آمیخته اند. در این اثر، سوال های متعددی وجود دارد که مخاطب (بیننده) برای آنها پاسخی نمی یابد و به سرگشتگی منجر می شود. عواملی که از چارچوب تصویر بیرون زده اند به حاشیه ای می مانند که با تمرکز روی آن خوانش متن دیگرگونه می شود. مرکزیت نگاره با قراردادن موضوع اصلی، در جایی غیر از مرکز، یعنی در قسمت پایین سمت راست، از بین می رود. این نگاره با متون و نظام های دیگری نیز در ارتباط است که استقلال آن را زیر سوال می برد. نگارگر در بازسازی این روایت، سنت را به کناری می نهد و بدون در نظر گرفتن منطق علی و معلولی، روایت این قسمت از داستان یوسف را برای ما باز می گوید. با خوانش این اثر و با پیش فرض قراردادن واسازی به عنوان روش و تحلیل متن به منطق اندیشه واساز در پشت آن پی می بریم. این منطق راه را بر معنای قطعی اثر می بندد و آن را به روی معناهای متعدد می گشاید. از نتایج دیگر این بررسی، یافتن نزدیکی ذهنیت نگارگر و اندیشه های دریدا است.
    کلید واژگان: نگارگری ایرانی, هفت اورنگ, پساساخت گرایی, واسازی, ژاک دریدا}
    Farideh Afarin
    This essay has attempted to apply the main concepts of Jacques Derrida’s deconstruction theory to the Persian painting “The Drawing out of Yusof from the Well”.A methodological frame comprises signification, reversing binary oppositions,aporia, parergon, narrative, intertextuality and decenterism. In a deconstructive analysis,binary oppositions like men and women, day and night, cold and warm colors are connected without superiority. Spectators face questions which have unlimited answers and entangle them in aporia. Considering a parergon will help the spectator come up with another reading or another meaning of a certain text.There is also no center. The center has lost its function. The artist has put the center, which is related to the title, in the corner. The work is not autonomous. It has a relationship with other texts like the story of Yusof in the Qura’n and ancient myths. The signs prevalent in the sketch can also be traced back to other texts. Thus, we can find a deconstructive logic behind this work. There is no final meaning and signification and the artist’s ideas in forming the painting follow Derrida’s concepts and theories.
    Keywords: Persian Painting, Haft Owrang, Post, Structuralism, Deconstruction, Jacques Derrida}
  • سیدرحمان اقبالی
    اکنون می توان دیکانستراکشن را جزیی لاینفک از تاریخ، تئوری و تجربه معماری دانست. در حدود بیست سال پس از انتشار نخستین کتاب های فلسفی ژاک دریدا، ایده ها و اندیشه های وی توسط معماران و منتقدان معماری مورد توجه قرار گرفت و به مدت یک دهه از اواخر دهه 1980 تا اواخر دهه 1990 با اشتیاقی فراوان در دنیای معماری دنبال شد. مقاله حاضر به تبیین ریشه های "دیکانستراکتیویسم" در فلسفه، هنر و معماری و بررسی تاثیر دیکانستراکشن بر روند دگرگونی های معماری معاصر غرب اختصاص دارد. به این منظور با ارائه بعضی از تعاریف مربوطه، مساله اصلی دیکانستراکشن از طریق ارجاع به ژاک دریدا و مفسران درجه اول آن مورد معرفی و بررسی قرار گرفته است. این امر که لازمه درک مناسبت تسری و کاربرد دیکانستراکشن در معماری است، در ادامه با ملاحظه اختصاصی آن در هنر و معماری، ریشه ها و پشتوانه های هنری و معماری دیکانستراکتیویسم با ارائه نمونه های مرتبط دنبال می شود. در نسب شناسی دیکانستراکتیویسم تعدادی از جنبش ها و گرایشات هنری و معماری اوایل قرن بیستم شامل "دادائیسم"، "دستیل" و "کانستراکتیویسم" در ارتباطی بلافصل قرار دارند. لذا نمونه های معرفی شده با استفاده از روش مقایسه ای مبین همین واقعیت می باشند. در خاتمه مطالب، نکاتی در جمع بندی و در انتهای مقاله، مجموعه یادداشت ها و فهرست کامل منابع ارجاع شده در متن ارائه شده اند.
    کلید واژگان: دیکانستراکشن, ژاک دریدا, معماری معاصر غرب, دیکانستراکتیویسم}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال