به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Analysis » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • حدیثه جاویدی زاده *

    این مطالعه به بررسی و تحلیل تصویرسازی و طراحی جلد کتاب های کودکان در گروه های سنی الف و ب با مورد مطالعاتی در بازه زمانی سال های 1380 تا 1400 می پردازد. در این مقاله، می کوشم تا الگوها و عناصر مشترک در طرح های جلد کتاب های کودکان را مشخص کنم. در تحلیل تصویرسازی جلد کتاب های کودکان به بررسی عواملی مانند رنگ، شکل، نمادها، شخصیت ها و استفاده از تکنیک های هنری متنوع می پردازم. هدف این تحلیل، درک بهتر ارتباط بین تصویرسازی و محتوای کتاب های کودکان است. با بررسی طراحی جلد کتاب های کودکان در گروه های سنی الف و ب در طول دهه گذشته، می توان الگوها، تغییرات زمانی و تمایلات طراحی را شناسایی کرد. این تحلیل ممکن است باعث نتایجی مانند روند تحولی در تمام این موارد گفته شده شود. بنابراین باید تعیین شود که تصویرسازی طراحی جلد کتاب کودکان گروه های سنی الف و ب چگونه باید صورت بگیرد. با ادامه دادن تحقیقات در این زمینه، می توان بهتر درک کرد که چگونه تصویرسازی جلد کتاب ها بر جذابیت و تاثیرگذاری آن ها بر کودکان تاثیر می گذارد.

    کلید واژگان: تحلیل, تصویرسازی, طراحی جلد کتاب کودکان, گروه سنی الف و ب}
    Hadiseh Javidizadeh *

    This study investigates and analyzes the illustration and cover design of children’s books in age groups A and B with a case study from 1380 to 1400. This article identifies common patterns and elements in children’s book cover designs. In analyzing children’s book cover illustrations, I examine color, shape, symbols, characters, and various artistic techniques. This analysis aims to understand better the relationship between illustration and the content of children’s books. Patterns, temporal changes, and design trends can be identified by examining the cover design of children’s books in age groups A and B during the last decade. This analysis may cause results such as an evolutionary process in all these cases. Therefore, it should be determined how the illustration of the book cover design for children of age groups A and B should be done. By continuing research in this field, we can better understand how book cover illustrations affect their appeal and impact on children.

    Keywords: analysis, illustration, children’s book cover design, age groups A, B}
  • حسین ابراهیمی ناغانی*، راضیه خارا هفشجانی

    سنگ قبرها در مناطقی که مردمش به کمال صناعت و ذوق و غنای تمدن آراسته باشند، منظومه ای بکر جهت مطالعه خواهد بود. کثرت طرح و نقش در متن و زمینه ای که موضوعش با اساسی ترین مقوله ی زندگی انسان یعنی مرگ و زندگی عجین است، داستانی جذاب از تنوع نمادها و کیفیت یگانه ی تجربه ی زیبایی شناختی دارد. قبرستان «بزلر[i] هفشجان» و «ارامنه سیرک[ii]» در چهارمحال و بختیاری از این دست منظومه ها هستند.این پژوهش به شیوه توصیفی-تحلیلی و رویکرد تطبیقی می کوشد ارزش های هنری و نمادین (خصوصا نقوش گیاهی و حیوانی) سنگ قبور این دو حوزه را بررسی کرده و نحوه تعامل آن دو را با وجود تفاوت در دین و مذهب شان نشان دهد. از همین منظر نیم نگاهی به مطالعات جامعه شناختی در داد و گرفت فرهنگی ایرانیان با مهاجرین میهمان خواهیم انداخت.  روش گردآوری داده ها عمدتا میدانی است و بر مبنای تحلیل طرح و نقش ها صورت می گیرد.جایی که پای هنر و زیبایی به میان می آید، حصارها و تمایزات ناشی از تعصب مذهبی در بحث تعاملات فرهنگی رنگ می بازد. یافته های پژوهش نشان می دهد در فرهنگ تصویری سنگ قبرهای «بزلر» و «سیرک» در یک منطقه ی واحد با دو مذهب متفاوت مردمش، کارکرد هنر و زیبایی بر تعصبات خاص مذهبی هرچند که اثر محرز دارد، تفوق تام می یابد.

    کلید واژگان: سنگ قبر, طرح و نقش, بزلر هفشجان, ارامنه سیرک, چهارمحال و بختیاری}
    Hossein Ebrahiminaghani *, Raziye Khara

    Tombstones in areas where people are famous for their industrialism and artistic taste, as well as ancient civilization and culture, are worthwhile to be examined from several aspects. The designs and motifs on the tombstones, with a theme related to the category of life and death, are a treasure house of codes and symbols. In this regard, " Bozelar Hefshjan" and "Aramene Sirak" cemeteries are such exemplary.The carved motifs on the graves of " Bozelar " cemetery in Hefshjan and the Armenian village of "Sirak" located 4 km away in Chaharmahal and Bakhtiari province, are important in terms of artistic values, influencing each other.Analytical and comparative study of these two sites is done concerning both contemporary Islamic and Christian attitudes towards the category of art on graves, and the influence of native visual art and culture. Not many researchers claim that cemeteries and the shapes and patterns of their tombstones are affected by dominant idealogy.This research with a descriptive-analytical approach, focuses on the nature of the artistic values contained in the tombstones of above-mentioned areas, especially botanical and animal motifs (which have a wide symbolic connection to the category of life and death) and their interaction. Despite their two different religions, these cemetries are valuable examples for sociological studies in the cultural exchanges between Iranians and visiting immigrants. The method of data collecting is mainly based on fieldstudy.This research shows that despite the very basic differences in looking at the category of life and death (as the most important categories of religion) contained in different religions; where art and beauty come together, barriers and color distinctions disappear and beyond religious identity distinctions, the language of art and beauty as the common language of humans prevails over other language and identity distinctions. It also shows that Iranian culture has no resistance of its own in dealing with the cultural values of others, where beauty and art are involved.A kind of inherent artistic feature in the gravestones and the historical sequence of these changes that have lost their linguistic meanings with the passage of time and left behind an ethereal form of technique and industry combined with art and beauty, has caused the cemeteries to tempt tourists to visit them. Not so long ago, the idea of spending free time and exploring the cemetery was impossible or considered as a sick hobby. But now that artistic sparkles and symbolic forms, from the shape of the tombstone to the variety of designs on the stones, have become the face of the image and landscape of the cemetery; A special visual-tourist function has been given to these collections.

    Keywords: tombstone, design, pattern, Bozelar Hafeshjan, Armenian cirak, Chaharmahal, Bakhtiari, analysis, comparison}
  • مظفر عباس زاده*، اصغر محمد مرادی، معصومه آیشم

    میراث فرهنگی به منزله ردپای انسان در بستر تاریخ، دارای ارزش های متعددی است که این موضوع متناسب با مقتضیات جوامع و فرهنگ های مختلف قابل بررسی و بازتعریف است. یکی از روش هایی که امکان ریشه یابی این مسیله را امکان پذیر می نمایید، بررسی نوع نگاه به موضوع میراث فرهنگی در بستر زمان است که دراین میان مطالعه اسناد مرتبط با موضوع در کشور و مرور فرآیند توجه به میراث فرهنگی، بخصوص گونه های ارزش میراث در ارتباط با رویکردهای حفاظتی موردنظر این پژوهش است. در همین راستا با بهره گیری از پنج منابع مطالعاتی در کنارهم (برنامه های عمرانی و توسعه، قوانین و آیین نامه ها، اساسنامه سازمان ها و نهادهای مداخله گر، شرح خدمات طرح های حفاظتی و مصاحبه با صاحب نظران حوزه نظریه و اجرا) به بررسی فرآیند حفاظت از منابع میراث پرداخت شده است. مطالعه همزمان هر پنج ابزار و منبع مطالعاتی در کنارهم و توجه به گونه های ارزش و رویکردهای حفاظتی متصور شده در هر سند و هم پوشانی تقویم زمانی این ابزارها و منابع مطالعاتی، از نوآوری های این پژوهش می باشد. روش تحقیق با توجه به سوالات پژوهش، کاربردی- عملی است. نحوه گردآوری اطلاعات نیز کتابخانه ای، اسنادی و مصاحبه است. مطالعات صورت گرفته بر روی اسناد مذکور نشان می دهد که در بیشتر اسناد مطالعاتی می توان شاهد فقدان توجه به مفهوم ارزش خاصه ارزش های میراث فرهنگی و به تبع آن رویکردهای حفاظتی برپایه ارزش بود. این موضوع منجر به بروز مشکلات بسیاری شده است که لازمه مرتفع شدن معضلات، پیشگیری از وقوع دوباره آن، نیازبه مطالعه ارزش محور و ارایه قوانین ارزش مبنا در این حوزه را به منصه ظهور می رساند

    کلید واژگان: ارزش, حفاظت, اسناد تاریخی, میراث فرهنگی., واکاوی}
    Mozaffar Abbaszadeh*, Asghar Mohammadmoradi, Masoumeh Ayashm

    Cultural heritage, as a trace of human throughout history, has several values that can be explored and redefined subject to the requirements of different societies and cultures. Lack of attention to the values have led to several problems in the preservation process. One possible way to investigate the roots of this problem is to examine the attitudes of various stakeholders towards cultural heritage from the past to the present. The focus of this study is on the study of related documents in the country, the pathology of attitudes towards cultural heritage, and, in particular, the relation between types of heritage values and preservation approaches. To this end, five research instruments were uses (Civil and Development Programs, Laws and Regulations, Statute of Intervening Organizations and Institutions, Description of Conservation Services, and Interviews with Theory and Practice Experts) to investigate the pathology of the process of heritage resources conservation. Simultaneous study of these five sources and investigation of the types of values and protective approaches in each document and their possible temporal overlap are among innovations of this study. The research methodology was applied-practical based on research questions. Data collection was carried out using library-based and documentary techniques, as well as interview. Studies on the documents indicated that in most of the documents, we can see the lack of attention to the concept of cultural heritage values and, consequently, value-based preservation approaches.

    Keywords: The relation between value, conservation, Documents, Pathology, Cultural Heritage., Analysis}
  • سید محمد هاشمی، احمد خواجه ایم*، علی تسنیمی، زهرا جمشیدی

    کتاب شناسی ها در جایگاه اساسی ترین منابع جست و جو و پژوهش، یاری گر محققان هستند. آن چنان که در دهه گذشته در زمینه های گوناگون شاهد روی آوردن پژوهشگران به نوشتن کتاب هایی در این زمینه بوده ایم. در این بین کتاب شناسی هایی که درباره یک رشته نوپا در کشورمان نگاشته می شوند، اهمیت دوچندان می یابند. اسطوره پژوهی در سال های متاخر در بین پژوهشگران، علاقه مندان بسیاری یافته و چه در تالیف و چه در ترجمه از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی پیدا کرده است. استقبال مولفان و مترجمان و روی آوردن به موضوعات اسطوره، باعث چاپ و تعدد کتاب های بسیاری درباره اسطوره های ایران و دیگر کشورهای جهان گشته و به تبع آن، برخی از محققان برای آسان کردن کار علاقه مندان به این حوزه، به سوی کتاب شناسی اسطوره رفته و سعی کرده اند تا با معرفی و تحلیل آثار نوشته شده در این زمینه، کمک بیش تری به رشد این شاخه ارزشمند از علوم انسانی داشته باشند. مسیله ای که پژوهش حاضر دنبال می کند آسیب شناسی این نوع پژوهش ها است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که با وجود ارزشمندبودن این کار، کتاب شناسی اسطوره، گرفتار آسیب های فراوانی شده است: رویکرد متفاوت و غیرعلمی در بخش توصیف، عدم تحلیل و یا تحلیل های غیرعلمی و گزینشی کتاب ها، عدم تسلط نویسندگان بر موضوع اسطوره، کاستی های دانشگاهی و علمی و فرهنگی که مهم ترین آن عدم توجه به این نوع از دانش سودمند می باشد و هم چنین حجم بالای کتاب شناسی ها که احتمال خطاهای محتوایی و نگارشی را بالا می برد- و از سویی نقطه قوت آن به شمار می آید- از جمله این آسیب ها می باشد.

    اهداف پژوهش:

    آسیب شناسی در حوزه کتاب شناسی توصیفی- تحلیلی اسطوره و دلایل به وجود آمدن آن ها.شناسایی عوامل رشد و بالندگی کتاب شناسی حوزه اسطوره در ادبیات و هنر.

    سوالات پژوهش:

    کتاب شناسی اسطوره در ایران چه کاستی ها، نابسامانی ها و آفت هایی دارد و را حل آن چیست؟آسیب شناسی در این حوزه چه تاثیری بر بالندگی کتاب شناسی در زمینه اسطوره خواهد داشت؟

    کلید واژگان: آسیب شناسی, کتاب شناسی, اسطوره, توصیف, تحلیل}
    Seyed Mohammad Hashemi, Ahmad Khajehim *, Ali Tasnimi, Zahra Jamshidi
  • شیوا کاشانی ایلخچی، ابولفضل عبدالهی فرد*، حمیده حرمتی

    هندسه از سالیان دور موردتوجه معماران، صنعت گران و هنرمندان بوده و در دوره سلجوقی پیشرفت زیادی داشته است. در این دوره علاوه بر هندسه، فلزکاری نیز به اوج خود رسید. نمونه های ظروف فلزی این دوره دارای نقوش هندسی هستند و برخلاف نقوش هندسی که گسترده و قابل تکثیر هستند در قاب واگیره دایره محصورشده و جزو نقوش گسسته محسوب می شوند. علیرغم اهمیت این نقوش در هنر اسلامی به نظر می رسد تاکنون مطالعات زیادی بر روی این نقوش هندسی که دارای ترسیم هندسی متنوعی هم هستند صورت نگرفته است. پژوهش پیش رو به دنبال پاسخگوی به این سوالات است: 1. نقش هندسی موجود در آثار فلزی دوره سلجوقی از چه الگوها و تناسبات هندسی، بهره گرفته شده است؟ 2. با چه شیوه ترسیمی می توان به آن نقش هندسی دست یافت؟ بر همین اساس در این مقاله 4 نمونه از آثار فلزی موجود در موزه آرمیتاژ که دارای تزیینات نقش گسسته هندسی است به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای، موردمطالعه قرارگرفته و شیوه ترسیمی آن ها بررسی شده است. بر اساس این مطالعه مشخص گردید بیشتر این نقوش بر پایه ستاره شش پر هستند که با چندضلعی ها و دایره ها ترکیب شده اند. ترکیب این نقش ها بر مبنای شش ضلعی است و با توجه به تقسیمات شش ضلعی ها بر مبنای ستاره شش پر می توان به نحوه ترسیم این نقوش پی برد.

    کلید واژگان: نقوش هندسی گسسته, فلزکاری سلجوقی, تجزیه وتحلیل}
    Shiva Kashani, Abolfazl Abdullahi Fard *, Hamide Hormati

    One of the artistic features of Islamic arts is geometric patterns in decorative elements of Muslim artworks. These geometric patterns are one of the most widely used patterns in Islamic art and architecture, created by the combination of geometric forms such as triangles, squares, rectangles and circles. Geometric patterns existed before Islam, but they get a lot of attention during of Islamic period. On the other hand, the development of these patterns in architecture and handicrafts can be considered as the achievement of the Seljuks. This period is considered as one of the brilliant periods of Islamic civilization in historical, cultural, artistic, and scientific developments. That not only has vastly developed in the field of artistic decorations, also accounted as the golden age of technological and industrial progress. One of the industries that has reached its peak of prosperity in this period is the art of metalworking, which is evidenced by the metal vessels remaining from this period. The metal works of the Seljuk period show the change and evolution of metalworking art from the Sassanid period onwards. They express the special features of the Khorasan school, which included the cities of Great Khorasan, Neishabour, Herat, Balkh, and Merv. There is significant variation in the metalwork patterns of the Seljuk period, such as geometrical patterns. These motifs are sometimes spread over the field of work and are sometimes enclosed within a circular framework. But, most of them include rosettes. Since it resembles a flower or rosette we call this pattern a geometric rosette with an outer ring that forms a central star by a variable number of "petals" that are encircled. Their geometric structure shows that these patterns have a special drawing method. The purpose of this study was achieving the geometric patterns and proportions and drawing methods of these patterns. According to that, studies on rosette patterns in this period were very few. Recognition of available patterns on the metal vessels of this period and drawing patterns can be effective in expanding them. This research is exploring to answer these questions that what geometric patterns and geometric proportions have been used in the geometric patterns of metal works in the Seljuk period? And how can that geometric pattern be achieved? According to that, in this article, an attempt has been made to use descriptive-analytical methods, and by using library studies and providing step-by-step models, the drawing methods of geometric patterns be presented in the four Seljuk metal works in the Hermitage Museum. Hermitage Museum is one of the largest museums in the world and there are many Islamic works in it that part of them belongs to the Seljuk period. Its metal works include geometric patterns, especially rosettes that the knowledge of them can lead to more variety and newer geometric pattern drawing. According to that, four samples of Seljuk metal works in the Hermitage Museum were analyzed in this study. It includes a bronze plate from the 11th century, an expanse of silver in the late 11th and the early 12th centuries, a bronze pot from the 12th century, and a bronze pottery dating back to the late 12th and the early 13th centuries. The proposed drawing method of this research is based on six-pointed star divisions that are written in the book "Geometric Concepts in Islamic Art (Illustrated collections of the International Islamic Festival) by Assam Al-Saeed and Aisha Parman. In this book, two methods of dividing six-pointed stars are explained. There are different divisions in six-pointed stars; one, concentric stars drawn from hexagonal hemispheres, and the other from hexagonal corners. In this research, the desired geometrical design has been drawn according to the points derived from those divisions. In this study by drawing the geometric patterns of four Seljuk metal works in the Hermitage Museum, it was concluded that discrete geometric patterns in these works are based on a six-pointed star that is combined with polygons and circles. The composition of these patterns is based on hexagons, and according to the hexagonal divisions based on the six-pointed star, it can be understood how the existing geometric patterns on these four Seljuk metal works can be drawn. This analysis indicated that despite its simplicity, the practical geometry applied to designing such geometric patterns in the four Seljuk works in the Hermitage Museum can be interpreted according to the divisions of the six-pointed star. Based on this study, it was found that these designs have a circular shape that can be seen in the decoration space independently of other designs, and angular and curved forms were used in drawing them. These patterns are sometimes seen independently and sometimes in combination with Islamic patterns.

    Keywords: Discrete Geometric Patterns, Seljuk Metalworking, Analysis}
  • زهرا قاسمی، مرتضی افشاری

    مسجد، بعنوان نمادی از معماری اسلامی نقش مهمی در انعکاس و تجلی ذات خداوند متعال دارد. در عصر حاضر، با ظهور فناوری جدید، شاهد ساخت مساجدی هستیم که کالبدی متفاوت از مساجد گذشته دارند از جمله مسجد تئاتر شهر تهران. با توجه به اینکه مسجد یکی از بسترهای اصلی هنر و معماری اسلامی در شهر محسوب میشود و همچنین از عناصر مهم و تاثیر گذار در هویت و فرهنگ شهر های اسلامی نیز میباشد؛ لذا قرارگیری این مسجد درکنار مساجد سنتی در بافت شهری امروز، این پرسش را در ذهن مخاطبان ایجاد میکند که آیا این مسجد به عنوان یک بنای مذهبی بر اساس شاخصه های هنر اسلامی طراحی و اجرا شده است؟ آیا این مسجد با شکل جدید میتواند زمینه ساز رشد و تعالی انسان، که هدف اصلی عبادت است، باشد؟ هدف از این نوشتار تحلیل و تطبیق معماری مسجد تئاتر شهر تهران با شاخصهای هنر اسلامی است. به این منظور نمونه موردی مسجد تئاتر شهر تهران که کالبدی نوآورانه دارد، بررسی شده است. برای پاسخ به سوالات ابتدا مبانی نظری هنر اسلامی مطرح گردیده و شاخص های آن استخراج شده، سپس ویژگیهای مسجد تئاتر شهر تهران به عنوان نمونه ای از مساجد متجدد معرفی و بر اساس آن معماری مسجد نئاتر شهر تهران تجزیه و تحلیل شده است. روش تحقیق بر مبنای استدلال منطقی و تحلیل محتوا با استفاده از مطالعات اسنادی-کتابخانه ای می باشد. نتایج حکایت از آن دارد که برخی دگرگونی های ناشی از پیشرفت سبک و تنکیک در معماری ضروریست، اما باید مرزی مشخص برای آن در نظر گرفته شود تا تغییرات شکلی باعث تغییر مفاهیم والای انسانی نگردد و معماری مسجد در عین بداعت، همچنان بازگوکننده تعالیم و شاخص های اسلامی باشد. در مسجد تئاتر شهر تهران تلاش برای بداعت و هماهنگی با محیط باعث شده است که معنا و هویت اسلامی در آن کمرنگ شود و بنا خوانایی خود را، که برای مسجد امری ضروریست، ازدست بدهد. مباحث حاصل از این پژوهش میتواند به تدوین و ارتقاء کالبدی طراحی معماری مساجد دوران معاصر و متناسب با هویت و فرهنگ اسلامی ایرانی منجر شود. شاخص های هنر اسلامی میتواند بهترین انتخاب برای مساجد در جهت ارتقاء کیفیت طراحی فضاها و معنوی کردن این مکانها باشد.

    کلید واژگان: معماری, مسجد تئاتر شهر تهران, شاخص ها, هنر اسلامی, تحلیل}

    The mosque, as a symbol of Islamic architecture, plays an important role in reflecting and manifesting the essence of God Almighty. In today's age, with the advent of new technology, we are witnessing the construction of mosques that have a different structure from the mosques of the past, including Tehran's Theater Mosque. Considering that the mosque is considered one of the main foundations of Islamic art and architecture in the city and is also one of the important and influential elements in the identity and culture of Islamic cities; Therefore, placing this mosque next to traditional mosques in today's urban context raises the question in the minds of the audience that whether this mosque was designed and implemented as a religious building based on the characteristics of Islamic art? Can this mosque with its new form be the basis for human growth and excellence, which is the main purpose of worship? The purpose of this article is to analyze and compare the architecture of the theater mosque in Tehran with the indicators of Islamic art. For this purpose, a case study of Tehran's theater mosque, which has an innovative structure, has been investigated. To answer the questions, first the theoretical foundations of Islamic art are presented and its indicators are extracted, then the characteristics of Tehran's Theater Mosque are introduced as an example of modern mosques, and based on that, the architecture of Neatar Mosque in Tehran is analyzed. The research method is based on logical reasoning and content analysis using documentary-library studies. The results indicate that some transformations due to the development of style and sophistication in architecture are necessary, but a specific boundary should be considered for it so that shape changes do not change the lofty human concepts and the architecture of the mosque, while being an innovation, still reflects the teachings and indicators. be Islamic. In the Theater Mosque of Tehran, the effort to innovate and harmonize with the environment has caused the Islamic meaning and identity to fade and the building to lose its legibility, which is essential for the mosque. The discussions resulting from this research can lead to the compilation and improvement of the architectural design of mosques in the contemporary era and in accordance with Iranian Islamic identity and culture. The indicators of Islamic art can be the best choice for mosques in order to improve the design quality of spaces and spiritualize these places.

    Keywords: Architecture, Tehran City Theater Mosque, Indicators, Islamic Art, Analysis}
  • بابک دهقانی، سیما صابر صلغی

    پانتومیم به عنوان یک نمایش بی کلام با حرکات اغراق آمیز قدمتی دیرینه دارد. رمزگرایی یکی از شیوه‌های اجرا در این نمایش است. شروع پانتومیم و ارتباط اولیه با مخاطب بسیار مهم است و نحوه اجرا نسبت به داستان دارای ارزش بیشتری است که می تواند همه چیز را تحت الشعاع خود قرار دهد. پژوهش حاضر با عنوان ساختارشناسی تحلیلی پانتومیم با روش توصیفی – تحلیلی علاوه بر اینکه به بررسی و مطالعه ساختاری پانتومیم می پردازد، به ارایه معانی و مفاهیم اجزای آن نیز توجه خواهد داشت. در این پژوهش با گردآوری و مطالعه منابع معتبر، برخی مورد استفاده مستقیم و برخی مورد استفاده غیرمستقیم قرار گرفته است. منابعی که مورد استفاده مستقیم قرار گرفت، در بخش منابع و ماخذ درج گردید و منابع غیر مستقیم جهت دریافت ایده و روشن شدن برخی موضوعات مرتبط کمک رسان خوبی بوده است. در ادامه روش کتابخانه ای و تجربی جهت تکمیل و تجمیع بحث بسیار کاربردی بوده است.

    کلید واژگان: ساختارشناسی, تحلیلی, پانتومیم}

    Pantomime has a long history as a wordless performance with exaggerated movements. Cryptography is one of the performance methods in this show. The beginning of the pantomime and the initial connection with the audience is very important, and the performance has more value than the story, which can overshadow everything. The present research, titled Analytical Structure of Pantomime with descriptive-analytical method, in addition to investigating and studying the structure of pantomime, will also pay attention to presenting the meanings and concepts of its components. In this research, by collecting and studying reliable sources, some have been used directly and some have been used indirectly. The sources that were directly used were included in the sources and reference section, and the indirect sources have been a good helper to get ideas and clarify some related issues. In the following, the library and experimental method has been very useful to complete and consolidate the discussion.

    Keywords: structuralism, analysis, pantomime}
  • الهام تقی زاده*، نعیمه خداداد، احمد میرزاکوچک خوشنویس

    دوره صفوی که به دلیل رشد اجتماعی و رونق اقتصادی بستر مناسبی برای اعتلای فرهنگ ایرانی- اسلامی بوده است. نقطه عطفی در تاریخ ایران محسوب می شود. شناخت ساختار شهرهای دوره صفویه بر اساس متون و نقشه های تهیه شده توسط سفرنامه نویسان از اهمیت زیادی برخوردار است؛ چراکه شهرها، پس از دورانی از فترت و زوال شهرنشینی، با رشد و توسعه ای مواجه می شوند و شکل و ساختار آنها تغییر می یابد. مطالعه متون تاریخی و کتب جغرافیدانان و سیاحان، به عنوان شکل ویژه ای از منابع باقیمانده، نقشی اساسی در مطالعه شیوه معماری و شهرسازی ایران دارند. از اسناد تاریخی تصویری بجا مانده، شهرهای دوره صفوی نقشه های منحصربفردی است که توسط اولیاریوس ترسیم و در سفرنامه وی آمده است. بررسی این نقشه می تواند ساختار شهرهای این دوره را از ابعاد مختلف مکشوف سازد. هدف این پژوهش، تبیین نظام ساختاری معماری و شهرسازی دوره صفویه و تحلیل ساختار کالبدی شهرها در عصر صفوی است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش، توصیفی  تحلیلی است. شیوه و ابزار گردآوری داده ها، به روش متن کاوی اسناد و مدارک است. تجزیه و تحلیل داده، به شیوه کیفی، و متکی به تفکر، استدلال و تحلیل عقلانی است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که پیدایش نظم و کلیتی معنادار در شهرهای دوره صفویه، متاثر از نظام هندسی و سازماندهی کالبدی است. شکل دادن به کلیت شاکله شهر، بر مفاهیمی همچون؛ مفصل ها، جهت ها و محورها سلسله مراتب، ارزش گذاری، مرتبت و منزلت تعیین فضایی و به هم پیوستگی تاکید می کند.

    کلید واژگان: واکاوی, نظام ساختاری, دوره صفویه, متون تاریخی, سفرنامه آدام اولئاریوس}
    Elham Taghizadeh *, Naimeh Khodadad, Ahmad Mirza Koochak Khoshnevis

    In the history of post-Islamic Iran, the Safavid era is considered a turning point regarding critical political developments. During the Safavid era, the economic boom provided a suitable platform for promoting Iranian Islamic culture. This issue made Iranian Islamic art, especially the architecture and urbanism of this period, different from other periods. Studying historical texts and books of geographers and travelers, as a unique form of remaining sources, is highly recommended in studying Iranian architecture and urban planning. Following the crisis of insufficient resources on the characteristics of ancient Islamic cities on the one hand and the limited scope of archaeological studies, on the other hand, the study and research in the books of travelers and travelogue writers are crucially necessary. The urban planning system of the Safavid period was able to plan and design the appropriate model of the Iranian Islamic city in this period of the country's history based on the ancient tradition of Iranian urban planning concepts and benefiting from the experiences of the civilized countries of that period. The urban planning system of the Safavid period was able to plan and design the appropriate model of the Iranian Islamic city in this period of the country's history based on the ancient tradition of Iranian urban planning concepts benefiting from the experiences of the civilized countries of that period. One of the remaining historical documents of the Safavid cities is the unique map drawn by Adam Olearius in his travelogue. Adam Olearius's travelogue is a reliable source that provides researchers with extensive scientific information about Islamic city formation, architecture, and physical structure. Examining this map can reveal the structure of the cities of this period from different dimensions. Olearius, more than other researchers, has considered the urban planning system of the Safavid period from an urban planning point of view. His map and travelogue are one of the resources that we can cite to draw a mental image of the city in the Safavid period. Olearius (2006) believes that Safavid idealism manifests itself in the city gardens. The main objective of this research was to express the basis of the formation of the structural system of architecture and urban planning in the Safavid period and to understand this structure using historical texts and maps of this period. Moreover, the partial objective was to investigate the historical developments and the physical structure of the important cities of Iran in the travelogue of Olearius to reach the main objective of the research. So the question was, what was the structural system of Iranian cities in the Safavid period? Furthermore, how has the structural system of cities appeared in each city's architecture and urban planning? Looking at Iranian cities of the Safavid period, it is evident that the structural system was based on specific physical and natural principles and that political, cultural, and social factors were involved. It is important to examine the essence of the Islamic city in the context of the state of the urban community and the urban body. In order to carry out this research, the first step after determining the limits of the problem was to collect information (Data collection) from documentary sources and documents. After data collection, the interpretation of the obtained information has been presented. Since data collection is based on textual analysis by examining and referring to evidence and documents, if historical information is collected from first-hand sources, it requires a preliminary analysis of the prepared documents. This research is descriptive and analytical in terms of the type and nature of the study. In terms of temporal territory, it is related to the Safavid period. Regarding spatial territory, the cities of Ardabil, Qom, Kashan, Saveh, and Isfahan are the platforms for displaying the mental ideas of the urban planning system. Also, regarding the nature of the data, this research is qualitative and relies on thinking, reasoning, and rational analysis. Therefore, according to the written documents and the main objective, this research relies upon Adam Olearius's maps of the Safavid era and the Safavid era's urban planning system. The findings of this study, based on the travelogue of Olearius, indicate that the emergence of meaningful order and generality in the cities of the Safavid period is influenced by the geometrical system and physical organization. Shaping the whole structure of the city emphasizes concepts such as; joint spaces, directions, axes, hierarchy, valuing, order, and dignity of spatial determination and interconnection, and the emergence of meaningful order and totality in the cities of the Safavid period is influenced by the geometric system and physical organization.

    Keywords: Analysis, Structural System, Safavid Era, historical texts, Adam Olearius's travelogue}
  • محمدجواد عباس زاده، رامین مدنی*، عباس غفاری

    آنچه در مسکن امروزی، علی الخصوص مسکن آپارتمانی شهرهای ایران، مورد غفلت طراحان و حتی استفاده کنندگان واقع شده است، جنبه های مختلفی از آسایش فیزیکی از جمله آسایش صوتی می باشد. مقاله حاضر، با تاکید بر روش میدانی سعی در آسیب شناسی چیدمان فضایی و تاثیر این امر روی مقوله آسایش آکوستیکی می باشد. پژوهش حاضر، به لحاظ هدف، از نوع کاربردی و به لحاظ ماهیت، از نوع تحقیقات توصیفی تحلیلی می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش، به دو صورت تحقیقات کتابخانه ای و مطالعات و برداشت های میدانی بوده است. بخش مطالعات میدانی، به وسیله دستگاه 2260 ساخت شرکت بی اند کی دانمارک انجام پذیرفته است که در این زمینه نیز، از کتابچه های منتشر شده توسط سازمان بین المللی استاندارد ایزو بهره گرفته شده است. بدین منظور، 9 نمونه موردی از مناطق مختلف شهر تبریز به عنوان مورد پژوهی انتخاب گردیدند. معیار انتخاب، با توجه به پراکنش مناسب موارد مطالعاتی در بافت شهری انتخاب گردیدند، همین طور باید اشاره داشت در شهر تبریز در مناطق شمالی و مشرف به اتوبان پاسداران به دلیل فرسوده بودن بافت و همین طور ظهور پدیده حاشیه نشینی، واحدهای آپارتمانی به ندرت دیده می شود. بنابراین در قسمت های مرکزی و جنوبی شهر (با در نظر گرفتن پراکنش مناسب در سطح شهر) نمونه های موردی تحقیق حاضر انتخاب گردیدند که در هر یک از موارد نکته های مربوط به چیدمان فضایی و عرصه بندی ها در دسته های جداگانه طبقه بندی گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد که دسته اول (مکان یابی عرصه خدماتی کنار اتاق های خواب) کاملا در وضعیت آشفته ای نسبت به دسته دوم که سرویس های بهداشتی و آشپزخانه در فاصله ای دورتر از اتاق های خواب قرار دارند، می باشد. دلیل این امر، نوفه مزاحم در عرصه خدماتی از نوع دفعی (عدم انتظار یا پذیرش از طرف ساکنین) بوده و همین طور در تمام شبانه روز جریان دارد. همچنین، به لحاظ شاخص آزردگی، نوفه برخاسته از سرویس های بهداشتی و آشپزخانه به دلیل اینکه با رایزر یا لوله های تاسیساتی و بهداشتی نیز در ارتباط است و از طریق آنها منتقل می شود، در واحدهای همسایگی دیگر نیز به صورت محسوس، اثر گذار بوده و آسایش صوتی ساکنان را در شب هنگام که صدای زمینه به صورت کلی پایین است، مختل می کند.

    کلید واژگان: سکونت, چیدمان فضایی, آسایش صوتی, مسکن آپارتمانی, تبریز}
    Mohamadjavad Abbaszadeh, Ramin Madani*, Abbas Ghafari
    Introduction

    What is neglected by designers and even users in today's housing, especially apartment housing in Iranian cities, are various aspects of physical comfort, including sound comfort. Noise is defined as unwanted noise, in other words, extra noise is an annoyance in the living and working environment. This ambient noise should be controlled as much as possible and reduced to an acceptable level because high noise levels being annoying and annoying also has countless harmful effects.

    Methodology

    For this purpose, the present article, with emphasis on the field method, tries to investigate the pathology of spatial arrangement and its effect on the category of acoustic comfort. The present research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in nature. The tools and methods used in this research have been both library and field research. The field studies section was carried out by the 2260 device manufactured by the Danish company B&K, which also used the booklets published by the International Organization for Standardization (ISO). For this purpose, 9 case samples from different areas of Tabriz have been selected as case studies. Selection criteria were selected according to the appropriate distribution of case studies in the urban context. It should also be noted that in the city of Tabriz in the northern areas and overlooking the Pasdaran Highway due to the worn texture and the emergence of marginalization, apartment units are rarely seen. In each case, point’s related to spatial arrangement and zoning were classified into separate categories.

    Results

    Findings show that according to the background sound diagrams, the average background sound status taken from the bedrooms is better than the average background sound level in the living room and dining room. It is considered that this issue indicates the correctness of space deployments relative to each other in the face of external nuisance noise.

    Conclusion

    The outputs from the graphs of the average sound pressure level in the first category (location of the service area next to the bedrooms) are in a completely chaotic state compared to the second category, where the toilets and kitchens are farther away from the bedrooms. The conclusion section is discussed in detail. The reason for this is that the disturbing noise produced in the field of services is not only during the day but also around the clock and is of the type of excretion that the residents do not expect or accept such noise at all. Also in terms of annoyance index, it can be said that the noise from the toilets and kitchens, because it is also connected to the riser or utility pipes and is transmitted through them, has been significantly affected in other neighborhood units. And it disturbs the sound comfort of the residents at night when the background noise is generally low.

    Keywords: Analysis, spatial arrangement, comfort}
  • سحر امینی گوهرریزی، علی یظهری کرمانی*
    بیان مساله

    حیاط، در معماری ایرانی از گذشته تا به امروز نقش به سزایی رادر پیکره بندی فضاهای معماری ایفا می کند. در این بین چگونگی ترکیب فضاهای سر پوشیده با فضاهای باز یکی از نکات مهم در طراحی و ساخت فضاهای معماری می باشد. وجود حیاط در معماری ایرانی به خصوص مناطق کویری اهمیت فوق العاده ایی دارد. به گونه ایی که اکثر فضاهای معماری ناحیه کویر به حیاط مرکزی ختم می شوند. آرامگاه شاه نعمت الله ولی یکی از با شکوه ترین معماری آرامگاهی در ایران می باشد، که با داشتن چهار حیاط (صحن) متعددشباهت ها وتفاوت های فضایی خاصی را از این نوع سازماندهی فضایی دارامی باشد،به گونه ایی که، آرامگاه را به صورت توده و فضا در معماری ایرانی به نمایش می گذارد.الگوی چیدمان فضایی آرامگاه شاه نعمت الله ولی در نوع خود بسیار منحصر به فرد می باشد.

    سوال تحقیق

    ارتباط بین چیدمان فضایی آرامگاه شاه نعمت الله ولی با حیاط های مجموعه به چه صورت می باشد ؟ چه تاثیری نقش حیاط در پیکره بندی فضایی بنای آرامگاهی دارد ؟ هندسه حیاط در مجموعه آرامگاهی چه تاثیری بر دیدهای بصری به وجود می آورد ؟

    اهداف تحقیق

    پژوهش حاضر با هدف، بررسی نقش حیاط درچگونگی، سازماندهی فضایی معماری آرامگاهی با استفاده از تکنیک نحو فضا می پردازد تا بتوان به کمک این تکنیک، نحوه ی فضا سازی حیاط های مجموعه را مشخص کرد .

    روش تحقیق

    پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی بوده و در تحلیل هر یک از حیاط های آرامگاه در ابتدا به ترسیم گراف های توجهی از نقاط مختلف حیاط و سپس با استفاده از نرم افزار Depthmapبه تحلیل هریک از شاخص های نحو فضا، در حیاط های مجموعه پرداخته شد. سپس پارامتری هایی چون عمق، اتصال، هم پیوندی ودسترسی فیزکی و بصری آرامگاه در نرم افزار Depthmapمورد بررسی قرارگرفته اند.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

    نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد که، حیاط در ارتقا راندمان عملکردی فضاهای آرامگاهی تاثیر شگرفی خواهد داشت.لیکن هندسه شکل گیری حیاط و محل استقرار آن تا مقبره در هم پیوندی، ارتباط و عمق حیاط تاثیر به سزایی در پیکره بندی فضایی آرامگاه دارد وهندسه مناسب حیاط برای دست یابی به حوزه های مختلف فضایی، نقش موثری را ایفا می کند.

    کلید واژگان: تحلیل, حیاط مرکزی, باغ مزار, نحو فضا, آرامگاه شاه نعمت الله ولی}
    Sahar Amini Goharrizi, Ali Yazhari Kermani *
    Statement of the problem

    The courtyard, in Iranian architecture from the past to the present, plays an important role in the configuration of architectural spaces. In the meantime, how to combine indoor spaces with open spaces is one of the important points in designing and constructing architectural spaces. The existence of a courtyard in Iranian architecture, especially in desert areas, is extremely important. In such a way that most of the architectural spaces of the desert area end in the central courtyard. The tomb of Shah Nematullah Vali is one of the most magnificent tomb architecture in Iran, which with its four courtyards (courtyards) has many similar spatial features and differences from this type of spatial organization, so that the tomb as a mass And the space is displayed in Iranian architecture. The pattern of spatial arrangement of the tomb of Shah Nematullah Vali is very unique in its kind.

    Research question

    What is the relationship between the spatial arrangement of the tomb of Shah Nematullah Vali and the courtyards of the complex? What effect does the yard play on the spatial configuration of the mausoleum? What effect does yard geometry have on visual insights in the tomb complex? Objectives of the research: The aim of this study is to investigate the role of yard in how to organize the space of tomb architecture using space synthesis technique so that with the help of this technique, how to create space for complex courtyards can be determined.

    Research method

    The present study is descriptive-analytical and in analyzing each of the tombs of the tomb, first to draw significant graphs from different parts of the yard and then using Depthmap software to analyze each of the indicators of space in the courtyards. The collection was paid for. Then, parameters such as depth, connection, interconnection and physical and visual access of the tomb in Depthmap software are examined.

    The most important findings and conclusions of the research

    The results of the present study showed that the yard will have a significant effect on improving the functional efficiency of the tomb spaces, but the geometry of the yard and its location to the interconnected tomb, The connection and depth of the yard have a great impact on the spatial configuration of the tomb, and the proper design of the yard to achieve different spatial areas, plays an effective role. The tomb of Shah Nematullah Vali, with its numerous open and closed spaces, has a valuable spatial layout pattern that most visitors do not understand. In this regard, the aim of the present study is to investigate the role of the yard in the formation of the spatial structure of the tomb of Shah Nematullah Vali and also to achieve the spatialization of spaces with the focus on the central courtyard and determining the field of view. . In this regard, we intend to determine with more accurate information than the formation of the courtyards of the complex and the connection with the interior space, what features have emerged under the influence of the pattern of placement of open spaces (courtyards) in the tomb of Shah Nematullah Vali. The present study seeks to answer the following questions: 1- What is the relationship between the spatial arrangement of the tomb of Shah Nematullah Vali and the courtyards of the complex? 2- What effect does the role of the yard have on the spatial configuration of the tomb building? 3- What effect does the geometry of the yard in the tomb complex have on the visual views?

    Keywords: Analysis, central yard, Mazar Garden, Space Syntax, shah Nematollah Vali's Tomb}
  • Almighty C. Tabuena *, Crizia P. Domingo

    The way art is understood has been formalized. The primary objective of this paper is to acquaint the students with one of the methods in analyzing contemporary Philippine art forms and critiquing available local materials and appropriate techniques used in creating art. As part of thesubject course in Contemporary Philippine Arts from the Regions, one of the core subjects in the Senior High School curriculum in the Philippines under the K-12 curriculum, one of the methods implemented in critiquingcontemporary Philippine artworks is the Analysis-Interpretation-Discernment Method or the AID Method. This method will be carried out together with the description applied to contemporary art and the knowledge in the elements, principles, and contexts of arts. Criticism can be construed positively. Several critics discuss their reactions to various forms of art and weigh in on the works’ merits. One may not always agree with their assessments, as the criteria or standards of evaluation may differ significantly from those of the professional critic.In this circumstance, visiting contemporary art exhibitions and conversing with living artists is critical for developing a knowledge and appreciation for the Philippine arts and culture. The purpose of art criticism gives a significant role in the process of inquiry in relation to contemporary arts, that is, to distinguish the different contexts of art toa familiar art form as well as to appraise the culture of the Philippine arts with awareness and appreciation.

    Keywords: Analysis, Art, Contemporary Art, Criticism, Method, Philippine Art}
  • One of the essential concepts in urban planning is to pay attention to the concept of quality of life as an essentialelement in improving the living conditions in urban environments. To measure the quality of life or the feeling of satisfaction with the quantity and quality of life in urban neighborhoods should pay attention to all social factors, economic growth, culture, urban environment ,and.... In this study, the aim is to compare the average level of urban quality of life indicators and identify and categorize the factors that explain the quality of life in the neighborhoods of North Janatabad and Haft Hoz Narmak in Tehran. The present study is categorized terms of applied purpose and in terms of descriptive-analytical and quantitative research methods. The method of data collection was library, documentary, as well as survey methods, direct observation ,and a questionnaire. According to the primary purpose of the study, to compare the average level of quality of life in the target neighborhoods, the mean comparison test ,and to determine the factors explaining the quality of life in the target neighborhoods, the factor analysis technique was used in SPSS 26 software. The results of the analysis show that the average level of quality of life in Haft Houz neighborhood with 101.2706 is higher than the North Janatabad neighborhood with 93.1000. The most imin North Ja- portant factor explaining the amount of quality of lifee natabad neighborhood is the \”managerial\” factor with an explained variance of 11,056. in contrast, for Haft Houd neighborhood, the \”urban management\” factor with an explained variance of 12,458 has been identified and evaluated as the most influential factor. Haft Hoz Narmak neighborhood due to the favorable situation of access to local services and facilities, the existence of numerous commercial and retail order, variety of transportation services, cultural uses (Haft Houz Book City and Sarai Neighborhood), beautiful Haft Houz Square and local green squares and parks that are suitable for the weather. The neighborhood added that in terms of quality of life, it is in a higher .situation than the North Janatabad neighborhood

    Keywords: Analysis, North Jannatabad Neighborhood, Haft Howz.Narmak Neighborhood}
  • محمدحسین جوانمردی*، خاطره سجادی، غزاله شبانی، مرجان دعایی

    فضاهای ورودی شهرها علاوه بر معرفی یک شهر و ایجاد اولین تصویر ذهنی مخاطبان از آن، به دلیل داشتن پتانسیل های مختلفی که باعث بروز فعالیت های متنوعی می شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند؛ به همین جهت یافتن مهمترین مولفه های تاثیرگذار در الگوهای رفتاری کاربران و همچنین راه حلی مناسب جهت معیارهای تاثیرگذار در طراحی فضاهای ورودی شهرها، یکی از مهمترین مسایلی است که امروزه طراحان شهری به دنبال آن هستند. درواقع سوال اصلی پژوهش، درباره نحوه و نوع ارتباط ابعاد مختلف ادراکی، کالبدی، اجتماعی و غیره در فضاهای ورودی شهر با شکل گیری الگوهای رفتاری است. در همین راستا دروازه قرآن شیراز به عنوان یکی از نمونه های شاخص که دارای مولفه های مختلف فضایی و ادراکی در ابعاد گوناگون و همچنین یک فضای شهری با سطح کنش گری بالا و فعالیت های متنوع است، انتخاب و مورد تحلیل جامع الگوهای رفتاری قرار گرفته است. روش تحقیق پیش رو از نوع ترکیبی کمی و کیفی است و براساس هدف از نوع ارزیابی خصوصیات فیزیکی، فرهنگی، هویتی و ادراکی است. مشاهده و تحلیل کیفی با استفاده از تکنیک های نقشه برداری رفتاری، پرسش نامه، مصاحبه و تحلیل عکس است. مهمترین مولفه های محیطی تاثیرگذار بر رفتار کاربران در فضاهای ورودی شهرها، براساس دیدگاه های نظریه پردازانی نظیر لنگ، بارکر و کانتر در سه دسته عوامل فیزیکی و کالبدی محیط، عوامل فرهنگی، هویتی، اجتماعی و عوامل روانی و ادراکی محیط تقسیم بندی شده است. نتایج نشان می دهد که مولفه های هویتی و کیفیت مطلوب بصری بیشترین نقش را در جذب کاربران به فضای ورودی شهرها داشته و کیفیت بصری مناظر و چشم اندازهای اطراف ارتباط مستقیمی با میزان حضورپذیری و آرامش فضایی دارد و میزان تاثیرگذاری این مولفه بیشتر از مولفه هایی نظیر حریم خصوصی و چیدمان فضایی است.

    کلید واژگان: فضای ورودی شهر, مولفه های فضا, الگوهای رفتاری, تحلیل, ادراک محیط}
    Mohammad Hossein Javanmardi *, Khatereh Sajjadi, Ghazale Shabani, Marjan Doaee

    Introducing the cities, the city entrance spaces offer the first mental image of the city to the observers. The city entrance spaces are of special importance due to their different potentials inducing various activities. Therefore, finding the most important influential components affecting the users’ behavioral patterns and devising a proper solution for finding the criteria affecting the city entrance space design is a prominent issue which urban designers study today. The research question of this study endeavor to contemplate the formation of behavioral patterns based on the relationship between different perceptual, physical, social and etc. aspects of city entrance spaces. In this regard, Quran Gate of Shiraz, as a leading example having different spatial and perceptual components and as an urban space with high level of various activities, is selected and its behavioral patterns are comprehensively analyzed. This study adopts a combination of quantitative and qualitative research methods with a purpose of evaluating the physical, cultural, identifying and perceptual characteristics. In this study the qualitative observation and analysis are conducted using behavioral mapping techniques, questionnaires, interviews and photo analysis. The most significant environmental components affecting the users’ behavior at the city entrance spaces, according to theorists such as Lang, Barker and Canter, are categorized into three groups: the physical factors, the cultural, social, identity factors, and finally psychological and perceptual factors. The results show that the components of identity and desirable visual quality have the greatest impact on attracting users to the city entrance spaces. Moreover, the visual quality of landscapes and the surrounding views is directly related to space presence and space. The influence of this component is greater than the effect of other components such as privacy and spatial layout.

    Keywords: City Entrance Space, Space Components, Behavioral Patterns, Analysis, Perception of the Environment}
  • نوید پاک نژاد *، غلام رضا لطیفی
    بیان مسئله: حضور مردم در فضاهای شهری با هدف «بودن در فضا» یکی از مولفه های سرزندگی فضاهای شهری است که منجر به ارتقای سطح روابط اجتماعی، افزایش امنیت طبیعی، ایجاد حس تعلق به مکان با افزایش امکان وقوع خاطره ی فردی و جمعی و کاهش جرم و جنایت در شهر می شود. یافتن راه حل مناسبی جهت پیدا کردن مبنا و معیار در طراحی فضاها مسئله ای است که بخصوص در سالهای اخیر معماران و طراحان شهری را به خود مشغول کرده است و به ضرورت این تحقیق اشاره دارد. فقدان روش های غیر ذهنی که بتوان با استفاده از آنها به مطالعه و تجزیه و تحلیل رفتارها در فضا پرداخت چه در معماری و چه در شهرسازی کاملا محسوس است.
    هدف
    هدف از تحقیق پیش رو تبیین اشکال بروز و ظهور الگوهای رفتاری در فضاهای شهری می باشد که با بررسی یکی از فضاهای شهری مهم شهر تهران «میدان تجریش» ، سعی داریم تحلیلی جامع مبتنی بر شناخت الگوهای رفتاری در این فضای شهری ارائه کنیم. سوال اصلی پژوهش، درباره نحوه ارتباط ابعاد مختلف فضای شهری با شکل گیری الگوهای رفتاری می باشد. سوالات خرد دیگر مطرح شامل: ابعاد، معیارها و شاخص های مختلف فضای شهری موثر بر الگوهای رفتاری شامل چه مواردی است؟ ابعاد، معیارها و شاخص های مختلف تبیین شده چه تاثیری بر بروز و ظهور رفتارهای مختلف شهروندان در فضای شهری و به طور خاص میدان تجریش دارد؟ مطرح است.
    روش تحقیق: برای تحلیل فضاهای شهری، میدان تجریش به عنوان یک فضای شهری با سطح کنش گری بالا و فعالیت های متنوع انتخاب شده است. مشاهده و تحلیل کیفی با استفاده از تکنیک های نقشه برداری رفتاری، مصاحبه و تحلیل عکس انجام شده که در راستای سنجش وضعیت و پاسخگویی به سوالات تحقیق بوده است.
    نتیجه گیری
    در این پژوهش اثبات شد، الگوهای رفتاری مختلف شامل راه رفتن، ایستادن و نشستن تحت تاثیر سه مولفه اصلی عملکردی-فعالیتی (شامل شاخصه های تنوع کاربری، نوع فعالیت، فعالیت همگانی و نوع جداره) ، محیطی-کالبدی (شامل شاخصه های معابر و دسترسی ها، انعطاف پذیری، تسهیلات و خدمات، چشم اندازهای با ارزش و کیفیت های بصری) و فرهنگی-اجتماعی (شامل شاخصه های حضورپذیری اجتماعی، و تعاملات اجتماعی) شکل گرفته است. الگوهای رفتاری به شدت تحت تاثیر کاربری ها هستند و ارائه تسهیلات در فضاهای شهری موجب تشویق شهروندان برای بروز الگوهای رفتاری مختلف می گردد. کیفیت های بصری از معیارهای مهم در جهت برقراری ارتیاط بین افراد غریبه در فضای شهری است و شاخصه فعالیت های انتخابی در بررسی معیار تعاملات اجتماعی به سبب شرایط محیطی تقویت و یا تضعیف می شود.
    کلید واژگان: فضای شهری, الگوهای رفتاری, معیارها, تحلیل, روانشناسی محیط}
    Navid Paknezhad*, Gholamreza Latifi

    Statements of problem: The presence of people in urban areas with the aim of "being in space" is one of the components contributing to vitality of urban spaces, which leads to the promotion of social relationships, the increase of natural security, the sense of belonging to the place by increasing the possibility of occurrence of individual and collective memories and reducing the crime rate in the city. Finding the right solution to find the basis for the design of spaces is a problem that has been particularly striking urban architects and designers in recent years and refers to the necessity of this research. The lack of non-mental methods that can be used to study and analyze behaviors in space, both in architecture and in urban planning, is quite tangible.
    Goal: The purpose of the present research is to explain the forms of occurrence and behavioral patterns in urban spaces. By studying one of the important urban spaces of Tehran, Tajrish Square, we try to provide a comprehensive analysis based on the recognition of behavioral patterns in this urban space. The main question of this research is about the relation of various dimensions of urban space with the formation of behavioral patterns. Other questions are also raised, including: What are the different dimensions, criteria, and indicators of urban space affecting behavioral patterns? What is the impact of different dimensions, criteria, and indicators mentioned on occurrence of different behaviors of citizens in the urban space, and in particular in Tajrish square?
    Research
    method
    For the analysis of urban spaces, Tajrish Square has been selected as an urban space with high level of actions and diverse activities. Qualitative analysis and observation using behavioral mapping techniques, interviews, and photo analysis were conducted to assess the status and to answer the research questions.
    Conclusion
    In this research it is proved that various behavioral patterns including walking, standing and sitting is under the influence of three main components of functional-activity (including indicators of variability of land use, type of activity, public activity and type of Urban sidewall), environmental-physical (including indicators of passages and access roads, flexibility, facilities and services, valuable perspectives and visual qualities) and cultural-social (including indicators of social presence features and social interactions). Behavioral patterns are heavily influenced by land use and presenting amenities in urban spaces that encourage citizens to develop different behavioral patterns. The visual qualities are one of the important criteria for making communication between strangers in the urban space and the indicator of selective activities in inspecting the criteria of social interactions is strengthened or weakened by environmental conditions
    Keywords: Urban space, Behavioral patterns, Criteria, Analysis, Environmental psychology}
  • میترا بیضایی *، امین شکیبا، محمدرضا نقصان محمدی
    تحولات ایجاد شده در دهه های اخیر و نیز عدم توجه به ویژگی های یک مرکز محله مطلوب و کارآمد در هر بستری و مطابق با نظرات و خواسته های استفاده کنندگان از این فضاها موجب بروز مشکلاتی از جنبه های مختلف در مراکز محله ای شده است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مسائل و مشکلات پیرامون دو مرکز محله یعقوبی در بافت تاریخی و مرکز محله پشت سیلو در بافت جدید شهر یزد و تحلیل آنها از طریق تکنیک FMEA (که اساسا با هدف دستیابی به حد ایده آل کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد) می باشد. با به کارگیری تکنیک یاد شده در عرصه شهرسازی و کالیبره نمودن آن با مفاهیم موجود در این عرصه، می توان به شناسایی و حل مشکلات فضاهای شهری به روشی اصولی و کارآمد دست یافت. این پژوهش از نوع کاربردی و در بخش تدوین مبانی نظری به روش توصیفی و با استناد به مطالعات کتابخانه ای بوده و در بخش دوم که مربوط به دو مرکز محله در شهر یزد می باشد، به روش توصیفی_تحلیلی و از طریق مطالعات و برداشت های میدانی، به کمک مصاحبه و پرسشنامه و با تاکید بر تکنیک FMEA صورت می پذیرد. مهم ترین نتایج این پژوهش در بخش مقایسه دو مرکز محله یعقوبی و پشت سیلو است که نتایج به کارگیری تکنیک FMEA نشان می دهد، مرکز محله یعقوبی در عین وجود برخی کاستی ها با توجه به نیازها و شرایط امروزی، به دلیل پیاده مداری و قرارگیری فضا در سطح ادراک انسانی، فعال بودن کاربری های تجاری محلی و همچنین ترکیب مطلوب کارکردهای برانگیزاننده حضور ساکنان نسبت به مرکز محله پشت سیلو وضعیت به مراتب بهتری را داراست. براساس نتایج تحلیلی و اولویت بندی مسائل، راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت در دو مرکز محله یاد شده ارائه گردیده است. در نهایت جمع بندی پژوهش به ارائه نکات و آموزه هایی برگرفته از مرکز محله یعقوبی برای ارتقای کیفی مرکز محله پشت سیلو متناسب با شرایط بافت های جدید اختصاص یافته است.
    کلید واژگان: تکنیک FMEA, مقایسه و تحلیل, کیفیت های فضایی, محله یعقوبی, محله پشت سیلو, شهر یزد}
  • سحر نوری زاده *، کاوه صیدانی

    معماری منظر رویکردی چند بعدی بوده که صاحبنظران ابعاد مختلفی برای آن تعریف کرد هاند. علاوه بر آن حرفه ای بین رشته ای است که طی تعامل با دانش های مختلف راه خود را می یابد. محیط زیست طبیعی و فرهنگی، اوقات فراغت، هنرهای تجسمی، علوم انسانی، دانش های فنی مربوط به شناخت طبیعت، گونه های گیاهی، تاسیسات زیرساختی و بسیاری زمینه های دیگر در فرایندی هدفدار به کمک گرفته می شوند تا تئوری معماری منظر حاصل آید. بررسی علمی این رشته به دلیل متغیرهای زیاد دخیل در آن از پیچیدگی زیادی برخوردار است. علی رغم تحقیقاتی که در رابطه با ابعاد معماری منظر و کیفیت آن انجام شده، هنوز چارچوب و روشی مشخص برای بررسی مطالعات مربوط به این حوزه، اندک است. لذا تحقیق پیش رو در راستای این موضوع و با هدف شناخت ابزارهای عمد های تدوین شده که در ارتباط با تجزیه و تحلیل و ارزیابی ابعاد گوناگون منظر وجود دارد، و در پی آن است که مطالعات مربوط به حوزه منظر را تا حدودی قاعده مند سازد. ابزارهای تحلیلی ذکر شده در متن با رجوع به مطالعات پیشین گردآوری شده و سپس براساس موضوع مورد مطالعه خود در چارچوب اهداف ذکر شده برای معماری منظر، دسته بندی شده اند. پس از معرفی اجمالی تعدادی از آنها، در نهایت پنج مورد شامل LAA، VIA، EIA، SEA و SIA با موضوعات زیباشناسانه، زیس تمحیطی و فرهنگی اجتماعی که از جامعیت بیشتری برخوردارند، مورد مطالعه قرار گرفته اند. ویژگی های هر ابزار در قالب روش ها و تکنی ک های متفاوت برای پیشبرد فرایند، شرح داده شده و درنهایت بررسی تطبیقی میان ابزارهای هر رویکرد به منظور شناخت بهتر وسهولت انتخاب آنها صورت گرفته است. نتیجه این مقاله مشخ صکننده چارچوبی از دسته بندی و معرفی ابزارهای کاربردی و جامع تر برای تحلیل منظر براساس هدف و تکنیک های تجزیه و تحلیل بوده که می تواند تحقیقی پایه در زمینه مطالعات ابعاد گوناگون منظر باشد.

    کلید واژگان: معماری منظر, اهداف, ابزار, تجزیه و تحلیل}
    Sahar Noorizade *, Kaveh Seidaei

    Landscape architecture is a multidimensional approach that experts definit various aspects for it. Also, it is a interdisciplinary profession that find its way by interaction with different sciences. Cultural and natural environment, leisure times, visual arts, humanities sciences, technical sciences that are related to the nature understanding, plant species, infrastructures and many other fields are used in a target and arranged process for achieving the theory of landscape architecture. because of involving numerous variables parameters, academic review of this field has so many complexities. Despite of existing of researches that have been done in related to the landscape architecture dimentions and its qualities, there is a few specific methods and frameworks for checking the studies of this field yet. So this article is codified in the same line with this issue and the aim of it, is recognition of major tools that are related to analysing of different dimentions of landscape. It wants to make regular and arranged the studies of landscape field approximately. Analysis tools mentioned in the article are collected with reference to previous studies and then are catogorized based on their studing subject in the framework of mentioned objects for the landscape architecture. After a brief introduction of some tools, finally five case of them inclusive of LAA, VIA, EIA, SEA, SIA with aesthetics, environmental and sociocultural subjects and are more comprehensive are studied more. Characteristics of each tool in terms of methods and techniques to advance the process are described. finally we have an comparative checking between tools of an object to better understanding and ease selection. The conclusion of this article is determiner of a framework for classifing and introduction of existing methods of landscape analysing based on objects, tools and analysis techniques and can be a base article in the field of different dimentions of landscape studies.

    Keywords: Keywords Landscape architecture, Objects, Tools, Analysis}
  • فاطمه مهدیزاده سراج *، یاور رستم زاده
    امروزه رویکردهای مختلفی در راستای بازسازی بعد از وقوع زلزله در مناطق آسیب دیده، مورد توجه برنامه ریزان و معماران در فرایند بازسازی مساکن زلزله زده است. در این میان، انتخاب نوع رویکرد یا رویکردهای بهینه، نیازمند لحاظ شاخص هایی از قبیل زمینه های فرهنگی موجود، ارتقای وضعیت ایمنی خانوار و جامعه، هزینه بازسازی، ترمیم و بهبود معیشت، شرایط سیاسی حاکم، مکانیزم های تطبیق، و چگونگی بالا بردن ظرفیت های جامعه آسیب دیده است. لذا مشاوره با مردم و ارزیابی نیازها و ظرفیت های آنها و بهره گیری از میزان مشارکت آنها در فرایند بازسازی، قبل از اتخاذ تصمیمات اجرایی امری مهم محسوب می شود. عوامل اساسی که در روند تصمیم گیری در روند مداخله در فرآیند بازسازی نقش ویژه ای دارند مشتمل بر نقش و جایگاه دولت مرکزی، نهاد مسوول بازسازی، سازمان های مشارکت کننده در بازسازی، دولت محلی، و جامعه آسیب دیده و مهمتر از همه میزان مشارکت آسیب دیدگان در بحرانهای طبیعی در راستای طراحی و یا ساخت نواحی زلزله زده است. چگونگی تعامل میان بازیگران مزبور، در اتخاذ رویکرد بهینه بازسازی اثر می گذارد. در این مقاله با روش فراتحلیل به بررسی و جمعبندی مطالعات، تحقیقات و تجارب صورت گرفته در زمینه مشارکت آسیب دیدگان در روند بازسازی بعد از وقوع زلزله است که از ابزار گردآوری داده مشتمل بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی بهره برده است. در انتها نیز تمام تحقیقات دردسترس جمعبندی و تحلیل شده و نتایج آنها در قالب جداولی مورد اشاره قرار گرفته است.
    کلید واژگان: فراتحلیل, مشارکتهای مردمی, بازسازی پس از سانحه}
    Dr Fateme Mehdizade *
    The different approaches towards reconstruction after the earthquake affected areas of interest to planners and an architect in the reconstruction process is affected houses. In the meantime, choose the optimum approach or approaches, requires consideration of a number of indicators such as cultural background, family and community to improve safety conditions, the cost of reconstruction, restoration and improvement of living conditions, political situation, implementation mechanisms, and how to raise capacity the society is damaged. The main factors that interfere in the decision-making process have a special role in the reconstruction process. Including the role of the central government agency responsible for reconstruction, reconstruction of participating agencies, local government, and the affected community and above all the participation of victims in natural disasters are in line with the design or manufacture of the affected areas. In this article, using meta-analysis to review and summarize studies and experiences in the field of participation of victims in the process of reconstruction after the earthquake deal; the data collection instrument consisted of library studies and documents have benefited. At the end, all the available research is summarized and analyzed. And their results are discussed in the form of tables.
    Keywords: meta, analysis, public participation, reconstruction of the accident}
  • علیرضا مهدی زاده *
    اگرچه ثبت عناصر دنیای واقعی در سرشت عکاسی عجین شده است، اما عکس صرفا جهانی همسان و همانند جهان واقعی ارائه نمی کند، بلکه علاوه بر خصلت ارجاع دهندگی و بازنمایانه، از قابلیت بیان گرایانه نیز برخوردار است. بنابراین، هر عکس را می توان به مثابه متنی نشانه ای دانست که دلالت های متعددی را در معرض تفسیر و تاویل مخاطب قرار می دهد. ازاین رو، کاربست ابزارهای تحلیلی رویکرد نشانه شناسی در تحلیل و خوانش عکس، هدف این مقاله است. بدین منظور، اصل جانشینی و همنشینی، تعامل و تقابل نشانه ها، معنای صریح و ضمنی، بافت یا زمینه و بینامتنیت، معرفی و در تحلیل و خوانش عکس به آزمون گذاشته شده اند. پرسش های مطرح شده عبارت اند از: 1. سازوکار و نقش ابزارهای تحلیلی رویکرد نشانه شناسی در تحلیل و خوانش عکس چیست. 2. اهمیت کاربست این ابزارها در تجزیه و تحلیل عکس چیست. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی و اطلاعات، از منابع کتابخانه ای جمع آوری شده است. کلیه نمونه های تصویری نیز از شاخه عکاسی مستند انتخاب شده اند. نتایج پژوهش بیانگر این است که به واسطه کاربست ابزارهای تحلیلی موجود در رویکرد نشانه شناسی، افزون بر تجزیه و تحلیل و خوانش روشمند عکس ها، جلوه های متعدد مفهومی، بصری و زیبایی شناسی آنها آشکار می شود و چارچوبی برای تقسیم بندی عکس ها نیز فراهم می گردد. بدین شکل که به کمک این ابزارها، بهتر و دقیق تر می توان جهت ارجاع عکس ها را تشخیص داد و عکس ها را در قالب سه دسته کلی قرار داد. این دسته بندی به ترتیب درجه اهمیت عبارت است از: 1. عکس های عکاس محور 2. عکس های سوژه محور 3. عکس های دوربین محور.
    کلید واژگان: ابزارهای تحلیلی رویکرد نشانه شناسی, تحلیل و خوانش عکس, تجزیه و تحلیل عکس}
    Dr Alireza Mehdizadeh*
    Although registering of the real-world elements has forged in the essence of photography, a photograph doesn’t provide a similar and as much as identical to the real world, and it has, besides of the openness character, an expressionistic capability as well. In fact, a photograph could be seen as a symbolic text which implies variably subject to an addressee’s interpretation and hermeneutics.Hence, Analyzing and reading a photograph on the basis of the analytical instruments of the semiotics approach and that is, extend the studies regarding criticism of photograph are purposes of this paper. Thus, in this paper, some of the analytical instruments of the semiotics approach, such as the principle of substitution and accompanying, transaction and conflict of symbols, implicit and explicit meaning, context or background and contextually, have been trialed in analysis and reading a photograph. The raised questions are: 1. what is the mechanism and factor of the analytical instruments in reading a photograph?
    2. What is the significance of these instruments in analyzing-reading and criticism of a photogtaph? The methodology of research is descriptive-analytical.
    The results indicate that by applying the instruments of the semiotics approach, in addition to systemic analyzing and reading of photos, various conceptual, visual and aesthetic manifestations would be revealed and a framework would be provided for aesthetic and qualitative evaluation. So that, according to the semiotics analytical tools, photographs is categorized in three general groups in respect of their importance: 1. Photographer-oriented, 2.
    Keywords: analysis, reading of photograph, semiotics approach, semiotics analytical instruments, criticism of photograph}
  • احسان طایفه، عیسی حجت، حمیدرضا انصاری
    هدف این مقاله، کنکاشی است تخصصی و ریزبینانه در باب تعریف مفهوم و جایگاه واکاوی در معماری. این مفهوم از جهاتی مختلف شبیه به حوزه نقد می باشد و حتی در مواقعی ناخواسته و ناآگاهانه به جای آن استفاده می شود. بنابراین، این مقاله ابتدا به واژه شناسی مفهوم واکاوی و نقد پرداخته و سپس برای شناختی جامع تر، دستگاه نقد معماری وین اتو را که به هر دو حوزه نقد و واکاوی اهمیت می دهد، انتخاب و به لحاظ فکری و نظری مورد تحلیل قرار می دهد تا چگونگی شکل گیری دستگاه های فکری نقد و البته با تاکید بر حوزه نقد فرم از منظر این پژوهش در فرایند شکل گیری معماری به صورت دقیق مشخص و بیان شود. در مرحله آخر، به عنوان نمونه ای از تعریف یک دستگاه واکاوی براساس ساختار دستگاه نقد معماری تحلیل شده و با توجه به دانش حاصله در تعامل و ارتباط این دو حوزه با یکدیگر، ضمن مروری سریع بر تعریف فرم معماری و رجوع به چند منبع تشریحی وتحلیلی فرم معماری، به تهیه و تدوین دستگاه فکری برای واکاوی فرم معماری پرداخته می شود. برای رسیدن به این دستگاه فکری روشی مورد نظر قرار گرفته که به صورت تحلیلی از منابع مورد تائید قبلی برداشت شده و نهایتا به صورت یک دستگاه جامع و مدل کاربردی برای واکاوی فرم در این مقاله ارائه شده است.
    کلید واژگان: واکاوی, نقد معماری, تجزیه و تحلیل, دستگاه نقد, واکاوی فرم}
    Ehsan Tayefeh, Eisa Hodjat, Hamid, Reza Ansari
    The purpose of this paper is to explore in detail the concept of architectural analysis. This concept is, in many ways, similar to criticism, which is used sometimes unintentionally and unknowingly instead. Therefore, at first, this paper attempts to identify the terminology regarding the concepts of criticism and analysis. Then, for a more comprehensive view, the criticism framework of Wayne Attoe that involves both aspects of analysis and criticism is theoretically assessed. This helps in understanding how criticism frameworks, and for the purpose of this research, the framework for the criticism of form in the process of architectural creation are developed. Finally, a form analysis model is established in this research, as an example of a model based on the criticism framework according to the gained knowledge of the connections between the two fields, and by a quick review of multiple descriptive and analytical resources on architectural form. Thus, the method used involves the analytical assessment of previous resources. Finally, a comprehensive and practical model for form analysis is presented in this paper.
    Keywords: analysis, architecture criticism, assessment, criticism framework, form analysis}
  • Dr Samad Rasoulzadeh Aghdam *, Dr Mehran Shiravand, Dr Samad Adlipour
    Iranian formal� censuses indicate that the share of rural population in total population of Iran have been decreasing over the time and many villages are uninhabited. Migration statistics in Iran have also indicated intense migration from villages to the cities during the past half- century. �Many researches have been conducted due to the importance of rural-urban migrations, during the past few years. Therefore, the main goals of this study are to criticize and evaluate the written articles using meta-analysis method in rural-urban migrations field and to identify the most important factors affecting rural-urban migrations, widely used theoretical approaches� in this area and etc. The findings of this research show that attraction and repulsion viewpoint and Michael Todaro&rsquos theory are appropriate theoretical approaches to state the problem of rural-urban migrations in Iran. Also, urban attraction variables with impact size of 0.75 and occupation with impact size of 0.62 have the most effect on rural-urban migration. Other findings indicate that the most solutions proposed in the reviewed researches are general, vague and non-executive and there is no proportionality between the proposed solutions and the study objectives in most cases.
    Keywords: Meta, analysis, rural, urban migrations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال