به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Avesta » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محمدرضا باوندپور، ناصر جدیدی*، شکوه السادات اعرابی هاشمی

    از زمان های بسیار کهن ایزد مهر مورد پرستش اقوام آریایی بود. صفات منحصربه فردی که برای این ایزد برشمرده اند؛ مانند، دوستی، نور، فروغ، خورشید، عهد و میثاق، وی را خدایی خاص و محبوب برای پرستش قرار داده است. در تاریخ اسطوره های ایرانی نیز نقش آفرینی در پیروزی فریدون بر ضحاک در هفتمین ماه سال و یا آغاز پادشاهی وی را در ماه مهر می توان پیدا کرد. مهر خدایی آرام بخش، نیکخواه و پشتیبان اعمال و مناسبات شرافتمندانه بوده و برخلاف خدای ورونه که دهشتناک و خشن معرفی شده است، دشمن خشونت و تندی است. مهر ایرانی نیز همان مفاهیم لطف و مهربانی مهر هندی را دربردارد. نام او همواره با مظاهر آسمانی چون خورشید و ستارگان و ماه پیوند خورده است. پژوهش حاضر به روش توصیفی و تحلیلی و با تکیه بر داده های منابع کتابخانه ای به رشته تحریر درآمده است. یافته های پژوهش حاکی از این است که ایزد مهر در میان قوم آریایی های باستان به عنوان خدای بزرگ عهد و پیمان و فروغ روشنایی خورشید از منزلت و مقام سترگی برخوردار بود؛ به طوری که جایگاه والای این ایزد پس از مهاجرت آنان به هند و ایران در کنار سایر خدایان حفظ گردید. در منابع ودایی ایزد مهر دارای صفات و کارکردهای منحصربه فردی است که این ویژگی های در مراتب و اشکال دیگری در منابع زرتشتی نمود یافته است و جایگاه ویژه ای را برای وی در سلسله های هخامنشی تا ساسانیان ترسیم کرده است. نماد مهر در هنر اسلامی به خصوص در نگارگری اسلامی نیز تداوم یافته است.

    اهداف پژوهش:

    بررسی نقش ایزد مهر در ایران باستان.بررسی جایگاه ایزد مهر نگاره های دوره اسلامی.

    سوالات پژوهش:

    جایگاه ایزدمهر در سلسله های هخامنشی تا ساسانیان چگونه بوده است؟انعکاس جایگاه ایزدمهر بر نگاره های اسلامی چگونه است؟

    کلید واژگان: ایزدمهر, اوستا, آیین مهر, نگاره های اسلامی, وداها}
    Mohammad Reza Bavandpor, Nasser Jadidi *, Shokouhosadat Arabi Hashemi
  • افسانه رخشانی، حمید طبسی*، حبیب جدیدالاسلامی

    لهراسب، یکی از شخصیت های اسطوره ای است که در اوستا، شاهنامه و متون منظوم پهلوانی از سیمایی کاملا متمایز برخوردار است. در فرازوفرودهای دوران او، رخدادهایی است که به ظاهر ناشی از انحطاط در خاندان وی بوده است، در اوستا از لهراسب و پسر او، گشتاسب، سخن رفته است؛ اما از میان این دو شخصیت، تنها گشتاسب صاحب تاج کیانی می شود و به پادشاهی می رسد و لهراسب جز این که پدر گشتاسب باشد، نقشی در سلسله پادشاهی ندارد. پژوهش حاضر به دنبال بررسی عللت تفاوت در قرایت های موجود در متون پهلوی و اوستا درباره لهراسب است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی به دنبال پاسخ این سوال است که چرا لهراسب در اوستا و سایر متون حماسی فارسی، شخصیتی دوگانه دارد. یافته های پژوهش حاکی از این است که هنگام تدوین یشت های اصلی اوستا، داستان مربوط به لهراسب شکل منسجمی نداشته و همین امر باعث شده که لهراسب اوستایی، شخصیتی کاملا متفاوت از لهراسب شاه در متون حماسی پیدا کند. همچنین ارتباط تنگاتنگ میان لهراسب و گشتاسب در این داستان و درهم تنیدگی شخصیت این دو نفر، شاید نتیجه اختلاط شخصیت های اساطیری و ادغام خویشکاری آنان باشد که به سنت پویای نواحی شرقی ایران به گونه ای متفاوت از اوستا، به شاهنامه و سایر منظوم پهلوانی فارسی منتقل شده است.

    اهداف پژوهش

    شناخت لهراسب در اوستا و متون حماسی.

    بررسی علل تفاوتهای در شخصیت لهراسب در اوستا، شاهنامه و متون پهلوانی.

    سولات پژوهش

    علت تفاوت شخصیتی لهراسب شاه در متون حماسی و اوستا چیست؟

    شخصت لهراسب چه بازتابی در شاهنامه تیموری محفوظ در کتابخانه ملی پاریس دارد؟

    کلید واژگان: لهراسب, گشتاسب, اوستا, شاهنامه, متون منظوم پهلوانی}
    Afsane Rakhshani, Hamid Tabasi *, Habib Jadidoleslami

    Lohrasb is one of the mythical characters who has a completely different face in Avesta, Shahnameh and poetic poetic texts. In the ups and downs of his time, there are events that seem to have been caused by the decline of his family. In Avesta, Lohrasb and his son Goshtasb are mentioned; But among these two personalities, only Goshtasb becomes the owner of Kiani crown and reaches the kingdom, and Lohrasb has no role in the dynasty except being Goshtasb's father. The reason for this may be that the story of Lohrasb did not have a coherent form when compiling the main Yashtas of Avesta, and this has caused Avestan Lohrasb to find a completely different character from Lohrasb Shah in epic texts. Also, the close relationship between Lohrasb and Goshtasb in this story and the entanglement of the characters of these two people, may be the result of mixing mythical characters and their selfish integration, which according to the dynamic tradition of the eastern regions of Iran in a different way from Avesta, Shahnameh and other poems. Persian heroism has been transferred. In this article, in a descriptive-analytical method, we seek to answer the question why Lohrasb has a dual personality in Avesta and other Persian epic texts.

    Keywords: Lohrasb, Goshtasb, Avesta, Shahnameh}
  • مهدی کاظم پور*، مریم محمدحسینی

    آثار فلزی هنری به جامانده از دوره ساسانی به دلیل وقایع سیاسی، دینی و اقتصادی این دوره، اهمیت ویژه ای دارند. اوستا از کتاب های دینی و مقدس در دوره ساسانی بوده که تاثیرات بسیاری بر زندگی، هنر و آداب و رسوم آن ها داشته است. طبق بررسی های صورت گرفته بر نقوش حیوانات در آثار فلزکاری هنرمندان این دوره، به نظر می رسد این نقوش از مضامین روایات مربوط به حیوانات نام برده در اوستا تاثیر زیادی گرفته اند. در واقع این آثار به نوعی بیانگر روایات اوستا هستند. نمونه های موردمطالعه این پژوهش، مجموعه آثار فلزی معرفی شده از آرترآپم پوپ و فیلیس اکرمن در جلد هفتم کتاب سیری در هنر ایران، از دوران پیش از تاریخ تا امروز است که بخشی از آن، به هنر ساسانی اختصاص دارد. روش تحقیق، توصیفی-تطبیقی است و شیوه گردآوری اطلاعات، فیش برداری از اسناد موجود، همچنین سایت های اینترنی و موزه های داخلی و خارجی بوده است. هدف از این پژوهش، بررسی میزان ارجاعات هنرمندان دوره ساسانی به متون اوستا برای تزیین ظروف سیمین و همچنین تطبیق و بررسی نمادشناسی حیوانات موجود در آثار فلزی ساسانی با متون اوستا است. با توجه به کاربرد زیاد نقوش حیوانی در تزیینات آثار سیمین دوره ساسانی، این سوالات قابل طرح هستند: هدف از کاربرد نقوش حیوانی بر روی ظروف سیمین این دوره چه بوده و هر نقش چه جایگاهی داشته است؟ چه ارتباطی بین مفاهیم نقوش حیوانی مرتبط با مضامین دینی دوره ساسانی است؟ پیش فرض نشان می دهد که مضمون و محتوای نقوش جانوری در آثار فلزی ساسانی با برخی روایات اوستا با مضمون حیوانات در ارتباط هستند. از نتایج پژوهش استنباط می شود که در واقع نقوش حیوانات بر روی آثار فلزی، علاوه بر ویژگی های حیوانی آن ها به سمبل و نشانه هایی از شخصیت های نام برده در اوستا از جمله الهگان نیز اشاره دارد که با بیان آن در قالب آثار فلزی، به ویژه ظروف پادشاهان، علاوه بر جاری ساختن متون دینی در زندگی روزمره، باعث حفظ شخص پادشاه نیز می شود.

    کلید واژگان: اوستا, نقوش جانوری, فلز, زرتشت, ساسانیان}
    Mehdi Kazempour *, Maryam Mohammad Hosseyni

    The aim and issue of the research is to evaluate the references of Sassanid era artists to Avesta texts to Sassanian era of decorate of metal dishes. To select the statistical community in this article, 45 of Sassanian era metal dishes were investigated, that were chosen among them 15 were selected which were include indicators related to Sassanian religious texts. The method of collecting was library information and also the selection of samples and imaging has been made from scientific books. Considering the great use of animal designs in decorating the works of the metal of Sassanian era, the following questions can be asked: What was the aim of using animal designs on the motifs deshes of this period? What place has each role? Are the concepts of animal designs related to Sassanian religious themes? The data from this research show that animals in Avesta religious texts much has been mentioned such as:Horses, cows, ewes, hen and grains, goats, cocks, tigers, hogs, rams, eagles, lions, and simorgh that also in the Sassanian metal deshes thise animals have found an objective symbol .The study of ancient Iranian art during the period from the Median to the end of the Sassanid period indicates a deep link between Zoroastrian art and religion, in the same way that most of the remaining valuable works are based on the spiritual themes related to the beliefs and beliefs of Zoroastrian religion and images. And the artistic symbols in various arts and architecture are all of the traditional and allegorical features of Zoroastrian religion. The symbolic designs that have been established over time in the national and mythological culture of Iran and have always been the opposition between good and evil, truth and untruth, and darkness and light have been influenced by Zoroastrianism in Iranian art. The art of pre-Islamic Iran, such as the art of the Achaemenid era, has been blended with the methods and forms used in foreign cultures, but the alienated elements have also given the Zoroastrian effect. Ancient Iranian art, especially during the Achaemenid and Sasanian periods, has been formed on the basis of Zoroastrianism, universology, and humanology.

    Keywords: Avesta, animal designs, metal, Zoroaster, Sasanian}
  • حسن بلخاری قهی*
    در پژوهشی با عنوان «مفهوم شناسی کلمه هنر در متون اوستایی و پهلوی» کلمه هنر در متون اوستایی و پهلوی و به ویژه گاثاها ، توسط نگارنده مورد تحقیق و تامل قرار گرفته است. در ادامه آن پژوهش و از این رو که هنر نسبتی ذاتی با زیبایی در فرهنگ اسلامی- ایرانی دارد، مقاله پیش رو، دو اصطلاح زیبا و زیبایی را مورد بحث و تحقیق قرار می دهد. بر بنیاد رویکرد ریشه شناسی لغات یا علم مطالعه تاریخی واژه ها و نیز بررسی تحول شکل و مفهوم واژه ها، این مقاله قصد درک مفهوم زیبایی در متون اوستایی (شامل یسنه ها، یشت ها، وندیداد، ویسپرد وخرده اوستا و به ویژه گاثاها که بخشی از یسنه ها محسوب می شود) و نیز پهلوی (به ویژه در دینکردهای اول تا دهم، و بندهش) را دارد. علاوه بر آن هدف مقاله، تحقیق کامل در باب واژه هایی است که مترادف مفهوم زیبایی و دربردارنده آن، در متون زرتشتی بوده اند. روش تحقیق تاریخی-تحلیلی با تاکید بر تبارشناسی واژه ها است و پژوهش نشان می دهد همچنانکه کلمه هنر بیان مطلق جمع فضایل در فرهنگ ایران باستان است و این معنا به واسطه هو (در ابتدای هونر) حاصل شده است اصطلاحات مرتبط با زیبایی (من جمله هوچیهر) نیز نسبتی تام با خیر و نیکی دارند. بنابراین زیبایی مساوقتی تمام با خیر و خوبی در فرهنگ ایرانی دارد.
    کلید واژگان: زیبا, زیبایی, اوستا, متون پهلوی, اتیمولوژی}
    Hasan Bolkhari Ghehi *
    Concept of beauty and beautiful in Avesta and Pahlavi's texts The word "hunar"(art) in Avesta and Pahlavi's texts, especially in Gathas which are the most reliable part of Avesta, has been explained in an article called "concept of word huunar (art) in Avesta and Pahlavi's texts". The Gathas are 17 Avestan hymns which is believed have been composed by Zarathusthra (Zoroaster). Whereas art has a relation in essence with beauty in Iranian-Islamic culture, I decided to study both words and concepts of beauty and beautiful in those texts, too. On etymological and ablaut retrospection in form, I tried to study the concept of beauty in Avesta and Palavi's texts. I also consider all the words which contain beauty or its concept in their forms or meaning in Zoroastrian texts. It is a theory which says there is a relation in essence between art and beauty with geometry and regularity, in Avesta and Pahlavi's texts and in continuance, in Iranian- Islamic culture. In this article I tried to collect all the words that have beauty and beautiful meaning in Avesta and Pahlavi's texts. Some are as below: ha-zaosha, sra, sraogena, abusti, afrank,brazyak, brah, Farrah, Sra, Sresta, Srao, Sraogena, Sraotanu, Srayanh, Srayata, Srayan, Srira, aiwi-xsoiqna, Xvaini, Xvainisaxta, Xvaeui, Zusta, Fraderesra, Huraoa, Horaoanh, Hutasta, Abusti, Ardwisarā, AFrank, Arastak, Arastakih, Arastar, Arayistn, Andacak, Handacak, Winarisn, Winard, Arus, Arust, Barazisk. At the end of this study I conclude that beauty in Iranian culture includes a wide variety of words which root in a religious culture. So in Iranian culture, the terms art and beauty defined within religious culture for example, Islamic culture. One of the most important issues in Iranian Islamic aesthetics is geometry and order. In Greek wisdom the relation between order, beauty and geometry is very clear, especially in Pythagorean votes, Plato and Aristotle. The word cosmos, which means order, actually expresses beauty. Islamic culture, after being introduced to Greek culture through the translation movement, became familiar with the relation between beauty, order and geometry. But two crucial factors were effective in accepting the relationship between geometry and beauty, at first Quran and at second, Iranian culture. The Qur'anic verses stated the relation between beauty and geometry: "Indeed, We have created all things according to a measure (AL-QAMAR: 49)" and "Who perfected everything He created"(AL-SAJDA: 7). This article explains the relation between geometry and beauty in pre-Islamic Iranian culture. Therefore, it can be said two Factors are involved in the relationship between beauty and geometry: Islamic culture and Iranian pre-Islamic culture, not necessarily Greek culture. Another point to note is the word geometry which is originally Persian, not Arabic word. The root of this word (geometry or in Arabic language hindesa) is in Pahlavi language, Hindachek (measure), which has been discussed in this article. Another important point in this article is those words are in the Pahlavi language and express the concept of beauty. This clearifies that the concept of beauty has spread throughout the history of its life.
    Keywords: beauty, Beautiful, Avesta, Pahlavi's texts, Etymology}
  • اشرف سلطانی نیا، ناهید ثناگو، مهدی نصیری
    هدف مقاله حاضر (( از اسطوره آناهیتا تا آیین نمایشی گلی گلی بوشهر )) بوده که ابتدا ضمن معرفی تاریخچه اسطوره ،آئین و نمایش در مبانی نظری، جایگاه اسطوره آناهیتا را - در دو متن کهن پارسی : «اوستا»و «یاد گار زریران» – مورد بررسی قرار داده است .در بخش دوم نیز به تحلیل این اسطوره جاودان ، نقش آن در شکل گیری آئین ها و وجه تشابه آئین و نمایش در جنبه های نمایشی آئین گلی گلی استان بوشهر پرداخته .این پژوهش با تعاریف داده شده تلاش دارد بر دو فرضیه مهم استوار باشد :1 این آئین چگونه از یک اسطوره آریایی بهره گرفته و به چه ترتیب از گذشته تا به امروز در بوشهر به یادگار مانده است ؟
    2جنبه های اجرایی هر دو مقوله ی مهم ( آئین و نمایش ) در عرصه تئاتر این منطقه چگونه می تواند بستری مناسب و دراماتیک باشد ؟
    ما قصد داریم از رهگذر این پژوهش چنین به نتیجه برسیم که براساس تنوع اقلیمی هر منطقه اساطیربجا مانده می توانند بعنوان کهن الگو های ایران زمین منابع مفید و مناسبی برای نمایش های هر منطقه بشمار آیند .
    این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی نگارش یافته و شیوه های گردآوری و دسته بندی اطلاعات با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و مشاهدات نگارندگان انجام پذیرفته است .
    کلید واژگان: اسطوره آناهیتا, آیین گلی گلی, نمایش, اوستا, یادگار زریران}
    Ashraf Soltani Nia, Nahid Sanagoo, Mehdi Nasiri
    The purpose of this paper (myths Anahita to ritual performance play of Geli Geli in Boushehr province) is to introduce the history of myth, ritual play and dramma in Theoretical basis of research and recalling the status of myth of Anahita in two contexts of ancient Persia (Avesta and legacy of Zarirran) in second part of research, it is going to analyze this lmmortal myth , formation of ritusl plays by using this myth , comparing the similatities of that myth with ritual play of Geli Geli in Boushehr province. This study according to this definition considering to basic hypothesis , first of all is that how this ritual play used of an ancient myth of persia and how it has remained in bousher province up to now. Another matter is considering how the executive aspect of both above mentioned categories (ritual plays and dramma) can be appropriate field and dramatic view of theater in the region today. Through this research, it was found that the diversity of each region myths and ritual archetypes of Iran are suitable sources for drammatic plays in each region .this research follows a descriptive analytic mehod and uses library research approach and researcher observation for gathering data and to categorize information.
    Keywords: Anahita myth, ritual play, Geli Geli, dramma, Avesta, memorial of Zatriran}
  • ندا اخوان اقدم
    تاریخ دین زردشتی به لحاظ مستندات چندان غنی نیست و این کم بود هم در منابع نوشتاری و هم در منابع تصویری به چشم می خورد. بسیاری از متون مربوط به این دوره از بین رفته و بخش عمده منابع برجا مانده در سده های بعدی به نگارش در آمده اند و تا مدتها بنا به سنت شفاهی حفظ شده اند. از طرف دیگر، دین زردشتی با شمایل پرستی مخالف بود و به همین سبب منابع تصویری دینی به جا مانده نیز بسیار اندک است. زردشتیان معتقد بودند تندیس مکانی برای سکنی گزینی نیروهای اهریمنی است، از این رو ساختن و پرستش تندیس منع می شد. در نتیجه، سنت تفسیر در دین زردشتی اساسا مربوط به اوستاست و چنین به نظر می رسد که این سنت حتی زمانی که اوستا به کتابت در نیامده بود نیز رواج داشت. این مقاله در نظر دارد ابتدا به سیر عقاید ایرانیان باستان در زمینه شمایل آفرینی و شمایل پرستی بپردازد تا دلایل این کم بود منابع تصویری را تبیین سازد و سپس سنت تفسیری رایج در ایران باستان، یعنی همان تفسیر اوستا و ترجمه آن را که برای زردشتیان دارای اهمیت و اعتبار بود، معرفی کند و سیر تحول آن را بررسی نماید. در نهایت، با کمک تفسیر اوستا به تفسیر پلاک مربوط به سده 7 و 8 پ م از تصویر زروان بپردازد. در واقع، برای تفسیر اثر از تفسیر متن بهره گیرد. این روش ما را به این نکته رهنمون می سازد که آیا می توان مابین تفسیر متن دینی و تفسیر اثر هنری ارتباطی یافت؟ آیا دانش نوین زبان شناسی که یافته های ما را از متن افزوده می تواند شناخت ما را از آثار فرهنگی و هنری این دوره نیز بیش تر کند؟
    کلید واژگان: تفسیر در ایران باستان, زندنویسی, اوستا, شما یل پرستی در دین زردشتی, زروان}
    Neda Akhavan Aghdam
    The history of the Zoroastrian religion، from the viewpoint of documentations، is not quite a rich one and it shortcomings can be observed in written as well as pictorial resources. Many of the writings، relative to this epoch، are not survived and the major portion that is remained has been long preserved in oral tradition and only written in followed centuries. On the other hand، due the Zoroastrian religious opposition to image worship، the remained pictorial resources of this period are extremely insignificant. The Zoroastrians believed that an icon is a place for the settlement of evil power، hence the prohibition of icon making and image worshipping. As a result، in Zoroastrianism the interpretation is fundamentally relevant to Avesta exegesis. It seems that this tradition was common even before the times that Avesta appeared in the written form. This article initially intends to revolve around the beliefs of the ancient Iranians about icon creating and image worshipping in order to determine what the reasons of scarcity of pictorial resourcesmay be. It follows to introduce the common tradition of exegesis in ancient Iran that is the interpretation and translation of Avesta which was of validity and importance for the Zoroastrians. Eventually، a plaque relevant to the 7th and 8th Centuries AD with an image of “Zurvan” is interpreted with the help of the exegesis of Avesta. This method guides us to ask a question: could a correlation be found between the interpretations of a religious text and that of an artwork? Since our findings from Avesta text are improved as a result of modern linguistics it seems sensible to ask whether this can elevate our understanding of cultural and artistic works of the era or not?
    Keywords: exegesis in ancient Iran, Zand, Avesta, image worship in Zoroastrianism, Zurvan}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال