به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Carpentry Genealogy » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محمد مدهوشیان نژاد*

    هنرمندان نجار در طی دوران اسلامی ایران، کارهای کم نظیری را خلق نموده اند. از جمله مناطقی که ظرفیت بالایی در تولید و ارایه این دست از آثار تاریخی را دارا بوده است، خطه شمال کشور خصوصا استان مازندران است، به طوری که در قرون 9 و 10 هجری قمری به واسطه اعتقادات دینی و حمایت های حکام مرعشی، ساخت این دسته از آثار (در و صندوق قبر چوبی) نیز فزونی یافت. علاوه بر پراکندگی و برخوردهای موردی در تحقیقات علمی، تعدد بالای این اساتید در مقایسه با جغرافیای منطقه تبرستان (مازندران کنونی) سبب گشته تا در پژوهش حاضر، به ردیابی و تبارشناسی خاندان نجار پرداخته شود. بدین ترتیب هدف از نگارش این تحقیق، نسل شناسی خاندان نجار قرون 9 و 10 ه.ق در تبرستان می باشد. بر این بنیان سوالات تحقیق بدین شرح است: تداوم هنری ساخت آثار چوبی در خاندان های نجار مازندران در سده 9 و 10 هجری چگونه است؟ و شاخص ترین خاندان های هنری نجاران مازندران در سده9 و 10 هجری کدامند؟ تحقیق حاضر با رویکرد کمی و روش تحلیلی و توصیفی همچنین تطبیق نمونه ها بر اساس آثار ثبت شده در متون علمی، صورت پذیرفته است. نتایج تحقیق نشان داد سه خانواده، نجار در مازندران مشغول به فعالیت بوده اند. هنرمندان نجار در طی دوران اسلامی ایران، کارهای کم نظیری را خلق نموده اند. از جمله مناطقی که ظرفیت بالایی در تولید و ارایه این دست از آثار تاریخی را دارا بوده است، خطه شمال کشور خصوصا استان مازندران است، به طوری که در قرون 9 و 10 هجری قمری به واسطه اعتقادات دینی و حمایت های حکام مرعشی، ساخت این دسته از آثار (در و صندوق قبر چوبی) نیز فزونی یافت.

    کلید واژگان: نجاران تبرستانی, تبارشناسی نجاران, کتیبه چوبی, در و صندوق قبر}
    Mohammad Madhoushian Nejad *

    Countless artists have also appeared during the Islamic period of Iran, Although by the middle of this period, for various reasons, the dominant names of these masters have been hidden from us, what seems likely is that the tradition of teamwork has always existed among them. In other words, by transferring their skills and experiences to their children, the teachers, in addition to continuing their jobs or family careers, made them become master teachers and a suitable alternative for themselves. Today, the identification of these master artists is mainly done by their signatures on their works. One of the anonymous areas in which less attention is paid to the creators and artists of the masterpiece is wooden works. One of the areas in the country where we are faced with a large number of wooden works and signatures of carpenters, the current Mazandaran province - formerly known as Tabaristan on historical texts - in the 9th and 10th centuries AH is left on wooden works Artisans often use the carpenter suffix for themselves in addition to sponsor and builder. At this time, first the Marashians and then the Safavid Shiites ruled the region. For a variety of reasons, the construction of mausoleums, which had flourished since the Marashian period, continued into the 10th century. At the same time, the construction of wooden tombstones, wooden doors and windows for these buildings is intensifying, and this is one of the main factors in the spread and continuation of the carpentry tradition among indigenous families. Thus, the purpose of writing this article, i is to introduce these families in the mentioned centuries. Therefore, the research questions can be posed as follows: What is the continuation of the construction of wooden works in the families of carpenters in Tabaristan in the 9th and 10th centuries AH? And what are the most prominent artistic families of Tabaristan carpenters in the 9th and 10th centuries AH? Although the names of some of these anonymous artists are sporadically mentioned in scientific and historical texts, no scientific source has dealt with these artists and their works independently. Tracing these families can be an important part of the history of our country's artists that has not been addressed so far and shows the necessity of the present research. The present study has been done with a quantitative approach and analytical and descriptive methods as well as matching the samples based on the works recorded in scientific texts. The results showed that after studying 86 wooden inscriptions in the desired time and place, most of the inscriptions were accompanied by the name of the father in continuation of the name of the master carpenter. Also, three families, Najar Sari in the eastern region of Mazandaran (Sari and Ghaemshahr), Najar Amoli Razi in the central region of Mazandaran (Babol and Babolsar) and Labasani family in the western part of Mazandaran (Noor, Kojoor, Chamestan) have been working.

    Keywords: Tabaristani Carpenters, Carpentry Genealogy, Wooden Inscription, Door, Grave Box}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال