به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Constellations » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سید رضا حسینی*، زینب کریمی بابااحمدی

    اخترشناسی از قدیمی ترین دانش های بشری است. «ابوالحسن عبدالرحمن صوفی رازی فسوی» ستاره شناس برجسته ایرانی سده چهارم است که در دوران دیلمیان در فارس می زیست. وی کتاب صورالکواکب را که نسخه تصحیح شده ای از المجسطی بطلمیوس بود، بر اساس مشاهدات رصدی خودش تالیف کرد. هدف از این پژوهش، شناسایی انواع صورت های فلکی مصور، تجزیه و تحلیل ساختار تصویری و صور تزیینی و واکاوی وجوه افتراق و اشتراک آن ها در سه نسخه مصور صورالکواکب عبدالرحمان صوفی مربوط به قرن های 6، 9 و 12 هجری قمری می باشند. پرسش های پژوهش عبارتند از: 1) ویژگی های بصری در سه نسخه مصور صوالکواکب در جهت نمایش اشکال و بروج دوازده گانه کدامند؟ 2) شکل و صور تزیینی صورت های فلکی مصور دارای چه وجوه افتراق و اشتراکی هستند؟ این پژوهش براساس هدف، بنیادی و از نظر ماهیت توصیفی-تحلیلی با مطالعه تطبیقی است. داده ها با جستجو در منابع کتابخانه ای و از طریق مشاهده نسخ، به دست آمده اند. ابزار نمونه گیری ، شناسه، فیش، مشاهده و ابزار پویش گری نوین است. شیوه نمونه گیری مبتنی بر هدف غیراحتمالی است. جامعه پژوهش متشکل از تصاویر بروج دوازده گانه از نسخه های صورالکواکب عبدالرحمان صوفی موجود در موزه برلین، شامل 54 تصویر، نسخه موجود در موزه متروپولیتن شامل 257 تصویر و نسخه موجود در موزه متروپولیتن شامل 78 تصویراست. هم چنین، روش تحلیل نمونه های منتخب کیفی است. نتایج پژوهش گویای آن است که، از ویژگی های بصری مشترک در هر سه نسخه، استفاده از عنصر خط در بازنمایی تصاویر است؛ به گونه ای که در هر سه نسخه به کیفیت و تندی و کندی خط و نیز بهره گیری از آن در نمایش عمق نمایی بهره گرفته شده است. اگر چه در بعضی صفحات کادر حالت معمول را دارد؛ اما هنرمندان در این ترکیب به فرا رفتن تصویر از کادر توجه نموده اند. هم چنین، نوع فضاسازی با ترکیب متن و تصویر همراه است که در صفحات مربوط به برج ها با غلبه تصویر در نیمه بالا یا پایین صفحه ترکیب بندی شکل گرفته است.

    کلید واژگان: صورت های فلکی, صورالکواکب, عبدالرحمان صوفی, نجوم, نگارگری ایرانی}
    Seyed Reza Hoseini *, Zeynab Karimi Baba Ahmadi

    Astrology, one of humanity's oldest sciences, has a rich history of exploration Abolhassan Abdurrahman Sufi Razi Fasavi is a prominent Iranian mathematician and astronomer of the 4th century who lived in Fars during the Dilmian period. He authored the book "Sural al-Kawakb," a corrected rendition of Ptolemy's "al-Majsati," which was rooted in his personal astronomical observations. The objective of this research is to identify the types of illustrated constellations, analyze the image structure and decorative images, and analyze their differences and commonalities in three illustrated versions of Abdur Rahman Sufi's constellations, related to the 6th, 9th, and 12th centuries of the lunar calendar. The research questions are as followed: 1 What are the visual characteristics present in the three illustrated constellations versions that depict the shapes and symbols of the twelve zodiac signs? What discrepancies and commonalities exist within the decorative forms of the illustrated constellations? This research adopts a fundamental, descriptive-analytical approach with a comparative study framework. Data collection entails library research, direct observation of copies, and utilization of modern tools such as digital equipment, photography, and scanning. The study's population encompasses three illustrated versions of Abdur Rahman Sufi's constellations, specifically: Version numbered 64615782, consisting of 54 images, held in the Berlin Museum. Version 13.160.10, containing 257 images, housed in the Metropolitan Museum. Version 1975.192.2, comprising 78 images, also housed in the Metropolitan Museum. The non-probability purposive sampling method is employed, complemented by qualitative analysis of selected samples. Findings unveil a shared visual attribute in all three versions: the deliberate use of line elements in image representation. This includes a deliberate manipulation of line quality, speed, and rhythm to convey visual depth. Another shared feature is the emphasis on the role of the frame in visual presentation. Astrology is the study of changes, physical and chemical characteristics of the position and movement of "celestial objects" such as stars, planets, galaxies and celestial events such as the aurora borealis and cosmic radiation originating outside the Earth's atmosphere. In early civilizations, astronomers carefully studied the night sky with simple astronomical instruments. (این پاراگراف به نظر اضافه است. Abolhassan Abdurrahman Sufi Razi Fasavi, the leader of "Islamic Renaissance"era, named by Adam Metz, changed the way we look at the stars in the sky and is recognized as one of the most influential astronomers in the world. He devoted his life to advancing our comprehension of the stars and constellations. He wrote the book Sural al-Kawakb, which was a corrected version of Ptolemy's al-Majsati, based on his observations, and described the position, color and magnitude of 1081 celestial objects In astronomy, constellations denote a grouping of stars that are proximate, forming distinct shapes akin to objects or creatures in the human mind. Abd al-Rahman Sufi is the pineering individual who depicted the constellations and the twelve constellations in a written and precise manner, and his drawings in the book Sur al-Kawakb became a global visual reference in the creation of the celestial spheres. In this book, he discusses the forty-eight constellations known as the fixed stars, which, according to the medieval conception of the universe, resided in the eighth of the nine spheres around the Earth. The constellations each appear twice in the mirror image seen from Earth and from the sky. The work of Abd al-Rahman Sufi called "Sour al-Kawakb" is one of the scientific masterpieces of astronomy of the Islamic period, which he wrote in the fourth century of Hijra under the aliasAzd al-Dawlah. ” Sur al-Kawakb” by Abd al-Rahman Sufi is one of the treatises on astronomical sciences of the Islamic period, which was very important in the history of astronomy. This book has been illustrated by artists in different epochs of painting history. In this study, we delve into the illustrated versions of Abd al-Rahman Sufi's constellations from the 6th, 9th, and 12th centuries AH, scrutinizing constellation types, image structure analysis, decorative elements, disparities, and commonalities.In order to analyze the twelve zodiac signs, indicators include visual elements in the image, visual elements in the text, the type of space creation (location of the role), the emphasis element in the image, the type and quality of the frame, the dominant element in the illustrated page, the characteristics and the way the image is executed, as well as the way it is represented. The image in the twelve signs was examined in three versions. Therefore, in response to the research questions, the results show that one of the common visual features in all three versions is the use of the line element in the representation of images in such a way that in all three versions, the quality and speed and slowness of the line and its use in showing depth. This attribute is most prominent in the second version (Metropolitan). Another visual aspect involves the frame's role in visualizing the subject. Artists accorded the frame a distinct role in illustration.Although in some pages the frame has the conventional shape, the artists imbued the image with a sense of breaking free from the frame, aligning with contemporary painting attributes. This feature is observable in selected illustrated pages in both the second and third editions.Color tones also constitute a visual feature across all versions. Notably, the second version's crab depictions employ unconventional colors, including blue. In addition to this, the visual artists have also paid attention to three versions of the texture to show the mane and the end of the tail in the images of Burj AsadIn summation, In version number one, the twelve-fold sign is the dominant visual element of the line compared to the other two versions. The type of space creation is associated with the combination of text and image, which is formed in the pages related to towers with the dominance of the image in the upper or lower half of the composition page. In the second version, similar to its counterparts, the emphasis centers on the line element, utilized by painters to imbue volume. In this version, unlike the other two versions, the page is dominated by the image and has no frame. The text in this version is limited to a small frame and often drawn at the top of the page. The dominant color is brown, and gold is used to show the position of the stars, and the circles are surrounded by red. The illustration of this version is realistic in showing animals and unrealistic in showing human figures. In the third edition, distinct from the other two, color serves to dimension and adorn body parts, clothing, textures, and other image elements. This version, like the first version, has a frame, its characteristic feature is that the image elements are broken and overflowing from the frame. Despite the image's prominence, writing complements the version, aligning closer with nature and reality compared to the preceding editions. While some frames maintain their traditional appearance, artists purposefully allow images to overflow the frame, coupling text and image to create spatial compositions, particularly evident in pages linked to towers.

    Keywords: Constellations, kitāb suwar al-kawākib, Abdul Rahman Sufi, Stronomy, Iranian Painting}
  • سید علی اصغر ربانی*، سعید خودداری نایینی

    «صورالکواکب الثابته» اثر صوفی رازی جزو کتب آموزشی نجوم قدیم است. این کتاب یک راهنمای مصور شناخت آسمان است که توضیحات جامعی درباره مختصات و ویژگی های نجومی اجرام سماوی دارد. در صورالکواکب برای هر یک از صورت های فلکی دو تصویر قرینه دیده می شود که یکی مربوط به آسمان و دیگری مربوط به کره آسمانی است. از میان 48 صورت فلکی مندرج در صورالکواکب، چهارده نگاره با پیکره انسان مرتبط است که از نظر ساختار در دو دسته انسانی (شامل یازده صورت) و موجودات پنداری انسان نما (شامل سه صورت) قرار می گیرد. با توجه به ویژگی های تصویرسازی کتاب مذکور، می توان نگاره های آن را به عنوان نمادی از نگارگری دوره های گوناگون مورد مطالعه قرار داد. پژوهش حاضر با هدف روشن نمودن میزان و نحوه تاثیرپذیری طرح و نقش پیکره های آسمانی در دو نسخه از صورالکواکب قرن نهم هجری از موقعیت سماوی اجرام و ستارگان انجام شده است. نگارندگان در پاسخ به این سوال که "نگارگران صورالکواکب در قرن نهم هجری با هدف رعایت ضوابط نجومی و موقعیت ستارگان، چه تغییراتی در پیکره نگاره های انسانی ایجاد کرده اند؟" به آن دسته از تفاوت های ترسیمی در پیکرنگاری و جامه آرایی پرداخته اند که منشا علمی-نجومی دارد. آن مواردی که نگارگران بر اساس ملاحظات نجومی (برای ثبت موقعیت دقیق ستارگان)، ناچار به اعمال تغییراتی در حالت متعارف پیکره ها بوده اند به طوری که جز با دلایل نجومی توجیه پذیر نیست. و یا به واسطه شکل پیکره آدمی، مجبور به جابه جایی های جزیی در موقعیت ستارگان شده اند. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از منابع کتابخانه ای به تجزیه وتحلیل کیفی چهارده نگاره انسانی و نیمه انسانی در دو نسخه صورالکواکب متعلق به قرن نهم هجری محفوظ در کتابخانه های ملی فرانسه و کنگره آمریکا پرداخته است. نگاره های مربوطه در مقایسه با اصول و قواعد پیکرنگاری رایج در قرن نهم هجری و نیز مطابقت با نقشه آسمان مورد واکاوی قرار گرفته اند. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نگارگران صورالکواکب در قرن نهم هجری توانسته اند در زمینه رعایت وجه زیبایی در کنار حفظ ضوابط نجومی به نوعی از توازن دست پیدا کنند. این نوآوری با اعمال اندک تغییراتی در سنن رایج تصویرسازی صورالکواکب، ازجمله جابه جایی علایم و نشانه های ستارگان بر روی پیکره ها و تغییر در شکل لباس ها و ابزار جانبی آنها انجام شده است.

    کلید واژگان: صورالکواکب, عبدالرحمن صوفی رازی, نگارگری, صورت های فلکی, هنر دوره تیموری}
    S. AliAsghar Rabani *, Saeid Khoddari Naeeni

    "Kitab Suwar Al-Kawākib" (Book of Fixed Stars) written by Abd al-Rahman Sufi Razi (291-376 AH/903-986 AD) is one of the most famous books of ancient astronomy. This book is an illustrated map of the sky that includes the celestial coordinates, color, apparent magnitude and variable luminosity of the stars, constellation information tables, as well as the detailed classification of the stars of each constellation in terms of brightness. In this book, eight non-stellar objects have also been recorded by the author. The constellations have two images for each constellation, one for the sky and the other for the celestial sphere. It seems that the illustrations of the images, which (like other scientific books) started from the first manuscripts to help better understand the difficult contents, have continued in the later manuscripts, and the illustrators, in addition to maintaining the general state of the drawings, have used the artistic features of their period. Recognizing the cryptography of the constellations, both from an artistic and an astronomical point of view requires more attention to the art history of the period in question, as well as to the knowledge of astronomy and astrology.Among the 48 constellations of Suwar Al-Kawākib, there are 14 human-related names that are structurally divided into two categories: human and imaginary human beings. In the present study, the drawings of the constellations Cepheus, Bootes, Hercules, Cassiopeia, Perseus, Auriga, Ophiuchus, Andromeda, Gemini, Virgo, Sagittarius, Aquarius, Orion and Centaurus, which have human bodies, belonging to two versions of the 9th century AD (820 AH and about 853 AH) have been studied. Both copies belong to the Ulugh Beigh Library. This research has been done from an artistic and astronomical point of view. The main purpose was to answer the question "What changes did the painters of Suwar Al-Kawākib make in the iconography of human paintings in the ninth century AH with the aim of observing the astronomical criteria and the position of the stars?" Regarding the method, the authors of this study, by quantitative and qualitative analysis of the paintings, have dealt with those pictorial differences in iconography and clothing that have astronomical origins; the cases in which the painters, due to astronomical considerations (to record the exact position of the stars), have been forced to make changes in the normal state of the figures, which cannot be justified except for astronomical reasons. Or, because of the shape of the human body, they are forced to make minor displacements in the position of the stars.During the research, it became clear that the studied paintings, in addition to the relative imitation of the previous versions, also reflect the common patterns of their time in iconography. With the intention of observing scientific accuracy in the exact location and maintaining the astronomical position of the stars, painters have in some cases made unusual changes in the design of some human paintings that have only astronomical reasons. For example, in both books, the protrusion of the horse's buttocks in the constellation Sagittarius and the very long sleeve of the constellation Orion relative to the other sleeve are designed and executed simply because of the precise recording of the stars in that part of the sky. These cases and the like cannot be due to the inability or negligence of the painters, because the other sleeve of Orion (and other sleeves in other figures) as well as the body of the horse in Centaurus or the constellation of Pegasus in these two versions are acceptable and they are conventional.The research findings show that the painter of Suwar Al-Kawākib in the Library of Congress (2008401028) attempted to record the positions of the stars in order to match the joints of the figures to the stars, which led to distortions in some of the figures. This is not the case with the ARABE5036 version of the National Library of France, and the painter did not necessarily adapt the stars to the joints of the figures in order to become a cause for distortion. The stars in this version are only close to the joints. The proportions of the head, arms, and legs relative to the torso are further observed, and, if necessary, fabric twisters are used to position the stars. Although in this period there are cases where the normal state of the statues has fallen victim to recording the exact position of the stars, but these changes with the intelligence and creativity of painters are much less than similar examples of the past. In general, it can be said that the painters of the constellations in the ninth century AH were able to observe the aesthetic aspect along with astronomical criteria by making small changes in the common traditions of the representation of the constellations, such as the movement of stars on figures and changes in the shape of clothes.

    Keywords: Suwar Al-Kawākib, Abd al-Rahman Sufi Razi, Illustration, constellations, Art of the Timurid period}
  • سید علی اصغر ربانی*، سعید خودداری نائینی
    صورالکواکب الثابته اثر صوفی رازی از کتب مصور نجوم قدیم است که نگاره هایی برای صورت های فلکی دارد. صورالکواکب ترکیبی از هنر و ستاره شناسی است و می توان تصویرسازی های آن را به عنوان نمادی از نگارگری دوره های گوناگون مطالعه نمود. پژوهش حاضر در حیطه پژوهش های میان دانشی قرار می گیرد و همان گونه که زمینه تخصصی صورالکواکب ایجاب می کند، نگارندگان تحلیل های هنری خود را با در نظرداشتن ملاحظات نجومی به انجام رسانیده اند تا به این پرسش پاسخ دهند که تحولات هنری قرن نهم هجری چه تاثیراتی بر نگاره های انسانی صورالکواکب آن دوران نهاده است؟ در این پژوهش پس از تجزیه وتحلیل کمی و کیفی پیکرنگاری، چهره پردازی و جامه آرایی انسان در سه نسخه از صورالکواکب در قرن نهم هجری، چگونگی تاثیر الگوهای هنری دوره تیموری بر نگارگران صورالکواکب در زمینه بازنمایی پیکره آدمی با هدف مشخص نمودن میزان و نحوه تاثیرپذیری نگاره های مورد مطالعه از سبک و آثار هم عصر واکاوی شده است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانه ای است. نتایج پژوهش نشان می دهد نگارگران صورالکواکب ضمن رعایت جوانب علمی، ترکیبی از سنن تصویری نسخه های پیشین صورالکواکب را با الگوهای هنری زمانه خود درآمیخته اند که در جزییات نمود بیشتری یافته است. بااین حال نمی توان آنها را کاملا بر هنر دوره تیموری منطبق دانست.
    کلید واژگان: صورالکواکب صوفی رازی, نگارگری, صورت های فلکی, پیکرنگاری انسان, کتاب آرایی قرن نهم هجری}
    S. Ali Asghar Rabani *, Saeed Khoddari Naeini
    Many scientific books in various fields of knowledge prepared and produced by Muslim artists have been decorated with images of humans, animals and plants. Although human iconography in the art of Iran (Islamic period) was affected by the religious view of the Islamic society regarding the representation of the human body and living things, there were ups and downs, but it seems that the illustrators of scientific books had more freedom of action. One of these scientific books, which is considered one of the most famous educational books on ancient astronomy, is Suwar Al-Kawākib (about 355AH) written by Abdul Rahman Sufi Razi. This book is an illustrated map of the sky, and in addition to comprehensive information and detailed tables of celestial objects, it has pictures for understanding and memorizing constellations. The iconography of living beings (humans and animals) can be seen without any restrictions, even in the oldest versions of Suwar Al-Kawākib (belonging to the early fifth century of Hijri). It seems that the tradition of illustration of Suwar Al-Kawākib, which started from the first editions and at the same time as the book was written, has continued in the later editions, and the illustrators, in addition to preserving the general state of the illustrations, have also taken advantage of the artistic features of their era. To the extent that in the versions of the 9th, 10th and 11th centuries of Hijri, the effects of the artistic patterns of the era can be clearly recognized on the paintings of Suwar Al-Kawākib. Therefore, the pictures of Suwar Al-Kawākib can be studied as a representative of a type of science painting in different periods.In Suwar Al-Kawākib, the fourteen constellations Cepheus, Bootes, Hercules, Cassiopeia, Perseus, Auriga, Ophiuchus, Andromeda, Gemini, Virgo, Sagittarius, Aquarius, Orion and Centaurus are associated with “man”. The present
    Keywords: Suwar Al-Kawākib, Book of Fixed Stars, Abdul Rahman Sufi Razi(Azofi), Painting, Constellations, Book Designing in 9thAH, 15thAD Century}
  • مجید بهدانی، محمد خزایی*

    فراگیری نجوم و باورهای کیهانی در سده های چهارم تا هفتم هجری بر جوانب مختلف اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و هنری جامعه ایران تاثیر عمیقی گذاشت به گونه ای که حجم گسترده ای از آثار هنری تولیدشده در این بازه زمانی نقوش تزیینی نجومی را شامل می شود. آثار هنری بستری مناسب برای بازتابش فعالیت های علمی و اجتماعی و نیز باورهای عامیانه مردم است لیکن هنرمندان، که خود جزیی از جامعه هستند، از اهمیت و جایگاه نجوم و باورهای کیهانی آگاهی داشته و نمادهای نجومی را در قالب نقوش تزیینی در آثار هنری ازجمله کاشی منعکس نموده اند. ازآنجا که استفاده از نقوش حیوانی در مکان های زیارتی و مقدس در هنر ایرانی-اسلامی سابقه ای نداشته، هدف پژوهش، واکاوی ارتباط نقوش انسانی، حیوانی و گیاهی کاشی های کوکبی و چلیپای امامزاده جعفر دامغان با این مکان مقدس است. در راستای این هدف، نقوش بخشی از کاشی های این مجموعه، که در موزه لوور نگهداری می شود، تجزیه وتحلیل شده و ضمن تطبیق با نقاشی های کتاب صورالکواکب عبدالرحمن صوفی رازی، بر مفاهیم و باورهای نجومی نقوش تاکید شده است. سوالات مقاله عبارتند از: 1-بین نقوش کاشی ها و اشعار با کارکرد بنا چه ارتباطی وجود دارد؟ 2-نقوش تزیینی کاشی های زرین فام امامزاده جعفر چه ارتباطی با باورها و مفاهیم نجومی دارد؟ 3- با توجه به شباهت برخی از این نقوش با نقاشی های صورالکواکب، چه رابطه ای می توان مابین نقوش کاشی ها و نقاشی های صورالکواکب صوفی برقرار کرد؟ روش تحقیق این مقاله توصیفی-تحلیلی بوده و اطلاعات به صورت کتابخانه ای گردآوری شده است. در نتایج به دست آمده می توان گفت اشعار عاشقانه به کار رفته در حاشیه کاشی های زرین فام امامزاده جعفر ارتباط مستقیمی با نقوش و نیز کارکرد بنا ندارد و نقوش گیاهی، حیوانی و انسانی این کاشی ها صرفا جنبه تزیینی نداشته بلکه حاوی مفاهیم نمادین نجومی است و تاثیرات آشکاری از نقاشی های صورالکواکب صوفی دارند.

    کلید واژگان: کاشی زرین فام, صور فلکی, صورالکواکب, امامزاده جعفر, دامغان}
    Majid Behdani, Mohamad Azadbakht *

    In the ancient culture of Iran, attention bestowed on the stars and planets, has a rich history. The ancient inhabitants of Iran were fascinated by astronomy. The Iranians are one of the first nations to interrelate between celestial symbols and spiritual aspects. They, much like their neighboring civilizations (Sumer and Babylon) imagined the stars as creatures they encountered and dealt with on earth such as birds, animals, women, men and fish. So they would fictionalize them and tell tales about them, a quality that may well be observed in mythological culture of Iran. Following the conquest of Iran by the Muslims, they became familiar with the astronomical tradition of Iran. Its influence mostly occurred through the presence of the Iranian scientists at courts as well as the translation of astronomical books and manuscripts into Arabic. The science of Iranian astronomy and mathematics in Islamic periods are, without doubt, a collection of treasures that have significantly contributed to enhancing world knowledge. It was during the tenth to twelfth century AD that science reached its highest point in Iran. During the Buyid period, many astrological accomplishments were achieved including the valuable book by Abdul Rahman Sufi Razi (903-986 AD) with the title of “Sovar-al Kavakeb”. The prevalence of astronomy during the tenth to the thirteenth centuries AD had a high influence on various social, political, economic and artistic fields of Iran in which many of the artworks entailed astronomical decorative elements. Such cosmological and astronomical concepts highly influenced the artworks of various stages of Islamic art history; an influence which is particularly evident during the eleventh to the thirteenth century AD. This indicates the impact of such concepts on social aspects and simultaneously on the political and economic fundamentals of the governments. Artworks are a reflection of scientific, social and folklore actions; hence, artists, being a part of the society, acknowledged the significance of astronomy and the universe, and applied such astronomical symbols in the form of decorative features in their artworks, particularly in the realm of tilework. Luster tileworks are the decorative manifestation of the use of astronomical symbols. Many of such tileworks are preserved in museums worldwide. The luster-glazed tileworks of the Imamzadeh Jafar’s tomb represent such peace, benevolence and valuable features. What occurs to the mind of the spectator at first sight is the unrelated relationship between animal motifs and romantic poetic verses on the tileworks of a holy site Since in Iranian-Islamic art the application of animal motifs is not common in holy buildings and places of worship, the current research strives to acknowledge and study the symbolism, reflected in the decorative tilework of the Imamzadeh Jafar of the city of Damghan. Hence, parts of the tileworks of this monument that are preserved at the Louvre museum are studied and interrelated with the book illustrations of “Sovar-al Kavakeb” by Abdul Rahman Sufi Razi in order to emphasize its astronomical concepts and features. The unrelated relationship between animal motifs and romantic poetic verses, represented on the tilework of a holy place is the first comprehension of the audience at first glance. Hence, the author seeks to answer the following questions: What is the connection between the motifs of the tiles, the poems and the function of the building? What are the relations between the luster-glazed tileworks of Imamzadeh Jafar with astronomical beliefs and concepts? And, how are these decorative patterns related to the illustrations of the Sovar-al Kavakeb book? In order to answer the mentioned questions, the luster-glazed tilework of Imamzadeh Jafar, which is preserved at the Louvre museum, is studied and compared to the illustrations of the Sovar-al Kavakeb book, which is initiated and completed throughout various historical periods. A descriptive and analytic methodology is followed throughout this study and data is gathered using library research method. The results of the research emphasize on the hypothesis that the romantic poems, represented on the margins of the luster glazed tilework of Imamzadeh Jafar show no direct relation with the depicted motifs and the function of the building. Furthermore, the depicted plant, animal and human motifs do not merely have decorative aspect, but display symbolic concepts related to the astronomy, as well as evident influences from the illustrations of the Sovar-al Kavakeb.

    Keywords: Luster Tilework, constellations, Sovar-al Kavakeb, Imamzadeh Jafar, Damghan}
  • سیدهاشم حسینی*
    تحقیق پیش رو، به بررسی بازتاب انواع صورتهای فلکی از جمله نقوش دایره البروج بر روی سفالینه های دوران اسلامی ایران از سده های اولیه اسلامی تا اوایل دوره صفوی می پردازد. هدف تحقیق شناسایی و طبقه بندی کلی انواع مختلف نقوش مرتبط با مفاهیم نجومی در این سفالینه ها و مقایسه آنها با نمونه های موجود در یکی از مهمترین کتب تخصصی علم نجوم می باشد. مهمترین پرسشهای تحقیق عبارتند از: 1- انواع صورتهای فلکی که بر روی سفالینه های دوران اسلامی ایران نقش بسته اند؛ کدامند و دارای چه ویژگی هایی می باشند؟ 2- صورتهای فلکی مزبور تا چه میزان با نمونه های موجود در کتاب صورالکواکب عبدالرحمن صوفی انطباق دارند؟ روش تحقیق توصیفی – تحلیلی و رویکرد آن تطبیقی است. گردآوری اطلاعات بر اسناد و مدارک کتابخانه ای و مشاهدات، متکی است و روش تحلیل داده ها کیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق متشکل از یازده نمونه شاخص سفالینه دوران اسلامی حاوی نقوش صور فلکی است. بنابر یافته های تحقیق، صورتهای فلکی روی سفالینه های اسلامی از تنوع گسترده ای برخوردارند و با توجه به تمرکز بیشتر سفالگران بر ملاکهای تزیینی، کاملا منطبق با نمونه های نسخ خطی علم نجوم ترسیم نشده اند بلکه بعضا به اقتضای سلیقه هنرمند، تغییراتی در آنها صورت گرفته است.
    کلید واژگان: هنر اسلامی, سفالگری ایران, صور فلکی, صورالکواکب}
    Seyed Hashem Hoseiny *
    Designs over Islamic pottery are among the most beautiful and yet so full of mystery decorative motifs of Islamic art that represent various aspects of past people's lives. Interpretation of Meanings and Concepts behind these seemingly ordinary motifs requires knowledge from various sources that influence their use, including mysticism, astronomy, literature, etc. The important point in the interpretation of these motifs is attention to the lack of purely decorative or aesthetic use of motifs. The present study is an attempt to establish a connection with some of these beautiful designs and decipher their meaning. As we know astronomy had importance for various religious and nonreligious reasons in the Islamic period and obviously potters couldnt ignore that for attracting more customers and were encouraged to applicate astronomical signs. Obviously identification of different kinds of theses motifs can show us condition and amount of relation between pottery art with other life aspects of people especially scientific or even superstition. In this way main decorative characteristics and most important factors of application and concepts of astronomical motifs especially individual constellations in many of typical potteries with these motifs from early Islamic period until Safavid period, has discussed and analyzed. Research Method for achieving these aims is a combination of historical, descriptive and comparative methods. In firt step, typical examples of Islamic pottery wares with constellations motifs has been selected from different books or museums and after detecting their period of making and method of decoration, their astronomical concepts have compared with astronomical designs of book of Sovar Alkavakib Alsufi. Towards the important findings of the research, constellations motifs over the Islamic potteries aren’t completely similar to constellations examples of astronomy books. Also animal and human symbols of asterism especially female kind in human symbols had more application toward to its further decorative nature.
    Keywords: Islamic Art, Iranian pottery, constellations, SOVAROLKAVAKIB}
  • محمد افروغ، علیرضا نوروزی طلب
    نجوم و ابزار نجومی در دوران بعد از اسلام به دلیل وجود ضرورت ها و نیازهای مختلف در زندگی مسلمانان نظیر آگاهی از زمان طلوع و غروب خورشید جهت اقامه نماز و نیز مسائل جغرافیایی و به ویژه دریانوردی و پدیده طالع بینی، سعد و نحس بودن روزها، شب ها و ساعات مختلف، به یکی از مهم ترین پدیده های علمی تبدیل شد. در این میان هنرمندان فلزکار ایرانی آن روزگار که خود جزئی از جامعه بودند از اهمیت و جایگاه نجوم و مسائل نجومی غافل نماندند و سعی کردند تا مفاهیم و مضامین نجومی را به عنوان تزئینات، در کنار تولید آثار نجومی همچون انواع اسطرلاب ها(تخت، کروی) و ساعت آفتابی، بر روی آثار فلزی بازتاب دهند. این پژوهش ضمن بررسی نجوم و ابزارهای نجومی، هنر فلزکاری سلجوقی و مکتب فلزکاری خراسان و به ویژه هرات، موضوع تزئین و انواع آن را درآثار فلزی دوره سلجوقی پی گرفته و با بررسی مفاهیم نجومی همچون صور فلکی، منطقه البروج و برج های دوازده گانه بر روی آبریز برنجی دوره سلجوقی ساخت هرات، کوشیده جایگاه نجوم و موضوعات وابسته به آن را بر سطح آثار فلزی این دوره معرفی و اثبات نماید. سئوال مطرح این است که آیا نجوم و مفاهیم نجومی به-عنوان نقش و تزئین، بر سطح آثار فلزی دوره سلجوقی به کار رفته است؟ شیوه مطالعه این مقاله نوع توصیفی – تحلیلی بوده و به صورت کتابخانه ای و میدانی(جست وجو در موزه) نگاشته شده است.
    کلید واژگان: هنر فلزکاری سلجوقی, تزئین و انواع آن, نجوم و ابزارهای نجومی, اجرام سماوی, صورفلکی, آبریز برنجی}
    Mohammad Afrogh, Daryosh Noroozitalab
    Astronomy and astronomical instruments during the Islamic era due to various needs and requirements in Muslims life، such as awareness of time، sunrise and sunset for praying and issues of navigation and geographic matters and astrology phenomenon، and crossed the Sad days، nights and different times، became one of the most important scientific phenomena. Iranian metal worker artists of those days which were a part of the body of that society were aware of the importance and role of astronomy and astronomical matters and tried to reflect astronomical concepts and themes as decorations، as well as the production of a variety of astronomical astrolabe (the flat، spherical) and sundial، on metal works. The purpose of this paper is follow the contents of different kinds of decorations in Seljuk metal works especially in Herat school، besides introducing and proving the importance of place of astronomy and astronomical instruments especially by surveying on astronomical concepts like astronomical constellations، the twelve Zodiac tower and astrolabe and its components as a product of astronomical instruments on brass catchments made in Herat at Seljuk period. The question posed in this study is whether the astronomy and astronomical concepts has been used as decoration on the surfaces of metal works in Seljuk period? This article is a descriptive – analytical study and its data collections have been done by library and field (search the museum) researches.
    Keywords: art in Seljuk metalwork, decoration, its variants, astronomy, astronomical instruments, celestial objects, constellations, catchment Brass}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال