به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Disclosedness » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • اشرف سادات موسوی لر، بهزاد سلیمانی*، معصومه اسماعیل زاده
    پدیدارشناسی از نوع هرمنوتیک، برقراری نسبت های وجودی است. اینکه این نسبت ها چگونه می تواند در مواجهه انسان با جهان برقرار شود، از مهم ترین دغدغه های فلاسفه مختلف از جمله هایدگر، فیلسوف مشهور آلمانی است. این پژوهش در نظر دارد تا تفسیری از پدیدارشناسی ارایه دهد که بتواند در فرآیند طراحی، قابل تعمق و اجرا باشد. در این راستا، بعد از توصیف کامل پدیدارشناسی هرمنوتیک (که به طور خاص با اندیشه های هایدگر قابل شناسایی است)، پنج گام مشخص از آن استخراج شده که شامل زمانمندی، برقراری رابطه معنادار با ساحت های سه گانه زمان، برقراری شبکه نسبت های وجودی بین انسان و محصول، برقراری رابطه هرمنوتیک، و آشکارگی است. سپس به روش مطالعه موردی، سه محصول نمونه، برای تفسیر گام های استخراج شده از این رویکرد، مورد ارزیابی قرار گرفته اند. در ادامه با ارایه یک مدل، ارتباط بین رویکرد پدیدارشناسی با فرآیند طراحی، طریقه بکاربستن آن و همچنین قابلیت تعمیم پذیری آن در این فرآیند، نشان داده شده که ساحت های سه گانه زمان (بودگی، حضور و آیندگی) هسته مرکزی آن را تشکیل می دهند. در انتها محصول دیگری برای آزمون مدل ارایه شده، مورد تحلیل قرار گرفته است. نتیجه حاصل از این مقاله روشن می کند که نه تنها می توان در طراحی محصول به شیوه پدیدارشناسانه عمل کرد و از آن بهره گرفت، بلکه مطالعات موردی نشان می دهد که بکارگیری این روند در طول تاریخ طراحی صنعتی توانسته است در موفقیت محصولات در ارتباط با کاربر، تاثیرگذار باشد.
    کلید واژگان: پدیدارشناسی هرمنوتیک, طراحی محصول, زمانمندی, آشکارگی, حضور}
    Ashrafosadat Mousavilar, Behzad Soleimani *, Masoumeh Esmaeelzadeh
    Hermeneutic phenomenology is the establishment of existential relations. How these relations can be manifested in human being in the world is one of the most important concerns of philosophers, including Heidegger - the famous German philosopher. Hermeneutic phenomenology seeks to understand the experience of life and use it to improve conditions. To this end, the designer can provide a design in which the prior experiences and concepts are used to serve the basic needs of the product (the existing being). Certainty does not matter in the nature of hermeneutic phenomenology, but also its work is to describe and interpret the human experience in the world. So this research provides a description of phenomenology that can be linked to the world of products by applying it to the product design process. This paper intends to provide an interpretation of phenomenology that can be considered and implemented in the design process. In this regard, this notion is further clarified by elucidating certain steps from it that include 1.Temporality 2.Establishing a meaningful relationship with having-been, presence and futuristic 3.Establishing a network of existential relationship between human and product 4.Establishing a hermeneutical relationship 5. Disclosedness. The result of this paper makes it clear that not only can use the phenomenology approach in product design, but also the case studies show that the use of this method during the industrial design history has been able to influence the success of products in relation with users.
    Keywords: Hermeneutic phenomenology, product design, Temporality, Disclosedness, Presence}
  • نوید جامعی، محمدرضا شریف زاده*
    هستی شناسی همواره موضوعی مهم برای متفکران از زمان پیشاسقراطیان تا فیلسوفان دوره روشنگری بوده است. توجه به هستی و وجه ظهور انسان، و نیز مساله پیرامون و ماهیت سازنده آن، موضوعی تامل برانگیز است. هایدگر با ارائه نظامی ساختارمند از هستی ، طرحی استوار از در-جهان-بودن دازاین مطرح نمود و دازاین را به این معنا که هم هستی خود را دارد، دلمشغول با «جهان پیرامونی» دانست تا بتواند صورتبندی خود را پیاده کند. هایدگر با استفاده از تعریف «جهان پیرامونی»، معتقد است که دازاین، همواره وقتی به سوی امکان های مندرج گام بر می دارد، این مواجهه با پیرامونیت، خود را بیشتر آشکار می کند. بنابر تعریف هایدگر، دازاین در-هستن خود، همواره با آینده ای همبود با اکنون که وجهی از اکنون است، مواجه می شود. این تنیدگی، با درک جهان پیرامونی، خود را آشکار می کند. در این مقاله، هدف اصلی پژوهش، پاسخ به این پرسش است که آیا جهان پیرامونی در آثار نقاشی فوتوریسم با توجه به اندیشه هایدگر از «در-جهان-هستن» دازاین، می تواند رویکردی مبتنی بر آمیزش افق های فلسفی با جهان هنر باشد؟روش پژوهشی در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است و با استفاده از منابع با روش کتابخانه ای صورت پذیرفته است. با استفاده از نظام درهم تنیده ترکیب بندی آثار فوتوریسم، و نوع ارتباط آن با مساله جهان پیرامونی که هایدگر از آن برای تبیین مفهوم گشودگی و هم هستی داشتن دازاین استفاده کرده است، می توان بسیاری از آثار جنبش فوتوریسم را مورد تحلیل قرار داد و این امر به ارتباط جهان فکری نقاشان و متفکران و در واقع نوعی هم آمیزی افق ها تاکید می کند.
    کلید واژگان: دازاین, هستی, در جهان بودگی, گشودگی, فوتوریسم}
    Navid Jamei, Mohammadreza Sharifzade *
    Ontology has always been an important topic for thinkers from presocratic philosophers to philosophers of the Enlightenment. Considering the existence and appearance of Man, as well as the periphery and its constructive nature, is a reflective matter. Heidegger, with a rigorous military formulation of existence, put forward a plan based on the universe of Dasein, and called Dasein, in the sense that he has his own being, taking care of the "Surrounding World" in order to make his own formulation. Heidegger, using the definition of the "Surrounding world", believes that Dasein, when he comes to these possibilities, always reveals himself to the Invironment. According to Heidegger's definition, Dasein in his Being-in always faces with Being-with future that there is a picture of the present, which reveals itself through perceiving the periphery of the world. In this paper, our goal is to use the key phrase of average kind of mean understanding to examine whether the Surrounding World in the works of painting futurism, according to Heidegger's thought of the "Being-in-the-world" of Dasein, can be an approach based on the Fusion of horizon with The world of art or not. The research method in this paper is descriptive-analytical and is done using library resources. With using the entrenched system of combining the effects of futurism and its kind of relationship with the Surrounding world that Heidegger used to explain the concept of Disclosedness and the concept of dasein s Care, many of the effects of the futurism movement can be analyzed, The intellectual world of painters and thinkers and indeed a kind of Fusion of horizons is emphasized.In this research, we intend to explore some of the effects of futuristic painting using the idea of the Surrounding world, Disclosedness, the concept of average kind of, and time sequence (as Heidegger forms the time).Man has a kind of not-obvious average kind of environment surrounding him. For example, when he/she is in writing, not only is his attention to writing, but also an average kind of his surroundings. He finds the desk, recognizes the chair, and in general has an understanding of his environment that does not disrupt the senses of his writing, but at the same time understand them all together, but there is no obvious perception. Heidegger believes that Dasein finds herself in her own being, and that has a precise understanding of the world.The Surrounding World is a collection of humorous alternatives that surrounded him. This tension brings to him an average kind of understanding, and in all of his states and cognitions, he introduces an unusual mean to him. Henceforth, found that, which is based on Heidegger's thought, it has a direct relation with the structure of the peripheral world. Man is in his care, is in Being-ahead-of-itself, because he has his own being and this concept means Being-ahead-of-itself. The concept of “Disclosedness” for Dasein is an understanding that relates to the Surrounding World, which can be said to reveal inaccurate knowledge of the Environment and to explain the concept of Being-with and now. So Dasein, at every step that he has, has a modest understanding of the Surrounding World, and this is well illustrated in the works of Futurist painting. In this study, the structure of the composition of the works of Futurism with Heidegger's key interpretations was examined, and the purpose of it was to examine the concrete form of what Dasein encountered with his Surrounding World and his explicit understanding of this encounter. A way of reconciling the horizons can be seen in the Heidegger's peripheral world and the nature of futurism paintings. It must also be concluded, therefore, that Heidegger's formulation has become possible for the futuristic paintings to be conceived and interconnected. With using the entrenched system of combining the effects of futurism and its kind of relationship with the Surrounding world that Heidegger used to explain the concept of Disclosedness and the concept of dasein s Care, many of the effects of the futurism movement can be analyzed, The intellectual world of painters and thinkers and indeed a kind of Fusion of horizons is emphasized.
    Keywords: Dasein, Being, Being-in-the-world, Disclosedness, Futurism}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال