به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Flowers » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محمد سواری، علیرضا شیخی*
    گل ومرغ در کتب قرآن و ادعیه مذهبی از صفوی مورد توجه جدی قرار گرفت؛ اگرچه سبقه آن را می توان در قبل اسلام پیگیری نمود. آنچه گل سرخ (محمدی) را برای هنرمندان پر اهمیت کرد نسبت آن با حضرت محمد (ص) در سخنان ادیبان و شعراست. هدف، بررسی چگونگی تداوم سنت های تصویری ایران باستان تا انتزاع گل سرخ است. بنابراین استحاله سنن تصویری ایزدان دوران باستانی ایران در گل سرخ دوره اسلامی به عنوان حضرت محمد (ص) چه سیری را پیموده و هویت مرغ در این هنر چیست؟ در چارچوب نظری این پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش توصیفی- تحلیلی است و از نظر هدف در دسته اهداف کاربردی قرار می گیرد. در بررسی جامعه آماری آثاری مدنظر است که حداقل یک ویژگی مشترک یعنی گل ومرغ را داشته باشد. ریشه گل ومرغ خصوصا گل سرخ (گل محمدی) در روایت معراج گنجانده شده است. گل ومرغ در کتب قرآن و ادعیه مذهبی از صفوی مورد توجه جدی قرار گرفت؛ اگرچه سبقه آن را می توان در قبل اسلام پیگیری نمود. آنچه گل سرخ (محمدی) را برای هنرمندان پر اهمیت کرد نسبت آن با حضرت محمد (ص) در سخنان ادیبان و شعراست. هدف، بررسی چگونگی تداوم سنت های تصویری ایران باستان تا انتزاع گل سرخ است. بنابراین استحاله سنن تصویری ایزدان دوران باستانی ایران در گل سرخ دوره اسلامی به عنوان حضرت محمد (ص) چه سیری را پیموده و هویت مرغ در این هنر چیست؟ در چارچوب نظری این پژوهش کیفی و رویکرد پژوهش توصیفی- تحلیلی است و از نظر هدف در دسته اهداف کاربردی قرار می گیرد. در بررسی جامعه آماری آثاری مدنظر است که حداقل یک ویژگی مشترک یعنی گل ومرغ را داشته باشد. ریشه گل ومرغ خصوصا گل سرخ (گل محمدی) در روایت معراج گنجانده شده است. در روایات گوناگون چکیدن عرق پیامبر را محل رویش این گل می دانند و عطر خوش آن را به عطرخوش پیامبر و زیبایی و رنگ سرخ گون و صورتی آن را به زیبایی پیامبر تشبیه کرده اند. در سفر معراج پیامبر خروس سپیدی را می بیند که پایش بر زمین و سرش تا عرش آمده است. در روایت پیش از اسلام پیام آور میترا خروس بود و با سروش دیو بیکاری را دور می کنند. استحاله معنایی میترا، نیلوفر و خروس در ایران باستان به دوره اسلامی با محمد (ص)، گلسرخ و مرغ قابل تبیین است. هنرمندان صفوی تا قاجار دست به انتزاع و چکیده نگاری نقش گل سرخ به عنوان نماد حضرت محمد (ص) زده تا سنن و تعلقات مذهبی خود را به تصویر کشند.در روایات گوناگون چکیدن عرق پیامبر را محل رویش این گل می دانند و عطر خوش آن را به عطرخوش پیامبر و زیبایی و رنگ سرخ گون و صورتی آن را به زیبایی پیامبر تشبیه کرده اند. در سفر معراج پیامبر خروس سپیدی را می بیند که پایش بر زمین و سرش تا عرش آمده است. در روایت پیش از اسلام پیام آور میترا خروس بود و با سروش دیو بیکاری را دور می کنند. استحاله معنایی میترا، نیلوفر و خروس در ایران باستان به دوره اسلامی با محمد (ص)، گلسرخ و مرغ قابل تبیین است. هنرمندان صفوی تا قاجار دست به انتزاع و چکیده نگاری نقش گل سرخ به عنوان نماد حضرت محمد (ص) زده تا سنن و تعلقات مذهبی خود را به تصویر کشند.
    کلید واژگان: گل ومرغ, گل سرخ, میترا, حضرت محمد (ص), خروس}
    Muhammad Savari, Alireza Sheikhi *
    The painting of persian consist of the accompaniment of a Peony (Red Rose) and a bird that is often unfamiliar on the stem, or a combination of two celestial Iris and white lilies, a single tulip or Narcissus plant. The pictorial foundations of flowers and birds can be considered as symbolic elements of pre-Islamic illustrations. In the holy trinity of the Iranians, “Mitra, Ahuramazda and Anahita” can be seen in the form of transformed Mitra with the Lotus (as we see on the stonecarving of Taq Bostan arch), Ahuramazda with a winged disk depicting the role of simorgh or Sien-morq and Anahita is the goddess of water purity. With the role of Iris, which are the flowers of Amshasbandan Amertat and Hwrtat. In the Islamic period, due to the limitations of iconography and illustration, this abstraction in the form of two Islamic or Islimi roles, Arabesque (Iris) and Lotus or Khatai found their way as the pre-Islamic religious image pattern prevailed in places such as mosques and altars. The purpose is to study how the pictorial traditions of ancient Iran continued until the abstraction of roses? So what is the transformation of the pictorial traditions of the ancient gods of Iran in the red rose of the Islamic period and what is the identity of the birds in this art? The research method is descriptive-analytical and data collection is library method. The role of the Lotus and the rooster, gave way to the prophet Muhammad and his ascension by emphasizing the manichaean Lotus and rose flowers (peony) in the Islamic period. Examination of pre-islamic artistic and cultural influences reveals an important example of the prophet’s meeting with the white rooster, the rooster sitting on An Throne (orang), which was of special importance to the manichaeans, using symmetrical patterns common in the pre-islamic period and in the works of the Timurid period. Safavid and Qajar artists with more emphasis on the principle of abstraction tried to present these patterns in the style and context of their time. In the Safavid period, although there was a tendency for traditional roles, but the emergence of western painting caused a change in the design and role of flowers and birds. The artists who tried to achieve the patterns of naturalism and realism that they learned from the european painters did not forget their themes and in the period of Afshar and Zand, using the creative mind and influenced by mystical literature, turned the rose into a symbol of prophet Muhammad. The composition of flowers and bird should be more regular and create new compositions using various flowers, but in the early Qajar period, this combination increased on practical works, especially lacquer, and its most used in this period was the cover of the Quranic book and religious prayers, which show it was the artists’ awareness of the subject; If the use of sleeping birds as a representative of the artist’s condition and the figures of recitation and recourse in the name of the pure Imams confirms this fact.
    Keywords: Flowers, bird, Peony, Mitra, Muhammad, Cock}
  • علیرضا شیخی*، امیرحسین عباسی شوکت آباد

    نقش گل و مرغ یکی از رایج ترین تزیینات در دوره قاجار و پس از آن است. نقاشی های گل و مرغ به کاررفته در خانه های تاریخی شیراز از نمونه های ارزشمند نقاشی ایرانی به شمار می آید. هدف پژوهش بررسی نقوش گل و مرغ به کاررفته در دوخانه نارنجستان قوام و زینت الملک است. ازاین رو نقوش گل و مرغ بکار رفته در نارنجستان قوام و زینت الملک از منظر بصری و فنی چه ویژگی هایی دارد؟و عوامل موثر بر آنها چه بوده است؟ نتایج حاصل نشان می دهد، افتراق نقوش حاکی از کاربری متفاوت این دو بناست. نارنجستان قوام به عنوان دارالحکومه فارس، با نقوش پرکارتری از لحاظ نقش، رنگ، ترکیب بندی و ریتم در راستای اعتبار بخشیدن به قدرت خویش است و در خانه زینت الملک که محل زندگی خانواده قوام بوده، باظرافت نقوش در کنار تصویر زن و استفاده بیشتر از رنگ های گرم، فضای صمیمی حاکم است. نقوش، تحت تاثیر ایران باستان و اسلامی، هنر شرق به ویژه هند و هنر اروپایی، است. همچنین موقعیت جغرافیایی شیراز، شهرت به شهر گل وبلبل و کاخ شاهی در شکل گیری نقوش تاثیر گذاشته است. سایه پردازی، رعایت بعدنمایی، تنوع رنگ و طرح در تمامی فضاها دیده می شود. نقوش به شش دسته مرغ، گل و مرغ، دسته گل، گلدان، گل و اسلیمی، دسته گل و منظره قابل تقسیم است. این نقوش به وسیله رنگ روغن، اکسیدهای فلزی، معرق و چوب بر روی بستری از جنس چوب، سنگ، کاشی و آیینه کار شده اند.

    کلید واژگان: گل و مرغ, شیراز, قاجار, قوام السلطنه, زینت الملک}
    Alireza Sheikhi *, AmirHossein Abbasi Shokat Abad

    The role of flowers and chickens is one of the most common decorations in the Qajar period and after. Flower and chicken paintings used in the historical houses of Shiraz are considered as valuable examples of Iranian painting. The aim of this research is to study the flower and chicken motifs used in Narenjestan Ghavam and Zinat al-molk. Therefore, what are the visual and technical features of the flower and chicken motifs used in Naranjestan from a visual and technical point of view? And what were the factors influencing them? The results show that the differentiation of the designs indicates the different use of these two buildings. Narenjestan Ghavam, as the capital of Persia, is more in line with its role in terms of role, color, composition and rhythm in order to validate its power. Intimate atmosphere prevails. The motifs are influenced by ancient Iran and Islamic, Eastern art, especially Indian and European art. Also, the geographical location of Shiraz, the fame of the city of Globalbal and the royal palace have influenced the formation of designs. Shading, dimensionality, color variation and design can be seen in all spaces. The designs can be divided into six categories: chicken, flower and chicken, bouquet, vase, flower and Islamic, bouquet and landscape. These motifs are painted with oil paint, metal oxides, mosaics and wood on a bed of wood, stone, tile and mirror.

    Keywords: Flowers, chickens, Shiraz, Qajar, Qawamat al-Saltaneh, Zinat al-Molk}
  • محمد سواری، علیرضا شیخی*

    گل و مرغ از پیشینه ای کهن برخوردار بوده و در باورهای ایرانیان به درخت زندگی یا درخت همه تخمه می رسد که سیمرغی بر آن نگاهبان است. در دوره تیموری به نقوش گرفت و گیر من جمله هم نشینی گل های ختایی با مرغانی که وجهی طبیعت گرانه داشتند، توجه شد. در این زمینه پیش از صفوی، نقاشی دیواری های قابل توجهی در دست نیست. در دوره صفوی کاخ های شاهی علاوه بر نقاشی هایی از نبرد شاهان تا بزم و رزم عشاق، با نقاشی های گل و مرغ تزیین شد، این کاخ ها بعدها مورد توجه شاهان قاجار گرفت و تزیینات دیگری به آن اضافه شد. هدف پژوهش، گونه شناسی ترکیب بصری و مضامین نمادین نقاشی گل و مرغ به صورت موردی در دیوارنگاری کاخ های صفوی  چهلستون قزوین و اصفهان، هشت بهشت و برج رکیب خانه در اصفهان و الحاقات قاجاری در آنهاست. پرسش مقاله اینست: ترکیب بصری نقاشی گل و مرغ در کاخ های صفوی مذکور با الحاقات قاجاری آن چیست؟  و  این نقاشی ها حاوی چه مضامین نمادینی است؟ رویکرد تحقیق کیفی، از نظر هدف، کاربردی و ماهیتی «توصیفی تحلیلی» دارد. جمع آوری داده ها بر مبنای اطلاعات کتابخانه ای، اسنادی و بویژه میدانی استوار است. یافته ها نشان دارد نقاشی های گل و مرغ کاخ های مذکور از منظر تجسمی، دانسته و با اندیشه بر جداره‎ها نقش بسته اند و ترکیب بصری آنها در پنج گونه مطالعه شده است: گلشن یا یله، گل و گلدان، گلبوته، ختایی و مرغان، افشان و گل و فرشته.

    کلید واژگان: نقاشی دیواری, گل و مرغ, چهلستون, هشت بهشت, رکیب خانه}
    Mumammad Savari, Alireza Sheikhi*

    Flowers and birds have an ancient history and in Iranian beliefs reach the tree of life or the tree of all seeds on which Simorghi is the guardian. During the Timurid period, attention was paid to tashir, including the companionship of Khatai flocks with birds that had a natural aspect. In this field, before the Safavid period, there are no significant murals. The aim is to visually study the symbolic themes of flower and bird paintings on a case-by-case basis in the murals of the Safavid palaces of Qazvin and Isfahan (chehelsotoun), Hasht Behesht and Rakibkhaneh tower in Isfahan and the Qajar extensions in them. The paintings on the walls of these palaces are decorated with paintings from the battle of the kings to the feasts and battles of lovers and flowers and birds.The findings show that the flower and birds paintings of the mentioned palaces have been visually and thoughtfully engraved on the walls and their visual composition has been studied in five categories: Golshan or Yaleh, flowers and vases, Golboteh, Khatai and birds, Afshan and Flowers and angels. The flower and the bird can be considered as an abstract form of the tree of life before Islam and the Touba tree after Islam, which, although it has undergone changes in form and appearance, still retains its original pattern. Painters interpreted mystical stories in Iranian literature for kings who considered themselves the heirs of the religion and the guardians of Islam, using their imagination to create a second paradise. One of the main reasons for the presence of Qajar rulers in Safavid palaces and subsequent Qajar additions in the architectural decorations of these palaces was that the early Qajar kings showed themselves as heirs to the Safavid right. In the study of flowers and birds in the murals of palaces, although in terms of execution technique, the composition and symmetry are different, but both emphasize a religious theme. The choice of the role of the cypress tree to the flowering plant is a sign of the importance of the solitary bird, and the depiction of the rose plant for the bird's nest shows the importance of the bird and the rose and their literary conceptual relationship. In the paintings of flowers and birds studied in the Safavid period, the location of the flowers is outside the axis of symmetry, the bird is identifiable and its location is on a tree or branch of a flower; But in the Qajar extensions, most of the flower plants are centered on the symmetry of the effect, the bird is not recognizable, the bird's location is above the rose or centipede. The flowers of Isfahan's Chehelston Palace match the flowers of Hasht Behesht Palace, and the flowers and birds of Rakib Khaneh match the flowers and birds of Hasht Behesht Palace.

    Keywords: Murals, Flowers, Bird, Chehelsotoun, Hasht Behesht, Rakibkhaneh}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال