به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Nasir al-Molk mosque » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • هانی زارعی*، علی اسدپور، کوروش مومنی

    معماری دوره قاجار به سبب ارتباطات با کشورهای دیگر، دچار تغییراتی می شود. معماری مساجد شیراز نیز از قاعده مستثنی نبوده است. مساجد مشیرالملک و نصیرالملک، از بناهای دوره قاجار بوده که به دلیل قرارگیری در این تحولات و تحت تاثیر پیشینه معماری شیراز، دارای ویژگی های خاص تزیینی در کاشی کاری و تحولاتی در کالبد و فضاهای معماری هستند که بیشتر از نظر هنری مورد توجه پژوهشگران بوده اند. از این رو، هدف این مقاله ضمن بررسی روند تاریخی این دو بنا، بازخوانی ویژگی های به وجودآمده در عناصر تشکیل دهنده این مساجد و بررسی عملکرد نیایشی- آموزشی آنها است. به عبارت دیگر، مهم ترین پرسش های پژوهش این است که عملکردهای مساجد مشیرالملک و نصیرالملک چه بوده و ویژگی های معمارانه کمتر پرداخته شده این دو بنا چه هستند؟ در فرآیند پژوهش کنونی و به منظور دست یابی به سوالات و اهداف تحقیق، از بررسی های میدانی و از راهبرد ترکیبی شامل موردپژوهی و تفسیری- تاریخی برای معرفی، دسته بندی و یافتن ارتباط های تطبیقی استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهند که مساجد نصیرالملک و مشیرالملک، دارای تناسبات دقیقی در اجزای معماری خود نظیر؛ حیاط، حوض و نما هستند. از سویی دیگر، این دو بنا عملکردی نیایشی- آموزشی داشته و نسبت به بناهای دوران گذشته در عناصر کالبدی خویش دچار تغییر و دگرگونی هایی شده اند. این ویژگی ها به طور عمده در عناصری همچون؛ مهتابی، ایوان چلیپایی، برج ساعت و نماهای بنا به چشم می خورند.

    کلید واژگان: مسجد مشیرالملک, مسجد نصیرالملک, عملکرد نیایشی- آموزشی, قاجار, شیراز}
    Hani Zarei*, Ali Asadpour, Kurosh Momeni

    Architecture during the Qajar era witnessed great changes because of its relations with other countries. The architecture of mosques located in the city of Shiraz were no exception. Moshir al-Molk and Nasir al-Molk mosques are buildings from the Qajar period which due to their location in these developments and the architectural background of Shiraz, with their unique decorative features in tile and architectural innovations have been of great interest to scholars. Therefore, the purpose of this research is to review the historical process of these two buildings, to examine the innovations that have been made in the elements that make up the mosques and to evaluate their religious and educational activities. In other words, the most important question of this research is: what was the actual performance of Moshir al-Molk and Nasir al-Molk mosques? and what are the architectural features of these two mosques that have not been investigated to a great extent? In the present study, in order to answer the research questions and objectives, field studies and mixed-method research including case-study and historical-interpretation for introducing, categorizing and finding comparative relationships have been used. The results of this research show that the Nasir al-Molk and Moshir al-Molk mosques have a consistent relationship in their architectural elements including the yard, fountain, and facade. On the other hand, these two mosques have a religious-educational function and in comparison to other historical buildings have witnessed great changes in their construction. This is mainly evident in the constructions’ elements such as fluorescent, entrance, ivan, clock tower, and the ornamentations in the facade.

    Keywords: Shiraz, Qajar, religious-educational function, Moshir al-Molk mosque, Nasir al-Molk mosque}
  • محمدرضا ملکی، قادر بایزیدی*، علی یونسی، فرزین چاره جو

    طراحی مساجد در تاریخ معماری ایران، همواره نقطه به اوج رسیدن هنر و معماری اسلامی بوده است. معماری مساجد به دنبال الهام از مفاهیم کلام الهی است تا فضایی ایجاد نماید که عالم ملکوت و عالم ناسوت را قرین هم سازد و فضای معنوی واحدی را بیافریند. در این پژوهش به بررسی میزان تاثیرگذاری عوامل موثر بر ادراک حس معنویت در فضای داخلی مسجد نصیرالملک شیراز پرداخته شده است. در این راستا ابتدا پارامترهایی که در ادراک حس معنویت موثر هستند مشخص شد و سپس تعداد 120 پرسشنامه از دانشجویان معماری و شهرسازی دانشگاه شیراز جمع‌آوری گردید که روایی و پایایی آن توسط آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. سپس با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزیی (PLS-SEM) به تجزیه و تحلیل پرداخته تا رابطه بین پارامترها بر یکدیگر مشخص گردد. عوامل موثر بر ادراک حس معنویت، عوامل اجتماعی، عوامل حسی، عوامل کالبدی و عوامل محیطی می‌باشد که نتایج نشان می‌دهد تفاوت معنی‌داری در رتبه شاخص‌ها وجود دارد. در ادامه شاخص‌ها بر اساس میزان تاثیر بر ادراک معنویت از رتبه 1 به معنای بیشترین تاثیر تا رتبه 15 به معنای کمترین تاثیر مرتب شده‌اند. یافته‌ها نشان می‌دهد بیشترین تاثیر بر ادراک معنویت مربوط به شاخص‌های کالبدی است.

    کلید واژگان: معماری, حس معنویت, مسجد نصیرالملک, روش معادلات ساختاری}
    MOHAMMADREZA MALEKI, Qader Bayzidi*, Ali Yoonessi, Farzin Charehjoo

    The design of mosques in the history of Iranian architecture seems to be the Climax of Islamic art and architecture. The architecture of mosques seeks inspiration of concepts of the divine world in order to create an atmosphere that connect the material world to the immaterial world and creates a single spiritual space. In this study, the effect of factors affecting the perception of spirituality in the interior of Nasir Al-Molk Mosque in Shiraz has been investigated. In this regard, first the parameters that affect the perception of the sense of spirituality are determined and then 120 questionnaires are collected from architecture and urban planning students of Shiraz University, the validity and reliability of which has been confirmed by Cronbach’s alpha. Then, by modeling the structural equations of partial least squares (PLS-SEM), it is analyzed to determine the relationship between the parameters on each other. Factors affecting the perception of spirituality are social, sensory, somatic and environmental factors that the results show that there is a significant difference in the ranking of indicators. In the following, the indicators are arranged based on the degree of impact on the perception of spirituality from rank 1 meaning the most impact to rank 15 meaning the least impact. Findings show that the greatest impact on the perception of spirituality is related to somatic indicators.

    Keywords: Architecture, Sense of Spirituality, Nasir Al-Molk Mosque, Structural Equation Modeling}
  • نینا بهزادی، سید مصطفی مختاباد امرئی*، محمدرضا شریف زاده

    امروزه با توجه به تکثر در شیوه خلق آثارهنری ادیان الهی، لزوم ایجاد زبان بصری مشترک، احساس می گردد. خلق نقوش تکرارشونده، یک شیوه بیانی وجزء جدایی ناپذیر هنر دینی هستند. واکاوی این مشترکات نمادین در معماری، می تواند موجد پل ارتباطی واحد در هنر ملل باشدکه متاثر از مولفه های اعتقادی، فرهنگی، جغرافیایی و هنری است و مساله اصلی این تحقیق می باشد. پژوهش برروی بناهای نیایشی، کلیسای ساگرادا فامیلیا و مسجد نصیرالملک، از منظر هندسه، با تمرکز بر شیشه های رنگین پنجره ها انجام گرفته است. سوال این جاست که با تطبیق نقوش نمادین و تکرارشونده برشیشه های رنگین دوبنا، تاثیرات مولفه های مذکور و هندسه نقوش آن، تا چه حد توانسته، از نظر کالبدی، درایجاد تشابهات، اقتباسات یا تفاوت ها نقش داشته باشند؟ و با این فرضیه که تشابهات و تفاوت هایی در طراحی نقوش متنوع شیشه ها وجود دارد، هدف، رمزگشایی و دست یابی به اشتراکات و افتراقات از منظرنقوش هندسی و ریشه یابی معانی بنیادین و الگوساز و نیز ایجاد  زبان مشترک بصری است. روش تحقیق، مطالعه توصیفی- تطبیقی و تجزیه وتحلیل کیفی و محتوی متن برمبنای اسناد کتابخانه ای است. در نتیجه، وجه افتراق درنقوش شیشه ها : در مسجد مذکورازطرح های ساده: شمسه، ستاره چندپر و اشکال هندسی ساده درگره چینی های شیشه ها بهره گرفته شده در صورتی که درکلیسا علاوه بر این نقوش، نقوش پیچیده روایی و تصویری بر شیشه های رنگین کلیسا، نقش بسته است. اما طراحی شکل دایرهبر شیشه های منقوش دو بنا همراه باتکرار منظم و تکاملی بیشترین کاربرد و وجه اشتراک آن ها بوده و نیز ریشه اعتقادی و توجه به خدا(دین)، طبیعت،انتزاع و هندسه، به عنوان بالاترین لایه تشابهی خلاقیت درطراحی وایجاد فضایی غرق در نور و رنگ، دنیایی ماورایی و روحانی، همراه با امنیت خیال، درهردو بنا به طور مشترک ایجاد شده است، که در جداولی مورد تطبیق قرا گرفته اند.امروزه با توجه به تکثر در شیوه خلق آثارهنری ادیان الهی، لزوم ایجاد زبان بصری مشترک، احساس می گردد. خلق نقوش تکرارشونده، یک شیوه بیانی وجزء جدایی ناپذیر هنر دینی هستند. واکاوی این مشترکات نمادین در معماری، می تواند موجد پل ارتباطی واحد در هنر ملل باشدکه متاثر از مولفه های اعتقادی، فرهنگی، جغرافیایی و هنری است و مساله اصلی این تحقیق می باشد. پژوهش برروی بناهای نیایشی، کلیسای ساگرادا فامیلیا و مسجد نصیرالملک، از منظر هندسه، با تمرکز بر شیشه های رنگین پنجره ها انجام گرفته است. سوال این جاست که با تطبیق نقوش نمادین و تکرارشونده برشیشه های رنگین دوبنا، تاثیرات مولفه های مذکور و هندسه نقوش آن، تا چه حد توانسته، از نظر کالبدی، درایجاد تشابهات، اقتباسات یا تفاوت ها نقش داشته باشند؟ و با این فرضیه که تشابهات و تفاوت هایی در طراحی نقوش متنوع شیشه ها وجود دارد، هدف، رمزگشایی و دست یابی به اشتراکات و افتراقات از منظرنقوش هندسی و ریشه یابی معانی بنیادین و الگوساز و نیز ایجاد  زبان مشترک بصری است. روش تحقیق، مطالعه توصیفی- تطبیقی و تجزیه وتحلیل کیفی و محتوی متن برمبنای اسناد کتابخانه ای است. در نتیجه، وجه افتراق درنقوش شیشه ها : در مسجد مذکورازطرح های ساده: شمسه، ستاره چندپر و اشکال هندسی ساده درگره چینی های شیشه ها بهره گرفته شده در صورتی که درکلیسا علاوه بر این نقوش، نقوش پیچیده روایی و تصویری بر شیشه های رنگین کلیسا، نقش بسته است. اما طراحی شکل دایرهبر شیشه های منقوش دو بنا همراه باتکرار منظم و تکاملی بیشترین کاربرد و وجه اشتراک آن ها بوده و نیز ریشه اعتقادی و توجه به خدا (دین)، طبیعت،انتزاع و هندسه، به عنوان بالاترین لایه تشابهی خلاقیت درطراحی وایجاد فضایی غرق در نور و رنگ، دنیایی ماورایی و روحانی، همراه با امنیت خیال، درهردو بنا به طور مشترک ایجاد شده است، که در جداولی مورد تطبیق قرا گرفته اند.

    کلید واژگان: نقوش تکرارشونده, شیشه های رنگی, معماری اسلامی, معماری مسیحی}
    Nina Behzadi, Mostafa Mokhtabad Amrei* *, MohammadReza Sharifzadeh

    Nowadays , due to the multiplicity of methods created by the Artworks of the divine religions, the need to create a common visual language, the ethnic integration approach, is felt. . Creating repetitive symbols and elements, In architecture, is an expressive method and inseparable way of different religions texts. Research of Subscriptions in the repetition of motifs can create a single bridge of communication in the art of nations, which is influenced by the Belief, cultural and artis tic components ,is the main issue of this research. This article is searching for repetitive visual symbols in one of the religious architecture buildings of Chris tianity (The Church of Sagrada Familia, Spain, and Islamic architecture (The Nasir Al-Molk Mosque of Iran) ,and the recognition and adaptation of these elements in geometric aspect ,by focusing on the colored s tained glass windows of both architecture buildings. With all the differences in the culture and art of the two nations, can the mos t repetitive elements of art be the bridge of communication and the spoken language of those tribes ? The ques tion is to what extent, by matching the symbolic and repetitive patterns of colored s tained glass, the effects of the mentioned components and the geometry of the patterns could, physically, play a role in creating similarities, adaptations or differences? And with the hypothesis that there are similarities and differences in the design of various patterns of glass, the goal is to decipher and achieve commonalities and differences from the perspective of geometric patterns and to find the roots of basic meanings and patterns, as well as to create a common visual language .The research method is descriptive- comparative and qualitative analysis of text content and based on library documents. As a result, the difference between the designs of the glass: in the mentioned mosque, simple designs: Shamseh , multi-pointed s tar and simple geometric shapes in Gerehchini of the glass are used in the , while in the church, in addition to these designs, complex narrative and visual designs symbol on the colored s tained glass of the church. , The role is closed. But the design of the circular pattern of s tained glass with regular and complete repetition is the mos t used and common feature, as well as the root of belief and attention to God (religion), nature, abs traction and geometry, as the highes t similarity layer of creativity in designing and creating a space immersed in light and color. A transcendental and spiritual world, together with the security of the imagination, is created jointly in both buildings, which are arranged in matching tables.

    Keywords: Repetitive Motifs, Colored (Stained) Glasses, Islamic architecture, Chris tian architecture, Nasir al-Molk Mosque, Sagrada Familia Church}
  • محسن اکبرزاده، فرهنگ مظفر، مرضیه پیراوی *
    بیان مسئله

     مسجد نصیرالملک شیراز، که در منابع مکتوب معماری، مسجدی متمایز توصیف شده، سالهاست به یکی از کانون های گردشگری شهر شیراز تبدیل شده و به نظر می رسد که کارکرد عبادی خود را از دست داده است. تمایز این مسجد از مساجد هم دوره خود یا مساجد با قدمت تاریخی بیشتر در شیراز احتمال این فرض را ایجاد می کند که ویژگی های معمارانه این مسجد سبب این تمایز است. ویژگی هایی که با تغییر و یا تشدید الگوهای رایج در مساجد سنتی حاصل آمده و در مشاهده ای میدانی و با مرور اسنادی منابع مرتبط می توان به عدم کشیدگی شبستان عمود بر محور قبله، محورزدایی ادراکی از قبله، تزئینات حداکثری در فضای عبادی و تشبه به الگوهای غیرمسلمین در آن اشاره کرد. برای بررسی این ویژگی ها که چالش اصالت تاریخی را مطرح می کنند، ضرورت دارد به سمت معیارهای بی زمان دینی رجوع کرد که فراتر از این ویژگی، متضمن تحقق عبادت به طرزی بهینه در فضای مسجد نیز باشند.

    هدف

    از این رو هدف اصلی این پژوهش قضاوت و نقد ویژگی های تمایزبخش در طرح مسجد نصیرالملک شیراز مبتنی بر معیارهای دینی است.

    روش پژوهش

    در این مقاله با بهره گیری از آیات قرآن و روایات، خاصه آنانی که به احداث مسجدالنبی به دست پیامبر(ص) اشاره دارند، به عنوان معیارهای نقد، به قضاوت درباره این ویژگی های چهارگانه در مسجد نصیرالملک پرداخته می شود.

    نتیجه گیری

    یافته ها نشان می دهد که تقسیم شبستان مسجد به دو بخش شرقی و غربی در تضاد با سیاست های طراحی شبستان از دیدگاه اسلام است. همچنین محورزدایی از قبله در کنار تزئینات حداکثری به اقامه نماز لطمه وارد می کند. در آخر استفاده از نشانه ها و الگوهای معماری فرنگی در عصر قاجار، اثبات کننده نظر تاثیر این ویژگی ها در جهت افزایش قابلیت های نمایشی مسجد و بالتبع کاهش قابلیت عبادی آن است.

    کلید واژگان: مسجد نصیرالملک, نقد معماری, نصوص دینی, شبستان, تزئینات}
    Mohsen Akbarzadeh, Farhang Mozaffar, Marzieh Piravi *
    Problem statement

    Nasir al-Molk mosque, which is described in architectural writing resources as a distinct mosque, has become a tourism center in Shiraz for many years and seems to have lost its devotional function. This distinction from the mosques with a more historical dating in Shiraz results in the assumption that the architectural features of this mosque are the reason for this distinction. Characteristics that come with the change or emphasis of common patterns in traditional mosques, and field observations and reviewing the documents of related resources include the lack of elongation of the prayer hall perpendicular to the axis of the qibla, the aberration of the perception of the qibla, the maximum decorations in the space of worship and the likeness to non-Muslim patterns. In order to examine these characteristics that cprayer hallenge the historic originality, it is necessary to refer to non-timely religious criteria, which goes beyond this feature, to ensure the devotional function of the mosque in an optimal way.Research

    objective

    Hence, the main purpose of this research is to judge and critique the distinctive features of the design of the Nasir al-Molk mosque in Shiraz based on religious criteria.Research

    method

    In the present article, using the verses of the Qur’an and narrations, especially those who refer to the construction of Masjid al-Nabi(The prophet’s Mosque) by the prophet (pbuh), as criteria for criticism, the judgment of these four attributes in the mosque of Nasir al-Molk will be considered.

    Conclusion

    The findings show that the division of the prayer hall into the eastern and western parts, which contradicts the policies of the prayer hall design from the point of view of Islam, as well as the aberration from the axis of the qibla alongside the maximum decorations that damage the experience of the worshipers, and finally use the signs and patterns of imported architecture in the Qajar era prove that the effect of these features is to enhance the mosque’s exhibitive capabilities and, hence, reduce its worshipability.

    Keywords: Nasir al-Molk Mosque, Architectural Criticism, religious texts, Prayer hall, Decorations}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال