به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « Shape » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • سید امیر حسینی، محمدرضا بمانیان*
    اهداف

    تاکنون معماری ایرانی از جنبه های تاریخی، فلسفی، شکلی و فضایی موردمطالعه قرارگرفته است. دستور زبان شکل ابزاری تحلیلی برای مطالعه سبک ها و تاریخ معماری است که توانایی ارایه یک زبان مشترک و چهارچوب مفهومی، شکلی منسجم و یکپارچه برای بررسی تفاوت های جغرافیایی و تحولات زمانی معماری ایرانی دارد. در این پژوهش گام نخست برای تدوین این دستور زبان مشترک معماری ایرانی، با تدوین یک دستور زبان شکل اختصاصی مربوط به خانه های سنتی کاشان، برداشته شده است.

    روش ها

    از صد خانه میراثی شناسایی شده، تعداد 19 نمونه به روش نمونه گیری اتفاقی/قضاوتی انتخاب شده اند. با تحلیل شکلی و فضایی نمونه ها، قواعدی حداقلی برای تولید ساختارهای شکلی و فضایی ارایه شده است.

    یافته ها

    دستور زبان ارایه شده در 4 مرحله، ساختار شکلی و روابط فضایی میان اشکال را تولید می کند.  دامنه معتبر متغیرها و بیان جبری ارایه شده است.  هم چنین به کمک دستور زبان، فضاهای موجود در نمونه ها گونه شناسی شده اند. در خانه های کاشان مهم ترین فضاها، فضاهایی با عرض 5 پیمون، بر اساس ساختار شکلی به 8 گونه شکلی قابل افراز هستند. ازنظر روابط فضایی میان اجزا نیز می توان 6 گونه ی مشخص از روابط میان اجزای داخلی هر یک از ساختارهای شکلی پیشین شناسایی کرد که در بخش یافته ها شرح داده شده اند.

    نتیجه گیری

    دستور زبان ارایه شده می تواند ساختار منسجمی برای مطالعه ی معماری ایرانی باشد. همچنین می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای مطالعه ی گونه شناسی های شکلی مورداستفاده قرار گیرد. امکان مقایسه و همچنین ارتباط میان گونه های مختلف شکلی را فراهم و مطالعات را انسجام بخشد.

    کلید واژگان: معماری ایرانی, معماری معاصر, ساختار شکلی, الگوهای فضایی, کاشان, دستور زبان شکل, پایداری}
    Seyed Amir Hosseini, Mohammadreza Bemanian*
    Aims

    Iranian architecture has been studied from different aspects. Shape Grammar is an analytical tool for studying the styles and history of architecture that has the ability to provide a common language and conceptual framework, a coherent and integrated form to study the geographical differences and evolution of Iranian architecture.In this research, the first step to compile this common grammar of Iranian architecture has been taken by compiling a grammar of a specific form related to the traditional houses of Kashan.

    Methods

    Out of 100 heritage houses, 19 samples were selected by random / judgmental sampling method. By analyzing the samples, minimal rules are presented.

    Findings

    The grammar presented in 4 steps produces the formal structure and the spatial relationships between the forms. A valid range of variables and an algebraic expression are presented. Also, with the help of grammar, the spaces in the samples have been typologized. In Kashan houses, the most important spaces, spaces with a width of 5, can be divided into 8 types based on the shape structure. In terms of spatial relationships between components, 6 specific types of relationships between the internal components of each of the previous form structures can be identified, which are described in the findings section.

    Conclusion

    The proposed grammar can be a coherent structure for the study of Iranian architecture. It can also be used as a suitable tool for typology. Provide the possibility of comparison as well as the relationship between different species and make the studies coherent.

    Keywords: Iranian architecture, Contemporary architecture, Shape, Spatial patterns, Kashan, Shape grammar, Sustainability}
  • Fatemeh Maleksabet*, Mehrnoosh Sakenyandehkordi

    There are two major Hellenic and Oriental tendencies in party art. In addition, the gradual transformation of Greek thought under the influence of the East can be discerned. Sassanid art is a sign of ethnic effort and taste, whose culture and art follow the Achaemenid and Parthian art. This art embodies the principles of Iranian aesthetics, which inherits the arts of early Asia. Making Rhytonis one of the most interesting and valuable examples of Iranian art and expresses the creative spirit and inherent genius of Iranians. Rhytonsare animal drinking vessels, some with one mouth and some with two or more openings for liquids to enter and leave, used for drinking liquids at banquets, court ceremonies, and ceremonies. Drinking from such cups has symbolicallymeant the transfer of living vital force to man. By examiningthe achievements of the ancient Iranians, the possibility of recognizing and understanding their mental concepts as well as the type of social and cultural life of the societies of that time becomes clear to us. Based on this, it was decided to study the unique form, role and composition of a small number of Rhytonsof the Parthian and Sassanid periods. The early Parthian rites were influenced by Greek and Hellenic culture, but gradually the national tendencies of the Iranian tribes emerged in them, while the early Sassanid rites were influenced by the Achaemenids, but the influence of Parthian and Roman art can’tbe denied.

    Keywords: Rhyton, Sassanid, Parthian, Form, Shape}
  • محمدرضا پورجعفر*، محسن رفیعیان

    بررسی شکل و فرم شهر بعنوان یکی از گام های ابتدایی در فرایند شناخت برای طراحی و برنامه ریزی هرشهر، از اهمیت چندانی برخوردار است. روش تحقیق مطالعه حاضر، روش تحقیق پیمایش بصری، مبتنی بر تجربه «اسپری رگان[1]»(1965) در بررسی شکل و فرم شهر می باشد. در این روش مواردی همچون دوره تاریخی، شکل، عوامل نوع شکل، فرم بافت و دانه بندی، عوامل فرم، عناصر شهری، نمادها و نشانه ها، خط آسمان، هویت، جهت یابی، الگوی دسترسی ها مبنای بررسی شکل و فرم شهر قرار می گیرد. نتایج حاکی از آن است که شهر یزد دارای 4 محدوده اصلی، متمایز به لحاظ شکل و فرم می باشد. که عوامل متعددی در تمایز آنها دخیل بوده اند. این چهار محدوده عبارتند از: محدوده A، این محدوده تقریبا تمامی آنچه تحت عنوان بافت تاریخی به صورت رسمی در شهر یزد وجود دارد را شامل می شود. و شامل بافت بجای مانده در شهر یزد از دوره پیش از اسلام، تا قاجاریه می شود. محدوده B این محدوده که به لحاظ تاریخی بیشتر به دوره پهلوی و دهه های 60 و 70 مربوط می شود. خود دارای دو زیر مجموعه B1 و B2 است. رشد شهر در دوره پهلوی و تغییرات آن تا به امروز تحت عنوان محدوده B1 و رشد شهر در دهه های 60 و 70 شمسی تحت عنوان محدوده B2 بررسی شده است.  محدوده C، شامل توسعه های مربوط به پروژه های مسکن مهر است و محدوده D شامل توسعه های پراکنده شهری در دهه های اخیر می باشد. ویژگی های شکلی و فرمی این محدوده ها مطابق موارد روش پیمایش بصری در مقاله بسط یافته است.

    کلید واژگان: فرم, شکل, روش پیمایش بصری, یزد}
    Mohamad Reza Pourjafar*, محسن رفیعیان

    Analyzing the shape and form of the city is one of the first steps in the process of Urban design and planning. The Method of this paper is a visual survey research method with the experience of "Spreiregen" (1965). In this particular method that consist of  review historical period, type of shape, texture and grain of form, form factors, urban elements, symbols and signs, skyline, identity, orientation, a pattern of access. The results indicate that the city of Yazd has 4 main districts that are different in shape and form. Several factors have been involved in their differentiation. These four districtions are: Area A: this distriction is heritage site registerde in UNESCO list. it includes the texture left in the city of Yazd from the pre-Islamic period to the Qajar period. Range B This district is more historically related to the Pahlavi period and the 70s and 80s. It has two subsets B1 and B2. The growth of the city in the Pahlavi period and its date change has been studied as B1 and the growth of the city in the 60s and 70s under the heading B2 has been studied. Zone C includes development related to Mehr-housing projects, and district D includes sprawl development that does not meet the requirements of the last decade. The formal and shape features of these areas have been visual survey in the paper.

    Keywords: Shape, Form, Visual Survey Methode, Yazd, Iran}
  • علیرضا مشبکی اصفهانی*، محمدرضا مشبکی اصفهانی
    در دوره قاجار به دلیل تحولاتی که در عرصه های مختلف سیاسی و فرهنگی رخ داده، تفاوت های عمده ای در ارزشها تفکرات، گرایش ها و شیوه های معماری و شهرسازی پدیدار شد. این تنوع و گوناگونی که تا حد زیادی تحت تاثیر تقابل سنت و تجدد در عرصه های مختلف شکل گرفته بود، بیش از همه در حوزه معماری عمارت های مسکونی نمود پیدا کرده است. این تفاوت ها در تمامی اجزای تشکیل دهنده یک خانه از بدو ورود تا سایر فضاهای داخلی رخ نموده است. پژوهش انجام شده بر آن است تا با بررسی ویژگی های کالبدی عمارت های دوره قاجار در دو شهر تهران و شیراز با توجه به شباهت معماری تمامی ، خصوصیات معماری هر شهر، به این پرسش پاسخ دهد که آیا قرار داشتن در یک دوره تاریخی خانه های آن دوران را سبب میشود؟ یا با توجه به فرهنگ هر شهر، هر منطقه معماری خاص خود را دارا می باشد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی بوده، نحوه گردآوری اطلاعات در بخش ادبیات و پیشینه تحقیق از طریق مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و در بخش میدانی از طریق بازدیدها و برداشت میدانی در عرصه معماری خانه ها بوده است. همینطور در بخش تحلیل و ارزیابی با منطق قیاسی به مطالعه تطبیقی خانه های تهران و شیراز در دوره قاجار پرداخته شده است. در نهایت این نتیجه حاصل شد که به علت تجددگرایی مردم تهران (عامل تشدیدکننده قرار گرفتن معماری شهر تهران تا حد ، تهران بهعنوان پایتخت) و همینطور به علت سفرهای بسیار درباریان به کشورهای اروپایی زیادی با سبک و سیاق معماری اروپایی ترکیب شده و حتی در بسیاری از موارد سنت شکنی شده است .برخلاف شهر تهران، شهر شیراز هنوز پایبند به معماری سنتی خود بوده است.
    کلید واژگان: معماری دوران قاجار, تزیینات, شکل و فرم}
    Alireza Mashabaki Isfahani *, Mohammad Reza Moshabaki Isfahani
    In the Qajar era, due to developments in various political and cultural fields, major differences emerged in the values, thoughts, trends and practices of architecture and urbanization. This diversity and variety, which was largely influenced by the confrontation between tradition and modernity in various fields, has been most pronounced in the field of residential manor architecture. These differences have occurred in all the components of a home from the time of arrival to other internal spaces. This diversity and variety, which has been largely influenced by the contrast between tradition and modernity in various fields, has been more in the field of residential architecture. These differences have occurred in all parts of a house since it arrived at other internal spaces. The research has been done to investigate the physical characteristics of the Qajar era mansions in Tehran and Shiraz, according to the architectural characteristics of each city, to answer the question of whether in a historical period has caused similarities between Architecture of all houses of that era? Or, depending on the culture of each city, each region has its own architecture. The research method in this research is descriptive-analytical, the method of collecting information in the literature and research background through library and documentary studies, and in the field studies by visiting and field surveys in the field of house architecture. Also, in the analysis and evaluation section with deductive logic, a comparative study of the houses of Tehran and Shiraz during the Qajar period has been studied. Finally, the result was that, due to the modernization of the people of Tehran (a factor exacerbating Tehran as the capital) and also due to the many journeys of courtiers to European countries, the architecture of Tehran largely merged with the style of European architecture and Even in many cases, Traditions have been ignored. Unlike Tehran, the city of Shiraz still adheres to its traditional architecture.
    Keywords: Architecture of Qajar era, decorations, shape, form}
  • Yasamin Douzdouzani, Iraj Etessam *, Mohammad Naghizadeh

    Middle of squares, one of the components of physical aspect is considered as an appropriateindicator in designing successful urban squares, which consequently promotes visual quality. The present study aims todetermine how the above mentioned aspect was presented in the Middle-Ages and Renaissance within Italian squares.Considering the aim of the investigation, library studies as well as visual documentations, with a historical-descriptiveapproach were applied in studying Italian community-oriented squares, Campo located in Siena, Del Campidoglioin Rome and San Marco in Venice. Results showed that, urban designers have employed some indicators, includingphysical aspect and its factors such as proportions, shape, surface design, materials, colors and topography in order topromote aesthetic-visual qualities, as well as human scale and unity of space to successfully design attractive middlesin squares. These all, efficiently influence users’ presence, pause, movement type and trend, direction, speed and eventheir behavior. Accordingly, considering the mentioned aspect is of great importance in designing future squares.

    Keywords: Middle of square, Shape, Proportion, Topography, pavement}
  • مهرداد حجازی*، فاطمه مهدیزاده سراج

    در معماری اسلامی ایران معنا، زیبایی، شکل و سازه چهار عامل اساسی هستند که با ترکیبی متناسب از آنها معمار سنتی قادر است نقشی از جهان معنا را در عالم مادی متجلی سازد. وجود یک ارتباط منطقی و منسجم بین این عوامل بوده است که در دوره اسلامی، معماری ایران را در موقعیتی ممتاز قرار داده است. یکی از بزرگترین چالش های معماری امروز عدم وجود ارتباطی منسجم بین عوامل تشکیل دهنده آن می باشد. علت اصلی این نقیصه دور شدن از آموزه ها و ریشه های معماری سنتی است که منجر به تفکیک مراحل گوناگون فرایند طراحی و ساخت، تغییر در روند آموزش معماران، و شتاب و سرعت ساخت و ساز شده است.
    به منظور دستیابی به چگونگی برقراری ارتباط مابین عوامل غیر کالبدی (معنا و زیبایی) و عوامل کالبدی (عملکرد، فرم، هندسه و سازه) در معماری، ابتدا لازم است تا به تحلیل مصادیقی پرداخت که ارتباط را به اعلی درجه دارا باشند. در این مقاله، بدین منظور مساجد برجسته تاریخی به یادگار مانده از قرون پیشین که تجلی معنا در کالبد آنها در طی زمان به اثبات رسیده است به عنوان نمونه های مطالعاتی انتخاب گردیدند. سپس با بهره گیری از سامانه صوری/فرهنگی در طیف استدلال منطقی سعی گردید تا با تلاش در مجزاسازی واحدهای متشکله کلیت واحد این بناها، الگوی ذهنی حاکم بر شکل گیری و فرایند طراحی به تصویر کشیده شود.
    بدین جهت پس از تعریف مشخص هر کدام از مقولات معنا، زیبایی، هندسه و سازه، چگونگی ارتباط و نحوه به کارگیری آنها در بناهای تاریخی ایران در دوره اسلامی تشریح گشت. ملاحظه گشت که در معماری سنتی تمامی دانشهای مورد نیاز در شکل دهی به محصول نهایی، متشکل از سبک و فرهنگ زندگی کاربران، جزییات عملکرد و داده های اقلیمی محیطی همگی در ذهن معمار فرهیخته و دارای بینش تجمیع می گشتند تا به آسایش فیزیکی و آرامش روانی در معماری دست یابند. امروزه با مداخله تمامی عوامل در زمان و جایگاهی مناسب در فرایند طراحی و مشارکت همزمان تمامی تخصص های مداخله گر در شکل گیری نهایی محصول معماری با راهبری و مسئولیت هماهنگ کننده ای دارای دانش و بینش می توان به کیفیات نهفته در معماری اسلامی دست یافت. در انتها با بهره گیری از آموخته های این بناهای شاخص تاریخی، الگوریتمی جهت طی فرایند طراحی معماری برای دنیای معاصر پیشنهاد گردید که در آن جایگاه مداخله هر کدام از عوامل فوق مشخص شده است.

    کلید واژگان: معنا, زیبایی, شکل, هندسه, سازه, فرایند طراحی, معماری اسلامی ایران}
    Mehrdad Hejazi, Fatemeh Mehdizadeh Saradj*

    In the Islamic architecture of Iran, meaning, aesthetics, shape and structure are four fundamental factors by an appropriate combination of them a traditional architect is able to manifest an image of metaphysical world on material world. A rational and integrated relation of these factors has put the Islamic architecture of Iran in an outstanding position. An important challenge of the modern architecture is the lack of an intergrated relation among its constituting factors. The main cause of this shortcoming is moving away from traditional roots and doctorines that has lead to the disintegration of defferent phases of design process and construction, changing architects education, and fast construction. In order to disclose the relation between metaphysical factors (meaning and aesthetics) and physical factors (function, form, geometry and structure) in architecture, it is first necessary to analyse cases that contain the relation in an outstanding way. For this reason, a number of majestic historical mosques, in which the manifestation of meaning in their form has been proved, have been studied. Literature on meaning, aesthetics, geometry and structure has been reviewed. Utilisation of the four factors in historical buildings of Iran has been explained. Relation among interfering factors in design process has been illustrated in the buildings. An algorithm for architectural design process in the modern world has been proposed in which the positions of the four factors have been defined.

    Keywords: Meaning, Aesthetics, Shape, Gegometry, Structure, Design Process, Persian Islamic Architecture}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال