به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « performance » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • عبدالله جلالی*

    در اواخر عصر قاجار با ورود حاج شیخ عبدالکریم حائری به شهر قم شاهد حوزه علمیه سامان مندی در این شهر هستیم که با مدیریت قوی خود حوزه علمی نیرومندی را به وجود آورد که در طول یک سده منشا تحولات بزرگ علمی گردید. ممنوعیت و عدم استقبال حاکمیت از رسانه ها و بی میلی حوزویان به بهره مندی و حضور موثر در عرصه رسانه های جدید در این دوره باعث شده تا در عرصه دانشی وسایل ارتباط جمعی بی تحرکی علمی صورت گیرد و تولید دانش و علوم مربوط به رسانه و ارتباطات براساس بنیان های اسلامی و ملی در ایران رونق نگیرد. با این حال بررسی عملکردی حوزه و روحانیت در این دوره نشان می دهد روحانیت خود را برای ورود به عرصه دانش رسانه و ارتباطات آماده نکرده و از سال 1342 تا 1357 نوع تعامل حوزه علمیه قم با رسانه ها در عرصه دانشی به گونه ای است که تنها از منظر فقهی مورد کنکاش علمی قرار گرفته است.ظهور مسایل نوپیدای اجتماعی در عرصه رسانه ها و دانش ارتباطات پس از پیروزی انقلاب اسلامی سبب گردید تا حوزه علمیه و حوزویان بتوانند ظرفیت علمی و پژوهشی خود را به میدان آورده و از منظر دینی در سه عرصه تربیت نیروی انسانی، پژوهشی، و سیاست گذاری به بررسی پدیده های رسانه ای و ارتباطی بپردازند.  گرچه حوزه علمیه قم و حوزویان در عرصه علمی و دانشی رسانه و ارتباطات در آغاز راه فعالیت هستند اما تلاش دارند تا بسترهای نوآوری را در این سه عرصه به وجود آورده تا کنش ارتباطی خود را در فراخور پاسخ به نیازهای گفتمانی عصر خود مبنی بر تولید علوم انسانی اسلامی، طرح منطقی ایده ها، رواج نظریه پردازی، نوآوری روشمند و نهاد سازی برای اجابت به پرسش های نوین  در حوزه رسانه و ارتباطات نمایان سازد. پژوهش پیش رو با استفاده از روش توصیفی تحلیلی به دنبال ارایه گزارش جامع عملکردی از فعالیت های نوآورانه دانشی مجموعه های حوزوی در این سه عرصه مهم می باشد.

    کلید واژگان: عملکرد, فعالیت های نوآورانه دانشی, حوزه علمیه قم, رسانه, ارتباطات}
    Abdollah Jalali *

    At the end of the Qajar era, with the arrival of Haj Sheikh Abd al-Karim Haeri to the city of Qom, we see an organized seminary in this city. With his strong management, he created a strong academic field that became the source of great scientific developments over the course of a century. The government's prohibition and lack of acceptance of the media and the reluctance of seminarians to benefit and effectively participate in the field of new media in this period has caused scientific inactivity in the field of knowledge of mass communication tools and the production of knowledge and sciences related to media and communication based on Islamic and national foundations. Do not prosper in Iran.However, the functional examination of the seminary and the clergy in this period shows that the clergy did not prepare themselves to enter the field of media and communication knowledge, and from 1342 to 1357, the type of interaction of the Qom seminary with the media in the field of knowledge is such that only from a jurisprudential point of view Scientific research has been done. The emergence of newly emerging social issues in the field of media and communication knowledge after the victory of the Islamic Revolution caused seminaries and seminaries to bring their scientific and research capacity to the field and investigate phenomena from a religious perspective in the three fields of human resource training, research, and policy making. Media and communication. Although the seminary of Qom and its seminaries are at the beginning of their activity in the scientific and scientific field of media and communication, they are trying to create the platforms of innovation in these three fields in order to respond to the discourse needs of our era in the production of Islamic humanities. , to show the logical design of ideas, the prevalence of theorizing, methodical innovation and institution building to answer new questions in the field of media and communication. The upcoming research, using the analytical descriptive method, seeks to present a comprehensive functional report of the innovative knowledge activities of seminaries in these three important fields.

    Keywords: Performance, Innovative Scientific Activities, Qom Seminary, Media, Communication}
  • فاطمه کاکایی، طاهره نصر*، هادی کشمیری، حامد مضطرزاده

    بیان مساله: 

    این پژوهش درصدد آن است تا با استفاده از شیوه زندگی به عنوان وجه عینی مفهوم فرهنگ و پیکره بندی فضایی به تحلیل سازمان فضایی خانه انتخابی از منظر نظام های حرکتی، عرصه بندی و کارکردی بپردازد.

    اهمیت و ضرورت پژوهش: 

    از آنجایی که تاکنون پژوهش اندکی در خانه های شیراز که واجد شرایط و معیارهای ارزشمند جهت حفاظت و الگوبرداری از معماری آنها هستند، انجام شده است تا با شناخت نسبتا جامعی از عملکرد سازمان فضایی خانه ها بتوان به نظام های فعالیتی و الگوهای رفتاری کاربران مختلف در آنها دست یافت؛ از این رو در نگرش موردی پژوهش، خانه ذاکری به عنوان نمونه موجود، جامع و حاوی اطلاعات درخوری از گونه یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز انتخاب گردیده است.

    هدف و یا سوال اصلی تحقیق:

     هدف اصلی از انجام پژوهش، بررسی عملکرد سازمان فضایی خانه ذاکری شیراز است؛ بر این اساس این سوال مطرح می شود که چگونه می توان به تحلیل سازمان فضایی خانه ذاکری شیراز از منظر نظام های حرکتی، عرصه بندی و کارکردی پرداخت؟

    روش تحقیق: 

    لذا پژوهش حاضر از بعد هدف، پژوهشی کاربردی و از بعد روش جمع آوری اطلاعات، پژوهشی توصیفی غیرآزمایشی از نوع پیمایشی و موردی است.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق: 

    در گونه یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز با حذف عملکردی حیاط و تبدیل آن به یک فضای صرفا عبوری و نیز با حذف فضاهای رابط و راهروها موجب کاهش میزان عملکرد سازمان فضایی در معماری می گردد. بدین ترتیب در بررسی عملکرد سازمان فضایی خانه های یک طرف ساخت پهلوی اول شیراز، مولفه های «قابلیت دسترسی» و «انعطاف پذیری» در نظام حرکتی فضا، مولفه «نفوذپذیری» در نظام عرصه بندی فضا و مولفه های «هم پیوندی» و «یکپارچگی» در نظام کارکردی فضا به عنوان شاخص های مثبت با تاثیر افزاینده و نیز مولفه «میانگین عمق نسبی» در نظام عرصه بندی فضا و مولفه های «مرتبه نسبی» و «تفکیک» در نظام کارکردی فضا به عنوان شاخص های منفی با تاثیر کاهنده بر میزان عملکرد فضا محسوب می شوند.

    کلید واژگان: عملکرد, سازمان فضایی, خانه های یک طرف ساخت, پهلوی اول, شیراز.}
    Fatemeh Kakaei, Tahereh Nasr*, Hadi Keshmiri, Hamed Moztarzadeh

    Since little research has been done so far on houses of Shiraz that qualify and have valuable criteria to protect and model their architecture, with a relatively comprehensive understanding of organization’s performance. The spatiality of houses can be used to achieve activity systems and behavior patterns of different users in them; Therefore, in case approach of research, Zakeri House has been selected as an existing, comprehensive and containing information of the one-sided Pahlavi construction of Shiraz. Therefore, the current research is an applied research in terms of the objective, and in terms of data collection method, it is a non-experimental descriptive research of survey and case type. The obtained results show that in the one-sided construction of first side of Shiraz, by removing functional yard and turning it into a transitory space, as well as by removing connecting spaces and corridors, it reduces performance of spatial organization in architecture. Thus, in examining the performance of the spatial organization of one-sided Pahlavi houses in Shiraz, the components of "accessibility" and "flexibility" in the movement system of space, the component of "permeability" in the system of space planning and the component "Connection" and "integration" in the functional system of space as positive indicators with an increasing effect, as well as the component of "average relative depth" in the system of space planning and the components of "relative rank" and " Separation" in the functional system of the space are considered as negative indicators with a reducing effect on the performance of the space.

    Keywords: Performance, Spatial Organization, Single-Sided Houses, First Pahlavi, Shiraz}
  • عاطفه امیدخواه، محمدرضا بمانیان*، محمدرضا حافظی

    طراحی مسیرهای خروج برای تخلیه اضطراری به هنگام رخداد حریق یکی از موضوع های عملکردی طراحی معماری است. امروزه می توان عملکرد ساختمان در خروج ایمن افراد به هنگام شرایط اضطراری حریق را با ابزار «مدل سازی تخلیه» سنجید. پژوهش حاضر با هدف بررسی سیستماتیک پژوهش ‏های انجام شده در حوزه مدل سازی تخلیه از ساختمان در هنگام حریق انجام گرفته است. با جستجوی ادبیات تخصصی، پایگاه داده‏ ای متشکل از 152 مقاله ساخته شدند و داده ‏های حاصل از آن برای پاسخ به سه پرسش اصلی بررسی گردیدند. در پرسش اول «جایگاه طراحی معماری در کل پژوهش‏ های حوزه مدل سازی تخلیه حریق» مورد سوال قرار گرفت. مسایل طراحی معماری یک دسته در انواع پنج‏گانه پژوهش‏ های مدل سازی تخلیه هستند و در نمونه ‏های مدل سازی شده نیز تنوعی از مقیاس‏های مختلف در فرایند طراحی ملاحظه می شود. همچنین کیفیتی تحت عنوان «معماری ایمن» تعریف شد و شاخص‏ های مربوطه پنج رویکرد زمان محور، پیکره ‏بندی محور، ظرفیت محور، ازدحام محور و ریسک محور طبقه‏ بندی شدند. پرسش دوم در مورد «عناصر معماری واجد اهمیت در مسایل مدل سازی تخلیه» بود. با بررسی متغیرها در پژوهش ‏های مختلف و رابطه میان آنها دریافت شد که عناصر متعددی از معماری متغیر مستقل در مسایل مدل سازی تخلیه قلمداد می شوند و ویژگی‏ های طراحی آنها با ‏عنوان سنجه‏ هایی برای تبیین متغیرهای وابسته‏ دیگر لحاظ شده‏اند. در پرسش سوم در خصوص «رابطه عناصر معماری با دیگر پارامترهای مدل سازی تخلیه» بود. در مواردی که هدف از مدل سازی ارزیابی یک طرح است؛ نتایج می تواند منجر به اعمال تغییرات زیادی در طرح شود. مدل های تخلیه می توانند از حیث ویژگی‏ های متعددی همچون مقیاس، رویکرد مدل برای نمایش انسان و فضا، و الگوریتم‏ های مسیریابی متنوع و متفاوت باشند. روش‏ های مدل سازی با پیشرفت طراحی رابطه‏ ای متناظر دارند. در مراحل اولیه، فرایند معماری مدل سازی در مقیاس کلان‏ می تواند منجر به رد یا پذیرش یک گزینه طراحی شود، یا همخوانی یا ناهمخوانی طرح را با حدود عملکردی الزامی نشان دهد. در طرح‏ های توسعه یافته‏ تر، مدل سازی در مقیاس خرد به‏ مثابه ابزاری برای تصمیم ‏گیری نهایی در مورد ابعاد، جزییات پیکره‏ بندی‏ ها، و جانمایی ستون‏ها و مبلمان فضا کارکرد دارد. همچنین تلفیق رویکردهای پنج‏ گانه معماری ایمن امکان تدوین چارچوب‏ های عملیاتی برای ارزیابی عملکرد ایمنی تخلیه طرح معماری را فراهم می ‏آورد.

    کلید واژگان: مدل سازی تخلیه, طراحی معماری, عملکرد, ایمنی حریق}
    Atefeh Omidkhah, MohammadReza Bemanian *, MohammadReza Hafezi

    Evacuation modelling is a tool for measuring the performance of building design for safe evacuation of occupants during emergencies such as fires. The first evacuation modelling efforts date back to the mid-70s. To date, a wide range of evacuation models have been developed, with numerous problems having been studied in various scientific disciplines. In the present study, a database of 152 original papers was developed through a systematic search in the field of evacuation modelling, and their data was used to answer three key questions. The first question was that of the role of architectural design in the entire body of research. Architectural design issues are one of the five fields in evacuation modelling research being considered in a variety of scales in the design process. The second question was that of important elements of evacuation modelling. This was answered by data analysis. From the perspective of variables and their relationship, it was found that several elements have been considered as independent variables in evacuation modelling, with their design features being considered as measures to explain other dependent parameters. The third question was that of the relationship between architectural elements and other modelling parameters. When a modelling is aimed at evaluation of a design, the results can cause significant changes in the original design.Modelling methods are also relevant to the levels of design development. In early stages, macroscopic modelling can lead to the rejection or acceptance of a design alternative or schema, or demonstrate whether or not the design conforms to the required performance criteria. In more advanced stages, microscopic modelling is applied as a tool to make fine tunings of dimensions, configuration details and layouts of columns and furniture. The results showed that the swarm intelligence-based methods are the emerging field among microscopic models that can result in lower computational cost and more accurate results.

    Keywords: Evacuation modelling, architectural design, Performance, Fire Safety}
  • شهاب پازوکی*، علی تقوی

    طرح مسیله: بررسی و تحلیل چگونگی شکل گیری و بسط مفهومی از «پرفورمنس» در مطالعات شهری، با تمرکز بر حوزه بلاغی «پیاده روی شهری» و تاثیر این مفهوم بر شکل گیری برداشت های جدید از شهر و روال های شهری، مسیله این تحقیق است.

    اهداف

    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تاثیر مفهوم «پرفورمنس» در گفتمان شهری و معرفی کارآیی آن در مطالعه پدیده های شهری و طراحی فضاهای عمومی شهری انجام شده است.

    روش ها

    روش پژوهش حاضر کیفی است. بر پایه مطالعه کتابخانه ای، نحوه شکل گیری این مفهوم و تاثیرات آن در حوزه مطالعات شهری تحلیل شده است

    یافته ها

    پیاده روی شهری (به ویژه «یله گردی» دبور) به واسطه برخورداری از ظرفیت های درونی، خاستگاه مفهومی از پرفورمنس بوده که نه تنها زمینه ساز تغییر مناسبات شهر با ساکنانش شده، بلکه در پیدایش روال ها و اشکال جدید رفتاری در شهر موثر بوده است. یله گردی عناصری چون بازی، نمایش، مداخله و موقعیت را به نظام شهر تحمیل کرده و شهر را نه بر اساس روایت مسلط پیشین، بلکه بر پایه تجربه ورزی های کنشگران مورد خوانش قرار می دهد.

    نتیجه گیری

    توجه ویژه به فعالیت ها و امور روزمره، مواجهات زودگذر، فرایندهای عمل و کنش های متقابل اجتماعی درزمینه شهر، نیازمند رویکردی است که بتواند منطق عملکردی این فعالیت ها را رمزگشایی کند. پرفورمنس هم به عنوان نوعی رفتار و هم به عنوان نوعی قیاس و روش کارآمد، ظرفیت های خود را در مطالعات شهر نشان داده و به اثبات رسانیده است.

    کلید واژگان: پرفورمنس, پیاده روی شهری, پرسه زنی, یله گردی, گی دبور}
    Shahab Pazouki*
    Aims

    This article discusses the formation of the concept of "performance" and its expansion in urban studies, focusing on the rhetorical field of "city strolling" and the effect of this concept in forming new perceptions of the city and urban practices. The present research was conducted with the aim of evaluating the impact of the concept of "performance" in urban discourse and introducing its effectiveness in the study of urban phenomena and the design of urban public spaces.

    Methods

    The research method is qualitative. Based on library research, the formation of this concept and its effects in the field of urban studies have been analyzed.

    Findings

    City strolling (especially Debord's "Dérive") due to its internal capacities, has been the origin of the concept of performance, which has not only changed the relationship between the city and its residents, but also has been effective in the emergence of new practices and forms of behavior in the city. "Dérive" imposes elements such as play, show, intervention and situation to the city system and reads the city not based on the previous dominant narrative, but based on the experiences of the activists.

    Conclusion

    Special attention to daily practices and affairs, fleeting encounters, action processes and social interactions in the context of the city requires an approach that can decipher the functional logic of these activities. Performance, both as a kind of behavior and as a kind of analogy and efficient method, has shown and proved its potential in city studies.

    Keywords: Performance, City Strolling, Flâneurie, Dérive, Guy Debord}
  • مهسا میرسلامی*، علی عمرانی پور، سارا شریعتی

    بیان مسیله: 

    مسجد به عنوان یک قرارگاه رفتاری، پیوند عمیقی با مخاطب خود برقرار می کند. این هم پیوندی در طول قرون متمادی از پیدایش مساجد تا به امروز  بخشی تفکیک ناپذیر از عملکرد مسجد بوده است. عوامل متعددی بر تجربه های رفتاری و ادراکی مخاطب در فضاهای انسان ساخت از جمله مساجد نقش دارند، از این عوامل، تغییرات شکلی، تنوع گونه بندی و کالبدی در ساختار مساجد بر تجربیات رفتاری و فضایی مخاطب دخیل می باشند. در دهه اخیر می توان شاهد افزایش شکل گیری مساجد محله ای در شهر قزوین بود، ولی متاسفانه اکثر این مساجد فاقد سرزندگی، پویایی و میزان حضور مطلوب مخاطب می باشند و صرفا تبدیل به فضاهای نمازخانه ای شده اند که این امر سبب عدم قابلیت ایجاد پیوند مابین فضا و مخاطبان می شود.

    هدف پژوهش: 

    هدف از انجام این پژوهش کاوشی بر نوع گونه شناسی و کالبد مساجد بر ادراک مخاطب است به نحوی که تجربیات فضایی مخاطبان تاثیرپذیر از نوع هندسه کارشیو، تناسبات، دسترسی های هم سطح و طبقاتی و سلسله مراتب فضایی می باشند. از طرف دیگر؛ تنوع و انطباق پذیری فعالیتی و واسط های ادراکی متاثر از کالبد مساجد بر میزان حضور مخاطبین در مسجد مورد بررسی قرار داده شده است.

    روش پژوهش:

     در پژوهش موردنظر ابتدا؛ جمع آوری اطلاعات، با ثبت رویدادها و فنون کار میدانی، در سه مسجد با ساختار سنتی حیاط مرکزی و سه مسجد با ساختار طبقاتی در شهر قزوین مورد مطالعه قرار گرفته است و به منظور بررسی نقش و جایگاه ساختار کالبدی و هندسی به روش کمی از تیوری نحو فضا با نرم افزار depthmap10 با بکارگیری شاخص های چیدمان فضایی بهره گیری شده است و ازآنجاییکه برای ارزیابی وزن مولفه های موثر بر چگونگی ادراک و رفتار بصورت کیفی نمی توان به تنهایی از روش فوق بهره جست در ادامه از طریق روش پیمایشی و طرح پرسشنامه و آنالیز داده ها توسط نرم افزار آماری  Amous22مورد تحلیل همبستگی قرار می گیرند و روابط معنادار بین متغیرهای دخیل استباط می گردد. یافته های پژوهش نشانگر آن می باشد که گونه بندی و مولفه های کالبدی معماری نظیر؛ توزیع و هم پیوندی، عمق، اتصال فضایی، چیدمان و ارتباط دسترسی های داخلی بر تنوع، انطباق پذیری فعالیتی و همچنین نوع ادراک مخاطب با توجه به واسطه های ادراکی (نیازها و ترجبجات مخاطبین) با مدت توقف و  میزان حضور مخاطبین مسجد، هم پیوندی قوی و مستقیم ایجاد می کنند.

    کلید واژگان: گونه بندی مساجد, کالبد, عملکرد, ادراک, حضورپذیری}
    MAHSA MIRSALAMI*, ALI OMRANIPOUR, SARA SHAREATI

    Statement of Problem: 

    The mosque, as a place of behavior, establishes a deep connection with its audience. This connection has been an inseparable part of the mosquechr('39')s function for many centuries from the emergence of mosques until today.
    Numerous factors play a role in the audiencechr('39')s behavioral and perceptual experiences in man-made spaces, including mosques. Among these factors, changes in shape, variety of types and physical structure in mosques are involved in the audiencechr('39')s behavioral and spatial experiences. In the last decade, we can see an increase in the formation of neighborhood mosques in Qazvin, but unfortunately most of these mosques lack the vitality, dynamism and the desired presence of the audience and have only become prayer spaces, which makes it impossible to create a connection between space and audience.

    Aim of the research: 

    The purpose of this study is to explore the type of typology and body of mosques on the perception of the audience so that the spatial experiences of the audience are affected by the type of Carcio geometry, proportions, peer and class accesses and spatial hierarchy. On the other; The diversity and adaptability of activities and perceptual mediators affected by the body of mosques on the presence of the audience in the mosque have been studied.

    Research method

    In the research, first; Data collection, by recording events and fieldwork techniques, has been studied in three mosques with a traditional structure of the central courtyard and three mosques with a class structure in the city of Qazvin. Space with depthmap10 software has been used by using spatial layout indicators and since to evaluate the weight of components affecting how to perceive and behave qualitatively, the above method can not be used alone through the survey method and questionnaire design and data analysis by Amous22 statistical software Correlation analysis is performed and significant relationships are inferred between the involved variables.
    The research findings indicate that the types and physical components of architecture such as; Distribution and interconnection, depth, spatial connection, arrangement and relationship of internal accesses to diversity, activity adaptability and also the type of audience perception according to perceptual mediators (needs and preferences of the audience) with the duration of the stop and the presence of mosque audience, create a strong and direct relationship.

    Keywords: Mosque Sorting, Body, Performance, Perception, Attendance}
  • حمیدرضا افشار، یوسف شهریاری زاده

    آیین باران‌خواهی هدرسه در ایران، در زمره مراسم‌هایی است که برای تمنای باران در برابر خشم طبیعت به صورت گروهی یا انفرادی اجرا می‌شود. از آنجا که یکی از سازوکارهای موثر و کارآمد در حفظ و ترویج آیین‌های سنتی، بازآفرینی آنها در قالب اشکال هنری نوین است این مقاله به وجوه اشتراک عناصر اجرایی آیین هدرسه که در استان های فارس، کهگلویه و بویراحمد و بوشهر اجرا می‌شده با پرفورمنس می‌پردازد. الگوی غالب در این مقاله نظریه‌ی شکنر پیرامون اجرا و رابطه آن با آیین است. براساس این نظریه، تیاتر و آیین بازتاب یک فعالیت مشترک بشری هستند. هنر اجرا با این قصد که هنر و زندگی نباید از هم جدا باشند تمامی هدفش را بر مشارکتی گذاشته است که تماشاگر برای تکمیل یک اجرا باید انجام دهد تا آن را بیافریند و تکمیلش کند. اجرا رجعت دوباره و امروزی ما به آیین هایی می‌باشد که هنر را با زندگی و مراسم و اداب و رسوم پیوند می‌دهد و تعامل طبیعت و انسان را برقرار می‌نماید. شکنر معتقد است در صورت ترکیب یک آیین با یک رویداد واقعی می‌توان بیشترین استفاده را از یک اجرای گروهی برد. هنر اجرا اهداف و مقاصد آیین‌ها را در دوران ما به عهده گرفته است. روش پژوهش حاضر توصیفی -تحلیلی بوده و برای گردآوری اطلاعات از دو شیوه «کتابخانه‌ای» و «تحقیق میدانی» استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که بین آیین باران‌خواهی هدرسه و هنر اجرا در عناصری چون اجراگر، تماشاگر، زمان، فضا، اشیاء و موسیقی اشتراکاتی وجود دارد.

    کلید واژگان: آیین, پرفورمنس, شکنر, هدرسه, باران خواهی}

    Pray-for-rain ceremony in Iran is one of those which is performed individually or in group to ask for rain against the anger of nature. Since one of the effective mechanisms in keeping and promoting traditional ceremonies is recreation of them in the shape of modern arts, this research suggests the common aspects of performing elements in Hederse ceremony with Performance according . The dominant pattern in this article is the schechner theory about performance and its relation to the ceremony. According to this theory, the theater and the ceremony are the reflection of a common human activity. The art of performance is willing not to separate art and life, its all goal is the share which the audience should do to complete the performance in order to create it and finish it. Performance is the modern return of us to ceremonies which join art to life, traditions and custom. It makes interaction between human and nature. Schechner believes that if we mix a ceremony with a real event, we can use the best out of a group performance. Art of performance is responsible for ceremonies goals in our era. The method in this research is descriptive analysis. Library data and fieldwork are used to collect data. The results from this research show that there are common things between pray-for-rain ceremony of Hederse and art of performance in respect to elements such as performer, audience, time, atmosphere, accessories and music so that can be performed in the form of performance.

    Keywords: ceremony, performance, schechner, Hederse, pray-for-rain}
  • سید رضی موسوی گیلانی*
    هنر پرفورمنس از جمله نمایش های اجرایی در هنر پسا مدرن هست که دارای مولفه های خاصی است. ویژگی هایی همچون جایگزینی اجرا به جای نمایش، بداهه، نبود طرح و سناریوی پیشین، اتفاقی بودن پاره ای از عناصر نمایش نامه، نامتعین بودن زمان و گاه مکان، تقلیل فاصله میان نمایش و واقعیت و حضور جدی مخاطب از خصوصیات این نوع اجرا است. میان عناصر هنر پرفورمنس و اجراهای عاشورایی که توسط شیعیان و عزاداران عاشورایی شکل می گیرد، نوعی نزدیکی و قرابت به چشم می خورد. در اجراهای عاشورایی ای که توسط گروه ها و هییت های عزاداری اجرا می گردد، نخل گردانی، علم گردانی، زنجیرزنی، سینه زنی، قمه زنی، گل مالی، سنگ زنی، مراسم جوش، شام غریبان، دسته های عزاداری و امثال آنها که عزاداران خود در حال انجام کنشی آیینی هستند، از جمله مصادیق اجرا است. در واقع این اجراها نه جهت نمایش بلکه نوعی اجرا هست که گویی برای اجراکنندگان یک عمل عبادی و آءینی است و صرفا وجه نمایشی، تصنعی و ساختگی ندارد. این مقاله کوششی است که شباهت ها یا تفاوت ها میان اجراهای پرفورمنس آرت و اجراهای عاشورایی را بیان کند و گونه ای خاص از ادبیات نمایشی معاصر را که مخاطبان خاص خود را در دوران پسا مدرن به همراه دارد، در سنجه مقایسه با یک هنر آیینی شیعی قرار دهد و به علاوه مشخص سازد که آیا به نمایش کشیدن شخصیت و چهره معصومین و پیشوایان دینی در هنرهای نمایشی و اجرایی از منظر فقهی مشروعیت دارد یا خیر.
    کلید واژگان: هنر پرفورمنس, اجراهای عاشورایی, نمایش, اجرا, فقه نمایش و اجرا}
    Seyed Razi Musavi Gilani *
    Performance art is one of the performance shows in post-modern art, which has special components. Features such as replacing the performance instead of the show, improvisation, the absence of a previous plan and scenario, the randomness of some elements of the play, the indeterminacy of time and sometimes the place, reducing the distance between the show and reality, and the serious presence of the audience are the characteristics of this type of performance. Between the elements of performance art and the Ashura performances that are formed by Shiites and Ashura mourners, a kind of closeness and kinship can be seen. In the Ashura performances performed by mourning groups and groups, palm twirling, flag twirling, chain swinging, chest swinging, machete swinging, financial flower, stone throwing, boiling ceremony, dinner of strangers, mourning groups and the like, which the mourners themselves are doing Ritual actions are examples of performance. In fact, these performances are not for show, but a kind of performance as if it is a religious and ritual act for the performers, and it is not merely a show, artificial and fake. This article is an attempt to express the similarities or differences between performance art performances and Ashurai performances and to compare a specific type of contemporary dramatic literature that has its own audience in the post-modern era with a Shiite ritual art. and also clarify whether it is legal from a jurisprudential point of view to display the character and face of the innocents and religious leaders in performing and performing arts.Drama and performance throughout the history of human life and in the history of art has been a way to narrate and retell the stories of human life, and man has always wanted those stories that are attractive and magnificent or bitter and It was sad, show it. For a long time, before cinema and television entered human life, the possibilities of narrating and narrating life stories were realized orally or through quotations, then through story writing, drama, and sometimes through visual arts such as painting. Storytelling was done. Therefore, the art of performance or in a new term, the art of theater has found a special place in cultural traditions such as ancient Greece, Rome and Mesopotamia. So that one of the most important arts of ancient Greece, as the origin of mythology, philosophy and literature of the West, is dramatic literature, and people like Aristotle, in his art of poetry, leans towards dramatic literature and fiction more than any other art, and discusses aesthetic issues in this context. Pay attentionBy examining library sources and written documents about performance shows in the postmodern era, as well as examining written and observational works of Ashurai performances, it is clear that many works have been written independently about these two performances, some of which The works in this article have been studied and cited. However, no work has been seen on a comparative study between these two drama traditions. In fact, the comparative study is the product of the measurement and evaluation between two issues, and in this article, an attempt has been made to examine the similarities and differences between these two categories of works in two cultural traditions. But there is no written work about comparative study and no one has addressed it.
    Keywords: performance art, Ashura performances, Show, Performance, jurisprudence of show, performance}
  • سحر طوفان*، حسن معماری، داریوش ستارزاده، مهسا فرامرزی اصل
    بیان مساله

    در هر فضای معماری، از مهم ترین مسایل موردتوجه، نحوه و چگونگی دریافت و فهم کالبد معماری در ذهن مخاطبان می باشد. در واقع این سوال همواره مطرح می باشد که آیا هر کالبد معماری از دید همه آدمیان به یک شکل دریافت و ادراک می شود یا تفاوت های ماهوی در این امر وجود دارد؟ در واقع، سوال اصلی پژوهش این است که کیفیت این ادراک در معماری بناهای یادمانی چگونه بوده است؟سوال تحقیق: ساز و کار کیفیت ادراک بناهای یادمانی معاصر چگونه است؟ کدام یک از مولفه های زیر مجموعه ای در کیفیت ادراک بناهای یادمانی معاصر از دیدگاه مخاطب این آثار، مهم تر می باشد؟

    اهداف تحقیق

    بررسی ساز و کار کیفیت ادراک بناهای یادمانی معاصر با توجه به چارچوب نظری تحقیق.

    روش تحقیق

    مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که برای انجام آن از طرح تحقیق پیمایش استفاده شد. جامعه آماری شامل دانشجویان معماری دانشگاه های مختلف کشور بود. روش نمونه گیری طبقه ای-تصادفی و برای تعیین حجم نمونه آماری از فرمول کوکران در سطح 0.05 استفاده شد. با توجه به حجم جامعه آماری (1700 نفر) و ضرایب تعیین شده حجم نمونه آماری 303 نفر تعیین شد. به منظور گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه بسته استفاده شد. برای انجام تحلیل های تحقیق از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون همبستگی r پیرسون استفاده شد. با توجه به مبانی نظری و ادبیات موضوع، در پژوهش حاضر، می توان سه دسته کلی کیفیت معنایی، کیفیت زیبایی شناسی و کیفیت عملکردی را شناسایی نمود که هر یک، خود به زیرمجموعه ها (مولفه هایی) تقسیم بندی می گردند.

    مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

    در نهایت، نتایج این پژوهش حاکی از آن است که در ارتباط با کیفیت زیباشناسی عینی، مولفه های جامعیت و هماهنگی در بنا (0.67)، نظم و تقارن بنا (0.40)، تزیینات بنا (0.38) و تنوع رنگی بنا (0.14) به ترتیب بیشترین تاثیر مستقیم را بر کیفیت معنایی ادراک شده از بنا (حضور) در مخاطب دارند. در ارتباط با کیفیت زیباشناسی ذهنی، مولفه های معنا بخشی به پیرامون (0.48) و محرک های محیطی (0.34) بیشترین تاثیر مستقیم را بر کیفیت معنایی ادراک شده از بنا در مخاطب دارند. در ارتباط با کیفیت عملکرد، مولفه های مصالح مناسب (0.58) امنیت (0.49)، خدمات ارایه شده (0.47) و استحکام بنا (0.43) به ترتیب بیشترین تاثیر مستقیم را بر کیفیت معنایی ادراک شده از بنا در مخاطب دارند.

    کلید واژگان: کیفیت ادراک, معنا, زیبایی شناسی عینی, زیبایی شناسی ذهنی, عملکرد}
    Sahar Toofan *, Hasan M|Emari, Dariush Sattarzadeh, Mahsa Faramarzi As
    Research Problem

    In any architectural space, one of the most important issues is how to perceive and understand the body of architecture in the minds of the audience. Is it sound that every architectural body creates the same shape and perception of all human beings, or is there an essential difference in this matter? The main question of the research is what was the quality of this perception in the architecture of monuments?Research Question: What is the mechanism of the perceived quality of contemporary monuments? Which of the following components is more important in the quality of perception of contemporary monuments from the perspective of the audience of these works?

    Research Method

     The present study is a descriptive-analytical study that used a survey research design. The statistical population included architecture students of different universities in the country. The stratified random sampling method was used to determine the statistical sample size of Cochran's formula at the level of 0.05. According to the statistical population (1700 people) and the determined coefficients, the statistical sample size was 303 people. To collect data, a closed questionnaire was used. One-way analysis of variance and Pearson r correlation test was used for research analysis. According to the theoretical foundations and literature of the subject, in the present study, three general categories of semantic quality, aesthetic quality, and functional quality can be identified, each of which is divided into sub-components.The

    Most Important Results and Conclusion

     Regarding the dimension of identity and originality of semantic quality, the findings of the regression model show that the quality of mental aesthetics (0.42) and the quality of performance (0.24) have a considerable effect and causal relationship with the dimension of identity and originality of semantic quality. Regarding the sense of the belonging aspect of semantic quality, the findings of the regression model show that the quality of performance (0.32) and the quality of mental aesthetics (0.27) have the most effective impact and causal relationship with the dimension of sense of belonging to the semantic quality of the building. Regarding the readability dimension of semantic quality, the findings of the regression model show that the quality of objective aesthetics (0.41) and the quality of performance (0.34) have a considerable effect and causal relationship with the readability dimension of the semantic quality of the building. Comparison of the findings shows that the quality of services (ie security, strength, and services provided in the building) has a causal effect on all dimensions of the semantic quality of the building, among which has the most effective impact on the readability dimension of the building. But about the mental and objective aspects, the aesthetic quality of the findings is different. In this way, the quality of existing aesthetics has the most effective impact on the legibility dimension of semantic quality and does not have a significant effect on the aspects of originality and identity of semantic quality. While the mental aspect of aesthetic quality has a considerable impact on the dimension of originality and identity of semantic quality and does not have a significant effect on the readability dimension of semantic quality. Also, the objective aspect of aesthetic quality has no important outcome on the sense of belonging aspect of semantic quality. While the mental aspect of aesthetic quality has a significant and causal effect on the sense of the belonging dimension of semantic quality.

    Keywords: Quality of perception, Meaning, objective, subjective aesthetics, performance}
  • سیده زهرا کشفی

    فشن در طول زمان، بر درک ما از بدن دیگران تاثیر داشته و همواره فرم بدن را دستخوش تغییر کرده است. از سال 1860 طراحان فشن در تلاش بودند که به صورت آزاد و خلاقانه با تلفیق صنعت فشن و هنر، ایده‌هایی را تحقق بخشند که بر تاثیر و سلطه‌ی فشن بر زندگی مردم انتقاد کنند. یکی از جنبه‌های فشن در تلفیق با هنر، نمایش‌های فشن بود که در دهه‌ی 1980 و 1990 رشد کرد و در آغاز سده‌ بیست و یکم به اوج خود رسید و توجه خود را به ارزش‌های فرهنگی لباس معطوف کرد. ویکتور و رولف، از طراحان هلندی، به تغییر تناسبات و فرم بدن به واسطه‌ی لباس پرداختند و بر پیوند فشن با نمایش تاکید کردند، بدین‌ترتیب مرزهای فشن و تیاتر و فیلم را متحول نمودند. تغییر در تناسبات لباس و فرم بدن در نمایش‌های فشن، بر حرکت، هدایت و رفتار مدل‌ها تاثیر گذاشت، به گونه‌ای که اهمیت لباس بیش از انسان به نظر ‌رسید. مسیله‌ی قدرت اشیا و تاثیر آن بر رفتار انسان و چگونگی هدایت حرکت او در فضا، از موارد قابل توجه در تیاتر عروسکی به حساب می‌آید، از این‌رو در این پژوهش تلاش بر آن است که به روش تحلیلی و با استفاده از نظریات مارک جانسون در باب حرکت، به بررسی مناسبات اجرای عروسکی و امکانات آن در نمایش‌های فشن ویکتور و رولف پرداخته شده و به این پرسش پاسخ داده شود که نمایش‌های فشن انتقادی آن‌ها چگونه می‌توانند به عنوان یک اجرای عروسکی تلقی شوند؟ از نتایج این تحقیق می‌توان به عروسک‌شدگی انسان به واسطه‌ی لباس در نمایش‌های فشن این کمپانی اشاره کرد و بیان کرد، زمانی که نمایش‌های فشن به اجراهای عروسکی نزدیک می‌شوند، می‌توانند در جهت جذب مخاطب موفق‌تر عمل کنند و از تیاتر عروسکی به مثابه رسانه‌ای برای انتقال نقد خود بهره گیرند.

    کلید واژگان: نمایش فشن, اجرا, تئاتر عروسکی, ویکتور اند رولف, عروسک شدگی}
    Seyedeh Zahra Kashfi

    Fashion over time has affected our perception of other people’s bodies and has always changed the shape of the body. Since 1860, fashion designers have been trying to freely and creatively combine ideas from the fashion and art industries to come up with ideas that critique the impact and dominance of fashion on people’s lives. One aspect of fashion in combination with art was fashion shows, which flourished in the 1980s and 1990s and peaked in the early 21st century, drawing attention to the cultural values of clothing. · Victor and Rolf, Dutch designers, changed the proportions and shape of the body through clothing, emphasizing the connection between fashion and the show, In this way, they changed the boundaries of fashion, theater and film. Changes in the proportions of clothing and body shape in fashion shows affected the movement, direction and behavior of the models, So that the importance of clothing seemed more than human. The power of objects and their effect on human behavior and how to direct their movement in space is one of the significant cases in Puppet Theater. Therefore, in this research, an at- tempt is made to investigate the relationship between puppetry and its possibilities in Victor and Rolf fashion shows, using an analytical method and using Marc Jonson’s theories about movement, and to answer the question that fashion shows Critically, how can they be considered a puppet show? The results of this study include human puppetry through clothing in the company’s fashion shows and stated that when fashion shows approach puppet shows, they can be more successful in attracting audiences and use puppet theater as a medium for conveying criticism. Take advantage of yourself.

    Keywords: Fashion show, Performance, Puppet Theater, Victor &Rolf, Puppetry}
  • صدیقه تدریس حسنی*، مهدی محمدی
    در طول دوره ‏های مختلف تاریخ معاصر شهر تهران، حجم‏ها و مجسمه ‏های شهری میادین همواره از ویژگی‏هایی برخوردار بوده است که کشف چیستی و چرایی حضور آنها در فضای شهری، می‏تواند به خوانش زیبایی شناسانه آثار کمک شایانی نماید. نخستین گام در تسهیل این خوانش و تحلیل‏ها، گونه ‏شناسی مجسمه‏های هر دوره براساس فرم و ریخت و کارکرد و عملکرد آنها است. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مجسمه ‏های شهری از منظر زیبایی‏شناسی (فرم‏شناسی) و کارکرد است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی محسوب می‏شود. جامعه آماری پژوهش حاضر مجسمه ‏ها و المان‏های شهری شهر تهران طی دهه 80 و 90 می‏باشد (219 مجسمه). جهت تحلیل نیز 20 نمونه انتخاب شده است. با بررسی و گونه‏شناسی آثار در دو دهه 80 و 90 می‏توان گفت گونه‏های مجسمه ‏های غیرفیگوراتیو تنوعی از آثار را در بر می‏گیرد که براساس فرم بیانی آنها قابل تقسیم به زیرگروه ‏های حجم معماری، حجم‏های هندسی و حجم‏های نوشتاری است. مجسمه‏ های فیگوراتیو انسانی نیز به دو زیر گروه واقعی و خیالی طبقه ‏بندی شده است. مجسمه ‏های خیالی، آثاری را شامل می‏شود که به رغم فرم انسانی، مصداقی در واقعیت ندارند و براساس تخیلات ذهنی ساخته شده‏اند. در دهه 80 بیشترین حجم مجسمه ‏ها به مجسمه ‏های خیالی (مشاهیر) تعلق دارد ولی دهه 90  رواج مجسمه ‏های واقعی از شخصیت‏های علمی و شهدای انقلاب اسلامی و جنگ اتفاق می افتد. نتایج حاکی از آن است که در دهه 80، و 90 عمده مجسمه‏ ها از فرم فیگوراتیو پرخوردار بوده ‏اند. همچنین عمده کارکردهای این مجسمه‏های شهری شامل ارتقای سطح آگاهی جامعه (انتقال مفاهیم و ارزش‏های فرهنگی و مذهبی)، ایجاد زیبایی بصری، هویت بخشی به مکان، القای حس مکان ‏نمایی، تداعی رویدادهای خاص، بازخوانی فرهنگ و نمایش تعلقات دینی و ارزشی، تقویت و تشدید مرکزیت و میدان، معنابخشی به نام‏گذاری میدان یا مکان، ایجاد یک نشانه و نماد شهری و ایجاد حس تعلق خاطر و آرامش بوده است.
    کلید واژگان: المان شهری, مجسمه ‏سازی, کارکرد و عملکرد, فرم ‏شناسی}
    Sedighe Tadris Hasani *, Mahdi Mohammadi
    During the different periods of the contemporary history of Tehran, the volumes and urban sculptures of the squares have always had the characteristics that the discovery of what and why their presence in the urban space can help the aesthetic reading of the works. The first step in facilitating these readings and analyzes is the typology of the sculptures of each period based on their form and shape and function. The main goal of the current research is to investigate urban sculptures from the perspective of aesthetics (formology) and function. This research is considered practical in terms of purpose. The statistical population of the current research is the sculptures and urban elements of Tehran during the 80s and 90s (219 sculptures). 20 samples have been selected for analysis.By examining and typifying the works in the 80s and 90s, it can be said that the types of non-figurative sculptures include a variety of works, which can be divided into subgroups of architectural volumes, volumes of Geometric and written volumes. Figurative human sculptures are also classified into real and imaginary subgroups. Imaginary sculptures include works that, despite the human form, do not have an example in reality and are made based on mental imaginations. In the 80s, the largest number of statues belong to imaginary statues (celebrities), but in the 90s, we are faced with the spread of real statues of scientific figures and martyrs of the Islamic Revolution and war. The results indicate that in the 80s and 90s, most of the sculptures were figurative. Also, the main functions of these urban sculptures include raising the level of society's awareness (transmitting cultural and religious concepts and values), creating visual beauty, giving identity to a place, inducing a sense of place, evoking special events, retelling culture and showing religious affiliations. and value, strengthening and intensifying the centrality of the square, giving meaning to the naming of the square or place, creating an urban sign and symbol, and creating a sense of belonging and peace.
    Keywords: urban element, sculpture, function, performance, Morphology}
  • کتایون تیموریان*، پروانه زیویار، سیدمانی اثنی عشری

    امروزه اهمیت و نقش مبلمان شهری از اجزای ضروری شهرها محسوب می شود. هدف تحقیق حاضر ارزیابی عملکرد مبلمان شهری در بهبود کیفیت گرافیک محیطی محله صادقیه تهران است. روش شناسی حاکم بر پژوهش توصیفی- تحلیلی و به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر اسنادی- میدانی است و به منظور تدوین مبانی نظری و استخراج شاخص های تحقیق در قالب پرسشنامه در جهت بهبود کیفیت گرافیک محیطی استفاده شده است. در تحلیل یافته های پژوهش از آزمون های آماری در قالب نرم افزار Spss برای بررسی عوامل موثر بر مبلمان شهری در بهبود کیفیت گرافیک محیطی استفاده شده است. در تحلیل یافته های پژوهش عوامل موثر بر عملکرد مبلمان شهری مانند عوامل کالبدی (10 گویه)، عوامل اقتصادی (8 گویه) و عوامل اجتماعی (8 گویه) استفاده شده است. به منظور بررسی رابطه بین معیارها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بین دو معیار اجتماعی و اقتصادی با اطمینان 95% همبستگی مستقیم وجود دارد. در محاسبه همبستگی بعد اقتصادی و کالبدی ازآنجاکه سطح معناداری رابطه بین این دو معیار از 0.01 کمتر بود؛ بنابراین می توان گفت بین بعد اقتصادی و کالبدی با اطمینان 99% رابطه وجود دارد. نتایج محاسبه رگرسیون چند متغیره بین متغیر مستقل و متغیر وابسته نشان داد که رابطه خطی بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد.

    کلید واژگان: عملکرد, مبلمان شهری, گرافیک محیطی, محله صادقیه, تهران}
    Katayoun Teymourian *, Parvaneh Zivyar, Seyed Mani Esnaashary

    Today, the important and role of urban furniture is an essential component of cities. The purpose of this study is to evaluate the performance of urban furniture in improving the quality of environmental graphic in Sadeghieh neighborhood of Tehran. The methodology governing the research is descriptive –analytical and in terms of purpose is applied research. The method of date collection in the present study is documentary-filed and has been used to develop theoretical foundation and extract research indicators in the form of a questionnaire to improve the quality of environmental graphics. In analyzing the research finding, statistical test in the form of Spss software have been used to investigate the factors affecting urban furniture in improving the quality of environmental graphics. In analyzing the research findings, factor affecting the performance of urban furniture such as physical factors (10 items), economic factors (8items) and social factors (8items) have been used. Coefficient was used to investigate the relationship between the criteria. The results showed that there is a direct correlation between two social and economic criteria with 95% confidence. In calculating the correlation between economic and physical dimensions, since the significance level of the relationship between these two criteria was less than 0.01; therefore, it can be said that is relationship between the economic and physical dimensions with 99% confidence. The results of multivariate regression calculation between independent variable and dependent variable showed that there is a linear relationship between independent and dependent variable.

    Keywords: performance, urban furniture, Environmental Graphics, Sadeghieh neighborhood, Tehran}
  • غلامرضا کارگرشورکی، محمد مزیدی شرف آبادی، ابوالقاسم عاصی

    فاصله‌گذاری یا بیگانه‌سازی که اساس تیاتر حماسی را تشکیل می‌دهد، استفاده از کنش یا واکنش‌هایی توسط بازیگران با عوامل نمایش است که به صورت عملی صورت می‌گیرد تا از همذات‌پنداری تماشاگر با شخصیت‌های قصه و درگیری احساسی با رویدادها جلوگیری کند و باور او را از واقعی بودن آنچه بر صحنه‌ی نمایش می‌بیند، دور سازد. این اتفاق با هدف از بین نرفتن هوشیاری تماشاگر از موقعیتی که در آن قرار دارد و سوق دادن او به مسیر تفکر و تعقل درباره‌ی پیام نهفته در اثر، شکل می‌گیرد.
    اما آیا در تعزیه هم فاصله‌گذاری با چنین رویکرد و هدفی صورت می‌گیرد؟ آیا در تعزیه قرار نیست مخاطب با شخصیت‌های حماسی همذات‌پنداری کند؟ آیا فاصله قدسی شخصیت‌های حماسی تعزیه با تماشاگران یک مانع بر سر راه همذات‌پنداری محسوب می‌شود؟
    فاصله‌گذاری تعزیه با فاصله‌گذاری در تیاتر اپیک، تفاوت‌های ماهوی دارد. شبیه خوان تعزیه همچون بازیگر تیاتر اپیک هرگز خود را با نقش یکی نمی‌داند. اما نکته‌ی اصلی‌ای که این فاصله‌گذاری را از نوع برشتی آن متمایز می‌کند، تفاوت در هدف و معنای فرم است. درحقیقت برشت این بیگانگی را برای دور کردن احساسات مخاطب و بیداری عقل و قضاوت او به کار می‌گیرد، اما تعزیه با عقلانیت از نوع برشتی آن کاری ندارد و همچنان که توجهی به اندیشه و مفاهیم عقلانی دارد در کار برانگیختن احساسات است. بیگانه‌سازی در تعزیه تنها به این دلیل رخ میدهد که شبیه خوان به هیچ روی خود را واجد ارزش و لایق بودن در نقش اولیا نمی‌داند و در قالب اشقیا رفتن را نیز لعین ابدی شدن می‌پندارد. در حقیقت بیگانگی و فاصله‌ی شبیه با نقش، ریشه‌ای کاملا ایمانی و مذهبی دارد؛ در حالی که بیگانگی تیاتر اپیک عقلانی و انقلابی است.
    فاصله‌گذاری یکی از دلایل جذابیت تعزیه و باعث گسترش و ماندگاری هر چه بیشتر این نمایش ملی و مذهبی بین مردم است. موضوعی که تعزیه به آن می‌پردازد، برخلاف تیاتر غرب، زندگی واقعی و آدم‌های روزمره نیست، بلکه مضمون‌ها و شخصیت‌ها به نویسنده و کارگردان و بازیگر تعزیه اجازه نمی‌دهند که به فکر واقعی جلوه دادن نمایش و طبیعی نمایاندن آن بیفتند؛ به طوری که در اجرای تعزیه همواره فاصله‌ی میان واقعه‌ی کربلا و آنچه به نمایش گذاشته می‌شود و فاصله‌ی میان نقش، یعنی امامان و معصومان با بازیگرانی که آن نقش‌ها را بازی می‌کنند آشکار است. اما آنچه سبب این جدایی و فاصله در تعزیه می‌شود، همانا اعتقاد مذهبی نویسنده، کارگردان، بازیگران و در مجموع دست اندرکاران تعزیه است.
    بر این اساس، این تحقیق قصد دارد با ارزیابی عملکردهای فاصله‌گذاری در تعزیه این رویکرد را به ویژه در اجرا مورد شناخت و تحلیل قرار دهد و به دنبال پاسخ به این پرسش است که «هدف از فاصله‌گذاری در نمایش تعزیه ایرانی چیست؟» و «تعزیه با کمک تکنیک فاصله‌گذاری به دنبال چه نوع تاثیر‌گذاری بر مخاطبش است؟»
    این تحقیق به روش توصیفی و تطبیقی، با استفاده از منابع کتابخانه‌ای انجام می‌شود. روش جمع آوری اطلاعات هم اسنادی، مصاحبه میدانی و کتابخانه‌ای با استفاده از منابع معتبر است که پس از ارایه و ارزیابی داده‌ها نگارنده به تحلیل آنها و نتیجه گیری درباره‌ی مسیله‌ی تحقیق خواهد پرداخت.

    کلید واژگان: تعزیه, فاصله گذاری, نمایش, برتولت برشت, نمایش ایرانی}
    Gholamreza Kargar Shouraki, Ali-Mohammad Mazidi Sharaf-Abadi, Abolghasem Asi

    Distancing or alienation that forms the basis of epic theater is actually using actions or reactions by the actors or the crew that are done deliberately to prevent the audience from identifying with the characters of the story and emotionally being engaged in events and divert their beliefs from the reality of what they watch on stage. This is done with this aim that the viewers are not losing their awareness of the current situation and putting them through thinking and reasoning about the hidden message of the play. But Is distancing with such an approach and goal used in Taziyeh? Isn’t the audience supposed to identify with the epic characters in Taziyeh? Is the sacred distance of the epic characters in Taziyeh with the audience an obstacle for identification? There is a basic difference between distancing in Taziyeh and distancing in epic theater. Like the epic theater actors, Taziyeh actors never equate themselves with the roles. But the main point which distinguishes this type of distancing with the Brechtian one is the difference in the aim and meaning of the form. In fact, Brecht uses this alienation for diverting the audiences’ emotion and to awaken their mind and judgment, but Taziyeh has nothing to do with Brecht-type rationality, and as it focuses on rational thought and concepts, it seeks to arouse emotions as well. Alienation in Taziyeh occurs only because Taziyeh performers never consider themselves that qualified and worthy for the role of saints _ protagonists_, and if they get the villains _the antagonists_ roles, they believe they are eternally cursed. In fact, the alienation and distancing of the performer with the role similar to the role is completely rooted in religion. While the alienation of epic theatre is rational and revolutionary. Distancing is one of the reasons for Taziyeh attractiveness and it causes the expansion and permanence of this national and religious play among people. Unlike West theater, Taziyeh subject is not from the real life and ordinary people, but the themes and characters do not allow the writer, director and performers to think of making the play seem real and natural; So that in Taziyeh, the distance between Karbala event and what is shown, and the distance between the roles _Imams and the Infallibles_ and the performers is always clear. But what causes this separation and distance in Taziyeh is the religious belief of the writer, director, performer and in general all the involved people.

    Keywords: Taziyeh, distancing, performance, Bertolt Brecht, Iranianperformance}
  • علیرضا دربان آستانه*، سمیه سادات موسوی

    آنچه در تعیین هدف توسعه کشورها بسیار حایز اهمیت است بررسی مدیریت روستایی و عملکرد آن در برنامه ریزی روستایی از پایین به بالا می باشد. دهیاری به عنوان سازمان اصلی مدیریت روستایی نقش مهم و تاثیرگذاری در تحقق توسعه پایدار روستایی دارد. این توسعه تا حد زیادی به رضایت اعضای آن بستگی دارد؛ بنابراین، هیچ توسعه ای بدون مشارکت، رضایت مندی و اعتماد اجتماعی روستاییان شکل نمی گیرد. براین اساس پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و تحلیل رضایت مندی روستاییان از عملکرد دهیاری ها، از لحاظ ماهیت توصیفی- تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. داده ها به دو روش میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده اند. جامعه آماری آن را سه شهرستان ازنا، خرم آباد و کوهدشت از استان لرستان تشکیل می دهند. 344 روستا براساس سه شاخص: توزیع فضایی در سطح شهرستان، درجه دهیاری و سابقه تاسیس دهیاری انتخاب شدند. رضایت روستاییان از عملکرد دهیاری ها در سه زمینه کارکردهای پایه و عملکردی، کارکرد انگیزشی و کیفیت خدمات (قابلیت اطمینان، مسوولیت پذیری، بعد فیزیکی، سبک مدیریت و همدلی)، موردمطالعه و با استفاده از مدل کانو، ارزیابی شکاف کیفیت خدمات و نرم افزار Spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که بیشترین رضایت ساکنین منطقه مورد مطالعه به ترتیب از: قابلیت اطمینان، مسوولیت پذیری، بعد فیزیکی، سبک مدیریت، کارکرد انگیزشی، کارکرد پایه ای و عملکردی می باشد و کمترین رضایت آن ها از همدلی دهیاری ها است.

    کلید واژگان: ارزیابی, رضایت مندی, عملکرد, دهیاری}

    What is very important in determining the development goal of countries is the study of rural management and its performance in rural planning from the bottom up. Dehyari, as the main organization of rural management, has an important and effective role in achieving sustainable rural development. This development largely depends on the satisfaction of its members. Therefore, no development can take shape without the participation, satisfaction and social trust of the villagers. Therefore, the aim of the present study is to evaluate and analyze the satisfaction of villagers with the performance of rural areas, in terms of descriptive-analytical nature and in terms of practical purpose. Data were collected in two methods field and library. Its statistical population consists of three cities of Azna, Khorramabad and Kuhdasht of Lorestan province. 344 villages were selected based on three indicators: spatial distribution at the city level, Dehyari degree and Dehyari establishment history. Villagers' satisfaction with the performance of villages in the three areas of basic and functional functions, motivational function and service quality (reliability, responsibility, physical dimension, management style and empathy), studied and using Kano model, evaluation of service quality gap and Spss software was analyzed. The results show that the highest satisfaction of the residents of the study area is: reliability, responsibility, physical dimension, management style, motivational function, basic and functional function and its lowest satisfaction, respectively. is the sympathy of the villagers.

    Keywords: Evaluation, Satisfaction, Performance, Rural}
  • قدیر فیروزنیا*، اسمعیل زیارتی نصرآبادی، علیرضا دربان آستانه، مصطفی طالشی

    مدیریت روستایی در ایران پس از فراز و فرودهای بسیار، با شکل گیری شوراهای اسلامی و استقرار نهاد دهیاری، تجربه جدیدی را آغاز نمود. اکنون که حدود دو دهه از آغاز فعالیت الگوی نوین مدیریت روستایی می گذرد، با توجه به تعدد و پراکندگی روستاها از یک سو و مسایل و مشکلات مرتبط با تجهیز، توانمندسازی، صرفه اقتصادی ارایه خدمات و . . . از سوی دیگر، بازآرایی الگوی جاری ضروری بوده و در این فرآیند نیز سنجش رضایت روستاییان به عنوان ذی نفعان اصلی حایز اهمیت است. پژوهش حاضر از لحاظ ماهیت کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی می باشد. داده ها به دو روش میدانی و کتابخانه ای جمع آوری شده اند. جامعه آماری آن  مشتمل بر تمامی شهرستان های استان قزوین می باشد. از هر شهرستان یک یا دو بخش با مد نظر قرار دادن شاخص های گستردگی فضایی و تعداد روستاهای دارای دهیاری انتخاب،در سطح هر بخش نیز، یک دهستان انتخاب و در هر دهستان نیز متناسب با تعداد روستاهای دارای دهیاری، روستاهای هدف  براساس شاخص های موصوف انتخاب شده اند. در مجموع تعداد 427 پرسشنامه از اهالی 40 روستا تکمیل شده است. رضایت روستاییان از عملکرد دهیاری ها در سه بعد؛ الزامات عملکردی، الزامات اساسی و الزامات انگیزشی و در هشت مولفه مرتبط با این ابعاد، با استفاده از مدل کانو، ارزیابی شکاف کیفیت خدمات و نرم افزار Spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج تحقیق گویای آن است که، بیشترین میزان رضایت در ابعاد سه گانه موصوف، مربوط به بعد عملکردی بوده است. همچنین در بین 9 بخش مورد مطالعه از شش شهرستان استان قزوین، بالاترین میزان رضایت از عملکرد دهیاری ها، به ترتیب مربوط به بخش دشتیابی شهرستان بویین زهرا و بخش طارم سفلی شهرستان قزوین و کمترین میزان رضایت نیز به ترتیب مربوط به بخش بشاریات شهرستان آبیک و بخش رامند شهرستان بویین زهرا بوده است.

    کلید واژگان: ارزیابی, رضایت مندی, عملکرد, دهیاری, قزوین}

    Rural management in Iran, after many ups and downs, began a new experience with the formation of Islamic councils and the establishment of the Dehyari institution. Now that almost two decades have passed since the beginning of the new model of rural management, Due to the multiplicity and dispersion of villages on the one hand and issues and problems related to equipment, empowerment, economic efficiency of providing services and... On the other hand, Rearranging the current pattern is essential. And in this process, measuring the satisfaction of the villagers as the main stakeholders is important. The present study, which aims to evaluate and analyze the satisfaction of villagers with the performance of rural areas, It is descriptive-analytical in nature and practical in purpose. Research data were collected in two methods field and library.The statistical population of the study includes all cities of Qazvin province. One or two sections of each city have been selected taking into account the indicators of spatial extent and the number of villages with rural areas. In the next, according to the number of villages with rural areas, the target villages were randomly selected. A total of 427 questionnaires from residents of 40 villages in Qazvin province have been completed. Villagers’ satisfaction with the performance of rural management (Dehyari) was analyzed in three dimensions of functional requirements, basic requirements and motivational requirements and in eight components related to these dimensions, using Kano model, service quality gap assessment and SPSS software. The results of the research show that the highest level of satisfaction in the three dimensions mentioned was related to the dimension of performance requirements and then related to the dimension of basic requirements and the dimension of motivational requirements, respectively. Also, among the nine sections studied from the six cities of Qazvin province, the best level of satisfaction with the performance of rural areas is related to the “Dashtiabi” section of “Buin Zahra” city, “Tarom Sofla” section of Qazvin city and “Ziaabad” section of “Takestan” city. The lowest level of villagers’ satisfaction was related to “Beshariyat” section of “Abiek” city and “Ramand” section of “Buin Zahra” city

    Keywords: Evaluation, Satisfaction, Performance, Dehyari, Qazvin}
  • نشانه شناسی وجودی و کاربرد آن در موسیقی: نظریه زمیک و تولد آن از روح موسیقی
    ارو تاراستی*

    نشانه شناسی وجودی نظریه جدیدی است که از تلفیق نشانه شناسی کلاسیک (مکتب پاریس) و فلسفه قاره ای بر آمده است، و ما را به دونظریه «تصعید» و «زمیک» هدایت می کند. ما از طریق زمیک چهار حالت وجودی (هگل) را که از طریق مقولات «من» و «خویشتن» تفسیر می گردد درمی یابیم، که اول در یک مربع نشانه شناسی قرار گرفته و سپس توسط دو حرکت «والایش» و «تجسد» به حرکت درمی آیند. الگویی جدید برای تحلیل موسیقایی از این نقطه آغازین شکل می گیرد. در پس زمینه، دو راه والایش وجود دارد: فراصعود و فرافرود، که به عنوان اطوار گفتمان موسیقایی ظاهر می شوند. در نهایت، این امر به «نفس کشیدن دست» در پیانو نوازی ژول ژانتی، معلم پاریسی، نزدیک است. افزون بر این، در تاریخ، این ایده در برخی از یادداشت هایکتاب قهوه ای ریچارد واگنر وجود دارد که به فلسفه هندویی اشاره می کند. این امر پیامدهای خود را در تمام نظریه نشانه شناسی وجودی به منزله یک نظام متافیزیکی داشته است.

    کلید واژگان: موجودیت, من و خویشتن, اطوار, تصعید, نشانه شناسی, اجرا}
    Existential Semiotics and its Application to Music: The Zemic Theory and its Birth from the Spirit of Music
    Eero Tarasti*

    Existential semiotics, a new theory stemming from combination of classical semiotics (Paris school) and continental philosophy, has led us to two notions of transcendence and – zemic. By zemic we understand four modes of being (Hegel) interpreted via the categories of Moi and Soi, inserted first to a semiotic square and then dynamized by two movements of sublimation and embodiment. A new model for music analysis grows from this starting point. In the background loom the two ways of transcending: transascendence and transdescendence (Jean Wahl), which appear as gestures of musical discourse. Ultimately this is close to the ’breathing of the hand’ at the piano playing method by the Parisian teacher Jules Gentil. Moreover, historically, the idea occurs also in some notes in the Brown Book by Richard Wagner referring to Indian Hindu philosophy. This has its consequences in the whole of theory of existential semiotics as a metaphysical system.

    Keywords: existentiality, Moi, Soi, gestures, transcendence, semiotics, performance}
  • لیلا سروندی، شمس الملوک مصطفوی*، اسماعیل شفیعی

    مارینا آبراموویچ، هنرمند یوگسلاوی تبار در حوزه هنر مفهومی است که از اوایل1970 با تمرکز بر بدن خود، به مثابه سوژه و رسانه اصلی هنرش، رویکردی متفاوت نسبت به مخاطب داشته است. موریس مرلو پونتی نیز از فیلسوفان پدیدارشناس و اگزیستانسیالیسم قرن بیستم  است که در پدیدارشناسی ادراک،در قالب تجربه ای «بدن مند» به بحث در مورد «دیگری» پرداخته است. او هنر مدرن را پدیدار کننده عالمی می داند که نظرگاه متفاوتی برای هنرمند و مخاطب ایجاد کرده است. هدف این پژوهش تبیین مفهوم مخاطب با رویکرد پدیدارشناسانه موریس مرلوپونتی ، براساس مفاهیم «بدن مندی» و «دیگری» در اجراهای مارینا آبراموویچ، با عناوین «هنرمند حاضر است» و «ریتم صفر» است که با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و جمع آوری داده ها از طریق منابع کتابخانه ای ، فیلم و پایگاه های معتبر اینترنتی صورت گرفته است. این پژوهش به این پرسش پاسخ می دهد که مخاطب در اجراهای مارینا آبراموویچ چه مفهومی دارد؟ اهمیت این تحقیق ایجاد درک متفاوت مفهوم مخاطب توسط هنرمندانی است که تلاش می کنند به جای اینکه محتوایی را برای مخاطب آماده کنند خودرا در موقعیت یک مخاطب قرار دهند تا «سطح آگاهی» خود را تغییر دهند .این امر موجب غنای بیشتر معنا و تعمیق رابطه تماشاگر و اجراگر می شود. از مهمترین دستاوردهای این پژوهش می توان به این نکته اشاره نمود که طبق تعاریف موریس مرلوپونتی در مورد «دیگری» مخاطب به واسطه درهم تنیدگی با اثر هنری و هنرمند، ابزاری برای کنش مخاطب می شود واین امر عامل معنا بخشی و آگاهی برای خود هنرمند است.

    کلید واژگان: مارینا آبراماوویچ, موریس مرلو پونتی, پدیدارشناسی ادراک, بدن, دیگری, پرفورمنس}
    Leila Sarvandi, Shamsolmolook Mostafavi, Esmaeel Shafiee

    Marina Abramovic, a Yugoslav artist in the field of conceptual art, has been creating works of “art” since the early 1970s. By focusing on her body as the subject and mainstream of her art, she has taken a different approach to the audience in her performances. In his phenomenology of perception, Maurice Merleau Ponty also discusses the “other” in the context of a “body” experience. He has been a philosopher of phenomenology and existentialism of the twentieth century and considers modern art to be the emerging world that has created a different perspective for the artist and audience. The purpose of this research is to explain the concept of the audience with the phenomenological approach of Maurice Merleoponti, based on the concepts of “ Embodyment “ and “Other” in Marina Abramovic’s performances, titled “Zero Rhythm” and “Artist Present”. Data collection was done through library resources, videos, and reputable internet sites. This research answers the question of what does the audience mean in Marina Abramovic’s performances? The importance of this research is to create a different understanding of the concept of audiences by artists who try to position themselves in the audience instead of preparing content for the audience to change their “level of awareness”. This further enriches the meaning and deepens the viewer-performer relationship. One of the most important findings of this study is that according to Maurice Merleoponti’s definitions of the “other” of the audience becomes a tool for audience action through the interplay of art and artist, and this is a factor of meaning and awareness for the artist himself.

    Keywords: Marina Abramovic, Maurice Merleau Ponty, Perception Phenomenology, Body, Another, Performance}
  • Mahshid Ghorbanian*

    Zoning has always been one of the basic tools of land use control available. Zoning is the regulation and restriction of land uses according to a predetermined plan. This paper will present a look at conventional zoning, its origins, the evolution of the zoning, and the scope of zoning types. Regardless of the varieties, most zoning codes can be classified into at least one of the following broad categories: Euclidean zoning, Performance/Impact zoning, Incentive zoning, Form-based zoning and Hybrid Zoning. In this article, a descriptive-analytical method is used to review the existing documents and extract the materials in order to introduce the approach of FBC, its advantages and disadvantages. So, after defining each concept, the Critiques of Euclidean Zoning will be explained and then a new approach of zoning named Form-based Codes will be introduced to develop a better way of zoning in order to select homogenous areas of urban and rural terrain to adopt determined and certain rules of planning.

    Keywords: Euclidean, non- euclidean zoning, Performance, Impact zoning, Incentive zoning, Form-based zoning, Hybrid zoning}
  • پیام فروتن یکتا*
    در عرصه پژوهش تیاتر یونان، کمتر تحقیقی درباره چگونگی طراحی صحنه این آثار انجام شده است. با بررسی نمایشنامه های یونانی، مکان های اجرا، منابع موجود و کشفیات جدید باستان شناسی، می توان به نتایج مهمی در این زمینه دست یافت؛ نتایجی که چهره برخی از بزرگان تیاتر یونان را متحول می سازد. اگرچه بسیاری از محققان تیاتر، اشیل را تنها به عنوان یک تراژدی نویس می شناسند؛ اما او نوآوری های متعددی در اجرای نمایش های خود نیز داشته است. با بررسی نوآوری ها و دستور صحنه های نمایشنامه های اشیل، به یک پرسش بنیادین می رسیم. آیا نمی توان از او به عنوان یکی از نخستین طراحان صحنه تیاتر یاد کرد؟ در جایی که دستور صحنه های اشیل از پیچیدگی های صحنه پردازی های او پرده برمی دارند. این نوشتار تلاش دارد تا به واسطه پژوهش در نمایشنامه های اشیل و منابع پیرامون وی، به نقش او در ارتقای طراحی صحنه تیاتر پی ببرد. مقاله حاضر کوشش کرده تا ضمن تاکید بر اهمیت اشیل در عرصه نمایشنامه نویسی، چهره جدیدی از وی به نمایش بگذارد. چهره ای که نشان می دهد اشیل علاوه بر نگارش نمایشنامه، طراح صحنه چیره دستی نیز بوده و با این عرصه آشنایی کامل داشته است. در این پژوهش بنیادی با استفاده از منابع کتابخانه ای از روش تحلیلی و تاریخی استفاده شده است.
    کلید واژگان: اشیل, طراحی صحنه, تئاتر یونان باستان, نقاشی صحنه, دستور صحنه, اجرا}
    Payam Foroutan Yekta *
    If we consider the concept of ritual ceremonies and festivals throughout the history of theatre, the birth and core of all productions begins with ancient Greece and Aegean civilizations and the influential number of tragedies and comedies, such as the plays of Euripides, Aeschylus, Sophocles and Aristophanes and others, which have come to us from that time. There have been many continuous studies on Greek theater, ritual ceremonies, myths, Philosophy and so on; however previous studies focused more on the content, concepts, structures and philosophy of Greek plays while fewer studies have been conducted and focused on the modality of the scenic designs of these works. For example, construction of stage, styles of stage design, the painting of Pinakes (flats) and Priaktoi (Three dimensional volumes and prisms used on the stage), the most famous of stage designers and painter of scenes. Because of the nature of set designs and theatrical scenery which with the completion of each show is dismantled, there are limited written and visual resources and documentations in this field. However, by investigating the plays production venues, available limited resources and new discoveries of archeological sites, we can reach discern significant and relevant results in this regard. Aeschylus was considered as one of the greatest ancient Greek playwrights as a poet who according to many scholars was the first tragedy writer in the history of the theater. Many scholars of theater have known Aeschylus only as a tragedy writer even though he is credited with several innovations in regards to directing and dictating complete details in his plays. Increasing the number of actors from one person to two, reducing the importance of the singers’ presence in the plays and bringing up dialogs between actors are considered totally as Aeschylus’ innovations. However, by checking the scenes of his plays and paying attention to the fact that Aeschylus draws his own plays on stage, perhaps he could be considered one of the first scenic designers in theater history. Whereas in ancient Greece there was no scene designer and the artist was known as the scene painter. This study tries to explore Aeschylus’ role in the development and promotion of the ancient Greek theater design via review and research of his plays and written references around him and Greek theater; a known form of scenery that continued alongside the Classic and Hellenic architecture for centuries and its structures and systems continued up to the Renaissance and even centuries later. In this study, several articles and books written in this field have been applied and identify Aeschylus in the scenery of the Greek theater as one of the first scene writers for theater history, while studying the role of and attempting to emphasize his importance in regards to play writing and introducing a new face to his audiences. In this research, historical and analytical methods have been used to direct us to the magnificent of the Ancient Greeks and the continuous credit and influence that they continue to have on modern theatre.
    Keywords: Aeschylus, Scenic Design, Ancient Greek Theater, Scene Painting, Performance}
  • ایمان فخر*
    اختصاص زمان لازم برای تمرین، عاملی اساسی در رشد مهارت های اجرایی، کاهش اضطراب مخرب هنگام اجرا و بهبود عملکرد تحصیلی است. هدف از این پژوهش، یافتن روابطی معنی دار بین ساعات تمرین و اضطراب اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته نوازندگی موسیقی جهانی دانشگاه هنر است. این مطالعه ی همبستگی-پیمایشی، به صورت مقطعی در دی ماه سال 1395 روی 102 نفر از دانشجویان کارشناسی نوازندگی موسیقی جهانی انجام شد. اطلاعات مربوط به ساعات تمرین هفتگی، روزانه و اطلاعات دموگرافیک، با تکمیل پرسش نامه ای به صورت خود-گزارش دهی جمع آوری شد. میزان اضطراب با پرسش نامه های اضطراب صفت-حالت اسپیلبرگر و اضطراب اجرایی آزبرن-کنی ارزیابی و عملکرد تحصیلی بر اساس معدل کل دروس عملی به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t-مستقل و تحلیل رگرسیون چندگانه، توسط نرم افزار SPSS نسخه 22 در سطح معنی داری 05/0 انجام شد. نتایج نشان داد، بین ساعات تمرین و اضطراب و عملکرد تحصیلی دانشجویان، ارتباط معنی داری وجود ندارد. همچنین از بین متغیرهای دموگرافیک، سال های نوازندگی به عنوان متغیر پیش بین عملکرد تحصیلی در حاشیه معنی داری بود. با توجه به نتایج، به نظر می آید ساعات تمرین دانشجویان اثربخشی لازم را در بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش اضطراب ندارد. لذا در نظر گرفتن برنامه ای آموزشی جهت آشنایی دانشجویان با روش های صحیح تمرین مفید به نظر می رسد.
    کلید واژگان: ساعات تمرین, نوازندگی, اضطراب اجرایی, عملکرد تحصیلی}
    Iman Fakhr *
    Musicians practice to gain technical proficiency, learn new repertoire, develop musical interpretation, memorize music, and prepare for performances. Achieving high levels of musical expertise requires considerable practice; attainment simply increases with practice and, consequently, the accumulated practice time can directly predict achievement, increase the chance of success and reduce performance anxiety. The amount of practice is important for increasing the academic performance of students in performance program but, the efficiency of practice is vital in this process. Unfortunately, performance students usually don’t receive specific education for increasing practice efficiency and choosing appropriate strategies of practice. This study investigates the correlation between hours of practice and performance anxiety, and academic achievement among Western classical music performance students of University of Art. In this correlational-descriptive study, 102 performance students enrolled in second to eighth semesters were selected in December 2016. The sample includes 46 female and 56 male (mean age = 21.6 years, SD=4) students. They had musical instruction for mean (SD) time of 9.29 (3.9) years. Demographic data were collected via self-reported component questionnaires. Furthermore, validated Osborne-Kenny music performance anxiety inventory questionnaires (15 questions) were used in order to assess the quantity of student’s performance anxiety. Then, the data were supported by validated Spielberg state-trait anxiety inventory (40 questions). Calculated Cronbach’s alpha showed high internal consistency reliability of both inventories (α= 0.9). Finally, academic achievement calculated by overall means of the performance scores in ensemble, instrumental lesson, orchestra and principles of performance in the past semesters. The data were analyzed by SPSS-22 software, using Pearson correlation coefficient, independent t- test and multiple linear regression with significance level 0.05.  The results showed, the mean (SD) of student’s performance anxiety scores were assessed 47.8 (15.09) and state and trait anxiety scores were calculated in order 44.07 (14.4) and 43.2 (11.8). The mean (SD) of academic achievement scores was 15.7 (1.9), and students had 20.6 (8.6) hours of practice per week. Among students, 66 persons had daily practice and 36 students did not practice every day. There was no statically significant relationship between amount of practice time and performance anxiety. In addition, the statically significant relationship between weekly hours of practice and state-trait anxiety was not found. Furthermore, statically significant relationship was not found between weekly hours of practice and academic performance. The independent t-test revealed that there were no significant differences between students who have daily practice and other students in academic performance, performance anxiety and state-trait anxiety scores. Multiple linear regression showed the demographic characteristics such as age, gender, years of musical instruction, and hours of practice were not statically significant variables for predicting academic achievement. However, among these variables, years of musical instruction was marginally significant (P=0.06). With a deductive overview, results showed students’ hours of practice were not considerably effective on increasing academic achievement and decreasing performance anxiety. According to the above mentioned, learning strategies for deliberate practice may be beneficial. Hence, adding a course with the purpose of instructing deliberate practice and learning true practice strategies in the curriculum of Western classical music performance was recommended.
    Keywords: practice time, Performance, Anxiety, academic achievement}
  • P. Hessari, M. Zandieh*, I. Mahmuodzadeh Kani
    Power plants with complex technology have various gradations in design process so that this level in the current time by maintaining the goals of sustainability and sustainable development have a critical importance. These buildings require to be sustainable according to their complexity to provide the finance and discrete budgets for functional needs, meanwhile to design solutions to avoid creating pollution and the reduction of energy should be careful and they are in their life cycle which have a social function. These solutions are possible to offer providing a method in design. Focusing on interventional and unique procedures in design can be very efficient. The present research is applicable with the aim to emphasize and recognize the importance of prioritizing in selecting different areas in combined cycle power plants based on the parameters of sustainable development and responds to the question on what priority should be set in the areas of combined cycle power plants,while observing the principles of sustainable development in the direction of control and decrease of economic, social and environmental risks, describes the infrastructures of sustainable development in the areas of combined cycle. Therefore while addressing senior managers, advisors and contractors ,has presented a list with the consultation of the experts and in the second stage through scrolling using questionnaire and survey from experts and AHP software analysis among consulting companies managers, contractors and professionals the criteria were prioritized in hierarchical method. The economic-functional criteria with rank 0.541 have been in the first priority of attention form the experts’ choice and considering the effect of these criteria on the choices, the choice of steam in combined cycle power plants was placed in the first priority with final weight 0.313 and the gas area was determined in the second priority with final weight 0.266. This was also true in the sensitivity test. Thus paying attention to the functional criteria in order to gain economic productivity in the steam area was defined in the priority of attention
    Keywords: Sensitivity analysis, Sustainable development, AHP, Performance, Combined cycle power plant}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال