به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « pigments » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • مسعود باقرزاده کثیری*، سپیده نقیبی

    در این پژوهش، نوع و ساختار شیمیایی 10 نمونه رنگ آبی و قرمز مربوط به پنج نسخه خطی دوره صفوی تعیین شده که هدف از آن شناسایی رنگ دانه های معمول در تذهیب آثار مکتوب هم عصر است. این مسئله در بحث فن شناسی مطالعات حفاظت و مرمت علمی و صحیح این آثار بسیار ارزشمند خواهد بود. در مرحله اول، بررسی تاریخی و کتابخانه ای در زمینه نوع و چگونگی تهیه رنگ های استفاده شده در نسخ خطی در دوره زمانی مد نظر انجام شد و در مرحله بعد، پس از نمونه برداری از نسخ و آماده سازی آنها، از میکروسکوپ الکترونی روبشی- طیف سنجی پراش انرژی اشعه ایکس (SEM-EDX) و طیف سنجی مادون قرمز تبدیل فوریه (FTIR) برای شناسایی رنگدانه ها استفاده شد. نتایج حاصل از بررسی و آنالیز رنگ های مطالعه شده، بیانگر این است که تمام نمونه رنگ های قرمز و آبی به کار رفته در این پنج نسخه، معدنی بوده اند. همچنین، نتایج نشان داد که رنگدانه های قرمز استفاده شده در این نسخ شنگرف (ورمیلیون)، اخرا و سرنج بوده و تمام رنگدانه های آبی آزمایش شده، لاجورد مصنوعی (اولترامارین) هستند. همچنین حضور نوار جذبی ضعیف در محدوده عدد موجی cm-1 2340 در طیف FTIR رنگ های آبی، نشان دهنده ی استفاده از نوع طبیعی اولترامارین است.

    کلید واژگان: رنگدانه, SEM-EDX, FTIR, نسخه های خطی, دوره صفوی, شنگرف, لاجورد مصنوعی, سرنج}
    Masoud Bagherzadeh Kasiri*, Sepideh Naghibi

    Studying various aspects of the manuscripts may be important in explaining the actual values of work, and the ways of protecting these values. Therefore, in this research 10 paint samples (blue and red) from the five manuscripts related to Safavid period (16th century) were analyzed to explore their nature and structure. First, the related literature regarding the frequent types of the paints in Safavid period and their preparing recipe were thoroughly reviewed. Then, after sampling of the paints, the analytical techniques including scanning electron microscopy-energy dispersive X-ray spectroscopy (SEM-EDX) and Fourier transform infrared spectroscopy (FTIR) were used to identify red and blue pigments structure. Obtained results confirmed that all the used red and blue pigments in these five manuscripts were of mineral origin. Moreover, the results proved that all of the red pigments used in this manuscript were of vermilion, ocher and red lead (Lead oxide), while the blue pigments are of ultramarine type. Also, the strong peak of FTIR at 2340 cm-1 proved that the ultramarine pigment used is of natural type.

    Keywords: FTIR, Lead oxide, Manuscripts, Pigments, Safavid period, SEM-EDX, Ultramarine, Vermilion}
  • امیرحسین کریمی*، پرویز هلاکویی
    طیف بینی میکرورامان، یکی از انواع روش های شناسایی مواد است که تاکنون بیشتر درباره رنگدانه های نقاشی به کار گرفته شده است. نظر به امکان استفاده غیرتخریبی از این روش برای شناسایی بست نقاشی های تاریخی و یافتن میزان کارآیی آن در زمینه نقاشی ایرانی، چنین روشی روی نمونه های بست نقاشی ایرانی به کار رفت. نمونه سازی برمبنای بررسی های انجام شده و فهرست موجود از مواد بست نقاشی ایرانی در مقاله پیشین نگارندگان انجام شد. در مرحله نخست، روی نمونه های خالص سه گروه مواد بست؛ 5 بست کربوهیدراتی، 5 بست پروتئینی و 4 بست از روغن های خشک شونده و در مرحله دوم، روی نمونه های ساخته شده از تمامی این بست ها همراه رنگدانه سرنج بررسی طیف بینی رامان انجام شد. برای نمونه های بست خالص، ناحیه 200 تا 1800cm-1 و برای نمونه های همراه با رنگدانه، ناحیه 2500 تا cm-1 3300 انتخاب شد. براساس تجربیات به دست آمده در این مقاله، ناحیه 2500 تا cm-1 3300 که رنگدانه ها در آن طیفی ندارند، بهترین ناحیه برای بررسی طیف رنگدانه همراه با بست است. افزون بر این، طیف رامان مربوط به انزروت نیز، در پژوهش حاضر برای بار نخست ارائه شده است.
    کلید واژگان: نقاشی ایرانی, بست, میکرورامان, طیف بینی}
    Amir_Hossein Karimy * Parviz Holakooei
    Micro-Raman spectroscopy is recently advocated to be used for the identification of organic mediums of paintings although it is mainly used for identifying artists’ pigments. The current paper presents an effort for estimating the feasibility of micro-Raman spectroscopy for identifying Persian binding mediums used in historical paintings. To do so, samples were prepared in two main groups based on previous studies and the most popular Persian binding mediums; i.e., pure binding mediums and binding mediums mixed with red lead. Pure samples were themselves divided in three groups of carbohydrates, proteins and drying oils and were studied in 800-1800 cm-1 and 2500-3300 cm-1 regions. Results showed that micro-Raman spectroscopy can be more efficient in 2500-3500 cm-1 zone as most of pigments exhibit no Raman signal in this region. Moreover, the Raman spectrum of sarcocolla gum is provided in this article for the first time. This paper strongly suggests micro-Raman spectroscopy for identifying binding mediums used in Persian paintings.
    Keywords: Persian painting, Binding medium, micro, Raman spectroscopy, pigments}
  • امیرحسین کریمی، مهدی حسینی

    از مهم ترین منابع شناخت فنون قدیمی رنگ سازی به خصوص در مورد بست های نقاشی ایرانی، رسالات فنی قدیمی است. بدون بکار گیری روشی منظم و تعریف شده، بررسی متون فنی قدیمی ممکن نیست. پرسش اصلی این است که بست های مرسوم در نقاشی ایرانی کدام مواد بوده و آیا تناسبی بین بست و رنگدانه وجود داشته است یا نه. در مقاله حاضر 24 رساله چاپ شده فارسی از قرن ششم هجری تا اواخر دوره قاجار از حیث انواع بسته ای نقاشی ذکرشده و رابطه بست ها با رنگدانه تحلیل شده است. در پایان نتیجه گیری می شود که بسته ای ذکرشده در منابع به این شرح هستند: صمغ، صمغ عربی، سفیده تخم مرغ، زرده تخم مرغ، سریشم، انزروت، نشاسته، سریش، روغن کمان، روغن کنجد و روغن. سپس ویژگی هر نوع بست به طور جداگانه شرح داده می شود. بنا بر متون بررسی شده، صمغ عربی بستی بوده که برای تمام رنگدانه ها استفاده می شده است. ترکیب صمغ و سریشم و صمغ و بست تخم مرغی نیز به ترتیب برای چسباندن ورق فلزی و مرکب سازی توصیه شده است. زرده تخم مرغ بست مناسب نقاشی روی چوب و انزروت بست خاص زنگار بوده و بست روغنی از دوره صفوی در متون ظاهرشده و به جز برای باقی رنگدانه ها کاربرد داشته است.

    کلید واژگان: نقاشی ایرانی, متون کهن, رسالات رنگ سازی, رنگدانه, بست}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال