به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « street musicians in Tehran » در نشریات گروه « هنر و معماری »

  • محمدرضا آزاده فر*، رضا صمیم، یحیی حسین خانی

    موسیقی خیابانی در ایران، تاکنون از زوایای متفاوتی مورد توجه محققین حوزه های جامعه شناسی و موسیقی شناسی قرار گرفته است. با این وجود هنوز بسیاری از جنبه های آن نیاز به مطالعه دارد. مطالعه پدیده ی موسیقی خیابانی، علاوه بر اینکه می تواند مورد استفاده ی محققین موسیقی، جامعه شناسی ، مردم شناسی و غیره قرار بگیرد، می تواند به کارگزاران فرهنگی کشور در زمینه ی سیاست گذاری های اجتماعی و فرهنگی کمک شایانی بکند.پژوهش حاضر به بررسی تغییر و تحولات گونه های (ژانرهای) اجرایی موسیقی در خیابان های تهران، در طی پانزده سال منتهی به 1395 میپردازد. این پژوهش از نوع کیفی است که در آن از دو روش میدانی و اسنادی بهره برداری شده و داده های آن با بهره گیری از مطالعه میدانی در چند منطقه ی مختلف تهران با تکنیک مصاحبه و مشاهده ی غیرمشارکتی بدست آمده است.یافته های این مطالعه نشان می دهد گونه های اجرایی موسیقی خیایانی در طی پانزده سال اخیر مردم پسندتر شده است. این یافته ها همچنین مبین آن است که شمار نوازندگان محلی، سنتی و کولی ها نسبت به پانزده سال پیش در خیابان های تهران بسیار کم تر شده اند. بالارفتن شمار نوازندگان برخی گونه های مردم پسند غربی که خارج از جریان اصلی موسیقی مردم پسند هستند نیز از دیگر تغییرات بوده است. تغییر محسوس دیگر، تغییر دیدگاه مردم نسبت به مقوله ی موسیقی خیابانی و نوازندگان خیابانی است.

    کلید واژگان: موسیقی خیابانی در تهران, گونه های موسیقی خیابانی, موسیقی مردم پسند, هنر خیابانی, اجرای خیابانی}
    Mohammad Reza Azadehfar *, Reza Samim, Yahya Hosseinkhani

    The purpose of this study is to examine changes in musical performances in streets of Tehran focusing on styles and genres over the past fifteen years. In this study, we investigated genres in the streets, and analyzed changes and main causes of such changes. This article is part of a major project conducted by the authors in Tehran from 2014-2016 . We drew a map of the large city of Tehran in four main parts according to people's economic standings. The areas included west, north, east and the center. We did not include the south because there are little or no street music activities in that area. Although we benefited from the existing literatures, the observation and interviews with musicians were the main methods of gathering data in this study. In this qualitative research, we utilized field study and documentary study methods that are selected to be in line with the key question of the study. To collect data, we used techniques of non-cooperative observation and ethnographical interviews. In examinations of observations and interviews we could drew a picture of changes in street music of Tehran in period of last 15 years. The outcome revealed several interesting findings. Our studies showed that one of the most considerable changes in performance genres. It means that street music genres shifted from folk music toward popular music over the last fifteen years is. In other words, our records show that traditional and folk music and Gypsy music were the most performed music in streets of Tehran prior to 2001. Since that time, we face decline of folk and traditional performances every year. The tempo of this change raises every year as we approach toward 2016. Another change took place on settled and moving performers in street of Tehran. Today performers usually settle in particular places and do not move from one place to another. Traditional and folk musicians and Gypsies, however, do not stay in one place and usually play on the move. Staying in one place has some advantages and disadvantages for musicians and their audiences. The main advantage is that performing and walking at the same time exhaust performers a lot and on working day for moving performers is a very devastating day. The other advantage of settling in one place is that the supporters and fans have chance of listening to their favourite musicians at regular bases. The main disadvantage of settling street performances is losing the chance of being heard by further people in various places. The other disadvantage is that in cases that street guards in particular places can easily arrest musicians because of engaging the path and pedestrian roads; while moving musician can scape in such situations. Another significant change that has occurred in the recent years is that people's viewpoint has changed toward street music and street performers. In other words, street musicians today enjoy a higher social places compare to 15 years ago. Increasing the number women musicians in streets of Tehran is another significant change in the life of street music in Tehran today.

    Keywords: street music, street musicians in Tehran, Popular Music, street music genres, street performance}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال