به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « امواج کم فرکانس اولتراسوند درمانی » در نشریات گروه « پزشکی »

  • ساره امینی، محسن رضایی همامی، زهره عنابستانی، زهرا شایگان مهر، باقر لاریجانی، محمدرضا مهاجری تهرانی
    مقدمه
    یکی از مهمترین اصول درمان زخم های پای دیابتی، دبریدمان جراحی یا شارپ است. این روش دبریدمان ممکن است به بافت های سالم آسیب رسانده و سبب تاخیر در بهبودی زخم شود. با توجه به موثر بودن امواج اولتراسوند با فرکانس پایین در درمان زخم های مزمن، بدون آسیب به بافت های سالم و درد و خونریزی، هدف از این مطالعه بررسی کارایی امواج اولتراسوند با فرکانس پایین در بهبودی زخم های مزمن به همراه استئومیلیت در بیماران زخم پای دیابتی می باشد.
    روش ها
    این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 40 بیمار دیابتی مراجعه کننده به کلینیک زخم پای دیابتی مرکز دیابت و بیماری های متابولیک وابسته به پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه تهران از فروردین 1388تا اردیبهشت 1389 انجام شده است. تمام بیمارانی که واجد زخم در اندام های تحتانی با گرید 3 بر اساس طبقه بندی وگنر با 2/1≥ABI≥6/0 بودند، به دو گروه 20 نفره، اولتراسوند درمانی به همراه مراقبت های استاندارد از زخم (UAW) و گروه کنترل که فقط مراقبت های استاندارد از زخم را دریافت می کردند، تقسیم شدند و به مدت 6 ماه از شروع مداخله پیگیری شدند.
    یافته ها
    میزان بهبودی کامل (wound closure) در گروهUAW،60% و در گروه کنترل 55% بود. میانگین درصد کاهش سایز زخم بین دو گروه فقط در ماه های دوم و سوم در گروه UAW بطور معنی داری بالاتر بود (به ترتیب 7/ 28 ± 78%، 5/24 ± 6/63% در مقابل4/31 ± 7/55%، 2/32 ± 3/39% و با 01/0 = P و 02/0 =P). ولی پس از اتمام دوره 6 ماهه و در پایان مطالعه با در نظر گرفتن زمان و سایز اولیه زخم، تفاوت معناداری از نظر میزان بهبودی و درصد کاهش سایز زخم بین دو گروه مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    در درمان زخم های مزمن پای دیابتی با درجه 3 بر اساس طبقه بندی وگنر، امواج اولتراسوند با فرکانس پایین به همراه مراقبت های استاندارد از زخم در مقایسه با مراقبت های استاندارد از زخم به تنهایی، در ابتدا سبب تسریع بهبودی زخم های مزمن پای دیابتی به ویژه در ماه های دوم و سوم می شود در حالی که بعد از 6 ماه پیگیری، تفاوت معناداری در میزان بهبودی زخم ها مشاهده نمی شود.
    کلید واژگان: امواج کم فرکانس اولتراسوند درمانی, زخم پای دیابتی, استئومیلیت}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال