به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جنین شناسی » در نشریات گروه « پزشکی »

  • نوشین موسی زاده، علیرضا خلعتبری، داود نصیری*
    سابقه و هدف

    علوم تشریح برای دانشجویان پزشکی به جهت ارزش آن در پاراکلینیک و طبابت اهمیت خاصی دارد. ارایه این دروس و استفاده از روش های ساده و در عین حال در دسترس آموزشی از دیرباز مورد توجه مدرسان این رشته بوده است. لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه آموزش درس جنین شناسی به روش ترکیبی و سنتی بر میزان یادگیری، یادداری و رضایتمندی دانشجویان پردیس پزشکی آمل انجام شد.

    مواد و روش ها

    در مطالعه ترکیبی حاضر، تعداد 50 دانشجوی پزشکی در دو گروه فیلم آموزشی و شاهد به صورت تصادفی تقسیم شدند. ارزشیابی از دانشجویان در دو سطح کمی و کیفی انجام شد. در سطح کمی، نمرات آزمون های میان ترم و پایان ترم ملاحظه شدند و هم چنین با استفاده از چک لیست استاندارد به بررسی متغیرهای رضایتمندی و... پرداخته شد. در سطح کیفی اطلاعات مربوط به دیدگاه دانشجویان از فیلم های آموزشی با انجام مصاحبه با 20 دانشجو جمع آوری و نتایج به روش تحلیل محتوای کیفی آنالیز گردید.

    یافته ها

    یافته های بخش کمی نشان داد که وضعیت نمرات گروه فیلم در مقایسه با گروه شاهد به طور معناداری در میان ترم و پایان ترم بهتر بود (0/05P<). هم چنین نتایج حاصل از چک لیست حاکی از آن بود که در گروه فیلم در هر سوال، نمرات بالاتر از میانگین بوده و ارزیابی دانشجویان به صورت کلی از این روش بالا بود. در بخش کیفی مطالعه، طبقه اصلی استخراج شده یادگیری اثربخش بود که شامل سه زیر طبقه ارتقاء یادگیری، افزایش انگیزه و توانایی های شناختی بودند.

    استنتاج

    با توجه به این که روش فیلم های آموزشی خللی در روند آموزش ایجاد نمی کند و می تواند عامل تاثیرگذار در یادگیری دروس تجسمی مانند جنین شناسی باشد، به نظر می رسد پیشنهاد این روش در کلاس های درس به دانشجویان کمک کننده و مفید باشد.

    کلید واژگان: آموزش پزشکی, یادگیری, یادداری, رضایتمندی, دانشجویان پزشکی, جنین شناسی}
    Noushin Mousazadeh, Alireza Khalatbary, Davood Nasiry*
    Background and purpose

    Anatomical sciences are highly important in education of medical students due to their role in practice. Delivery of simple educational materials that are easily available to students have always been an interest of lecturers in this field. The present study aimed to compare the effect of blended teaching and traditional teaching on learning, memorization, and satisfaction of medical students in an embryology course in Amol medical Students, Iran.

    Materials and methods

    In the present mixed method study, 50 medical students were randomly divided into two groups: educational film and control. Quantitative and qualitative evaluations were carried out. At quantitative level, midterm and final term exam results were studied and a standard checklist was used to measure satisfaction, etc. At qualitative level, information about students' views on educational videos was collected through interviews with 20 students and data were analyzed using qualitative content analysis.

    Results

    According to quantitative data, the students in the intervention group showed significantly better results at both midterm and final exam compared to the control group (P<0.05). Also, the checklist analysis indicated the blended teaching was superior to traditional teaching and the scores of responses in intervention group were higher than the average. At qualitative analysis, effective learning was the main class extracted, which included three sub-classes of learning promotion, increasing motivation, and cognitive abilities.

    Conclusion

    Considering that this method does not cause disruption in education and can be effective in visualization courses such as embryology, it seems to be beneficial to students.

    Keywords: medical education, learning, memorability, satisfaction, medical students, embryology}
  • بررسی مراحل زندگی، رشد و تکامل انسان از دیدگاه قرآن
    حسین وش
    مقدمه
    مساله ی اعجاز قرآن، از دیرباز مورد توجه علماء و اندیشمندان بوده است. یکی از جنبه های آن اشارات علمی موجود در قرآن است که شاید امروزه با علم تجربی بتوان از آن پرده برداشت. از آن میان می توان به نکات جنین شناسی و مراحل تکامل ادمی اشاره کرد. بر خلاف آنچه که تصور می شود، وجود حقایق علمی در قرآن کاملا با علوم زیستی انطباق دارد و قرآن از طریق آیه «إن فی خلق السماوات والارض واختلاف اللیل والنهار لآیات لاولی الالباب»(آل عمران/190) محققا در خلقت آسمان ها و زمین و رفت و آمد شب و روز، دلایلی روشن برای خردمندان است. همه بشریت را به تفکر در پدیده های جهان دعوت می کند.
    روش
    مطالعه حاضر یک پژوهش کاربردی - بنیادی بوده که با بررسی متون، رشد و تکامل انسان را از دیدگاه قرآن و علمپ زشکی مورد مطالعه قرارداده است در این مطالعه استراتژی جستجو با سوال زیر شکل گرفت آیا آیات قرآن که در مورد علم جنین شناسی و رشد و تکامل انسان 1400 سال پیش نازل شده شده با علم پزشکی امروز تطابقی دارد؟ علم پزشکی امروز این آیات را رد می کند یا تایید؟ برای انجام بررسی متون ازکلید واژه های «قرآن»، «جنین شناسی»، «مراحل رشد» و «پزشکی و درمان» به تنهایی یا به صورت ترکیبی در سایت و سایر بانک های الکترونیکی فارسی مشتمل بر منابع Google پایگاه اطلاعات علمی،(medlib.ir) وزارت بهداشت بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران، (SID) پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران، (Iranmedex) و(Magiran) بانک اطلاعات نشریات کشور،(IranDoc) همچنین جستجو در سایر بانک های الکترونیکی لاتین از طریق Proquest،Ovid کتابخانه ملی دیجیتال مشتمل بر سایتهای جستجو صورت گرفت همچنین جستجوی غیرEbsco و الکترونیکی با مراجعه به آرشیو مجلات کتابخانه ای و بررسی منابع در دسترس فارسی در رابطه با کتب دینی و قرآنی و همچنین مقالات چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی و آموزشی و سمینارهای سالانه طب و قرآن انجام گردید و سعی گردید به سوالم حوری پژوهش که همان بررسی مراحل زندگی و رشد انسان در آیات قرآن و مطابقت دادن آن با علم پزشکی روز است پاسخ داده شود.
    یافته ها
    پس از بررسی آیه های قران در زمینه چگونگی آفرینش انسان، رشد و تکامل تدریجی انسان در رحم مادر و زندگی پس از تولد طفل تا مرگ انسان را در 18 مرحله مورد بررسی قرار داده است و با یافته های علمی تطبیق داده شده است که کاملا با یافته های علمی مطابقت داشته است.
    نتیجه گیری
    پس از بررسی مراحل تکامل انسان مشاهده گردید که ایات قران نه تنها با یافته های علمی مغایرتی ندارد بلکه کاملا با آنها مطابقت دارد. قرآن یک کتاب علمی نیست، بلکه کتاب نشانه ها و آیات است. این نشانه ها آدمی را بر آن می دارد تا هدف از خلقت خویش و هماهنگ زیستن با طبیعت را در یابد.
    کلید واژگان: جنین شناسی, پزشکی, قرآن, رشد و تکامل انسان, مراحل زندگی انسان}
  • حمید بهرامیان، فرود بهمنی، علی اکبر آقابابایی
    هدف
    بررسی نتایج دو نوع چیدمان در دروس آناتومی تنه و جنین شناسی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    مواد و روش ها
    در این تحقیق که یک مطالعه توصیفی است، به دلیل تغییر در نحوه چینش دروس در دانشگاه اصفهان، همزمان دو دوره از دانشجویان رشته پزشکی دو درس اناتومی تنه و جنین را اخذ نمودند. یک گروه از این دانشجویان (شامل 59 نفر) در ترم قبل درس آناتومی اندام را گذرانده و گروه دیگر (79 نفر) تا آن زمان هیچ درس آناتومی یا جنین شناسی را نگذرانده بودند. نمرات میان ترم و پایان ترم دروس آناتومی تنه و جنین شناسی دو گروه فوق محاسبه و سپس با آزمون students t-test مقایسه شد.
    یافته ها
    میانگین نمرات میان ترم دانشجویان گروه اول در درس آناتومی تنه 34/6 ± 03/40 و در درس جنین 29/7 ± 16/28 محاسبه شد. میانگین نمرات میان ترم دانشجویان گروه دوم در درس آناتومی تنه 23/7± 63/36 و در درس جنین 66/7 ± 8/27 به دست آمد. پس از مقایسه میانگین نمرات در هر دو درس آناتومی تنه و جنین 00/0p < ثبت شد. در درس جنین شناسی، میانگین نمرات پایان ترم در گروه اول و در گروه دوم به ترتیب 04/6 ± 62/32 و 59/6± 01/30 محاسبه و پس از مقایسه آنها 00/0p < به دست آمد.
    نتیجه گیری
    وجود اختلاف معنی دار در بین میانگین نمرات هر دو درس، بیانگر این واقعیت است که دانشجویانی که حداقل یکی از دروس آناتومی را قبل از درس تنه وجنین گذرانده باشند، در فهم دروس اخیر موفق تر خواهند بود. شاید یکی از دلایل این اختلاف، درک بهتر اصطلاحات آناتومی توسط گروه اول به دلیل گذراندن آناتومی اندام ها باشد. تجسم فضایی در گروهی که درس اندام را گذرانده اند نیز بالاتر است. از انجایی که آناتومی تنه، کاربرد بیشتری در امور بالینی دارد، ارایه زودتر آن، شاید در کیفیت یادگیری اختلال ایجاد کرده و در نهایت بازده کمتری را برای رشته پزشکی به دنبال داشته باشد.
    کلید واژگان: دانشجویان پزشکی, میانگین نمرات, آناتومی تنه, جنین شناسی, چیدمان دروس}
    Bahramian. H., Bahmani. F., Aghababaei A.A.
    Purpose
    Studdy of Curriculum Changes and Sequance of Anatomy Courses on Medical Students Score of Esfahan Medical Sciences University
    Materials And Methods
    The midterm scores of two groups of medical students both engaged in learning the trunk anatomy and embryology were statistically compared simultaneously. Difference between two groups were as follows: One group had passed limbs anatomy units in previous term, and another group had not passed any anatomy course.
    Results
    The mid scores of the group one in trunk anatomy were 40/03±6/34 (of 65) and in embryology were 28/16±7/22 (of 50) and these scores in group two were 36/64±7/23 and 27/8±7/66 respectively. P value of compared scores were p
    Keywords: Medical students, Mid scores, Sequence of teaching anatomy, Trunk anatomy, embryology}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال