به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خون دماغ » در نشریات گروه « پزشکی »

  • نعمت الله میرزایی
    زمینه و هدف
    زالو گرفتگی یکی از علل نادر خونریزی های دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و ژنیتال است. بزاق زالو حاوی مواد آنتی کواگولان و وازودیلاتور قوی است که مهمترین آنها هیرودین نام دارد که با مهار ترومبین و مکانیسم های دیگر باعث اختلال انعقادی و خونریزی موضعی می شود. معمولا زالو در کسانی که آب های آلوده و یا آب نهرهای راکد کوهستانی را می نوشند، وارد دهان و بینی می شود و شایعترین محل زالو گرفتگی مخاط بینی و نازوفارنکس است که باعث خون دماغ و دیسترس تنفسی می شود، ولی در موارد نادر ممکن است به مخاط عمقی تر مانند مری و نای بچسبد و باعث هماتمز، هموپتیزی و دیسترس تنفسی شدید شود.
    معرفی بیمار: مورد بیمار کودکی 7 ساله ساکن یکی از روستاهای استان کردستان بود که در تاریخ 12/6/84 به علت اپیستاکسی و هموپتیزی در اورژانس بیمارستان توحید سنندج بستری گردید که پس از انجام اقدامات مختلف علت خونریزی زالو گرفتگی ناحیه نازوفارنکس بود که زالو با فورسپس خارج گردید و در نهایت خونریزی بیمار قطع و با حال عمومی خوب ترخیص شد.
    نتیجه گیری
    در مناطقی که از آب چشمه، رودخانه یا قنات استفاده می شود، باید به زالو گرفتگی به عنوان یک علت نادر اختلالات خونریزی دهنده دستگاه گوارش، تنفس و ژنیتال توجه شود و ساکنان این مناطق در زمینه زالو گرفتگی و استفاده از آب آشامیدنی سالم آموزش ببینند.
    کلید واژگان: زالو, هیرودین, خون دماغ}
    N. Mirzaie
    Background And Aim
    Leech bite is a rare cause of GI, respiratory and genital bleeding. leech salivatory secretions contains strong anticoagulant and vasodilator substanses among them Hirudin is the most important and promotes local bleeding by thrombin inhibition and other mechanisms. Usually leeches may be swallowed by drinking stagnant or even mountain stream water and then enter the mouth and nostrils. Ingested leeches in most frequently attach to the mucosa of nose or nasopharynx leading to epistaxis and respiratory distress, but rarely, they may attach to trachea, bronchi or oesophagus and give rise to haematemesis, haemoptysis and severe respiratory distress.Case Report: A 7 years old girl, lived in one of the Kurdistanś villages admitted in Tohid hospital urgency unit with epistaxis and haemoptysis. After taking medical diagnostic measures the cause of bleeding turned out to be leech attachment to her nasopharynx. Leech was removed by means of surgical forceps. Bleeding was stopped and she was discharged.
    Conclusion
    Leech bite should be considered as a rare cause of GI, respiratory and genital bleeding in regions where people drink stagnant or stream water. People living in such rural regions need more education concerning leech bite and use of suitable water.
  • عبدالکریم حامدی، عبدالعلی خوارزمی
    زالوها جانورانی می باشند که در آبهای شیرین و آب دریا و خشکی زندگی می کنند، از طریق حفره دهان یا بینی وارد بدن گشته و سبب صدمه مخاطی، خونریزی، کم خونی و حتی گاهی خفگی میزبان می شوند. بیشترین محل جایگزینی آنها در حفره بینی و فارنکس است که به وسیله بادکش خود به آنجا می چسبند و مرتبا خون میزبان را می مکند و باعث آنمی در فرد می گردند. در این مقاله دو مورد شیرخوار با آنمی شدید که بعلت خون دماغ مراجعه نموده و حتی تحت درمان با ترانسفیوژن خون قرار گرفته معرفی می گردند و تشخیص نهایی وجود زالو در بینی و حلق بوده است.
    کلید واژگان: زالو, آنمی, خون دماغ}
  • فراهانی
    تومورهای بینی و سینوس های اطراف آن از شیوع بالایی برخوردار نمی باشند لیکن بدلیل غیر اختصاصی بودن علایم بالینی تشخیص و درمان آنها معمولا با تاخیر صورت می پذیرد. هدف از این مطالعه بررسی اپیدمیولوژیک تومورهای بینی و سینوس های پارانازال در شهرستان همدان بوده و در طی آن پرونده کلیه بیمارانیکه با علایم بالینی مشکوک به این تومورها از سال 1370 لغایت 1377 در بیمارستانهای همدان بستری شده بودند مورد بررسی قرار گرفت.
    اطلاعات مورد نیاز از قبیل مشخصات دموگرافیک، طول مدت بیماری و علایم بالینی استخراج و به همراه نتیجه پاتولوژی نهایی در پرسشنامه های مربوطه وارد گردید.
    در این مطالعه 44 مورد تومور یافت شد که منشا 4/81 درصد آنها از حفره بینی و 9/15 درصد از سینوس ماگزیلر بوده است. شایعترین شکایت اصلی در بیماران به ترتیب خونریزی از بینی، انسداد یکطرفه بینی، درد صورت و بینی و رینوره بوده است. میانگین مدت زمان وجود علائم تا زمان تشخیص 8/10 ماه می باشد. شایعترین تومور بدخیم کارسینوم سلول سنگفرشی و شایعترین تومور خوش خیم همانژیوم بوده است.
    با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه توصیه می شود پزشکان رشته های مختلف به علائم بالینی این تومورها توجه بیشتری داشته و در صورت وجود شک بالینی سریعا اقدامات تشخیصی لازم را مبذول نمایند.
    کلید واژگان: انسداد بینی, خون دماغ, سرطانهای بینی, سرطانهای سینوس های اطراف بینی}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال