به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « intoxicating liquors » در نشریات گروه « پزشکی »

  • عباس نیکزاد، علی بیژنی*
    سابقه و هدف

    به دلیل کاربردهای متعددی که امروزه الکل در زندگی بشر دارد، بحث از پاک و یا ناپاک بودن الکل از اهمیت بالایی برخوردار است. این مطالعه با هدف بررسی جوانب فقهی آن از منظر مذهب شیعه انجام شد.

    مواد و روش ها

    این مطالعه بر اساس روش گردآوری کتابخانه ای و همچنین شیوه استدلالی با بررسی متونی که در طهارت و نجاست الکل و مست کننده ها انتشار یافته بودند، طراحی گردید. از آیات قرآن، فتاوی عالمان دینی و احادیث استفاده گردید.

    یافته ها

    در میان فقها درباره پاکی الکل اختلاف نظر مشاهده می شود. استدلال فقهایی که به ناپاکی الکل معتقدند این است که الکل مست کننده روان است و هر چیز مست کننده روان، نجس است، پس الکل نجس است. در این نوشتار با بررسی دقیق روایات و ادله، هر دو مقدمه این استدلال مورد سوال قرار گرفته است. یعنی هم ادله ناپاکی هر مست کننده روان، مورد نقد واقع شده است و هم ثابت شده است که با فرض پذیرش ناپاک بودن هر مست کننده روان، الکل از مصادیق مست کننده روان به شمار نمی آید.

    نتیجه گیری

    نتایج این مطالعه نشان می دهد که دلیلی بر ناپاکی الکل وجود ندارد، با تکیه به قاعده طهارت می توان به پاکی و طهارت الکل فتوا داد.

    کلید واژگان: الکل, پاکی, ناپاکی, مست کننده روان, روایات, قاعده طهارت}
    A .Nikzad, A .Bijani*
    BACKGROUND AND OBJECTIVE

    Considering various applications of alcohol in human life in today s world, it is important to discuss whether alcohol is pure (Tahir) or impure (Najis). The present study was conducted to investigate its jurisprudential aspects from the viewpoint of Shiite Islam (one of the two main branches of Islam).

    METHODS

    This study was designed based on library collection development method as well as methods of reasoning by reviewing texts published on purity (Taharat) and impurity (Najasat) of alcohol and any intoxicating liquor. Qur anic verses, formal legal opinions of religious scholars (Fatwas) and narrations (Hadiths= Record of the traditions or sayings of the Prophet Muhammad) were used here.

    FINDINGS

    There is disagreement between the jurists (Faqīhs) about the purity of alcohol. The argument of the jurists who believe in the impurity of alcohol is based on the fact that alcohol is an intoxicating liquor and that anything that is intoxicating is impure, and as a result alcohol is impure. In this study, both introductions of this argumentation are questioned by a careful examination of the narrations (Hadiths) and arguments (Dalil). That is, the arguments for the impurity of any intoxicating liquor has been criticized and if we assume that any intoxicating liquor is impure, it has been proved that alcohol is not considered an intoxicating factor.

    CONCLUSION

    The results of this study show that there is no reason for the impurity of alcohol, and we can rely on the formal legal opinions of religious scholars (Fatwas) about the purity or impurity of alcohol based on the principle of purity (Everything is purie until its impurity is proved).

    Keywords: Alcohol, Purity, Impurity, Intoxicating Liquors, Hadiths, Principle of Purity}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال