به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه "rational deductions" در نشریات گروه "پزشکی"

جستجوی rational deductions در مقالات مجلات علمی
  • سید احمد فاطمی تبار، عباس منزوی
    حسن و قبح اخلاقی(ذاتی یا عقلی) دارای جایگاه ارزشمندی در علومی هم چون علم اخلاق است که با نفی آن اخلاق نسبی می شود. در این مقاله به تعریف و نقد مفاهیم حسن و قبح می پردازیم.
    برای جمع آوری منابع موجود از منابع معتبر کتب اسلامی و کتب موجود در کتابخانه ی موزه ی ملی تاریخ علوم پزشکی تهران و موتورهای جست وجوگر سایت هایی مانند Google، Iran Medex، Yahoo استفاده شد.
    با بررسی متون، معانی متفاوتی برای حسن و قبح به دست می آیند که عبارتند از: «سازگاری و ناسازگاری باطبع»، «موافقت با اغراض و مصالح»، «کمال و نقص نفسانی»، «تفسیر حسن و قبح به مدح و ذم» و «کشش های فطری». طبع انسانی به دو نوع حیوانی و والا قابل تقسیم است. طبع حیوانی انسان نمی تواند ملاک بازشناسی فعل اخلاقی باشد، ولی انسان ها در قلمرو تمایلات روحانی مشترک هستند. با تعریف طبع والا حسن و من علوی قابل اثبات نیست، مگر آن که حسن آن را بدیهی بدانیم. اغراض نیز به اغراض شخصی، اغراض نوعی و اغراض مطلوب قابل تقسیم اند. اغراض شخصی مایه ی هرج و مرج نظام اخلاقی می شوند. اغراض نوعی می توانند پشتوانه ی اخلاق باشند، ولی چون تحسین و تقبیح مربوط به ذات عمل نیست، نمی توان این نظریه را جزء حسن و قبح ذاتی شمرد، بلکه بهتر است آن را حسن و قبح عقلایی یا عقلی غیرذاتی نامید. منظور از غایت مطلوب، قرب و بعد الهی است که لازمه ی آن نیت است تا کمال و معنویت تحقق یابد. تعریف «کمال و نقص نفسانی» در حقیقت به همان نظریه ی «سازگاری با طبع والا» بازمی گردد. از «تفسیر حسن و قبح به مدح و ذم» که تنها وصف فعل اختیاری انسان است، تعبیرهای گوناگونی ارائه شده است که عبارتند از: «درستی مدح و ذم»، «حکم به مدح و ذم»، «شایسته ی مدح و ذم بودن»، «خود مدح و ذم» و «بناء عقلا بر مدح و ذم». کشش ها یا دوری جویی های فطری نیز به همان نظریه ی «سازگاری با طبع والا» بازمی گردند.
    در تعریف حسن و قبح باید ملاک هایی که کاربرد کلامی و تا حد امکان اخلاقی دارند، مانند سازگاری با طبع والای انسانی، مایه ی کمال و نقص نفسانی، کشش های فطری و مصالح و اغراض نوعی مورد توجه باشند.
    کلید واژگان: حسن و قبح عقلی, حسن و قبح ذاتی و مستقلات عقلیه
    Seyed Ahmad Fatemitabar*, Abbas Monzavi
    Ethical indecency and fineness have paramount importance in ethics. If it is denied, ethics will be considered relative. In this article, its definitions and aspects will be discussed using the Islamic sources. The data have been collected from reliable Islamic sources and search engines such as Yahoo, Google, and Iran Medex using key words such as “innate goodness and badness”, “ethical indecency and fineness” and “rational deductions”. The five found definitions are " compatibility and incompatibility with habitude"," aims agreement"," perfection and imperfection", “admiration and criticism” and “innate tendencies”. Human humors can be defined as brutal humor and spiritual humor. The first definition doesn’t give us a scale to differentiate ethical from unethical issues and the second one can’t prove spiritual deeds comprehensively; unless its correctness has been accepted. The aims have three types: individual aims, common aims and favorable aims. Individual aims lead to ethical chaos but common aims can support ethics. Common aims neither clarify the essence of an action nor concern innate "goodness and badness". They are really the explanations for reasonable indecency or fineness”. Favorable aims seek God's satisfaction and need good intends. Perfection and imperfection is actually another expression for “compatibility with humor”. "Admiration and criticism" is the only definition of optional conducts. It is defined as "appropriateness of admiration and criticism", " order of admiration and criticism"," having capability to be admired or criticized", "admiration and criticism by themselves "and " the wise opinions for admiration or criticism". “Innate tendencies” are another explanation for “compatibility with humor”. In defining “ethical indecency and fineness”, we should consider standards with ethical applications like compatibility with celestial humor, perfection and imperfection, innate tendencies and common aims.
    Keywords: ethical indecency, fineness, innate goodness, badness, rational deductions
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال